ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 У Х В А Л А
14 лютого 2022 рокум. Київ№ 826/5577/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Федорчука А.Б., при секретарі судових засідань Левкович А.С., розглянувши у судовому засіданні заяву позивача про встановлення порядку та способу виконання судового рішення, прийнято в адміністративній справі
за позовомфізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (
АДРЕСА_1 )
доГоловного управління ДПС у місті Києві (04116, м. Київ, вулиця Шолуденка,
33/19)
про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії, -
за участю:
представника позивача Чакалова Р.К.,
представника відповідача Івах Г.В.,
В С Т А Н О В И В :
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернулася з позовом до Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління ДФС у м. Києві про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 грудня 2017 року адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 задоволено.
Окружним адміністративним судом міста Києва 18 червня 2018 року видано виконавчі листи, у яких боржником значиться Державна податкова інспекція у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (02094, м. Київ, бульвар Верховної Ради, будинок 24-Б; код ЄДРПОУ 38730029).
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 серпня 2019 року замінено позивача по справі з Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління ДФС у м. Києві на Головне управління ДФС у місті Києві (04116, м. Київ, вулиця Шолуденка, 33/19, код ЄДРПОУ 39439980).
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 грудня 2021 року замінено сторону (боржника) виконавчого провадження № 57447953 Головне управління ДФС у м. Києві (код ЄДРПОУ 39439980) на територіальний орган Державної податкової служби України, утворений як її відокремлений підрозділ ДПС, - Головне управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 44116011).
До суду надійшла заява фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про заміну способу та порядку виконання судового рішення, в якій позивач просить змінити спосіб і порядок виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 16.12.2017 року по справі 826/5577/17 в частині зобов`язання Головного управління ДФС у місті Києві (на сьогодні після заміни сторони виконавчого провадження територіальний орган Державної податкової служби України, утворений як її відокремлений підрозділ ДПС, - Головне управління ДПС у м. Києві код ЄДРПОУ 44116011) подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок про суми відшкодування податку на додану вартість на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 - на стягнути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у місті Києві на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість за листопад 2014 року у розмірі 686 534,00 грн.
Вказана заява мотивована тим, що виконання судового рішення у спосіб, визначений у рішенні суду від 26 грудня 2017 року є неможливим через зміни у законодавстві щодо порядку відшкодування ПДВ.
Так, не функціонування Тимчасового реєстру та відсутність інформації про узгоджену суму бюджетного відшкодування позивача у діючому Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість призводить до того, що рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 грудня 2017 року у справі №826/5577/17 є невиконаним з надмірною затримкою. При цьому, право фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на отримання відшкодування податку на додану вартість за листопад 2014 року у розмірі 686 534,00 грн. встановлене судовим рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва.
Вказану заяву судом призначено до розгляду в судовому засіданні.
Вирішуючи заяву представника позивача по суті, суд виходить з наступного.
Згідно із частиною 2 статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Частиною 1 статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Відповідно до частини 3 статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його не можливим.
З аналізу положень Кодексу адміністративного судочинства України вбачається, що зміна способу або порядку виконання судового рішення можлива лише з підстав, що ускладнюють його виконання або роблять неможливим.
При цьому, як зміну способу і порядку виконання судового рішення слід розуміти застосування судом нових заходів щодо його реалізації у зв`язку з неможливістю виконання цього рішення раніше визначеними способом і порядком.
Як слідує з рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 грудня 2017 року у даній справі, яке набрало законної сили, підставою звернення платника податків з адміністративним позовом стало те, що органом ДФС не вчинено заходів щодо повернення фізичній особі-підприємцю заявленої суми відшкодування податку на додану вартість за листопад 2014 року у розмірі 686 534,00 грн.
З доданих до заяви про зміну способу і порядку виконання судового рішення матеріалів вбачається, що листом від 31 жовтня 2018 року №33395/26-15-07-06-17 Головне управління ДПС у місті Києві повідомило державного виконавця, що Законом України від 21 грудня 2016 року №1797-VIII, який набрав чинності з 01 січня 2017 року, змінений порядок здійснення бюджетного відшкодування, який наразі не передбачає надання контролюючим органом висновку про відшкодування та його направлення до органу державного казначейства, оскільки таке відшкодування здійснюється в автоматичному порядку на підставі інформації, вираженої в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Відтак, у зв`язку з набранням чинності постанови Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 року №26 «Про затвердження порядку ведення Реєстру заяв про повернення сум бюджетного відшкодування ПДВ», яким передбачено ведення Тимчасового реєстру заяв, поданих до 01 лютого 2016 року та за якими суми ПДВ станом на 01 січня 2017 року не були відшкодовані Головне управління ДФС у місті Києві не може подати до Головного управління ДКСУ у місті Києві висновок про суми відшкодування податку на додану вартість на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 .
Також, в судовому порядку встановлено протиправність накладення на контролюючий орган штрафу за невиконання судового рішення, прийнятого в межах справи №826/5577/17 та вказано про неможливість виконання покладеного на податкові органи рішеннями судів обов`язку скласти та подати до органу казначейства висновок щодо відшкодування податку на додану вартість після внесених до податкового законодавства змін.
Як встановлено судом, з моменту виникнення спірних правовідносин відбувалися зміни в податковому законодавстві щодо алгоритму дій платників податків та контролюючих органів в процедурі бюджетного відшкодування.
Так, з 01 квітня 2017 року бюджетне відшкодування податку на додану вартість здійснюється органами казначейства на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, без надання висновків контролюючих органів.
Такий порядок бюджетного відшкодування платнику податків податку на додану вартість відмінний від того, що встановлений в постанові суду від 26 грудня 2017 року, та регулюються пунктом 200.7 статті 200 Податкового кодексу України, згідно якого платник податків подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Згідно із підпунктом 200.7.1 пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Відповідно до пункту 200.13 статті 200 Податкового кодексу України на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п`яти операційних днів.
Зазначений механізм бюджетного відшкодування податку на додану вартість регулюється Порядком ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 року №26 (далі - Порядок №26).
Відповідно до пункту 56 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України до 01 лютого 2017 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, формує у хронологічному порядку надходження заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01 лютого 2016 року, за якими станом на 01 січня 2017 року суми ПДВ не відшкодовані з бюджету.
Формування, ведення та офіційне публікування Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються в порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.
В постанові від 12 лютого 2019 року в справі №826/7380/15 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що такі способи захисту як зобов`язання контролюючого органу надати висновок про підтвердження заявленої платником податків суми бюджетного відшкодування або внести заяву товариства до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування не призведуть до ефективного відновлення права платника податків, а тому ефективним способом захисту, який забезпечить поновлення порушеного права позивача, є стягнення з Державного бюджету України через ГУ ДКС України у м. Києві на користь товариства заборгованості бюджету із відшкодування ПДВ та пені, нарахованої на суму такої заборгованості.
У зв`язку з цим Велика Палата Верховного Суду відступила від висновку щодо застосування норми права у подібних відносинах, викладеного в постановах Верховного Суду України від 16 вересня 2015 року у справі № 21-881а15, від 17 листопада 2015 року у справі № 21-4371а15, від 02 грудня 2015 року у справі № 21-2650а15, від 20 квітня 2016 року у справі № 21-452а16, від 07 березня 2017 року у справі № 820/19449/14, про те, що відшкодування ПДВ здійснюється органом Державної казначейської служби України з дотриманням процедури та на умовах, встановлених статтею 200 Податкового кодексу України та Порядком №39, оскільки на момент розгляду цієї справи Великою Палатою Верховного Суду вказаний спосіб захисту не є ефективним та не призводить до поновлення порушеного права платника податків.
Оскільки правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного суду від 12.02.2019 у справі № 826/7380/15, а також в ухвалі від 26 червня 2018 року в справі №К/9901/25150/18 стосується аналогічних спірних правовідносин, тому враховується судом при вирішенні даної заяви.
Судом встановлено, що з моменту набрання судовим рішення у даній справі по даний час судове рішення так і не виконане, що є неприпустимим та призводить до порушення права позивача на повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ.
За таких обставин суд зазначає, що відсутність механізму повернення сум бюджетного відшкодування ПДВ, що відображені в Тимчасовому реєстрі заяв внаслідок того, що такий реєстр не працює, вказує на обставини, які ускладнюють виконання судового рішення, що в свою чергу є підставою для зміни способу і порядку його виконання.
Таким чином, з огляду на те, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 протягом більше 4 років позбавлена можливості отримати суму бюджетного відшкодування ПДВ, тому суд дійшов висновку про зміну способу і порядку виконання судового рішення від 26 грудня 2017 року в частині зобов`язання Головного управління ДФС у місті Києві (на сьогодні після заміни сторони виконавчого провадження територіальний орган Державної податкової служби України, утворений як її відокремлений підрозділ ДПС, - Головне управління ДПС у м. Києві код ЄДРПОУ 44116011) подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок про суми відшкодування податку на додану вартість на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 - на стягнути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у місті Києві на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість за листопад 2014 року у розмірі 686 534,00 грн.
Керуючись статтями 248, 378 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Заяву фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про зміну способу і порядку виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 грудня 2017 року у справі №826/5577/17 задовольнити.
Змінити спосіб і порядок виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 грудня 2017 року у справі №826/5577/17 в частині зобов`язання Головного управління ДФС у місті Києві (на сьогодні після заміни сторони виконавчого провадження територіальний орган Державної податкової служби України, утворений як її відокремлений підрозділ ДПС, - Головне управління ДПС у м. Києві код ЄДРПОУ 44116011) подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок про суми відшкодування податку на додану вартість на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 - на стягнути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у місті Києві на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість за листопад 2014 року у розмірі 686 534,00 грн.
Ухвалу суду за результатами розгляду питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути оскаржено в порядку, встановленому цим Кодексом.
Суддя А.Б. Федорчук
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2022 |
Оприлюднено | 02.03.2022 |
Номер документу | 103559709 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Інші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Федорчук А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні