Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 січня 2022 р. № 520/23453/21
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горшкової О.О., розглянувши у порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОРС С" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,-
В С Т А Н О В И В:
Державна служба геології та надр України звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6022 від 29.01.2015, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "ФОРС С".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Товариству з обмеженою відповідальністю "ФОРС С" надано спеціальний дозвіл на користування надрами №6022 від 29.01.2015 та як додаток до спеціального дозволу, укладено угоду про умови користування надрами. Позивачем встановлено, що відповідачем в порушення вимог угоди про умови користування надрами не виконує її умов, про що складено відповідний припис. Однак, відповідачем, станом на день звернення позивача до суду не усунуто виаялених контролюючим органом порушень. Враховуючи, наведені обставини, відповідач, на думку позивача, порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, наявні підстави для анулювання Дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку №615.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов, а позивачеві - відповідь на відзив.
Ухвала суду направлена та вручена відповідачу, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про вручення поштового відправлення.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ФОРС С" надало до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначило, що порушення, зазначені в приписі контролюючого органу, були усунути суб`єктом господарювання в повному обсязі. На підтвердження вказаних обставин відповідач надав до суду відповідні докази. Відтак, на думку ТОВ "ФОРС С", наразі відсутні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами. За таких умов просив суд відмовити у задоволенні адміністративного позову.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно зі статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Суд, дослідивши та оцінивши наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Товариству з обмеженою відповідальністю "ФОРС С" надано спеціальний дозвіл на користування №6022 від 29.01.2015, з метою видобування питних та технічних підземних вод для господарсько-питних потреб та поливу газонів.
Відповідно до витягу з річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2020 рік, затверджений наказом Державної служби геології та надр України від 26.11.2019 №437, наказу Державної служби геології та надр України від 07.02.2020 №35, направлення на проведення перевірки №2952/01/07-20 від 26.02.2020 та повідомлення про проведення плановох перевірки №2239/01/07-20 від 14.02.2020, проведено планову перевірку ТОВ "ФОРС С" щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Результати вказаної планової перевірки оформленні актом від 16.03.2020 №8/6022, в якому зазначений опис виявлених порушень законодавства.
Також за результатом планової перевірки ТОВ "ФОРС С" бул складено припис від 16.03.2020 №8/6022, відповідно до якого перелічені наступні порушення з боку суб`єкта господарювання:
1) Відсутній погоджений в установленому порядку План видобутку та витрат питних та технічних підземних вод Лозовеньківського родовища на поточний рік;
2) Не виконується особлива умова спеціального дозволу (п.п. 2 пункту 3), поставлена Держгірпромнаглядом України, щодо погодження щорічних планів відбору питних та технічних підземних вод Лозовеньківського родовища з органами Держгірнромнагляду, погодження плану на поточний рік не завершене;
3) Не внесені зміни до спеціального дозволу на користування надрами № 6022 від 29.01.2015 після проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів технічних підземних вод Лозовеньківського родовища (протокол ДКЗ України від 25.04.2019 № 4775);
4) Сплинули терміни дії актів на консервацію експлуатаційних свердловин Лозовеньківського родовища №№ 1, 2, 3а, 4, які знаходяться в резерві.
Наказом Державної служби геології та надр України від 24.06.2020 №249 зобов`язано ТОВ "ФОРС С" усунути виявлені порушення у строк до 01.09.2020, про що повідомлено відповідача листом №11310/01/07-20 від 28.07.2020.
Наказом Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 №388 ТОВ "ФОРС С" відтерміновано дату зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, про що повідомлено відповідача листом №13726/01/07-20 від 10.09.2020.
Наказом Державної служби геології та надр України від 09.12.2020 №564 встановлено ТОВ "ФОРС С" термін на усунення порушень у строк до 01.03.2021, про що повідомлено відповідача листом №18578/01/07-20 від 15.12.2020.
Наказом Державної служби геології та надр України від 31.03.2021 №237 продовжено строк ТОВ "ФОРС С" термін на усунення порушень у строк до 01.07.2021, про що повідомлено відповідача листом №5819/01/07-21 від 15.04.2021.
23.07.2021 Державна служба геології та надр України листом №12178/01/02-21 направила на адресу ТОВ "ФОРС С" лист про надання згоди/незгоди на припинення права на користування надрами, докази направлення вказаного листа в матеріалах справи відсутні.
З наданих відповідачем доказів, вбачається, що директор ТОВ "ФОРС С" листом №05-12 від 10.12.2021 повідомив Державну службу геології та надр України про усунення порушень, визначених п.1, 3 та 4 в акті та приписі, просив надати термін для усунення порушень пункту 2 акту №8/6022 від 16.03.2020.
Важаючи, що відповідач порушив вимоги законодавства щодо користування надрами, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом з метою анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Вирішуючи справу по суті позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною 2 статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані у тому числі використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано, забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр, надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до пунктів 4-6 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у тому числі у разі: користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами.
Згідно із частиною 2 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 року затверджений Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.
Підпунктами 1, 4 пункту 22 Порядку №615 визначено, що дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
Закон України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 877-V) визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
За приписами частини 2 статті 26 Кодексу України про надра судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.
Отже, орган, який від імені держави надав дозвіл на користування надрами, повноважний припинити право користування надрами у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури, припинення права користування надрами. Водночас законом презюмується, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача, що і було забезпечено позивачем у цій справі шляхом звернення до суду.
Згідно п. 77 постанови від 12.11.2020 року по справі №260/943/19 Верховний Суд зазначив, що для звернення до суду з адміністративним позовом з метою припинення права користування надрами Держгеонадра зобов`язані були звернутися до ТОВ "Приватно-орендне агроторгівельне об`єднання Прикордонник" щодо отримання згоди на припинення, виданого відповідачу спеціального дозволу на користування надрами спеціального дозволу № 2302 від 13.11.2000, і тільки, у разі отримання незгоди відповідача на припинення права користування надрами Держгеонадра мала право звернутися до суду з позовними вимогами про припинення права користування надрами.
Як встановлено судом в ході розгляду справи та додатково зазначається відповідачем у відзиві, відповідач, як надрокористувач не надав згоду/незгоду на припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу №6022 від 29.01.2015.
Позивач, в свою чергу, надав до суду виключно копію листа №12178/01/02-21 від 23.07.2021 "Про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами", однак, суб`єктом владних повноважень не надано до суду, ані поштового повідомлення, ані опису рекомендованої кореспонденції, що може свідчити про належне направлення вказаного листа на адресу ТОВ "ФОРС С".
Судом встановлено, що ТОВ "ФОРС С" не було надано до контролюючого органу свою згоду/незгоду на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №6022 від 29.01.2015, що в свою чергу обмежує право позивача звернутися до суду з позовними вимогами про припинення права користування надрами.
Таким чином, з огляду на встановлені судом обставини справи та враховуючи правовий висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 12.11.2020 року по справі №260/943/19, суд приходить висновку, що у зв`язку з відсутністю згоди/незгоди відповідача на припинення спеціального дозволу на користування надрами спеціального дозволу №6022 від 29.01.2015, у позивача відсутні правові підстави звертатися до суду з позовними вимогами про припинення права користування надрами.
Крім того, лист Державної служби геології та надр України №12178/01/02-21 від 23.07.2021, яким запропоновано ТОВ "ФОРС С" у 15-денний строк надати власну пропозицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №6022 від 29.01.2015, не містить інформації з яких саме підстав, передбачених статтями 4, 5, 6 статті 26 Кодексу України про надра пропонується припинити право на користування надрами.
Так, за змістом статті 4-1 Закону №2806-IV, пунктів 4-6 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, який є спеціальним законом в контексті спірних правовідносин, необхідно зазначати, які саме встановлені та не усунені порушення є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу або застосування заходів реагування за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва.
Згідно із пунктом 8 статті 7 Закону № 877-V припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу.
Верховний суд у п. 84 постанови від 12.11.2020 року по справі №260/943/19 зазначив: "приймаючи рішення про задоволення позовних вимог щодо анулювання спеціального дозволу на користування надрами, суди фактично не перевірили наявність/відсутність підстав для прийняття рішення про анулювання дозволу, не встановили факт порушення відповідачем вимог законодавства у сфері надрокористування, які можуть бути підставою для прийняття рішення про анулювання дозволу, оскільки не перевірили доводи позивача, зазначені в листі від 13 серпня 2018 року за вих. № 11 у якому, як стверджує надрокористувач в касаційній скарзі, надана відповідь на усі поставлені у приписі запитання на 7 сторінках".
Як було встановлено судом, відповідачем було надано до суду, зокрема, лист від 10.12.2021 №05-112, згідно якого зазначено, що:
- на виконання п. 1 акту перевірки №8/6022 від 16.03.2020, ТОВ "ФОРС С" у 2020 році були подані відповідні листи щодо затвердження Плану видобутку на 2020 рік; з метою виконання п. 1 акту був розроблений та поданий "План видобутку на 2021 рік". Пакет документів був наданий для затвердження до територіального органу Держпраці в Харківській області 20.11.2020. Затверджений протокол наради щодо "Плану видобутку на 2021 рік";
- на виконання п.3 акту перевірки №8/6022 від 16.03.2020, ТОВ "ФОРС С" були подані документи на розгляд до Служби Геології та Надр України щодо внесення змін до спеціального дозволу у 2020 році та у 2021 році;
- на виконання п. 4 акту перевірки №8/6022 від 16.03.2020, ТОВ "ФОРС С" були затверджені заходи щодо розконсервування експлуатаційної свердловини, які знаходяться в резерві, виконані роботи по розконсервації та відбору води для хімічних аналізів зі складанням відповідної документації.
На підтвердження вказаних обставин, відповідачем надано до суду пакет документів, зокрема, наказ №06/000009р про утворення Комісії з питань проведення розконсервації основних фондів ТОВ "ФОРС С" від 06.09.2021, акт №07/09 про проведення розконсервації основних фондів ТОВ "ФОРС С" від 07.09.2021, акт №10/09 про проведення розконсервації основних фондів ТОВ "ФОРС С" від 10.09.2021.
Крім того, відповідачем надано до суду докази на підтвердження усунення порушення п.2 акту перевірки №8/6022 від 16.03.2020, а саме листи до Головного управління Держпраці в Харківській області №16 від 27.02.2020 та №13/11 від 13.11.2020 про погодження планів видобутку та витрат підземних вод родовища "Лозовеньківське", що експлуатується водозабором ТОВ "ФОРС С", протокол наради з питань розгляду та погодження плану видобутку та витрат відземних вод альбсеноманського водоносного комплексу на 2021 рік під час розробки родовища підземних вод "Лозовеньківське" на водозаборі ТОВ "ФОРС С" від 16.03.2021.
Крім того, оскільки анулювання дозволу на спеціальне водокористування є найсуворішим заходом впливу на порушника природоохоронного законодавства, необхідність вжиття такого заходу слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи. При цьому, підстави для застосування заходів реагування мають бути підтверджені та існувати на день винесення судового рішення, тоді як передчасне задоволення позовних вимог та анулювання дозволу на спеціальне водокористування №6022 від 29.01.2015 матиме наслідком порушення балансу між несприятливими наслідками для суб`єкта господарювання та тими цілями, на які спрямоване вжиття такого заходу.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Зважаючи на це, суд вважає, що позовні вимоги Державної служби геології та надр України про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами є необґрунтованими, відтак у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.
Керуючись статтями 14, 243-246, 257, 258, 262, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОРС С" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.О. Горшкова
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2022 |
Оприлюднено | 15.02.2022 |
Номер документу | 103178497 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Горшкова О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні