Постанова
від 02.02.2022 по справі 1.380.2019.002731
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 лютого 2022 рокуЛьвівСправа № 1.380.2019.002731 пров. № А/857/21585/21

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кушнерика М.П.

суддів Мікули О.І., Ніколіна В.В.

за участю секретаря судового засідання Михальської М.Р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Сапфір-Інвест" на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2020 року, прийняте суддею Москаль Р.М. в м.Львові, о 15 годині 23 хвилині, повний текст складено 28 лютого 2020 року, у справі № 1.380.2019.002731 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Сапфір-Інвест" до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

В травні 2019 року товариство з обмеженою відповідальністю «Сапфір-Інвест» звернулося до суду з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Львівській області від 26.04.2019 № 0006281414, яким платнику податків збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість за податковим зобов`язанням в сумі 789580 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) в сумі 197395 грн., всього 986975 гривень.

Позовні вимоги мотивує тим, що договірні відносини між сторонами мали реальний характер, а роботи виконувалися на замовлення Сілецької та Княжівської сільських рад Сокальського району Львівської області; такі були виконані вчасно та передані замовникам у повному обсязі, що підтверджується наданими первинними документами.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2020 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись із цим рішенням суду, його оскаржив позивач, з підстав неповного з`ясування обставин справи, порушення норм матеріального та процесуального права.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що роботи по реконструкції мереж вуличного освітлення Княжівської сільської ради в с. Княже, с. Шпиколоси Сокальського району Львівської області, реконструкції вуличного освітлення присілків Зарудні, Груби, Підрочин, Насалі с. Сілець Сокальського району Львівської області, реконструкції дороги присілка Заболотня с. Сілець Сокальського району Львівської області, будівництву вуличного освітлення присілків Підберезена, Заболотня с. Сілець Сокальського району Львівської області були виконані вчасно, у повному обсязі і з дотриманням якісних та кількісних показників.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду - без змін. Поряд з цим зазначає, що доводи апеляційної скарги є необґрунтованими, а судом першої інстанції повно та об`єктивно з`ясовано всі обставини справи.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 вересня 2020 року скасовано рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2020 року та прийнято постанову, якою позов задоволено.

Постановою Верховного Суду від 04 листопада 2021 року постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 вересня 2020 року скасовано, а справу направлено до суду апеляційної інстанції на новий розгляд.

02.02.2022 року електронними засобами зв`язку на адресу суду надійшло клопотання адвоката Лисовича І.І. про відкладення розгляду справи у зв`язку із зайнятістю в інших судових засіданнях.

Апеляційний суд вважає за можливе розгляд справи у відсутності апелянта, оскільки спірні правовідносини тривають з 2019 року. Справа неодноразово розглядалась судами різних інстанції. Апеляційним судом, за клопотанням відповідача з аналогічних підстав 12.01.2022 року відкладався розгляд справи; явку представника позивача не визнано обов`язковою, в матеріалах справи наявні всі необхідні докази для розгляду справи. В той же час, адвокатом не надано доказів на підтвердження обгрунтування клопотань.

Відповідно до ч.2 ст.313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

У відповідності до вимог ч.4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, приходить до наступного.

Згідно ч. 1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом встановлено, що ТОВ «Сапфір-Інвест» зареєстроване як юридична особа 07.08.2015 з присвоєнням ідентифікаційного коду 39940403. Підприємство взяте на облік як платник податків, є платником податку на додану вартість. Серед напрямків господарської діяльності за КВЕД є, зокрема, електромонтажні роботи (основний), будівництво доріг і автострад (а.с. 70-72 т.2). На право здійснення господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків належать до об`єктів з середніми та значними наслідками в ТОВ «Сапфір-Інвест» наявні дозвільні документи - ліцензія, видана Державною архітектурно-будівельною інспекцією України від 12.07.2017 № 19-Л, дозвіл, виданий Головним управлінням Держпраці у Львівській області № 0154.1846, термін дії з 26.03.2018 по 26.03.2023 на монтаж, демонтаж, ремонт, технічне обслуговування устаткування підвищеної небезпеки - устаткування напругою понад 1000В (електричне устаткування електричних станцій та мереж, технологічне енергообладнання).

Для здійснення господарської діяльності підприємство має відповідні технічні та матеріальні ресурси (машини, устаткування та трудові ресурси) та видані уповноваженими органами дозвільні документи на здійснення згаданого виду робіт.

Підприємство взяло участь у тендерах на виконання робіт пов`язаних із влаштуванням/реконструкцією мереж вуличного освітлення, будівництвом та реконструкцією доріг, в яких замовниками робіт виступають органи місцевого самоврядування (сільські ради). Після перемогти в тендерах підприємство уклало із замовниками договори підряду.

Так, 15.02.2018 ТОВ «Сапфір-Інвест» (Підрядник) та Княжівська сільська рада Сокальського району Львівської області (Замовник) уклали договір № 3 про виконання робіт (надання послуг) (а.с. 31-34 т.2), відповідно до якого Підрядник зобов`язався власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проектно-кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи по об`єкту «Реконструкцію мереж вуличного освітлення Княжівської сільської ради в с. Княже, с. Шпиколоси Сокальського району Львівської області» , а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити виконані роботи, в порядку та на умовах, визначених в договорі. Згідно з пунктами 3.1, 3.3 Договору вартість робіт по договору становить 893896,67 грн. в т.ч. ПДВ 148982,78 грн.; договірна ціна є твердою.

Відповідно до пункту 4.1, 4.2 роботи за Договором повинні бути виконані у терміни відповідно до графіку виконання робіт, що оформляється додатком до цього Договору і є його невід`ємною частиною; початок робіт 15.01.2018, закінчення 31.12.2018. Згідно з п. 5.1 Договору виконану згідно з цим Договором роботу Підрядник здає Замовникові за двостороннім приймально-здавальним актом (форма КБ-2, КБ-3).

До цього Договору сторони уклали (а.с. 35-57 т.2): - Календарний графік виконання робіт по Договору об`єкті «Реконструкцію мереж вуличного освітлення Княжівської сільської ради в с. Княже, с. Шпиколоси Сокальського району Львівської області» ; - Протокол угоди про договірну ціну та Додаткову угоду № 1, Додаткову угоду № 2, відповідно до яких викладено п. 3.1 Договору в новій редакції в частині суми кошторисних призначень місцевого бюджету та суми субвенції з державного бюджету місцевому бюджету на оплату за виконані роботи.

ТОВ «Сапфір-Інвест» повідомило про залучення для виконання перелічених вище робіт для замовника (сільської ради) субпідрядника ПП «Транспортні будівельні системи» , з яким уклало договір № 19/02/2018 на виконання робіт (надання послуг) від 19.02.2018 (а.с. 185-188 т.1). Відповідно до умов договору ПП «Транспортні будівельні системи» (Підрядник) зобов`язався власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проектно-кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи по об`єкту «Реконструкцію мереж вуличного освітлення Княжівської сільської ради в с. Княже, с. Шпиколоси Сокальського району Львівської області» , а ТОВ «Сапфір-Інвест» ( Замовник) зобов`язується прийняти і оплатити виконані роботи, в порядку та на умовах, визначених в договорі. Відповідно до п. 3.1, 3.3 Договору вартість робіт становить 893896,67 грн. в т.ч. ПДВ 148982,78 грн.; договірна ціна є твердою. Строки виконання робіт зазначені в п. 4.1. Договору та згідно з Календарним графіком виконання робіт визначено: початок 19.02.2018, закінчення 12.03.2018.

Відповідно до актів приймання виконаних будівельних робіт за березень 2018 (КБ-2в) № 1 від 12.03.2018 на суму 390000 грн., № 2 від 12.03.2018 на суму 287870 грн., № 3 від 12.03.2018 на суму 48710,68 грн, №4 від 12.03.2018 на суму 167315,99 грн. (а.с. 193-211 т.1) та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за березень 2018 (КБ-3) від 19.02.2018 ПП «Транспортні будівельні системи» (Підрядник) виконав будівельні роботи по об`єкту будівництва «Реконструкцію мереж вуличного освітлення с. Княже, с. Шпиколоси Сокальського району Львівської області» на загальну суму 893896,66 грн. (а.с. 212 т.1).

ТОВ «Сапфір-Інвест» передало Замовнику Княжівській сільській раді виконані роботи, що підтверджується актами приймання виконаних будівельних робіт за лютий 2018 № 1 від 27.02.2018 на суму 390000 грн., за березень 2018 № 2 від 22.03.2018 на суму 287870 грн., за липень 2018 № 3 від 05.07.2018 на суму 48710,68 грн., за липень 2018 № 4 від 10.07.2018 на суму 167315,99 (а.с. 218-223, 225-229, 240-247 т.1) та довідками про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за лютий 2018 на суму 390000 грн., за березень 2018 на суму 677870 грн., за липень 2018 на суму 893896,66 грн. (а.с. 217, 224, 239 т.1).

05.03.2018 ТОВ «Сапфір-Інвест» (Підрядник) та Сілецька сільська рада Сокальського району Львівської області (Замовник) уклали договір № 05/03/18 про виконання робіт (надання послуг) (а.с. 142-145 т.1), відповідно до якого Підрядник зобов`язався власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проектно-кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи по об`єкту «Реконструкція вуличного освітлення присілків Зарудні, Груби, Підрочин, Насалі с. Сілець Сокальського району Львівської області» , а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити виконані роботи, в порядку та на умовах, визначених в договорі. Порядок та умови розрахунків визначено сторонами в розділі 3 Договору. Так, вартість робіт по договору становить 1441351,20 грн. в т.ч. ПДВ 240225,20 грн.; договірна ціна є твердою (пункти 3.1, 3.3 Договору) .

Відповідно до пункту 4.1, 4.2 роботи за Договором повинні бути виконані у терміни відповідно до графіку виконання робіт, що оформляється додатком до цього Договору і є його невід`ємною частиною. Згідно з п. 5.1 Договору виконану згідно з цим Договором роботу Підрядник здає Замовникові за двостороннім приймально-здавальним актом (форма КБ-2, КБ-3).

До цього Договору сторони уклали (а.с. 146-148 т.1): - Календарний графік виконання робіт по Договору об`єкті «Реконструкція вуличного освітлення присілків Зарудні, Гроби, Підрочин, Насалі с. Сілець Сокальського району Львівської області» ; - Протокол угоди про договірну ціну та Додаткову угоду № 1, відповідно до якої викладено п. 3.1 Договору в новій редакції, вартість робіт по договору становить 1428250,80 грн. в т.ч. ПДВ 238041,80 грн.

20.03.2018 ТОВ «Сапфір-Інвест» (Підрядник) та Сілецька сільська рада Сокальського району Львівської області (Замовник) уклали договір № 02/03/2018 про виконання робіт (надання послуг) (а.с. 108-111 т.1), відповідно до якого Підрядник зобов`язався власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проектно-кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи по об`єкту «Реконструкція дороги присілка Заболотня с. Сілець Сокальського району Львівської області» , а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити виконані роботи, в порядку та на умовах, визначених в договорі. Вартість робіт по договору становить 1339051,32 грн. в т.ч. ПДВ 223175,22 грн.; договірна ціна є твердою (п.3.1, 3.3 Договору). Згідно з п. 5.1 Договору виконану згідно з цим Договором роботу Підрядник здає Замовникові за двостороннім приймально-здавальним актом (форма КБ-2, КБ-3).

В липні 2019 року ТОВ «Сапфір-Інвест» та Сілецька сільська рада здійснили коригування попередньо укладених договорів. Так, 12.07.2019 уклали Договір № 10719-1 на виконання робіт (надання послуг) (а.с. 51-54 т.3). В цьому Договорі сторони визначили: - вартість робіт на об`єкті «Реконструкція дороги присілка Заболотня с. Сілець Сокальського району Львівської області» становить 1460748 грн. (п. 3.1 Договору), - новий графік виконання робіт: початок робіт - липень 2019, закінчення робіт - грудень 2019. До договору сторони уклади Додаткові угоди № 1 від 12.07.2019, № 2 від 04.09.2019 щодо вартості робіт згідно кошторисних призначень (а.с. 57-58 т.3).

02.04.2018 ТОВ «Сапфір-Інвест» (Підрядник) та Сілецька сільська рада Сокальського району Львівської області (Замовник) уклали договір № 02/04/18 про виконання робіт (надання послуг) (а.с. 49-52 т.1), відповідно до якого Підрядник зобов`язався власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проектно-кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи по об`єкту «Будівництво вуличного освітлення присілків Підберезена, Заболотня с. Сілець Сокальського району Львівської області» , а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити виконані роботи, в порядку та на умовах, визначених в договорі. Порядок та умови розрахунків визначено сторонами в розділі 3 Договору. Так, вартість робіт по договору становить 1063184,40 грн. в т.ч. ПДВ 177197,40 грн.; договірна ці на є твердою (п. 3.1, 3.3 Договору) .

Відповідно до пункту 4.1, 4.2 роботи за Договором повинні бути виконані у терміни відповідно до графіку виконання робіт, що оформляється додатками до Договору і є його невід`ємною частиною; початок робіт 02.04.2018, закінчення 31.12.2018. Згідно з п. 5.1 Договору виконану згідно з цим Договором роботу Підрядник здає Замовникові за двостороннім приймально-здавальним актом (форма КБ-2, КБ-3).

До цього Договору сторони уклали (а.с. 53-57 т.1): - Календарний графік виконання робіт по Договору об`єкті «Будівництво вуличного освітлення присілків Підберезена, Заболотня с. Сілець Сокальського району Львівської області» , обумовивши початок виконання робіт 02.04.2018, закінчення 31.12.2018; - Протокол угоди про договірну ціну та Додаткову угоду № 1, Додаткову угоду № 2, Додаткову угоду № 3, відповідно до яких викладено п. 3.1 Договору в новій редакції в частині суми кошторисних призначень обласного, районного, місцевого бюджетів на оплату за виконані роботи.

ТОВ «Сапфір-Інвест» повідомило про залучення для виконання перелічених вище робіт для замовника (сільської ради) субпідрядника ПП «Транспортні будівельні системи» , з яким уклало наступні договори:

- договір № 12/02/2018 на виконання робіт (надання послуг) від 12.02.2018 (а.с. 118-121 т.1). Відповідно до умов договору ПП «Транспортні будівельні системи» (Підрядник) зобов`язався власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проектно-кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи по об`єкту «Реконструкція вуличного освітлення присілків Зарудні, Гроби, Підрочин, Насалі с. Сілець Сокальського району Львівської області» , а ТОВ «Сапфір-Інвест» (Замовник) зобов`язується прийняти і оплатити виконані роботи, в порядку та на умовах, визначених в договорі. Відповідно до п.3.1, 3.3 Договору вартість робіт становить 1441351,20 грн. в т.ч. ПДВ - 240225,20 грн.; договірна ціна є твердою. Строки виконання робіт зазначені в п.4.1. Договору та згідно з Календарним графіком виконання робіт визначено: початок 13.02.2018, закінчення 06.03.2018 (а.с. 123 т.1).

Відповідно до актів приймання виконаних будівельних робіт за березень 2018 (КБ-2в) № 1 від 06.03.2018 на суму 1503,60 грн., № 2 від 06.03.2018 вартості устаткування, що придбавається виконавцем робіт на суму 7272 грн., № 3 від 06.03.2018 на суму 875373,60 грн., № 4 від 06.03.2018 на суму 557202 грн. та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за 2018 рік (КБ-3) від 06.03.2018 ПП «Транспортні будівельні системи» (Підрядник) виконав будівельні роботи по об`єкту будівництва «Реконструкція вуличного освітлення присілків Зарудні, Груби, Підрочин, Насалі с. Сілець Сокальського району Львівської області» на загальну суму 1441351,20 грн. (а.с. 124-141 т.1).

ТОВ «Сапфір-Інвест» передало Замовнику Сілецькій сільській раді виконані роботи, що підтверджується актами приймання виконаних будівельних робіт № 1 від 07.05.2018 на суму 1503,60 грн., № 2 від 07.05.2018 вартості устаткування, що придбавається виконавцем робіт на суму 7272 грн., № 3 від 07.05.2018 на суму 866911,20 грн., № 4 від 07.05.2018 на суму 552534 грн. та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за травень 2018 на суму 1428220,80 грн. (а.с.149-184 т.1).

- договір № 13/02/2018 на виконання робіт (надання послуг) від 13.02.2018 (а.с. 81-84 т.1). Відповідно до умов договору ПП «Транспортні будівельні системи» (Підрядник) зобов`язався власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проектно-кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи по об`єкту «Реконструкція дороги присілка Заболотня с. Сілець Сокальського району Львівської області» , а ТОВ «Сапфір-Інвест» (Замовник) зобов`язується прийняти і оплатити виконані роботи, в порядку та на умовах, визначених в договорі. Відповідно до п. 3.1, 3.3 Договору вартість робіт становить 1339051,32 грн. в т.ч. ПДВ - 223175,22 грн.; договірна ціна є твердою. Строки виконання робіт зазначені в п. 4.2. Договору та згідно з Календарним графіком виконання робіт визначено: початок 13.02.2018, закінчення 07.03.2018 (а.с. 81, 86 т.1).

Відповідно до актів приймання виконаних будівельних робіт за березень 2018 (КБ-2в) № 1 від 07.03.2018 на суму 1000000 грн., № 2 від 07.032018 на суму 339051,32 грн. та довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за 2018 (КБ-3) від 07.03.2018 на суму 1000000 грн., від 07.03.2018 на суму 1339051,32 грн. ПП «Транспортні будівельні системи» (Підрядник) виконало будівельні роботи по об`єкту будівництва «Реконструкція дороги присілка Заболотня с. Сілець Сокальського району Львівської області» на загальну суму 1339051,32 грн. (а.с. 89-98 т.1).

ТОВ «Сапфір-Інвест» передало Замовнику Сілецькій сільській раді виконані роботи, що підтверджується актами приймання виконаних будівельних робіт за липень 2019 № 1 від 01.08.2019 на суму 340590 грн., за вересень 2019 № 2 від 04.09.2019 на суму 185210 грн., за вересень 2019 № 3 від 09.09.2019 на суму 294999,60 грн. та довідками про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за липень 2019 на суму 340590 грн., за вересень 2019 на суму 525800 грн., за вересень 2019 на суму 820799,60 (а.с. 60-88 т.3).

- договір № 08/02/2018 на виконання робіт (надання послуг) від 08.02.2018 (а.с. 32-37 т.1). Відповідно до умов договору ПП «Транспортні будівельні системи» (Підрядник) зобов`язався власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проектно-кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи по об`єкту «Будівництво вуличного освітлення присілків Підберезена, Заболотня, Гостинець с. Сілець Сокальського району Львівської області» , а ТОВ «Сапфір-Інвест» (Замовник) зобов`язується прийняти і оплатити виконані роботи, в порядку та на умовах, визначених в договорі. Відповідно до п. 3.1, 3.3 Договору вартість робіт становить 1063184,40 грн. в т.ч. ПДВ - 177197,33 грн.; договірна ціна є твердою. Строки виконання робіт зазначені в п. 4.1. Договору та згідно з Календарним графіком виконання робіт визначено: початок 09.02.2018, закінчення 05.03.2018.

Відповідно до акту № 1 приймання виконаних будівельних робіт за березень 2018 (КБ-2в) від 05.03.2018 та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за березень 2018 (КБ-3) від 05.03.2018 ПП «Транспортні будівельні системи» (Підрядник) виконало будівельні роботи по об`єкту будівництва «Будівництво вуличного освітлення присілків Підберезина, Заболотня, Гостинець села Сілець Сокальського району Львівської області» на загальну суму 1063184,40 грн. (а.с. 43-48 т.1).

ТОВ «Сапфір-Інвест» передало Замовнику Сілецькій сільській раді виконані роботи, що підтверджується актами приймання виконаних будівельних робіт за березень 2018 № 1 від 16.04.2018 на суму 329965,20 грн., за червень 2018 № 2 від 06.06.2018 на суму 215998,80 грн., за жовтень 2018 від 24.10.2018 на суму 500000 грн., (а.с. 58-62, 70-74, 100-103 т.1) та довідками про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за березень 2018 на суму 329965,20 грн., за червень 2018 на суму 545964 грн., за жовтень 2018 на суму 1045964 грн., (а.с. 69, 99, 107 т.1).

Головне управлінням ДФС у Львівській області на підставі наказу № 1725 від 21.03.2019 провело документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Сапфір-Інвест» з питань проведення взаємовідносин із ПП «Транспортні будівельні системи» (код ЄДРПОУ 33169988) за березень 2018 року, що містяться у податкових деклараціях з ПДВ за період травень, серпень, вересень, жовтень 2018. За результатами перевірки складено акт від 08.04.2019 № 546/13-01-14-14/39940403 (а.с. 15-31 т.1) та встановило, що ТОВ «Сапфір-Інвест в період, охоплений перевіркою, мало взаємовідносини з ПП «Транспортні будівельні системи» відповідно до укладених договорів на виконання робіт від 08.02.2018 № 08/02/2018, від 12.02.2018 № 12/02/2018, від 13.02.2018 № 13/02/2018 та від 19.02.2018 № 19/02/2018, відповідно до яких ТОВ «Сапфір-Інвест» виступало «Замовником» , а ПП «Транспортні будівельні системи» - «Підрядником» .

Відповідно до договору від 08.02.2018 № 08/02/2018 ТОВ «Сапфір-Інвест» отримало від ПП «Транспортні будівельні системи» акт приймання виконаних робіт (№ КБ2в) від 05.03.2018 та податкову накладну № 4 від 05.03.2018 на суму 177197,33 грн. (за номенклатурою послуг - будівництво вуличного освітлення присілків Підберезина, Заболотня, Гостинець, с. Сілець Сокальського району Львівської області). Сума податку на додану вартість за цією податковою накладною включена ТОВ «Сапфір-Інвест» до складу податкового кредиту в жовтні 2018, що відповідає даним додатку 5 до податкової декларації з податку на додану вартість за жовтень 2018 року.

Відповідно до договору від 13.02.2018 № 13/02/2018 ТОВ «Сапфір-Інвест» отримало від ПП «Транспортні будівельні системи» акт приймання виконаних робіт (№ КБ2в) від 07.03.2018 №№ 1, 2 та податкову накладну № 2 від 07.03.2018 на суму 223175,20 грн. (за номенклатурою послуг - реконструкція дороги присілка Заболотня села Сілець Сокальського району Львівської області). Сума податку на додану вартість за цією податковою накладною включена ТОВ «Сапфір-Інвест» до складу податкового кредиту в серпні 2018, що відповідає даним додатку 5 до податкової декларації з податку на додану вартість за серпень 2018 року.

Відповідно до договору від 19.02.2018 № 13/02/2018 ТОВ «Сапфір-Інвест» отримало від ПП «Транспортні будівельні системи» акти приймання виконаних робіт (№ КБ2в) від 12.03.2018 №№ 1,2,3,4 та податкову накладну № 5 від 12.03.2018 на суму 148982,67 грн. (за номенклатурою послуг - реконструкція мереж вуличного освітлення Княжівської сільської ради в с. Княже, с. Шпиколоси Сокальського району Львівської області). Сума податку на додану вартість за цією податковою накладною включена ТОВ «Сапфір-Інвест» до складу податкового кредиту в вересні 2018, що відповідає даним додатку 5 до податкової декларації з податку на додану вартість за вересень 2018 року.

Відповідно до договору від 12.02.2018 № 12/02/2018 ТОВ «Сапфір-Інвест» отримало від ПП «Транспортні будівельні системи» акти приймання виконаних робіт (№ КБ2в) від 06.03.2018 №№ 1,2,3,4 та податкову накладну № 7 від 06.03.2018 на суму 240225,20 грн. (за номенклатурою послуг - реконструкція вуличного освітлення присілків Зарудні, Гроби, Підрочин, Насалі села Сілець Сокальського району Львівської області). Сума податку на додану вартість за цією податковою накладною включена ТОВ «Сапфір-Інвест» до складу податкового кредиту в травні 2018, що відповідає даним додатку 5 до податкової декларації з податку на додану вартість за травень 2018 року.

Податкові накладні ПП «Транспортні будівельні системи» зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, а визначені в них суми податку на додану вартість включені ТОВ «Сапфір-Інвест» до складу податкового кредиту.

Станом на 01.03.2018 відповідно до рахунку 6852, дебіторська/кредиторська заборгованість по взаємовідносинах з ПП «Транспортні будівельні системи» становить 0,0 грн. У березні 2018 року ТОВ «Сапфір-Інвест» відображено отримання робіт на суму 4737483,59 грн. Станом на 31.03.2018 відповідно до рахунку 6852 кредиторська заборгованість по взаємовідносинах із ПП «Транспортні будівельні системи» становить 4737483,59 грн.

В процесі перевірки ревізори використали таку податкову інформацію по ПП «Транспортні будівельні системи» :

ПП «Транспортні будівельні системи» перебуває на обліку в ГУ ДФС у Донецькій області (м. Слов`янськ) з 01.01.2019, стан платника припинено, але не знято з обліку; за період проведення взаємовідносин перебував на обліку в ГУ ДФС у Львівській області; основний вид діяльності - електромонтажні роботи; свідоцтво платника ПДВ анульовано 26.12.2018 у зв`язку з ліквідацією підприємства за власним бажанням; остання декларація з ПДВ подана за березень 2018 року. Відповідно до представлених договорів на виконання робіт (надання послуг) встановлено, що ПП «Транспортні будівельні системи» виконувало роботи власними силами та засобами, при виконанні будівельних робіт та реконструкції електромереж використовував власні матеріали. Відповідно до представлених актів приймання виконаних робіт (форма № КБ2в), встановлено, що ПП «Транспортні будівельні системи» відобразило використання будівельних матеріалів на загальну суму 3359786 грн., що становить 70,9% від загальної суми актів 4737483,59 грн. Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних встановлено, що ПП «Транспортні будівельні системи» за період з 01.01.2017 по 12.03.2018 (день підписання останнього акта) не здійснювало придбання матеріалів, які зазначені в актах виконаних будівельних робіт (форма № КБ2в). Відповідно до поданої звітності чисельність працівників у ПП «Транспортні будівельні системи» становить 11 чоловік, при восьмигодинному робочому дні для виконання даного обсягу робіт необхідно 47 чоловік. Відповідно до аналізу податкової звітності та даних Єдиного реєстру податкових накладних встановлено, що в лютому-березні 2018 ПП «Транспортні будівельні системи» надавались послуги (виконувались роботи) для значної кількості суб`єктів господарювання на значній території України, зокрема, у м. Одеса, м. Львові, м. Києві, м. Бровари, селі Жирова Жидачівського району Львівської області, Кременчуцькій ТЕЦ. При виконанні робіт були задіяні транспортні засоби (машини та механізми), однак у ПП «Транспортні будівельні системи» встановлено відсутність власних основних засобів, послуг з оренди відповідних транспортних засобів (машин та механізмів), а також залучення до робіт третіх осіб.

Контролюючий орган за наслідками опрацювання податкової інформації щодо ПП «Транспортні будівельні системи» за звітний період декларування ПДВ дійшов висновку про відсутність у ПП «Транспортні будівельні системи» матеріально-технічної і технологічної можливості з виконання робіт для ТОВ «Сапфір-Інвест» . В акті зазначено, що ПП «Транспортні будівельні системи» з урахуванням множинних факторів (часу, оперативності проведення операцій, місцезнаходження майна, географічної віддаленості контрагентів один від одного, недостатньої чисельності трудових ресурсів та відсутності будівельних матеріалів, необхідних для здійснення даних робіт) фактично не виконувало роботи, передбачені договорами з ТОВ «Сапфір-Інвест» .

З отриманої від ГУ ДФС у Донецькій області податкової інформації щодо ПП «Транспортні будівельні системи» встановлено значний обсяг документально оформлених наданих/виконаних робіт/послуг та операцій з придбання та реалізації товарів з контрагентами постачальниками та покупцями; різноплановість придбаних та проданих товарів (робіт, послуг); віддаленість контрагентів один від одного, що передбачає значно більшого oбсягу трудовитрат, високого рівня оплати праці, особистої участі персоналу із відповідними фаховими знаннями (менеджерів, комірників, бухгалтерів, працівників складу та інших); відсутність інформації щодо наявності транспортних засобів, або залучення автотранспортних підприємств для здійснення транспортування ТМЦ від постачальника до покупця; відсутня інформація щодо наявності складських приміщень для зберігання товару; відсутня інформація щодо наявності основних засобів.

В процесі перевірки встановлено, що в ТОВ «Сапфір-Інвест» наявні необхідні дозволи, ліцензії, працівники із необхідними навиками та знаннями для виконання даних видів робіт, а також необхідна техніка із обладнанням відповідно до технологічних вимог виконання робіт, що дає змогу виконати дані роботи власними силами. Згідно аналізу ЄРПН встановлено, що протягом січня-березня 2018 саме ТОВ «Сапфір-Інвест» здійснювало придбання частини будівельних матеріалів, необхідних для виконання зазначених робіт.

За наслідками перевірки контролюючий орган дійшов висновку про непідтвердження факту виконання ПП «Транспортні будівельні системи» для ТОВ «Сапфір-Інвест» підрядних робіт та придбання матеріалів з огляду на час здійснення операцій, місцезнаходження підприємства, відсутність необхідної кількості трудових ресурсів, виробничо-складських приміщень, матеріалів та іншого майна, які економічно необхідні для здійснення господарських операцій, відсутністю ділової мети даних операцій. Перевіркою не підтверджено факт придбання ТОВ «Сапфір-Інвест» робіт в ПП «Транспортні будівельні системи» за березень 2018 року на загальну суму 4737483,60 грн. в т.ч. ПДВ 789580,60 грн. Перевіркою встановлено безпідставне віднесення ТОВ «Сапфір-Інвест» до складу податкового кредиту суми ПДВ 789580,60 грн. по операціях за березень 2018, що містяться у податкових деклараціях з ПДВ за травень 2018 року - 240225,20 грн., серпень 2018 року - 223175,20 грн., вересень 2018 року - 148982,78 грн., жовтень 2018року - 177197,40 грн.

За результатами перевірки ГУ ДФС у Львівській області дійшло висновку про порушення ТОВ «Сапфір-Інвест» п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.2, п. 200.4 статті 200 ПК України, в результаті чого підприємство занизило податок на додану вартість, що підлягає сплаті у бюджет у загальній сумі 789580,60 грн. в тому числі за травень 2018 в розмірі 240225,20 грн., за серпень 2018 в розмірі 223175,22 грн., за вересень 2018 в розмірі 148982,78 грн., за жовтень 2018 в розмірі 177197,40 грн. (а.с. 31 т.1).

На підставі висновків акта перевірки від 08.04.2019 № 546/13-01-14-14/39940403 ГУ ДФС у Львівській області прийняло податкове повідомлення-рішення від 26.04.2019 № 0006281414, яким платнику податків збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість за податковим зобов`язанням в сумі 789580 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) в сумі 197395 грн., а всього 986975 грн.

Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що ПП Транспортні будівельні системи , як субпідрядник, фактично не виконувало підрядних робіт на перелічених вище об`єктах будівництва підрядника ТОВ Сапфір-Інвест , а лише здійснювали документальне їх оформлення з метою зменшення податкових зобов`язань останнього.

Апеляційний суд погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пп. «а» , «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Як передбачено пунктом 198.1 статті 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Відповідно до пункту 198.3 цієї ж статті, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:

- придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;

- придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);

- ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Не відносяться до податкового кредиту, у відповідності до вимог абзацу 1 пункту 198.6 статті 198 ПК України суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 44.1 статі 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV (далі - Закон № 996-XIV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що аналіз представлених позивачем документів вказує на неточності хронології виконання робіт ПП Транспортні будівельні системи , що в свою чергу засвідчує неможливість їх здійснення саме останнім.

Так, субпідрядник (ПП «Транспортні будівельні системи» ) виконав роботи на об`єктах будівництва раніше, аніж підрядник (ТОВ «Сапфір-Інвест» ) уклав договори підряду на виконання цих будівельних робіт від замовників (сільських рад): - на об`єкті «Реконструкція вуличного освітлення присілків Зарудні, Груби, Підрочин, Насалі с. Сілець Сокальського району Львівської області» оформлено виконання субпідрядних робіт в період з 13.02.2018 по 06.03.2018, в той час як ТОВ «Сапфір-Інвест» уклало договір підряду з Сілецькою сільською радою лише 05.03.2018; - на об`єкті «Реконструкція дороги присілка Заболотня с. Сілець Сокальського району Львівської області» оформлено виконання субпідрядних робіт в період з 14.02.2018 по 07.03.2018, в той час як ТОВ «Сапфір-Інвест» уклало договір підряду з Сілецькою сільською радою на виконання робіт укладено 20.03.2018; - на об`єкті «Будівництво вуличного освітлення присілків Підберезена, Заболотня с. Сілець Сокальського району Львівської області» оформлено виконання субпідрядних робіт в період з 09.02.2018 по 05.03.2018, в той час як ТОВ «Сапфір-Інвест» уклало договір підряду з Сілецькою сільською радою лише 02.04.2018.

Отже, ПП «Транспортні будівельні системи» (субпідрядник) оформило документи про фактичне виконання будівельних робіт ще до того, як замовники (сільські ради) уклали договори з переможцем тендеру ТОВ «Сапфір-Інвест» (підрядником).

Під час перевірки контролюючий орган встановив, що за даними ЄРПН за період січень - березень 2018 року ТОВ «Сапфір-Інвест» здійснювало придбання будівельних матеріалів товарних груп, необхідних для виконання робіт на згаданих об`єктах будівництва, а ПП «Транспортні будівельні системи» , в свою чергу, таких товарів не придбавало. Ці обставини свідчать про те, що ПП «Транспортні будівельні системи» не здійснювало закупівлю матеріалів для виконання робіт на об`єктах будівництва, які надалі оформило як передані ТОВ «Сапфір-Інвест» .

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що описаний в первинних документах обсяг будівельних робіт (прокладання мереж вуличного освітлення, будівництво доріг) є значними та тривалим в часі. Роботи виконувалися в невеликих населених пунктах Львівської області (села, присілки) та передавалися замовникам (сільським радам) підрядником по мірі їх виконання в кілька етапів (впродовж кількох місяців, після березня 2018 року). Ці роботи відповідають видам економічної діяльності позивача, в нього є необхідні для їх виконання договори/ліцензії, а також матеріальні та трудові ресурси. Княжівська сільська рада на запит контролюючого органу повідомила, що фактичним виконавцем робіт було ТОВ «Сапфір-Інвест» , а субпідрядна організація не залучалась.

Заслуговують на увагу доводи контролюючого органу про те, що аналіз узагальненої податкової інформації щодо ПП «Транспортні будівельні системи» за звітний період березень 2018 року, підготованої оперативним управлінням ГУ ДФС у Донецькій області викликає обґрунтовані сумніви в реальності одночасного виконання ПП «Транспортні будівельні системи» об`ємних будівельних підрядних робіт на території кількох населених пунктів.

В матеріалах перевірки описана інформація щодо неможливості виконання цивільно-правових зобов`язань ПП «Транспортні будівельні системи» в частині здійснення будівельних робіт у зв`язку із відсутністю у зазначеного суб`єкта господарювання економічних можливостей.

В основу висновків про нереальний характер задокументованих ТОВ Сапфір-Інвест господарських операцій покладена інформація здобута оперативним управлінням ГУ ДФС у Донецькій області в ході проведення відповідних заходів щодо ПП «Транспортні будівельні системи» , яка доведена до ГУ ДФС у Львівській області листом від 17.08.2018 № 17281/7/05-15-21-01.

Крім цього, на необґрунтованість отриманої податкової вигоди позивачем вказує також відсутність економічної доцільності в діях позивача щодо залучення субпідрядної організації для виконання будівельних робіт.

Суд також враховує, що ТОВ Сапфір-Інвест має ліцензію видану Державною архітектурно-будівельною інспекцією України від 12.07.2017 № 19-Л, на проведення господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків належать до об`єктів з середніми та значними наслідками.

Згідно дозволу Головного управління Держпраці у Львівській області № 0154.1846, термін дії з 26.03.2018 по 26.03.2023, позивачу дозволено виконувати монтаж, демонтаж, ремонт, технічне обслуговування устаткування підвищеної небезпеки - устаткування напругою понад 1000В (електричне устаткування електричних станцій та мереж, технологічне енергообладнання).

Таким чином, стверджується наявність у позивача трудових та матеріальних ресурсів для самостійного виконання зобов`язань згідно з договорами укладеними з Сілецькою та Княжівською сільською радою Сокальського району Львівської області, що позбавляє мети господарської діяльності ТОВ Сапфір-Інвест з ПП Транспортні будівельні системи .

Аналіз договорів, зокрема в частині обсягу робіт та їх вартості вказує на те, що роботи здійснювались не спільними силами і засобами ПП Транспортні будівельні системи та ТОВ Сапфір-Інвест , а виключно ПП Транспортні будівельні системи , тобто без участі кваліфікованого персоналу і спеціальної техніки позивача.

Також, ТОВ «Сапфір-Інвест» залучило субпідрядника ПП «Транспортні будівельні системи» , визначивши з ним ціну договорів, що є ідентичною до вартості робіт, укладених підрядником із замовниками (сільськими радами), що грунтовно викликає сумнів в доцільності укладення таких договорів без мети прибутку, в т.ч. й факт переведення боргу субпідрядною організацією від 01.11.2018 р.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає правильним висновок контролюючого органу про те, що ПП «Транспортні будівельні системи» як субпідрядник фактично не виконувало підрядних робіт на перелічених вище об`єктах будівництва підрядника ТОВ «Сапфір-Інвест» , а лише здійснювали документальне їх оформлення з метою зменшення податкових зобов`язань останнього, а, відтак, спірне податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Львівській області від 26.04.2019 № 0006281414 про збільшення грошового зобов`язання ТОВ «Сапфір-Інвест» за податковими зобов`язаннями винесено правомірно.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для його скасування колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на неї слід залишити без задоволення.

Керуючись ч.3 ст. 243, ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Сапфір-Інвест" - залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2020 року, у справі № 1.380.2019.002731, - без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її проголошення та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя М. П. Кушнерик судді О. І. Мікула В. В. Ніколін Повне судове рішення складено 07.02.22

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.02.2022
Оприлюднено16.02.2022
Номер документу103239632
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.002731

Постанова від 02.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кушнерик Мар’ян Петрович

Ухвала від 01.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кушнерик Мар’ян Петрович

Постанова від 04.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 01.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 03.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні