Справа № 216/8261/21
Провадження № 2/216/1604/22
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 лютого 2022 року місто Кривий Ріг
Дніпропетровської області
Центрально-Міський районний суд м. Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі головуючого судді Онопченка Ю.В.,
за участю:
секретаря судового засідання Авшаряна С.О.,
представника ППП ТОВ «УГК» - адвоката Давиденка А.О.,
представника ТОВ «УГК» - адвоката Міхайлова О.В.,
представника виконавчого комітету КМР Скляр Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду № 8 цивільну справу за позовом первинної профспілки працівників товариства з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія» до товариства з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія», виконавчого комітету Криворізької міської ради про зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправним і скасування рішення, -
в с т а н о в и в:
24 грудня 2021 року представник первинної профспілки працівників товариства з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія» (далі ППП ТОВ «Українська гірничодобувна компанія») звернувся до Центрально-Міського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія» (далі ТОВ «Українська гірничодобувна компанія»), виконавчого комітету Криворізької міської ради про зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправним і скасування рішення.
Позовна заява мотивована тим, що ППП ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» представляє інтереси працівників ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» на виконання умов Колективного договору від 22.12.2021 (далі Колективний договір), а саме п.п. 4.4., 1.15, та 22.12.2021 звернулася до директора ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» Генкуленка Сергія Миколайовича з проханням виконати умови Колективного договору, а саме: провести підвищення заробітної плати працівникам ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» не меншеніж на3%,відрахувати коштипервинній профспілціпрацівниківТОВ «Українська гірничодобувна компанія» на культурно-масову, фізкультурну й оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором, але не менше 0,3% фонду оплати праці.
23.12.2021 ППП ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» отримала відповідь за підписом директора ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» Генкуленка С.М. № 23/12, де було зазначено, що на даний час ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» не має змоги виконати вимоги профспілки у зв`язку з тяжким економічним становищем на підприємстві. Більш того, директор зазначив, що у зв`язку з тяжким економічним становищем на підприємстві планується скорочення працівників, про що профспілку буде повідомлено пізніше відповідно до умов чинного законодавства України.
В обґрунтування своєї позиції ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» зазначило, що підприємство є власником спеціального дозволу на користування надрами № 6414 від 20.07.2020, а саме на видобування залізних руд Саксаганського родовища залізних руд у кар`єрі «Північний» (руди повторної розробки четвертого та п`ятого залізничтих горизонтів), що знаходиться в м. Кривому Розі Дніпропетровської області, площею 114 га.
08.12.2021 виконавчим комітетом Криворізької міської ради було прийнято рішення № 653 «Про погодження підприємствам міста проведення у І кварталі 2022 року масових вибухів у кар`єрах», в якому ТОВ «Українська гірничодобувна компанія», на відміну від п`яти інших підприємств міста, було погоджено проведення масових вибухів на території кар`єру «Північний» на перший квартал 2022 році у розмірі лише один раз у січні на весь квартал (далі Рішення). З метою здійснення господарської діяльності з видобування залізних руд, 17 грудня 2020 року ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» було отримано акт про надання гірничого відводу № 3612 з метою розробки Саксаганського родовища залізних руд, кар`єр «Північний» (руди повторної розробки четвертого та п`ятого залізничних горизонтів), площею проекції гірничого відводу 124,8 га.
03.03.2021 між ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» та Криворізькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки № 2021150, згідно якого ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» отримало в користування земельну ділянку для розміщення кар`єру «Північний» з кадастровим номером 1211000000:06:065:0071, загальною площею 60,0001 га.
03.03.2021 між ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» та Криворізькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки № 2021149, згідно якого ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» отримало в користування земельну ділянку для розміщення кар`єру «Північний» з кадастровим номером 1211000000:06:065:0132, загальною площею 27,9417 га.
03.03.2021 між ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» та Криворізькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки № 2021148, згідно якого ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» отримало в користування земельну ділянку для розміщення кар`єру «Північний» з кадастровим номером 1211000000:08:109:0007, загальною площею 12,7628 га.
16 червня 2021 ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» було отримано дозвіл № UA12060170010065850-I-0018 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, терміном дії на 7 років до 16.06.2028, яким передбачено, що залповий викид (джерело № 8) від вибухових робіт не повинен перевищувати 2 сек. та з періодичністю не більше 48 разів на рік.
В 2021 році при здійсненні своєї господарської діяльності ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» керувався рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради № 704 від 16.12.2020 «Про погодження підприємствам міста проведення у 2021 році масових вибухів у кар`єрах» та рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради № 285 від 16.06.2021 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 16.12.2020 № 704» , якими ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» було погоджено максимально допустиму масу вибухової речовини про проведенні масового вибуху (тонн) 30 тон і не було встановлено обмежень щодо періодичності вибухів.
Як відомо позивачу, ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» для погодження проведення масових вибухів на 2022 рік було отримано всі необхідні погодження та висновки, а саме: погодження розроблених заходів по зниженню викидів забруднюючих речовин в атмосферу при здійсненні масових вибухів на 2022 рік Головним управлінням Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області, експертний висновок ДП «Криворізький експертно-технічний центр Держпраці» про відповідність технологічної, конструкторської, технічної документації нормативним актам з питань охорони праці, висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи Держпродспоживслужби.
Згідно Додатку № 1 до Рішення Криворізької міської ради № 380 від 31.03.2016 «Про розмежування повноважень між виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами міської ради та міським головою» одним із повноважень виконавчого комітету міської ради у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища є погодження проведення вибухових робіт з дотриманням вимог до охорони атмосферного повітря.
Незважаючи на наявність всіх необхідних документів для погодження ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» вибухів, рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради від 08.12.2021 № 653 «Про погодження підприємствам міста проведення у І кварталі 2022 року масових вибухів у кар`єрах» без законних підстав було порушено умови Дозволу № UA12060170010065850-I-0018 Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 16.06.2021 і, замість 48 разів на рік, було погоджено масовий вибух лише 1 раз у січні на перший квартал 2022 року з невизначеною перспективою на подальший період 2022 року.
Прийняття виконавчим комітетом Криворізької міської ради рішення від 08.12.2021 № 653 «Про погодження підприємствам міста проведення у І кварталі 2022 року масових вибухів у кар`єрах» щодо ТОВ «Українська гірничодобувна компанія», яким встановлено заборону на проведення масових вибухів, за виключенням одного разу у січні місяці, фактично означає, що, починаючи з лютого 2022 року проведення гірничих робіт на кар`єрі ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» буде зупинене на невизначений термін, а також заморожено на невизначений час всі існуючі на підприємстві соціальні програми.
Позивач вважає, що такі дії виконавчого комітету Криворізької міської ради призведуть до порушення законних прав та інтересів працівників ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» на працю.
Крім того, внаслідок зупинки проведення вибухових робіт в кар`єрі «Північний» основним ризиком є небезпека тривалої або короткочасної консервації вибухових блоків, заряджених вибухівкою. У разі зупинки кар`єру в момент, коли ні на одному з блоків не буде вибухівки, що очевидно буде мати місце внаслідок часової невизначеності заборони проведення вибухових робіт, встановленої виконавчим комітетом Криворізької міської ради щодо ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» зберігається небезпека масових відмов вибухових свердловин при їх заряджанні і підриванні після відновлення робіт, що може становити небезпеку для життя та здоров`я працівників ТОВ «Українська гірничодобувна компанія», задіяних у роботах на кар`єрі. Також фактичне зупинення гірничих робіт у кар`єрі «Північний» у зимовий період внаслідок встановленої заборони на проведення масових вибухів призведе до утворення деформації на бортах кар`єру, внутрішнього і зовнішнього відвалів в результаті накопичення опадів, обледеніння та скупчення снігу. Більш того, непогодження виконавчим комітетом Криворізької міської ради ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» проведення масових вибухів на території кар`єру «Північний» у 2022 році фактично є перешкодою у здійсненні господарської діяльності товариством.
До листа вих. № 117/11-21 від 11.11.2021 ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» адресованого виконуючому обов`язки Криворізького міського голови Вілкулу Юрію Григоровичу щодо погодження проведення масових вибухів на території кар`єру «Північний» у 2022 році було додано графік проведення масових вибухів в кар`єрі «Північний» на 2022 рік, погоджений ТОВ «Бластко Майнинг Сервіс», лист Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області щодо погодження розроблених заходів по зниженню викидів забруднюючих речовин в атмосферу при здійсненні масових вибухів на 2022 рік, експертний висновок ДП «Криворізький експертно-технічний центр Держпраці» про відповідність технологічної, конструкторської, технічної документації нормативним актам з питань охорони праці, висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи Держпродспоживслужби, тобто ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» були надані всі необхідні документи для погодження графіку проведення масових вибухів в кар`єрі «Північний» на 2022 рік. Враховуючи вищевикладені обставини, позивач вважає спірне рішення виконкому Криворізької міської ради протиправним, тому просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою суду від 24 грудня 2021 року справу прийнято до провадження та призначено до розгляду у підготовчому судовому засіданні.
Ухвалою суду від 11 лютого 2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
18 лютого 2022 року від представника відповідача виконкому Криворізької міської ради надійшов відзив на позов. Зі змісту якого встановлено, що виконком Криворізької міської ради позов не визнав, як на підставу заперечень посилався на те, що відсутній взаємозв`язок предметів позову другої вимоги з третьою та четвертою вимогою, що виключає можливість їх розгляду в одному цивільному судочинстві.
Колективний договір від 22.12.2021, на виконанні якого позивач наполягає у правовідносинах з ТОВ «Українська гірничодобувна компанія», був укладений значно пізніше від прийняття рішення № 653 від 08.12.2021, відповідно не порушує права працівників ТОВ «Українська гірничодобувна компанія».
Рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради «Про погодження підприємствами міста проведення у І кварталі 2022 року масових вибухів у кар`єрах» прийнято органом місцевого самоврядування на виконання владних повноважень, передбачених статтею 19 Закону України «Про захист атмосферного повітря», тому суд не повноважний на вирішення спору в частині визнання його протиправним та скасування. Виконавчим комітетом міської ради було встановлено недотримання ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» вимог щодо охорони атмосферного повітря та умов Дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 16.06.2021 № UA12060170010065850-I-0018 (пункту 3.1.4); невиконання попередніх рекомендацій відповідача, наведених в рішенні виконкому Криворізької міської ради від 16.06.2021 № 285 «Про погодження змін до рішення виконкому міської ради від 16.12.2020 № 704 «Про погодження підприємствами міста проведення у 2021 році масових вибухів у кар`єрах» ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» стосовно дотримання екологічних умов провадження планової діяльності, визначних висновком Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 21.10.2020 № 21/01-20198194345/1 з оцінки впливу на довкілля планової діяльності «Видобування залізних руд повторної розробки дільниці кар`єру «Північний» на Саксаганському родовищі» при здійснення масових вибухів у кар`єрах «Північний». Відповідно спірне рішення було прийнято як результат недотримання ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» вимог щодо охорони атмосферного повітря та недотримання екологічних умов висновку з оцінки впливу на довкілля. У місті Кривому Розі виникла істотна суспільна напруга та незручність (підвищений рівень промислового рудого пилу, шуму), зумовлені діяльністю ТОВ «Українська гірничодобувна компанія», що свідчить про недотримання останнім умов дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 16.06.2021, тому він не може покладати його в основу позовних вимог. Спірне рішення прийнято у відповідності до закону та повноважень міської ради, принципів державної екологічної політики, яка полягає в пріоритеті безпеки життя й здоров`я людини, з урахуванням фактичної екологічної ситуації та соціальної напруги, що виникла навколо виробничої діяльності ТОВ «Українська гірничодобувна компанія», тим більше, що ним регулюється діяльність інших суб`єктів господарювання, а саме: ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», ПРАТ «ІНГЗК», ПРАТ «ПівнГЗГ», ПРАТ «ЦГЗК», АТ «ПівдГЗК», а його скасування порушить права останніх.
Крім того, позивач не має права оскаржувати спірне рішення, оскільки воно не стосується його як окремої юридичної особи, а четверта вимога позову фактично спрямована на задоволення інтересів ТОВ «Українська гірничодобувна компанія», що є неприйнятним.
Позивачем не надано належних доказів на підтвердження заявлених вимог, а позовна заява ґрунтується на припущеннях.
Представник позивача Давиденко А.О. у судовому засіданні позов підтримав в повному обсязі.
Представник відповідача ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» Міхайлов О.В. позов визнав.
Представник відповідача виконавчого комітету Криворізької міської ради Скляр Н.М. просила суд відмовити позивачу в позові із посиланням на заперечення, викладені у відзиві на позов.
Вислухавши учасників процесу, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ч. 1ст. 3 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно дост. 4 ЦПК України, до суду може звернутись кожна особа за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Стаття15 ЦК Українипередбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно з п. 1 ч. 2ст. 16 ЦК Україниодним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання права, що в рівній мірі означає як наявність права, так і його відсутність або й відсутність обов`язків.
Зі змісту ч. 3ст. 16 ЦК Українивбачається, що суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Письмовими матеріалами справи встановлено, що ППП ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» діє на підставі статуту, затвердженого установчими зборами ППП ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» від 18.12.2021, протокол № 1, яким визначено мету, завдання, умови та порядок прийняття в члени профспілки та вибуття з неї, організаційна структура тощо. Основною метою діяльності профспілки є здійснення представництва і захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки (а.с.20-30).
22 грудня 2021 року між ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» та адміністрацією ППП ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» було укладено колективний договір на 2021-2023 роки, за умовами якого директор зобов`язався перераховувати кошти профспілці на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу в розмірі не менше ніж 0,3 % від фонду оплати праці товариства щомісячно згідно узгодженого кошторису; виплачувати заробітну плату працівникам товариства регулярно відповідно чинного законодавства. Щорічно проводити підвищення заробітної плати працівникам товариства у розмір не менше ніж на 3 % (п.п. 1.15, 4.4 Колективного договору).
Листом від 22.12.2021 № 1 голова ППП ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» Удод С.О. звертався до директора ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» Генкуленка С.М. з проханням, на виконання п.п. 4.4, 1.15 умов Колективного договору від 22.12.2021, у 2022 році провести підвищення заробітної плати працівникам ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» не менше ніж на 3 % та відрахувати кошти ППП ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» на культурно-масову, фізкультурну й оздоровчу роботу в розмірах не менше 0,3% форду оплати праці (а.с.61).
На вищевказане звернення листом від 23.12.2021 № 2312 ППП ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» було повідомлено, що на даний час товариство не має змоги виконати вимоги даного листа, так як на підприємстві склалася тяжка економічна ситуація, тому змушені не тільки призупинити виконання взятих на себе соціальних обов`язків, але й провести реорганізацію підприємства шляхом скорочення на 30 % найманих працівників, про що ППП ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» буде повідомлено додатково.
Також звернуто увагу профспілки на те, що тяжка економічна ситуація на підприємстві сталася не з вини підприємства, а у зв`язку з протиправними діями виконавчого комітету Криворізької міської ради. (ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» є власником спеціального дозволу на користування надрами № 6414 від 20.07.2020, а саме на видобування залізних руд Саксаганського родовища залізних руд у кар`єрі «Північний» (руди повторної розробки четвертого та п`ятого залізничних горизонтів), що знаходиться в м. Кривому Розі Дніпропетровської області, площею 114 га, та було укладено угоду про умови користування ділянкою надр від 20.07.2020 № 6414 (відповідно до Дозволу № UА 12060170010065850-І0018 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 16.06.2021, залповий викид (джерело № 8) від вибухових робіт не повинен перевищувати 2 сек. та з періодичністю не більше 48 разів на рік).
На виконання вимог ст. 19 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», п.п. 1 п «б» ч. 1 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» 11.11.2021 зверталось з листом вих. № 117/11-21 до виконуючого обов`язки Криворізького міського голови Вілкула Ю.Г. щодо погодження проведення масових вибухів на території кар`єру «Північний» у 2022 році. Після цього виконавчим комітетом Криворізької міської ради 08.12.2021 було прийнято рішення № 653 про погодження ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» проведення масових вибухів на території кар`єру «Північний» лише на січень 2022 року у розмірі одного разу протягом місяця, у зв`язку з чим ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» не зможе виконувати умови, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами, а також показники виробництва відповідно до затвердженого проекту розробки родовища та погодженого плату розвитку гірничих робіт на 2022 рік (а.с. 62-63).
Відповідно достатті 5-1КЗпП України,держава гарантуєпрацездатним громадянам,які постійнопроживають натериторії України: вільнийвибір видудіяльності; правовий захист від необгрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Якщо власник або уповноважений ним орган (особа) порушив умови колективного договору, профспілки, що його уклали, мають право надсилати власнику або уповноваженому ним органу (особі) подання про усунення цих порушень, яке розглядається у тижневий строк. У разі відмови усунути порушення або недосягнення згоди у зазначений строк профспілки мають право оскаржити неправомірні дії або бездіяльність посадових осіб до суду (ч. 2 ст. 19 КЗпП України).
03 березня 2021 року між ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» та Криворізькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки № 2021148, згідно якого ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» отримало в користування земельну ділянку для розміщення кар`єру «Північний» з кадастровим номером 1211000000:08:109:0007, загальною площею 12,7628 га (а.с.83-92).
03 березня 2021 року між ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» та Криворізькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки № 2021149, згідно якого ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» отримало в користування земельну ділянку для розміщення кар`єру «Північний» з кадастровим номером 1211000000:06:065:0132, загальною площею 27,9417 га (а.с.99-108).
03 березня 2021 року між ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» та Криворізькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки № 2021150, згідно якого ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» отримало в користування земельну ділянку для розміщення кар`єру «Північний» з кадастровим номером 1211000000:06:065:0071, загальною площею 60,0001 га (а.с.67-76).
11 листопада 2021 року ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» зверталася до виконуючого обов`язки Криворізького міського голови Вілкула Ю.Г. з листом щодо погодження проведення масових вибухів на території кар`єру «Північний» у 2022 році, до якого було додано графік проведення масових вибухів в кар`єрі «Північний» на 2022 рік, погоджений ТОВ «Бластко Майнинг Сервіс», лист Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області щодо погодження розроблених заходів по зниженню викидів забруднюючих речовин в атмосферу при здійсненні масових вибухів на 2022 рік, експертний висновок ДП «Криворізький експертно-технічний центр Держпраці» про відповідність технологічної, конструкторської, технічної документації нормативним актам з питань охорони праці, висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи Держпродспоживслужби, тобто ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» (а.с.115-127).
Рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради від 08.12.2021 № 653 «Про погодження підприємствам міста проведення у І кварталі 2022 року масових вибухів у кар`єрах» та додатком до нього визначено ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» право на проведення масових вибухів у І кварталі 2022 року в кількості 1 раз у січні (а.с.137-140).
Згідно ст. 19 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» видобування надр та вибухові роботи повинні проводитися з дотриманням вимог щодо охорони атмосферного повітря способами, погодженими із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, іншими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно до закону.
Відповідно до п.п. 1 п. «б» ч. 1 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: б) делеговані повноваження: 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені також у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.
Відповідно до експертного висновку державного підприємства «Криворізький експертно-технічний центр Держпраці» № 12.2-07-11-0096.21 від 15.06.2021 представлений на експертизу «Типовий проект проведення підривних робіт методом свердловинних зарядів на Саксаганському родовищі залізних руд, кар`єру «Північний» ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» відповідає вимогам нормативно-правових актів з питань охорони праці (а.с.121-127).
За результатами державної санітарно-епідеміологічної експертизи матеріали «Обґрунтування розміру санітарно-захисної зони кар`єру «Північний» ТОВ «Українська гірничодобувна компанія», розташованого за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, Саксаганський район», із підтвердженням та встановленням санітарно-захисної зони від межі робочого контуру кар`єру (ведення буро-вибухових робіт) розміром 550 м у східному, південно-східному і південному, 800 м у західному, 900 м у південно-західному і північно-західному, 1000 м у північно-східному напрямках та дотримання нормативних розмірів 1500 м в усіх інших напрямках, відповідають вимогам чинного санітарного законодавства України і можуть бути погоджені, що підтверджується висновком державної санітарно-епідеміологічної експертизи Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 02.09.2021 № 12.2-18-4/16103 (а.с.129-135).
Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України 16.06.2021 надано ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» дозвіл № UA12060170010065850-І-0018 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, на підставі висновку Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Термін дії дозволу з 16.06.2021 по 16.06.2028, та яким передбачено, що залповий викид (джерело № 8) від вибухових робіт не повинен перевищувати 2 сек. та з періодичністю не більше 48 разів на рік (а.с.141-142).
Відповідно до статті 51 Кодексу України про надра, розробка родовищ твердих, рідких і газоподібних корисних копалин та переробка мінеральної сировини провадяться згідно з затвердженими проектами та планами робіт, правилами технічної експлуатації та охорони надр.
Таким чином, незважаючи на наявність всіх необхідних документів для погодження ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» вибухів рішенням виконавчого комітетом Криворізької міської ради 08.12.2021 № 653 «Про погодження підприємствам міста проведення у І кварталі 2022 року масових вибухів у кар`єрах» було порушено умови дозволу № UA12060170010065850-I-0018 Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 16.06.2021 і, замість 48 разів на рік, було погоджено масовий вибух лише 1 раз у січні на перший квартал 2022 року з невизначеною перспективою на подальший період 2022 року, в результаті чого порушено законні права та інтереси працівників ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» на працю.
Зокрема, 22 грудня 2021 року між ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» та ППП ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» було укладено колективний договір на 2021-2023 роки, зареєстрований у виконавчому комітеті Центрально-Міської районної у міста ради м. Кривого Рогу, та відповідно до пунктів 2.4., 2.5., 4.6., 4.13. встановлено, що для забезпечення продуктивної зайнятості сторона власників зобов`язалася: «2.4. Не допускати необґрунтованого скорочення робочих місць. Рішення, наслідком якого може бути звільнення працівників, зменшення чисельності персоналу, приймати тільки після попереднього інформування та обговорення з первинними профспілковими організаціями підприємств у терміни, передбачені законодавством або колективним договором; 2.5. У разі виникнення об`єктивних причин, через які неминучі звільнення працівників з ініціативи власника, проводити їх лише за умови попереднього (не пізніше ніж за 3 місяці до намічуваних звільнень) письмового повідомлення відповідного профоргану про причини і обсяги цих звільнень, терміни вивільнення, спеціальності, категорії та кваліфікації працівників, що підлягають такому звільненню, а також про заплановані і здійснені заходи, які спрямовані на працевлаштування працівників, що підлягають вивільненню; 4.6. При тимчасовому переведенні працівників за їх згодою на іншу роботу з метою запобігання простою здійснювати оплату праці за виконану роботу, але не нижче ніж 100 % встановленої їм тарифної ставки (окладу), або, при виконанні норм виробітку на умовах відрядної системи оплати, зберігати їм середню заробітну плату за час роботи; 4.13. Власник підприємства у випадку передачі підприємством частини функцій (робіт, послуг) іншому підприємству, з якою пов`язане переведення працівників, гарантує включення у договори, що укладаються в цьому випадку, пунктів щодо збереження впродовж одного року працівникам, які переходять до іншого підприємства, умов оплати праці та її середньомісячного рівня, які вони мали на підприємстві, що здійснило таку передачу» (а.с.37-53).
Статтею 43Конституції Українивизначено,що коженмає правона належні,безпечні іздорові умовипраці,на заробітнуплату,не нижчувід визначеноїзаконом.
Конституційний Суд України у рішеннях від 07 липня 2004 року № 14-рп/2004, від 16 жовтня 2007 року № 8-рп/2007 та від 29 січня 2008 року № 2-рп/2008 зазначав, що визначене статтею 43 Конституції України право на працю розглядає як природну потребу людини своїми фізичними і розумовими здібностями забезпечувати своє життя. Це право передбачає як можливість самостійно займатися трудовою діяльністю, так і можливість працювати за трудовим договором чи контрактом.
Свобода праці передбачає можливість особи займатися чи не займатися працею, а якщо займатися, то вільно її обирати, забезпечення кожному без дискримінації вступати у трудові відносини для реалізації своїх здібностей. За своєю природою право на працю є невідчужуваним і по суті означає забезпечення саме рівних можливостей для його реалізації.
Скорочення масових вибухів у 2022 році ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» призведе до скорочення робочих місць працівників товариства та обмежить права останніх на працю.
Крім того, у разі зупинки кар`єру в момент, коли ні на одному з блоків не буде вибухівки, що очевидно буде мати місце внаслідок часової невизначеності заборони проведення вибухових робіт, встановленої рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради щодо ТОВ «Українська гірничодобувна компанія», зберігається небезпека масових відмов вибухових свердловин при їх заряджанні і підриванні після відновлення робіт, що може становити небезпеку для життя та здоров`я працівників, задіяних у роботах на кар`єрі.
Вимога щодо обґрунтованості рішення суб?єкта владних повноважень означає, що таке рішення повинно прийматися з урахуванням усіх обставин, що мають значення для його прийняття. Цей критерій відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб?єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов?язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього суб?єкт владних повноважень має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо. Суб?єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Вказане кореспондується з правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові № 127/10136/17 від 12 лютого 2020 року.
Принцип обґрунтованості відображений також у практиці ЄСПЛ.
Так, у рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України» (від 10 лютого 2010 року, заява N4909/04, пункт 58) ЄСПЛ зазначив, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
У рішенні від 31.07.2003 у справі «Дорани проти Ірландії» Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття «ефективний засіб» передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Причому, як наголошується у рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Салах Шейх проти Нідерландів», ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи «Каіч та інші проти Хорватії» (рішення від 17.07.2008), Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц (провадження № 14-338цс18), від 01 жовтня 2019 року у справі № 910/3907/18 (провадження № 12-46гс19). Відтак, застосування судом того чи іншого способу захисту має приводити до відновлення порушеного права позивача.
У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими необхідно розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
З огляду на наведене, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Підстави, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі підстави відсутні, орган повинен його надати. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - надати дозвіл або не надати (відмовити). Згідно з законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями, тому зазначені повноваження не є дискреційними.
Вказаний висновок узгоджується з постановою Верховного Суду від 03 квітня 2020 року у справі № 640/18866/18.
Отже, судом встановлено, що рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради № 653 від 08.12.2021 «Про погодження ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» проведення масових вибухів на території кар`єру «Північний» 1 раз у січні 2022 року» прийнято без достатніх на те правових підстав та порушує права ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» як суб`єкта господарювання, створюючи перешкоди у здійсненні його господарської діяльності, та як наслідок порушення прав та інтересів працівників товариства, обмежуючи останніх у праві на працю та її належну оплату.
При прийнятті вищевказаного рішення виконавчим комітетом Криворізької міської ради не було враховано умови дозволу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами № UA12060170010065850-I-0018 від 16.06.2021, і замість 48 разів на рік, було погоджено масовий вибух лише 1 раз у січні на перший квартал 2022 року.
Верховний Суд у своїй практиці, зокрема, у постанові від 25 липня 2019 року у справі № 826/13000/18, звертав увагу, що встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права, є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до особи.
За встановлених обставин доводи представника відповідача виконавчого комітету Криворізької міської ради про законність прийняття оспорюваного рішення в межах визначених законодавством, повноваженнями які вони розуміють як дискреційні, є неспроможними та не можуть бути втяті до уваги. Криворізька міська рада та її посадові особи як суб`єкти владних повноважень зобов`язані діяти лише на підставі та в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України), а також з урахуванням прав та інтересів громадян, зокрема в даному випадку працівників ТОВ «Українська гірничодобувна компанія».
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що спірне рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради слід визнати протиправним і скасувати, вважати затвердженою та погодженою ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» кількість проведення масових вибухів в кар`єрі «Північний» на 2022 рік у розмірі 48 разів на рік відповідно до статті 19 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», у зв`язку з чим зобов`язати ТОВ «Українська гірничодобувна компанія» здійснити підвищення заробітної плати працівникам товариства не менше ніж на 3 % на виконання п. 4.4. умов Колективного договору.
Відповідно до ст. 133 ЦПК Українисудові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
При зверненні до суду з цим позовом профспілкою було сплачено судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 6810 грн, що відповідає приписам Закону України «Про судовий збір», тому він підлягає стягненню з відповідачів на користь позивача.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 12, 13, 76-81, 89, 258, 259, 263-265, 268, 273, 352, 354 ЦПК України, ст. 43 Конституції України, ст. 16 ЦК України, ст.ст. 5-1, 19 КЗпП України, ст. 19 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» суд
у х в а л и в:
Позовну заяву первинної профспілки працівників товариства з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія» до товариства з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія», виконавчого комітету Криворізької міської ради про зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправним і скасування рішення задовольнити.
Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія» здійснити підвищення заробітної плати працівникам товариства з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія» не менше ніж на 3%.
Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради № 653 від 08 грудня 2021 року про погодження товариству з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія» проведення масових вибухів на території кар`єру «Північний» 1 раз у січні 2022 року.
Вважати затвердженою та погодженою товариству з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія» кількість проведених масових вибухів у кар`єрі «Північний» на 2022 рік у розмірі 48 разів на рік відповідно до статті 19 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія», виконавчого комітету Криворізької міської ради на користь первинної профспілки працівників товариства з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія» судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 3405 грн (три тисячі чотириста п`ять гривень) з кожного.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасникам справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне рішення суду виготовлене 23 лютого 2022 року.
Відомості про учасників справи згідно п. 4 ч. 5 ст. 265 ЦПК України:
- позивач: первинна профспілка працівників товариства з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія», код ЄДРПОУ: 44549018, місцезнаходження: 50000, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пр. Поштовий, буд. 1, каб. 400;
- відповідач: товариство з обмеженою відповідальністю «Українська гірничодобувна компанія», код ЄДРПОУ: 42952267, місцезнаходження: 50000, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пр. Поштовий, буд. 1, каб. 400;
- відповідач: виконавчий комітет Криворізької міської ради, код ЄДРПОУ: 04052169, місцезнаходження: 50000, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, площа Молодіжна, буд. 1.
Суддя Ю.В.Онопченко
Суд | Центрально-Міський районний суд м.Кривого Рогу |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2022 |
Оприлюднено | 27.06.2022 |
Номер документу | 103521983 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Синельников Євген Володимирович
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Синельников Євген Володимирович
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Синельников Євген Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні