Рішення
від 17.01.2022 по справі 640/15132/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/476

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 січня 2022 року м. Київ № 640/15132/19

за позовомДочірнього підприємства "Кондитерська корпорація "Рошен" до Державної податкової служби України в особі Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Суддя О.В.Головань

Обставини справи:

Дочірнє підприємство "Кондитерська корпорація "Рошен" звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 31.07.2019 року № 0004914105.

Ухвалою суду від 22.08.2019 р. відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами без виклику сторін.

11.09.2019 р. надано відзив на позов.

Ознайомившись з матеріалами справи, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Дочірнє підприємство "Кондитерська корпорація "Рошен" (03039, м. Київ, пр. Науки, буд.1, корп. 1, код 25392188) зареєстровано в якості юридичної особи 30.01.1998 р., перебуває на обліку як платник податків у Центральному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків; 1 0.82 Виробництво какао, шоколаду та цукрових кондитерських виробів (основний).

Відповідно до ст. 76, п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України Офісом великих платників податків ДФС проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації Дочірнім підприємством "Кондитерська корпорація "Рошен" (код 25392188) в ЄРПН податкових накладних за період виписки з 03.01.2017 р. по 31.12.2017 р., про що складено акт від 09.07.2019 р. за №2027/28-10-41-05/25392188.

Згідно з висновками акта перевірки встановлено порушення п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, а саме - граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, зазначених у Таблиці 1, на загальну суму 4 250 379, 72 грн., відповідальність за що передбачена п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України.

В Таблиці 1 наведено перелік з 37 податкових накладних за період з 03.01.2017 р. по 31.12.2017 р.

17.07.2021 р. Дочірнє підприємство "Кондитерська корпорація "Рошен" подало заперечення на акт перевірки, які не враховано листом Офісу великих платників податків ДФС від 30.07.2019 р. за №37503/10/28-10-41-05-10.

За наслідками перевірки контролюючим органом винесено податкове повідомлення-рішення від 31.07.2019 року № 0004914105, згідно з яким за порушення п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України на платника накладено штраф у розмірі 437 790, 590 грн.

Позивач - Дочірнє підприємство "Кондитерська корпорація "Рошен" - вважає вказане податкове повідомлення-рішення протиправним та просить його скасувати з таких підстав.

Позивач зазначає, що він як платник ПДВ не здійснює реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, оскільки згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної здійснюється контролюючим органом, тоді як платник лише подає її на реєстрацію, що фіксується у відповідній квитанції.

Також позивач зазначає, що по всіх перерахованих у акті перевірки податкових накладних вони виписувалися самі на себе, а не на третіх осіб, і не надавалися третім особам.

Дати їх реєстрації жодним чином не вплинули на своєчасність сплати податкових зобов`язань або інтересів третіх осіб.

Передбачена п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України відповідальність не застосовується до податкових накладних, які не надаються отримувачу (покупцю), складені на постачання товарів/послуг для операцій, звільнених від оподаткування або оподатковуються за нульовою ставкою, що має місце в даному випадку.

Відповідач - Державна податкова служба України в особі Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків - проти задоволення позовних вимог заперечив, підтримавши висновки акта перевірки.

Також відповідач зазначає, що підставою для звільнення від відповідальності за п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України є одночасна наявність таких умов: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу, і за наслідками операції звільненої від оподаткування або оподатковуваної на нульовою ставкою.

Проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають до часткового задоволення з таких підстав.

Згідно з пп.75.1.1. п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України (в редакції станом на 09.07.2019 р.) камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Згідно з п. 200.10 ст. 200 Податкового кодексу України у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).

Згідно з п. 76.3 ст. 76 Податкового кодексу України камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

В даному випадку камеральну перевірку своєчасності реєстрації Дочірнім підприємством "Кондитерська корпорація "Рошен" (код 25392188) в ЄРПН податкових накладних за період виписки з 03.01.2017 р. по 31.12.2017 р., про що складено акт від 09.07.2019 р. за №2027/28-10-41-05/25392188, проведено на підставі вказаних положень Податкового кодексу України, з дотриманням передбачених п. 76.3 ст. 76 Податкового кодексу України строків.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно з п.120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

В даному випадку позивачем не оскаржується факт порушення строків реєстрації податкових накладних згідно з наведеним в акті перевірки переліком, тому суд вважає факт порушення строків реєстрації встановленим і додатково його не з`ясовує.

Як зазначено вище, згідно з п.120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України складання податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), а також складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою), є підставою для звільнення платника від відповідальності за порушення строків реєстрації податкової накладної.

Згідно з п. 8 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 р. № 1307, при складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пунктах 10-15 цього Порядку, у верхній лівій частині таких накладних у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини, в тому числі, 02 - Складена на постачання неплатнику податку; 05 - Складена у зв`язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку; 09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість ; 13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності; 14 - Складена отримувачем (покупцем) послуг від нерезидента.

Податкова накладна №84656 від 10.05.2017 р. має у верхній лівій частині позначку 14 і оформлена нерезидентом на позивача як на отримувача.

Податкова накладна №86969 від 08.08.2017 р. має у верхній лівій частині позначку 05.

Податкова накладна №89807 від 31.12.2017 р. має у верхній лівій частині позначку 09.

Розрахунок коригування №81679 від 26.12.2017 р. до податкової накладної №81386 від 26.01.2017 р. має у верхній лівій частині позначку 02.

Інші податкові накладні мають у верхній лівій частині позначку 13.

Тобто, позивач виписував податкові накладні сам на себе, а не на користь третіх осіб, за винятком податкової накладної №84656 від 10.05.2017 р.

Згідно з п.11, 12 Порядку №1307 у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання / починають використовуватися: 1) в операціях, що не є об`єктом оподаткування; 2) в операціях, звільнених від оподаткування; 3) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів; 4) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Такі зведені податкові накладні складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.

У разі складання зведеної податкової накладної в графі "Зведена податкова накладна" робиться помітка "X".

У таких зведених податкових накладних у графі "Отримувач (покупець)" платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "600000000000", а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини відповідно до пункту 8 цього Порядку (04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання; 08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість ; 09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість; 13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).

У разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, та у разі складання податкової накладної за щоденним підсумком операцій у графі "Отримувач (покупець)" зазначається "Неплатник", а у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "100000000000".

У разі складання податкової накладної за операціями з ліквідації основних засобів за самостійним рішенням платника податку; переведення виробничих основних засобів до складу невиробничих; здійснення операцій з постачання товарів/послуг у рахунок оплати праці фізичних осіб, які перебувають у трудових відносинах з платником податку, у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "400000000000", а в рядку "Отримувач (покупець)" платник податку зазначає власне найменування (П. І. Б.).

У разі складання податкової накладної отримувачем (покупцем) послуг від нерезидента, місце постачання яких розташоване на митній території України, у рядку "Індивідуальний податковий номер постачальника (продавця)" такої накладної проставляється умовний ІПН "500000000000", а у рядку "Постачальник (продавець)" зазначаються найменування (П. І. Б.) нерезидента та через кому - країна, в якій зареєстрований продавець (нерезидент). У рядках, відведених для заповнення даних покупця, отримувач (покупець) зазначає власні дані.

В даному випадку згідно з наданими позивачем копіями податкових накладних, реквізити яких вказані у акті перевірки, у них зазначено ІПН отримувача - 400000000000, за винятком податкової накладної №89807 від 31.12.2017 р. (600000000000), розрахунку коригування від 31.12.2017 р. №91204 до податкової накладної №89733 від 31.12.2017 р. (600000000000), податкової накладної №84656 від 10.05.2017 р. (500000000000).

Тобто, за винятком податкової накладної №84656 від 10.05.2017 р., всі інші наведені у акті податкові накладні складені позивачем на себе і не надаються отримувачу (покупцю).

Щодо другої умови - складення на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою - то їй відповідає податкова накладна №89807 від 31.12.2017 р., в якій вказано у верхній лівій частині позначку 09, на суму 4 836 грн. (7 днів прострочення - 22.01.2018 р. при граничному терміні 15.01.2018 р.), що становить 483, 6 грн. штрафу (10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів).

Системний аналіз статті 201, пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, Порядку № 1307 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) дає підстави для висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Тобто, для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою).

Вказана правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 04 вересня 2018 року у справі № 816/1488/17, від 11 грудня 2018 року у справі №807/68/18.

Щодо посилання позивача на ту обставину, що він як платник ПДВ не здійснює реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, оскільки згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної здійснюється контролюючим органом, тоді як платник лише подає її на реєстрацію, що фіксується у відповідній квитанції, суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази розбіжностей у датах подачі податкових накладних на реєстрацію і їх реєстрацією, що могло би бути підставою для висноску про вчасну подачу податкових накладних, проте, невчасну реєстрацію з вини контролюючого органу.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В даному випадку у суду є підстави для висновку про порушення вказаних принципів щодо однієї податкової накладної, що включена до розрахунку суму штрафних санкцій.

На підставі вищевикладеного, ст. ст. 241-246, 255-262, 293, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України від 31.07.2019 року №0004914105 в частині 483, 6 грн. штрафу.

3. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

4. Присудити до стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової службои України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код 43005393) в особі відокремленого підрозділу - Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Код ЄДРПОУ ВП:44082145, Місцезнаходження: Україна, 04119, місто Київ, вул.Дегтярівська, будинок 11Г) на користь Дочірнього підприємства "Кондитерська корпорація "Рошен" (03039, м. Київ, пр. Науки, буд.1, корп. 1, код 25392188) 7, 22 грн. судового збору.

5. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

6. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Головань

Повний текст рішення

виготовлено і підписано 17.01.2022 р.

Дата ухвалення рішення17.01.2022
Оприлюднено21.02.2022
Номер документу103357007
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/15132/19

Постанова від 20.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 15.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 15.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 31.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 23.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 23.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Рішення від 17.01.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 22.08.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні