Постанова
від 31.01.2022 по справі 200/2418/20-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2022 року справа №200/2418/20-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Казначеєва Е.Г., Сіваченка І.В.,

за участю секретаря судового засідання Чуєвої М.О.,

представника позивача Філипенко Є.С.,

представника відповідача Помалюк І.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року у справі №200/2418/20-а (головуючий І інстанції Бабаш Г.П.) за позовом житлово-комунального підприємства Керуюча компанія Кальміуська до Головного управління ДПС у Донецькій області про скасування податкових повідомлень-рішень від 15.11.2019 року, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач зввернувся до суду з позовом, в якому просив скасувати податкові повідомлення-рішення від 15.11.2019 року:

№ 000178514 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на прибуток на суму 9920183 грн. та нарахування штрафних санкцій у розмірі 2480046 грн.;

№ 000179514 про збільшення суми від`ємного значення об`єкту оподаткування податком на прибуток на 974688 грн.

В обґрунтування позову зазначив, що податкові повідомлення-рішення прийняті податковим органом з порушенням вимог діючого податкового законодавства. Так, зазначені в акті перевірки нормативні акти визначають як безоплатне передання/отримання основних засобів виключно операції з об`єктами державної власності та комунальної власності, пов`язані з переходом права власності, та не можуть бути застосовані до операцій з передачі комунального майна на баланс комунального підприємства без зміни власника цього майна.

Отримання зазначених в акті перевірки основних засобів, а саме житлових будинків, проводилось на підставі рішень Маріупольської міської ради про передачу їх на баланс комунального підприємства, однак вони залишилися власністю ради.

Позивач безпосередньо не використовує це майно в господарській діяльності підприємства, його дохід формується від надання послуг з утримання/управління житловими будинками. Послуги при цьому надаються юридичним і фізичним особам, які володіють, користуються та розпоряджаються приміщеннями та спільним майном будинків.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року позов задоволено.

Скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Донецькій області від 15.11.2019 року № 000178514 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на прибуток на суму 9920183 грн. та нарахування штрафних санкцій у розмірі 2480046 грн., № 000179514 про збільшення суми від`ємного значення об`єкту оподаткування податком на прибуток на 974688 грн.

Вирішено питання судових витрат по справі.

Не погодившись з рішенням, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову.

Обґрунтування апеляційної скарги.

Перевіркою встановлено, що ЖКП КК Кальміуська занижено різниці, на які збільшується фінансовий результат, на суму амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку на загальну суму 25304138 грн. ЖКП КК Кальміуська повинно збільшити фінансовий результат на суму бухгалтерської амортизації, яка нарахована по безоплатно отриманим основним засобам за період з 01.07.16 по 31.12.18.

Відповідно до рішення міської ради ЖКП КК Кальміуська визначено балансоутримувачем житлових будинків, споруд, прибудинкових територій та безоплатно передано їх на баланс. У бухгалтерському обліку на суму безоплатно отриманих необоротних активів збільшується додатковий капітал підприємства, який обліковується за Кт субрахунку 424 Безоплатно одержані необоротні активи . У разі використання основних засобів у господарській діяльності, вартість таких необоротних активів зменшуватиметься за рахунок зносу. Сума нарахованого зносу має визнаватися доходом за Кт субрахунку 745 Дохід від безоплатно одержаних активів , і на цю суму треба зменшувати додатковий капітал за Дт субрахунку 424.

ЖКП КК Кальміуська необхідно було у рядку 1.1.1 додатку РІ збільшити фінансовий результат на суму нарахованого зносу на основні засоби, які безоплатно отримані платником податків, у розмірі 25304138 грн., з урахуванням зменшення фінансового результату на суму зносу малоцінних необоротних матеріальних активів у розмірі 27735 грн.

На порушення п. 138.3 ст. 138 Податкового кодексу України ЖКП КК Кальміуська завищено різниці, на які зменшується фінансовий результат на суму розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів на загальну суму (-) 30581188 грн. по амортизації основних фондів, які були отримані на баланс до 01.01.2015.

ЖКП КК Кальміуська відображено операцію по безоплатно отриманим до 01.01.15 основним засобам у бухгалтерському обліку проводками: Дт 977 Інші витрати звичайної діяльності - Кт 131 Знос основних засобів . ЖКП КК Кальміуська використовує прямолінійний метод нарахування амортизації. У рядку 1.2.1 додатка АМ відображають податкову амортизацію основних засобів і нематеріальних активів, нараховану (розраховану) за звітний період. З додатку АМ переносяться значення графи 5 р. 1.2.1 до додатку РІ. Таким чином ЖКП КК Кальміуська у р. 1.2.1 додатку АМ завищено різницю, на яку зменшується фінансовий результат на загальну суму (-) 30581188.

Сторони про дату та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, відповідно до ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає заяву у порядку письмового провадження.

В судовому засіданні відповідач підтримав доводи апеляційної скарги, просив скасувати рішення суду першої інстанції.

Представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників судового процесу, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановив наступне.

Фактичні обставини справи.

Житлово-комунальне підприємство Керуюча компанія Кальміуська зареєстровано 12.07.1995 року, здійснює фінансово-господарську діяльність на підставі Статуту, затвердженого рішенням Маріупольської міської ради від 28.09.2016 року № 7/11-745, код ЄДРПОУ 23598905.

Головним управлінням ДПС у Донецькій області з 30.09.2019 року по 21.10.2019 року проведена документальна планова виїзна перевірка, за результатам якої складено акт від 28.10.2019 року № 134/05-99-05-14/23598905 про результати документальної планової виїзної перевірки ЖКП КК Кальміуська з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2016 по 30.06.2019, валютного за період з 01.07.2016 по 30.06.2019, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 30.06.2019 та іншого законодавства за період з 01.07.2016 по 30.06.2019.

Перевіркою встановлено, що на порушення пункту 138.1 ст. 138 Податкового кодексу України ЖКП КК Кальміуська необґрунтовано занижено різниці, на які збільшується фінансовий результат, на суму амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку на загальну суму 25304138 грн.

1) ЖКП КК Кальміуська повинно збільшити фінансовий результат на суму бухгалтерської амортизації, яка нарахована по безоплатно отриманим основним засобам, за рішенням центральних органів виконавчої влади, за період з 01.07.2016 по 31.12.2018.

ЖКП КК Кальміуська відобразило операцію в головній книзі по журналу ордеру № 4 Основні засоби знос по безоплатно отриманим основним засобам в бухгалтерському обліку наступними проводками:

Дт_103 Основні засоби - Кт_42 Безоплатно отримані необоротні активи , Інший додатковий капітал ;

Дт_42 Безоплатно отримані необоротні активи , Інший додатковий капітал - Кт_131 Знос основних засобів .

Підприємство вказало рахунок 42 Безоплатно отримані необоротні активи по коду рядка 1410 Додатковий капітал форми № 1 Баланс , тобто відображають залишкову вартість основних засобів, різницю між сумою безоплатно отриманих основних засобів та сумою оприбуткованого зносу безоплатно отриманих основних засобів.

Житловий фонд передано в комунальну власність міста Маріуполя, взято на баланс ЖКП КК Кальміуська на підставі рішень Маріупольської міської ради від підприємств ВАТ АЗОВ (від 24.09.1998 № 73, від 24.06.1999 № 337, від 15.12.2005 № 1583, від 27.11.2012 № 6/23-2602) та ВАТ ММК ІМЕНІ ІЛЛІЧА (від 08.10.2013 № 6/30-3649). ЖКП КК Кальміуська відповідно до вказаних рішень визначено виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Також відповідно до рішення міської ради ЖКП КК Кальміуська визначено балансоутримувачем будинків, споруд та прибудинкових територій.

В бухгалтерському обліку на суму безоплатно отриманих необоротних активів збільшується додатковий капітал підприємства, який обліковується за Кт субрахунку 424 Безоплатно одержані необоротні активи . У разі використання основних засобів у господарській діяльності, вартість таких необоротних активів зменшуватиметься за рахунок зносу. Сума нарахованого зносу має визнаватися доходом за Кт субрахунку 745 Дохід від безоплатно одержаних активів , і на цю суму треба зменшувати додатковий капітал за Дт субрахунку 424.

ЖКП КК Кальміуська необхідно було у рядку 1.1.1 додатку РІ декларації з податку на прибуток збільшити фінансовий результат за період 01.07.2016 по 31.12.2018 на суму нарахованого зносу на основні засоби, які безоплатно отримані платником податків у розмірі 25304138 грн., у т.ч. за 2 півріччя 2016 у сумі 12888528 грн., за 2017 у сумі 4130464 грн., за 2018 у сумі 8285146 грн. та зменшити фінансовий результат на суму зносу малоцінних необоротних матеріальних активів за період з 01.07.2016 по 31.12.2016 у розмірі 27735.

2) На порушення п. 138.3 ст. 138 Податкового кодексу України ЖКП КК Кальміуська завищено різниці, на які зменшується фінансовий результат на суму розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів на загальну суму (-) 30581188 грн. по амортизації основних фондів, які були отримані на баланс до 01.01.2015.

ЖКП КК Кальміуська відображено операцію по безоплатно отриманим до 01.01.15 основним засобам у бухгалтерському обліку проводками: Дт 977 Інші витрати звичайної діяльності - Кт 131 Знос основних засобів .

ЖКП КК Кальміуська використовує прямолінійний метод нарахування амортизації. У рядку 1.2.1 додатка АМ відображають податкову амортизацію основних засобів і нематеріальних активів, нараховану (розраховану) за звітний період. З додатку АМ переносяться значення графи 5 р. 1.2.1 до додатку РІ.

Тобто в податковому обліку основні засоби, отримані після 01.01.2015, призначені для використання в господарській діяльності платника податків, підлягають амортизації згідно з п. 138.3 ПКУ.

Також ЖКП КК Кальміуська неправомірно зменшило суму різниць по амортизації малоцінних необоротних матеріальних активів за період з 01.07.2016 по 31.12.2016 на суму 27735 грн. З урахуванням пп. 138.3.1 ПКУ вартість бібліотечних фондів та малоцінних необоротних активів у податковому обліку не підлягає амортизації.

В акті зроблено загальний висновок про порушення позивачем (в частині оскаржуваних податкових повідомлень-рішень):

1) пункту 57.1-1 статті 57, пункту 134.1 статті 134, пунктів 138.1, 138.3 статті 138 Податкового Кодексу України, пункту 10 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 Основні засоби , затвердженого Міністерством фінансів України від 27.04.2000р. № 92, в результаті чого підприємством занижено податок на прибуток у загальній сумі 9920182 грн., у т.ч. за 2016 на суму 3831803 грн., за 2017 на суму 2914760 грн., за 1 кв. 2018 на суму 3173619 грн.

2) пункту 134.1 статті 134, пунктів 138.1, 138.3 статті 138 Податкового Кодексу України, пункту 10 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 Основні засоби , затвердженого Міністерством фінансів України від 27.04.2000р. № 92, в результаті чого підприємством завищене від`ємне значення об`єкта оподаткування з податку на прибуток у загальній сумі 947688 грн. за 2018.

На підставі акту перевірки контролюючим органом прийняті податкові повідомлення - рішення від 15.11.2019 року:

-№ 000179514 щодо зменшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток у розмірі 947688 грн. Протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання цього податкового повідомлення-рішення, частина суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, яку було завищено, підлягає виправленню платником податків у показниках податкової звітності з податку на прибуток.

-№ 000178514 щодо збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності 12400228 грн., в т.ч. 9920182 грн. за податковими зобов`язаннями, 2480046 грн. за штрафними санкціями.

ЖКП КК Кальміуська оскаржило вказані податкові повідомлення-рішення в адміністративному порядку до Державної податкової служби України (скарга від 28.11.2019 року № 606).

Рішенням Державної податкової служби України від 23.01.2020 року № 2900/6/99-00-08-05-01-06 про результати розгляду скарги ЖКП КК Кальміуська залишено без змін рішення податкові повідомлення рішення ГУ ДПС у Донецькій області, а скаргу ЖКП КК Кальміуська - без задоволення.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 28.05.2020 року призначено судово-економічну експертизу. На вирішення експертизи поставлені питання:

- чи підтверджується документально зазначені в акті Головного управління ДПС у Донецькій області від 28 жовтня 2019 року № 134/05-99-05- 14/23598905 Про результати документальної планової перевірки Житлово-комунального підприємства КК Кальміуська з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2016 року по 30.06.2019 року, валютного за період з 01.07.2016 року по 30.06.2019 року, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 року по 30.06.2019 року заниження об`єкта оподаткування податком на прибуток Житлово-комунальним підприємством КК Кальміуська за період 2016 - 2017 років, 1 кварталу 2018 року і донарахування до сплати податку на прибуток та штрафних (фінансових) санкцій до бюджету?;

- дослідити правомірність формування (документальне підтвердження) позивачем показників розділу Різниці, які виникають при формуванні амортизації необоротних активів (ст. 138 Податкового кодексу України) додатка РІ до декларації з податку на прибуток за період з 01.07.2016 року по 30.06.2019 року:

1. Різниці на які збільшується фінансовий результат за кодом рядка 1.1.1 додатку РІ до Декларації (сума нарахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (п. 138.1 ст. 138 Кодексу);

2. Різниці на які зменшується фінансовий результат за кодом рядка 1.2.1 додатку РІ до Декларації, додатку АМ до декларації з податку на прибуток (сума розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до п. 138.3 ст. 138 Кодексу (п. 138.2 ст. 138 Кодексу);

- дослідити правомірність формування (документальне підтвердження) графи 5 додатка АМ декларації з податку на прибуток за період з 01.07.2016 по 30.06.2019;

- дослідити правомірність формування (документальне підтвердження) суми бухгалтерської амортизації, нарахованої Позивачем за Кт 13 знос (амортизація) необоротних активів) за період з 01.07.2016 року по 30.06.2019 року.

Згідно з висновком експерта № 1359/1360-20 від 16.04.2021 року за результатами проведеного дослідження в об`ємі наданих на дослідження документів експертом:

По першому питанню - не підтверджуються зазначене в акті ГУ ДФС у Донецькій області від 28.10.2019 № 134/05-99-05-14/23598905 заниження об`єкта оподаткування податком на прибуток і донарахування до сплати податку на прибуток та штрафних санкцій. Розбіжність між даними акту перевірки та результатами експертного дослідження складає 9920182 грн.

По другому питанню встановлено, що ЖКП КК Кальміуська не повному обсязі задекларувала показники у Додатках РІ до рядка 03 РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за період з 01.07.2016 по 31.12.2018.

Різниці, на які збільшується фінансовий результат за кодом рядка 1.1.1 додатку РІ до Декларації (сума нарахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності): по декларації ЖКП КК Кальміуська 33649831 грн., за результатами експертного дослідження 58953969 грн.;

Різниці, на які зменшується фінансовий результат за кодом рядка 1.2.1 додатку РІ до Декларації, додатку АМ до декларації з податку на прибуток (сума розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до п. 138.3 ст. 138 Кодексу): по декларації ЖКП КК Кальміуська 33649831 грн., за результатами експертного дослідження 58953969 грн.

Не повне декларування ЖКП КК Кальміуська показників у строках 1.1.1 та 1.2.1 АМ додатків РІ не вплинуло на показники строк 03 РІ Різниці, які виникають відповідно до Податкового кодексу України , які задекларувало підприємство у податкових деклараціях з податку на прибуток підприємств за період з 01.07.2016 по 31.12.2018.

По третьому питанню - ЖКП КК Кальміуська не в повному обсязі задекларовані показники граф 5 Додатків АМ до рядка 1.2.1 додатка РІ до рядка 03 РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за період з 01.07.2016 по 31.12.2018. Розбіжність між задекларованими підприємством показниками та результатами експертного дослідження складає 25304138 грн.: по декларації ЖКП КК Кальміуська 33649831 грн., за результатами експертного дослідження 58953969 грн.

Не повне декларування ЖКП КК Кальміуська показників у графах 5 Додатків АМ до рядка 1.2.1 додатка РІ до рядка 03 РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за період з 01.07.2016 по 31.12.2018 не вплинуло на показники строк 03 РІ Різниці, які виникають відповідно до Податкового кодексу України , які задекларувало підприємство у податкових деклараціях з податку на прибуток підприємств за період з 01.07.2016 по 31.12.2018.

По четвертому питанню - ЖКП КК Кальміуська нараховувало бухгалтерську амортизацію на основні засоби (житлові будинки, квартири, нежитлові приміщення, вбудовані в житлові будинки, окремо розташовані нежитлові будівлі) у відповідності до вимог діючого законодавства України.

Розбіжностей між даними розрахованими та задекларованими підприємством та результатами експертного дослідження не встановлено.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з недоведеності відповідачем порушення вимог податкового законодавства.

Оцінка суду.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

На підставі підпункту 14.1.138. пункту 14.1 статті 14 ПК України основні засоби це матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 6000 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6000 гривень і поступово зменшується у зв`язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Згідно з пунктом 44.1 статті 44 ПК України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Адміністрування податку на прибуток підприємств визначено розділом ІІІ даного кодексу.

Стаття 134 Податкового кодексу визначає, що об`єктом оподаткування є:

134.1.1. прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.

Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом збільшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається:

зменшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку);

збільшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).

Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається:

збільшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку);

зменшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).

Статтею 138 визначені різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів.

138.1. Фінансовий результат до оподаткування збільшується:

на суму нарахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

138.2. Фінансовий результат до оподаткування зменшується:

на суму розрахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до пункту 138.3 цієї статті.

138.3. Порядок розрахунку амортизації основних засобів або нематеріальних активів для визначення об`єкта оподаткування:

138.3.1. Розрахунок амортизації основних засобів та нематеріальних активів здійснюється відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності з урахуванням обмежень, встановлених підпунктом 14.1.138 пункту 14.1 статті 14 розділу I цього Кодексу, підпунктами 138.3.2-138.3.4 цього пункту. При такому розрахунку застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку.

Для розрахунку амортизації відповідно до положень цього пункту визначається вартість основних засобів та нематеріальних активів без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку.

138.3.2. Не підлягають амортизації та проводяться за рахунок відповідних джерел:

вартість гудвілу;

витрати на придбання/самостійне виготовлення невиробничих основних засобів, невиробничих нематеріальних активів;

на ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих основних засобів, невиробничих нематеріальних активів.

Термін "невиробничі основні засоби", "невиробничі нематеріальні активи" означають відповідно основні засоби, нематеріальні активи, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку".

Рішеннями Маріупольської міської ради № 73 від 24.09.1998, № 337 від 24.06.1999, № 6/6-388 від 29.03.2011, 6/25-2828 від 25.12.2012, № 6/13-1265 від 22.11.2011, № 6/23-2602 від 27.11.2012, № 124 від 20.03.2013, № 238 від 19.06.2013, № 239 від 19.07.2013, 6/30-3649 від 08.10.2013, № 6/38-4230 від 28.03.2014, № 203 від 29.09.2016, № 7/11-744 від 28.09.2016, № 7/12-793 від 27.10.2016, № 239 від 30.11.2016, № 7/13-905 від 01.12.2016, №7/21-1864 від 27.09.2017, №7/18-1456 від 24.05.2017, № 7/15-1129 від 25.01.2017, № 7/20-1721 від 25.07.2017, № 245 від 16.05.2018, № 186 від 11.04.2018, № 7/23-2182 від 22.11.2017, № 7/31-2791 від 23.05.2018, № 459 від 22.10.2018 відомчий житловий фонд був безоплатно переданий у міську комунальну власність та, разом з цим, одночасно переходив на обслуговування житлово-комунального підприємства (ЖКП КК Кальміуська , а раніше підприємств, правонаступником яких є позивач).

Як вбачається зі Статуту позивача, затвердженого рішенням Маріупольської міської ради від 28.09.2016 року № 7/11-745, ЖКП КК Кальміуська створене на підставі рішення ради на базі відокремленої частини комунальної власності територіальної громади м. Маріуполя.

Майно підприємства складають основні фонди, оборотні кошти, а також інші цінності, вартість яких відображається в балансі підприємства (п. 4.1. Статуту).

Майно передається підприємству власником або уповноваженим органом у господарське відання (п. 4.3. Статуту).

Здійснюючи право господарського відання, підприємство володіє, користується та розпоряджається майном на свій розсуд, здійснюючи відносно нього будь-які дії, що не суперечать статуту підприємства та чинному законодавству. Відчуження основних фондів підприємства здійснюється за рішенням власника (п. 4.4. Статуту)

Згідно статті 133 Господарського кодексу України основу правового режиму майна суб`єктів господарювання, на якій базується їх господарська діяльність, становлять право власності та інші речові права - право господарського відання, право оперативного управління.

Стаття 136 Кодексу визначає, що право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.

Власник майна, закріпленого на праві господарського відання за суб`єктом підприємництва, здійснює контроль за використанням та збереженням належного йому майна безпосередньо або через уповноважений ним орган, не втручаючись в оперативно-господарську діяльність підприємства.

Тобто, згідно наявних документів, власником будинків є територіальна громада м. Маріуполя в особі Маріупольської міської ради. Маріупольська міська рада не передає це майно безоплатно у власність ЖКП КК Кальміуська , а передає на баланс.

В обґрунтування висновків Акту перевірки відповідач посилається на постанову Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 №145 Деякі питання безоплатної передачі основних фондів (далі Постанова №145), Закон України від 03.03.1998 №147/98-ВР Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності (далі Закон №147/98-ВР) та Положення про порядок передачі об`єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 №1482 (далі Положення №1482).

Постановою №145 передбачено, що безоплатна передача основних засобів платнику податку на прибуток з метою їх експлуатації за рішенням центральних органів виконавчої влади здійснюється у порядку, визначеному Законом №147/98-ВР і Положенням №1482.

Статтею 1 Закону №147/98-ВР встановлено, що він регулює відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності укомунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, а також об`єктів права комунальної власності у державну власність.

Пунктом 1 Положення №1482 встановлено, що зазначене положення визначає порядок безоплатної передачі об`єктів права державної власності із сфери управління міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Фонду державного майна, інших державних органів, які відповідно до законодавства здійснюють функції з управління державним майном, об`єднань підприємств, яким делеговано функції з управління майном підприємств і організацій, заснованих на державній власності […], Національної академії наук, галузевих академій наук, інших установ та організацій, яким державне майно передано у безоплатне користування […], до сфери управління інших органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій.

Зважаючи на те, що житлові будинки передавалися на баланс позивача, але вони є власністю Маріупольської міської ради або фізичних осіб, і не є державною власністю, тому твердження відповідача про необхідність керуватися даними нормативно-правовими актами при аналізі операцій з отримання на баланс позивача житлових будинків та визнання їх безоплатно отриманими, не є обґрунтованим.

На підставі наказу Об організації бухгалтерського обліку та облікової політики підприємства нарахування амортизації по житловому фонду, нежитловим приміщенням вбудованим в житловий фонд та окремо розташованим будівлям відображається на рахунках інші витрати (рах. 977) та інші доходи (рах. 746), фінансовий результат відображається на рах. 791.

Наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 № 291 затверджена Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій.

Рахунок 42 "Додатковий капітал" призначено для узагальнення інформації про суми, на які вартість реалізації випущених акцій перевищує їхню номінальну вартість, а також про вартість необоротних активів, безкоштовно отриманих підприємством від інших осіб, та інші види додаткового капіталу. За кредитом рахунку 42 "Додатковий капітал" відображається збільшення додаткового капіталу, за дебетом - його зменшення.

Рахунок 42 "Додатковий капітал" має зокрема субрахунок 424 "Безоплатно одержані необоротні активи".

На субрахунку 424 "Безоплатно одержані необоротні активи" відображається вартість необоротних активів, безоплатно одержаних підприємством від інших осіб. Залишок додаткового капіталу на цьому субрахунку зменшується на суму визнаного доходу протягом строку корисного використання безоплатно одержаних об`єктів необоротних активів (окрім землі) і при вибутті таких активів і землі.

ЖКП КК Кальміуська відобразило операцію в головній книзі по журналу ордеру № 4 Основні засоби знос по безоплатно отриманим основним засобам в бухгалтерському обліку наступними проводками:

Дт_103 Основні засоби Кт_42(424,425) Безоплатно отримані необоротні активи , Інший додатковий капитал;

Дт_42(424,425) Безоплатно отримані необоротні активи , Інший додатковий капитал - Кт_131 Знос основних засобів .

Підприємство вказало рахунок 424 Безоплатно отримані необоротні активи по коду рядка 1410 Додатковий капітал форми № 1 Баланс , тобто відображають залишкову вартість основних засобів, різницю між сумою безоплатно отриманих основних засобів та сумою оприбуткованого зносу безоплатно отриманих основних засобів.

На думку податкового органу, ЖКП КК Кальміуська необхідно було у рядку 1.1.1 додатку РІ декларації з податку на прибуток збільшити фінансовий результат за період 01.07.2016 по 31.12.2018 на суму нарахованого зносу на основні засоби, які безоплатно отримані платником податків у розмірі 25304138 грн.

У Акті перевірки визначено, що розбіжності у Додатках РІ до рядку 03 РІ Податкових Декларацій з податку на прибуток підприємств, між даними задекларованими платником податків та результатами перевірки, за період з 2 півріччя 2016р. по 31.12. 2018р., стосуються тільки:

-Різниці, на яку збільшується фінансовий результат:

рядок 1.1.1 - сума нарахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (пункт 138.1 статті 138 розділу III Податкового кодексу України)

-Різниці, на які зменшується фінансовий результат:

рядок 1.2.1 АМ - сума розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до пункту 138.3 статті 138розділу III Податкового кодексу України (пункт 138.2 статті 138 розділу III Податкового кодексу України).

Облік основних засобів та нематеріальних активів, а також їх відображення в бухгалтерському обліку врегульовані Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 7 Основні засоби , затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 № 92, Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 8 Нематеріальні активи , затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 18.10.1999 № 242 та Методичними рекомендаціями з бухгалтерського обліку основних засобів, затвердженими Наказом Міністерства фінансів України від 30.09.2003 № 561.

Пунктом 7 П(С)БО 7 та пунктом 10 П(С)БО 8 встановлено, що придбані (створені) основні засоби та нематеріальні активи зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю.

Відповідно до пункту 22 П(С)БО 7, об`єктом амортизації є вартість, яка амортизується (окрім вартості земельних ділянок, природних ресурсів і капітальних інвестицій).

Пунктом 4 П(С)БО 7 встановлено, що під амортизацією розуміється систематичний розподіл вартості, яка амортизується, необоротних активів протягом строку їх корисного використання (експлуатації).

Розрахунок амортизації основних засобів або нематеріальних активів здійснюється відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку з урахуванням обмежень, встановлених підпунктом 14.1.138 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ, підпунктами 138.3.2 - 138.3.4 пункту 138.3 статті 138 ПКУ.

При такому розрахунку застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, крім виробничого методу (підпункт 138.3.1 пункту 138.3 статті 138 ПКУ).

Згідно пункту 11 підрозділу 4 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу при розрахунку амортизації основних засобів та нематеріальних активів відповідно до пункту 138.3 статті 138 цього Кодексу балансова вартість основних засобів та нематеріальних активів станом на 1 січня 2015 року має дорівнювати балансовій вартості таких активів, що визначена станом на 31 грудня 2014 року відповідно до статей 144 - 146 та 148 розділу III цього Кодексу у редакції, що діяла до 1 січня 2015 року.

Відповідно до пункту 144.1 статті 144 ПКУ у редакції, що діяла до 01.01.2015, амортизації підлягали, зокрема, витрати на придбання (самостійне виготовлення) основних засобів, тобто, на вартість безоплатно отриманих основних засобів амортизація не нараховувалась.

Отже, до переліку об`єктів основних засобів, які підлягають амортизації у податковому обліку, не відносяться основні засоби, безоплатно отримані платником податку до 01.01.2015 крім, зокрема, основних засобів, безоплатно отриманих або виготовлених чи споруджених за рахунок коштів бюджету або кредитів, залучених Кабінетом Міністрів України чи під гарантії Кабінету Міністрів України, у разі виконання зобов`язань за гарантією Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 138.1, 138.2, 138.3 статті 138 ПКУ, при обчисленні об`єкта оподаткування податком на прибуток фінансовий результат до оподаткування коригується на різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів.

При цьому фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму нарахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності та зменшується на суму розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до пункту 138.3 статті 138 ПКУ(пункти 138.1, 138.2 статті 138 ПКУ).

За результатами проведеного дослідження експертом документально встановлено, що ЖКП КК КАЛЬМІУСЬКА , у відповідності до Норм П(С)БО 7 та Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, підпункту 14.1.138 пункту 14.1 статті 14, пункту 134.1 статті 134, пунктів 138.1, 138.2, 138.3 статті 138 ПКУ, зобов`язано було збільшити (рядок 1.1.1 Додатку РІ) та зменшити (рядок 1.2.1 АМ Додатку РІ) фінансовий результат до оподаткування, на суму отриманої накопиченої бухгалтерської амортизації на основні засоби (квартири комунальної форми власності), які прийняти підприємством (балансоутримувачем) від Маріупольської міської ради у господарське ведення за період з 01.07.2016 року по 31.12.2018 року, всього у розмірі 25 331 873грн., у т.ч.: за 2 півріччя 2016р. - 12 916 263грн.; за 2017р. - 4 130464 грн.; за 2018р. - 8 285 146грн.

Як вказує експерт ЖКП КК Кальміуська , у рядках 1.1.1 та 1.2.1 АМ Додатку РІ до рядка 03 РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємств не збільшувала (рядок 1.1.1) та не зменшувала (рядок 12.1 АМ) фінансовий результат до оподаткування, на суму отриманої накопиченої бухгалтерської амортизації на основні засоби (квартири комунальної форми власності), які прийняти підприємством (балансоутримувачем) від Маріупольської міської ради у господарське ведення за період з 01.07.2016 року по 31.12.2018 року.

Згідно акту перевірки від 28.10.2019 року № 134/05-99-05-14/23598905 податковим органом визначено, що ЖКП КК Кальміуська необхідно було в рядку 1.1.1 додатку РІ декларації з податку на прибуток збільшити фінансовий результат до оподаткування на суму отриманої бухгалтерської накопиченої амортизації на основні засоби.

При цьому податковим органом не визначено необхідність зменшення фінансового результату до оподаткування на суму отриманої накопиченої бухгалтерської амортизації на основні засоби.

Не надано податковим органом роз`яснень з цього приводу і за наслідками проведеної експертизи.

Стосовно зменшення фінансового результату за період з 01.07.2016 по 31.12.2016 на суму зносу малоцінних необоротних матеріальних активів (в 2017, 2018 роках позивач не декларував суму зносу малоцінних необоротних матеріальних активів).

Згідно п. 27 П(С)БО 7 - амортизація малоцінних необоротних матеріальній активів і бібліотечних фондів може нараховуватися у першому місяці використання об`єкта в розмірі 50 відсотків його вартості, яка амортизується, та решта 50 відсотків вартості, яка амортизується, у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності критеріям визнання активом або в першому місяці використання об`єкта 100 відсотків його вартості.

У Наказі ЖКП КК Кальміуська Про організацію бухгалтерського обліку та облікової політики на 2016р. № 1-ОС від 04.01.2016 визначено -

8. Активи підприємства розділити на групи:

8.1. використовувані протягом не більше одного року відносити до малоцінних і швидкозношуваних оборотних активів і враховувати на рахунку 22

8.2. термін експлуатації, яких понад рік відносити до необоротних матеріальних активів і враховувати на рахунку 112 Малоцінні необоротні матеріальні активи і встановити вартісну межу до 6000 грн.

9. Вартість переданих в експлуатацію МШП списувати з балансу і враховувати по місцях експлуатації до їх повного зносу і списання як непридатних до використання.

У Наказах ЖКП КК Кальміуська Про організацію бухгалтерського обліку та облікової політики на 2017р. (№ 225-ОС від 27.12.2016р.) та на 2018р. (№ 1-ОС від 02.01.2018р.) визначено

Активи підприємства розділити на групи:

- активи з терміном експлуатації більше одного року відносити до необоротних матеріальних активів і враховувати на рахунку 112 і встановити вартісну межу до 6000грн.

Відповідно до Положення (стандарту) б/о 7 Основні засоби підприємством обрано метод нарахування амортизації:

основних засобів - прямолінійний

малоцінних необоротних матеріальних активів - 100% вартості в першому місяці використання.

Нормативним документом, що регламентує облік основних засобів та їх відображення у фінансовій звітності, є Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 Основні засоби , затверджене наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 № 92, відповідно до якого основні засоби - матеріальні активи, які підприємство/установа утримує з метою використання їх у процесі виробництва/діяльності або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).

На відміну від правил бухгалтерського обліку, у податковому обліку до малоцінних необоротних матеріальних активів відносяться активи вартістю не більше 6000 гривень та строком корисного використання більше одного року (до 01.09.2015 - 2500 гривень).

Отже, оскільки малоцінні необоротні матеріальні активи не належать до основних засобів, то різниці, які визначаються згідно зі ст. 138 Кодексу, за такими активами у платника не виникають.

Таким чином, у рядках 1.1.1 та 1.2.1 АМ додатка РІ до Декларації зазначаються різниці, які виникають при нарахуванні амортизації основних засобів або нематеріальних активів без врахування амортизації малоцінних необоротних матеріальних активів, тобто відображати їх там не потрібно.

Стосовно податкового повідомлення - рішення від 15.11.2019 року № 000179514 щодо зменшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток у розмірі 947688 грн. суд зазначає наступне.

В акті перевірки визначено, що позивачем порушено пункт 134.1 статті 134, пункти 138.1, 138.3 статті 138 Податкового Кодексу України, пункт 10 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 Основні засоби , затвердженого Міністерством фінансів України від 27.04.2000р. № 92, в результаті чого підприємством завищене від`ємне значення об`єкта оподаткування з податку на прибуток у загальній сумі 947688 грн. за 2018.

Дана сума складається з двох показників - рядок 02 + рядок 03 РІ (+, -), у т.ч.:

-рядок 02 - - 405 689;

-рядок 03 РІ - - 541 999.

Однак при цьому в акті перевірки визначено, що перевіркою повноти декларування ЖКП КК КАЛЬМІУСЬКА показників рядка 02 Декларацій Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності за період з 01.07.2016 по 31.12.2018 не встановлено заниження/завищення (арк. 5, 6 акту перевірки).

У ході досліджень, експертом документально встановлено, що показники рядків 1.1.1 та 1.2.1 АМ Додатку РІ до рядка 03 РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємства за 2018 рік, є однаковими - 19 587 634 грн.

По суті, показник строки 03 РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємства за 2018 рік, є показник строки 2.2.2 Сума коригування (зменшення) резерву сумнівних боргів, на яку збільшився фінансовий результат до оподаткування відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (підпункт 139.2.2. пункту 139.2 статті 139 розділу III Податкового кодексу України) Додатку РІ до рядка 03 РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємства, по якій у Акті перевірки порушень не встановлено (арк. 13 Акту перевірки).

На підставі вище викладеного, експертом документально не підтверджується висновок Акту перевірки в частині порушення ЖКП КК Кальміуська пункту 134.1 статті 134, пунктів 138.1, 138.3 статті 138 ПКУ, пункту 10 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 Основні засоби , затвердженого Міністерством фінансів України від 27.04.2000 № 92, в результаті чого підприємством завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування з податку на прибуток у загальній сумі 947 688 грн., у т.ч. за 2018 на суму 947 688 грн. .

З огляду на вищевказані норми податкового законодавства, з урахуванням висновків судово-економічної експертизи від 23.03.2021 № 44/1 та аналізу первинних документів, є правильним висновок суду першої інстанції про недоведеність податковим органом порушень податкового законодавства з боку позивача, що обумовлює задоволення позову та скасування податкових повідомлень-рішень від 15.11.2019 року № 000178514, № 000179514.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року у справі №200/2418/20-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року у справі №200/2418/20-а - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 31 січня 2022 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено 31 січня 2022 року.

Головуючий суддя І.Д. Компанієць

Судді Е.Г. Казначеєв

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.01.2022
Оприлюднено15.02.2022
Номер документу103179845
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/2418/20-а

Ухвала від 02.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 09.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 31.01.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Постанова від 31.01.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 29.07.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 01.07.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 23.06.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 13.05.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні