ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 січня 2022 рокуЛьвівСправа № 300/179/20 пров. № А/857/20538/21
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Довгополова О.М.,
суддів Гудима Л.Я., Святецького В.В.,
з участю секретаря судового засідання Петрунів В.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Долинської міської ради Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2020 року у справі за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства Укрнафта до Долинської міської ради Івано-Франківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій, -
суддя (судді) в суді першої інстанції - Боршовський Т.І.,
справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження,
місце ухвалення рішення - м. Івано-Франківськ,
дата складання повного тексту рішення: не зазначена,
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство Укрнафта звернулося в суд з адміністративним позовом до Долинської міської ради Івано-Франківської області, в якому просив суд визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення з приводу розгляду клопотання позивача № 01/01/11/07/01/01-01/02-1091 від 28.11.2019 про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013; зобов`язати Долинську міську раду Івано-Франківської області прийняти на пленарному засіданні рішення щодо розгляду клопотання ПАТ Укрнафта № 01/01/11/07/01/01-01/02-1091 від 28.11.2019 року про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2020 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Долинської міської ради Івано-Франківської області щодо неприйняття рішення за наслідками розгляду клопотання публічного акціонерного товариства Укрнафта № 01/01/11/07/01/01-01/02-1091 від 28.11.2019 року про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013. Зобов`язано Долинську міську раду Івано-Франківської області прийняти на пленарному засіданні рішення щодо клопотання публічного акціонерного товариства Укрнафта № 01/01/11/07/01/01-01/02-1091 від 28.11.2019 року про надання чи відмову у наданні згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013. Cтягнуто на користь публічного акціонерного товариства Укрнафта за рахунок бюджетних асигнувань Долинської міської ради Івано-Франківської області судовий збір в сумі 4204 грн.
Рішення мотивоване тим, що відповідач на виконання вимог Земельного кодексу України, за наслідками розгляду клопотання позивача, не прийняв жодного з двох передбачених Кодексом рішень за результатами вирішення клопотання, а саме про задоволення клопотання або відмову у задоволенні клопотання з наведенням мотивів відмови.
Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій, з посиланням на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що на підставі Земельного кодексу України та Закону України Про місцеве самоврядування розглянув клопотання позивача № 01/01/11/07/01/01-01/02-1091 від 28.11.2019 року про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013, однак рішення про його задоволення не було прийняте за відсутності необхідної кількості голосів депутатів. Відповідач вважає, що діяв згідно з Регламентом Долинської міської ради Івано-Франківській області, затвердженого рішенням від 26.11.2015 року № 13-2/2005, відповідно до якого рішення, що не одержали потрібної кількості голосів, відхиляються чи повертаються на доопрацювання.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (частина перша статті 308 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 28.11.2019 року публічне акціонерне товариство Укрнафта звернулося до Долинської міської ради Івано-Франківської області з клопотанням № 01/01/11/07/01/01-01/02-1091 від 28.11.2019 року про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013.
До вказаного клопотання позивач долучив: графічний матеріал, на якому зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки; договір оренди № 2/3-3/69-ОР/961/05-ОР від 14.07.2005 року, додаткову угоду № 1 від 15.07.2015 року, протокол розбіжностей до додаткової угоди № 1, витяг про реєстрацію додаткової угоди № 1, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 2622010100:01:030:0013.
Проект рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області року Про розгляд клопотання ПАТ Укрнафта про надання згоди на поділ земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013 винесений на розгляд сесії ради 24.12.2019 року.
Листом від 26.12.2019 року № 178018 Долинська міська рада Івано-Франківської області повідомила ПАТ Укрнафта про те, що питання про надання згоди на поділ земельної ділянки 47,0733 га для обслуговування свердловин, винесені на розгляд 11 сесії міської ради 24.12.2019 року, однак при голосуванні рішення не отримало необхідної кількості голосів депутатів, а тому було відхилене.
За вказане рішення шляхом поіменного голосування проголосувало: за - 4, проти - 9, утрималися - 10, відсутні - 12. Проект рішення не набрав необхідної кількості голосів, рішення відхилене.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції і вважає його таким, що відповідає правильно застосованим нормам матеріального та процесуального права з огляду на наступне.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із того, що відповідно до частини 2 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок.
Відповідно до частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Частиною 6 статті 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Відповідно до частини 1, 2 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон №280/97-ВР) рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Згідно з частиною 15 статті 46 Закону №280/97-ВР порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності . До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Отже, підготовка і розгляд питань, вирішення яких належить до повноважень ради, виносяться на пленарні засідання ради і регулюється регламентом ради. Це стосується і клопотання позивача про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.
Регламент Долинської міської ради Івано-Франківської області затверджений рішенням Долинської міської ради Івано-Франківської області № 16-2/2019 від 31.07.2019 року.
Відповідно до пунктів 1, 2, 3, 6 статті 12 Регламенту питання до порядку денного сесії ради вносяться відповідно до плану роботи ради, рішень ради та її постійних комісій, а також міським головою, депутатами, виконавчим комітетом ради, загальними зборами громадян.
Питання вноситься на розгляд ради за наявності проекту рішення та в разі необхідності інформаційно - довідкових матеріалів до нього.
Проекти рішень ради, доповіді, довідкові матеріали з питань, що виносяться на розгляд сесії, готуються депутатами, комісіями, виконавчими органами ради, загальними зборами громадян.
Проекти рішень попередньо розглядаються постійною комісією ради відповідно до її компетенції, або, за домовленістю чи дорученням голови, секретаря ради - у кількох комісіях.
Статтею 16 Регламенту визначено, що розгляд проектів рішень відбувається згідно з порядком, визначеним статтею 15 Регламенту.
Результатом розгляду проекту рішення може бути його зняття на доопрацювання чи не підтримання проекту, прийняття його за основу чи прийняття проекту в цілому.
В разі зняття проекту рішення він передається на доопрацювання в профільну постійну комісію (комісії) ради, до виконавчих органів ради або інші визначені радою органи.
В разі прийняття проекту за основу зауваження і доповнення, що надійшли під час обговорення, а також подані у письмовій формі після обговорення, розглядаються й узагальнюються в постійних комісіях (комісії) або на засіданні виконавчого комітету, і з відповідними висновками вносяться на друге читання ради.
Згідно із частинами 1-5 статті 17 Регламенту голосування може бути простим, рейтинговим, поіменним, таємним.
Встановлює результати голосування (відкрите, рейтингове, таємне) утворена з числа депутатів лічильна комісія.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації .
Результати поіменного голосування публікуються на офіційному веб-сайті міської ради і зберігаються протягом необмеженого строку. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Рейтинговим є голосування кількох пропозицій або поправок у порядку їх внесення, що стосується одного і того ж питання і включають одна одну (альтернативні пропозиції).
Стаття 18 Регламенту регулює порядок прийняття рішень Долинською міською радою Івано-Франківської області.
Згідно із цією статтею рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення з процедурних питань приймається простою більшістю депутатів присутніх у залі.
Рішення з питання, що не має процедурного характеру, приймається на пленарному засіданні більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні . При встановленні результатів голосування до загального складу міської ради включається міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення, що не одержали потрібної кількості голосів, відхиляються чи повертаються на доопрацювання.
Отже, рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість депутатів від загального складу Ради та викладається у формі окремого документу.
Постійною комісією з питань землекористування та земельних відносин Долинської міської ради Івано-Франківської області рекомендовано не підтримати на сесії міської ради клопотання позивача, що підтверджується протоколом від 04.12.2019 № 6 (а.с. 79-82).
Як зазначалось вище, Долинська міська рада Івано-Франківської області 24.12.2019 року на засіданні 11-ї сесії 7-го скликання розглянула питання про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013, де за результатами голосування проект рішення не набрав необхідної кількості голосів на його підтримку. Згідно витягу із протоколу пленарного засідання одинадцятої сесії міської ради від 24.12.2019 та поіменного голосування встановлено результати голосування з даного питання: за - 4, проти - 9, утрималися - 10, відсутні - 12 (а.с. 64-65).
Внаслідок цього проект рішення був відхилений, а в протоколі від 24.12.2019 року зафіксовано, що вищевказане питання розглянуто, однак позитивного рішення не прийнято. Іншими словами, відмовлено в задоволенні заяви про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013.
Отже, як правильно зазначив суд першої інстанції, відповідачем на одинадцятій сесії сьомого скликання 24.12.2019 щодо розгляду проекту рішення про надання згоди позивачу на поділ земельної ділянки кадастровий номер 2622010100:01:030:0013 не прийнято ні рішення про надання згоди на розробку проекту землеустрою щодо поділу земельної ділянки, ні про відмову в наданні згоди заявнику.
Як зазначалось вище, згідно з частиною 3 статті 123 Земельного кодексу України, пункту 4 статті 18 регламенту Долинської міської ради об`єднаної територіальної громади Івано-Франківської області в разі, якщо проект рішення про надання згоди на розробку проекту землеустрою не одержав потрібної кількості голосів, тобто за відповідне питання не проголосувала більшість депутатів від загального складу ради, такі рішення відхиляються, тобто міська рада зобов`язана надати мотивовану відмову. В разі відхилення проекту рішення про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки відповідач зобов`язаний зазначити відповідні аргументи щодо відмови в наданні згоди на розробку проекту землеустрою.
Однак всупереч наведеному, в листі від 26.12.2019 № 178018 Долинська міська рада Івано-Франківської області повідомила ПАТ «Укрнафта» , що питання про надання згоди на поділ земельних ділянок 47,0733 га, 53,1685 га, 21,0715 га та 29,3876 га, для обслуговування свердловин, були винесені на розгляд 11 сесії міської ради 24.12.2019, однак при голосуванні вони не отримали необхідної кількості голосів для прийняття рішення по задоволенню клопотань (а.с. 21).
Оцінивши подані сторонами докази в їх сукупності, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що під час розгляду клопотання ПАТ «Укрнафта» за № 01/01/11/07/01/01-01/02-1091 від 28.11.2019 Долинська міська рада Івано-Франківської області діяла не на підставі та не у спосіб, що передбачені Земельним Кодексом України та Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , що свідчить про допущення відповідачем як суб`єктом владних повноважень протиправної бездіяльності щодо неприйняття рішення за клопотання позивача № 01/01/11/07/01/01-01/02-1091 від 28.11.2019 про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Долинської міської ради Івано-Франківської області прийняти на пленарному засіданні рішення щодо розгляду клопотання Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» № 01/01/11/07/01/01-01/02-1091 від 28.11.2019 про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013, колегія суддів зазначає, що рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду. Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
На думку колегії суддів, позовні вимоги про захист права не можуть вважатися передчасними, якщо вони були предметом правовідносин, з яких виник спір. Позиція відповідача з цих питань відома.
Отже, за результатами розгляду цієї справи, з метою забезпечення ефективного правового захисту прав та інтересів позивача, та з метою недопущення необхідності наступного звернення до суду з позовом щодо прийняття на пленарному засіданні рішення щодо розгляду клопотання Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» № 01/01/11/07/01/01-01/02-1091 від 28.11.2019 про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013, в межах розгляду цієї справи необхідно зобов`язати Долинську міську раду Івано-Франківської області прийняти на пленарному засіданні рішення щодо розгляду клопотання Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» № 01/01/11/07/01/01-01/02-1091 від 28.11.2019 про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 47,0733 га кадастровий номер 2622010100:01:030:0013.
Окрім цього, за усталеною судовою практикою дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).
Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, які прийняті Комітетом Міністрів 11.03.1980р. на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, дискреційним є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова може .
Відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.
Крім того, в рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (рішення у справі Hasan and Chaush v. Bulgaria № 30985/96).
Водночас, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Вказана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 16.09.2015р. у справі № 21-1465а15.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують і не дають підстав стверджувати про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Керуючись ст. ст. 308, 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. ст. 316, 321, 322, ч. 1 ст. 325 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Долинської міської ради Івано-Франківської області залишити без задоволення.
Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2020 року у справі № 300/179/20 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку виключно у випадках, передбачених частиною 4 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Довгополов судді Л. Я. Гудим В. В. Святецький Повне судове рішення складено 31.01.2022 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2022 |
Оприлюднено | 16.02.2022 |
Номер документу | 103234464 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні