Ухвала
від 16.02.2022 по справі 34/5005/6065/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

УХВАЛА

17.02.2022м. ДніпроСправа № 34/5005/6065/2011

за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Консалтінг" (м. Дніпро)

до боржника Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський" (53173, Дніпропетровська область, Софіївський район, село Мар`ївка (Ордо-Василівська с/р), вулиця Центральна , будинок 1; ідентифікаційний код 36595392)

про визнання банкрутом

Суддя Примак С.А.

при секретарі судового засідання Балійчук М.В.

За участі представників сторін:

від заявника: не з`явився

від ліквідатора: Шевченко В.Є.

від Девладівської сільської ради: Єремєєв А.В.

від Південно-Східного міжрегіонального

управління Міністерства юстиції (м. Дніпро): Храплива В.А.

ВСТАНОВИВ:

Провадження у справі про банкрутство Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський" перебуває на стадії ліквідації.

Суть справи про банкрутство Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський" викладена в ухвалі господарського суду від 08.07.2021.

08.07.2021 ухвалою господарського суду продовжено термін ліквідаційної процедури та повноваження ліквідатора Шевченко В.Є. на 6 місяців до 08.01.2022. Замінено Міністерство енергетики та вугільної промисловості України у справі №34/5005/6065/2011 про банкрутство Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський" на Міністерство енергетики України (вул. Хрещатик, 30, м. Київ, 01601, ідентифікаційний код 37552996). Задоволено клопотання ліквідатора № 02-07/11 від 15.04.2021 про визнання умов продажу майна банкрута. Відкладено розгляд клопотання ліквідатора про прийняття на баланс територіальної громади об`єктів державної власності ДП "Аграрний цех "Саксаганський" в межах справи про банкрутство №34/5005/6065/2011 на 19.10.2021 на 11:40. Зобов`язано Девладівську сільську раду Софіївського району Дніпропетровської області надати до суду до 11.10.2021 письмові пояснення з приводу клопотання ліквідатора про зобов`язання прийняти на баланс гуртожиток.

20.08.2021 до суду надійшло клопотання ліквідатора про визначення умов аукціону з продажу майна ДП "Аграрний цех "Саксаганський".

27.09.2021 ухвалою господарського суду призначено розгляд клопотання ліквідатора №02-07/24 від 20.08.2021 про визначення умов аукціону з продажу майна ДП "Аграрний цех "Саксаганський" у судовому засіданні на 19.10.2021 на 11:40.

19.10.2021 ухвалою господарського суду відкладено розгляд клопотання ліквідатора про прийняття на баланс територіальної громади об`єктів державної власності ДП "Аграрний цех "Саксаганський" в межах справи про банкрутство №34/5005/6065/2011 на 23.11.2021 на 11:00. Відкладено розгляд клопотання ліквідатора № 02-07/24 від 20.08.2021 про визначення умов аукціону з продажу майна ДП "Аграрний цех "Саксаганський" у судовому засіданні на 23.11.2021 на 11:00. Зобов`язано Девладівську сільську раду Софіївського району Дніпропетровської області надати до суду до 23.11.2021 письмові пояснення з приводу клопотання ліквідатора № 02-07/24 від 20.08.2021 про визначення умов аукціону з продажу майна ДП "Аграрний цех "Саксаганський".

23.11.2021 ухвалою господарського суду відкладено розгляд клопотання ліквідатора про прийняття на баланс територіальної громади об`єктів державної власності ДП "Аграрний цех "Саксаганський" в межах справи про банкрутство №34/5005/6065/2011 та розгляд клопотання ліквідатора № 02-07/24 від 20.08.2021 про визначення умов аукціону з продажу майна ДП "Аграрний цех "Саксаганський" у судовому засіданні на 21.12.2021 на 11:20.

21.12.2021 ухвалою господарського продовжено термін ліквідаційної процедури та повноваження ліквідатора до 10.02.2022. Відкладено розгляд клопотання ліквідатора про прийняття на баланс територіальної громади об`єктів державної власності ДП "Аграрний цех "Саксаганський" в межах справи про банкрутство №34/5005/6065/2011 на 10.02.2022. Відкладено розгляд клопотання ліквідатора № 02-07/24 від 20.08.2021 про визначення умов аукціону з продажу майна ДП "Аграрний цех "Саксаганський" у судовому засіданні на 10.02.2022. Зобов`язано Девладівську сільську раду Софіївського району Дніпропетровської області до 10.02.2022 надати до господарського суду: акт обстеження гуртожитку від 2019 року; акт про повторне обстеження гуртожитку від жовтня 2021 року; рішення одинадцятої сесії Девладівської сільської ради від 06.08.2021; письмові пояснення з приводу того, чи приймала Девладівська сільська рада на сесії рішення про позбавлення будівлі (гуртожитку) за інвентаризаційним номером 23555 статусу гуртожитку, у зв`язку з незадовільним станом.

10.02.2022 ухвалою господарського суду продовжено термін ліквідаційної процедури та повноваження ліквідатора до 17.02.2022. Відкладено розгляд клопотання ліквідатора про прийняття на баланс територіальної громади об`єктів державної власності ДП "Аграрний цех "Саксаганський" в межах справи про банкрутство №34/5005/6065/2011 на 17.02.2022.Відкладено розгляд клопотання ліквідатора № 02-07/24 від 20.08.2021 про визначення умов аукціону з продажу майна ДП "Аграрний цех "Саксаганський" у судовому засіданні на 17.02.2022. Призначено розгляд заяви Девладівської сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області №2157 від 20.12.2021 про виключення майна з ліквідаційної маси на 17.02.2022. Зобов`язано ліквідатора надати до суду до 17.02.2022 письмові пояснення стосовно заяви Девладівської сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області №2157 від 20.12.2021 про виключення майна з ліквідаційної маси.

10.02.2022 до господарського суду від Девладівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області надійшли наступні документи:

- клопотання про долучення документів до матеріалів справи (вх. суду №6848/22 від 10.02.2022);

- письмові пояснення по справі (вх. суду №6849/22 від 02.02.2022).

15.02.2022 до господарського суду від ліквідатора ДП "Аграрний цех "Саксаганський" надійшли письмові пояснення по справі №34/5005/6065/2011.

Розглянувши клопотання ліквідатора про прийняття на баланс територіальної громади об`єктів державної власності ДП "Аграрний цех "Саксаганський" в межах справи про банкрутство №34/5005/6065/2011, господарський суд встановив.

Вказане клопотання ліквідатора мотивовано тим, що ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 11.10.2018 по справі №34/5005/6065/2011 зобов`язано без будь-яких додаткових умов прийняти до комунальної власності територіальної громади об`єкти державної власності, які знаходяться на балансі Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський", серед яких обліковується приміщення гуртожитку за інвентарним номером 23555. Проте виходячи з письмових відповідей виконавчого комітету Девладівської сільської ради Софіївського району від 16.03.2021 №509 та від 08.04.2021 №652, керівництво територіальної громади не виконує вимоги вказаної ухвали та не приймає на свій баланс вказаний об`єкт.

Відповідно до частини 2 статті 4 Закону України "Про передачуоб`єктів права державної та комунальної власності": передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом.

У разі ліквідації підприємства-банкрута, зобов`язаного згідно із законодавством передати територіальній громаді об`єкти житлового фонду, в тому числі гуртожитки, дитячі дошкільні заклади та об`єкти комунальної інфраструктури, арбітражний керуючий передає, а орган місцевого самоврядування приймає такі об`єкти без додаткових умов у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 7 статті 61 Кодексу України з процедур банкрутства у разі ліквідації підприємства-банкрута, зобов`язаного згідно із законодавством передати територіальній громаді об`єкти житлового фонду, в тому числі гуртожитки, дитячі дошкільні заклади та об`єкти комунальної інфраструктури, арбітражний керуючий передає, а орган місцевого самоврядування приймає такі об`єкти без додаткових умов у порядку, встановленому законом.

Таким чином, відповідно до статті 4 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом.

При цьому Кодексом України з процедур банкротства, який в даному випадку є спеціальним, передбачено саме інший порядок передачі об`єктів у комунальну власність, а саме: передання об`єктів комунальної інфраструктури у комунальну власність відповідних територіальних громад без додаткових умов.

Суд також зазначає, що ліквідаційна процедура у справі про банкрутство обмежена строком. Наявність на балансі банкрута майнових активів, які не підлягають включенню до ліквідаційної маси, перешкоджає завершенню ліквідаційної процедури.

Більше того, знаходження такого майна у ліквідатора потребує додаткових витрат на його утримання, що призводить до зменшення ліквідаційної маси, за рахунок якої відбувається погашення вимог кредиторів.

Згідно з частиною четвертою статті 11 Господарського процесуального кодексу України суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Стаття 6 Конвенції про захист прав людини та основних свобод, ратифікованої Законом від 17.07.1997. №475/97-ВР, гарантує кожній фізичній або юридичній особі право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

У цивільних, адміністративних і господарських справах перебіг провадження для цілей статті 6 Конвенції розпочинається з моменту подання позову і закінчується винесенням остаточного рішення у справі.

Справу про банкрутство ДП "Аграрний цех "Саксаганський" було порушено в 2011 році, проте на даний час ще триває розгляд справи.

Отже, перешкоджання завершенню ліквідаційної процедури призводить до збільшення строків розгляду справи, в свою чергу перевищення розумних строків розгляду справ становить порушення прав, гарантованих п. 1 ст. 6 Конвенції.

Враховуючи вищевикладене, господарський суд вважає за необхідне задовольнити клопотання ліквідатора про прийняття на баланс територіальної громади об`єктів державної власності ДП "Аграрний цех "Саксаганський" в межах справи про банкрутство №34/5005/6065/2011. Зобов`язати Девладівську сільськураду Софіївського району Дніпропетровської області без будь-яких додаткових вимог прийняти на баланс територіальної громади майно, яке знаходиться на балансі Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський", а саме Гуртожиток який знаходиться на території Девладівської сільської ради Дніпропетровської області Софіївського району.

Розглянувши заяву Девладівської сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області №2157 від 20.12.2021 про виключення майна з ліквідаційної маси.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

На підставі статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Відповідно до статті 11 Господарського процесуального кодексу України Суд при розгляді справи керується принципом верховенства права. Як встановив Конституційний Суд України у рішенні від 02.11.2004 № 15-рп/2004 у справі № 1-33/2004 верховенство права - це панування права в суспільстві, верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність. В свою чергу, практикою Європейського суду з прав людини одним із фундаментальних аспектів верховенства права є принцип правової визначеності (рішення у справах "Брумареску проти Румунії", "Стіл та інші проти Сполученого Королівства" та інші). Важливим аспектом правової визначеності вважається забезпечення єдності та стабільності судової практики.

Згідно із статтею 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю; ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності.

На підставі статті 1 Протоколу 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном; ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. При цьому у рішенні від 23.01.2014 у справі "East/West Alliance Limited проти України" (заява № 19336/04) Європейський Суд підкреслив, що будь-яке втручання державного органу у право на мирне володіння майном повинно забезпечити "справедливий баланс" між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав. Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Стосовно фруктових насаджень (насіння та кісткові), господарський суд зазначає наступне.

Фруктові насадження (насіння) розташовані на земельній ділянці площею 44,9464 га комунальної власності з кадастровим номером 1225286600:01:002:0078, а фруктові насадження (кісткові) на земельній ділянці площею 32,7475 га комунальної власності з кадастровим номером 1225286600:01:001:0007.

Відповідно до статті 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно із статтею 317 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно до статті 318 Цивільного кодексу України усі суб`єкти права власності є рівними перед законом.

За статтею 319 Цивільного кодексу України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Власність зобов`язує. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі. Держава не втручається у здійснення власником права власності. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Статтею 321 Цивільного кодексу України передбачено непорушність права власності. Зокрема, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Відповідно до частини 1 статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно із частиною 2 статті 79 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об`єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб. За частиною 3 статті 373 Цивільного кодексу України право власності на земельну ділянку поширюється на поверхневий (ґрунтовий) шар у межах цієї ділянки, на водні об`єкти, ліси, багаторічні насадження, які на ній знаходяться, а також на простір, що є над і під поверхнею ділянки, висотою та глибиною, які необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду (постанова від 10.05.2018 у справі 495/3710/13) багаторічні насадження не можуть розглядатися як окремий об`єкт права власності без земельної ділянки, на якій вони знаходяться, оскільки є складовою частиною земельної ділянки. Також перебування багаторічних насаджень на балансі підприємства не може вважатися підтвердженням права власності на ці насадження, оскільки баланс підприємства (організації) є формою бухгалтерського обліку, визначення складу і вартості майна і не свідчить про знаходження майна у власності (володінні) підприємства (організації). Відповідної правової позиції дотримувався і Верховний Суд України (постанова від 25.02.2015 року у справі № 6-14цс15). При цьому згідно із частиною 5 статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. А за частиною 6 статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Арбітражним керуючим було направлено вимогу від 17.03.2020 вих. № 02-07/3, адресовану Ордо-Василівській сільській раді щодо прийняття у комунальну власність об`єктів права державної власності, у тому числі фруктових насаджень - насіннєвих 1 шт. та кісткових 1 шт. Однак, станом на дату розгляду вказаної вимоги Ордо-Василівською сільською радою земельні ділянки на яких розташовані фруктові насадження не належали до комунальної власності сільської ради. З огляду на положення статей 83, 84 та 122 Земельного кодексу України (у редакції чинній до 27.05.2021) земельні ділянки на яких розташовані, визначені у вимозі, фруктові насадження належали до державної власності.

27.05.2021 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" і відповідно Земельний кодекс України в редакції даного Закону. Відповідно до пункту 24 Перехідних положень Земельного кодексу України з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад. Належність до комунальної власності Девладівської сільської ради земельних ділянок на яких розташовані фруктові насадження також підтверджується відповіддю арбітражного керуючого від 30.07.2021 № 02-07/21.

Вищевказані зміни до законодавства, що набули чинності 27.05.2021 зробили можливим та необхідним виконання вимоги арбітражного керуючого 17.03.2020 вих. № 02-07/3 вже Девладівською сільською радою як правонаступником Ордо-Василівської сільської ради. Зокрема, Девладівська сільська рада є правонаступником прав та обов`язків Ордо-Василівської сільської ради рішення Девладівської сільської ради від 07.12.2020 № 22-1/УШ "Про початок реорганізації юридичної особи - Ордо-Василевської сільської ради шляхом приєднання до - Девладівської сільської ради". Вказане рішення було прийняте у відповідності до положень Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій", що набрав чинності 06 грудня 2020 року.

Земельні ділянки, на яких розташовані вказані фруктові насадження на сьогодні офіційно зареєстровані як землі комунальної власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та мають комунальну форму власності і відповідно до відомостей Державного земельного кадастру.

Окремо, необхідно підкреслити, що перехід земель від державної до комунальної власності передбачений Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" є безумовним та не передбачає жодного відшкодування територіальними громадами державним органам, підприємствам та організаціям за зроблені поліпшення земельних ділянок, а також за багаторічні насадження, що на таких ділянках розташовані.

У цілому, право власності Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський" на фруктові насадження не було підтверджено взагалі (враховуючи, що перебування багаторічних насаджень на балансі підприємства не може вважатися підтвердженням права власності), а відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду (постанова від 03.12.2019 у справі № 904/10956/16) висновок суду не може ґрунтуватися на припущеннях та поясненнях однієї сторони. Згідно із частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Таким чином, фруктові насадження не є самосійним об`єктом права без земельної ділянки, на якій вони розташовані і на сьогодні належать до комунальної власності Девладівської сільської ради та не є власністю Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський". Зазначене унеможливлює реалізацію відповідних фруктових насаджень і обумовлює необхідність їх виключення зі складу ліквідаційної маси суб`єкта господарювання.

Стосовно лісосмуг 16 га (7 посадок), господарський суд зазначає наступне.

Лісосмуги загальною площею 16 га (включають 7 посадок) розташовані на земельних ділянках комунальної власності площею 13,6096 га з кадастровим номером 1225286600:01:001:0081 та площею 5.6906 га з кадастровим номером 1225286600:01:001:0079.

Враховуючи те, що 27.05.2021 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" і Земельний кодекс України на сьогодні діє в редакції даного Закону, усі землі за межами як в межах, так і за межами населених пунктів (окрім окремих категорій) тепер належать до комунальної власності територіальних громад в особі відповідних органів місцевого самоврядування - сільських, селищних, міських рад. Так, відповідно до пункту 24 Перехідних положень Земельного кодексу України з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.

Як зазначалося вище, багаторічні насадження не можуть розглядатися у якості окремого об`єкта права власності без земельної ділянки, на якій вони знаходяться, оскільки є складовою частиною земельної ділянки (постанова Верховного Суду від 10.05.2018 у справі 495/3710/13), а перебування багаторічних насаджень на балансі підприємства не є підтвердженням права власності на ці насадження.

Таким чином, якщо лісосмуги розташовані на землях комунальної власності Девладівської сільської територіальної громади, то вони також є комунальною власністю територіальної громади як складові відповідних земельних ділянок.

Земельні ділянки, на яких розташовані вказані фруктові насадження на сьогодні офіційно зареєстровані як землі комунальної власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та мають комунальну форму власності і відповідно до відомостей Державного земельного кадастру.

Стосовно греблі ставка, господарський суд зазначає наступне.

Гребля ставка розташована на території Девладівської сільської ради та є гідротехнічною спорудою та розташована на земельній ділянці комунальної власності площею 2,7053 га з кадастровим номером 1225286600:01:002:0093.

Згідно із визначенням, закріпленим у Законі України "Про аквакультуру" гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди) - об`єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод. Відповідно до пункту 1.9.18 Методики обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів та хвостів, затвердженої наказом Держкоміммістобудування і архітектури від 19.12.1995 № 252 гідротехнічні споруди - це споруди для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливим впливом вод: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тонелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувачі промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд. При цьому, саме поняття споруди надано у Податковому кодексі України, згідно із підпунктом 14.1.238 пункту 14.1 статті 14 якого споруди - це земельні поліпшення, що не належать до будівель і призначені для виконання спеціальних технічних функцій. Судовою практикою визнано, що гідротехнічні споруди існують у складі єдиного майнового комплексу з водним об`єктом і не можуть бути окремим об`єктом права власності, оскільки є приналежністю (складовою частиною речі) та слідує за головною річчю (рішення Яромлинецького районного суду Хмельницької області від 05.03.2021 у справі № 689/1034/20, постанова Хмельницького апеляційного суду від 27.07.2021 у справі №689/1034/20). Також судовою практикою визнано, що гідротехнічна споруда - гребля ставу належить до водного об`єкту, є його складовою, нерозривно з ним пов`язана та не є окремим самостійним об`єктом нерухомості, не може бути відокремлена від водного об`єкту (рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.12.2019 у справі № 560/2548/19, рішення Немирівського районного суду Вінницької області від 05.04.2021 у справі № 930/3031/19, постанови Апеляційного суду Вінницької області від 31.07.2018 у справі № 143/1249/17, від 02.05.2018 у справі № 130/259/17, від 29.05.2018 у справі № 125/2421/16, постанова Верховного суду від 14.11.2019 у справі № 143/1249/17 та ін.). Тобто гідротехнічна споруда водного об`єкту є цілісною з водоймою об`єктом, на якому вона знаходиться, що унеможливлює її відокремлення та використання окремо від водного об`єкту і її функціонування (використання) без гідроспоруди неможливе (рішення Господарського суду Житомирської області від 28.09.2020 у справі №906/265/19). Відповідно до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 № 127 гідротехнічні споруди не підлягають технічній інвентаризації як об`єкти нерухомого майна.

Крім того, законодавством встановлено обмеження на набуття у приватну власність земельних ділянок водного фонду, у тому числі під гідроспорудами. Зокрема, відповідно до частини 4 статті 84 Земельного кодексу України землі водного фонду не можуть передаватись у приватну власність, крім випадків, передбачених законодавством.

Відповідно до статті 51 Водного кодексу України водні об`єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою. У цьому випадку наявність права приватної власності на гідротехнічну споруду у певної особи, позбавить у майбутньому власника земельної ділянки під водним об`єктом (територіальну громаду) проводити відповідні земельні торги.

Таким чином, гребля ставка поза жодним сумнівом є гідротехнічною спорудою і є невід`ємною складовою водного об`єкта до якого належить. Вона не може розглядатися як окремий об`єкт права без відповідного водного об`єкта. Враховуючи положення Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин", а також відсутність прав Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський" на відповідну земельну ділянку водного фонду із розташованими на ній водним об`єктом та гідроспорудою вбачається віднесення вказаної земельної ділянки до комунальної власності Девладівської сільської територіальної громади.

З урахуванням вищевикладеного з метою дотримання положень чинного Земельного кодексу України, частини 5 статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" і правової позиції Верховного Суду (постанова Верховного Суду від 10.05.2018 у справі № 495/3710/13) та враховуючи вимогу арбітражного керуючого 17.03.2020 вих. № 02-07/3 усі зазначені об`єкти було прийнято до комунальної власності рішеннями Девладівської сільської ради.

Враховуючи вищевикладене, господарський суд вважає за необхідне задовольнити заяву Девладівської сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області №2157 від 20.12.2021 про виключення майна з ліквідаційної маси та виключити зі складу ліквідаційної маси банкрута фруктові насадження (насіння) на земельній ділянці площею 44,9464 га державної вланості з кадастровим номером 1225286600:01:002:0078; фруктові насадження (кісткові) на земельній ділянці площею 32,7475 га державної власності з кадастровим номером 1225286600:01:001:0007; лісосмугу 16 га (7 посадок), що розташовані на території Девладівської сільської ради, на землях державної форми власності, без кадастрового номеру; греблю ставок розташована на території Девладівської сільської ради, що не є гідротехнічною спорудою та за призначенням не використовується, по своїй суті є земляним насипом частково деформованим землезабором.

Розглянувши у судовому засіданні клопотання ліквідатора № 02-07/24 від 20.08.2021 про визначення умов аукціону з продажу майна ДП "Аграрний цех "Саксаганський" з урахуванням доповненого клопотання№02-07/24 від 20.08.2021, господарський суд встановив.

Як вбачається з матеріалів справи, ліквідатор просить суд визначити умови аукціону з продажу майна Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський", а саме:

- лісосмугу 16 га (7 посадок), що розташовані на території Девладівської сільської ради, на землях державної форми власності, без кадастрового номеру;

- фруктові насадження (насіння) на земельній ділянці площею 44,9464 га державної вланості з кадастровим номером 1225286600:01:002:0078;

- фруктові насадження (кісткові) на земельній ділянці площею 32,7475 га державної власності з кадастровим номером 1225286600:01:001:0007;

- гребля ставок розташована на території Девладівської сільської ради, що не є гідротехнічною спорудою та за призначенням не використовується, по своїй суті є земляним насипом частково деформованим землезабором.

При цьому, як вбачається з матеріалів справи (а.с. 256, 257; том 28) рішеннями Девладівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області №1159-16/VIII та №726-11/VIII вирішено прийняти у комунальну власність Девладівської сільської ради наступні об`єкти:

- лісосмуги загальною площею 16 га (всього 7 посадок), що розташовані на земельних ділянках площею 13.6096 га з кадастровим номером 122528600:01:001:0081 та площею 5.6906 га з кадастровим номером 1225283300:01:001:0079;

- греблю ставка, що розташована на території Девладівськох сільської ради на земельній ділянці водного фонду площею 2,7053 га з кадастровим номером 1225286600:01:002:0093;

- фруктові насадження (насіння), що знаходяться на земельній ділянці площею 44,9464 га з кадастровим номером 1225286600:01:0078.

- фруктові насадження (кісткові), що знаходяться на земельній ділянці площею 32,7475 га з кадастровим номером 1225286600:01:001:0007.

Вказані рішення Девладівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області в судовому порядку не оскаржувалися та на момент розгляду вказаної заяви є синними.

Між тим, у вказаному судовому судовому засіданні прийнято рішення про виключення із ліквідаційної маси Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський" наступні об`єкти:

- фруктові насадження (насіння) на земельній ділянці площею 44,9464 га державної вланості з кадастровим номером 1225286600:01:002:0078;

- фруктові насадження (кісткові) на земельній ділянці площею 32,7475 га державної власності з кадастровим номером 1225286600:01:001:0007;

- лісосмугу 16 га (7 посадок), що розташовані на території Девладівської сільської ради, на землях державної форми власності, без кадастрового номеру;

- гребля ставок розташована на території Девладівської сільської ради, що не є гідротехнічною спорудою та за призначенням не використовується, по своїй суті є земляним насипом частково деформованим землезабором.

Враховуючи вищевикладене, з огляду на те що вказані об`єкти, що є предметом розгляду погодження умов продажу виключені зі складу ліквідаційної маси банкрута та прийняті сільською радою на свій баланс, господарський суд вважає за необхідне у задоволенні клопотання ліквідатора № 02-07/24 від 20.08.2021 про визначення умов аукціону з продажу майна ДП "Аграрний цех "Саксаганський" з урахуванням доповненого клопотання №02-07/24 від 20.08.2021 відмовити.

У зв`язку з викладеним та з огляду на обставини справи, господарський суд вважає за необхідне продовжити строк ліквідаційної процедури та повноваження ліквідатора Шевченко Віталія Євгеновича до 01.05.2022, зобов`язавши ліквідатора Шевченко Віталія Євгеновича у строк до 01.05.2022 подати до господарського суду для затвердження звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс.

Керуючись статтями 119, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

УХВАЛИВ:

Клопотання ліквідатора про прийняття на баланс територіальної громади об`єктів державної власності ДП "Аграрний цех "Саксаганський" в межах справи про банкрутство №34/5005/6065/2011 - задовольнити.

Зобов`язати Девладівську сільськураду Софіївського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код 04525219) без будь-яких додаткових вимог прийняти на баланс територіальної громади майно, яке знаходиться на балансі Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський" (ідентифікаційний код 36595392), а саме Гуртожиток (інвентаризаційний номер 23555), який знаходиться на території Девладівської сільської ради Дніпропетровської області Софіївського району.

Заяву Девладівської сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області №2157 від 20.12.2021 про виключення майна з ліквідаційної маси - задовольнити.

Виключити зі складу ліквідаційної маси Державного підприємства "Аграрний цех "Саксаганський" (ідентифікаційний код 36595392) наступні об`єкти:

- фруктові насадження (насіння) на земельній ділянці площею 44,9464 га державної вланості з кадастровим номером 1225286600:01:002:0078;

- фруктові насадження (кісткові) на земельній ділянці площею 32,7475 га державної власності з кадастровим номером 1225286600:01:001:0007;

- лісосмугу 16 га (7 посадок), що розташовані на території Девладівської сільської ради, на землях державної форми власності, без кадастрового номеру;

- гребля ставок розташована на території Девладівської сільської ради, що не є гідротехнічною спорудою та за призначенням не використовується, по своїй суті є земляним насипом частково деформованим землезабором.

У задоволенні клопотання ліквідатора № 02-07/24 від 20.08.2021 про визначення умов аукціону з продажу майна ДП "Аграрний цех "Саксаганський" з урахуванням доповненого клопотання№02-07/24 від 20.08.2021 - відмовити.

Продовжити термін ліквідаційної процедури та повноваження ліквідатора Шевченко Віталія Євгеновича до 01.05.2022.

Зобов`язати ліквідатора Шевченко Віталія Євгеновича у строк до 01.05.2022 подати до господарського суду для затвердження звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс.

Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та може бути оскаржена в порядку та строк, встановлені ст. ст. 254-256 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст ухвали складено та підписано - 22.02.2022.

Суддя С.А. Примак

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення16.02.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103520634
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи

Судовий реєстр по справі —34/5005/6065/2011

Ухвала від 07.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Примак Сергій Анатолійович

Судовий наказ від 07.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Примак Сергій Анатолійович

Судовий наказ від 07.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Примак Сергій Анатолійович

Судовий наказ від 07.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Примак Сергій Анатолійович

Судовий наказ від 07.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Примак Сергій Анатолійович

Судовий наказ від 07.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Примак Сергій Анатолійович

Судовий наказ від 07.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Примак Сергій Анатолійович

Судовий наказ від 07.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Примак Сергій Анатолійович

Ухвала від 07.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Примак Сергій Анатолійович

Ухвала від 21.11.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Примак Сергій Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні