Рішення
від 01.02.2022 по справі 200/13739/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 лютого 2022 року Справа№200/13739/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Шувалової Т.О.,

секретаря судового засідання Ященко А.В.,

за участю:

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача адвоката Ухова Р.В.,

представник відповідача не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України в особі комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 , через свого представника адвоката Ухова Р.В., який діє на підставі ордеру від 12.10.2021 року серії АН № 1048592, звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Міністерства внутрішніх справ України (код ЄДРПОУ: 00032684, місцезнаходження: 01024, м. Київ, вул. Богомольця,10) в особі комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни, в якому просить суд:

- визнати протиправним рішення Міністерства внутрішніх справ України в особі комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни від 16 червня 2021 року № 2/VI/V/1, яким відмовлено ОСОБА_1 в наданні статусу учасника бойових дій;

- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України в особі комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни надати ОСОБА_1 статус учасника бойових дій шляхом оформлення рішення за формою, наведеною у додатку до Положення про комісію Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни, затвердженого Наказом МВС України № 395 від 23 травня 2019 року.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем протиправно прийнято рішення від 16 червня 2021 року №2/VI/V/1 про відмову у наданні позивачу статусу учасника бойових дій, оскільки позивач під час проходження служби в органах внутрішніх справ безпосередньо перебував у службовому відрядженні у зоні проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей з метою виконання службових (бойових) завдань, захищав незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, що підтверджено належними доказами. Вказані обставини, на думку позивача, є підставою для зобов`язання Комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни прийняти рішення про надання статусу учасника бойових дій позивачу.

Відповідач надав відзив на адміністративний позов, в якому позовні вимоги не визнав та просив відмовити у їх задоволенні, обґрунтовуючи це тим, що підставою для надання особам статусу учасника бойових дій відповідно до пункту 4 Порядку є документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення, направлення (прибуття) у відрядження до районів проведення антитерористичної операції, їх перебування в таких районах з метою виконання завдань із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України шляхом безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення (витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, директив, розпоряджень, посвідчень про відрядження, оперативних завдань, журналів бойових дій, бойових донесень, дислокацій, книг нарядів, графіків несення служби, звітів, зведень, донесень, матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень, а також інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції у районах її проведення). Лише Антитерористичний центр при Службі безпеки України може надавати докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення. Виконання своїх службових обов`язків хоча і в районі проведення АТО, але не пов`язаних із заходами протидії терористичної діяльності, не є підставою вважати, що позивач персонально та безпосередньо залучався до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення. Посилався на постанову Верховного Суду від 06.04.2021 року по справі № 360/2336/19. Відповідач зауважив, що прийняття відповідно рішення за наслідками розгляду поданих документів належить до дискреційних повноважень Комісії. Крім того, відповідач зазначив, що надані на розгляд комісії документи не надавали правових підстав відповідно до п. 4 Порядку для надання позивачу статусу учасника бойових дій, рішенням комісії від 16.06.2021 року № 2/VI/V/1 позивачу було відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій. На підставі викладеного, просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі (а.с.70-72).

Позивачем надано відповідь на відзив, в якій останній підтримав позовні вимоги в повному обсязі та навів аналогічні доводи викладеним ним у своєму позові (а.с.61-64).

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін, призначено судове засідання на 03 листопада 2021 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 03 листопада 2021 року витребувано у відповідача докази по справі, відкладено розгляд справи на 16 листопада 2021 року.

16 листопада 2021 року відкладено судове засідання на 30 листопада 2021 року, у зв`язку з перебуванням головуючого судді на лікарняному.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суд від 30 листопада 2021 року витребувано додаткові докази по справі, відкладено розгляд справи на 21 грудня 2021 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2021 року вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 13 січня 2022 року, повторно витребувано у відповідача докази по справі.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 13 січня 2022 року закрито підготовче провадження у справі, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 02 лютого 2022 року.

У судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали та просили задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідач у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце судового засідання повідомлявся належним чином.

Заслухавши пояснення позивача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив на нього, судом встановлено наступне.

Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується копією паспорту громадянина України, серії НОМЕР_1 , РНОКПП НОМЕР_2 (а.с.12-14).

Фактичним місцем проживання позивача є: АДРЕСА_1 , що підтверджується довідкою Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради про взяття на облік внутрішньо-переміщеної особи від 08 листопада 2016 року № 19074 (а.с.15).

Відповідно до довідки Головного управління МВС України в Донецькій області від 29 грудня 2020 року № 502/лк ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ України з 15 грудня 1992 року по 06 листопада 2015 року, звільнений з ОВС 06.11.2015 року у запас Збройних Сил за п. 64 «б» (через хворобу) (а.с.18).

Рішенням комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій учасниками війни від 09 квітня 2019 року № 1/ІІI/V/3 позивачу надано статус учасника війни (а.с.47).

З довідки Головного управління МВС України в Донецькій області від 16 грудня 2020 року № 3045/24/01-2020 убачається, що позивач здійснював виїзди в слідчо-оперативній групі за період з 01.11.2014 року по 06.11.2015 року (а.с.20-23).

В архівному витязі Галузевого державного архіву міністерства оборони України від 30 грудня 2020 року № 179/1/3722 міститься інформація про те, що відповідно до наказу першого заступника керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України від 30 листопада 2015 року № 334 майор міліції ОСОБА_1 , слідчий слідчого відділення Дружківського МВ ГУМВС України в Донецькій області вважався таким, що з 01 лютого 2015 року прибув до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей, забезпеченні її проведення, з метою виконання службових (бойових) завдань та наказом від 13 грудня 2015 року № 347 вважався таким, що з 06 листопада 2015 року вибув зі складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей, забезпечення її проведення (а.с.17).

Згідно з довідкою Головного управління МВС України в Донецькій області від 14 липня 2021 року № 111ЛК майор міліції ОСОБА_1 у період з 01 лютого 2015 року по 06 листопада 2015 року брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі/районах проведення антитерористичної операції на території Донецької області. Зазначено, що довідка є підставою для надання особі статусу учасника бойових дій (а.с.16).

Відповідач листом від 11 листопада 2020 року за № 725АЗ/22 повідомив позивача про відсутність підстав для надання йому статусу учасника бойових дій (а.с.76-79).

15 лютого 2021 року позивач звернувся до відповідача із заявою про надання статусу учасника бойових дій-ветерана війни. До заяви були додані наступні документи: копія паспорту громадянина України та РНОКПП; довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; згода на обробку персональних даних; витяг з наказу першого заступника керівника Антитерористичного Центру при СБУ України від 30.11.2015 року № 334; витяг з наказу першого заступника керівника Антитерористичного Центру при СБУ України від 30.11.2015 року № 347; відповідь із департаменту персоналу МВС України від 11.11.2020 року № 725АЗ/22; засвідчена копія довідки про участь в антитерористичній операції; довідка про проходження служби від 29.12.2020 року № 52/лк; довідка з інформацією про органи та підрозділи внутрішніх справ ГУ МВС України в Донецькій області, що виконували свої обов`язки у зоні проведення АТО; довідки із ІП «Єдиний облік» Інформаційного порталу НПУ про виїзд у якості слідчого на події, тобто про виконання роботи в органі, що був розташований у зоні АТО; копія ордеру про надання правової допомоги; пояснення ОСОБА_3 ; копія посвідчення УБД ОСОБА_3 ; пояснення ОСОБА_4 ; копія посвідчення УБД ОСОБА_4 ; пояснення ОСОБА_5 ; копія посвідчення УБД ОСОБА_5 (а.с.24-27).

З пояснень ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 від 15 лютого 2021 року убачається, що ОСОБА_1 проводив досудове розслідування у справах, пов`язаних із діяльністю представників т.з. «ДНР» у м. Дружківка та на території Ясинуватського району Донецької області. Протягом лютого-листопада 2015 року ОСОБА_1 , будучі слідчим, ніс службу у патрулях, на блок-постах та виїздив на профілактичні відпрацювання території Ясинуватського району Донецької області (а.с.86-94).

З витягу з протоколу № 2 засідання комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій учасниками війни від 16 червня 2021 року убачається, що у матеріалах справи відсутні зазначені у абзаці 6 пункту 4 Порядку накази керівника АТЦ при СБУ про залучення ОСОБА_1 до проведення антитерористичної операції та про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення. Участь в антитерористичній операції передбачає виконання завдань, безпосередньо пов`язаних з проведенням заходів, спрямованих на попередження, запобігання та припинення терористичної діяльності, звільнення заручників, забезпечення безпеки населення, знешкодження терористів, мінімізацію наслідків терористичної діяльності. Виконання ОСОБА_1 своїх службових обов`язків, навіть і в районі проведення антитерористичної операції, але таких, що не пов`язані з заходами із протидії терористичній діяльності, які координуються оперативним штабом з управління антитерористичної операції, не може бути підтвердженням безпосередньої участі у виконані завдань антитерористичної операції. У зв`язку з чим, ухвалено відмовити у наданні статусу учасника бойових дій (а.с.100-102).

Рішенням комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій учасниками війни від 16 червня 2021 року № 2/VI/V/1 ОСОБА_1 відмовлено в наданні статусу учасника бойових дій (а.с.10).

На виконання ухвали суду Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області були надані витяги із Єдиного реєстру досудових розслідувань у кримінальних провадженням та накази про створення слідчо-оперативної групи, з яких убачається, що ОСОБА_1 здійснював досудове розслідування щодо розкриття злочинів, пов`язаних з діяльністю терористичної організації (а.с.150-156).

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно достатті 4 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»(далі - Закон № 3551-XII) ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни.

Згідностатті 5 Закону № 3551-ХІІучасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

Відповідно до пункту 19статті 6 Закону № 3551-ХІІучасниками бойових дій, зокрема, визнаються військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, інших утворень відповідно до законів України військових формувань, Які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, а також працівники підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення у порядку, встановленому законодавством.

Механізм надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 19 частини першої статті 6 Закону, визначенийпостановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 року №413, якою затверджений Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення (далі - Порядок №413).

Пунктом 4 Порядку № 413 закріплено, що підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення:

- витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази пробезпосередню участь особиу виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення;

- для осіб, які залучалися до проведення антитерористичної операції на строк менше ніж 30 календарних днів, - документи, зазначені в абзаці другому цього пункту, витяги з бойових наказів, бойових розпоряджень, бойових донесень (журналів бойових дій, оперативних завдань), які підтверджують факт безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником, проведення розвідувальних заходів;

- для осіб, які проходять службу (працюють) у військових частинах (органах, підрозділах), установах та організаціях або на підприємствах, які постійно дислокуються чи розташовані безпосередньо в районах проведення антитерористичної операції, - витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення.

Згідно з пунктами 1, 2 розділу ІІ Положення про комісію Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни, затвердженогонаказом Міністерства внутрішніх справ України 23.05.2019 року № 395та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.06.2019 року за № 588/33559 (далі - Положення №395), основними завданнями Комісії є вивчення документів та прийняття рішення щодо надання (позбавлення) статусу учасника бойових дій, статусу учасника війни особам (осіб), що зазначені у пункті 2 розділу I цього Положення, відповідно доЗакону № 3551-XIIта особам, які у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, за умови, що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу МВС.

З метою забезпечення виконання покладених на неї завдань Комісія має право:

- заслуховувати в разі потреби пояснення працівників МВС, щодо яких подано документи, свідків, представників органів державної влади, громадських організацій, рад ветеранів;

- подавати на розгляд міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно доЗакону № 3551-XIIдокументи зі спірних питань, які потребують міжвідомчого врегулювання;

- повертати документи суб`єктам звернення з метою подальшого їх доопрацювання в разі виявлення недоліків (помилок), що унеможливлюють прийняття рішення;

- відкладати розгляд документів у межах строків їх розгляду для встановлення додаткових обставин, що мають істотне значення для прийняття рішення.

У місячний строк із дня надходження документів (уточненої інформації) за наявності передбачених законодавством України підстав приймається рішення комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війниза формою, наведеною вдодаткудо цього Положення.

Комісія приймає рішення про:

- надання статусу учасника бойових дій;

- надання статусу учасника війни;

- відмову в наданні статусу учасника бойових дій;

- відмову в наданні статусу учасника війни;

- позбавлення статусу учасника бойових дій;

- позбавлення статусу учасника війни.

Згідно з приписами пункту 4 розділу ІІ Положення №395 комісія відмовляє в наданні статусу учасника бойових дій, статусу учасника війни у разі:

- відсутності документів, що містять достатні підтвердні докази і є підставою для надання статусу учасника бойових дій, статусу учасника війни;

- надання недостовірних даних про осіб, зазначених у пункті 2 розділу I цього Положення;

- подання документів державними органами, військовими частинами (органами, підрозділами) або підприємствами, установами та організаціями, матеріалів службових перевірок та інших документів, що встановлюють факт недостовірної інформації про участь особи в антитерористичній операції чи здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, у забезпеченні їх проведення, або подання недостовірних даних про особу;

- наявності обвинувального вироку суду, який набрав законної сили, за вчинення умисного тяжкого або особливо тяжкого злочину в період участі в антитерористичній операції чи здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях.

Пунктом 3 розділу II Положення №395 встановлено, що комісія приймає рішення про надання статусу учасника бойових дій, статусу учасника війни в разі подання на її розгляд документів, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій та містять достатні докази про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях в районах її проведення та докази, необхідні для встановлення статусу учасника війни.

Згідно з приписами пункту 1 розділі V Положення № 395 комісія приймає рішення щодо надання статусу учасника бойових дій особам рядового, начальницького складу органів внутрішніх справ, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, на підставі документів, визначенихпунктом 4Порядку № 413.

Водночас, як встановлено судом, жодних доказів на підтвердження безпосередньої участі у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення, як того вимагає пункт 4 Порядку № 413, позивачем не надано.

Так, зокрема, наказами першого заступника керівника АТЦ при СБУ від 30.11.2015 року № 334, від 13.12.2015 року № 347, довідкою Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області від 14.07.2021 року № 111ЛК підтверджено лише, що позивач перебував у складі сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей, забезпеченні її проведення, з метою виконання службових завдань.

Натомість доказів про залучення позивача до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення позивачем не надано.

Суд зазначає, що посилання позивача на накази першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки від 30.11.2015 року № 334, від 13.12.2015 року № 347, довідкою Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області від 14.07.2021 року № 111ЛК, архівну довідку Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 30.12.2020 року № 179/1/3722 не свідчать про те, що він у період часу з 01.02.2015 року по 06.11.2015 року брав безпосередню участь в АТО, оскільки такий період часу є загальним періодом, що визначає участь позивача в проведенні антитерористичної операції.

Натомість однією з обов`язкових умов для визнання особи такою, що бере безпосередню фактичну участь у відповідних заходах в АТО, є перебування такої особи у підпорядкуванні (виконання завдань) керівництва штабу АТО. Така фактична участь осіб в Антитерористичній операції має бути підтверджена відповідними наказами командира штабу АТО.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 06.04.2021 року у справі № 360/2336/19.

Докази, що підтверджують перебування позивача у підпорядкуванні керівництва штабу АТО або безпосередню участь у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення у спірний період, матеріали справи не містять.

Посилання позивача про те, що позиція Верховного Суду у вищевказані справі не є тотожною правовідносинам у цій справі, оскільки у справі, що розглядалась Верховним Судом питання надання статусу учасника бойових дій стосувалася судового експерта МВС України, який на думку позивача, за своїми посадовими обов`язками не може бути суб`єктом боротьби з тероризмом, суд вважає необґрунтованими, з огляду на таке.

По-перше, у справі № 360/2336/19 посада позивача - судового експерта МВС України - не була предметом спору при вирішенні питання щодо надання позивачу статусу учасника бойових дій.

По-друге посада судового експерта МВС України, так само, як і посада позивача у цій справі (слідчий слідчого відділення Дружківського МВ ГУ МВС України в Донецькі області) входять у структуру апарату органів МВС України, тому приписи пункту 19 статті 6 Закону № 3551 розповсюджуються на усіх працівників МВС України які захищали незалежність та суверенітет України і брали безпосередню участь у антитерористичній операції.

Доводи позивача про те, що наданими до суду доказами підтверджується залучення позивача до проведення антитерористичної операції також є необґрунтованими, з огляду на наступне.

Так, до суду були надані наступні документи:

-доручення на проведення досудового розслідування від 06.02.2015 року;

-- копію наказу від 16.04.2015 року № 358 Дружківського МВ ГУ МВС України в Донецькій області про створення слідчо-оперативної групи у кримінальному провадженні № 12015050410000498 для розкриття та розслідування злочину;

-витяг із єдиного реєстру досудових розслідувань у кримінальному провадженні № 1.2015050260000164 від 16 лютого 2015 року;

-витяг із єдиного реєстру досудових розслідувань у кримінальному провадженні № 12014050260001575 від 01 грудня 2014 року;

-копію наказу від 25.02.2015 року № 191 Дружківського МВ ГУ МВС України в Донецькій області про створення слідчо-оперативної групи у кримінальному провадженні № 12015050410000498 для розкриття та розслідування злочину.

Проаналізувавши докази суд встановив, що позивач проводив розслідування злочинів у вищевказаних кримінальних справах у якості слідчого Дружківського МВ ГУ МВС України в Донецькій області, тобто виконував свої службові обв`язки.

Суд зазначає, що виконання службових обов`язків працівником МВС України на території АТО не є тотожнім участі працівника МВС України у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, тому надані докази не спростовують висновків відповідача у відсутності підстав для надання позивачу статусу учасника бойових дій.

Внаслідок того, що позивачем для прийняття відповідачем рішення про надання статусу учасника бойових дій не надано підтверджуючих документів щодо безпосереднього залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення в період з 01 лютого 2015 року по 06 листопада 2015 року, суд дійшов висновку, що рішення комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни від 16 червня 2021 року за № 2/VI/V/1 про відмову ОСОБА_1 в наданні статусу учасника бойових дій є законним та таким, що у повній мірі відповідає критеріям, визначеним частиною другоюстатті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, дотримання яких перевіряє адміністративний суд у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, та підстави для скасування цього рішення відсутні.

Оскільки вимоги про зобов`язання Міністерства внутрішніх справ України в особі комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни надати ОСОБА_1 статус учасника бойових дій шляхом оформлення рішення за формою, наведеною у додатку до Положення про комісію Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни, затвердженого Наказом МВС України № 395 від 23 травня 2019 року є похідними від вимоги про визнання протиправним та скасування рішення комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни від 16 червня 2021 року за № 2/VI/V/1 про відмову ОСОБА_1 в наданні статусу учасника бойових дій, яка задоволенню не підлягає, у їх задоволенні слід також відмовити.

Відповідно достатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За встановлених в цій справі фактичних обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що основні (суттєві) аргументи позовної заяви є необґрунтованими, а оскаржуване рішення суб`єкта владних повноважень є правомірним, у зв`язку з чим у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Питання про розподіл судових витрат відповідно до вимогстатті 139 КАС Українисудом не вирішується, оскільки позивач згідно з пунктом 16 частини першоїстатті 5 Закону України від 08 липня 2011 року № 3674-VІ «Про судовий збір»за подання позовів щодо спорів, пов`язаних з наданням статусу учасника бойових дій відповідно до пунктів 19, 20 частини першоїстатті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», від сплати судового збору звільнений.

Керуючись статтями2,5-11,14,72-78,90,143,242- 246,250,255,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України в особі комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяті днів з дня складання повного тексту рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повне судове рішення складено та підписано 09 лютого 2022 року.

Суддя Т.О. Шувалова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.02.2022
Оприлюднено24.08.2022
Номер документу103346836
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби

Судовий реєстр по справі —200/13739/21

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Постанова від 30.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 01.02.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шувалова Т.О.

Рішення від 02.02.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шувалова Т.О.

Ухвала від 13.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шувалова Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні