ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" лютого 2022 р. справа № 300/6367/21
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимощука О.Л., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовною заявою заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації
до Більшівцівської селищної ради
про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії щодо направлення на погодження проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Парк пам`яті борцям за Незалежність України», розташованого на території смт. Більшівці Івано-Франківського району Івано-Франківської області,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Івано-Франківської обласної державної адміністрації (надалі, також - прокурор, позивач) в інтересах держави в особі Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації (надалі, також УЕ ПР Івано-Франківської ОДА), 22.10.2021 звернувся в суд з позовною заявою до Більшівцівської селищної ради (надалі, також - відповідач), у якій, з урахуванням уточненої позовної заяви від 02.11.2021 №15-1574вих-21 просить:
- визнати протиправною бездіяльність Більшівцівської селищної ради з приводу невжиття заходів щодо направлення для погодження в Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України, розташованого на території смт.Більшівці Більшівцівської селищної ради Івано-Франківської області, виконання якої є предметом договору про закупівлю №143 від 12.07.2021 на суму 1 909 467,60 грн;
- зобов`язати Більшівцівську селищну раду вчинити дії щодо направлення на погодження в Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України, розташованого на території смт. Більшівці Івано-Франківського району Івано-Франківської області, виконання якої є предметом договору про закупівлю №143 від 12.07.2021 на суму 1 909 467,60 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Більшівцівська селищна рада протиправно, всупереч вимогам статті 38 Закону України Про природно-заповідний фонд України, будучи відповідальною за охорону та дотримання встановленого режиму парку пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення Парк пам`яті борцям за Незалежність України, не подавала на погодження до УЕ ПР Івано-Франківської ОДА проект реконструкції даного об`єкту та уклала договір про закупівлю №143 від 12.07.2021 із ПП НАКО ІНВЕСТ щодо проведення будівельно-монтажних робіт з реконструкції вказаного об`єкту природно-заповідного фонду на суму 1 909 467,60 грн. Зважаючи на викладене, існує небезпека використання бюджетних коштів, виділених на реконструкцію зазначеного парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва не за цільовим призначенням, а виконання будівельно-монтажних робіт з порушенням Закону можуть заподіяти шкоду об`єкту природно-заповідного фонду.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.10.2021 позовну заяву залишено без руху, надано позивачу десятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви.
На виконання вимог ухвали суду від 27.10.2021 позивачем у встановлений судом строк усунуто недоліки позовної заяви, відтак судом ухвалою від 08.11.2021 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку, визначеному статтею 262 КАС України (а.с.89-91).
Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, який сформовано в системі Електронний суд 07.02.2022 (а.с.98-99). У зазначеному відзиві представник відповідача вказав на безпідставність позовних вимог. Зокрема, зазначив, що Більшівцівська селищна рада вчиняє дії щодо направлення на погодження в Івано-Франківську обласну державну адміністрацію проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України, розташованого на території смт. Більшівці Більшівцівської селищної ради Івано-Франківської області, виконання якої є предметом договору про закупівлю №143 від 12.07.2021 на суму 1 909 467,60 грн. На підтвердження викладеного, представник вказав, що листами від 16.08.2021 за вих.№700 та від 29.10.2021 за вих. №916 Більшівцівська селищна рада зверталася до Івано-Франківської ОДА із заявами та доданими матеріалами щодо погодження проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України, однак відповіддю Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 02.09.2021 повідомлено, що погодження кошторисної частини проектної документації, яку надавала Більшівцівська селищна рада у додатку до листа не належить до компетенції Управління. З огляду на викладене, вважає, що Більшівцівська селищна рада жодним чином не порушила вимоги закону щодо погодження проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва.
На поштову адресу суду від заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури 17.02.2022 надійшла відповідь на відзив №15-193ВИХ-22 від 15.02.2022 (а.с. 109-112), відповідно до якої Івано-Франківська обласна прокуратура не погоджується з доводами, викладеними відповідачем у відзиві на позовну заяву. Так, прокурор зазначив, що листом №6641/1/1-21/01-077 від 08.10.2021 Івано-Франківська ОДА констатувала неподання на погодження проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України. Вказав, що відповідачем у відзиві допускається підміна понять та зазначається про направлення до УЕ ПР Івано-Франківської ОДА заяв з доданими матеріалами щодо погодження проекту реконструкції, однак листи №700 від 16.08.2021 та №916 від 29.10.2021 відхилені з підстав відсутності необхідної компетенції. Позивач переконаний, що приймаючи рішення про укладення договору на проведення господарської діяльності без відповідного вивчення можливого впливу проекту на стан охоронюваного об`єкту природного середовища, Більшівцівська селищна рада порушила вимоги законодавства, охоронне зобов`язання та вийшла за межі своїх повноважень. Тому, у зв`язку з недотриманням відповідачем вимог частини 4 статті 38 Закону України «Про природно-заповідний фонд», а саме укладення договору про закупівлю робіт по реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України без проекту утримання та реконструкції парків-пам`яток садово-паркового мистецтва, є необхідність визнати протиправною бездіяльність відповідача та зобов`язання вчинити дії щодо виготовлення відповідного проекту реконструкції. Таким чином, заступник керівника Івано-Франківської обласної прокуратури просив позов задовольнити в повному обсязі.
Окрім цього, відповідачем через систему Електронний суд 18.02.2022 подано заперечення на відповідь на відзив (а.с.114-117). Так, у поданих запереченнях представником відповідача зазначено, що листом від 29.10.2021 за вих. №916 Більшівцівська селищна рада зверталася до Івано-Франківської ОДА із заявою та доданими матеріалами щодо погодження проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України, однак УЕ ПР Івано-Франківської ОДА листом №05-15/6736 від 26.11.2021 повідомило, що в робочому проекті Реконструкція парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за незалежність України відсутні проектні рішення щодо діяльності на території (об`єкті) природно-заповідного фонду, яка б не суперечила цільовому призначенню територій та об`єктів природно-заповідного фонду та встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання природних комплексів та окремих об`єктів, відсутнє наукове обґрунтування та висновок (заключення) спеціалізованої наукової установи щодо проведення реконструкції парку, а також відсутнє наукове обґрунтування та висновок (заключення) наукової установи про наявність на території парку видів тварин, занесених до Червоної книги України та доцільність проведення заходів з реконструкції парку. Зважаючи на зазначене, проект реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення Парк пам`яті борцям за незалежність України направлено на доопрацювання. Також представник відповідача зазначив, що Більшівцівська селищна рада листом №131 від 15.02.2022 звернулася до Галицького національного природного парку про проведення обстеження парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення Парк пам`яті борцям за незалежність України щодо проведення робіт по реконструкції парку згідно проектно-кошторисної документації, які б не суперечили цільовому призначенню територій та об`єктів природно-заповідного фонду та надання наукового обґрунтування та висновку (заключення) про наявність чи відсутність на зазначеній території парку видів тварин та різних видів деревних порід, висаджених декоративних чагарників, трав`яного покриву представленого переважно евтрофними лісовими видами з домішкою синантропних, занесених до Червоної книги України та доцільності проведення заходів з реконструкції даного об`єкту. Звернув увагу, що Більшівцівською селищною радою вчиняються всі необхідні дії для усунення зазначених УЕ ПР Івано-Франківської ОДА порушень при розробці проекту реконструкції парку та його погодження відповідно до статті 38 Закону України «Про природно-заповідний фонд».
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив такі обставини.
Рішенням Івано-Франківської обласної ради від 08.06.2012 №555-15/2012 оголошено заповідним та введено до складу природно-заповідного фонду області парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва місцевого значення Парк пам`яті борцям за Незалежність України (а.с.17).
Охоронним зобов`язанням від 27.07.2020 №65 Івано-Франківська ОДА передала Більшівцівській селищній раді під охорону та дотримання встановленого режиму територію (об`єкт) парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва місцевого значення Парк пам`яті борцям за Незалежність України площею 6,2 га. (а.с.18).
Між Більшівцівською селищною радою як замовником та Приватним підприємством "НАКО ІНВЕСТ" як підрядником 12.07.2021 укладено договір про закупівлю №143 (а.с. 24-33), відповідно до пунктів 1.1 та 1.2 якого замовник доручає, а підрядник забезпечує відповідно до проектно-кошторисної документації та умов договору виконання будівельно-монтажних робіт з реконструкції об`єкту: Реконструкція парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України на території смт. Більшівці Більшівцівської селищної ради Івано-Франківської області (ДК 021:2015: 45454000-4 - Реконструкція).
Івано-Франківськоюобласною прокуратурою в ході реалізації конституційної функції представництва інтересів держави в суді встановлено, що Більшівцівською селищною радою укладено договір №143 від 12.07.2021 про закупівлю будівельно-монтажних робіт з реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України на території смт. Більшівці Більшівцівської селищної ради Івано-Франківської області на загальну суму 1 909 467,60 грн, без належним чином погодженої проектної документації, передбаченої статтею 38 Закону України Про природно-заповідний фонд України.
Заступником керівника Івано-Франківської обласної прокуратури скеровано до Івано-Франківської обласної державної адміністрації лист №15-1168вих-21 від 27.07.2021 з проханням повідомити чи надходила на погодження та чи погоджувалась Управлінням екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації проектна документація для проведення будівельно-монтажних робіт з реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України на території смт. Більшівці, Більшівцівської селищної ради, Івано-Франківської області (а.с.39-40).
На вказаний лист УЕ ПР Івано-Франківської ОДА надало відповідь №05-15/5286 від 17.08.2021, в якій зазначила, що на розгляд та погодження Управління не надходила проектна документація щодо реконструкції зазначеного об`єкту (а.с.41).
Окрім цього, Івано-Франківською обласною прокуратурою скеровано голові Більшівцівської селищної ради лист №15-1167вих-21 від 27.07.2021 з проханням повідомити чи погоджувалась Івано-Франківською обласною державною адміністрацією проектна документація для проведення будівельно-монтажних робіт з реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України (а.с.42-43).
Також позивачем направлявся до Івано-Франківської ОДА лист №15-1325вих-21 від 02.09.2021 з проханням повідомити про те, чи погоджувала (не погоджувала) Івано-Франківська обласна адміністрація проектну документацію (а.с.44-45).
Листом №6641/1/1-21/01-077 від 08.10.2021 Івано-Франківська ОДА повідомила Івано-Франківську обласну прокуратуру про те, що Більшівцівською селищною радою листом від 16.08.2021 №700 направлено на погодження Івано-Франківської ОДА кошторисну частину проектної документації щодо реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за незалежність України, а також вказано, що УЕ ПР Івано-Франківської ОДА за результатами розгляду листа направлено лист-відповідь від 02.09.2021 №05-15/5432, в якому поінформовано Більшівцівську селищну раду про необхідність погодження проектної документації відповідно до вимог статті 38 Закону України Про природно-заповідний фонд України (а.с.46-47).
Зважаючи на встановлений факт бездіяльності відповідача з приводу невжиття заходів щодо направлення для погодження в УЕ ПР Івано-Франківської ОДА проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України, заступник керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд виходить з таких підстав та мотивів.
У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.
Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 23 Закону України Про прокуратуру визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (частина 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру).
Відповідно до статті 7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.
Частинами 1-3 статті 140 Основного Закону передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 (надалі, також Закон №280/97-ВР), частиною 2 статті 2 якого визначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до пункту 37 частини 1 статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом, прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об`єктів тваринного світу.
Статтею 13 Закону України Про благоустрій населених пунктів від 06.09.2005 №2807-IV (надалі, також Закон №2807-IV) передбачено, що до об`єктів благоустрою населених пунктів, серед іншого, належать парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики.
Також відповідно до частини 1 статті 3 Закону України Про природно-заповідний фонд України від 16.06.1992 №2456-XII (надалі, також Закон №2456-XII) до природно-заповідного фонду України, серед іншого, належать штучно створені об`єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, пам`ятки природи, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва.
Організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом (частина 1 статті 20 Закону №2807-IV).
Відповідно до статті 14 Закону №2807-IV об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.
Пунктом 1 частини 1 статті 16 Закону №2807-IV передбачено, що на об`єктах благоустрою забороняється виконувати роботи без дозволу в разі, якщо обов`язковість його отримання передбачена законом.
Згідно з частинами 1 та 4 статті 28 Закону №2456-XII передбачено, що на території пам`яток природи забороняються суцільні, поступові, лісовідновні та прохідні рубки, видалення захаращеності, полювання та будь-яка інша діяльність, що загрожує збереженню або призводить до деградації чи зміни первісного їх стану.
Власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених пам`ятками природи, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.
Відповідно до статті 37 Закону №2456-XII парками-пам`ятками садово-паркового мистецтва оголошуються найбільш визначні та цінні зразки паркового будівництва з метою охорони їх і використання в естетичних, виховних, наукових, природоохоронних та оздоровчих цілях.
Парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення є природоохоронними рекреаційними установами.
Оголошення парків-пам`яток садово-паркового мистецтва провадиться з вилученням у встановленому порядку або без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.
На території парків-пам`яток садово-паркового мистецтва можуть проводитися наукові дослідження.
З матеріалів справи вбачається, що охоронним зобов`язанням від 27.07.2020 №65 Івано-Франківська ОДА передала Більшівцівській селищній раді під охорону та дотримання встановленого режиму територію (об`єкт) парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва місцевого значення Парк пам`яті борцям за Незалежність України площею 6,2 га. (а.с.18).
Згідно з пунктом 1.2 Положення про парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва місцевого значення Парк пам`яті борцям та Незалежність України (а.с. 19-23) (надалі, також - Положення) парк входить до складу природно-заповідного фонду України і охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання.
Відповідно до частини 2.2 Положення основними завданнями парку є: збереження цінних природних та історико-культурних комплексів та об`єктів; створення умов для ефективного туризму, відпочинку та інших видів рекреаційної діяльності в природних умовах з додержанням режиму охорони заповідних природних комплексів і об`єктів; сприяння екологічній освітньо-виховній роботі.
Частиною 3.1 Положення передбачено, що на території парку обмежується або забороняється діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим положенням про парк. Господарська, наукова та інша діяльність, що не суперечить цілям і завданням парку, проводиться з додержанням загальних вимог охорони навколишнього природного середовища, в тому числі, інші види робіт, що можуть призвести до порушення природних зв`язків та ходу природних процесів, втрати наукової цінності природного комплексу.
Статтею 38 Закону №2456-XII визначено основні вимоги щодо режиму парків-пам`яток садово-паркового мистецтва.
Так, відповідно до змісту зазначеної статті на території парків-пам`яток садово-паркового мистецтва забороняється будь-яка діяльність, що не пов`язана з виконанням покладених на них завдань і загрожує їх збереженню.
На території парків-пам`яток садово-паркового мистецтва забезпечується проведення екскурсій та масовий відпочинок населення, здійснюється догляд за насадженнями, включаючи санітарні рубки, рубки реконструкції та догляду з підсадкою дерев і чагарників ідентичного видового складу, замість загиблих, вживаються заходи щодо запобігання самосіву, збереження композицій із дерев, чагарників і квітів, трав`яних газонів.
На території парків-пам`яток садово-паркового мистецтва може проводитися зонування відповідно до вимог, встановлених для ботанічних садів.
Утримання та реконструкція парків-пам`яток садово-паркового мистецтва провадиться за проектами, що розробляються спеціалізованими науковими та проектними установами і затверджуються органами, у підпорядкуванні яких перебувають ці парки, за погодженням з:
центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища - щодо парків-пам`яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення;
обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища - щодо парків-пам`яток садово-паркового мистецтва місцевого значення.
Власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених парками-пам`ятками садово-паркового мистецтва, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.
Так, Парк пам`яті борцям за Незалежність України відповідно до Положення є парком-пам`яткою садово-паркового мистецтва місцевого значення, а тому у відповідності до приписів статті 38 Закону №2456-XII землекористувач, зокрема Більшівцівська селищна рада, у разі реконструкції такого парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва зобов`язана розроблений спеціальною проектною установою та затверджений проект реконструкції погодити з обласною державною адміністрацією.
Судом встановлено, що між Більшівцівською селищною радою як замовником та Приватним підприємством "НАКО ІНВЕСТ" як підрядником 12.07.2021 укладено договір про закупівлю №143 (а.с.24-33), відповідно до пунктів 1.1 та 1.2 якого замовник доручає, а підрядник забезпечує відповідно до проектно-кошторисної документації та умов договору виконання будівельно-монтажних робіт з реконструкції об`єкту: Реконструкція парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України на території смт. Більшівці Більшівцівської селищної ради Івано-Франківської області (ДК 021:2015: 45454000-4 - Реконструкція).
Відповідно до пункту 2.1 зазначеного договору договірна ціна робіт визначається на основі кошторису, що є невід`ємною частиною договору, є динамічною і складає 1 909 467 грн 60 коп., у тому числі ПДВ 20% - 318 244 грн 60 коп.
Пунктом 3.2.1 цього договору передбачено, що замовник зобов`язаний надати підряднику фронт робіт, передати дозвільну та проектно-кошторисну документацію відповідно до договору.
Товариством з обмеженою відповідальністю Перша приватна експертиза складено експертний звіт (позитивний) №31/387-03/21/А від 31.03.2021 щодо розгляду проектної документації на будівництво в частині міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва та її кошторисної частини за робочим проектом: Реконструкція парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України на території смт. Більшівці Більшівцівської селищної ради Івано-Франківської області (а.с. 37-38).
Розпорядженням облдержадміністрації від 27.08.2020 №440 затверджено Положення про управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації (нова редакція) (https://www.if.gov.ua/storage/app/sites/24/uploaded-files/polozennya-upr-ecologii-2020.pdf) (надалі, також Положення №440), відповідно до пункту 1 якого Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації є структурним підрозділом обласної державної адміністрації, підпорядкованим голові обласної державної адміністрації, а також підзвітним Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України.
Управління у межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, поводження з відходами (крім небезпечних відходів), забезпечення екологічної та у межах своєї компетенції радіаційної безпеки на території області.
Відповідно до пункту 5.13.6 Положення №440 Управління відповідно до передбачених законодавством галузевих повноважень забезпечує здійснення повноважень обласної державної адміністрації щодо погодження проектів організації території ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків місцевого значення, положень про ботанічний сад місцевого значення, проектів утримання та реконструкції парків-пам`яток садово-паркового місцевого значення.
Таким чином, повноваження Івано-Франківської обласної державної адміністрації щодо погодження проектів утримання та реконструкції парків-пам`яток садово-паркового місцевого значення покладено на структурний підрозділ - Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації.
Відповідно до доводів заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури Більшівцівська селищна рада допустила протиправну бездіяльність з приводу невжиття заходів щодо направлення для погодження в УЕ ПР Івано-Франківської ОДА проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України, з приводу чого суд зазначає таке.
Так, відповідачем 16.08.2021 на ім`я голови Івано-Франківської ОДА скеровано лист за №700, яким повідомлено, що на території Більшівцівської селищної територіальної громади функціонує парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення Парк пам`яті борцям за Незалежність України та відповідно до статті 38 Закону №2456-XII, з метою реалізації проекту Реконструкція парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України зазначено прохання надати погодження проектної документації на проведення робіт, передбачених кошторисом (а.с.48). До цього листа долучено додатки на 10 аркушах.
У результаті розгляду зазначеного листа УЕ ПР Івано-Франківської ОДА надало відповідь від 02.09.2021 №05-15/5432 (а.с.49), у якій повідомило Більшівцівську селищну раду про те, що відповідно до статті 38 Закону №2456-XII утримання та реконструкція парків-пам`яток садово-паркового мистецтва провадиться за проектами, що розробляються спеціалізованими науковими та проектними установами і затверджуються органами, у підпорядкуванні яких перебувають ці парки, за погодженням з обласними державними адміністраціями. Також у зазначеному листі вказано, що погодження кошторисної частини проектної документації, яку надано у додатку до листа, не належить до компетенції Управління.
У подальшому, відповідачем скеровано голові Івано-Франківської ОДА лист від 29.10.2021 №916 з проханням надати погодження проектної документації на проведення робіт, передбачених кошторисом з метою реалізації проекту Реконструкція парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України (а.с. 103). До вказаного листа додано робочий проект, зведений кошторис, кваліфікаційний сертифікат архітектора, експертний звіт.
Однак листом від 26.11.2021 №05-15/6736 (а.с.119-122), наданим Більшівцівській селищній раді на лист від 29.10.2021 №916, УЕ ПР Івано-Франківської ОДА повідомило відповідача, що в робочому проекті Реконструкція парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за незалежність України відсутні проектні рішення щодо діяльності на території (об`єкті) природно-заповідного фонду, яка б не суперечила цільовому призначенню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів та окремих об`єктів, відсутнє наукове обґрунтування та висновок (заключення) спеціалізованої наукової установи щодо проведення реконструкції парку. Також у вказаному листі зазначено, що в робочому проекті відсутнє наукове обґрунтування та висновок (заключення) наукової установи про наявність на території парку видів тварин, занесених до Червоної книги України та доцільність проведення заходів з реконструкції парку. Зважаючи на викладене, проект реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення Парк пам`яті борцям за незалежність України направлено на доопрацювання.
У подальшому Більшівцівська селищна рада звернулася до Галицького національного природного парку з листом від 15.02.2022 №131 (а.с.123), в якому просила провести обстеження частини території парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення Парк пам`яті борцям за незалежність України щодо проведення робіт по реконструкції парку згідно проектно-кошторисної документації, що не суперечать цільовому призначенню об`єкта садово-паркового мистецтва, а також надати наукове обґрунтування та висновок (заключення) про наявність чи відсутність на зазначеній території парку видів тварин, занесених до Червоної книги України та доцільність проведення заходів з реконструкції даного об`єкту.
З наведеного вбачається, що Більшівцівською селищною радою вживалися заходи, спрямовані на погодження в УЕ ПР Івано-Франківської ОДА проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України, що підтверджується листами від 16.08.2021 за №700 та від 29.10.2021 №916, у зв`язку з чим відсутні підстави для визнання протиправною бездіяльності відповідача з приводу невжиття заходів щодо направлення для погодження проект реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України. Тому позовні вимоги в цій частині є безпідставними та не підлягають задоволенню.
Разом з цим, з відповіді УЕ ПР Івано-Франківської ОДА від 02.09.2021 №05-15/5432 на лист Більшівцівської селищної ради від 16.08.2021 за №700, вбачається, що спершу відповідачем на погодження подавалася кошторисна частина проектної документації, погодження якої не належало до компетенції УЕ ПР Івано-Франківської ОДА.
У подальшому відповідачем знову направлено до Івано-Франківської ОДА лист від 29.10.2021 №916 з проханням надати погодження проектної документації на проведення робіт, передбачених кошторисом з метою реалізації такого проекту та долучено до вказаного листа робочий проект, зведений кошторис, кваліфікаційний сертифікат архітектора, експертний звіт.
Однак листом від 26.11.2021 №05-15/6736 УЕ ПР Івано-Франківської ОДА направило робочий проект Реконструкція парку-пам`ятки садово-паркового проект реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення Парк пам`яті борцям за незалежність України на доопрацювання.
Таким чином, станом на момент розгляду цієї справи відповідачем не надано доказів погодження проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України УЕ ПР Івано-Франківської ОДА, на яке покладено такі повноваження, у зв`язку з чим відсутні підстави стверджувати про дотримання відповідачем вимог частини 4 статті 38 Закону №2456-XII.
Згідно із частинами 1, 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У відповідності до вимог статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, на підставі наданих сторонами доказів в їх сукупності та системного аналізу положень законодавства України, враховуючи, що на момент розгляду цієї справи відповідачем не надано доказів дотримання вимог 4 статті 38 Закону №2456-XII в частині погодження проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність Українив УЕ ПР Івано-Франківської ОДА, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення в частині зобов`язання Більшівцівської селищної ради вчинити дії щодо направлення на погодження в УЕ ПР Івано-Франківської ОДА проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України, розташованого на території смт. Більшівці Івано-Франківського району Івано-Франківської області, виконання якої є предметом договору про закупівлю №143 від 12.07.2021 на суму 1 909 467,60 грн.
Відповідно до частин 2-3 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Оскільки позивачем - суб`єктом владних повноважень не надано доказів понесення витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, а також відповідачем не надано доказів понесення витрат, пов`язаних з розглядом справи, судові витрати не підлягають розподілу.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статями 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Зобов`язати Більшівцівську селищну раду вчинити дії щодо направлення на погодження в Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації проекту реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва Парк пам`яті борцям за Незалежність України, розташованого на території смт. Більшівці Івано-Франківського району Івано-Франківської області, виконання якої є предметом договору про закупівлю №143 від 12.07.2021 на суму 1 909 467,60 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач: заступник керівника Івано-Франківської обласної прокуратури (адреса: вулиця Грюнвальдська, 11, місто Івано-Франківськ, 76015, код ЄДРПОУ 03530483) в інтересах держави в особі Управління екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації (адреса: вул. Академіка Сахарова, 23-А, м. Івано-Франківськ, 76018, код ЄДРПОУ - 40008068);
відповідач: Більшівцівська селищна рада (адреса: майд. Вічевий, 1, смт Більшівці, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, 77146, код ЄДРПОУ 04357450).
Суддя /підпис/ Тимощук О.Л.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2022 |
Оприлюднено | 24.02.2022 |
Номер документу | 103499042 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Тимощук О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні