Рішення
від 27.02.2022 по справі 183/775/22
НОВОМОСКОВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 183/775/22

№ 2-а/183/52/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 лютого 2022 року м. Новомосковськ

Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області у складі головуючого: судді Парфьонова Д.О., за участю секретаря судового засідання Пащенко А.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головний спеціаліст відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області Шмигаля Богдана Івановича, про визнання протиправною та скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності, -

в с т а н о в и в:

10 лютого 2022 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить: визнати протиправною та скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення № 1172-ДК/0008По/08/01/22 від 31 січня 2022 року, а також провадження у справі про адміністративне правопорушення про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 53-3 КУпАП закрити.

В обґрунтування позову позивач вказує, що він є директором ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ», яке здійснює будівельні роботи на земельній ділянці кадастровий номер 3210600000:00:057:0062, розташованій на території II житлового району м. Бровари Київської області в районі вул.Богунської та вул. Маяковського. 31 січня 2022 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області Шмигалем Богданом Івановичем прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення № 1172-ДК/0008По/08/01/22, якою позивача визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53-3 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн.

Позивач вважає, що зазначена постанова є незаконною, необгрунтованою та такою, що підлягає скасуванню. Так, згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Київської області від 18 листопада 2021 року № 1172-ДК відповідачем прийнято рішення про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів щодо земельної ділянки, кадастровий номер 3210600000:00:057:0062, розташованої в м. Бровари Київської області.

01 грудня 2021 року за результатами проведеної позапланової перевірки відповідачем складено акт № 1172-ДК/1129/АГТ/09/01/-21, згідно з яким встановлено, що при використанні земельної ділянки з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062 порушено вимоги ст. 168 ЗК України та ст. 35, 48, 52 Закону України «Про охорону земель», а саме: порушено умови зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту.

27 січня 2022 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області Шмигалем Богданом Івановичем складено протокол про адміністративне правопорушення № 1172-ДК/0009П/07/01/-22, а 31 січня 2022 року - постанову про накладення адміністративного стягнення за ст.53-3 КУпАП. Таким чином, відповідач склав протокол про адміністративне правопорушення з порушенням вимог ч. 2 ст. 254 КУпАП не у 24 годинний термін, встановлений для його складення, що в свою чергу тягне за собою недопустимість такого протоколу, оскільки він оформлений з порушенням порядку, встановленого законом.

Крім того, вказує, що у постанові від 31 січня 2022 року зазначено, що в результаті проведення ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» земляних та будівельних робіт на земельній ділянці, кадастровий номер 3210600000:00:057:0062, розташованої в м. Бровари Київської області, здійснено зняття та перенесення ґрунтового покриву даної земельної ділянки за відсутності робочого проекту землеустрою.

Норма 53-3 КУпАП внесена згідно з Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління і дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ від 28 квітня 2021 року набула чинності 27 травня 2021 року. Відповідно - обов`язок розроблення робочого проекту землеустрою щодо проведення робіт зі зняття та перенесення ґрунтового покриву виник у всіх землевласників та землекористувачів з 27 травня 2021 року.

Позивача зазначає, що ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» згідно договору про переведення прав та обов`язків від 23 січня 2020 року, договору про спільну діяльність № 2301-20 від 23 січня 2020 року здійснює будівництво на земельній ділянці з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062, загальною площею 26,8450 га. Водночас, з моменту набрання чинності Закону про обов`язковість розроблення робочого проекту із землеустрою та на час перевірки відповідача ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» не здійснювало будь-яких робіт із зняття та перенесення ґрунтового покриву. Вказаним підприємством не було розпочато будівництво нових будинків, що потребувало б проведення робіт із зняття та перенесення ґрунтового покриву під новими плямами забудови.

Разом з тим, зафіксовані актом перевірки факти перенесення ґрунту мали місце задовго у часі до набуття ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» статусу замовника у будівництві та набрання чинності положень ст. 53-3 КУпАП, а тому її застосування в даному випадку по відношенню до позивача є протиправним.

Крім того, відповідачем, в порушення вимог ч. 1 ст. 9, ст. 256 КУпАП, не зазначено жодних відомостей щодо часу вчинення позивачем адміністративного правопорушення, що є істотною обставиною з огляду на момент набрання чинності норм про обов`язковість розроблення робочого проекту із землеустрою щодо проведення робіт із зняття та перенесення ґрунтового покриву.

Також, позивач вказує, що відповідачем неправильно встановлений розмір площі, на якій нібито виявлено зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту), що також має значення для правильного обрахунку розміру спричиненої шкоди. Як вбачається з оскаржуваної постанови відповідачем нарахована матеріальна шкода внаслідок невиконання умов зняття та перенесення поверхневого шару ґрунту (родючого шару ґрунту) при використанні частини земельної ділянки з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062, площа якої складає 22,8102 га, на суму 1 455 416,22 грн. Жодних належних та допустимих доказів, які б підтверджували факт переміщення ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» земельних мас на площі 22,8102 га ні матеріали перевірки, ні матеріали адміністративної справи не містять.

Позивач додатково зазначає, що на час звернення з позовом ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» освоює будівництвом лише частину земельну ділянки з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062, розмір якої не перевищує 2 га. Тобто, на іншій частині вказаної ділянки взагалі не проводяться будь-які роботи, в тому числі пов`язані із ґрунтом. Отже, у відповідача на час винесення постанови були відсутні правові підстави для висновку про те, що ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» допущено зняття та перенесення ґрунтового покриву на земельній ділянці площею 22.8102 га.

Таким чином, протокол про адміністративне правопорушення від 27 січня 2022 року, постанова про накладення адміністративного стягнення від 31 січня 2022 року не відповідають вимогам чинного законодавства в частині опису вчиненого правопорушення, не містять чітких відомостей в чому його суть та якими доказами підтверджуються вчинення позивачем адміністративного правопорушення, передбаченого ст.53-3 КУпАП.

Ухвалою суду від 11 лютого 2022 року позов залишено без руху, надано час позивачу для усунення недоліків. Недоліки усунуто 16 лютого 2012 року та ухвалою від 18 лютого 2022 року відкрито провадження у справі та справу призначено до судового розгляду.

У судове засідання позивач не з`явився, підстав неявки не повідомив. Просив розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження. З урахуванням положень ч. 3 ст. 268, ч. 1 ст. 286 КАС України, його неприбуття не перешкоджає розгляду справи.

Відповідач, третя особа у судове засідання не з`явилися, підстав неявки не повідомили. Відзив на позов, заперечення у встановлений судом строк не подали. Про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином в порядку, встановленому ст.268 КАС України. З урахуванням положень ч. 3 ст. 268, ч. 1 ст. 286 КАС України, їх неприбуття не перешкоджає розгляду справи.

Враховуючи неявку всіх учасників справи, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши подані докази в їх сукупності, суд дійшов до такого висновку.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є директором ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» /а.с.76/, яке здійснює будівельні роботи на земельній ділянці кадастровий номер 3210600000:00:057:0062, розташованій на території II житлового району м. Бровари Київської області в районі вул. Богунської (після перейменування - Анатолія Луценка) та вул. Маяковського /а.с.84-89, 96-97, 98-100, 101-102/ на підставі дозволу від 26 січня 2018 року № ІУ 113180260518, наданому замовнику ТОВ «ПРОСПЕРІТАТІС», ТОВ «ЖИТЛОВО-СЕРВІСНА КОМПАНІЯ», ТОВ «АФРОДІТА», генеральному підряднику (підряднику) ТОВ «ЄВРОКОН БУД» /103-104/, та, через зміну замовника /а.с.96-97/ з 23 січня 2020 року - ТОВ «ПРОСПЕРІТАТІС» на ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» /а.с.109-112/.

При цьому, суду надані також і докази того, що 25 грудня 2015 року, 25 грудня 2015 року, 30 грудня 2015 року, 20 травня 2016 року,04 травня 2017 року, 08 квітня 2019 року ТОВ «ПРОСПЕРІТАТІС» подавалися до ДДАБІ у Київській області декларації про початок виконання підготовчих робіт з будівництва в тому числі і на земельній ділянці з кадастровим номером № 3210600000:00:057:0062 /а.с.113-115, 116-117, 118-120, 121-123, 124-126, 127-129, 130-131/.

01 грудня 2021 року за результатами проведеної позапланової перевірки відповідачем складено акт № 1172-ДК/1129/АГТ/09/01/-21, згідно з яким встановлено, що при використанні земельної ділянки з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062 порушено вимоги ст. 168 ЗК України та ст. 35, 48, 52 Закону України «Про охорону земель», а саме: порушено умови зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту /а.с.84-89/.

27 січня 2022 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області Шмигалем Богданом Івановичем складено протокол про адміністративне правопорушення № 1172-ДК/0009П/07/01/-22 /а.с.90-95/, у відповідності до якого згідно даних Державного земельного кадастру земельна ділянка комунальної власності з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062, площею 26,8450 га, розташована на території II житлового району м. Бровари Київської області в районі вул. Богунської та вул. Маяковського, відноситься до земель житлової та громадської забудови, код згідно КВЦПЗ 02.07 - для іншої житлової забудови, та перебуває у користуванні ТОВ «Афродіта» (код ЄДРПОУ 30605281). Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим Постановою Кабінету міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051, зареєстроване обмеження у використанні зазначеної земельної ділянки, а саме, охоронна зона навколо інженерних комунікацій площею 3,1348 га.

08 вересня 2006 року між Броварською міською радою Київської області та ТОВ «Афродіта», відповідно до рішення Броварської міської ради Київської області від 16 березня 2006 року № 950-45-04, укладено договір оренди земельної ділянки № 3120 від 08 вересня 2006 року, площею 26,8450 га, для будівництва індивідуальної, громадської забудови та об`єктів інфраструктури. - землі житлової забудови. Договори про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зареєстровані за №1996 від 26 жовтня2007 та № 1388 від 16 грудня 2009 року.

В ході проведення заходу державного контролю на місцевості встановлено, що на земельній ділянці з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062 здійснюється будівництво частини житлового комплексу ЖК «Scandia». Ведуться роботи з будівництва будинків, благоустрою території та улаштування інженерних мереж (газопостачання, електропостачання, водопостачання та водовідведення, дощова каналізація, будуються трансформаторні підстанції та інші інженерні споруди), роботи з укріплення берегів штучного водоймища. Територія частково заасфальтована та вкрита бруківкою. Ділянка огороджена парканом, тим самим доступ на ділянку обмежено. В результаті проведення земляних та будівельних робіт здійснено зняття та перенесення ґрунтового покриву даної земельної ділянки.

ГУ Держгеокадастру у Київській області до ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» направлено клопотання від 24 листопада 2021 року № 1172-ДК/0350/КП/05/01/-21 стосовно надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного нагляду (контролю) щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062.

Згідно з наданою інформацією ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» (Код ЄДРПОУ 43463951) лист № 26/11/ГФ-ДГК від 26 листопада 2021 року проектом будівництва запроектовано сім черг будівництва, яким крім житлових будинків (65 житлових будинків) передбачено 5 дитячих садочків, 2 загальноосвітні школи, поліклініка, офісні приміщення, торгівельний центр, восьмиповерхові паркінги, дитячі майданчики та паркова ділянка зі штучним існуючим водоймищем.

Ведуться роботи з будівництва будинків №№ 8, 7, 3, 2, 6, а також роботи з благоустрою паркової ділянки та роботи укріплення берегів існуючого штучного водоймища. Крім того, збудовано та введено в експлуатацію три пускові комплекси та інженерні споруди: фільтрувальна, головна каналізаційна насосна станція, ЗТП № 1.

Відповідно до договору про передання прав та обов`язків від 23.01.2020, договору про спільну діяльність від 23 січня 2020 № 2301-20 та акту прийому-передачі майна від 23 січня 2020 року ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» делеговано функції замовника по об`єкту будівництва.

ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ», відповідно до дозволу на виконання будівельних робіт №1У113180260518 від 26 січня 2018 року (із змінами:11 червня 2019 року №ІУ 123200701195,04 березня 2021 року №ІУ 123200701195-4) є замовником будівництва об`єкту «Будівництво житлового комплексу з об`єктами соціального і громадського призначення та об`єктами інженерно-транспортної інфраструктури на території II житлового району в районі вулиці Анатолія Луценка та вулиці Маяковського в м. Бровари Київської області» (ЖК «Scandia»), розташування якого, передбачене на земельних ділянках з кадастровими номерами 3210600000:00:057:0062, 3210600000:00:057:0063.

Відповідно до містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки: Київська область, м. Бровари, територія ІІ житлового району в районі вулиці Анатолія Луценка та вулиці Маяковського, виданих Управлінням містобудування, та архітектури Броварської міської ради Київської області площа озера складає 0,9 га.

Інформації щодо наявності або розробки робочого проекту землеустрою, яким передбачено виконання умов зняття, збереження і використання ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) вищезазначеної земельної ділянки, ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» не надано.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про охорону земель», всі землі в межах території України є об`єктом особливої охорони держави.

Статтею 48 Закону України «Про охорону земель» визначено, що територіальний розвиток житлової та громадської забудови в межах населених пунктів, а також спорудження об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури здійснюються з урахуванням вимог раціонального використання земель.

Розміщення і будівництво об`єктів житлово-комунального, промислового, транспортного, іншого призначення здійснюються відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів них об`єктів.

Визначення територій і вибір земель для містобудівних потреб та спорудження конкретних об`єктів здійснюються на підставі затвердженої містобудівної документації, документації із землеустрою, схем планування територій переважно на землях несільськогосподарського призначення. При здійсненні містобудівної діяльності передбачаються заходи щодо, зокрема, максимального збереження площі земельних ділянок з ґрунтовим і рослинним покривом, зняття та складування у визначених місцях родючого шару ґрунту з наступним використанням його для поліпшення малопродуктивних угідь, рекультивації земель та благоустрою населених пунктів і промислових зон.

Зазначене підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 01 грудня 2021 року №1172-ДК/1129/АП/09/01/-21.

Згідно зі статтею 168 Земельного кодексу України визначено, що ґрунти земельних ділянок є об`єктом особливої охорони.

Власники земельних ділянок та землекористувачі мають право здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок виключно на підставі розробленого у встановленому законом порядку робочого проекту землеустрою. Переміщення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) в межах однієї і тієї самої земельної ділянки, призначеної для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва та будівництва індивідуальних гаражів, здійснюється без розроблення робочого проекту землеустрою.

При здійсненні діяльності, пов`язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був зняттий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

У відповідності до вимог статті 35 Закону України «Про охорону земель» власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України.

Згідно з частиною 2 статті 52 Закону України «Про охорону земель» при проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних, та інших робіт, пов`язаних з порушенням ґрунтового покриву, відокремлена ґрунтова маса підлягає зняттю, складуванню, збереженню та перенесенню на порушені або малопродуктивні земельні ділянки відповідно до робочих проектів землеустрою.

При знятті ґрунтового покриву здійснюється пошарове зняття і роздільне складування верхнього, найбільш родючого шару ґрунту, та інших прошарків ґрунту відповідно до структури ґрунтового профілю, а також материнської породи.

Земельна ділянка з цільовим призначенням: (02.07) «для іншої житлової забудови», кадастровий номер 3210600000:00:057:0062, не відноситься до переліку земельних ділянок щодо яких згідно ст. 168 Земельного кодексу України, у разі переміщення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) в межах однієї і тієї самої земельної ділянки, розроблення родючого проекту землеустрою не вимагається.

Таким чином, при використанні частини земельної ділянки з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062, площею 22,8102 га порушені вимоги статті 168 Земельного кодексу України та статей 35, 48, 52 Закону України «Про охорону земель».

Правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду (збитки), що підтверджується «Методикою визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу» затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 року № 963 (зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2020 року №800), (розмір заподіяної шкоди складає: 1 455 416,22 грн).

Відповідальність за вчинене правопорушення передбачена статтею 53-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення та пунктом «и» частини першої статті 211 Земельного кодексу України.

Позивачем протокол підписано із запереченнями, в яких позивач вказав, що ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» не погоджується з висновками, які зазначені в протоколі. Так, до матеріалів справи були долучені документи, з Робочого проекту І та ІІ черги будівництва, які деталізують роботи з внутрішнього переміщення земельних мас на території будівництва. Роботи з будівництва об`єкту на земельній ділянці 3210600000:00:057:0062 ведуться з дотриманням чинного законодавства України, що підтверджується наданими до матеріалів справи документами.

31 січня 2022 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області Шмигалем Богданом Івановичем складено постанову про накладення адміністративного стягнення № 1172-ДК/0008По/08/01/22 від 31 січня 2022 року /а.с.76-83/ у відповідності до якої визнано ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53-3 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн. Постанова вручена позивачу 31 січня 2022 року. В постанові, окрім даних, встановлених в акті перевірки вказано, що відповідно до експертних звітів ТОВ «УКРЕКСПЕРТИЗА ГРУП» від 24 грудня 2020 року № 0111-4299-20/УЕГ/А та 28 грудня 2020 року № 0114-4299-20/УЕГ/А за результатами розгляду вищезазначених документацій на будівництво встановлено, що дані документації розроблено згідно з вихідними даними на проектування з дотриманням вимог (щодо міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки, у тому числі вимог з питань створення умов для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення та інженерного забезпечення, санітарного й епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології пожежної безпеки, енергозбереження) і може бути затверджено в установленому порядку з такими технічними показниками.

Надані документи, передбачені діючими будівельними нормами та іншими нормативними актами в сфері будівництва, однак не відноситься до документацій у сфері землеустрою. Вищезазначені документації не передбачають заходів щодо дотримання умов зняття та перенесення ґрунтового покриву, а саме зняття та складування у визначених місцях родючого шару ґрунту з наступним використанням його для поліпшення малопродуктивних угідь та раціонального використання землі. Також, даний робочий проект не містить інформації щодо проведення агрохімічної паспортизації, яка є невід`ємною складовою проекту землеустрою щодо зняття та перенесення поверхневого шару ґрунту (родючого шару ґрунту).

Також, відповідно до наданого проекту інженерного захисту територій та споруд від підтоплення та затоплення. Закриті дренажні колектори, 08/06-2020.8-ТХ 08/06-2020.8-КБ, який розроблений у відповідності до основних завдань та напрямів реалізації Закону України «Про Загальнодержавну програму розвитку водного господарства» від 17 січня 2002 року № 2988-III, Водного та Земельного Кодексів України, Закону України «Про охорону земель» та «Про меліорацію земель» і відповідає переліку видів діяльності то належать до природоохоронних заходів, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 вересня 1996 року № 1147 та «Обласної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року», основна метою є визначення причини підтоплення, проведення ревізії існуючого водовідведення, намітити напрямки модернізації системи організованого відведення та очищення поверхневих вод, каналізаційних стоків, визначити шляхи зменшення втрат води з підземних комунікацій та покращити технічний стан існуючого водоприймача - річки Осинка.

У свою чергу, метою робочого проекту землеустрою щодо зняття та перенесення поверхневого (родючого шару ґрунту) є визначення родючості та раціональне використання поверхневого шару ґрунту (родючого шару ґрунту), що включає, зокрема обсяги наявного родючого шару ґрунту і його агрохімічну характеристику, розроблення технології і черговості виконання робіт для збереження та нанесення родючого шару ґрунту землі.

Відповідно до наданих документів ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» відсутній робочий проект землеустрою щодо зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) на частині земельної ділянки з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062, площа якої складає 22,8102 га з визначеними умовами його зняття та нанесення.

За результатами розгляду справи, шляхом об`єктивного з`ясування всіх обставин справи встановлено, що у ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» відсутня документація землеустрою, яка передбачає умови зняття та перенесення поверхневого шару ґрунту (родючого шару ґрунту) на частині земельної ділянки з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062, площа якої складає 22,8102 га, чим порушено вимоги статті 168 Земельного кодексу України та статей 35, 48, 52 Закону України «Про охорону земель».

Вирішуючи позов суд виходить з таких норм законодавства.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За ст. 62 Конституції України обвинувачення не може ґрунтуватися на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, коли маються підстави для звільнення від доказування. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У відповідності до положень ст. 1 КУпАП, завданням Кодексу України про адміністративні правопорушення є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції і законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством.

Згідно з ч. 1 ст. 9, ст. 10 КУпАП, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність. Адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

У рішенні Європейського суду з прав людини у справі «О`Галлоран та Франціс проти Сполученого Королівства» від 29 червня 2007 року зазначено, що будь-хто, хто вирішив володіти чи керувати автомобілем, знав, що таким чином він піддає себе режиму регулювання, котрий застосовується, оскільки визнавалося, що володіння і користування автомобілем може потенційно завдати серйозної шкоди. Можна вважати, що ті, хто вирішив володіти та керувати автомобілями, погодилися на певну відповідальність та обов`язки.

Так, за ст.53-3 КУпАП України в редакції із змінами, внесеними згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021, зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок з порушенням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту, визначених у документації із землеустрою, або завідсутності такоїдокументації (крім випадків, якщо відповідно до закону розроблення документації із землеустрою не вимагається) - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двадцяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У відповідності до п.«и» ч.1 ст.211 ЗК України, в редакції із змінами, внесеними згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за порушення умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту.

В редакції до змін, внесених згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021 до п.«и» ч.1 ст.211 ЗК України, відповідальність, передбачена даним пунктом передбачалась за невиконання умов знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту.

Ст.48 Закону України «Про охорону земель» визначає, зокрема, що забудова земельних ділянок, що надаються для містобудівних потреб, здійснюється після виникнення права власності чи користування, у тому числі на умовах оренди, земельною ділянкою, у порядку, передбаченому законом. Визначення територій і вибір земель для містобудівних потреб та спорудження конкретних об`єктів здійснюються на підставі затвердженої містобудівної документації, документації із землеустрою, схем планування територій переважно на землях несільськогосподарського призначення. При здійсненні містобудівної діяльності передбачаються заходи щодо, зокрема: максимального збереження площі земельних ділянок з ґрунтовим і рослинним покривом; зняття та складування у визначених місцях родючого шару ґрунту з наступним використанням його для поліпшення малопродуктивних угідь, рекультивації земель та благоустрою населених пунктів і промислових зон.

У відповідності до чинної ст.168 ЗК України, викладеної із змінами, внесеними згідно із Законами № 402-IX від 19.12.2019, № 1710-IX від 07.09.2021; в редакції Закону № 1423-IX від 28.04.2021, ґрунти земельних ділянок є об`єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі мають право здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок виключно на підставі розробленого у встановленому законом порядку робочого проекту землеустрою. Переміщення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) в межах однієї і тієї самої земельної ділянки, призначеної для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва та будівництва індивідуальних гаражів, здійснюється без розроблення робочого проекту землеустрою. При здійсненні діяльності, пов`язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Редакція ч.2 ст.168 ЗК України станом на момент набуття ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» прав та обов`язків ТОВ «ПРОСПЕРІТАТІС», передбачала, що власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, крім випадків: а) проведення робіт із буріння та облаштування нафтових і газових свердловин, будівництва, технічного обслуговування, ремонту і реконструкції нафтових і газових свердловин та пов`язаних з їх обслуговуванням об`єктів трубопровідного транспорту, виробничих споруд, під`їзних доріг, ліній електропередачі та зв`язку, підземних кабельних мереж енергозабезпечення; б) проведення робіт, пов`язаних з ліквідацією та запобіганням аварійним ситуаціям на нафтових і газових свердловинах та пов`язаних з їх експлуатацією об`єктах трубопровідного транспорту, виробничих спорудах, під`їзних дорогах, лініях електропередачі та зв`язку, підземних кабельних мережах енергозабезпечення; в) проведення робіт з дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення. У випадках, визначених підпунктами "а", "б" і "в" цієї частини, зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок здійснюються виключно на підставі робочого проекту землеустрою.

Як встановлено ст. 283 КУпАП, розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі. Постанова повинна містити: найменування органу (прізвище, ім`я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову; дату розгляду справи; відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім`я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування; опис обставин, установлених під час розгляду справи; зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення; прийняте у справі рішення.

Притягнення особи до адміністративної відповідальності можливе за умови наявності в її діянні складу адміністративного правопорушення. Під складом адміністративного правопорушення розуміється встановлена в адміністративно правових нормах відповідною статтею Особливої частини КУпАП сукупність ознак, які визначають громадську небезпечність, винність, протиправність вчинку, що призводить до застосування адміністративно правових санкцій. До складу правопорушення входять: об`єкт правопорушення; об`єктивна сторона правопорушення; суб`єкт правопорушення; суб`єктивна сторона правопорушення. Відсутність хоча б одного з елементів складу виключає правову відповідальність.

В свою чергу, згідно пункту 1 статті 247 КУпАП України, обов`язковою умовою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність події адміністративного правопорушення. Наявність події правопорушення доводиться шляхом надання доказів.

Відповідно до статті 251 КУпАП, доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даноїособи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото - і кінозйомки, відеозапису чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.

Згідно ст. 252 КУпАП при розгляді справи про адміністративне правопорушення орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.

За визначенням ст. 280 КУпАП, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, тощо.

Так редакції ст.53-3 КУпАП, ст. 168, п.«и» ч.1 ст.211, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління і дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ від 28.04.2021 (надалі Закон № 1423 від 28.04.2021) та його Прикінцеві та перехідні положення, вказують, що обов`язок з розроблення робочого проекту землеустрою щодо проведення робіт зі зняття та перенесення ґрунтового покриву виник у всіх землевласників та землекористувачів з 27 травня 2021 року.

Водночас, ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» здійснює будівництво на земельній ділянці з кадастровим номером 3210600000:00:057:0062, загальною площею 26,8450 га згідно з дослідженим судом договором про переведення прав та обов`язків від 23 січня 2020 року, договору про спільну діяльність № 2301-20 від 23 січня 2020 року.

Доказів того, що з моменту набрання чинності Законом № 1423 від 28.04.2021, яким встановлено обов`язковість розроблення робочого проекту із землеустрою, та на час перевірки, проведеної відповідачем ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» здійснювало будь-які роботи зі зняття та перенесення ґрунтового покриття, суду не надано, як не надано доказів і того, що саме ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ», або за його замовленням здійснено роботи зі зняття та перенесення ґрунтового покриття під об`єктами будівництва.

Крім того, протокол про адміністративне правопорушення не містить жодних відомостей щодо часу вчинення адміністративного правопорушення зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок, що позбавляє суд можливості визначитися з часовим проміжком, протягом якого вчинене діяння.

Більш того, у відповідності до ст. 254 КУпАП, про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності. Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Наявний в матеріалах справи акт від 01 грудня 2021 року вказує, що відповідач був обізнаний про вчинення адміністративного правопорушення 01 грудня 2021 року. В протоколі від 27 січня 2022 року не наведено обставин щодо часового проміжку, протягом якого встановлено особу, яка вчинила правопорушення. Означене вказує на те, що протокол про адміністративне правопорушення від 27 січня 2022 року складено з порушенням вимог ч.2 ст.254 КУпАП.

Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 75 КАС України визначено, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Статтею 76 КАС України закріплено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За таких обставин факт наявності вини ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» і позивача, як відповідної посадової особи у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст.53-3 КУпАП належними та допустимими доказами суду не доведено.

Відповідно до ч. 3 ст. 286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення; скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи); скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення; змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.

Аналізуючи вищевикладене, суд приходить до переконання, що адміністративний позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 2, 5-9, 72-77, 90, 243-246, 250, 251, 286 КАС України, суд,

в и р і ш и в:

адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; проживає АДРЕСА_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Київській області (код ЄДРПОУ 39817550; місцезнаходження: м. Київ, вул. Серпова 3/14), за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головний спеціаліст відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області Шмигаля Богдана Івановича, про визнання протиправною та скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності задовольнити.

Скасувати постанову Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головний спеціаліст відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області Шмигаля Богдана Івановича про накладення адміністративного стягнення № 1172-ДК/0008По/08/01/22 від 31 січня 2022 року про визнання ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53-3 КУпАП та накладення на нього адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн. та закрити справу про адміністративне правопорушення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Д.О. Парфьонов

СудНовомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення27.02.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103590373
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —183/775/22

Рішення від 27.02.2022

Адміністративне

Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Парфьонов Д. О.

Ухвала від 18.02.2022

Адміністративне

Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Парфьонов Д. О.

Ухвала від 11.02.2022

Адміністративне

Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Парфьонов Д. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні