ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 лютого 2022 року м. Чернігів Справа № 620/16676/21
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,
розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Чернігівської обласної державної адміністрації про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) 18.11.2021 звернувся до суду з адміністративним позовом до Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Чернігівської обласної державної адміністрації (далі Департамент, відповідач), у якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у наданні йому довідок визначеної форми за жовтень 2021 року, затверджених постановою правління Пенсійного фонду України №1-3 від 17.01.2017, для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» за прирівняною посадою заступника директора Департаменту, який перебуває на посаді з 01.01.2021 до сьогоднішнього дня;
- зобов`язати відповідача надати йому довідки визначеної форми за жовтень 2021 року, затверджені постановою правління Пенсійного фонду України №1-3 від 17.01.2017, для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» за прирівняною посадою заступника директора Департаменту, який перебуває на посаді з 01.01.2021 до сьогоднішнього дня.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відмова видати спірні довідки є необґрунтованою та суперечить вимогам чинного законодавства України.
Ухвалою суду від 29.11.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, установлено відповідачу строк для подачі відзиву на позов.
Від відповідача у встановлений судом строк надійшов відзив на позов, у якому він позовні вимоги не визнав та зазначив, що не має змоги видати ОСОБА_1 спірну довідку, оскільки Департамент не є правонаступником ліквідованого Управління преси та інформації Чернігівської обласної державної адміністрації. Окрім того, в Департаменті відсутня посада начальника управління у справах преси та інформації обласної державної адміністрації або прирівняна до неї посада.
Позивач подав відповідь на відзив, у якій позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Відповідно до матеріалів справи, ОСОБА_1 працював в Управлінні у справах преси та інформації Чернігівської обласної державної адміністрації та 04.03.2013 був звільнений із посади заступника начальника Управління (а.с. 19-35).
Відповідно до розпорядження голови Чернігівської обласної державної адміністрації від 27.12.2012 №509 Управління у справах преси та інформації обласної державної адміністрації було припинено шляхом ліквідації, а його майно передано в оперативне управління Департаменту (а.с. 53-61).
Відповідно до Положення про Департамент, затвердженого розпорядженням від 29.08.2018 №497, відповідач є наступником функцій Управління у справах преси та інформації Чернігівської обласної державної адміністрації (а.с. 62-70).
08.11.2021 ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про видачу йому довідок визначеної форми для призначення пенсії за Законом України «Про державну службу» за прирівняною посадою заступника директора Департаменту, який перебуває на посаді з 01.01.2021 до сьогоднішнього дня (а.с. 6).
Листом від 15.11.2021 №01-29/806 Департамент повідомив про відсутність підстав для оформлення спірної довідки, у розпорядженні відповідача відсутні документи ліквідованого Управління. Посада начальника Управління у справах преси та інформації обласної державної адміністрації в Департаменті чинним штатним розписом на 2021 рік не передбачена. Додатково позивачу роз`яснено про можливість оформлення бажаної довідки відповідно до Порядку, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 10.05.2017 №750 (а.с. 7-9).
Аналогічна за змістом відповідь була надана адвокату позивача на його запит (а.с. 10-13).
Вважаючи вказану відмову Департаменту протиправною, ОСОБА_1 звернувся до суду з відповідним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує таке.
Частиною другоюстатті 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Законом України від 16.12.1993 №3723-ХІІ «Про державну службу» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що На одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (стаття 37).
01.05.2016 набрав чинності Закон України №889-VIII «Про державну службу», пунктом 12 Прикінцевих та перехідних положень якого передбачено, що для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України 1993 р., N 52, ст. 490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., N 52, ст. 490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
При цьому, відповідно до Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 раку №622, пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики.
У разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а в разі його відсутності чи перейменування (відсутності) посад, у тому числі відсутності відповідних посад державної служби, довідка видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою.
Таким чином, при зверненні до територіального органу Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії відповідно до положень Закону України «Про державну службу», особа надає видані повноваженим органом довідки про складові заробітної плати за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.
У даній справі спірним є питання правонаступництва Департаментом обов`язку щодо видачі позивачу довідок за прирівняною посадою для призначення йому пенсії державного службовця.
Судом проаналізовано матеріали справи та встановлено, що відповідно до розпорядження голови Чернігівської обласної державної адміністрації від 27.12.2012 №509 Управління у справах преси та інформації обласної державної адміністрації, заступником начальника якого працював позивач, було припинено шляхом ліквідації, а його майно передано в оперативне управління Департаменту (а.с. 53-61).
Відповідно до Положення про Департамент, затвердженого розпорядженням від 29.08.2018 №497, відповідач є структурним підрозділом Чернігівської обласної державної адміністрації та наступником функцій Управління у справах преси та інформації Чернігівської обласної державної адміністрації, які детально розписані у пункті шостому (а.с. 62-70).
Згідно із шатним розписом на 2021 рік одним із структурних підрозділів Департаменту є Управління інформаційної діяльності та видавничої справи, очолює який заступник директора Департаменту начальник управління (а.с. 71-73).
Таким чином, Департамент відповідно до прийнятих рішень виконує функції ліквідованого Управління у справах преси та інформації обласної державної адміністрації, разом з тим, у його штатному розписі відсутня посада, яку позивач займав на момент звільнення, як і відсутня прирівняна посада. Так, позивач займав посаду заступника начальника самостійного управління облдержадміністрації, тоді як у штаті відповідача наявні лише посади заступників директора-начальників структурних підрозділів Департаменту.
Разом з тим, наказом Міністерства соціальної політики України від 10.05.2017 №750 затверджено Порядок видачі довідок про заробітну плату для призначення пенсій окремим категоріям осіб у разі ліквідації державних органів, у яких особи працювали, а також перейменування (відсутності) їхніх посад (далі Порядок), який розроблено відповідно до пунктів 10 і 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 10 грудня 2015 року N 889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон N 889) та на виконання пункту 6 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року N 622 "Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб".
Пунктами 2, 3 Порядку передбачено, що довідка про заробітну плату для призначення пенсії (далі - довідка для призначення пенсії) відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року N 3723-XII "Про державну службу" видається особам, які мають право на призначення пенсії згідно з пунктом 3 Порядку N 622.
У разі ліквідації державного органу без правонаступника або якщо останнє місце роботи особи на посаді державної служби було в органі, який на час призначення особі пенсії відсутній чи у якому на час призначення пенсії перейменовані (відсутні) посади, у тому числі відсутні відповідні посади державної служби, довідки для призначення пенсії видають: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі утворення) рад - особам, у яких останнє місце роботи на посаді державної служби було у відповідних державних органах, юрисдикція яких поширювалася на територію однієї або кількох областей, м. Києва або м. Севастополя, одного або кількох районів, міст обласного значення, та органах місцевого самоврядування.
Суд звертає увагу, що відповідно до пункту 2 Розділу VI «Департаменти, управління, самостійні відділи та інші служби обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій» Додатку 1 до Порядку, посада начальника управління обласної державної адміністрації прирівнюється до керівника самостійного управління.
З огляду на викладене, суд погоджується із позицією Департаменту про відсутність у нього обов`язку видачі позивачу спірних довідок та зазначає про можливість їх отримання ОСОБА_1 відповідно до вказаного вище Порядку.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відмова відповідача у підготовці та наданні довідок про розмір заробітної плати позивача для призначення пенсії державного службовця є обґрунтованою, тому в задоволенні позову необхідно відмовити.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Чернігівської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 22 лютого 2022 року.
Позивач: ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ).
Відповідач: Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Чернігівської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 35385900, вул. Шевченка, 7, м. Чернігів, 14000).
Суддя С.В. Бородавкіна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2022 |
Оприлюднено | 24.02.2022 |
Номер документу | 103514471 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бєлова Людмила Василівна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні