Постанова
від 14.02.2022 по справі 160/3138/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

іменем України

15 лютого 2022 року справа № 160/3138/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий суддя Суховаров А.В.

судді Ясенова Т.І., Головко О.В.,

при секретарі Замковій А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби в Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 (суддя Рябчук О.С.) в адміністративній справі за позовом Дніпровського державного технікуму енергетичних та інформаційних технологій до Головного управління Державної податкової служби в Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про скасування рішення про застосування штрафних санкцій та пені

ВСТАНОВИВ:

Дніпровський державний технікум енергетичних та інформаційних технологій 02.03.2021 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління державної податкової служби України у Дніпропетровській області від 07.12.2020 № 00/4608/04-12 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в сумі 100004,97 грн за період з 21.06.2019 по 21.12.2019.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 прийнятому в спрощеному провадженні позов задоволений.

В апеляційній скарзі відповідач просить рішення суду скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. Посилаються на те, що штрафні санкції за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску застосовуються навіть у разі вчасного здійснення сплати але на помилковий рахунок.

Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:

Дніпровський державний технікум енергетичних та інформаційних технологій зареєстрований як юридична особа, код ЄДРПОУ 00129320, є платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Позивачем за період червень-грудень 2019 року сплачувався єдиний внесок, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями.

При цьому, кошти в розмірі 113184,50 грн за платіжними дорученнями № 54 від 13.05.2019, № 55 від 13.05.2019, № 115 від 13.05.2019, № 54 від 13.05.2019, № 116 від 13.05.2019, № 133 від 13.05.2019, № 134 від 13.05.2019, № 168 від 12.06.2019, № 169 від 12.06.2019, № 163 від 04.06.2019 були помилково перераховані на рахунок № 37192206000468 замість рахунку № НОМЕР_1 .

Кошти в розмірі 120836,30 грн за платіжними дорученнями № 129 від 27.05.2019, № 62 від 27.05.2019, № 128 від 27.05.2019, № 127 від 27.05.2019, № 154 від 27.05.2019, № 153 від 27.05.2019, № 156 від 27.05.2019, № 155 від 27.05.2019, № 63 від 27.05.2019, № 64 від 27.05.2019, № 69 від 12.06.2019, № 68 від 12.06.2019, № 138 від 12.06.2019, № 139 від 12.06.2019 були помилково перераховані на рахунок № НОМЕР_2 замість рахунку № НОМЕР_3 .

Дніпровський державний технікум енергетичних та інформаційних технологій звернувся до Лівобережного управління Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з заявами від 05.08.2019 № 203, від 28.01.2020 № 55 про перерахунок помилково сплачених коштів з єдиного соціального внеску в розмірі 113184,50 грн та в розмірі 120836,30 грн за наведеними вище платіжними дорученнями.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 07.12.2020 винесено рішення №00/4608/04-12 про застосування до позивача штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску в сумі 100004,97 грн за період з 21.06.2019 по 21.12.2019.

Не погодившись з таким рішенням позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 1 Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) визначається як консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 4 Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» платниками єдиного внеску є роботодавці підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 6 Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (в редакції що діяла на момент спірних відносин) платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до частин 5-7 статті 9 Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (в редакції що діяла на момент спірних відносин) сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів для його зарахування, крім єдиного внеску, який сплачується в іноземній валюті розташованими за межами України підприємствами, установами, організаціями (у тому числі міжнародними) за працюючих у них громадян України та громадянами України, які працюють або постійно проживають за межами України, відповідно до договорів про добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - договір про добровільну участь).

Сплата єдиного внеску згідно з договорами про добровільну участь особами, зазначеними в абзаці п`ятому частини першої статті 10 цього Закону (з числа осіб, які працюють або постійно проживають за межами України), та у випадках, передбачених частиною дев`ятою статті 10 цього Закону, в іноземній валюті здійснюється на поточний рахунок органу доходів і зборів, відкритий в уповноваженому банку України.

Кошти єдиного внеску, що надійшли в іноземній валюті, після її продажу за курсом продажу безготівкової іноземної валюти за гривні та утримання уповноваженим банком комісійної винагороди за здійснення операції з продажу іноземної валюти зараховуються на відповідні рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Облік єдиного внеску, сплаченого в іноземній валюті, та внесення відомостей до Державного реєстру здійснюються у гривнях органами доходів і зборів за місцем реєстрації (останнім місцем проживання) громадянина в Україні на підставі копій платіжних документів, що підтверджують сплату єдиного внеску.

Для зарахування єдиного внеску в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та його територіальних органах відкриваються в установленому порядку небюджетні рахунки відповідному органу доходів і зборів. Зазначені рахунки відкриваються виключно для обслуговування коштів єдиного внеску;

Обслуговування коштів єдиного внеску здійснюється згідно з положенням про рух коштів, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Розрахункове обслуговування органу доходів і зборів здійснюється відповідно до умов договорів між центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, і власниками рахунків.

Єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку.

Платники, зазначені в абзацах третьому та четвертому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, які не мають банківського рахунку, сплачують внесок шляхом готівкових розрахунків через банки чи відділення зв`язку.

Відповідно до частини 8 статті 9 Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4, 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Відповідно частини 10 статті 9 Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (в редакції що діяла на момент спірних відносин) днем сплати єдиного внеску вважається: 1) у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів; 2) у разі сплати єдиного внеску готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі.

Відповідно до частин 10, 11 статті 25 Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції, зокрема, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум; за донарахування територіальним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків зазначеної суми за кожний повний або неповний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більш як 50 відсотків суми донарахованого єдиного внеску.

Тобто, штрафні санкції застосовуються до платника єдиного внеску у разі несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску, при цьому визначальною для встановлення факту несвоєчасної сплати єдиного внеску є саме бездіяльність платника щодо перерахування узгодженої суми грошового зобов`язання до державного бюджету у встановлений законом строк.

Відповідно до пункту 3 Порядку зарахування у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування або повернення надміру та/або помилково сплачених коштів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 16.01.2016 № 6, помилково сплачені суми єдиного внеску - суми коштів, які на певну дату зараховані на невідповідний рахунок та/або сплачені з рахунку неналежного платника.

Верховним Судом в постанові від 21 лютого 2018 року у справі № 813/1008/16 викладений правовий висновок, відповідно до якого штрафні санкції застосовуються у разі несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску, а не у випадку помилково сплачених суми єдиного внеску на невідповідний рахунок. Здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов`язання до державного бюджету має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. Відтак, дії, які не містять ознак бездіяльності платника податків при сплаті узгодженої суми грошового зобов`язання, не можуть слугувати підставою для застосування штрафів.

Оскільки позивачем сплачено суми єдиного внеску, хоча й на помилковий рахунок, апеляційний суд вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що позивачем зобов`язання зі сплати єдиного внеску виконані вчасно, у встановлені Законом терміни для такої сплати, а помилка при зазначенні невідповідного рахунку не може слугувати підставою для застосування до позивача штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасне перерахування єдиного соціального внеску.

З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби в Дніпропетровській області залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 без змін.

Постанова набирає законної сили з 15.02.2022 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів, з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 15.02.2022.

Повну постанову складено 17.02.2022.

Головуючий А.В. Суховаров

суддяТ.І. Ясенова

суддяО.В. Головко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2022
Оприлюднено24.02.2022
Номер документу103516514
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів

Судовий реєстр по справі —160/3138/21

Постанова від 14.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Постанова від 14.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 16.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Рішення від 15.04.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Ухвала від 03.03.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні