Рішення
від 21.01.2022 по справі 200/16042/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 січня 2022 року Справа№200/16042/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Христофорова А. Б., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Донецької обласної державної адміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

В С Т А Н О В И В:

До Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Донецької обласної державної адміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, позивач просить суд:

- припинити право на користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5959 від 08.07.2014 року наданого Комунальному підприємству Компанія Вода Донбасу .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5959 з метою видобування питних підземних вод для централізованого водопостачання. З моменту отримання Дозволу №5959 у Надрокористувача виникли права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами. Затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 року №615, який регулює питання надання Держгеонадрами спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Як додаток до спеціальних дозволів укладено Угоду №5959 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною Дозволу №5959.

03.07.2020 року на адресу Держгеонадр надійшов лист №9261/02/07-20 ДНВП Геоінформ України в якому надали перелік суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 03.07.2020 року не направили до ДНВП Геоінформ України щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік. У зв`язку з чим, наказом Держгеонадр №346 від 14.08.2020 року було надано 30 календарних днів на усунення порушень, про що повідомлено відповідача листом №12989/01/07-20 від 26.08.2020 року, який отримано уповноваженим представником 02.09.2020 року.

ДНВП Геоінформ України направило лист №10173/02/02-21 від 16.06.2021 року щодо надання інформації про перелік надрокористувачів, які не подали звітні баланси запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2020 рік.

На підставі зазначеного Держгеонадра видало наказ №468 від 18.06.2021 року про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та внесення змін до наказів чим внесено зміни до пункту 38 додатка 1 наказу № 346 від 14.08.2020 року в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу. Відповідача було повідомлено листом Держгеонадр №10604/01/02-21 від 30.06.2021 року, який отримано уповноваженим представником 20.07.2021 року.

Спеціальний дозвіл на користування надрами містить Особливі умови відповідно до п.12 Порядку 615 дотримання яких є обов`язковим. Вважають, що наявні підстави для анулювання дозволу, законом презюмується, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача, для забезпечення чого позивач звернувся до суду. Просив задовольнити позов.

У поданому до суду відзиві на позовну заяву відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, аргументуючи це тим, що КП Компанія Вода Донбасу не веде господарської діяльності, за якою звітують за формами 5-гр (тверді горючі, металічні та неметалічні корисні копалини) та 6-гр (нафта, природний газ, конденсат, етан, пропан, бутан, гелій). Фактично Відповідач звітує тільки за формою 7-гр (підземні води). Таким чином відповідач вважає доводи позивача, що КП Компанія Вода Донбасу не здало щорічної статистичної звітності за формою 5-гр та 6-гр за 2019 та 2020 роки є помилковими.

Стосовно не подання КП Компанія Вода Донбасу форми 7-гр за 2019 та 2020 роки відповідач зазначає, що КП Компанія Вода Донбасу надавало річні державні звіти та відповідно направляло форми 7-гр за 2019 та 2020 роки на адресу позивача. Згідно до п. 2 Інструкції із заповнення форми звітності 7-гр, що затверджена наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 14.03.2016 року № 97 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 травня 2016 року за № 791/28921, форма 7-гр подається безпосередньо до Держгеонадр. Листами ДРГП Донецькгеологія від 03.12.2018 року № 02/2-1563 та від 29.12.2019 року № 02/2-1522, які надійшли на адреси відокремлених підрозділів КП Компанія Вода Донбасу , було надано наступні вказівки: Підприємства і організації всіх форм власності, які здійснюють забір підземних вод на підставі дозволу на спеціальне водокористування зобов`язані щорічно, до 20 січня, заповнювати і надавати форму № 7-ГР (підземні води) в ДРГП Донецькгеологія (84511, донецька область, м. Бахмут, вул. Сибірцева, 17) для узагальнення і подальшої передачі ДНВП Геоінформ .

Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ДРГП Донецькгеологія (ЄДРПОУ - 25119860) входить до складу Державної служби геології та надр України. До речі, як і ДНВП Геоінформ України (ЄДРПОУ - 01432859). Згідно вищевказаних листів ДРГП Донецькгеологія , відокремлені підрозділи КП Компанія Вода Донбасу почали у вказані законодавством України строки, надавати форму 7-гр за 2019 рік до ДРГП Донецькгеологія . Також відповідачем зазначено, що пізніше, під час консультацій з представниками позивача було з`ясовано, що форми 7-гр не надійшли до Держгеонадр від ДРГП Донецькгеологія . З метою усунення даного непорозуміння, КП Компанія "Вода Донбасу листом від 04.09.2020 року № 0.05.01/вх1-253-20, реєстрація вхідної кореспонденції позивача - від 04.09.2020 року № 11458/02/07-20, було направлено форми 7-гр за 2019 рік по відокремленим підрозділам КП Компанія Вода Донбасу , в тому числі і по Амвросіївському ВУВКГ.

Окрім того, відповідач зазначив, що відокремлені підрозділі КП Компанія Вода Донбасу самостійно направляють форми 7-гр на адресу позивача. При цьому фактичне місцезнаходження Амвросіївського ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу є місто Амвросіївка, що знаходиться на території, тимчасово непідконтрольній органам державної влади України.

З 27.11.2014 та по теперішній час припинено приймання поштових відправлень на/з територію(ї) Донецької та Луганської областей до/з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 № 1085-р. Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження Через цей факт Амвросіївське ВУВКГ було вимушено направляти щорічну звітність за допомогою електронної пошти.

Через три місяці після направлення відповідачем листа від 04.09.2020 року, від Держгеонадр надійшов лист від 17.12.2020 року № 19147/01/07-20 про те, що на засіданні Робочої групи знов розглядалось питання щодо подальшої дії спеціальних дозволів на користування надрами, через ненадання КП Компанія Вода Донбасу звітності за формою 7-гр за 2019 рік. У відповідь на вищевказаний лист підприємством було направлено лист від 04.01.2021 року № 0.05.01/вх.4-1011-20 (реєстрація вхідної кореспонденції позивача - від 04.01.2021 року № 47/02/07-20) де було вказано, що форми 7-гр було вже надіслано раніше листом від 04.09.2020 № 0.05.01/вх.4-1011-20.

У відповідь на вищевказаний лист Держгеонадра надіслали свої зауваження від 19.01.2021 № 913/01/07-21 до отриманих ними форм 7-гр за 2019 рік. На виконання даних зауважень листом від 26.01.2021 року № 0.05.01/118 (реєстрація вхідної кореспонденції Позивача - від 05.02.21 року № 3753/02/10-21) відкориговані форми 7-гр за 2019 рік по всім витребуваним позивачем відокремленим підрозділам КП Компанія Вода Донбасу , у тому числі Амвросіївському ВУВКГ, були направлені на електрону та поштову адреси Держгеонадр. Після відправлення відповідачем вищевказаного листа зауважень позивача щодо ненадання звітності по формі 7-гр за 2019 рік не надходило.

Листом від 13.05.2021 № 7455/01/07-21 позивач повідомив про видання наказу Держгеонадр № 338 від 29.04.2021 року щодо подальшої дії дозволів у зв`язку з неподанням звітності 7-гр за 2020 рік і встановленням 15-денного терміну на усунення порушення. У відповідь на вищевказаний лист позивача, листом від 25.05.2021 року № 0.05/вх.1-135-21 (реєстрація вхідної кореспонденції позивача - від 26.05.2021 року № 9001/02/07-21) КП Компанія Вода Донбасу було повторно направлено всі затребувані форми 7-гр за 2020 рік, у тому числі і Амвросіївського ВУВКГ.

На лист позивача від 18.08.2021 року № 14639/01-1/02-21, про який у позовній заяві позивач стверджує, що не отримав відповіді на день подачі позову, відповідач листом від 31.08.2021 року № 9/1068 у встановлений строк в 15 днів направив звітність відокремлених підрозділів за формою 7-гр взагалі за 2016-2020 роки (реєстрація вхідної кореспонденції позивача - від 09.09.2021 року № 13990/02/02-21). Крім того, у даному листі також було зазначено, що копії форм було також надано на електронну адресу ДНВП Геоінформ України . Таким чином відповідач зазначає, що КП Компанія Вода Донбасу надавало, згідно діючого законодавства України, форми 7-гр взагалі по всім відокремленим підрозділам та, зокрема по Тельманівському ВУВКГ, за 2019 та 2020 роки. Про даний факт свідчать надані номера реєстрації вхідної кореспонденції позивача. Таким чином, твердження позивача про неподання форм 5-гр, 6-гр та 7-гр та відсутності відповіді на лист від 18.08.2021 року відповідач вважає помилковими. З огляду на викладене, відповідач вважає, що на теперішній час відповідачем виконані вимоги наказу від 14 серпня 2020 №346 у зв`язку з чим відсутні правові підстави для задоволення позову.

Ухвалою суду від 22 листопада 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду, провадження у справі відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою суду від 21 грудня 2021 року у задоволенні заяви КП Компанія Вода Донбасу про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, відмовлено. Залучено до участі у справі за позовом Державної служби геології та надр України до Комунального підприємства Компанія Вода Донбаса про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, - як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Донецьку обласну державну адміністрацію, обласну військово-цивільну адміністрацію (вул. Олекси Тихого, 6, м. Краматорськ, Донецька область, 84306, код ЄДРПОУ 00022473).

За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. Відповідно до статті 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Враховуючи вищезазначене, та зважаючи на те, що в матеріалах справи достатньо документів для розгляду справи по суті, суд проводить розгляд справи у письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами. Саме по собі оголошення карантину не зупиняє роботи судів, та сторонами не повідомлено причин, які безпосередньо перешкоджають розгляду даної справи за наявними у ній доказами.

З`ясовуючи те чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, судом встановлено наступне.

Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу код ЄДРПОУ 00191678 є юридичною особою, зареєстроване за адресою: Україна, 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. К. Лібкнехта, буд. 177а.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174.

Відповідно до пункту 4 зазначеного Положення Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:

- видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);

- зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

08 липня 2014 року об`єкту ліцензування Центральна ділянка Амвросіївського родовища (свердловини №№14/1-А, 3-А, 4-А, 5-А, 8-А) видано ліцензію (спеціальний дозвіл) на користування надрами № 2929 з метою видобування питних підземних вод для централізованого водопостачання, власником ліцензії визначено Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу , код ЄДРПОУ 00191678, місцезнаходження: 83001, Донецька область, м. Донецьк, вул. Артема, буд. 85 (а. с. 6 - 6 з. б.).

Як додаток до спеціальних дозволів укладено Угоду №5959 від 08 липня 2014 року про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною Дозволу №5959 (а. с. 7-11).

Державним науково-виробничим підприємством Державний інформаційний геологічний фонд України на адресу Голови державної геології та надр за вих.№03/303-1826 03.07.2020 року надіслано інформацію про суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 03.07.2020 не направили до ДНВП Геоінформ України щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік та додано перелік таких надрокористувачів, в якому міститься Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу (а. с. 13-15).

14 серпня 2020 позивачем прийнято наказ №346, яким зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами, згідно з переліком, наведеним у додатку 1 до цього наказу; встановлено надрокористувачам терміни на усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу (а. с. 16).

Згідно з витягу з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дію яких зупинено в додатку 1 до наказу Держгеонадр від 14.08.2020 №346 за реєстраційним номером 5959 зазначено 191678 Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу , надано 30 календарних днів на усунення порушень (а. с. 16 з. б.).

26.08.2020 року на адресу відповідача позивачем надіслано лист з повідомленням про те, що наказ Держгеонадр (з додатками) розміщений на офіційному веб-сайті Державної служби геології та надр України. Зазначено, що інформацію на виконання наказу Держгеонадр необхідно надати до Держгеонадр. У разі ненадання інформації у визначений термін буде розглянуто питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами у встановленому законодавством порядку (а. с. 17).

Державним науково-виробничим підприємством Державний інформаційний геологічний фонд України на адресу Голови державної геології та надр за вих.№03/303-1826 03.07.2020 року надіслано інформацію про суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 03.07.2020 не направили до ДНВП Геоінформ України щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік та додано перелік таких надрокористувачів, в якому міститься Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу (а. с. 13-15).

18 червня 2021 року позивачем прийнято наказ № 468, яким зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами, згідно з переліком, наведеним у додатку 1 до цього наказу; встановлено надрокористувачам терміни на усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу (а. с. 21).

Згідно витягу з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, внесено зміни до п. 38 додатка 1 до наказу від 18.06.2021 року № 468 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу до наказу Держгеонадр від 18.06.2021 року №468 за реєстраційним номером 5959 зазначено 00191678 Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу , надано 30 календарних днів на усунення порушень (а. с. 21 з. б.).

18.08.2021 року на адресу відповідача позивачем надіслано лист у якому позивач просив відповідача у 15 денний строк надати до Держгеонадр власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальними дозволами на користування надрами (а. с. 23-24).

Листом ДРГП Донецькгеологія від 03.12.2018 року № 02/2-1563 було надано наступні вказівки: Підприємства і організації всіх форм власності, які здійснюють забір підземних вод на підставі дозволу на спеціальне водокористування зобов`язані щорічно, до 20 січня, заповнювати і надавати форму № 7-ГР (підземні води) до Державної служби геології та надр України (03057, Україна, м. Київ, вул. Ежена Потьє, 16, e-mail: geonadra@geomail.kiev.ua) та регіонального геологічного підприємства (а. с. 59).

Листом ДРГП Донецькгеологія від 29.12.2019 року № 02/2-1522 було надано наступні вказівки: Підприємства і організації всіх форм власності, які здійснюють забір підземних вод на підставі дозволу на спеціальне водокористування зобов`язані щорічно, до 20 січня наступного за звітнім року, в паперовому та електроному вигляді, надавати форму № 7-ГР (підземні води) в ДРГП Донецькекологія (84500, Донецька область, м. Бахмут, вул. Сибірцева, 17, e-mail: dongeo@ukr.net) для узагальнення і подальшої передачі ДНВП Геоінформ (а. с. 60).

Листом від 04.09.2020 року № 0.05.01/вх1-253-20, реєстрація вхідної кореспонденції позивача - від 04.09.2020 року № 11458/02/07-20, було направлено форми 7-гр за 2019 рік по відокремленим підрозділам КП Компанія Вода Донбасу , в тому числі і по Амвросіївському ВУВКГ (а. с. 61).

Листом від 04.01.2021 року № 0.05.01/вх.4-1011-20 повідомлено Державну службу геології та надр України про те, що форми 7-гр було вже надіслано раніше листом від 04.09.2020 № 0.05.01/вх.4-1011-20 (а. с. 62-63).

Листом від 26.01.2021 року № 0.05.01/118 відповідач повідомив Державну службу геології та надр України про те, що в доповнення до листа від 04.01.2021 року №0.05.01/вх4-1011-20 надіслано звітні баланси використання підземних вод за 2019 рік по формі №7-гр на електронну адресу e-mail: geonadra@geomail.kiev.ua та на поштову адресу 03057. М. Київ, вул. Антона Цедіка, 16 (а. с. 64-65).

Листом від 25.05.2021 року № 0.05/вх.1-135-21 повідомлено Державну службу геології та надр України про те, що на лист від 13.05.2021 року № 7455/01/07-21 було повторно направлено всі затребувані форми 7-гр за 2020 рік, у тому числі і Амвросіївського ВУВКГ (а. с. 66).

Листом від 31.08.2021 року № 9/1068 повідомлено Державну службу геології та надр України про те, що на лист позивача від 18.08.2021 року № 14639/01-1/02-21 повторно направлено звітність відокремлених підрозділів за формою 7-гр взагалі за 2016-2020 роки. Крім того, у даному листі також було зазначено, що копії форм було також надано на електронну адресу ДНВП Геоінформ України e-mail: geonadra@geomail.kiev.ua (а. с. 67).

Також, від відповідача та позивача до суду надішли докази направлення та отримання звітних балансів запасів корисних копалин за формою 7-гр за 2019 та 2020 роки (а. с. 83-84, 94).

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частина 1 статті 19 Кодексу України про надра встановлює, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Повноваження Держгеонадра України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174), Порядком № 615.

Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Згідно з положеннями частини першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення №1174 Державна служба геології та надр України, згідно із покладеними на неї завданнями, здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр та раціональним і ефективним використанням надр України.

Пунктом 22 Порядку №615 встановлено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів державної фіскальної служби, зокрема, у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

При цьому, зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків. Також, зупинення дії дозволу не є підставою і для переривання строку його дії.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

Зі змісту наведених правових норм вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра.

Згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Крім того, відповідно до підпункту 1.8 Порядку обліку робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 14.06.2013 р. № 262, інформаційно-технічне забезпечення, інформаційно-аналітичне супроводження робіт з обліку результатів завершених робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр та веденням електронної бази, здійснюється ДНВП Геоінформ України . Тобто, ДНВП Геоінформ України є державним підприємством, відповідальним за збір та облік статистичної інформації у сфері спеціального користування надрами, який володіє інформацією щодо подання надрокористувачами відповідних звітів.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу в судовому порядку можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не виконуються зобов`язання, за угодою про умови користування надрами.

Відтак, зважаючи на характер порушення, вчиненого надрокористувачем, яке полягає у недотриманні спеціальних умов дозволу, зокрема, неподанні статистичної звітності, інформація, надана ДНВП Геоінформ України щодо неподання відповідачем статистичної звітності є достатньо для висновку про недодержання надрокористувачами вимог угоди про умови користування надрами.

Верховним Судом у постановах від 03.05.2018 року у справі № 812/1074/17, від 18.10.2018 року у справі № 812/1735/17, від 22.01.2019 року у справі № 810/3865/17, від 12.08.2020 року у справі № 813/2441/16 вже висловлювалась правова позиція з приводу застосування положень частини першої статті 26 Кодексу України про надра, яка полягає в тому, що суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів в указаних вище випадках.

Таким чином, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.

Разом з тим, судом встановлено, що відповідач виконав вимоги угоди про умови користування надрам, зокрема, 04.09.2020 року та 25.05.2021 року КП Компанія Вода Донбасу направило на електронну адресу Державної служби геології та надр України geonadra@geomail.kiev.ua звітні баланси корисних копалин за 2019 та 2020 роки за формою 7-гр.

Крім того, в матеріалах справи наявний супровідний лист КП Компанія Вода Донбасу від 08.09.2021 року № 563/06 відповідно до якого підприємством надіслано на адресу ДНВП Геоінформ України виправлені форми звітності 7-гр за 2016-2020 роки, вхідний № 4977 від 09.09.2021.

Державна служба геології та надр України звернулася до суду із позовом про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5959 - 12.11.2021 року.

Отже, відповідач додав до матеріалів справи докази належного виконання покладеного на нього обов`язку щодо подання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 7-гр до моменту звернення із адміністративним позовом позивача.

Аналогічна позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 17.10.2018 у справі №812/1761/17, від 14.05.2020 у справі №805/1765/18-а, від 23.12.2020 у справі № 812/972/18, від 25.02.2021 року у справі № 812/1105/17 і суд не вбачає підстав для відступу від неї.

Також, судом встановлено, що в особливій умові № 8 до Спеціального дозволу не передбачено обов`язок відповідача звітувати за формою 5-гр та 6-гр (а. с. 6 з. б.).

З урахуванням викладеного, та встановивши, що КП Компанія Вода Донбасу належно виконано покладені на неї обов`язки щодо подання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 7-гр за 2019 та 2020 роки, суд дійшов до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов не підлягає задоволенню.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України до Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Донецької обласної державної адміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - відмовити.

Повне рішення суду складено та підписано 21 січня 2022 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя А.Б. Христофоров

Дата ухвалення рішення21.01.2022
Оприлюднено16.02.2022
Номер документу103252155
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/16042/21

Постанова від 22.08.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 21.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Ухвала від 18.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Ухвала від 21.12.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні