ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 лютого 2022 року Справа № 160/17752/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі судді Ніколайчук С.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельні технологічні мережі» (49000, м. Дніпро, вул. Воскресенська, 41, код ЄДРПОУ 404339070) до головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а, код ЄДРПОУ 44118658 ), державної податкової служби України ( 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним дій, скасування рішень, зобов`язати вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ :
30 вересня 2021 року товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельні технологічні мережі» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, у якій просить:
- визнати протиправними та скасувати повністю рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації: 2900386/40433070 від 26.07.2021 року; 2900387/40433070 від 26.07.2021 року; 2900388/40433070 від 26.07.2021 року; 2900389/40433070 від 26.07.2021 року; 2900415/40433070 від 26.07.2021 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати: № 3 від 27.04.2021 року на суму 61000,00 грн.; № 3 від 05.05.2021 року на суму 61000,00 грн.; № 4 від 27.05.2021 року на суму 61000,00 грн.; № 1 від 01.06.2021 року на суму 15000,00 грн.; № 2 від 02.06.2021 року на суму 128280,00 грн. в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного отримання.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем було надано на реєстрацію податкову накладну № 3 від 27.04.2021 року на суму 61000,00 грн.; № 3 від 05.05.2021 року на суму 61000,00 грн.; № 4 від 27.05.2021 року на суму 61000,00 грн.; № 1 від 01.06.2021 року на суму 15000,00 грн.; № 2 від 02.06.2021 року на суму 128280,00 грн. та згідно з квитанціями про реєстрацію податкові накладні були отримані податковим органом, проте, реєстрацію зупинено та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. Позивачем надані пояснення та необхідні документи. Однак, рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2900386/40433070 від 26.07.2021 року, № 2900387/40433070 від 26.07.2021 року, № 2900388/40433070 від 26.07.2021 року, № 2900389/40433070 від 26.07.2021 року, № 2900415/40433070 від 26.07.2021 року було відмовлено у реєстрації поданих податкових накладних. Позивач вважає, що рішення про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправними, оскільки підстав для зупинення реєстрації не було, а первинні документи фінансово-господарської діяльності підприємства та пояснення, які були подані до податкового органу, повністю підтверджують реальність господарських операцій, за результатами яких складено податкові накладні, надіслані для реєстрації. З урахуванням наведеного, рішення є протиправними та підлягають скасуванню, а позовні вимоги задоволенню в повному обсязі.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2021 року позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельні технологічні мережі» до головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним дій, скасування рішень, зобов`язати вчинити певні дії залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 листопада 2021 року відкрито провадження в адміністративній справі №160/17752/21 та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.
Зазначеною ухвалою суду також було запропоновано відповідачам у разі невизнання адміністративного позову протягом п`ятнадцяти днів з моменту отримання (вручення) копії цієї ухвали, надати відзив на позовну заяву (відзив) і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову разом із доказами, що підтверджують надіслання (надання) копії відзиву і доданих до нього документів іншим учасникам справи.
Проте, відповідачі правом на подання відзиву на позовну заяву не скористалися.
Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельні технологічні мережі" (код ЄДРПОУ 40433070) зареєстроване в якості юридичної особи 19.04.2016 року, перебуває на обліку у головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, правобережна ДПІ (центральний р-н м.Дніпра) та є платником єдиного внеску та податку на додану вартість з 01.06.2016 року.
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами економічної діяльності позивача є:
- 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний);
- 16.23 Виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів;
- 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;
- 49.41 Вантажний автомобільний транспорт;
- 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах;
- 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.
Численність робітників підприємства підтверджується штатним розписом.
23 квітня 2021 року між товариством з обмеженою відповідальністю «Автомехцентр» (замовник) та товариством з обмеженою відповідальністю «Будівельні технологічні мережі» (підрядник) було укладено договір б/н на виконання ремонтно будівельних робіт, відповідно до умов якого замовник доручає, а підрядник приймає на себе зобов`язання, використовуючи власні та залучені ресурси, виконати роботи з окраски поверхонь металоконструкцій з використанням АБН на висоті до 10 м „ надалі роботи, за адресою: м.Харків, вул.Беркоса, 27 (надалі - «об`єкт» ), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані роботи.
Ціна договору, яка включає в себе всі витрати підрядника, пов`язані з виконанням зобов`язань за договором складає 610 560 грн. 00 коп. (шістсот десять тисяч п`ятсот шістдесят грн. 00 коп.) (п. 3.1 договору).
Договірна ціна встановлюється «твердою» . Взаєморозрахунки за виконані роботи проводяться виходячи з фізичних обсягів виконаних робіт на підставі нормативних витрат трудових і матеріальних ресурсів і фіксованих в кошторисах вартісних показниках. Обсяг виконаних робіт при взаєморозрахунках не може перевищувати обсяг робіт зазначений в кошторисах, які входять до складу договірної ціни (п. 3.3 договору).
Початок робіт протягом 5 календарних днів з моменту підписання договору. Строк виконання робіт: 60 дн. (4.1 договору).
Закінчення робіт фіксується відповідним актом, підписаним представниками сторін (4.2 договору).
Терміни виконання робіт (період часу між датами початку та закінчення робіт) складається з 26.04.2021 по 26.06.2021 (4.31 договору).
Роботи були виконані 15.06.2021 року, що підтверджується підписаним сторонами актів здачі-прийняття робіт від 15.06.2021 року № 15004221 на суму 143280,00 грн. та № 15004222 на суму 183000,00 грн.
Роботи виконувались з матеріалів замовника товариства з обмеженою відповідальністю «Автомехцентр» , переданих згідно актів передачі-приймання матеріальних цінностей для виконання робіт від 25.04.2021 року № 1 та № 2, а також із залученням спецобладнання -підіймача НАUОТТЕСОМРАСТ 12DХ, 2010 р/в, який був орендований у ТОВ "Технопідйом" (код ЄДРПОУ 37094529) відповідно до договору оренди обладнання RЕN/HS-0105 від 28.05.2021 року.
На підставі виконання робіт для ТОВ «Автомехцентр» (ЄДРПОУ 42120953) за договором від 23 квітня 2021 року ТОВ «Будівельні технологічні мережі» було складено та направлено для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні:
- 12.05.2021 року № 3 від 27.04.2021 року на суму 61000,00 грн.;
- 18.05.2021 року № 3 від 05.05.2021 року на суму 61000,00 грн.;
- 03.06.2021 року № 4 від 27.05.2021 року на суму 61000,00 грн.;
- 15.06.2021 року № 1 від 01.06.2021 року на суму 15000,00 грн.;
- 15.06.2021 року № 2 від 02.06.2021 року на суму 128280,00 грн.
12.05.2021 року, 18.05.2021 року, 03.06.2021 року, 15.06.2021 року позивач отримав квитанції з реєстраційними номерами 9120673945, 9129883618, 9145415581, 9160339811, 9160808262 відповідно щодо прийняття зазначених податкових накладних та їх зупинення.
У даних квитанціях, як підставу для зупинення реєстрації зазначено: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 25.61, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкового накладної в ЄРПН» .
Позивачем до комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області направлено повідомлення № 2 від 22.07.2021 року щодо подачі документів, а також пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. До пояснення позивачем додано документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, зокрема, наказ про призначення директором № 13-К від 21.12.2020 року, штатний розпис з 01.04.2021 року, виписку з ЄДР № 515136878892 від 24.12.2020 року, договір оренди майна № А9-42 від 01.04.2019 року, договір надання послуг № 03/21 від 01.01.2021 року, договір оренди будівельного обладнання та вимірювальних пристроїв № 040121-1 від 04.01.2021 року, договір оренди транспортних засобів, будівельних машин та механізмів №50121 від 04.01.2021року, ліцензію ДАБІУ від 14.05.2019 року, таблицю даних платника податків на додану вартість, договір на виконання ремонтно-будівельних робіт від 23.04.2021 року з додатками, додаткову угоду № 1 до договору на виконання ремонтно-будівельних робіт від 23.04.2021 року, додаток №1 до додаткової угоди № 1 до договору на виконання ремонтно-будівельних робіт від 23.04.2021 року, акт здачі-прийняття робіт від 15.06.2021 № 15004221, акт здачі-прийняття робіт від 15.06.2021 № 15004222, акт передачі-приймання матеріальних цінностей для виконання робіт від 25.04.2021 року № 1, акт передачі-приймання матеріальних цінностей для виконання робіт від 25.04.2021 року №2, рахунок № 1 від 23.04.2021 року, рахунок № 2 від 30.04.2021 року, рахунок № 4 від 24.05.2021 року, рахунок № 5 від 27.05.2021 року, платіжне доручення № 4477 від 27.04.2021 року, платіжне доручення № 4547 від 05.05.2021 року, платіжне доручення № 4770 від 27.05.2021 року, платіжне доручення № 4846 від 01.06.2021 року, платіжне доручення № 4854 від 02.06.2021 року; податкову накладну № 3 від 27.04.2021 року з квитанцією, податкову накладну № 3 від 05.05.2021 року з квитанцією, податкову накладну № 4 від 27.05.2021 року з квитанцією, податкову накладну № 1 від 01.06.2021 року з квитанцією, податкова накладну № 2 від 02.06.2021 року з квитанцією, договір оренди обладнання № RЕN/HS-0105 від 28.05.2021 року, акт приймання-передачі обладнання №АР-030621-1 від 03.06.2021 року, платіжне доручення № 621 від 02.06.2021 року, платіжне доручення № 622 від 03.06.2021 року, податкову накладну № 10 від 03.06.2021 року з квитанцією, податкову накладну № 5 від 02.06.2021 року з квитанцією, картку рахунку 361 за договором на виконання ремонтно-будівельних робіт від 23.04.2021 року.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №2900386/40433070 від 26.07.2021 року було відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3 від 27.04.2021 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додатково інформація: взаємовідносини з ризиковими СГ, відсутні дані щодо обсягів та фактичного об`єкта (місця) виконаних робіт (наданих послуг), придбання (передачі) матеріалів необхідних для очистки поверхонь котла та інше.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №2900387/40433070 від 26.07.2021 року було відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3 від 05.05.2021 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додатково інформація: взаємовідносини з ризиковими СГ, відсутні дані щодо обсягів та фактичного об`єкта (місця) виконаних робіт (наданих послуг), придбання (передачі) матеріалів необхідних для очистки поверхонь котла та інше.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №2900388/40433070 від 26.07.2021 року було відмовлено в реєстрації податкової накладної № 4 від 27.05.2021 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додатково інформація: взаємовідносини з ризиковими СГ, відсутні дані щодо обсягів та фактичного об`єкта (місця) виконаних робіт (наданих послуг), придбання (передачі) матеріалів необхідних для очистки поверхонь котла та інше.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №2900389/40433070 від 26.07.2021 року було відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 01.06.2021 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додатково інформація: взаємовідносини з ризиковими СГ, відсутні дані щодо обсягів та фактичного об`єкта (місця) виконаних робіт (наданих послуг), придбання (передачі) матеріалів необхідних для очистки поверхонь котла та інше.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №2900415/40433070 від 26.07.2021 року було відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 02.06.2021 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додатково інформація: взаємовідносини з ризиковими СГ, відсутні дані щодо обсягів та фактичного об`єкта (місця) виконаних робіт (наданих послуг), придбання (передачі) матеріалів необхідних для очистки поверхонь котла та інше.
Вважаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправним і таким, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, та доводам відповідача, викладеним в відзиві на позов, суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин, та релевантні їм джерела права.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п.201.1ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII (далі - Закон № 2245-VIII), яким змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону№2245-VIIIКабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Постановою Кабінету Міністрів України №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту187.1 статті 187, абзацу першого пунктів201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Згідно з п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).
Додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.
Відповідно до п.26 Порядку №1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, передбачено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019р. (далі - Порядок №520).
Положеннями пунктів 2-13 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній /розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному веб-порталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як зазначалася вище, оскаржувані рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято, у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додатково інформація: взаємовідносини з ризиковими СГ, відсутні дані щодо обсягів та фактичного об`єкта (місця) виконаних робіт (наданих послуг), придбання (передачі) матеріалів необхідних для очистки поверхонь котла та інше.
Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.
Тобто, первинним об`єктом судового дослідження в даній справі є обставини, за яких відповідач вчинив дії при зупиненні реєстрації податкових накладних. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Водночас, судом встановлено, що позивачем після зупинення реєстрації податкових накладних подано до контролюючого органу пояснення з відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації податкових накладних.
Незважаючи на наявні копії документів, долучених до пояснень, відповідач прийняв спірні рішення щодо відмови в реєстрації податкових накладних.
Між тим, судом досліджено пояснення позивача щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено та додані до них документи, які надсилались позивачем до контролюючого органу. До пояснень подано також документи первинної бухгалтерської звітності.
Отже, суд зазначає, що позивачем надано письмові пояснення, додані документи, на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, до яких застосована процедура зупинення реєстрації згідно з п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України.
В даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загальних висновків призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.
Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Таким чином суд робить висновок, що спірні рішення відповідача не містять конкретної інформації, які саме документи складені позивачем із порушенням законодавства, або документів, які мав надати позивач на пропозицію контролюючого органу, але не надав, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку подано не було, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Більш того, з огляду на відсутність конкретизації вимог контролюючого органу щодо надання документів (чіткий їх перелік), рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості, а тому є протиправними.
При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
В оскаржуваних рішеннях головного управління державної податкової служби у Дніпропетровській області №2900386/40433070 від 26.07.2021 року, №2900387/40433070 від 26.07.2021 року, №2900388/40433070 від 26.07.2021 року, №2900389/40433070 від 26.07.2021 року та 2900415/40433070 від 26.07.2021 року не наведено обґрунтованих причин відмови в реєстрації податкових накладних № 3 від 27.04.2021 року, № 3 від 05.05.2021 року, № 4 від 27.05.2021 року, № 1 від 01.06.2021 року та № 2 від 02.06.2021 року не вказано чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідної господарської операції та не конкретизовані підстави, з яких відповідач не визнав надані пояснення та первині документи, що підтверджують господарські операції.
Згідно з ч. 1ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно з п.п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Таким чином, суд вважає, що рішення рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №2900386/40433070 від 26.07.2021 року, №2900387/40433070 від 26.07.2021 року, №2900388/40433070 від 26.07.2021 року, №2900389/40433070 від 26.07.2021 року та 2900415/40433070 від 26.07.2021 року, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних № 3 від 27.04.2021 року, № 3 від 05.05.2021 року, № 4 від 27.05.2021 року, № 1 від 01.06.2021 року та № 2 від 02.06.2021 року, не відповідають вимогам п.п. 1, 3 ч. 2 КАС України, оскільки винесені контролюючим органом не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тому є протиправними та підлягають скасуванню.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3 від 27.04.2021 року, № 3 від 05.05.2021 року, № 4 від 27.05.2021 року, № 1 від 01.06.2021 року та № 2 від 02.06.2021 року датою її фактичного отримання, суд зазначає наступне.
За вимогами частини четвертої статті 245 КАС України, відповідно до якої у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті (визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії), суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Згідно з пунктом 20 Порядку № 1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Виходячи зі змісту вказаної норми, вбачається, що контролюючий орган зобов`язаний провести повторну перевірку всіх документів, визначених пунктом 12 цього Порядку, у разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, що входить до меж дискреції відповідача державної податкової служби України.
Судовий контроль за таким рішенням державної податкової служби України обмежений, з одного боку, суд в даному випадку не може втручатись в дискреційні повноваження контролюючого органу, але з іншого, суд може перевірити дотримання меж такої дискреції та процедури реєстрації податкових накладних.
Враховуючи встановлені судом обставини справи та виходячи з наведених вище норм, суд вказує, що в даному випадку, зобов`язати державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначені податкові накладні є передчасним, оскільки остання ще не мала можливості в добровільному порядку виконати рішення суду, а тому, належним способом захисту порушеного права є зобов`язання державної податкової служби України повторно розглянути питання щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3 від 27.04.2021 року, № 3 від 05.05.2021 року, № 4 від 27.05.2021 року, № 1 від 01.06.2021 року та № 2 від 02.06.2021 року, подані товариством з обмеженою відповідальністю Будівельні технологічні мережі датою їх фактичного надходження, з урахуванням висновків суду у цьому рішенні.
У зв`язку з наведеним суд робить висновок, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу адміністративного судочинства України, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України).
Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 11350,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням № 717 від 03.08.2021 року.
Оскільки задоволено основну позовну вимогу, сплачений судовий збір за подачу позову до суду в сумі 11350,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань головного управління ДПС України у Дніпропетровській області.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельні технологічні мережі» (49000, м. Дніпро, вул. Воскресенська, 41, код ЄДРПОУ 404339070) до головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а, код ЄДРПОУ 44118658), державної податкової служби України ( 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним дій, скасування рішень, зобов`язати вчинити певні дії - задоволити частково.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2900386/40433070 від 26.07.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3 від 27.04.2021 року.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2900387/40433070 від 26.07.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3 від 05.05.2021 року.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2900388/40433070 від 26.07.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 4 від 27.05.2021 року.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2900389/40433070 від 26.07.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 01.06.2021 року.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2900415/40433070 від 26.07.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 02.06.2021 року.
Зобов`язати державну податкову службу України повторно розглянути питання щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3 від 27.04.2021 року на суму 61000,00 грн., № 3 від 05.05.2021 року на суму 61000,00 грн., № 4 від 27.05.2021 року на суму 61000,00 грн., № 1 від 01.06.2021 року на суму 15000,00 грн., № 2 від 02.06.2021 року на суму 128280,00 грн., подані товариством з обмеженою відповідальністю «Будівельні технологічні мережі» , датою їх фактичного надходження, з урахуванням висновків суду у цьому рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельні технологічні мережі» (49000, м. Дніпро, вул. Воскресенська, 41, код ЄДРПОУ 404339070) за рахунок бюджетних асигнувань головного управління ДПС України в Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ 44118658) у розмірі 11350,00 грн. сплачені позивачем судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено 09.02.2022 року.
Суддя С.В. Ніколайчук
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2022 |
Оприлюднено | 21.02.2022 |
Номер документу | 103380030 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні