Рішення
від 10.02.2022 по справі 906/1192/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ



майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" лютого 2022 р. м. Житомир Справа № 906/1192/21

Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.

за участю секретаря судового засідання: Пеньківської О.В.

за участю представників сторін:

від позивачів -1,2: не прибули

від відповідача: не прибули

взяла участь: прокурор Цеміна Н.Ю., служб. посв. №058872 від 21.12.20р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Керівника Чуднівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі

1. Державної екологічної інспекції Поліського округу (м.Житомир)

2. Чуднівської міської ради (м. Чуднів)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сортіндустрія"

про відшкодування збитків, завданих внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства

Процесуальні дії по справі.

Відповідно до ухвали суду від 11.11.2021 справу за позовом Керівника Чуднівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі 1. Державної екологічної інспекції Поліського округу (м.Житомир) 2. Чуднівської міської ради (м. Чуднів) до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Сортіндустрія" про відшкодування збитків, завданих внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства розглянуто за правилами загального позовного провадження, перше підготовче засідання призначено на 14.12.2021 о 10:00.

14.12.2021 у підготовчому засіданні судом за сайті Укрпошти в мережі Інтернет за посиланням https://track.ukrposhta.ua/tracking_UA.html перевірено поштове відправлення суду за штрихкодововим ідентифікатором 1000232699012, надісланого на адресу відповідача та встановлено, що остання вчинена дія "відправлення прямує до точки видачі/доставки 13213 с. Будичани Україна" мала місце 16.11.2021.

Відповідно до ухвали суду від 14.12.2021 продовжено строк підготовчого провадження на 30 календарних днів та відкладено підготовче засідання на 13.01.2022 о 14:30, одночасно ухвалено надіслати копію ухвали суду на адресу засновника ТОВ "Сортіндустрія" керівника юридичної особи та телефонограмою.

15.12.2021 судом для належного повідомлення відповідача ТОВ "Сортіндустрія" про дату, час та місце розгляду справи здійснено телефонограму, однак не вдалося повідомити, оскільки номер телефону відповідача не відповідав (а.с. 214).

31.12.2021 до суду повернулося поштове повідомлення про вручення поштового відправлення, надісланого на адресу засновника юридичної особи відповідача з відміткою органу зв`язку про вручення 21.12.2021 (а.с. 217).

12.01.2022 до суду повернулася ухвала суду від 14.12.2021, надіслана на адресу директора відповідача з відміткою органу зв`язку про причини невручення "за закінченням терміну зберігання" (а.с. 222-224).

Відповідно до ухвали суду від 13.01.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду справи по суті на 10.02.2022 о 11:00 год.

Відповідно до прецедентної практики Європейського суду з прав людини у справі Пономарьов проти України сторони спору зобов`язані в розумні інтервали часу вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження ( ч. 4 ст. 11 Кодексу).

Провадження у справі № 906/1192/21 відкрито ухвалою суду від 11.11.21р. Станом на 10.02.22р. до Єдиного державного реєстру судових рішень внесено три ухвалм суду у цій справі. Відповідно до ч. 1. ст. 4 ЗУ "Про доступ до судових рішень" судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України.

Про розгляд справи № 906/1192/21 відповідача було повідомлено на юридичну адресу товариства, на адресу засновника ОСОБА_1 , на адресу директора Расюка О.Ю. та, додатково, телефонограмою (067)-346-96-88.

Як нагадує Суд у справі Осіпов проти України , стаття 6 Конвенції гарантує не право бути особисто присутнім у судовому засіданні під час розгляду цивільної справи, а більш загальне право ефективно представляти свою справу в суді та на рівність у користуванні правами з протилежною стороною, передбаченими принципом рівності сторін. Суд повинен лише встановити, чи було надано заявнику, стороні цивільного провадження, розумну можливість ознайомитися з наданими іншою стороною зауваженнями або доказами та прокоментувати їх, а також представити свою справу в умовах, що не ставлять його в явно гірше становище vis-а-vis його опонента (там само). З точки зору Конвенції заявник не має доводити, що його відсутність у судовому засіданні справді підірвала справедливість провадження або вплинула на його результат, оскільки така вимога позбавила б змісту гарантії статті 6 Конвенції.

З врахуванням викладеного та оскільки кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій ( ч.4 ст. 13 Кодексу), судом розглянуто справу по суті.

В засіданні з розгляду справи по суті 10.02.2022 оголошено вступну та резолютивну частини рішення про задоволення позову.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Керівник Чуднівської окружної прокуратури звернувся з позовом до суду в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Поліського округу та Чуднівської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Сортіндустрія" про відшкодування збитків, завданих внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства на суму 60 054,93грн (надалі у тексті - Прокурор, Екологічна інспекція, Міська рада та Товариство).

В обґрунтування фактичних підстав позову, Прокурор доводить, що на підставі звернення Вергалюка В.І. від 22.03.2021р. Екологічною інспекцією проведено обстеження земельної ділянки та приміщення колишнього цегельного заводу по вулиці Шевченка, 53 у селі Будичани Житомирського району .

За місцем обстеження виявлено зберігання (видалення) комунальних міських змішаних та медичних відходів (засобів індивідуального захисту - маски, халати, рукавички) за відсутності дозвільних документів у сфері поводження з відходами, а також встановлено відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, де ці відходи розміщені.

22.03.21р. державним інспектором Екологічної інспекції проведено відбір 3 проб ґрунту на земельних ділянках по вул. Шевченка,53 у селі Будичани Житомирського району. Так, на земельній ділянці №1, площею 369 кв.м проби відібрано по периметру місця несанкціонованого розташування комунально-побутових відходів; на земельній ділянці №2, площею 550,13 кв.м проби відібрано по периметру місця несанкціонованого розташування комунально-побутових відходів на відстані 50 м від імовірно забрудненої земельної ділянки, площею 4 кв.м. Відібрання проб оформлено актом відбором проб ґрунтів від 22.03.21р. №04-21/1.

Протоколом № 04-21/1 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 29.03.21р. оформлено вміст (масову частку) забруднюючих речовин на двох земельних ділянках, і зокрема:

- на земельній ділянці №1, площею 369 кв. м виявлено: амоній/азот амонійний 65,4 мг/кг; залізо 56,2 мг/кг; марганець 96,4 мг/кг; мідь 4,9 мг/кг; нікель < 4,0 (0,1) мг/кг; свинець < 2,0 (0,46) мг/кг; сульфати 34,6 мг/кг; фосфор /п`ятиоксид фосфору P2O5 18,2 мг/кг; хлорид 54,8 мг/кг; цинк <5,0 (2,5) мг/кг;

- на земельній ділянці №2, площею 550,13кв.м виявлено: амоній/азот амонійний 54,2 мг/кг; залізо 30,1 мг/кг; марганець 84,6 мг/кг; мідь 4,5 мг/кг; нікель < 4,0 (0,6) мг/кг; свинець < 2,0 (0,35) мг/кг; сульфати 29,4 мг/кг; фосфор /п`ятиоксид фосфору P2O5 15,6 мг/кг; хлорид 44,6 мг/кг; цинк <5,0 (2,7) мг/кг.

26.03.21р. державним інспектором Екологічної інспекції проведено відбір 3 проб ґрунту на земельних ділянках по вул. Шевченка,53 у селі Будичани Житомирського району. Так, на земельній ділянці №1, площею 369 кв.м проби відібрано по периметру місця несанкціонованого розташування комунально-побутових відходів; на земельній ділянці №2, площею 550,13 кв.м проби відібрано по периметру місця несанкціонованого розташування комунально-побутових відходів; на відстані 50 м від імовірно забрудненої земельної ділянки, площею 4кв.м. Відібрання проб оформлено Актом відбором проб ґрунтів від 26.03.21р. №05-21/1.

Протоколом №05-21/1 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 07.04.21р. оформлено вміст (масову частку) забруднюючих речовин на двох земельних ділянках, і зокрема:

- на земельній ділянці №1, площею 369 кв. м виявлено: амоній/азот амонійний 68,6 мг/кг; залізо 58,4мг/кг; марганець 92,8мг/кг; мідь 4,5мг/кг; нікель < 4,0 (0,08) мг/кг; свинець < 2,0 (0,42) мг/кг; сульфати 36,2 мг/кг; фосфор /п`ятиоксид фосфору P2O5 16,9 мг/кг; хлорид 62,2 мг/кг; цинк <5,0 (2,1) мг/кг;

- на земельній ділянці №2, площею 550,13 кв.м виявлено: амоній/азот амонійний 56,4 мг/кг; залізо 32,8 мг/кг; марганець 82,2мг/кг; мідь 5.1,5 мг/кг; нікель < 4,0 (0,05) мг/кг; свинець < 2,0 (0,32) мг/кг; сульфати 34,6 мг/кг; фосфор /п`ятиоксид фосфору P2O5 14,8 мг/кг; хлорид 49,5 мг/кг; цинк <5,0 (2,2) мг/кг.

За результатами перевірки на директора Товариства Расюка О.Ю. складено протокол про адміністративне правопорушення №008132 від 22.03.2021р. на тій підставі, що як керівник юридичної особи допустив розміщення на земельних ділянках по вул. Шевченка,53 у с. Будичани Житомирського району розміщення твердих побутових відходів за відсутності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, правовстановлюючих документів на земельну ділянку та висновку з оцінки впливу на довкілля.

Постановою від 22.03.2021 №364-2.3 директора Товариства Расюка О.Ю. визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 82 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1700,00 грн.

Окрім того, Висновком судово-інженерно-екологічного дослідження №1290/21-24 від 19.07.2021, складеним експертами Житомирського відділення Київського НДІСЕ, підтверджено наявність на земельних ділянках №1, площею 369 кв.м та №2, площею 550,13 кв.м ознак негативного антропогенного впливу на довкілля, пов`язаного з проведенням господарської діяльності. Причинами, що призвели до порушень правил охорони навколишнього середовища, і відповідно їх наслідків, є недотримання (порушення) встановлених законом вимог природоохоронного екологічного та земельного законодавства: недотримання заходів екологічної безпеки. Досліджені земельні ділянки повністю втратили потенційну родючість. З екологічної точки зору її екосистема зазнала важких незворотних порушень.

Екологічною інспекцію складено розрахунки розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ділянок №№1 та 2, загальною площею 919,13 кв.м на загальну суму 60 054,93 грн.

Відповідно до відомостей з ЄДР, Товариство здійснює господарську діяльність зі збирання безпечних відходів (38.11) та оброблення та видалення безпечних відходів (38.21) та є власником майнового комплексу, площею 2032, 2 кв.м., розташованого по вул. Шевченка,53 у с. Будичани Житомирської області.

Правові підстави позову: ст. 35 Закону України "Про охорону земель", ст.ст. 164, 167 Земельного кодексу України, 1166 ЦК України. Підстави представництва: ч. 3 ст. 53 ГПК України та ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" (надалі за текстом - Закон).

Прокурор доводить, що Екологічна інспекція заходів щодо стягнення в судовому порядку заподіяних державі збитків не вживала. На лист Прокурора від 16.08.21р. № 55-90-1064 вих-21 повідомила про те, що зазначені заходи не вжито через відсутність коштів на сплату судового збору (лист № 2-06/4110 від 18.08.21р.). На виконання вимог ч.4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" повідомлено Екологічну інспекцію про прийняте рішення щодо представництва інтересів держави в її особі у суді.

Оскільки порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища виявлено на території Чуднівської міської ради Житомирського району, на підставі п.7 ч.3 ст. 29, п.4 ч.1 ст. 69-1 БК України сума збитків підлягає зарахуванню на відповідний рахунок органу місцевого самоврядування. На запит Прокурора від 20.08.21р. № 55-90-1091вих-21 отримано лист Чуднівської міської ради від 26.08.21р. №04-19/1461 про те, що заходи спрямовані на стягнення збитків не вживались. Також на запит Прокурора від 13.10.21р. №55-90-1546вих-21 орган місцевого самоврядування листом від 22.10.21р. за № 04-19/1758 повідомив про відсутність документів щодо розміру заподіяних збитків забрудненням та засміченням земельних ділянок Товариством, тому просить стягнути останні в судовому порядку.

Чуднівська міська рада у своєму листі від 06.01.2022 за №04-19/13 (вх. г/с №279 від 10.01.2022) вимоги Прокурора про відшкодування збитків завданих навколишньому природному середовищу на суму 60 054,93 грн підтримує в повному обсязі; одночасно просив суд розглядати справу за їх відсутності. Крім того, Чуднівська міська рада повідомила про відсутність будь-яких правовстановлюючих документів на земельну ділянку за адресою: с. Будичани, вул. Шевченка, 53 Житомирської області (територія колишнього цегельного заводу).

Представник Екологічної інспекції в підготовчому засіданні суду 13.01.2022 позовні вимоги Прокурора підтримала в повному обсязі.

Відповідач відзиву на позов не подав, участі представника в судовому процесі не забезпечив та не скористався іншими процесуальними правами сторони спору.

Справу розглянуто за наявними матеріалами справи на підставі ч.9 ст. 165 та ст. 178 ГПК України.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Згідно Договору купівлі-продажу частини нерухомого майна, укладеного між ТОВ "БЦЗ" та ТОВ "Сортіндустрія", останній придбав у власність 1/2 (одну другу) частину комплексу, що знаходиться за адресою: с. Будичани, Чуднівського району, Житомирської області, вул. Шевченка, буд. 53.

22.03.2021 органом досудового розслідування Відділенням поліції №5 Житомирського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області відкритого провадження за фактом засмічення твердими побутовими відходами земельної ділянки колишнього цегельного заводу, що знаходяться за адресою: вул. Шевченка, 53, с. Будичани, Житомирського району, Житомирської області.

22.03.2021 Екологічна інспекція провела відбір 3 проб ґрунту на земельних ділянках по вул. Шевченка,53 у селі Будичани Житомирського району, площею 369 кв.м та 550, 13 кв.м; відібрання проб оформлено актом відбору проб ґрунтів від 22.03.21р. №04-21/1.

24.03.2021 до ВП №5 Житомирського РУП ГУНП в Житомирській області звернулися жителі села Будичани які виявили на місцевості колишнього цегельного заводу сміттєзвалище (медичні відходи, вивезені з м. Львова, про що свідчили платіжні документи за комунальні послуги), а також звернулася Чудніська міська рада з приводу відомостей про те, що невідомими особами на великогабаритних транспортних засобах 21.03.2021 вночі було скинуто сміття з медичними відходами невідомого походження на земельну ділянку за адресою вул. Шевченка буд. 53, с. Будичани, Житомирського району Житомирської області.

26.03.2021 Екологічною інспекцією проведено відбір 3 проб ґрунту на земельних ділянках по вул. Шевченка,53 у селі Будичани Житомирського району площею 369 кв.м та 550,13 кв.м; відібрання проб оформлено Актом відбором проб ґрунтів від 26.03.21р. №05-21/1.

Протоколами № 04-21/1 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 29.03.21р. та №05-02/1 від 07.04.21р, здійснених за результатами Актів відбору проб ґрунтів від 22.03.2021 №04-21/1 та від 26.03.2021 №05-21/1, оформлено вміст (масову частку) забруднюючих речовин на двох земельних ділянках.

Екологічною інспекцією здійснено обґрунтовані розрахунки розмірів шкоди, зумовлених засміченням та забрудненням земельних ділянок по вул. Шевченка,53 у селі Будичани, Житомирського району, Житомирської області площею 369 кв.м та 550,13 кв.м на загальну суму 60 054, 93 грн.

25.08.2021 орган досудового розслідування ВП №5 Житомирського РУП ГУ НП в Житомирській області закрив кримінальне провадження за фактом засмічення твердими побутовими відходами земельної ділянки колишнього цегельного заводу, що знаходяться за адресою: вул. Шевченка, 53, с. Будичани, Житомирського району, Житомирської області у зв`язку з відсутністю в діянні складу кримінального правопорушення. У мотивувальній частині постанови про закриття кримінального провадження від 25.08.2021 зазначено, що Чуднівською міською радою в період з 02.04.2021 по 07.05.2021 проведено роботу з перевезення твердих побутових відходів з території колишнього цегельного заводу в с. Будичани, вул. Шевченка, 53, на полігони збирання та захоронення твердих побутових відходів.

Листом від 16.08.21р. № 55-90-1064вих.21 Заступник керівника Чуднівської окружної прокуратури звернувся до Т.в.о. начальника Державної екологічної інспекції з питанням надати інформацію чи відшкодована ТОВ "Сортіндустрія" шкода, заподіяна забрудненням і засміченням земельних ділянок площею 369 кв.м та 550,13 кв.м. у загальній сумі 60 054,93 грн в досудовому порядку, чи пред`являлась претензія про відшкодування шкоди, чи оскаржена постанова від 22.03.21р. № 364-2.3. про визнання директора товариства Расюка О.Ю. винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 82 КУпАП, чи будуть вживатися заходи щодо стягнення шкоди у судовому порядку (а.с. 16-17).

У відповідь на звернення Прокурора листом №1320-21 від 25.08.21р. Екологічна інспекція зазначила, що станом на 17.08.2021 ТОВ "Сортіндустрія" не відшкодовано шкоду, зумовлену забрудненням і засміченням земель за межами с.Будичани Чуднівської міської ради Житомирської області в загальній сумі 60 054, 93 грн. Повідомила, що постанова про накладення адміністративного стягнення №364-2.3 від 22.03.2021 року на директора ТОВ "Сортіндустрія" Расюка О.Ю. за статтею 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення не оскаржена.

Предметом спору є наявність/відсутність підстав для стягнення з Товариства заподіяної державі шкоди за забруднення та засмічення земельної ділянки на загальну суму 60 054, 93 грн.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

За приписами ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Кожен, хто заподіяв шкоду навколишньому природному середовищу, повинен відшкодувати шкоду в повному обсязі (ст.66 Конституції України).

Статтею 11 Цивільного кодексу України (надалі в тексті ЦК України) встановлено, що цивільні права і обов`язки виникають безпосередньо з актів цивільного законодавства, а також внаслідок завдання майнової (матеріальної) шкоди.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого майнового права та інтересу. (ст.16 ЦК України). Згідно із п.8 ч.2 ст.16 ЦК України, одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Аналогічні норми містяться також в статті 20 Господарського кодексу України (надалі в тексті ГК України), якою встановлено, що кожний суб`єкт господарювання має право на захист своїх прав і законних інтересів, зокрема шляхом відшкодування шкоди.

Застосування цього способу захисту визначається положенням ст.22 ЦК України і проводиться як у договірних зобов`язаннях (ст.611 ЦК України), так і в позадоговірних зобов`язаннях (гл.82 ЦК України), якщо порушенням цивільного права особи їй завдано майнову шкоду.

Відповідно до статті 34 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" (надалі - Закон від 25.06.1991 №1264-ХІІ) завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

Згідно зі статтею 68 Закону від 25.06.1991 №1264-ХІІ, порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Частиною 1 статті 35 Закону України "Про охорону земель" (надалі - Закон від 19.06.2003 №962) передбачено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані, зокрема дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів (абз. 1, 2 ч. 1).

Згідно з частинами 1, 2 статті 45 Закону від 19.06.2003 №962 господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад установлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється. У разі виявлення фактів забруднення ґрунтів небезпечними речовинами спеціально уповноважені органи виконавчої влади у галузі охорони земель вживають заходів до обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, притягнення винних до відповідальності згідно із законом і проведення в установленому порядку робіт з дезактивації, відновлення забруднених земель, консервації угідь і визначення режимів їх подальшого використання.

Статтею 211 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність, зокрема, за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами (п. "в" ч. 1).

Відшкодування збитків може бути покладено на відповідача лише при наявності передбачених законом умов, сукупність яких створює склад правопорушення, яке є підставою для цивільної відповідальності, відповідно до статті 623 ЦК України.

Відшкодування шкоди, заподіяною порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю. Права і обов`язки, що склалися між сторонами спору, виникли з позадоговірного зобов`язання.

Загальні положення про цивільно-правову відповідальність за заподіяння позадоговірної шкоди встановлені статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Підставою деліктної відповідальності є протиправне винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти: неправомірність поведінки особи; вину заподіювача шкоди; наявність шкоди; причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.

В деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою, в свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.

Подібний правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 15.06.2021 у справі № 916/2479/17.

З огляду на наведене, предметом доказування у справі про стягнення шкоди є наявність усіх складових елементів правопорушення.

Винне діяння це усвідомлений, вольовий вчинок, зовні виражений у формі дії (активного поводження) або бездіяльності (пасивного поводження).

Протиправна поведінка особи може виявлятися у прийнятті нею неправомірного рішення або у неправомірній поведінці (діях або бездіяльності). Протиправною у цивільному праві вважається поведінка, яка порушує імперативні норми права або санкціоновані законом умови договору, внаслідок чого порушуються права іншої особи.

Під шкодою розуміється матеріальна шкода, що виражається у зменшенні майна потерпілого в результаті порушення належного йому майнового права, та (або) применшенні немайнового блага (життя, здоров`я тощо).

Причинний зв`язок між протиправною поведінкою особи та завданою шкодою є обов`язковою умовою відповідальності, яка передбачає, що шкода стала об`єктивним наслідком поведінки завдавала шкоди.

Відповідно до ч.1 ст.149 ГК України, суб`єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього Кодексу та інших законів.

Суб`єктам господарювання для здійснення господарської діяльності надаються в користування на підставі спеціальних дозволів (рішень) уповноважених державою органів земля та інші природні ресурси, в тому числі за плату або на інших умовах(ст.151 ГК України).

Порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.

Статтею 69 Закону від 25.06.1991 №1264-ХІІ передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідно до ст.16 Конституції України, забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов`язком держави.

Статтею 17 Закону України "Про відходи" визначено обов`язки суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами, відповідно до яких вони зобов`язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів; відшкодовувати шкоду, заподіяну навко-лишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.

Відповідно до ст. 33 Закону України "Про відходи" на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

Землекористувачі, згідно вимог ст. 96 Земельного кодексу України, при використанні земельний ділянок зобов`язані додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Матеріалами справи підтверджено, що посадовими особами Екологічної інспекції на підставі звернення громадянина Варгалюка Ю.В. здійснено виїзд з метою обстеження земельної ділянки площами 369 кв.м та 550,13 кв.м, про що було складено акти відбору проб ґрунтів №04-21/1 від 22.03.2021 та №05-21/1 від 26.03.2021 на підставі яких було здійснено вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, оформлених протоколами №04-21/1 від 29.03.2021 та №05-21/1 від 07.04.2021. Докази на підтвердження того, що Товариство оскаржувало дії посадових осіб Екологічної інспекції щодо складання актів відбору проб ґрунтів №04-21/1 від 22.03.2021 та №05-21/1 від 26.03.2021, відсутні. Крім того, відсутні докази заперечення Товариством факту засмічення ним земельної ділянки площами 369 кв.м та 550, 13 кв.м, розташовані за адресою вул. Шевченка, 53, с. Будичани, Житомирського району, Житомирської області твердими побутовими відходами, тобто факту правопорушення. Відповідачем не подано доказів невідповідності обчисленого розміру шкоди, нарахованого за засмічення та забруднення земельної ділянки площами 369 кв.м. та 550,13 кв.м. Доказів на підтвердження оскарження директором Товариства Рисюком О.Ю. накладеного постановою від 22.03,2021 №364-2.3. адміністративного стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1700, 00 грн матеріали справи також не містять.

Зазначене свідчить про наявність вини Товариства, так і протиправної поведінки.

Шкода та її розмір, який є предметом даного позову, підлягає доведенню, оскільки є оціночними поняттями та підлягає доказуванню у межах розгляду даної справи.

Екологічною інспекцією здійснено обґрунтований розрахунок розміру шкоди, зумовленої засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства на території колишнього цегельного заводу в с. Будичани, Житомирського району, Житомирської області на земельних ділянках площею 369 кв.м та 550,13 кв.м зумовлений засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства внаслідок протиправного зберігання твердих побутових відходів, не у спеціально відведеному для цього місці на вказаній земельній ділянці, що не облаштована протифільтраційними конструкціями. Розмір шкоди за засмічення земель визначено за формулою 6 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України №171 від 27.10.1997, зареєстрованої в Мін`юсті України від 05.05.1998 року за №285/2725, із змінами та доповненнями, внесеними наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007 року №149, наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 04.11.2020 №241 (надалі за текстом - Методика), а саме: Р = А х Б х Гоз х П дз х К зз х К ег. Загальний розмір шкоди за засмічення земельних ділянок площами 369 кв.м та 550, 13 кв.м складає - 45 787, 29 грн.

Також Екологічною інспекцією здійснено обґрунтований розрахунок шкоди, зумовленої забрудненням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства на території колишнього цегельного заводу в с. Будичани, Житомирського району, Житомирської області на земельних ділянках площею 550,13 кв.м за формулою Р = А х Г оз х Пд х Кз х Кн х Кег, однак згідно п. 4.11. Методики застосовано формулу 5 у зв`язку з одночасним забрудненням земельної ділянки декількома забруднюючими речовинами (одним суб`єктом господарювання) Р = Рш.макс. + 0,5 (Рш1 + Рш2 + ... Ршn), загальний розмір якої складає 8 539, 66 грн. Розмір шкоди, зумовлений забрудненням земельної ділянки площею 369 кв.м. визначено за формулою 1 Методики Рш = А х Г оз х П д х Кз х Кн х К ег, однак однак згідно п. 4.11. Методики застосовано формулу 5 у зв`язку з одночасним забрудненням земельної ділянки декількома забруднюючими речовинами (одним суб`єктом господарювання) Р = Рш.макс. + 0,5 (Рш1 + Рш2 + ... Ршn), загальний розмір якої складає 5 727, 98 грн. Загалом розмір шкоди за забруднення земельної ділянки площею 369 кв.м та 550, 13 кв.м складає 14 3267, 64 грн.

Отже, загальний розмір нарахованої Екологічною інспекцією Товариству шкоди за засмічення та забруднення земельної ділянки площами 369 кв.м та 550, 13 кв.м за адресою вул. Шевченка, 53, с. Будичани, Житомирського району, Житомирської області складає - 60 054, 93 грн.

Причинний зв`язок полягає у тому, що внаслідок протиправної винної поведінки Товариства, яка полягала у неправомірному розміщенні на земельній ділянці площами 369 кв.м та 550, 13 кв.м за адресою вул. Шевченка, 53, с. Будичани, Житомирського району, Житомирської області твердих побутових відходів медичного призначення, державі в особі Чуднівської міської ради завдано збитків на загальну суму 60 054, 93 грн.

Статтею 74 ГПК України передбачено обов`язок кожної із сторін довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ст.86 ГПК України).

Прокурор в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Поліського округу (м. Житомир), Чуднівської міської ради (м.Чуднів) довів обґрунтованість заявлених позовних вимог в повному обсязі, натомість Товариство зазначеного не спростувало.

Щодо розподілу судових витрат.

При зверненні з цим позовом до суду Житомирська обласна прокуратура сплатила судовий збір у розмірі 2270,00грн, що підтверджується платіжним дорученням №2093 від 08.10.2021р.

На підставі статті 129 ГПК України, у зв`язку з задоволенням позову судовий збір покладається на відповідача в повному обсязі на користь Житомирської обласної прокуратури.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Сортіндустрія" (Житомирська область, Житомирський район, с. Будичани, вул. Шевченка, 53, код ЄЛРПОУ 44154235) на користь держави на спеціальний рахунок Чуднівської міської ради р/р UA068999980314151968000006789, ЄДРПОУ 37976485, одержувач - Головне управління державної казначейської служби у Житомирській області /ТГ м. Чуднів, код класифікації доходів - 24061600: - 60 054,93грн збитків. Видати наказ.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Сортіндустрія" (Житомирська область, Житомирський район, с. Будичани, вул. Шевченка, 53, код ЄЛРПОУ 44154235) на користь Житомирської обласної прокуратури ( 10002, м. Житомир, вулиця Святослава Ріхтера, 11, код ЄДРПОУ 02909950)- 2270,00грн судового збору. Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Повне рішення складено: 17.02.22

Суддя Машевська О.П.

Віддрукувати: 1 - в справу

2-3 позивачам (рек. з повід. ) + polissya@dei.gov.ua , info@chudniv-miskrada.gov.ua

4- 5 відповідачу (рек. з повідомл. ) на юридичну адресу та адресу засновника ОСОБА_1 на адресу:

АДРЕСА_2 - прок. обл на ел. пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1

7- прок. Чуднів. р-ну (рек. з повідомл.) + chudniv@zhit.gp.gov.ua

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення10.02.2022
Оприлюднено21.02.2022
Номер документу103369665
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/1192/21

Ухвала від 17.04.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 02.11.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Рішення від 10.02.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 13.01.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 14.12.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 11.11.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні