ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2022 р. м. Чернівці Справа № 600/5353/21-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лелюка О.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державного підприємства Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України до Державного кадастрового реєстратора, в.о. начальника відділу №2 (м. Герца) управління в Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Дабули Деніса Георгійовича, Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
Державне підприємство Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України звернулось до суду з позовом до Державного кадастрового реєстратора, в.о. начальника відділу №2 (м. Герца) управління в Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Дабули Деніса Георгійовича, Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії.
Позивач просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність Державного кадастрового реєстратора, в.о. начальника відділу №2 (м. Герца) Управління у Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Дабули Деніса Георгійовича щодо невнесення відомостей до єдиної системи державного земельного кадастру і поземельної книги про право постійного користування земельними ділянками кадастрові номери 7320786200:03:003:0076, 7320786200:03:003:0075, 7320786200:02:001:0215, 7320786200:02:001:0213, 7320786200:03:001:0054, 7320786200:03:001:0053, 7320786200:03:002:0069, 7320786200:03:002:0070, 7320786200:03:001:0052, 7320786200:01:002:0135, 7320786200:01:002:0136, 7320786200:02:001:0211, 7320786200:03:003:0071, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:002:0067, 7320786200:03:002:0068, 7320786200:03:003:0072, 7320786200:03:003:0073, 7320786200:03:003:0074, 7320786200:02:001:0216 за Державним підприємством Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України згідно поданих заяв від 10 вересня 2021 року;
- зобов`язати Державного кадастрового реєстратора Відділу №2 (м. Герца) Управління у Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області у день отримання рішення суду, що набрало законної сили, внести у єдину систему Державного земельного кадастру і поземельну книгу відомості про право постійного користування земельними ділянками кадастрові номери 7320786200:03:003:0076, 7320786200:03:003:0075, 7320786200:02:001:0215, 7320786200:02:001:0213, 7320786200:03:001:0054, 7320786200:03:001:0053, 7320786200:03:002:0069, 7320786200:03:002:0070, 7320786200:03:001:0052, 7320786200:01:002:0135, 7320786200:01:002:0136, 7320786200:02:001:0211, 7320786200:03:003:0071, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:002:0067, 7320786200:03:002:0068, 7320786200:03:003:0072, 7320786200:03:003:0073, 7320786200:03:003:0074, 7320786200:02:001:0216 за Державним підприємством Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України згідно Державного акта про право постійного користування землею серії І-ЧВ №001838 від 26 липня 2002 року.
В обґрунтування заявлених вимог вказано про безпідставне невнесення державним кадастровим реєстратором до Державного земельного кадастру відомостей про право позивача постійного користування земельними ділянками. При цьому зазначено про неприйняття державним кадастровим реєстратором за результатом розгляду поданих позивачем заяв будь-якого рішення у формі акту індивідуальної дії. Також вказано і про відсутність правових підстав для відмови у внесенні відомостей про земельні ділянки до системи Державного земельного кадастру і поземельної книги.
Ухвалою суду від 20 жовтня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, вирішено її розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
У поданому суду відзиві Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області заперечує щодо задоволення позивних вимог та просить суд у позові відмовити повністю. При цьому зазначає про безпідставність та необґрунтованість позову, про ненадання позивачем рішення суб`єкта владних повноважень, акту індивідуальної дії, який міг бути оскаржений в рамках адміністративного процесу. Крім цього, вказано і про дискреційність повноважень відповідача у спірних відносинах.
Державний кадастровий реєстратор Дабула Д.Г. в ході судового розгляду справи підтримав позицію, викладену у відзиві Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області.
Ухвалою суду від 30 листопада 2021 року відмовлено у задоволенні заяви Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, до участі у розгляді даної адміністративної справи.
Ухвалою суду від 30 листопада 2021 року задоволено клопотання сторін про надання їм часу для примирення у даній справі. Зупинено провадження у адміністративній справі за №600/5353/21а до 20 грудня 2021 року. Роз`яснено сторонам, що провадження у справі поновлюється за клопотанням учасників справи або за ініціативою суду у разі усунення обставин, що викликали його зупинення.
Ухвалою суду від 30 грудня 2021 року задоволено клопотання представника позивача про поновлення провадження у справі, поновлено провадження у цій адміністративній справі та призначено її розгляд у судовому засіданні з повідомленням сторін.
У судовому засіданні 16 лютого 2022 року сторони надали додаткові пояснення щодо спірних відносин.
Крім цього, 16 лютого 2022 року учасниками справи подані заяви про подальший розгляд справи у їх відсутність в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Так, відповідно до частини третьої статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Враховуючи викладене, суд вважає, що наявні правові підстави для розгляду справи в порядку письмового провадження.
З наявних матеріалів справи вбачаються та визнаються учасниками справи такі обставини.
Державному підприємству дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної Академії аграрних наук України (колишня назва - дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинського інституту агропромислового виробництва), згідно державного акту серії І-ЧВ №001838 від 26 липня 2002 року на праві постійного користування (з урахування площ вилучених земель), належать земельні ділянки загальною площею 1174,68 га з цільовим призначенням - для здійснення виробництва сільськогосподарської продукції та науково - дослідної діяльності, які розташовані на території Цуренської сільської ради Чернівецької області.
Вказаний державний акт на право постійного користування землею видано на підставі розпорядження Герцаївської райдержадміністрації від 22 травня 2002 року №206-Р, зареєстровано у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №25.
Чернівецькою регіональної філією ДП «Центр ДЗК» у 2013 році за замовленням відділу Держземаганства у Герцаївському районі проведено часткову інвентаризацію і формування земель, які перебувають у постійному користуванні позивача відповідно до державного акту серії І-ЧВ №001838 від 26 липня 2002 року.
Наказом Головного управління Держземагенства у Чернівецькій області №155 від 26 листопада 2013 року затверджено вказану документацію із землеустрою.
За наслідками інвентаризації сформовано 21 земельну ділянку загальною площею 924,6898 га, яким присвоєні наступні кадастрові номери: 7320786200:03:003:0076, 7320786200:03:003:0075; 7320786200:02:001:0215; 7320786200:02:001:0213; 7320786200:03:001:0054; 7320786200:03:001:0053; 7320786200:03:002:0069; 7320786200:03:002:0070; 7320786200:03:001:0052; 7320786200:03:002:0135; 7320786200:01:002:0136; 7320786200:02:001:0211; 7320786200:03:003:0071; 7320786200:02:001:0212; 7320786200:03:002:0066; 7320786200:03:002:0067; 7320786200:03:002:0068; 7320786200:03:003:0072; 7320786200:03:003:0073; 7320786200:03:003:0074; 7320786200:02:001:0216.
10 вересня 2021 року позивач звернувся із заявами (21 заява) до Відділу №2 (м. Герца) управління у Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області через Центр надання адміністративних послуг Герцаївської міської ради Чернівецького району про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, а саме щодо права постійного користування на земельні ділянки з такими кадастровими номерами: 7320786200:03:003:0076, 7320786200:03:003:0075; 7320786200:02:001:0215; 7320786200:02:001:0213; 7320786200:03:001:0054; 7320786200:03:001:0053; 7320786200:03:002:0069; 7320786200:03:002:0070; 7320786200:03:001:0052; 7320786200:03:002:0135; 7320786200:01:002:0136; 7320786200:02:001:0211; 7320786200:03:003:0071; 7320786200:02:001:0212; 7320786200:03:002:0066; 7320786200:03:002:0067; 7320786200:03:002:0068; 7320786200:03:003:0072; 7320786200:03:003:0073; 7320786200:03:003:0074; 7320786200:02:001:0216.
До заяв було додано: довіреність представника і його паспорт громадянина України, державний акт на право постійного користування землею від 26 липня 2002 року І-ЧВ №001838 з додатками: планом зовнішніх меж користування та змінами в користуванні; розпорядження Герцаївської РДА від 22 травня 2002р. №206-Р, наказ Держземагенства України у Чернівецькій області від 26 листопада 2013р. №155, інформація щодо інвентаризації земель та земельних ділянок від 24 січня 2020 року.
Центр надання адміністративних послуг Герцаївської міської ради Чернівецького району 21 вересня 2021 року повідомив позивача про те, що виконуючий обов`язки керівника відділу №2 (м. Герца) управління у Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області Дабула Д.Г. за результатами розгляду зазначених вище заяв надав 21 відповідь від 15 вересня 2021 року за номерами з 0-24-0.180-16/162/21 по 0-24-0.180-36/162/21.
В цих листах «Щодо розгляду звернення» зазначено, що земельні ділянки, вказані в заявах, належать до державної форми власності. Постійне користування відповідно до державного акту серії І-ЧВ №001838 від 26 липня 2002 року у Дослідного господарства «Чернівецьке» Буковинського інституту агропромислового виробництва до Державного земельного кадастру не внесено. Водночас повідомлено, що в силу вимог Закону України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно», постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» від 26 жовтня 2011 року №1141, з 01 січня 2013 року повноваження щодо надання інформації про зареєстровані речові права на нерухоме майно за суб`єктним складом покладені на місцеві органи державної реєстрації прав.
За таких обставин позивач звернувся до суду з цим позовом.
У ході судового розгляду справи позивачем було подано заяву про відмову від частини позовних та закриття провадження у справі у відповідній частині.
Позивачем вказувалось про внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його право постійного користування земельними ділянками з кадастровими номерами: 7320786200:03:003:0076, 7320786200:03:003:0075, 7320786200:02:001:0215, 7320786200:02:001:0213, 7320786200:03:001:0054, 7320786200:03:001:0053, 7320786200:03:002:0069, 7320786200:03:002:0070, 7320786200:03:001:0052, 7320786200:01:002:0135, 7320786200:01:002:0136, 7320786200:03:003:0071, 7320786200:03:002:0067, 7320786200:03:002:0068, 7320786200:03:003:0073, 7320786200:03:003:0074, 7320786200:02:001:0216.
На підтвердження указаного надано витяги з інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки.
У зв`язку з цим, ухвалою суду від 21 лютого 2022 року задоволено заяву позивача про відмову від частини позовних вимог. Прийнято відмову від частини позовних вимог та закрито провадження у цій справі в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність Державного кадастрового реєстратора, в.о. начальника відділу №2 (м. Герца) Управління у Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Дабули Деніса Георгійовича щодо невнесення відомостей до єдиної системи державного земельного кадастру і поземельної книги про право постійного користування земельними ділянками кадастрові номери: 7320786200:03:003:0076, 7320786200:03:003:0075, 7320786200:02:001:0215, 7320786200:02:001:0213, 7320786200:03:001:0054, 7320786200:03:001:0053, 7320786200:03:002:0069, 7320786200:03:002:0070, 7320786200:03:001:0052, 7320786200:01:002:0135, 7320786200:01:002:0136, 7320786200:03:003:0071, 7320786200:03:002:0067, 7320786200:03:002:0068, 7320786200:03:003:0073, 7320786200:03:003:0074, 7320786200:02:001:0216 за Державним підприємством Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України згідно поданих заяв від 10 вересня 2021 року та про зобов`язання внести такі відомості у єдину систему Державного земельного кадастру і поземельну книгу.
Таким чином, судом вирішується спір щодо заявлених позовних вимог, які стосуються земельних ділянок із кадастровими номерами: 7320786200:02:001:0211, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072.
Так, згідно частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру установлює Закон України «Про Державний земельний кадастр» від 07 липня 2011 року №3613-VI (далі Закон №3613-VI в редакції, на час виникнення спірних відносин).
Статтею 1 Закону №3613-VI передбачено, що державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Згідно з положеннями статті 5 Закону №3613-VI ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом, зокрема: внесення відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; внесення змін до відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру.
Відповідно до частини першої статті 15 Закону №3613-VI до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель);склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.
Згідно статті 20 Закону №3613-VI відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.
Частинами третьою та четвертою статті 26 Закону №3613-VI визначено, що зміни до відомостей про земельну ділянку (крім випадків, визначених у частині другій цієї статті) вносяться до Поземельної книги за заявою власника або користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на підставі документації, передбаченої цим Законом.
Для внесення змін до відомостей Поземельної книги щодо цільового призначення земельної ділянки, складу угідь, нормативної грошової оцінки, а також до відомостей про межі земельної ділянки (у разі їх встановлення (відновлення) за фактичним використанням земельної ділянки) заявник подає до органу, який здійснює ведення Поземельної книги: заяву за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; оригінали документації із землеустрою, технічної документації з оцінки земель, які згідно з цим Законом є підставою для внесення таких змін (крім випадків зміни виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель, що згідно з цим Законом не потребує розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки); документацію із землеустрою, на підставі якої вносяться зміни до відомостей Державного земельного кадастру, у формі електронного документа (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
Згідно частини п`ятої статті 26 Закону №3613-VI державний кадастровий реєстратор, який здійснює ведення Поземельної книги, протягом чотирнадцяти робочих днів з дати реєстрації заяви вносить до Поземельної книги інформацію про зміну відомостей про земельну ділянку або надає мотивовану відмову у внесенні таких відомостей.
Частиною шостою статті 26 Закону №3613-VI передбачено, що відмова у внесенні до Поземельної книги змін до відомостей про земельну ділянку надається у разі, якщо: земельна ділянка розташована на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; із заявою звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам законодавства; заявлені відомості вже внесені до Поземельної книги.
Крім цього, процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначає Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051 (далі Порядок №1051 в редакції, на час виникнення спірних відносин).
Згідно пункту 73 Порядку №1051 державний кадастровий реєстратор у строк, що не перевищує 14 робочих днів з дня прийняття заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру: 1) розглядає її разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, та перевіряє: відповідність документів вимогам, зазначеним у пункті 67 цього Порядку; електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку; 2) за результатами перевірки вносить відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру або приймає рішення про відмову у внесенні таких відомостей з підстав, зазначених у пунктах 91-137 цього Порядку, за формою згідно з додатком 14.
Державний кадастровий реєстратор не пізніше наступного робочого дня з моменту прийняття рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру видає або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення заявникові таке рішення в паперовій формі (у разі подання заяви у паперовій формі) або в електронній формі (у разі подання заяви в електронній формі) з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, у тому числі через веб-сторінку Держгеокадастру.
Відповідно до пункту 116 Порядку №1051 внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пункті 24 цього Порядку, здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.
Згідно пункту 118 Порядку №1051 внесення до Поземельної книги відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку (крім випадків, зазначених у пункті 119 цього Порядку) здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності відповідно до документації, що є підставою для внесення відповідних відомостей (змін до них) (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
Пунктом 122 Порядку №1051 передбачено, що підставою для відмови у внесенні до Поземельної книги змін до відомостей про земельну ділянку є: 1) розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; 2) звернення із заявою неналежної особи; 3) невідповідність поданих документів вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 пункту 111 цього Порядку; 4) наявність заявлених відомостей у Поземельній книзі.
Аналіз наведених норм матеріального права свідчить про те, що за заявою уповноваженої особи та на підставі розгляду доданих до неї документів, визначених законодавством, державний кадастровий реєстратор зобов`язаний або внести відомості (змін до них) до Державного земельного кадастру, про які вказано заявником, або прийняти вмотивоване рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. При цьому таке рішення повинно бути в паперовій формі із наведенням передбачених законодавством підстав відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.
Однак, як вбачається з обставин даної справи, державним кадастровим реєстратором за результатом розгляду заяв позивача про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо права постійного користування на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7320786200:02:001:0211, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072 не було ані внесено відповідних відомостей, ані прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з наведеннях підстав відмови, передбачених Законом №3613-VI та Порядком №1051.
Тобто, позивач опинився у ситуації, за якої подані ним заяви не задоволені, водночас і відсутні рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.
Надання ж державним кадастровим реєстратором відповіді у формі листів «Щодо розгляду звернення» на заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру Законом №3613-VI та Порядком №1051 не передбачено.
При цьому суд звертає увагу на те, що у листах від 15 вересня 2021 року «Щодо розгляду звернення» відсутні посилання на норми права, якими керувався відповідач приймаючи саме у такий спосіб рішення за результатом розгляду поданих позивачем заяв та доданих до них матеріалів.
В ході судового розгляду справи відповідачем не було наведено правового обґрунтування надання листів «Щодо розгляду звернення».
Твердження державного кадастрового реєстратора у письмових поясненнях про неподання позивачем електронного документа суд оцінює критично, оскільки у зв`язку з неподанням такого ним не приймалось рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру на підставі частини шостої статті 26 Закону №3613-VI, підпункту 1 пункту 73, підпункту 3 пункту 122 Порядку №1051.
До того ж, про неподання позивачем електронного документа разом із заявами від 10 вересня 2021 року не вказується у листах від 15 вересня 2021 року «Щодо розгляду звернення».
За таких обставин суд приходить до висновку, що у спірних відносинах державний кадастровий реєстратор діяв не на підставі та не у спосіб, визначені законами України.
Особливістю адміністративного судочинства, порівняно з іншими видами судочинства, є обов`язок суб`єкта владних повноважень, тобто відповідача, доказувати правомірність своїх рішень, дій чи бездіяльності (частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).
Проте в ході судового розгляду цієї справи відповідачем не доведена правомірність своїх дій та рішень.
Враховуючи викладене, на переконання суду наявні правові підстави для визнання протиправною бездіяльність Державного кадастрового реєстратора, в.о. начальника відділу №2 (м. Герца) Управління у Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Дабули Деніса Георгійовича щодо не розгляду заяв Державного підприємства Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України від 10 вересня 2021 року про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо права постійного користування на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7320786200:02:001:0211, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072 відповідно до Закону №3613-VI та Порядку №1051.
Як наслідок, належним способом захисту порушених прав позивача у спірних відносинах буде зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області в особі відповідного державного кадастрового реєстратора Відділу №2 (м. Герца) Управління у Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області розглянути заяви Державного підприємства Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України від 10 вересня 2021 року про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо права постійного користування на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7320786200:02:001:0211, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072 відповідно до Закону №3613-VI та Порядку №1051.
Поряд з цим суд звертає увагу на те, що позивач просить зобов`язати суб`єкта владних повноважень внести у єдину систему Державного земельного кадастру і поземельну книгу відомості про його право постійного користування земельними ділянками з кадастровими номерами: 7320786200:02:001:0211, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072.
Між тим, оскільки відповідачем не розглядались подані позивачем заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру відповідно до Закону №3613-VI та Порядку №1051 й, зокрема, не приймались рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з наведенням передбачених законодавством підстав, то суд не має правових підстав для зобов`язання відповідача саме внести у єдину систему Державного земельного кадастру і поземельну книгу відомості про право постійного користування на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7320786200:02:001:0211, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072.
Пред`явлена позовна вимога зобов`язального характеру у такій формі є передчасною, а тому задоволенню не підлягає.
Варто зазначити і те, що завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень. Суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Таким чином, за встановлених у даній справі обставин суд не вбачає правових підстав для втручання в діяльність державного кадастрового реєстратора шляхом підміни його виключних функцій через зобов`язання прийняти певне конкретне рішення (вчинити конкретну дію).
Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Відповідно до статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно статей 74 -76 Кодексу адміністративного судочинства України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Згідно частин першої третьої статі 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наявних у справі доказів окремо, а також достатність і взаємний зв`язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що позивач довів наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог. Доводи ж відповідачів є безпідставними та необґрунтованими.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Так, відповідно до частини п`ятої статті 246 Кодексу адміністративного судочинства України у резолютивній частині рішення (окрім іншого) зазначається розподіл судових витрат.
Відповідно до частини першої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно частин першої та третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
За приписами частини сьомої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Як вбачається з наявного у справі платіжного доручення №1084 від 18 жовтня 2021 року позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2270,00 грн.
Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню частково, то наявні правові підстави для стягнення з відповідача - юридичної особи Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судового збору в розмірі 1135,00 грн (2270,00 грн /2).
Керуючись статтями 139, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Державного підприємства Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України до Державного кадастрового реєстратора, в.о. начальника відділу №2 (м. Герца) управління в Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Дабули Деніса Георгійовича, Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Державного кадастрового реєстратора, в.о. начальника відділу №2 (м. Герца) Управління у Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Дабули Деніса Георгійовича щодо не розгляду заяв Державного підприємства Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України від 10 вересня 2021 року про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо права постійного користування на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7320786200:02:001:0211, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072 відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051.
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області в особі відповідного державного кадастрового реєстратора Відділу №2 (м. Герца) Управління у Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області розглянути заяви Державного підприємства Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України від 10 вересня 2021 року про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо права постійного користування на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7320786200:02:001:0211, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072 відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Cтягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області на користь Державного підприємства Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України судовий збір у розмірі 1135,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 21 лютого 2022 року.
Повне найменування учасників справи: позивач Державне підприємство Дослідне господарство Чернівецьке Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України (60521, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Цурень, вул.Фрунзе,6, ЄДРПОУ 00385106), відповідачі Державний кадастровий реєстратор, в.о. начальника відділу №2 (м. Герца) Управління у Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Дабула Деніс Георгійович (60500, Чернівецька область, м. Герца, вул. Центральна, 26А), Головне управління Дергеокадастру у Чернівецькій області (58013, м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 194, ЄДРПОУ 39909396).
Суддя О.П. Лелюк
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2022 |
Оприлюднено | 23.02.2022 |
Номер документу | 103455000 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні