Рішення
від 20.01.2022 по справі 420/16345/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/16345/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2022 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Бжассо Н.В.,

за участі секретаря судового засідання Музики І.О.,

за участі сторін:

представника позивача адвоката Попова Р.М. (згідно ордеру),

представника відповідача Павлюк В.С. (згідно витягу),

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Одеса за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Горець до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства Горець до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, за результатом розгляду якого позивач просить суд:

Визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області № 14 від 13.05.2021 року про накладення штрафу за порушення Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин законодавства про харчові продукти та корми.

В обґрунтування адміністративного позову представник позивача зазначає, що 13.05.2021 року відповідачем прийнято постанову № 14 про накладення на ПП Горець штрафу за порушення Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин законодавства про харчові продукти та корми. Позивач не погоджується з оскаржуваною постановою та зазначає, що відповідачем не було запрошено його на розгляд справи за результатами якої було прийнято оскаржувану постанову. Також, 22.04.2021 року відповідачем було винесено припис № 138, в якому було зазначено про необхідність усунення виявлених порушень у строк до 18.05.2021 року. Представник позивача з посиланням на ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності зазначає, що ПП Горець в повному обсязі своєчасно виконало вимоги припису № 138 від 22.04.2021 року, у зв`язку із чим відповідач не повинен був застосувати до позивача штрафні санкції. Також, представник позивача посилається на неналежне відбирання інспекторами зразків.

Ухвалою суду від 10.09.2021 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 11.10.2021 року.

07.10.2021 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, згідно з яким ГУ Держпродспоживслужби не погоджується з вимогами адміністративного позову та зазначає, що ПП Горець повідомлялось про розгляд справи про порушення Закону № 2042-VIII шляхом направлення відповідного повідомлення засобами поштового зв`язку. Щодо посилань представника позивача на ч. 11 ст. 7 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності представник відповідача вказує, що згідно з вимогами ч. 7 ст. 2 вказаного Закону, положення ч. 11 ст. 7 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності у спірних правовідносинах не застосовуються. Також, не відповідають дійсності твердження позивача про те, що інспектори відбирали зразки у ПП Горець з порушенням законодавства, оскільки зразки відбирались ДУ Одеський обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я .

08.10.2021 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив на адміністративний позов, з огляду на який представник позивача зазначив, що відповідач ухвалив постанову про накладення штрафу, позбавивши позивача реалізувати права, передбачені ч.12 ст. 66 ЗУ Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин та не надав належних, допустимих, достатніх та достовірних доказів на підтвердження порушення позивачем вимог зазначеного Закону.

19.10.2021 року від представника відповідач надійшли заперечення на відповідь на відзив на адміністративний позов, з огляду на які, представник відповідача зазначає, що у спірних правовідносинах не застосовується с.11 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Ухвалою суду від 08.12.2021 року суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті на 17.12.2021 року.

Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити.

Представник відповідача заперечувала проти задоволення позовних вимог ПП Горець .

Суд вислухав представників сторін, розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками справи докази в їх сукупності та робить наступні висновки.

19.04.2021 на адресу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області надійшов лист від Державної установи Одеський обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України про отримання з Багатопрофільного медичного центру ОНМедУ 2 екстрених повідомлень про госпіталізацію хворих дітей 2017 та 2012 року народження. При епідрозслідуванні встановлено, що хворі пов`язують своє захворювання з вживанням страв у ресторані Горець 17.04.2021 за адресою: м. Одеса, вул. Сергія Варламова, 32.

20.04.2021 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області, на підставі частини 4 статті 18 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин - виявлена невідповідність (обґрунтована підозра щодо невідповідності) - лист ДУ Одеський ОЛЦ МОЗ України від 19.04.2021 № 06/1068 (№ Вх-4627/22-21 від 19.04.2021), прийнято наказ № 897 від 20.04.2021 року Про проведення позапланового заходу державного контролю потужностей та направлення на проведення заходу державного контролю № 828 від 20.04.2021.

Відповідно до вказаного наказу та направлення головному спеціалісту відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Одеського управління Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Коновалову В.М., за участю провідного фахівця відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Одеського управління Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Єлькіної Н.Д., в період з 20.04.2021 по 21.04.2021 наказано здійснити позаплановий захід державного контролю (нагляду) - інспектування потужностей ПП Горець (код ЄРДПОУ 31309826), за адресою: вул. Академічна, 32, м. Одеса, 65009. Предмет перевірки: дотримання законодавства у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, у межах перевірки фактів підозри, згідно із затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2019 № 447 переліком питань.

За результатами проведеного заходу державного контролю складено Акт № 783 від 21.04.2021, в якому зафіксовано наступні порушення:

ч. 1 ст. 25, ч. ч. 1, 2 ст. 37 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів - потужність не має державної реєстрації якій підлягають потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу;

ст. 22 та ч. 8 ст. 20 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів - не надано доказів, що систему простежуваності забезпечено, що оператор ринку здійснює обіг харчових продуктів, отриманих з потужностей, що пройшли державну реєстрацію або отримали експлуатаційний дозвіл;

ч. ч. 1, 2 статті 37, п. 5 ч. 1 ст. 42, п. 1 ч. 1 ст. 45, п. 3 ч. 1 ст. 49 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів - не надано доказів, що чищення та дезінфекція обладнання та інвентарю здійснюється у такий спосіб, який забезпечує захист від появи ризику забруднення, вимоги до обігу об`єктів санітарних заходів не дотримуються;

ч. 2 ст. 45 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів - не надано доказів, що обладнання калібровано відповідно до законодавства (контрольні термометри, гігрометри тощо).

Під час проведення позапланової перевірки була присутня директор ПП Горець ОСОБА_1 , яка на передостанній сторінці Акту № 783 від 21.04.2021 вчинила напис про відсутність зауважень щодо проведеного заходу державного контролю (інспектування) та цього Акта перевірки та 21.04.2021 року отримала примірник акту перевірки. Відеозапис початку проведення позапланового заходу підтверджують факт присутності при перевірки директора ПП Горець .

22.04.2021 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області видано припис № 138, відповідно до якого, за результатами розгляду матеріалів заходу державного контролю (інспектування), а саме Акту від 21.04.2021 № 783, встановлено порушення:

1. (1.2, 1.8) - потужність не має державної реєстрації якій підлягають потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу, що є порушенням частини першої статті 25, частини першої, другої статті 37 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів № 771/97-ВР (далі - Закон № 771/97-ВР);

2. (1.5, 1.6) - не надано доказів, що систему простежуваності забезпечено, що оператор ринку здійснює обіг харчових продуктів, отриманих з потужностей, що пройшли державну реєстрацію або отримали експлуатаційний дозвіл, що є порушенням статті 22 та частини 8 статті 20 Закону № 771/97-ВР;

3. (4.5, 7.1, 11.3, 1.8) - не надано доказів, що чищення та дезінфекція обладнання та інвентарю здійснюється у такий спосіб, який забезпечує захист від появи ризику забруднення, вимоги до обігу об`єктів санітарних заходів не дотримуються, що є порушенням частини першої, другої статті 37, пункту 5 частини першої статті 42, пункту 1 частини першої статті 45, пункту третього частини першої статті 49 Закону № 771/97-ВР;

4. (7.4) - не надано доказів, що обладнання калібровано відповідно до законодавства (контрольні термометри, гігрометри тощо), що є порушенням частини другої статті 45 Закону № 771/97-ВР.

ПП Горець приписано: провести заходи по усуненню виявлених порушень вимог законодавства про харчові продукти, інформацію про усунення вищевказаних порушень надати до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області в термін до 18.05.2021 року; здійснювати господарську діяльність щодо поводження з харчовими продуктами на потужностях, які відповідають вимогам законодавства у сфері безпечності та якості харчових продуктів - постійно.

Припис № 138 від 22.04.2021року вручено директору ПП Горець ОСОБА_1 , про що свідчить підпис директора на останній сторінці припису.

28.04.2021 року державним інспектором - головним спеціалістом відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Одеського управління Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Коноваловим В.М. складено протокол про порушення Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин , законодавства про харчові продукти та корми.

Відповідно до вказаного протоколу, суть правопорушення полягає у наступному: порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів, що створює загрозу для життя та/або здоров`я людини: 1) вимоги до об`єктів санітарних заходів не дотримуються; 2) чищення та дезінфекція обладнання та інвентарю здійснюється у спосіб, що не забезпечує захист від появи ризику забруднення: за результатами санітарно-мікробіологічних досліджень №№236-295,296-355 від 26.04.2021, проведених ДУ Одеський обласний лабораторний центр МОЗ України , виявлено у змивах Кl.pneumoniae (стіл розробки 1, тарілка 1 страви, сотейник, ніж овочі сирі, стіл біля мангалу, канюля крану у харчоблоці), S.enteritidis (чаша вагів, гастроємність для зберігання лапши, стіл розробки тіста, стелаж для чистого посуду у мийному відділенні, ручка на дверях до вбиральні, ємність для мила), Ent.cloacae (дошка розробки тіста, тарілка, піднос); 3) харчові продукти не захищено від будь-якого забруднення на всіх стадіях виробництва, переробки та обігу: за результатами санітарно-мікробіологічних досліджень №№ 37-47, 236-295 від 26.04.2021 року, проведених ДУ Одеський обласний лабораторний центр МОЗ України , встановлена невідповідність за мікробіологічними показниками: виявлено S.enteritidis в зразках напівфабрикату шашлику курячого, крила курячі (напівфабрикати), напівфабрикату з баранини, напівфабрикату з яловичини; виявлено S.enteritidis у змивах з рук кухарів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 .

Вказане є порушенням пункту 5 частини першої статті 42, пункту 1 частини першої статті 45, частини першої, другої статті 37, пункту 3 частини першої статті 49 Закону України Про основні принципи та вимоги щодо безпечності та якості харчових продуктів , відповідальність за що передбачена пунктом 1 частини 1 статті 65 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин .

На останньому аркуші протоколу від 28.04.2021 у графі наявний запис директора ПП Горець ОСОБА_1 В зв`язку з виявленими порушеннями зобов`язуємось привести заклад у відповідність до законодавства України про харчові продукти.

29.04.2021 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області складено повідомлення про час і місце розгляду справи за порушення Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин та законодавства про харчові продукти та корми, згідно з яким ПП Горець повідомлено, про те, що справа про порушення Закону № 2042-УІІІ приватним підприємством Горець буде розглядатись в головному управлінні Держпродспоживслужби в Одеській області за адресою: 65042, м. Одеса, вул. 7-ма Пересипська, 6 13 травня 2021 року о 13 год. 00 хв. Вказане повідомлення направлено 30.04.2021 засобами поштового зв`язку (відправлення №6500142248225) на адресу ПП Горець , яка міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: 65009, Одеська обл., місто Одеса, Французький бульвар, будинок 54/1. Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення відправлення №6500142248225 та даних трекінгу із сайту АТ Укрпошта повідомлення про розгляд справи отримано позивачем 14.05.2021.

За результатами розгляду справи першим заступником начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, головним державним ветеринарним інспектором Одеської області Монастирським Є.М. винесено постанову № 14 від 13.05.2021 року про накладення штрафу за порушення Закону № 2042-УІІІ, законодавства про харчові продукти у розмірі 60 000, 00 гривень, відповідно до пункту першого частини 1 статті 65 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин - за порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та/або обігу харчових продуктів або кормів, якщо це створює загрозу для життя та/або здоров`я людини або тварини.

Зазначена постанова направлена ПП Горець засобами поштового зв`язку 13.05.2021 рекомендованим листом з повідомленням про вручення № 6500142260560.

28.05.2021 року до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від Приватного підприємства Горець надійшла скарга на Постанову № 14 від 13.05.2021 року.

16.06.2021 року Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, керуючись частиною двадцятою статті 66 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин , прийняла рішення про залишення постанови про накладення штрафу від 13.05.2021 року № 14 без змін, а скаргу ПП Горець від 28.05.2021 року - без задоволення.

Закон України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин (далі - Закон) визначає правові та організаційні засади державного контролю, що здійснюється з метою перевірки дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин.

Згідно зі ст. 3 Закону, дія цього Закону поширюється на суспільні відносини, пов`язані із здійсненням державного контролю за діяльністю операторів ринку, які здійснюють виробництво та/або обіг харчових продуктів, інших об`єктів санітарних заходів, кормів, побічних продуктів тваринного походження, біологічних продуктів, ветеринарних препаратів, репродуктивного матеріалу та/або утримання, вирощування, розведення, обіг живих тварин з метою перевірки цієї діяльності на відповідність законодавству про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин. Дія цього Закону поширюється також на суспільні відносини, пов`язані із здійсненням державного контролю за діяльністю операторів ринку, які здійснюють органічне виробництво та/або обіг органічної продукції, у тому числі ввезення (пересилання) на митну територію України, з метою перевірки цієї діяльності на відповідність законодавству про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також законодавству у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 4 Закону, до органів виконавчої влади у сфері державного контролю належать: компетентний орган.

Згідно з п. п. 7, 12, 13 ч. 1, ч. ч. 2, 3 ст. 7 Закону, компетентний орган у сфері державного контролю: 7) надає особам, визначеним цим Законом, повноваження щодо здійснення окремих заходів державного контролю, контролює правомірність та ефективність їхньої діяльності, позбавляє таких повноважень за наявності підстав, визначених законодавством, а також веде облік та оприлюднює відомості про уповноважених осіб на офіційному веб-сайті; 12) вживає у межах своїх повноважень заходів для усунення порушень цього Закону, законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин, а також для притягнення винних осіб до відповідальності, встановленої законом; 13) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Систему компетентного органу складають компетентний орган, його територіальні органи, а також державні установи, підприємства та організації, підпорядковані компетентному органу.

Територіальні органи виконують повноваження компетентного органу в межах відповідних адміністративно-територіальних одиниць. Керівник компетентного органу покладає виконання повноважень головного державного інспектора та головного державного ветеринарного інспектора на керівника територіального органу або його заступників, за умови їх відповідності вимогам, встановленим цим Законом відповідно до державного інспектора та державного ветеринарного інспектора.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону, під час здійснення заходів державного контролю державні інспектори та державні ветеринарні інспектори зобов`язані: 1) дотримуватися вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до цього Закону, законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин; 2) об`єктивно та неупереджено здійснювати заходи державного контролю у межах повноважень, передбачених законом; 3) дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах з операторами ринку, утримуватися від необґрунтованих висновків щодо відповідності діяльності операторів ринку вимогам законодавства, а також від неправомірного та необґрунтованого притягнення операторів ринку до відповідальності та застосування до них примусових заходів; 4) не розголошувати інформацію з обмеженим доступом, одержану під час здійснення заходів державного контролю, крім випадків, передбачених законом; 5) пред`являти документи, що посвідчують особу державного інспектора або державного ветеринарного інспектора та підтверджують його повноваження на здійснення заходів державного контролю, а також оформляти і надавати документи, пов`язані із здійсненням заходів державного контролю.

Згідно з ч. 1 ст. 11 Закону, під час здійснення заходів державного контролю державні інспектори та державні ветеринарні інспектори мають право: 1) безперешкодного доступу без попередження до потужностей під час їх роботи; 2) здійснювати інспектування потужностей, випробувальних лабораторій, що розміщуються на потужностях і пов`язані з виробництвом та/або обігом харчових продуктів, кормів, побічних продуктів тваринного походження, ветеринарних препаратів, а також тваринницьких потужностей; 3) здійснювати відбір зразків з метою перевірки відповідності законодавству про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарної медицини та благополуччя тварин; 4) проводити аудит постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, за умови наявності відповідної підготовки; 5) перевіряти документи щодо дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарної медицини та благополуччя тварин і отримувати їх копії; 6) здійснювати інтерпретацію результатів лабораторних досліджень (випробувань) зразків; 7) видавати приписи щодо усунення порушень цього Закону, законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарної медицини та благополуччя тварин; 8) збирати докази, що підтверджують порушення операторами ринку цього Закону, законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарної медицини та благополуччя тварин, у тому числі здійснювати відбір зразків; 9) здійснювати позапланові інспектування потужностей з метою перевірки виконання операторами ринку приписів, розпоряджень та рішень, прийнятих за результатами здійснення попередніх заходів державного контролю; 10) за зверненням оператора ринку видавати (заповнювати) міжнародні сертифікати, що підтверджують відповідність вантажів з харчовими продуктами, кормами, побічними продуктами тваринного походження, біологічними продуктами, репродуктивним матеріалом, ветеринарними препаратами та живими тваринами, що експортуються з України, вимогам країни призначення або вимогам законодавства України. Міжнародний сертифікат, що підтверджує відповідність вантажу, що експортується з України, вимогам законодавства України, видається за відповідним зверненням оператора ринку, лише якщо компетентними органами України та країни призначення не погоджено форму міжнародного сертифіката і законодавство країни призначення не передбачає обов`язковості супроводження такого вантажу міжнародним сертифікатом встановленої форми.

Згідно з ч. ч. 1, 2, 4 ст. 18 Закону, державний контроль здійснюється компетентним органом, крім випадків, встановлених цим Законом.

Державний контроль має бути ризик-орієнтованим та здійснюватися з періодичністю, що є достатньою для досягнення цілей цього Закону.

Заходи державного контролю можуть здійснюватися позапланово у разі виявлення невідповідності або появи обґрунтованої підозри щодо невідповідності, а також в інших встановлених законом випадках.

Відповідно до ст. 15 Закону, оператор ринку під час здійснення заходів державного контролю має право: 1) вимагати від державних інспекторів, державних ветеринарних інспекторів, інших осіб, які здійснюють заходи державного контролю, дотримання цього Закону, законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин; 2) перевіряти наявність у державних інспекторів, державних ветеринарних інспекторів, інших осіб, які здійснюють заходи державного контролю, службового посвідчення (документа, що посвідчує особу); 3) одержувати копії направлення на проведення інспектування або аудиту; 4) не допускати державних інспекторів та державних ветеринарних інспекторів до здійснення інспектування та аудиту, якщо: а) інспектування або аудит здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності інспектування та аудиту, встановленої щорічним планом державного контролю, та за відсутності підстав для проведення позапланових заходів державного контролю; б) державний інспектор або державний ветеринарний інспектор не надав копій документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону; в) державний інспектор або державний ветеринарний інспектор не вніс запис про здійснення відповідного заходу державного контролю до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (у разі надання такого журналу оператором ринку); 5) бути присутнім під час здійснення заходів державного контролю, залучати до здійснення таких заходів юридичних і фізичних осіб, за умови що такі особи не перешкоджають здійсненню відповідних заходів; 6) вимагати нерозголошення інформації з обмеженим доступом, що належить оператору ринку; 7) одержувати та ознайомлюватися з актами державного контролю, актами відбору зразків, розпорядженнями, приписами, рішеннями; 8) надавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до актів державного контролю, актів відбору зразків протягом п`яти робочих днів з дня отримання таких актів оператором ринку; 9) під час відбору зразків одержувати додаткові зразки для проведення альтернативного лабораторного дослідження (випробування); 10) вести журнал реєстрації заходів державного нагляду (контролю) та вимагати від державних інспекторів та державних ветеринарних інспекторів внесення до нього записів про здійснення інспектування та аудиту до початку їх проведення; 11) оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні рішення, дії та бездіяльність посадових осіб компетентного органу та інших осіб, які здійснюють заходи державного контролю; 12) на відшкодування в порядку, встановленому Цивільним кодексом України, шкоди (збитків), заподіяної (завданих) неправомірними рішеннями, діями або бездіяльністю посадових осіб компетентного органу та інших осіб, які здійснюють заходи державного контролю.

Приписами ст. 16 Закону передбачено, що оператор ринку зобов`язаний: 1) допускати державних інспекторів, державних ветеринарних інспекторів та інших визначених цим Законом осіб до здійснення заходів державного контролю, за умови дотримання ними порядку здійснення державного контролю, передбаченого цим Законом; 2) усувати виявлені невідповідності шляхом здійснення корекцій та коригувальних дій; 3) надавати документи, пояснення, іншу інформацію з питань, що виникають у зв`язку із здійсненням заходів державного контролю; 4) забезпечувати умови для відбору зразків; 5) одержувати примірник припису, розпорядження, рішення, акта або іншого документа, складеного за результатами заходу державного контролю; 6) повідомляти компетентний орган про виявлення в обігу небезпечних харчових продуктів та кормів.

Відповідно до ч. ч. 8, 9, 10 ст. 66 Закону, справа про порушення цього Закону, законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин (далі - справа) розглядається компетентним органом або його територіальними органами. Від імені зазначених органів розглядати справи мають право головні державні інспектори та головні державні ветеринарні інспектори.

Справа розглядається не пізніше п`ятнадцяти робочих днів з дня отримання відповідною посадовою особою протоколу та інших матеріалів справи. За письмовим клопотанням особи, щодо якої складено протокол, розгляд справи відкладається, але не більше ніж на десять робочих днів, для подання нею додаткових матеріалів або з інших поважних причин.

Час і місце розгляду справи повідомляються особі, щодо якої складено протокол, не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дня її розгляду. Повідомлення про час і місце розгляду справи вручається особі, щодо якої складено протокол, або її представникові під розписку або надсилається їй рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення. Повідомлення про час і місце розгляду справи, надіслане рекомендованим поштовим відправленням за місцезнаходженням (місцем проживання) особи, щодо якої складено протокол, зазначеним у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, вважається врученим незалежно від факту його отримання такою особою.

Суд встановив, що 29.04.2021 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області складено повідомлення про час і місце розгляду справи за порушення Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин та законодавства про харчові продукти та корми, згідно з яким ПП Горець повідомлено, про те, що справа про порушення Закону № 2042-УІІІ приватним підприємством Горець буде розглядатись в головному управлінні Держпродспоживслужби в Одеській області за адресою: 65042, м. Одеса, вул. 7-ма Пересипська, 6 13 травня 2021 року о 13 год. 00 хв. Вказане повідомлення направлено 30.04.2021 засобами поштового зв`язку (відправлення №6500142248225) на адресу ПП Горець , яка міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: 65009, Одеська обл., місто Одеса, Французький бульвар, будинок 54/1. Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення відправлення №6500142248225 та даних трекінгу із сайту АТ Укрпошта повідомлення про розгляд справи отримано позивачем 14.05.2021.

Таким чином, наявними в матеріалах справи доказами спростовуються твердження позивача щодо порушення відповідачем вимог Закону в частині сповіщення ПП Горець про розгляду справи про порушення цього Закону.

Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з ч. 7 ст. 2 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини, його територіальні органи зобов`язані забезпечити дотримання з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин", виключно вимог частин першої, четвертої, шостої - сьомої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частин першої (крім вимоги щодо отримання погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення позапланового заходу) та третьої статті 6, частин першої - четвертої, шостої, восьмої - десятої статті 7, частин першої та другої статті 12, статей 13-18, 20, 21 цього Закону.

Приписами ч. 11 ст. 7 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.

Проте, з урахуванням ч. 7 ст. 2 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності положення ч. 11 ст. 7 вказаного Закону до спірних правовідносин не застосовуються, у зв`язку із чим суд робить висновок про безпідставність тверджень позивача про відсутність підстав для застосування до ПП Горець штрафних санкцій у зв`язку із самостійним усуненням виявлених порушень, що передбачені приписом № 138 від 22.04.2021 року.

Щодо посилань позивача на порушення процедури відбору у ПП Горець зразків, щодо неможливості захворювання дітей після відвідування ресторану Горець 17.04.2021 року, оскільки у цей день заклад не працював, суд зазначає, що з огляду на наявні в матеріалах справи акт від 21.04.2021 року № 783, протокол від 28.04.2021 року, директор ПП Горець визнала виявлені під час перевірки порушення законодавства.

Про усунення підприємством позивача виявлених під час перевірки порушень законодавства свідчить зміст акту № 1021 від 24.05.2021 року.

Тобто, підприємство позивача самостійно погодилося з виявленими порушеннями та усунуло їх, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, а тому посилання представника позивача на відсутність порушень Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин суд вважає необґрунтованими та безпідставними.

Щодо посилань представника позивача на постанову Приморського районного суду м. Одеси від 16.07.2021 року у справі № 522/9692/2, суд зазначає, що вказане судове рішення прийняте за результатом розгляду справи про притягнення до адміністративної відповідальності директора ПП Горець ОСОБА_1 та не містить жодних висновків, які б спростовували допущені ПП Горець порушення вимог Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин , за що підприємство позивача притягнуто до відповідальності на підставі п. 1 ч. 1 ст. 65 Закону, яким передбачено, що оператори ринку несуть відповідальність за такі правопорушення: 1) порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та/або обігу харчових продуктів або кормів, якщо це створює загрозу для життя та/або здоров`я людини або тварини, - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі шести мінімальних заробітних плат.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З огляду на вищевикладене, суд робить висновок, що адміністративний позов ПП Горець не належить до задоволення.

Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 173-183, 192-228, 243, 245, 246, 250, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволені позову Приватного підприємства Горець до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач - Приватне підприємство Горець (код ЄДРПОУ: 31309826, адреса: Французький бульвар, буд.54/1, м. Одеса, 65009).

Відповідач - Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області (код ЄДРПОУ: 40342996, адреса: вул. 7-ма Пересипська, буд. 6, м. Одеса, 65042).

Повний текст рішення складений та підписаний судом 20 січня 2022 року.

Суддя Н.В. Бжассо

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2022
Оприлюднено17.02.2022
Номер документу103298019
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/16345/21

Постанова від 04.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 06.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 20.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 09.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 09.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 28.10.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 10.09.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 10.09.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні