ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 лютого 2022 року Чернігів Справа № 620/17465/21
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Фермерського господарства "ЧЕРНЕНЬКИЙ О.А." до Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство "ЧЕРНЕНЬКИЙ О.А." (далі також - ФГ "ЧЕРНЕНЬКИЙ О.А.", позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі також - ГУ ДПС у Чернігівській області, відповідач), в якому просить визнати протиправними дії ГУ ДПС у Чернігівській області щодо відмови позивачу у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи з 01.01.2021, викладеної у листі №4143/6/25-01-18-07-08 від 24.03.2021; зобов`язати ГУ ДПС у Чернігівській області внести до реєстру платників єдиного податку відомості про Фермерське господарство " ОСОБА_1 " як платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік та видати довідку про підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік.
Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначає, що відповідно до чинного законодавства у відповідача були відсутні підстави для відмови ФГ " ОСОБА_1 " у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік, оскільки до податкового органу подані всі необхідні документи.
14.12.2021 ухвалою суду провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач у відзиві позов не визнав, мотивуючи тим, що обов`язковою умовою для сільськогосподарських товаровиробників щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку є подання до 20 лютого поточного року звітності, яка передбачена підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 ст.295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу. Неподання такої звітності, в свою чергу, має наслідком - відмову у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік. У визначений Податковим кодексом України термін, ФГ "ЧЕРНЕНЬКИЙ О.А." не подано звітність на 2021 рік, що слугувало підставою для прийняття рішення про не підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи.
Від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якій заперечує проти доводів відповідача, викладених у відзиві.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ФГ "ЧЕРНЕНЬКИЙ О.А." перебуває на обліку в ГУ ДПС у Чернігівській області, на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності - єдиному податку четвертої групі у 2019 та 2020 роках (а.с.63-64).
Фермерським господарством "ЧЕРНЕНЬКИЙ О.А." до ГУ ДПС у Чернігівській області для переходу на спрощену систему оподаткування як платника єдиного податку четвертої групи подано пакет документів:
- загальну податкову декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2021 рік, що підтверджується квитанцією №2 від 22.02.2021 №9031918265;
- звітні податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи (за місцезнаходженням земельних ділянок Дмитрівська громада, Бахмацький район, Чернігівська область), що підтверджується квитанцією № 2 від 19.02.2021 №9030679742, (за місцезнаходженням земельних ділянок Попівська громада, Конотопський район, Сумська область), що підтверджується квитанцією №2 від 22.02.2021 №10947930, квитанцією № 2 від 25.02.2021 №11374985;
- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2020 рік, що підтверджується квитанцією № 2 від 19.02.2021 № 9031032275.
За результатами розгляду вказаних документів, відповідач у листі від 24.03.2021 №4143/6/25-01-18-07-08, посилаючись на положення підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України, повідомив позивача, що ФГ " ОСОБА_1 " не може бути платником єдиного податку четвертої групи, оскільки не виконані умови для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного твердження статусу платника єдиного податку четвертої групи, а саме - не подано звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (а.с.37).
08.04.2021 позивачем подано скаргу до Державної податкової служби України про скасування зазначеного рішення, за результатами розгляду якої 22.10.2021 прийняте рішення про відмову у задоволенні скарги позивача та залишення рішення відповідача без змін.
Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені гл. І "Спрощена система оподаткування, обліку та звітності" р. XIV "Спеціальні податкові режими" ПК України.
Пунктом 291.4 статті 291 ПК України визначено, що суб`єктами господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, четверта група - сільськогосподарські товаровиробники:
а) юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків;
б) фізичні особи - підприємці, які провадять діяльність виключно в межах фермерського господарства, зареєстрованого відповідно до Закону України "Про фермерське господарство", за умови виконання сукупності таких вимог:
здійснюють виключно вирощування, відгодовування сільськогосподарської продукції, збирання, вилов, переробку такої власновирощеної або відгодованої продукції та її продаж;
провадять господарську діяльність (крім постачання) за місцем податкової адреси;
не використовують працю найманих осіб;
членами фермерського господарства такої фізичної особи є лише члени її сім`ї у визначенні частини другої статті 3 Сімейного кодексу України;
площа сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду у власності та/або користуванні членів фермерського господарства становить не менше 0,5 гектара, але не більше 20 гектарів сукупно;
Згідно підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 ПК України платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року:
загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);
розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.
У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).
Пунктом 299.10 статті 299 ПК України встановлено, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:
1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;
2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;
3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;
4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;
5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;
6) набуття платником податку статусу резидента Дія Сіті - в останній день календарного кварталу, в якому платник податку набув статус резидента Дія Сіті.
З урахуванням наведеного, ПК України передбачає підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку або підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку четвертої групи, але не містить норму, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у підпункті 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України, не може бути, або втрачає статус платника єдиного податку четвертої групи.
Як вже встановив суд, позивач подав до контролюючого органу необхідні документи для переходу на спрощену систему оподаткування як платника єдиного податку четвертої групи.
При цьому з аналізу підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України слідує, що законодавцем передбачена альтернативна поведінка платника податків під час подання розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва. Так, у диспозиції зазначеної норми законодавцем зазначено два словосполучення та чи або .
Отже, платником податку були вчинені дії з метою відправлення контролюючому органу пакету документів, передбаченого підпунктом 298.1.1 пункту 298.1 статті 298 Податкового кодексу України, а тому у податкового органу були відсутні підстави для відмови позивачу у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про протиправність дій відповідача щодо відмови позивачу у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи з 01.01.2021, оскільки фактично позбавляють позивача права на підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік без належних на те правових підстав, що очевидно спростовує позицію податкового органу. Також суд вважає зобов`язати відповідача підтвердити статус платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік та включити позивача до реєстру платників єдиного податку четвертої групи у 2021 році, про що видати відповідну довідку.
Крім того, питання не підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи, згідно приписів пункту 299.10 статті 299 ПК України, вирішується контролюючим органом, шляхом прийняття відповідного рішення, водночас відповідачем його не прийнято, а лише листом від 24.03.2021 №4143/6/25-01-18-07-08 повідомлено позивача про не підтвердження йому статусу платника єдиного податку четвертої групи.
Судом враховується, що згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності своїх дій.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю. Доказів, які б спростували доводи позивача, відповідач суду не надав.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тому, на користь позивача підлягає стягненню, сплачений ним при поданні позовної заяви, судовий збір в розмірі 2700,00 грн.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України щодо відмови Фермерському господарству " ОСОБА_1 " у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи з 01.01.2021 року, викладеної у листі від 24.03.2021 №4143/6/25-01-18-07-08.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Чернігівській області відокремлений підрозділ Державної податкової служби України підтвердити статус платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік та включити Фермерське господарство " ОСОБА_1 " до реєстру платників єдиного податку четвертої групи у 2021 році, про що видати відповідну довідку.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства "ЧЕРНЕНЬКИЙ О.А." судовий збір в розмірі 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят гривень), сплачений відповідно до платіжного доручення № 664 від 23.11.2021.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Позивач: Фермерське Господарство "ЧЕРНЕНЬКИЙ О.А." вул. Новосілля, 20, с. Кропивне, Бахмацький район, Чернігівська область, 16574, код ЄДРПОУ 38118388.
Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області відокремлений підрозділ Державної податкової служби України вул. Реміснича, буд. 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124.
Повний текст рішення виготовлено 10 лютого 2022 року.
Суддя І.І. Соломко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2022 |
Оприлюднено | 16.02.2022 |
Номер документу | 103228752 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні