Справа № 635/1181/20
Провадження № 2/635/1801/2022
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2022 року смт. Покотилівка Харківського району Харківської області
Харківський районний суд Харківської області у складі:
головуючого суддi Бобко Т.В.
секретар судових засідань Полоз М.М.,
учасники справи:
позивач - прокурор Харківської окружної прокуратури, який діє в інтересах держави,
відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області,
відповідач - ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом прокурора Харківської окружної прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_1 про визнання наказів незаконними, визнання договорів оренди недійсними, скасування їх державної реєстрації та повернення земельних ділянок у відання держави
В С Т А Н О В И В:
Короткий зміст позовних вимог
Прокурор Харківської окружної прокуратури №6 звернувся до суду в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_1 , в якому просив:
- визнати незаконним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 03.08.2018 № 5561-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду ;
- визнати недійсним договір оренди землі б/н від 14.09.2018, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6325180700:04:010:0002 площею 25,0000 га, розташованої за межами населених пунктів на території Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області.
- скасувати державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки від 14.09.2018 (номер запису про інше речове право 28894486), площею 25,0000 га із кадастровим номером №6325180700:04:010:0002, який укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 ;
- зобов`язати ОСОБА_1 повернути у відання держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області земельну ділянку державної власності площею 25,0000 га з кадастровим номером № 6325180700:04:010:0002, яка розташована за межами населених пунктів на території Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області шляхом складання акту приймання-передачі;
- визнати незаконним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 03.08.2018 № 5562-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду ;
- визнати недійсним договір оренди землі б/н від 08.11.2018, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 щодо земельної ділянки з кадастровими номерами 6325182000:01:002:0004 та 6325182000:01:002:0003 загальною площею 22,0000 га., розташованих за межами населених пунктів на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області;
- скасувати державну реєстрацію договору оренди земельних ділянок від 08.11.2018 (номер запису про інше речове право 29897523), загальною площею 22,0000 га із кадастровими номерами №6325182000:01:002:0004, №6325182000:01:002:0003 який укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 ;
- зобов`язати ОСОБА_1 повернути у відання держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області земельні ділянки державної власності загальною площею 22,0000 га з кадастровими номерами №6325182000:01:002:0004,№ 6325182000:01:002:0003, які розташовані за межами населених пунктів на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області шляхом складання акту приймання-передачі;
- судові витрати покласти на відповідачів.
В обґрунтування позову зазначив, шо в ході вивчення стану законності надання у власність та користування, а також використання земель виявлені факти порушення інтересів держави Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та громадянином ОСОБА_1 , що полягають у прийнятті незаконних наказів про передачу земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства, а також укладення договорів оренди земель сільськогосподарського призначення з огляду на наступне. Так, встановлено, що наказами Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 24.06.2016 №5671-СГ та від 24.06.2016 № 5673-СГ ОСОБА_2 затверджено проекти землеустрою та передано в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 21,7500 га з кадастровими номерами № 6325180700:02:015:0059 та 6325180700:02:011:0002 для ведення фермерського господарства, розташовані за межами населених пунктів на території Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області, строком на 21 рік. На підставі вищезазначених наказів між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 24.09.2018 укладено договори оренди вищевказаних земельних ділянки строком на 7 років, які 02.11.2018 зареєстровані у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за 28895722 та 28800904. В подальшому, наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 03.08.2018 №5561-СГ ОСОБА_1 передано в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 25,0000 га з кадастровим номером № 6325180700:04:010:0002 для ведення фермерського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області строком на 7 років. На підставі наказу від 03.08.2018 №5561-СГ між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 14.09.2018 укладено договір оренди вищевказаної земельної ділянки строком на 7 років, який 02.11.2018 зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 28894375. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером № 6325180700:04:010:0002 розрахована автоматично на офіційному сайті Загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення (https://ngo.land.gov.ua/) і складає 646 816,4 гривень. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 03.08.2018 №5562-СГ ОСОБА_1 передано в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 22,0000 га з кадастровими номерами № 6325182000:01:002:0004 та 6325182000:01:002:0003 для ведення фермерського господарства, розташовані за межами населених пунктів на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області, строком на 7 років. На підставі наказу від 03.08.2018 №5562-СГ між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 08.11.2018 укладено договір оренди вищевказаних земельних ділянок строком на 7 років, який 15.01.2019 зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 29897702. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок з кадастровими номерами 6325182000:01:002:0004 та 6325182000:01:002:0003 розрахована автоматично на офіційному сайті Загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення (https://ngo.land.gov.ua/) і складає 564 921,96 гривень. Однак, прокуратурою було встановлено, що накази Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 03.08.2018 №5561-СГ та № 5562-СГ прийняті з порушенням вимог земельного законодавства, зокрема ст. ст. 116, 118, 121, 123, 134 Земельного кодексу України, ст. ст. 7, 12 Закону України Про фермерське господарство в редакціях на час виникнення правовідносин, що свідчить про те, що вищевказані земельні ділянки загальною площею 47,0000 га ОСОБА_1 надані в оренду незаконно. Так, питання надання земельних ділянок державної власності в оренду для створення фермерських господарств регулюється Земельним кодексом України та Законом України Про фермерське господарство . Із системного аналізу правових норм вказаних законодавчих актів слідує, що громадянин право на отримання земельної ділянки державної власності може використати один раз, додатково земельні ділянки громадянин, або фермерське господарство можуть отримувати на конкурентних засадах через участь у торгах. Разом з цим, прокуратурою було встановлено, що ОСОБА_1 на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 24.06.2016 №5671-СГ та № 5673-СГ, вже раніше надавались земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 21,7500 га з кадастровими №6325180700:02:011:0002 та № 6325180700:02:015:0059 для ведення фермерського господарства, що розташовані за межами населених пунктів на території Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області (договори оренди землі від 24.09.2018, які укладено між ОСОБА_1 та Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області). Згідно з інформацією, отриманою з Харківського управління ГУ ДПС у Харківській області за ОСОБА_1 обліковується ще 30 земельних ділянок, отриманих на підставі розпоряджень Харківської районної державної адміністрації для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Крім того, ОСОБА_1 до теперішнього часу не зареєстровано фермерське господарство, станом на 27 січня 2020 року ОСОБА_1 не значиться як фізична особа-підприємець. Зазначене позбавляє його фактичної можливості здійснювати фермерську діяльність та визначає відсутність у нього наміру на здійснення саме цієї діяльності. До моменту відведення Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області у користування ОСОБА_1 земельних ділянок площею 21,7500 га з кадастровими номерами №6325180700:02:011:0002, № 6325180700:02:015:0059 у користуванні вказаного суб`єкта вже була значна кількість земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Отже, ОСОБА_1 фактично отримав від Управління землю без мети створення нового фермерського господарства та отримав земельні ділянки на поза конкурсній основі в абсолютно необґрунтованих розмірах. Крім того, ОСОБА_1 при зверненні з заявами про надання в оренду цих земель не підтверджено наявності в нього необхідної матеріально - технічної бази для обробітку такої площі землі (найманих працівників, сільськогосподарської техніки тощо) та обґрунтування розмірів наданої земельної ділянки. Виходячи з наведеного, Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області, всупереч вимогам ст. ст. 122, 123, 124, 134, Земельного кодексу України, ст. ст. 1, 2, 7, 8, 14 Закону України Про фермерське господарство (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин), прийнято накази від 03.08.2018 № 5561-СГ, №5562-СГ, якими незаконно передано ОСОБА_1 у користування земельні ділянки державної власності з кадастровими номерами № 6325182000:01:002:0004, № 6325182000:01:002:0003, № 6325180700:04:010:0002, а тому вони підлягають скасуванню у судовому порядку. Окрім скасування наказів Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, прокурор також просить визнати недійсними договори оренди від 14.09.2018 та від 08.11.2018, які укладено між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 , оскільки останні укладені на підставі та на виконання вищевказаних наказів. За вимогами Закону, укладання договору оренди державних земель є похідним від правового акту, на підставі якого він укладається. Враховуючи те, що договори оренди земельних ділянок між Головним управління Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 укладено незаконно і вони є недійсними, рішення про їх державну реєстрацію також підлягають скасуванню. З огляду на те, що прокурор є самостійним позивачем і про вказані правопорушення йому стало відомо 25.11.2019, тобто після надходження вищевказаних наказів та договорів оренди до прокуратури на підставі листа Держгеокадастру у Харківській області № 10-20-14-9356/0/19-19 від 25.11.2019, направленому на повторний запит прокурора № 04-25-1249 вих 19 від 06.11.2019 в порядку ст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор вважає то строки позовної давності пропущено з поважних причин.
24 січня 2022 року прокурором надані додаткові пиьсмові пояснення, в яких вона зазначила, що у заяві від 01.02.2016 зазначено про отримання земельної ділянки орієнтовною площею 25 га, розташованої за межами населеного пункту с. Глибоке на території Глибоцької сільської ради Харківського району. Також зазначено про те, що правом на отримання земельної ділянки безоплатно в оренду для ведення фермерського господарства не скористався . У заяві від 03.02.2016 зазначено про отримання земельної ділянки орієнтовною площею 22 га, розташованої за межами населеного пункту с. Липці на території Липецької сільської ради Харківського району. Аналогічно зазначено про те, що правом на отримання земельної ділянки безоплатно в оренду для ведення фермерського господарства не скористався .Отже, земельні ділянки надано не єдиним масивом. До заяви також додано Обгрунтування розмірів земельних ділянок з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства . У вказаному обгрунтуванні зазначено про майбутню діяльність саме фермерського господарства за наявності відповідної техніки. Як вже зазначалось у позовній заяві відповідачем не підтверджено наявність сільськогосподарської техніки. Крім того, дані щодо створення фермерського господарства відповідачем також до теперішнього часу не надані. Натомість відсутність такої реєстрації протягом розумного строку є невиконанням умов закону для отримання земельної ділянки з метою створення фермерського господарства . Таким чином, відповідач, не створивши фермерське господарство та не сплативши податки за користування земельними ділянками як юридична особа (фермерське господарство), навіть як фізична особа не сплачує належну орендну плату за користуванням такими земельними ділянками. Крім того, на підставі наказів ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 24.06.2016 № 5671-СГ та від 26.06.2016 № 5673-СГ між ГУ Держгеокадастру у Харківській області та відповідачем 24.09.2018 вже раніше укладено договори оренди земельних ділянок для ведення фермерського господарства. Отже, отримання відповідачем земельних ділянок з кадастровими номерами 6325180700:04:010:0002, 6325182000:01:002:004, 6325182000:01:002:0003 без проведення земельних торгів суперечить вимогам законодавства. У зв`язку з викладеним, просила задовольнити позовну заяву у повному обсязі.
Прокурор у судовому засідання свої позовні вимоги підтримала, пояснила про обставини, викладені в позовній заяві та в додаткових поясненнях.
Відповідно до п. 4 розділу ІІ Прикінцеві і перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури від 19.09.2019 №113-IX наказом Генерального прокурора від 17.02.2021 №40 днем початку роботи окружних прокуратур визначено 15 березня 2021 року.
Наказом Генерального прокурора від 17.02.2021 №39 Про окремі питання забезпечення початку роботи окружних прокуратур у складі органів прокуратури Харківської області наявна Харківська окружна прокуратура.
Відповідно до п.п. 20 п. 1 Постанови Верховного Ради України Про утворення та ліквідацію районів від 17.07.2020 № 807-IX Харківський район (з адміністративним центром у місті Харків) має склад територій Безлюдівської селищної, Височанської селищної, Вільхівської сільської, Дергачівської міської, Липецької сільської, Люботинської міської, Малоданилівської селищної, Мереф`янської міської, Нововодолазької селищної, Південноміської міської, Пісочинської селищної, Роганської селищної, Солоницівської селищної, Харківської міської, Циркунівської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
На підставі викладеного, зв`язку із прийняттям наказів Генерального прокурора України від 17.02.2021 № 39 Про деякі питання забезпечення початку роботи окружних прокуратур та від 17.02.2021 № 40 Про день початку роботи окружних прокуратур , представництво інтересів держави в суді у вищезазначеній справі з 15 березня 2021 року здійснює Харківська окружна прокуратура.
Аргументи учасників справи
30 квітня 2020 року Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області наданий відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі з наступних підстав. Так, 09 лютого 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області із заявою від 01 лютого 2016 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства орієнтовною площею 22 га за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населеного пункту с . Стрілеча на території Глибоцької сільської рвади Харківського району Харківської області для подальшої передачі в оренду, та із заявою від 31 лютого 2016 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства орієнтованою площею 22 га за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населеного пункту с. Липці на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області для подальшої передачі в оренду. До вказаних заяв було додано: викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, копія паспорта, копія ідентифікаційного номера, документи, що підтверджують наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (копія диплома), обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. За результатами розгляду вказаних заяв Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області 25 лютого 2016 року видано наказ №1247-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області орієнтований розмір земельної ділянки - 22,0000 га з цільовим призначенням -для ведення фермерського господарства, а 01 квітня 2016 року - наказ №2501-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 22,0000 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства. Оскільки ОСОБА_1 на підставі вказаних наказів отримав дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок площею 22,0000 га та 25,0000 га, їх передача в користування проводилась поза процедурою продажу земельних ділянок на земельних торгах, а тому посилання прокурора на незаконність дій Головного управління щодо передачі земельних ділянок в оренду без проведення земельних торгів є незаконним, необґрунтованим та спростовується нормами закону. Також при зверненні ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру України із заявами про надання дозволів на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок останньому, на виконання вимог ст. 7 Закону України Про фермерське господарство було надано, окрім іншого, обґрунтування розмірів земельних ділянок з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства та копія диплома Інституту післядипломної освіти Харківського національного аграрного університету ім. В.В.Докучаєва на підтвердження наявності у нього досвіду роботи у сільському господарстві та необхідної сільськогосподарської кваліфікації. В обґрунтування розмірів земельних ділянок з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства зазначено, що фермерське господарство буде користуватися послугами сторонніх організацій для проведення таких господарських операцій як оранка, посів, збирання зернових культур. За рахунок отриманого прибутку буде проводитися закупівля нової техніки та інвентарю, а також будуть здійснюватися додаткові агротехнічні заходи для одержання кращих результатів. В якості доказу відсутності у ОСОБА_1 сільськогосподарської техніки для обробітку землі прокурор посилається на лист Головного управління Держпродспоживслужби у Харківській області від 14 листопада 2019 року №7.0-057/2/13471-19. Натомість, у даному листі йдеться про відсутність відомостей про реєстрацію за ОСОБА_1 на праві власності сільськогосподарської техніки, самохідних машин та механізмів, однак, прокурором, не доведено жодної норми, яка б встановлювала обмеження щодо використання у діяльності фермерського господарства сільськогосподарської техніки на іншому праві, ніж право власності. Отже, відсутність у власності особи сільськогосподарської техніки для обробітку значних площ земельних ділянок не позбавляє можливості їх використання на інших, передбачених законом, підставах. Доказів нецільового використання спірної земельної ділянки або несплати орендної плати за її використання прокурором не надано. Тим більше, при звернення до Головного управління із заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 повідомляв, що при здійсненні фермерського господарства має намір користуватися послугами сторонніх організацій. За таких умов, Головним управлінням при розгляді заяв про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду було ретельно вивчено додані до заяв ОСОБА_1 документи, перевірено наявність у останнього досвіду роботи у сільському господарстві та необхідної сільськогосподарської кваліфікації, можливості вести фермерську діяльність, яка була належним чином обґрунтована. Щодо посилання прокурора на те, що ОСОБА_1 до теперішнього часу не зареєстровано фермерське господарство, просить суд звернути увагу, що вимогами Закону України Про фермерське господарство строк, упродовж якого громадянин повинен створити та зареєструвати фермерське господарство не встановлений. Наказі Головного управління №5561-СГ від 03 серпня 2018 року та №5561-СГ від 03 серпня 2018 року, якими затверджений документацію із землеустрою та надано земельні ділянки в оренду є актами індивідуальної дії стосовно конкретної особи та вичерпують свою дію у зв`язку з їх виконанням. На виконання наказу №5561-СГ від 03 серпня 2018 року, 14 вересня 2018 року укладений договір оренди земельної ділянки державної власності з кадастровим номером 6325180700:04:010:0002 площею 25,0000 га. На виконання наказу №5562-СГ від 03 серпня 2018 року, 08 листопада 2018 року укладений договір оренди земельної ділянки державної власності площею 8,4100 га з кадастровим номером 6325180700:04:010:0002 та земельної ділянки площею 13,5900 га з кадастровим номером 6325182000:01:002:0003. З огляду на те, що спірні накази містять конкретні (індивідуальні) приписи, звернені до ОСОБА_1 , а саме вимогу про необхідність укласти договір оренди землі з Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області і ці приписи вже були реалізовані шляхом укладення між сторонами договору оренди від 14.09.2018 та договору оренди від 08.11.2018, зазначені накази є ненормативними (індивідуально-правовими) актами, які регулювали правовідносини між сторонами, але вичерпали свою дію виконанням, тобто після укладення договорів оренди. Тобто, вимога щодо визнання незаконним та скасування ненормативного акту, який застосовується одноразово і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, не може бути задоволена, оскільки таке рішення вичерпало свою дію шляхом виконання. Обраний позивачем спосіб захисту порушених прав в частині визнання незаконними та скасування наказів про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду не забезпечує реального захисту інтересів держави. Представник відповідача вважає, що накази Головного управління № 5561-СГ від 03.08.2018 та 5562-СГ від 03.08.2018 прийняті Головним управлінням відповідно до вимог діючого на той час земельного законодавства, а саме відповідно до положень Земельного кодексу України, Закону України Про фермерське господарство , у межах наданої компетенції та у спосіб, встановлений законом, тому підстав для визнання їх незаконними та скасування немає. Відповідно до наказу № 5561-СГ від 03.08.2018 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області було укладено з ОСОБА_1 договір оренди землі від 14.09.2018 строком на 7 років. Відповідно до наказу № 5562-СГ від 03.08.2018 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області було укладено з ОСОБА_1 договір оренди землі від 08.11.2018 строком на 7 років. До компетенції Головного управління (станом на час підписання договорів оренди) належала передача, відповідно до закону, земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної власності в межах області, відповідно до вимог статті 122 Земельного кодексу України, Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 року №308. Таким чином, Головним управлінням, у межах наданої йому компетенції, відповідно до вимог чинного законодавства, за згодою сторін та відповідно до наказів № 5561-СГ від 03.08.2018 та № 5562-СГ від 03.08.2018 укладено договори оренди земельної ділянки площею 25,0000 га для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 6325180700:04:010:0002, яка розташована за межами населених пунктів на території Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області, земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 6325182000:01:002:0004, земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 6325182000:01:002:0003 загальною площею 22,0000 га, що розташовані за межами населених пунктів на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області. Відповідно до вимог п. 38 Договорів цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Таким чином, спірні договори оренди землі набрали чинності у зв`язку із підписанням сторонами та здійсненням державної реєстрації права оренди землі. З урахуванням вищевикладеного. договори оренди землі укладені компетентним органом з урахуванням наданих йому законодавством повноважень, у спосіб та з дотриманням ви передбачених діючим законодавством. Зважаючи на дотримання вимог цивільного, земельного законодавства, Закону України Про оренду землі передбачені законодавством підстави для визнання недійсними договору оренди землі від 14.09.2018 року та договору оренди землі від 08.11.2018 року в даному випадку відсутні. До компетенції Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області не належить здійснення державної реєстрації та або скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права власності, користування земельної ділянки, скасування записів у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Реєстрація права власності, користування на земельну ділянку, як і скасування записів про реєстрацію такого права на сьогодні здійснюється, зокрема, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних та районних у містах державних адміністрацій, акредитованими суб`єктами, нотаріусами тощо, відповідно до положень Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . З урахуванням зазначеного, позовні вимоги заступника керівника Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області в частині скасування державної реєстрації договорів оренди землі (у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно) пред`явлені до неналежних осіб (відповідачів по справі).
Участь у справі сторін та інших учасників справи
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Харківській області у судове засідання не з`явився, в матеріалах справи мається заява про розгляд справи за відсутності представника.
Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання повторно не з`явився, про день, час та місце розгляду справи був повідомлений своєчасно і належним чином, про причини неприбуття не повідомив.
Рух справи
Ухвалою Харківського районного суду Харківської області від 26 березня 2020 року провадження у справі відкрито в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою Харківського районного суду Харківської області від 16 грудня 2020 року у задоволенні клопотання представника відповідача Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Загурської А.В. про зупинення провадження у справі - відмовлено, підготовче провадження закрито, справу призначено до судового розгляду у відкритому судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
Фактичні обставини
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №5561-СГ від 03 серпня 2018 року, затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Глибоківськох сільської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_1 надано в оренду земельну ділянку загальною площею 25,0000 га, в тому числі рілля площею 25,0000 га (кадастровий номер 6325180700:04:010:0002) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області, строком на 7 років.
14 вересня 2018 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди вищевказаної земельної ділянки строком на 7 років, відповідно до умов кого орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення, яку розташовану за межами населених пунктів на території Глибоківськохї сільської ради Харківського району Харківської області. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок станом на 01 січня 2018 року відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку на земельні ділянки становить 641076,09 гривень. Згідно розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності, грошова оцінка яких проведена, розмір орендної плати за вказані земельні ділянки склав 76929,13 гривень.
Зазначена земельна ділянка перебуває у державній власності (Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6304701752017 від 31 липня 2017).
Договір оренди від 14 вересня 2018 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар), 02 листопада 2018 року зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Харківського районного нотаріального округу Колісник Вікторією Олександрівною (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на земельну ділянку з кадастровим номером 6325180700:04:010:0002 (з відкриттям розділу) індексний номер 44019993 від 13 листопада 2018 року 16:24:04, номер запису - 28894486, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за № 197386360 від 23 січня 2020 року.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 03.08.2018 №5562-СГ ОСОБА_1 затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_1 надано в оренду земельну ділянку загальною площею 22,0000 га, з них: земельна ділянка площею 8,4100 га, в тому числі рілля площею 8,4100 га (кадастровий номер № 6325182000:01:002:0004) та земельна ділянка площею 13,5900 га, в тому числі рілля площею 13,5900 га (кадастровий номер 6325182000:01:002:0003) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області, строком на 7 років.
Зазначені земельні ділянки перебувають у державній власності (Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6305376772017 від 13 грудня 2017 року та Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6305376792017 від 13 грудня 2017 року.
08 листопада 2018 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди вищевказаних земельних ділянок строком на 7 років, відповідно до умов кого орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населених пунктів на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок станом на 01 січня 2018 року відповідно до Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку на земельні ділянки становить: земельна ділянка з кадастровим номером № 6325182000:01:002:0004 площею 8,4100 га складає 177884,61 гривень, з кадастровим номером 6325182000:01:002:0003 площею 13,5900 га - 334575,97 гривень. Згідно розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності, грошова оцінка яких проведена, розмір орендної плати за вказані земельні ділянки склав 61495,27 гривень.
Договір оренди від 08 листопада 2018 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар), 15 січня 2019 року зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Харківського районного нотаріального округу Колісник Вікторією Олександрівною (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на земельну ділянку з кадастровим номером 6325182000:01:002:0004 (з відкриттям розділу) індексний номер 45098910 від 17 січня 2019 року 18:07:08, номер запису - 29897523; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на земельну ділянку з кадастровим номером 6325182000:01:002:0003 (з відкриттям розділу) індексний номер 45099188 від 17 січня 2019 року 18:38:37, номер запису - 29897702), що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за № 197386986 від 23 січня 2020 року та Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за № 197387182 від 23 січня 2020 року.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №1246-СГ від лютого 2016 року, ОСОБА_1 наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області орієнтованим розміром 13,0000 га, із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №1336-СГ від лютого 2016 року, ОСОБА_1 наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області орієнтованим розміром 25,0000 га, із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №1253-СГ від лютого 2016 року, ОСОБА_1 наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області орієнтованим розміром 10,0000 га, із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №5673-СГ від 24 червня 2016 року, ОСОБА_1 наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області орієнтованим розміром 10,0000 га, із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства та передано в оренду земельна ділянка, яка знаходиться в державні власності з кадастровим номером 6325180700:02:011:0002 площею 10,0000 га (Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6302817182016 від 10 червня 2016 року).
24 вересня 2018 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди вказаної земельної ділянки з кадастровим номером 6325180700:02:011:0002 площею 10,0000 га строком на 7 років, відповідно до умов кого орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів на території Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області. Згідно розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності, грошова оцінка яких проведена, розмір орендної плати за вказані земельні ділянки склав 26831,78 гривень.
Договір оренди від 24 вересня 2018 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар), 02 листопада 2018 року зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Харківського районного нотаріального округу Колісник Вікторією Олександрівною (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 44021452 від 13 листопада 2018 року 17:00:3-, номер запису - 28895722, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за № 197387735 від 23 січня 2020 року.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №5671-СГ від 24 червня 2016 року, ОСОБА_1 наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області орієнтованим розміром 11,7500 га, із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства та передано в оренду земельна ділянка, яка знаходиться в державні власності з кадастровим номером 6325180700:02:015:0059 площею 10,0000 га (Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6302817362016 від 10 червня 2016 року).
24 вересня 2018 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) також укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6325180700:02:015:0059 площею 11,7500 га строком на 7 років, відповідно до умов кого орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів на території Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області. Згідно розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності, грошова оцінка яких проведена, розмір орендної плати за вказані земельні ділянки склав 27760,13 гривень.
Договір оренди від 24 вересня 2018 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар), 02 листопада 2018 року зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Харківського районного нотаріального округу Колісник Вікторією Олександрівною (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 43920367 від 07 листопада 2018 19:05:24, номер запису - 28800904, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за № 144442479 від 07 листопада 2018.
Зі змісту листа Головного управління ДПС у Харківській області від 20 січня 2020 року, на податкому обліку в Харківському управлінні за ОСОБА_1 значаться такі договори оренди відповідно до інформаційних баз ГУДПС у Харківській області по Глибоцькій сільські раді Харківського району на земельні ділянки з призначенням для фермерського господарства : договір оренди від 24 вересня 2018 року на земельну ділянку з кадастровим номером 6325180700:02:015:0059 площею 11,75 га, договір оренди від 14 серпня 2018 року на земельну ділянку з кадастровим номером 6325180700:04:010:0059 площею 25,00 га, договір оренди від 24 вересня 2018 року на земельну ділянку з кадастровим номером 6325180700:02:015:0059 площею 10,00 га, по Липецькій сільській раді - договір оренди від 08 листопада 2018 року на земельні ділянки з кадастровими номерами 6325182000:01:002:0003 та 6325182000:01:002:0004 площею 22,00 га, інші договори оренди на земельні ділянки з призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського призначення, втому числі на земельні ділянки по Липецькій сільській раді. Станом на 23 грудня 2019 року заборгованість по Глибоцькій сільській раді по договорам оренди становить 82017,38 гривень, по Липецькій - 10663,52 гривень.
ОСОБА_1 закінчив Інститут післядипломної освіти Харківського національного аграного університету імені В.В.Докучаєва і 23 квітня 2004 року йому присвоєно кваліфікацію економісту з бухгалтерського обліку і фінансів, що підтверджується дипломом про перепідготовку серії ДСК №051321 від 23 квітня 2004 року.
Згідно листа Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 22 листопада 2019 року, згідно реєстру реєстрації техніки станом на 13 листопада 2019 року за ОСОБА_1 на праві власності сільськогосподарська техніка, самохідні машини та механізми в Головному управління не обліковуються.
Мотиви, з яких виходив суд, застосовані норми права та висновки суду
Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом частини першої статті 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо). Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства;
Статтею 31 ЗК України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Відповідно до частин першої, другої статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
За змістом частин першої-третьої статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (частини друга, третя статті 123 ЗК України).
Отже, стаття 123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати інші, ніж установлені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
Разом з тим відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, крім Земельного кодексу України, Законом України "Про фермерське господарство" та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах Закон України "Про фермерське господарство" є спеціальним нормативно-правовим актом, а Земельний кодекс України - загальним.
Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону
Частиною 1 статті 7 Закону України Про фермерське господарство України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України ( 2768-14 ).
Такий порядок встановлений статтею 134 ЗК України.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 134 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно з частиною другою статті 134 ЗК України (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів; використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу); будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим; поновлення договорів оренди землі; передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи. Земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Системний аналіз ЗК України та Закону України Про фермерське господарство в аспекті даного спору свідчить про наступне: (1) земельна ділянка для ведення фермерського господарства набувається саме фізичною особою; (2) після створення (державної реєстрації) фермерського господарства, останнє набуває земельні ділянки державної або комунальної власності у користування або власність виключно на підставі земельних торгів відповідно до положень частини першої статті 134 ЗК України.
Як встановлено судом, після отримання ОСОБА_1 спірних земельних ділянок у користування, останнім не створено фермерське господарство у встановленому законом порядку
Порядок набуття права власності на земельну ділянку врегульовано ЗК України та Законом України Про фермерське господарство .
Згідно з частиною другою статті 13 Закону України Про фермерське господарство членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю).
Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
За змістом норм Земельного кодексу України та Закону України Про фермерське господарство , заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити сукупність певних відомостей і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на судовий розгляд спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і відомостям, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки, з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого типу - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. Натомість відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб`єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов`язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Подібну правову позицію викладено в постанові Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі № 389/29/17-ц (провадження № 61-1100св17).
Відповідно до вимог статей 7, 12 Закону України "Про фермерське господарство" та статей 116, 118, 121, 123, 134 ЗК України право на безоплатне отримання земельної ділянки державної власності одного виду громадянин може використати один раз. Додатково земельні ділянки громадянин або фермерське господарство можуть отримати на конкурентних засадах через участь в торгах.
Викладене узгоджується із правовими висновками, висловленими у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24 квітня 2019 року у справі № 525/1225/15-ц (провадження № 14-6цс19).
Разом з тим, відповідно до частини першої статті 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Відповідно до частини другої статті 135 ЗК України продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Частина друга статті 134 ЗК України у чинній редакції (зі змінами, внесеними Законом України від 18 лютого 2016 року № 1012-VIII "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів") не передбачає можливості передачі земельних ділянок для ведення фермерського господарства поза процедурою земельних торгів.
Водночас частина друга статті 134 ЗК України у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин, встановлювала, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Звертаючись до Головного управління Держгеокадстру в Харківській області 16 липня 2018 року із заявами про затвердження проектів землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ОСОБА_1 не надав обґрунтування необхідності відведення земельних ділянок площею 22,0000 га та 25,0000 га.
До заяви ОСОБА_1 додав: погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, агрохімічний паспорт поля та Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі без будь' -якого обґрунтування розмірів земельних ділянок з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
Разом із тим, ОСОБА_1 у заяві не зазначив про наявність у нього, як фізичної особи, бажання створити фермерське господарство, матеріальних та трудових ресурсів для ефективного здійснення фермерської діяльності, а відтак ГУ Держгеокадастр, передаючи ОСОБА_1 у власність для ведення фермерського господарства земельних ділянок площею 22,0000 га та 25,0000 га, розташованих за межами населених пунктів на території Глибоківської та Липецької сільських рад, на підставі спрощеної процедури, без проведення земельних торгів, не пересвідчилося в дійсності волевиявлення на створення фермерського господарства з метою вироблення товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації для отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства; його спроможності вести фермерське господарство - самостійно виробляти (вирощувати) товарну сільськогосподарську продукцію, займатися його переробкою та реалізацією, та чи не є така заява штучним використанням процедури створення фермерського господарства, як спрощеного, пільгового порядку одержання земельної ділянки для використання її іншими суб`єктами господарювання, поза передбаченою законом обов`язковою процедурою - проведення земельних торгів.
ОСОБА_1 після передачі йому у спірних земельних ділянок фермерську діяльність не здійснював, про що, окрім іншого, свідчить і відсутність у нього на праві власності сільськогосподарської техніки, самохідних машин та механізмів.
Виходячи з наведеного, суд вважає, що наявні підстави для задоволення позовних вимог, оскільки під час передачі спірних земельних ділянок у власність ОСОБА_1 . ГУ Держгеокадастр належним чином не встановило дійсності намірів використовувати спірних земельних ділянок за її цільовим призначенням й надало у власність земельні ділянку за пільговим порядком їх одержання, тобто без процедури проведення земельних торгів
Отже, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області всупереч вимог ст..ст. 123, 134 ЗК України незаконно прийняло №5561-СГ від 03 серпня 2018 року та №5562-СГ від 03 серпня 2018 року.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до пунктів "б", "ґ" статті 5 ЗК України земельне законодавство базується на принципах, зокрема, забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; забезпечення гарантій прав на землю.
Земля є унікальним обмеженим природним ресурсом. Земля є базисним ресурсом, на якому будується добробут суспільства.
Отже, розподіл землі є особливо чутливим до принципів справедливості, розумності і добросовісності (пункт 6 частини першої статті 3 ЦК України).
Враховуючи те, що ОСОБА_1 отримував в оренду земельні ділянки для створення фермерського господарства у 2016 році, а згідно з правовим висновком Великої Палати Верховного Суду, висловленим у постанові від 24 квітня 2019 року у справі № 525/1225/15-ц (провадження № 14-6цс19), додатково отримати земельну ділянку громадянин або фермерське господарство можуть лише на конкуретних засадах через участь у торгах, звернення ОСОБА_1 у 2018 році із клопотанням до ГУ Держземагентства у Харківській області про надання йому земельної ділянки для ведення фермерського господарства на позаконкурсній основі суперечить вищезазначеним нормам чинного законодавства.
Частиною першою статті 203 ЦК України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Договір, укладений на підставі правового акту органу державної влади, відповідно до ст. 648 Цивільного кодексу України має відповідати цьому акту.
Крім того, ст. 6 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і у порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Також, ст. 16 вказаного Закону встановлено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади, прийнятого у порядку, передбаченому ЗК України, або за результатами аукціону.
При цьому, порушення вимог ч.2 ст. 6 Закону України Про оренду землі , відповідно до ст. 15 цього закону є підставою для визнання недійсним такого договору.
Таким чином, укладання договору оренди державних земель є похідним від правового акту, на підставі якого він укладається.
Згідно із ст. 1 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Частиною 2 ст. 26 вказаного закону передбачено, що у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом а пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
У зв`язку з вищевикладеним та враховуючи те, що договори оренди земельних ділянок між Головним управління Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 укладено незаконно, а тому підлягають визнанню недійсними, рішення про їх державну реєстрацію також підлягають скасуванню.
Згідно з частинами першою, п`ятою статті 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Відповідно до частини другої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Враховуючи те, що оспорювані договори оренди землі є недійсними, ОСОБА_1 зобов`язаний повернути спірні земельні ділянки державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.
Вищевказані висновки суду узгоджуються з позицією, викладеною Верховний судом в постанові від 08 грудня 2021 року по справі №610/623/18 та від 12 листопада 2021 року по справі №633/403/18.
Щодо судових витрат .
Згідно платіжних доручень №203 від 11 лютого 2020 року та №204 від 11 лютого 2020 року позивачем за пред`явлення позову до суду сплачений судовй збір у розмірі 30788,09 гривень.
Питання про розподіл судових витрат суд вирішує відповідно до вимог ст..141 ЦПК ЦПК України, а саме судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог, з відповідача ОСОБА_1 підлягають стягненню витрати, які складаються із судового збору у розмірі 24482,09 гривень, з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області - 6306 гривень.
В И Р І Ш И В :
Позов прокурора Харківської окружної прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_1 про визнання наказів незаконними, визнання договорів оренди недійсними, скасування їх державної реєстрації та повернення земельних ділянок у відання держави - задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 03 серпня 2018 року №5561-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду .
Визнати недійсним договір оренди землі б/н від 14 вересня 2018 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 про оренду земельної ділянки площею 25,0000 га з кадастровим номером 6325180700:04:010:0002, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області.
Скасувати державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки б/н від 14 вересня 2018 року, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 44019993 від 13.11.2018 16:24:04, приватний нотаріус Харківського районного нотаріального округу Харківської області Колісник Вікторія Олександрівна)
Зобов`язати ОСОБА_1 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області земельну ділянку державної власності з кадастровим номером 6325180700:04:010:0002 площею 25,0000 га, розташовану за межами населених пунктів та території Глибоківської сільської ради Харківського району Харківської області;
Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 03 серпня 2018 року №5562-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду .
Визнати недійсним договір оренди землі б/н від 08 листопада 2018 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 про оренду земельних ділянок площею 8,4100 га з кадастровим номером 6325182000:01:002:0004 та площею 13,5900 га з кадастровим номером 6325182000:01:002:0003, розташованих за межами населених пунктів та території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області.
Скасувати державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки б/н від 08 листопада 2018 року, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер:45098910 від 17.01.2019 18:07:08, приватний нотаріус Харківського районного нотаріального округу Харківської області Колісник Вікторія Олександрівна, та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер:45099188 від 17 січня 2019 року, приватний нотаріус Харківського районного нотаріального округу Харківської області Колісник Вікторія Олександрівна).
Зобов`язати ОСОБА_1 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області земельну ділянку площею 8,4100 га з кадастровим номером 6325182000:01:002:0004 та земельну ділянку площею 13,5900 га з кадастровим номером 6325182000:01:002:0003, які розташовані за межами населених пунктів та території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області.
Стягнути з Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області витрати по сплаті судового збору у розмірі 6306 (шість тисяч триста шість) гривень на користь Харківської обласної прокуратури за наступними реквізитами: код ЄДРПОУ 02910108, банк отримувач - Державна казначейська служба України, м. Київ, рахунок 7182 0172 0343 160 0010 0000 7171, код класифікації видатків бюджету 0901010.
Стягнути з ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у розмірі 24482 (двадцять чотири тисячі чотириста вісімдесят дві) гривні 09 (дев`ять) копійок на користь Харківської обласної прокуратури за наступними реквізитами: код ЄДРПОУ 02910108, банк отримувач - Державна казначейська служба України, м. Київ, рахунок 7182 0172 0343 160 0010 0000 7171, код класифікації видатків бюджету 0901010.
Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Харківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення або з дня складення повного судового рішення у разі оголошення вступної та резолютивної частини рішення або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач - прокурор Харківської окружної прокуратури, місцезнаходження: 61098, м. Харків, Григорівське шосе, 52
Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України - 39792822, місцезнаходження: 61145, вулиця Космічна, 21.
Відповідач - ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 .
Повне рішення складено 07 лютого 2022 року.
Суддя Т.В. Бобко
Суд | Харківський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2022 |
Оприлюднено | 23.02.2022 |
Номер документу | 103470911 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Харківський районний суд Харківської області
Бобко Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні