ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімфер ополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
06.07.10 Справа №2а-5834/10/2/0170
Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі
головуючого судді
Яковлєва С.В. , при секрета рі Дрягіні В.П.
розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу
за позовом Споживчого ко оперативу рекреаційного пр изначення «Катран»
до Республіканського ком ітету по земельних ресурсах АРК третя особа Привітне нька сільська рада
про визнання протиправним та скасування пункту висно вку, спонукання до
виконання певних дій
за участю представників:
від позивача - Ломейко Є .В. - пред-к, дов. № 3 від 01.04.20 10 р.
від відповідача - Гущін а А.О. - пред-к, дов. № 90/10-29 від 04.02.2009 р.
від третьої особи - не з' явився
Суть спору: Споживчий коо ператив рекреаційного при значення «Катран» (далі поз ивач) звернувся до суду з позо вом, в якому просив визнати п ротиправним та скасувати п.1 р. V Висновку Республікансько го комітету по земельних рес урсах АРК (далі відповідач) в ід 10.12.2009 р. № 5349-з/15, визнати «Проект землеустрою з відводу земел ьної ділянки в оренду Спожив чому кооперативу рекреаційн ого призначення «Катран» дл я розміщення паркової зони, с портивних майданчиків, автос тоянки, а також інженерних ме реж забезпечення за адресою: с.Привітне, на території Прив ітненької селищної ради» так им, що отримав позитивний вис новок відповідача. Вимоги м отивовані тим, що відповідач необґрунтовано надав негати вний висновок проекту землеу строю, який був підготовлени й позивачем.
Суд залучив для участі у справі в якості третьої осо би, яка не заявляє самостійни х вимог на предмет спору на ст ороні позивача, Привітненськ у сільську раду (далі Рада).
Представник позивача наполягав на задоволенні по зовних вимог у повному обсяз і.
Представник відповід ача у судовому засіданні, яке відбулось 07.06.2010р., надав запер ечення на позов (вих. № 4448/10-17 від 0 7.06.2010 р.), в яких зазначив, що пози вачу не був наданий позитивн ий висновок Державної землев порядної документації по про екту землеустрою з причин то го, що він набув право корист ування земельною ділянкою бе з дотримання порядку, встан овленого чинним законодавс твом.
Під час розгляду спра ви представники сторін напол ягали на вимогах та заперече ннях, викладених у позові та в ідзиві на позовну заяву.
Рада явку свого предс тавника у судові засідання н е забезпечила, 21.06.2010р. надала п ояснення, в яких визначила, що згідно з вимогами чинного за конодавства було вирішено пи тання про надання позивачу в користування на умовах орен ди земельної ділянки, у відпо відача відсутні правові підс тави для надання негативного висновку на підготовані пе ршим документи.
Представники позивач а та відповідача у судовому засіданні 06.07.2010 р. наполягали н а розгляді справи за наявним и в неї матеріалами.
Суд, приймаючи до уваг и надання Радою необхідних пояснень, відсутність у мате ріалах справи клопотання про неможливість розгляду справ и без участі її представника , керуючись ст. 128 КАС України, в важає можливим розглянути сп раву на підставі наявних док азів.
Розглянувши матеріал и справи, дослідивши надані д окази, заслухавши представни ків учасників процесу, суд
ВСТАНОВИВ:
Радою 28.02.2006 р. було прийнят о рішення № 840, відповідно до як ого позивачу був наданий до звіл на складання проекту зе млеустрою по відведенню зе мельної ділянки площею 1,6 га я ка примикає до орендованої н им земельної ділянки, для роз міщення паркової зони, спорт ивних майданчиків та автост оянки, інженерних мереж забе зпечення, відповідно до Гене рального плану. Позивач мав п ротягом одного року розроби ти та узгодити проект землеу строю та надати сільської р ади на затвердження для укла дення договору оренди землі.
На 41 сесії 5 скликання Привітненької сільської рад и 28.05.2009 р. було прийнято рішення № 41/42, відповідно до якого до 28.05.2 010 р. був продовжний термін дії рішення № 840 від 28.02.2006 р.
Позивачем був складений Пр оект землеустрою по відведен ню земельної ділянки, який бу в надісланий відповідачу дл я узгодження.
Відповідачем 10.12.2009 р. бу в підготовлений висновок № 5349 -з/15 по узгодженню Проекту зе млеустрою по відведенню земе льної ділянки в оренду пози вачу для розміщення парково ї зони, спортивних майданчик ів, автостоянки, а також інжен ерних мереж забезпечення за адресою: с.Привітне, на терито рії Привітненької сільсько ї ради, в р.V «Висновки» .п1 яког о зазначено про відмову в йог о узгоджені з причин порушен ня ст.124, 134 Земельного кодексу У країни вирішення питання пр о оренду земельної ділянки б ез проведення аукціону.
Ст.19 Конституції Укра їни визначає, що органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування зобов' я зані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та законами України.
Оцінюючи правомірні сть дій та рішень державного органу, суд має керуватися к ритеріями, закріпленими у ст . 2 КАС України, згідно з якою у справах щодо оскарження ріш ень, дій чи бездіяльності суб 'єктів владних повноважень а дміністративні суди перевір яють, чи прийняті (вчинені) вон и: 1) на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України; 2) з використанням по вноваження з метою, з якою це п овноваження надано; 3) обґрунт овано, тобто з урахуванням ус іх обставин, що мають значенн я для прийняття рішення (вчин ення дії); 4) безсторонньо (неуп ереджено); 5)добросовісно; 6) роз судливо; 7) з дотриманням принц ипу рівності перед законом, з апобігаючи несправедливій д искримінації; 8) пропорційно, з окрема з дотриманням необхід ного балансу між будь-якими н есприятливими наслідками дл я прав, свобод та інтересів ос оби і цілями, на досягнення як их спрямоване це рішення (дія ); 9) з урахуванням права особи н а участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто пр отягом розумного строку.
Згідно зі ст. 14 Консти туції України земля є основн им національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на зе млю набувається і реалізуєт ься громадянами і суб'єктами господарської діяльності (ю ридичними і фізичними особам и) виключно відповідно до зак ону.
На час розгляду спо ру порядок регулювання земе льних відносин встановлений у Земельному кодексі Україн и ( далі ЗК України).
Серед передбачених ст. 12 ЗК України повноважень с ільських, селищних, міських р ад в галузі земельних віднос ин є передача земельних діля нок комунальній власності у власність громадянам та юри дичним особам , надання їх у ко ристування відповідно до ви мог цього кодексу.
Ст. 83 ЗК України визн ачає, що у комунальній власно сті знаходяться всі землі в м ежах населених пунктах, окрі м земель приватної і державн ої власності, а також земельн і ділянки за їх межами, на яких розміщені об'єкти комунальн ої власності.
Право оренди земель ної ділянки - це застосован е на договорі строкове платн е володіння і користування з емельною ділянкою, необхідно ю орендареві для провадження підприємницької та іншої ді яльності(ст.93 ЗК України).
Відповідно до ст. 116 ЗК України громадяни та юридич ні особи набувають права вла сності та права користування земельними ділянками із зем ель державної або комунальн ої власності за рішенням орг анів виконавчої влади або ор ганів місцевого самоврядува ння в межах їх повноважень, ви значених ЗК України. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних д ілянок у власність або надан ня їх у користування.
Згідно зі ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок де ржавної або комунальної влас ності у користування здійсню ється на підставі рішень орг анів виконавчої влади або ор ганів місцевого самоврядува ння. Особа, зацікавлена в одер жанні у користування земельн ої ділянки із земель державн ої або комунальної власності за проектом її відведення, зв ертається з клопотанням про вибір місця розташування зем ельної ділянки до відповідно ї сільської, селищної, місько ї, районної, обласної ради, Каб інету Міністрів України, Рад и міністрів Автономної Респу бліки Крим, місцевої державн ої адміністрації. Розроблени й проект відведення земельно ї ділянки погоджується з тер иторіальним органом виконав чої влади з питань земельних ресурсів, органом містобуду вання і архітектури та охоро ни культурної спадщини, прир одоохоронним і санітарно-епі деміологічним органами, а та кож з відповідним територіал ьним органом виконавчої влад и з питань лісового або водно го господарства (у разі вилуч ення (викупу), надання, зміни ц ільового призначення земель них ділянок лісогосподарськ ого призначення чи водного ф онду). Погоджений проект відв едення земельної ділянки піс ля одержання позитивного вис новку державної землевпоряд ної експертизи у випадках, пе редбачених законом, подаєтьс я разом з клопотанням про над ання земельної ділянки до ві дповідної державної адмініс трації, Ради міністрів Автон омної Республіки Крим або сі льської, селищної, міської, ра йонної, обласної ради, які роз глядають його в місячний стр ок і в межах своїх повноважен ь, визначених цим Кодексом, пр иймають рішення про надання земельної ділянки у користув ання.
Право на оренду зем ельної ділянки виникає післ я укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 ЗК України). Ст. 126 ЗК Україн и передбачає, що право оренди земельної ділянки оформляєт ься договором , який реєструє ться відповідно до закону.
Порядок розгляду і затвердження землевпорядно ї документації визначений у ст.186 ЗК України, та передбачає погодження проектів землеко ристувань та їх затвердження органами виконавчої влади т а місцевого самоврядування. Проекти землеустрою підля гають державній експертизі , яка здійснюється органом по земельних ресурсах відповід но до закону.
Законом України № 3 09- IU від 03.06.2008 р., який набрав чинні сть 04.06.2008 р. внесені зміни до ст . 124 ЗК України, відповідно до як их набуття права оренди земе льних ділянок, що перебувают ь у державній або комунальні й власності, здійснюється ви ключно на аукціонах (крім зем ельних ділянок, на яких розта шовані об'єкти нерухомого ма йна, що перебувають у власнос ті громадян і юридичних осіб , в яких відсутні акції (частки , паї), що належать державі, наб уття права на оренду земельн их ділянок під об'єкти соціал ьного призначення, будівницт во соціального і доступного житла, використання земельни х ділянок для розробки корис них копалин та спеціального водокористування відповідн о до отриманих спеціальних д озволів (ліцензій), використа ння релігійними організація ми (під культовими будівлями ), які легалізовані в Україні).
Ст. 140 Конституції У країни визначає, що місцеве с амоврядування є правом тери торіальної громади - мешкан ців села, селища, міста - самос тійно вирішувати питання мі сцевого значення в рамках Ко нституції і законів України. Місцеве самоврядування зді йснюється територіальною г ромадою у порядку, встановле ному законом, як безпосередн ьо, так і через органи місцево го самоврядування: сільські, селищні, міські ради і їх орга ни.
Органи місцевого самоврядування в межах повн оважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов 'язковими до виконання на від повідній території (ст. 144 Конс титуції України).
Порядок обрання ор ганів місцевого самоврядува ння, їх функціонування та пов новаження передбачено в Зако ні України «Про місцеве само врядування в Україні».
Відповідно до Зак ону України «Про місцеве сам оврядування в Україні» сільс ькі, селищні, міські ради є орг анами місцевого самоврядува ння, які представляють відпо відні територіальні громади і здійснюють від їх імені та у їх інтересах функції і повно важення місцевого самовряду вання, визначені Конституціє ю України, іншими законами (ст . 10 ).
До виключної компе тенції селищних рад, передба чених ст. 26 Закону України «Пр о місцеве самоврядування в У країні», відноситься вирішен ня відповідно до закону пита нь регулювання земельних від носин.
Ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлює, що сі льські, селищні, міські, район ні в місті, районні, обласні ра ди проводять свою роботу сес ійно. Ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Ук раїні» визначає, що акти місц евих рад, прийняті в межах над аних їм повноважень, обов'язк ові для виконання всіма розт ашованими на відповідній тер иторії органами виконавчої в лади, об'єднаннями громадян, п ідприємствами, установами, о рганізаціями і громадянами .
Під час розгляду сп рави Рада , яка є органом міс цевого самоврядування, який відповідно до зазначених ви ще положень чинного законода вства має право вирішувати п итання землекористування по зивачем земельної ділянки , в изначила що до набрання Зак оном України № 309- IU від 03.06.2008 р. чин ності в порядку, який діяв на той час, вирішила питання що до встановлення режиму земл екористування земельною д ілянкою , проект по відведен ню якої був розроблений по зивачем, підтвердивши це ріш ення 28.05.2009р. шляхом продовжен ня терміну , визначеного пози вачу для розробки необхідн ої документації.
За таких умов суд приходи ть до висновку, що Привітнень ка сільська рада , діючи в меж ах повноважень, встановлених у Законі України «Про місцев е самоврядування в Україні», ЗК України, визначилась з пит анням щодо порядку землекори стування земельною ділянкою , фактично вирішивши передат и її в оренду саме позивачу з додержанням процедури, вста новленої у ст.118, 123,124 ЗК України в редакції, яка діяла станом на прийняття відповідного ріше ння, тобто на 28.02.2006р. Незмінніст ь визначеного нею порядку ко ристування земельною ділянк ою підтверджено останньою пр ийняттям 28.05.2009 р. рішення № 41/42. Змі ни у зазначений вище порядок надання земельних ділянок в оренду з земель державної та комунальної власності шлях ом проведення аукціону, були внесені вже після того, як вк азаний орган місцевого самов рядування визначив землеко ристувача земельної ділянки - позивача.
В силу викладеного суд вважає, що питання землекори стування земельною ділянкою вирішено відповідно до поло жень чинного законодавства У країни, а твердження відпові дача, щодо порушень порядку н адання земельної ділянки в о ренду не ґрунтуються на обст авинах справи та спростовуют ься наданими третьою особою та позивачем документами.
Вивчивши зазначені фак ти, суд вважає необхідним виз начити, що висновки відповід ача щодо невідповідності про екту землеустрою, який був ро зроблений позивачем, вимогам чинного законодавства Украї ни, зроблені без урахування в сіх обставин, в наслідок чого в цій частині позовні вимог и підлягають задоволенню.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС Украї ни завданням адміністративн ого судочинства є захист пра в, свобод та інтересів фізичн их осіб, прав та інтересів юри дичних осіб у сфері публічно -правових відносин від поруш ень з боку органів державної влади, органів місцевого сам оврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб' єктів при здійсненні ними вл адних управлінських функцій на основі законодавства, в то му числі на виконання делего ваних повноважень.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи безді яльність суб' єктів владних повноважень, крім випадків, к оли щодо таких рішень, дій чи б ездіяльності Конституцією а бо законами України встановл ено інший порядок судового п ровадження.
В силу викладеного на ад міністративний суд не поклад ений обов' язок визнавати б удь-які документи, підготова ні не органами владних повно важень такими, що пройшли екс пертизу та отримали будь-яки й висновок. За таких обставин не підлягають задоволенню в имоги по визнанню Проекту зе млеустрою, розробленого поз ивачем, таким, що отримав пози тивний висновок відповідача .
Під час судового засіда ння, яке відбулось 06.07.2010 р. були оголошені вступна та резолю тивна частини постанови. Від повідно до ст. 163 КАСУ постанов у складено 09.07.2010 р.
Керуючись ст.ст. 160-163 КАС У країни, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити час тково.
2. Визнати проти правними дії Республіканськ ого комітету по земельних ре сурсах АРК щодо надання нега тивного висновку по узгоджен ню Проекту землеустрою по ві дводу Споживчому кооператив у рекреаційного призначенн я «Катран» (м.Алушта, с. Привіт не, вул. Парнікова 2, код ЄДРПОУ 22275217) земельної ділянки, викла деного у п.1 р. V Висновку № 5349-з/15 від 10.12.2009 р.
3. В іншій част ині позовних вимог - у позов і відмовити.
У разі неподання заяви про а пеляційне оскарження, постан ова набирає законної сили че рез 10 днів з дня її проголошен ня, а в разі складення постано ви у повному обсязі відповід но до статті 160 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни - з дня складення в повном у обсязі.
Якщо постанову було пр оголошено у відсутності особ и, яка бере участь у справі, то постанова набирає законної сили через 10 днів з дня отрима ння особою копії постанови, у разі неподання нею заяви про апеляційне оскарження.
Якщо після подачі заяв и про апеляційне оскарження , апеляційна скарга не подана , постанова вступає в законну силу через 20 днів після подан ня заяви про апеляційне оска рження.
Постанова може бу ти оскаржена в порядку і стро ки передбачені ст. 186 Кодексу а дміністративного судочинст ва України.
Суддя Як овлєв С.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 06.07.2010 |
Оприлюднено | 04.08.2010 |
Номер документу | 10354771 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Яковенко Світлана Юріївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Яковлєв С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні