Ухвала
від 02.03.2022 по справі 921/37/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

про залишення позовної заяви без розгляду

03 березня 2022 року м. ТернопільСправа № 921/37/20

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Шумського І.П.

розглянув матеріали справи

за позовом - Тернопільської окружної прокуратури (бульвар Т.Шевченка, 7, м. Тернопіль, 46001), пред`явленого в інтересах держави

до відповідача 1 Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області (вул. Лисенка 20А, м. Тернопіль, 46021)

відповідача 2 Фермерського господарства Фортуна СВ (вул. Шаповалова, 1, с. Годів, Зборівський район, Тернопільська область, 47272)

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - Озернянської сільської ради (Озернянської ОТГ) Зборівського району Тернопільської області (вул. Шевченка, 46 а, с. Озерна, Зборівський район, Тернопільська область)

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 2 - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )

про визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок, повернення земельних ділянок та скасування записів про державну реєстрацію права оренди

За участю від:

прокуратури - не з`явився

відповідача 1 - не з`явився

відповідача 2 - не з`явився

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - не з`явився

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 2 - не з`явився

Суть справи.

У липні 2019 року Заступник керівника Тернопільської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом до відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства Фортуна СВ про:

- визнання незаконними (недійсними) та скасування 12 наказів Головного управління Держземагенства у Тернопільській області Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, датованих 14.10.2014;

- визнання незаконними (недійсними) та скасування 12 наказів Головного управління Держземагенства у Тернопільській області Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду, датованих 31.10.2014 та 20.11.2014;

- визнання недійсними 12 договорів оренди землі, укладених 02.09.2015 та 11.09.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_1 , зареєстрованих реєстраційною службою Зборівського районного управління юстиції 02.10.2015;

- зобов`язання Фермерського господарства Фортуна СВ повернути у володіння і користування держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області 12 земельних ділянок, шляхом підписання акту прийому передачі;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно датованих 02.10.2015 записів про інше речове право про державну реєстрацію договорів оренди землі, укладених 02.09.2015 та 11.09.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_1 .

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 29.07.2019: прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №921/430/19 за правилами загального позовного провадження; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 .

За результатами проведеного підготовчого судового засідання 10.01.2020 у справі №921/430/19 судом постановлено ухвалу, якою зокрема:

- залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 Озернянську сільську раду (Озернянську ОТГ) Зборівського району Тернопільської області;

- роз`єднано позовні вимоги Заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури, в інтересах держави до відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства Фортуна СВ, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: ОСОБА_1 та Озернянської сільської ради, у справі №921/430/19, виділивши їх у самостійні провадження;

- виділено в окремі самостійні провадження позовні вимоги Заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури, пред`явлені в інтересах держави до відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства Фортуна СВ, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: ОСОБА_1 та Озернянської сільської ради про:

1) визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 14.10.2014 за №19- 1006/14-14-СГ, №19-1007/14-14-СГ, №19-1008/14-14-СГ, №19-1009/14-14-СГ, №19-1010/14-14-СГ, №19-1011/14-14-СГ, №19-1012/14-14-СГ, №19-1013/14-14-СГ (із змінами внесеними наказом № 19-1342/14-14-СГ від 06.11.2014), №19-1014/14-14-СГ, №19-1015/14-14-СГ, №19-1020/14-14-СГ, №19-1021/14-14-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою.

2) визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагентствау Тернопільській області від 31.10.2014 за №19-1240/14-14-СГ, №19-1242/14-14-СГ, №19-1246/14-14-СГ, №19-1239/14-14-СГ, №19-1244/14-14-СГ, №19- 1247/14-14-СГ, №19-1236/14-14-СГ, №19-1238/14-14-СГ, №19-1237/14-14-СГ, №19- 1243/14-14-СГ, №19-1245/14-14-СГ та від 20.11.2014 за №19-1586/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду.

3) визнання недійсними договорів оренди землі, укладених між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_1 №326-СГ від 11.09.2015, №324-СГ від 11.09.2015, №325-СГ від 11.09.2015, №321-СГ від 11.09.2015, №315-СГ від 02.09.2015, №323-СГ від 11.09.2015, №312-СГ від 02.09.2015, №327-СГ від 11.09.2015, №317-СГ від 02.09.2015, №318-СГ від 02.09.2015, №316-СГ від 02.09.2015, №328-СГ від 11.09.2015, зобов`язання ФГ Фортуна СВ повернути у володіння і користування держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, шляхом підписання акту прийому-передачі, земельні ділянки площами 20,2486 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1805, 9,4434 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1411, 22,2813 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0799, 16,7154 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1410, 20,0197 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0840, 14,9390 га кадастровий номер 6122684800:01:001:0588, 20,1496 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0849, 10,5396 га кадастровий номер 6122688400:01:001:1062, 18,8240 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1809, 34,1467 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0842, 12,8761 га кадастровий номер 6122682800:01:001:0740, 66,2483 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0795, скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записів про інше речове право №11441088 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №326- СГ від 11.09.2015, №11440472 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №324-СГ від 11.09.2015, №11440726 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №325-СГ від 11.09.2015, №11439681 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №321-СГ від 11.09.2015, № 11447890 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №315-СГ від 02.09.2015, № 11440196 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №323-СГ від 11.09.2015, № 11445883 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №312-СГ від 02.09.2015, № 11443168 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №327-СГ від 11.09.2015, № 11444996 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №317-СГ від 02.09.2015, № 11445257 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №318-СГ від 02.09.2015, № 11448063 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №316-СГ від 02.09.2015, №11442729 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №328-СГ від 11.09.2015;

- розгляд позовних вимог Заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури, пред`явлених в інтересах держави до відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства Фортуна СВ за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: ОСОБА_1 та Озернянської сільської ради, про визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 14.10.2014 за №19- 1006/14-14-СГ, №19-1007/14-14-СГ, №19-1008/14-14-СГ, №19-1009/14-14-СГ, №19-1010/14-14-СГ, №19-1011/14-14-СГ, №19-1012/14-14-СГ, №19-1013/14-14-СГ (із змінами внесеними наказом № 19-1342/14-14-СГ від 06.11.2014), №19-1014/14-14-СГ, №19-1015/14-14-СГ, №19-1020/14-14-СГ, №19-1021/14-14-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою постановлено здійснювати в межах справи №921/430/19;

- решту, виділених в окремі провадження позовних вимог ухвалено передати до канцелярії Господарського суду Тернопільської області для наступної їх реєстрації з присвоєнням єдиних унікальних номерів відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду (затвердженого рішенням Ради суддів України від 26.11.2010 №30).

Згідно Витягу з протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 11.01.2020, виділені в окреме самостійне провадження позовні вимоги про визнання недійсними договорів оренди землі, укладених між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_1 №326-СГ від 11.09.2015, №324-СГ від 11.09.2015, №325-СГ від 11.09.2015, №321-СГ від 11.09.2015, №315-СГ від 02.09.2015, №323-СГ від 11.09.2015, №312-СГ від 02.09.2015, №327-СГ від 11.09.2015, №317-СГ від 02.09.2015, №318-СГ від 02.09.2015, №316-СГ від 02.09.2015, №328-СГ від 11.09.2015, зобов`язання ФГ Фортуна СВ повернути у володіння і користування держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, шляхом підписання акту прийому-передачі, земельні ділянки площами 20,2486 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1805, 9,4434 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1411, 22,2813 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0799, 16,7154 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1410, 20,0197 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0840, 14,9390 га кадастровий номер 6122684800:01:001:0588, 20,1496 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0849, 10,5396 га кадастровий номер 6122688400:01:001:1062, 18,8240 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1809, 34,1467 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0842, 12,8761 га кадастровий номер 6122682800:01:001:0740, 66,2483 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0795, скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записів про інше речове право №11441088 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №326- СГ від 11.09.2015, №11440472 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №324-СГ від 11.09.2015, №11440726 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №325-СГ від 11.09.2015, №11439681 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №321-СГ від 11.09.2015, № 11447890 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №315-СГ від 02.09.2015, № 11440196 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №323-СГ від 11.09.2015, № 11445883 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №312-СГ від 02.09.2015, № 11443168 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №327-СГ від 11.09.2015, № 11444996 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №317-СГ від 02.09.2015, № 11445257 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №318-СГ від 02.09.2015, № 11448063 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №316-СГ від 02.09.2015, №11442729 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №328-СГ від 11.09.2015, передано на розгляд судді Шумському І.П. (справа №921/37/20).

Ухвалою суду від 13.01.2020 суддею Шумським І.П. прийнято до розгляду виділені в окреме самостійне провадження позовні вимоги про визнання недійсними договорів оренди землі, укладених між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_1 №326-СГ від 11.09.2015, №324-СГ від 11.09.2015, №325-СГ від 11.09.2015, №321-СГ від 11.09.2015, №315-СГ від 02.09.2015, №323-СГ від 11.09.2015, №312-СГ від 02.09.2015, №327-СГ від 11.09.2015, №317-СГ від 02.09.2015, №318-СГ від 02.09.2015, №316-СГ від 02.09.2015, №328-СГ від 11.09.2015, зобов`язання ФГ Фортуна СВ повернути у володіння і користування держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, шляхом підписання акту прийому-передачі, земельні ділянки площами 20,2486 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1805, 9,4434 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1411, 22,2813 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0799, 16,7154 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1410, 20,0197 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0840, 14,9390 га кадастровий номер 6122684800:01:001:0588, 20,1496 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0849, 10,5396 га кадастровий номер 6122688400:01:001:1062, 18,8240 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1809, 34,1467 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0842, 12,8761 га кадастровий номер 6122682800:01:001:0740, 66,2483 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0795, скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записів про інше речове право №11441088 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №326- СГ від 11.09.2015, №11440472 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №324-СГ від 11.09.2015, №11440726 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №325-СГ від 11.09.2015, №11439681 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №321-СГ від 11.09.2015, № 11447890 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №315-СГ від 02.09.2015, № 11440196 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №323-СГ від 11.09.2015, № 11445883 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №312-СГ від 02.09.2015, № 11443168 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №327-СГ від 11.09.2015, № 11444996 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №317-СГ від 02.09.2015, № 11445257 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №318-СГ від 02.09.2015, № 11448063 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №316-СГ від 02.09.2015, №11442729 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №328-СГ від 11.09.2015 та відкрито провадження у справі №921/37/20. Розгляд даної справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 24.01.2020.

Ухвалою суду від 24.01.2020 відкладено підготовче засідання на 31.01.2020 та запропоновано прокурору (позивачу) в строк до 30.01.2020: надати суду письмове обґрунтування позовних вимог у справі №921/37/20.

30.01.2020 Прокуратура Тернопільської області подала клопотання №05/2-25вих-20 від 30.01.2020 (вх. №741 від 30.01.2020) про продовження строку на виконання вимог ухвали суду від 24.01.2020.

В підготовчому засіданні 31.01.2020 представником Озернянської сільської ради заявлено усне клопотання про перенесення судового засідання та надання йому додаткового часу для подання письмових пояснень з приводу заявленого позову.

Ухвалою суду від 31.01.2020: задоволено клопотання Прокуратури Тернопільської області №05/2-25 вих-20 від 30.01.2020 (вх. №741 від 30.01.2020) та усне клопотання Озернянської сільської ради про продовження строку; відкладено підготовче засідання на 10.02.2020; встановлено прокурору (позивачу) та третій особі Озернянській сільській раді строк до 10.02.2020 для подачі письмових обґрунтувань позовних вимог та письмових пояснень в порядку ст. 168 ГПК України.

07.02.2022 від Прокуратури Тернопільської області до матеріалів справи надійшло клопотання №05/2-34 вих-20 від 07.02.2020 (вх. №953), в якому прокурор просив суд об`єднати в одне провадження позовні вимоги заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства Фортуна СВ, треті особи - Озернянська сільська рада (Озернянська ОТГ), ОСОБА_2 про: визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагенства у Тернопільській області Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 14.10.2014; визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагенства у Тернопільській області Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду від 31.10.2014; визнання недійсними договорів оренди землі, укладених 02.09.2015 та 11.09.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_3 та зобов`язання Фермерського господарства Фортуна СВ повернути у володіння і користування держави земельні ділянки, шляхом підписання акту прийому - передачі; скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно датованих 02.10.2015 записів про інше речове право про державну реєстрацію договорів оренди землі, укладених 02.09.2015 та 11.09.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_3 .

Зазначене клопотання мотивоване тим, що вимоги прокурора про визнання недійсними наказів, договорів оренди землі, являють собою: однаковий спосіб захисту права, передбачений п. 2 ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України; мають ті самі підстави виникнення; накази винесені одним і тим же органом на підставі одних і тих же документів; після реєстрації виникло одне й те саме право - право користування земельними ділянками; один і той же правокористувач - ФГ Фортуна СВ; земельні ділянки знаходяться на території Зборівського району; обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, підтверджуються тими самими доказами. Оскільки договори оренди земельної ділянки укладені на виконання наказів реорганізованого ГУ Держземагенства у Тернопільській області, то без визнання незаконними та скасування таких наказів у встановленому законом порядку, відсутні правові підстави для повернення вищезазначених земельних ділянок у володіння держави. В той же час, скасування одних лише наказів не поновить повністю порушені інтереси держави, тому роз`єднання позовних вимог про визнання недійсними наказів, договорів та повернення земельних ділянок неможливо розглядати в окремих провадженнях. Відтак, у даному випадку місцевий господарський суд помилково вказав про те, що сумісний розгляд заявлених позовних вимог утруднить вирішення спору. Враховуючи юридичну природу наведених у позовній заяві наказів та укладених на їх підставі договорів оренди землі, об`єднання позовних вимог за такими наказами і договорами є можливим і не перешкоджатиме з`ясуванню прав і взаємовідносин сторін, тому, що вимоги про визнання незаконними наказів і договорів пред`явлені до двох відповідачів, які є сторонами спірних договорів, і є однорідними. Вимоги щодо зобов`язання фермерського господарства Фортуна СВ повернути спірні земельні ділянки у володіння і користування держави заявлені в якості наслідків недійсності правочину, передбачених статтею 216 ЦК України. Таким чином, об`єднання позовних вимог в одне провадження дає можливість досягти процесуальної економії, ефективніше використати процесуальні засоби для відновлення порушеного права, а також унеможливити винесення різних рішень за однакових обставин.

На виконання ухвали суду від 10.01.2020, Тернопільська місцева прокуратура 10.02.2020 подала письмові пояснення №1207 вих-20 від 07.02.2020 (вх. №956) щодо позовних вимог у справі №921/37/20. З їх урахуванням прокурор (позивач) обґрунтовував позов тим, що наказами Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 14.10.2014 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) розташованих за межами населених пунктів на територіях Чернихівської, Богданівської, Гукалівської, Беримівської, Кобзарівської, Ренівської, Городищенської сільських рад Зборівського району загальною площею 266,4317 га. Розроблена на його замовлення технічна документація із землеустрою затверджена наказами Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 31.10.2014 та 20.11.2014, з наданням цих земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства. На виконання вищезазначених наказів, 02.09.2015 та 11.09.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області (відповідачем 1) та ОСОБА_1 (третьою особою ) укладено 12 договорів оренди відповідних земельних ділянок. Державна реєстрація Фермерського господарства "Фортуна СВ", як юридичної особи, проведена 04.11.2015. Її засновником виступає ОСОБА_1 . Відповідачами порушено вимоги земельного законодавства та спеціальної норми Закону України "Про фермерське господарство" при наданні в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства). У порушення норм чинного законодавства ОСОБА_1 у заявах від 14.10.2014 та доданих до них документах до ГУ Держземагенства у Тернопільській області належним чином не обґрунтував розміри земельних ділянок з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, наявності у нього необхідної сільськогосподарської техніки для обробітку земель такої площі, кількості членів фермерського господарства, наявності у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, що свідчить про те, що наміру займатися фермерським господарством він не мав. Крім того, ОСОБА_1 звернувся із відповідними заявами від 14.10.2014 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованих не єдиним масивом, що перебувають на досить віддаленій відстані одна від одної на території декількох сільських рад. Визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок прямо випливає із незаконності та скасування наказів про надання дозволу та затвердження документації із землеустрою та передачу земельних ділянок в оренду. Згідно ч.1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент його вчинення стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч.1-3, 5, 6 ст. 203 ЦК України. Відповідно до ч.1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. З урахуванням ст. 638 ЦК України, ч.1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, способу та умов розрахунків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону. Відповідно до ч.1 п. 289.1 ст. 289 ПК України, ч.1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель», ч.1 ст. 13 Закону України «Про оцінку землі» нормативно грошова оцінка земельної ділянки є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зазначення у договорі орендної плати без проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки є порушенням закону та підставою для визнання такого договору недійсним. У позові прокурором стверджено, що про порушення вимог земельного законодавства йому стало відомо під час досудового розслідування у кримінальному провадженні №42018211180000035, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 26.04.2018.

Фермерським господарством Фортуна СВ подано заяву від 10.02.2020 (вх. № 968 від 10.02.2021) про залучення до участі у справі в якості співвідповідача ОСОБА_1 , оскільки спірні накази стосуються цієї особи та видані задовго до реєстрації Фермерського господарства Фортуна СВ як юридичної особи.

Ухвалами суду від 10.02.2020: відкладено підготовче засідання на 27.02.2020; відмовлено у задоволенні клопотання №05/2-34 вих - 20 від 07.02.2020 прокурора про об`єднання в одне провадження позовних вимог; відмовлено у задоволенні заяви б/н від 10.02.2020 Фермерського господарства Фортуна СВ про залучення ОСОБА_1 до участі у справі в якості співвідповідача.

11.02.2021 від третьої особи - Озернянської сільської ради (Озернянської ОТГ) Зборівського району Тернопільської області до матеріалів справи надійшли пояснення №54 від 06.02.2020 (вх. №1023), з проханням задоволити позовні вимоги. До вказаних пояснень третьою особою долучено копії Державних актів, які посвідчують право трьох фізичних осіб на постійне користування земельними ділянками, які складають частину земельної ділянки площею 9,4434 га з кадастровим номером 61226810000:01:001:1411.

27.02.2021 від представника ФГ Фортуна СВ, Свинара Р.М. до матеріалів справи надійшов відзив на позов б/н від 27.02.2020 (вх. №1442), з додатками. Також, ним до матеріалів справи подано заяву б/н від 26.02.2020 (вх. №1440 від 27.02.2020), з проханням відмовити у задоволенні позову через пропуск трирічного строку позовної давності.

Окрім цього, керуючись п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України, відповідач 2 звернувся до суду із клопотанням б/н від 24.01.2020 (вх. №1438 від 27.02.2020) про зупинення провадження у справі №921/37/20 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №921/36/20, оскільки позовні вимоги у цих справах є пов`язаними, а вирішення справи №921/37/20 є неможливим до вирішення справи №921/36/20.

Ухвалою суду від 27.02.2021: відмовлено у прийнятті до розгляду: відзиву б/н від 27.02.2020 Фермерського господарства Фортуна СВ, із додатками; письмових доказів, долучених до заяви б/н від 27.02.2020 Фермерського господарства Фортуна СВ про застосування строків позовної давності; прийнято до розгляду заяву б/н від 27.02.2020 Фермерського господарства Фортуна СВ про застосування строків позовної давності; задоволено клопотання б/н від 24.02.2020 Фермерського господарства Фортуна СВ про зупинення провадження у справі; зупинено провадження у справі №921/37/20 до набрання законної сили судовим рішенням у господарській справі №921/36/20.

Ухвалою суду від 08.02.2022 поновлено провадження у справі №921/37/20, підготовче судове засідання призначено на 21.02.2022.

10.02.2022 на електронну адресу суду, скріплені електронним цифровим підписом, від Фермерського господарства Фортуна СВ надійшло клопотання б/н від 09.02.2022 (вх. №1008) про залишення позову без розгляду відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України. Вказане клопотання мотивоване тим, що на момент звернення Тернопільської місцевої прокуратури з позовною завою до Держгеокадастру у Тернопільській області та Фермерського господарства «Фортуна СВ», земельні ділянки, які були передані в оренду відповідно до спірних договорів оренди, перебували у державній власності, що підтверджувало наявність підстав для представництва прокурором подавати позов та діяти в інтересах держави. Однак, протягом періоду часу з 27.02.2020 до 08.02.2022 під час якого було зупинено провадження у справі №921/37/20, такі земельні ділянки були передані з державної у комунальну власність. Їх власниками стали Озернянська сільська рада (Озернянська ОТГ) Зборівського району Тернопільської області, Тернопільська міська рада, Зборівська міська рада та Залозецька селищна рада. У зв`язку переходом земельних ділянок у комунальну власність органів місцевого самоврядування, повноваження віднесені до компетенції Головного управління Держгеокадастру у тернопільській області більше не поширюються на предмет спору, підстав представляти Тернопільською окружною прокуратурою інтересів держави у даній справі немає.

Ухвалою суду від 21.02.2021: продовжено строк підготовчого провадження; відкладено підготовче засідання на 03.03.2022; проведено заміну позивача з Тернопільської місцевої прокуратури на Тернопільську окружну прокуратуру; запропоновано прокурору в строк до 03.03.2022 надати суду документи щодо юрисдикції Тернопільської окружної прокуратури по відношенню до даного спору; докази на підтвердження знаходження, згаданих у спірних договорах земель у державній власності станом на 01.03.2022; вирішення клопотання б/н від 09.02.2022, поданого відповідачем 2, про залишення позову без розгляду відкладено на 03.03.2022.

Учасники судового процесу явку повноважних представників в підготовче судове засідання 03.03.2022 не забезпечили.

03.03.2022 Тернопільською обласною прокуратурою подано клопотання №15-208 вих-22 від 03.03.2022 (вх. №1585) про відкладення розгляду справи у зв`язку з службовою необхідністю та введенням в Україні воєнного стану.

З приводу цього суд зазначає, що відповідно до ст. 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" у період воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а також судів, органів прокуратури України, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, та органів, підрозділи яких здійснюють контррозвідувальну діяльність. Окрім цього, прокуратурою до клопотання не додано доказів на підтвердження обставин так званої «службової необхідності».

З огляду на наведене, клопотання Тернопільської обласної прокуратури не підлягає до задоволення.

Розглянувши клопотання Фермерського господарства Фортуна СВ б/н від 09.02.2022 (вх. №1008 від 10.02.2022) про залишення позовної заяви без розгляду на підставі п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України, дослідивши норми чинного законодавства, суд зазначає наступне:

Згідно з ч. 1 ст. 3 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону про банкрутство, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто імператив зазначеного конституційного положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу.

Неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої та судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі (рішення Конституційного Суду України у від 01.04.2008 № 4-рп/2008).

Законом України за №1401-VIII від 02.06.2016 "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)", який набрав чинності 30.09.2016, до Конституції України внесені зміни, а саме Конституцію доповнено ст. 1311, п. 3 ч. 1 якої передбачає, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ч. 3, 5 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Ч. 4 ст. 53 ГПК України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави; 2) необхідність їх захисту; 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" №1697-VII від 14.10.2014, який набрав чинності 15.07.2015. Ця стаття визначає, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом (ч. 1). Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч. 3). Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абз. 1-3 ч. 4). У разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурор зобов`язаний здійснити передбачені законом дії щодо порушення відповідного провадження. (ч. 7)

Системне тлумачення положень ст. 53 ГПК України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво у суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах (висновок викладений у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 31.10.2019 у справі № 923/35/19, від 23.07.2020 у справі № 925/383/18).

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва інтересів держави.

Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідний компетентний орган, який усупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.

Невиконання прокурором вимог щодо надання суду обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді згідно із ч. 4 ст. 53 ГПК України має наслідком застосування положень, передбачених ст. 174 цього Кодексу, про залишення позовної заяви без руху для усунення її недоліків і повернення в разі, якщо відповідно до ухвали суду у встановлений строк ці недоліки не усунуті.

Водночас, якщо суд установить відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави вже після відкриття провадження у справі, то позовну заяву прокурора слід вважати такою, що підписана особою, яка не має права її підписувати. І в таких справах виникають підстави для застосування положень п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України (залишення позову без розгляду) (висновки викладені у пунктах 48, 54 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).

З матеріалів справи №921/37/20 вбачається, що станом на момент укладення спірних договорів оренди від 02.09.2015 та від 11.09.2015, земельні ділянки площею 10,5396 га кадастровий номер 6122688400:01:001:1062, площею 20,2486 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1805, площею 9,4434 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1411, площею 22,2813 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0799, площею 16,7154 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1410, площею 20,0197 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0840, площею 14,9390 га кадастровий номер 6122684700:01:001:0588, площею 20,1496 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0849, площею 18,8240 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1809, площею 34,1467 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0842, площею 12,8761 га кадастровий номер 6122682800:01:001:0740, площею 66,2483 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0795 належали до земель сільськогосподарського призначення державної форми власності, розпорядником яких було ГУ Держземагенства у Тернопільській області, а станом на момент звернення з позовом до суду - ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області.

Звертаючись із даним позовом до суду, прокурором (позивачем) як у позовній заяві №21.32/3707 вих.19 від 08.07.2019, так і у заяві на усунення недоліків №21.32-3906 вих.19 від 25.07.2019 зазначено, що правовідносини, пов`язані з незаконною передачею земель державної власності, становлять суспільний, публічний інтерес. Згідно із ст. 80 ЗК України, ст. ст. 2, 170, 326, 374 ЦК України право власності на землі державної власності належать державі Україна, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади.

Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Положення про Головне управління Держгеокадастру в області (далі-Положення), затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №308 від 17.11.2016, такими органами є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) та територіальні органи Держгеокадастру. Відповідно до Положення, Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області є територіальним органом Держгеокадастру та реалізує його повноваження на території Тернопільської області, зокрема здійснює розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів, а також одночасно наділене повноваженнями здійснення державного контролю (нагляду) за додержанням земельного законодавства.

За твердженням прокурора передача спірних земельних ділянок в оренду Свинару P.M. відбулась внаслідок порушення закону не лише орендарем земельних ділянок, а й органу, уповноваженого від імені держави на розпорядження цією земельною ділянкою - реорганізованим ГУ Держземагенгства у Тернопільській області, яке реалізовувало повноваження розпорядника земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Тернопільської області.

При здійсненні функцій із розпорядження землями, зокрема здійснюючи розгляд заяв Свинара P.M. про передачу спірних земельних ділянок в оренду для здійснення фермерського господарства, реорганізоване ГУ Держземагентство у Тернопільській області відповідно до вимог Закону України Про фермерське господарство, мало не допустити зазначених порушень, відмовити у наданні дозволів на розроблення та затвердженні технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі на місцевості в оренду для ведення фермерського господарства загальною площею 266,4317 га, які розташовані на території Зборівського району Тернопільської області та передачі спірних земельних ділянок в оренду.

У спірних правовідносинах вимоги ст. ст. 1, 7, 8 Закону України Про фермерське господарство, ст. ст. 123, 124, 134 Земельного кодексу України при передачі спірних земельних ділянок в оренду ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства, а відтак і інтереси держави, порушені саме реорганізованим ГУ Держземагентством у Тернопільській області, яке реалізовувало повноваження Держземагентства. Тому, (на думку прокурора) захист інтересу держави в суді, який полягає у скасуванні оспорюваних наказів, не узгоджується із інтересами зазначених органів.

За своєю правовою природою накази реорганізованого Головного управління Держземагентства у Тернопільській області належать до актів індивідуальної дії, а тому враховуючи висновки Конституційного Суду України, викладені у рішенні від 16.04.2009 у справі №7-рп/2009, вважаються такими, що вичерпали свою дію після укладення договорів оренди землі з Свинарем P.M. та надання йому земельних ділянок загальною площею 266,4317 га за рахунок земель, що належали тоді до державної власності.

Порушення інтересів держави у даній справі прокурор обґрунтовував необхідністю задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання додержання законності передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності, яке проведене з порушенням вимог чинного законодавства. Окрім того, суспільний інтерес полягає і у поверненні у майбутньому у розпорядження держави земельних ділянок, що є умовою реалізації функцій держави з підтримки фермерства, забезпечення рівності можливостей всіх суб`єктів набути право оренди земельних ділянок на конкурентних засадах.

Під час розгляду справи №921/36/20 справи до вирішення якої було зупинено провадження у справі №921/37/20, судом встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 6122689500:01:001:1809, 6122684800:01:001:0588, 6122689500:01:001:1805, 6122682800:01:001:0740 належать до комунальної власності, а їх власником являється Тернопільська міська рада. Інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №286983611 від 26.11.2021, №286984671 від 26.11.2021, №274498505 від 13.09.2021, №274502821 від 13.09.2021 вказують на проведену державну реєстрацію права комунальної власності на перелічені земельні ділянки відповідно 23.11.2021, 23.11.2021, 28.01.2020, 18.06.2021.

Земельні ділянки з кадастровими номерами 6122683100:01:001:0799, 6122680700:01:001:0840, 6122680700:01:001:0849, 6122680700:01:001:0842, 6122683100:01:001:0795 належать до комунальної власності, а їх власником являється Зборівська міська рада. Інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №274500354 від 13.09.2021, № 274500972 від 13.09.2021, № 274501836 від 13.09.2021, №274502448 від 13.09.2021, №274503279 від 13.09.2021 вказують на проведену державну реєстрацію права комунальної власності на перелічені земельні ділянки відповідно 04.01.2021, 22.12.2020, 22.12.2020, 22.12.2020, 05.01.2021.

Земельна ділянка з кадастровим номером 6122688400:01:001:1062 належать до комунальної власності, а її власником являється Залозецька селищна рада. Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №274497037 від 13.09.2021 вказує на проведену державну реєстрацію права комунальної власності на цю земельну ділянку 02.02.2021.

Згідно із частиною четвертою статті 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування

Відповідно до частин першої, четвертої статті 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.

Частиною четвертою статті 334 ЦК України передбачено, що права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 ЗК України). Згідно із частиною другою статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації прав підлягають право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва.

Таким чином, за змістом положень статті 125 ЗК України, статті 334 ЦК України, статей 3, 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень право власності на земельну ділянку у їх набувача виникає з моменту державної реєстрації такого права.

Разом з цим суд зазначає, що 27.05.2021 набрав чинності Закон України №1423-ІХ від 28.04.2021 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин, яким внесено зміни до Земельного кодексу України.

Зокрема, розділ X Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Отже, з дня набрання чинності Законом України № 1423-ІХ від 28.04.2021 у державних органів відсутні повноваження щодо розпорядження земельними ділянками, про які йдеться у справі.

Судом встановлено відсутність у держави (в особі її органів) права розпоряджатись землями, щодо яких прийнято оскаржувані накази.

Тобто, після відкриття провадження у справі №921/37/20 судом встановлена відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді, з підстав наведених ним у позовній заяві.

Якщо суд після відкриття провадження у справі, з урахуванням наведених учасниками справи аргументів та наданих доказів, установить відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді, суд залишає позовну заяву, подану прокурором в інтересах держави без розгляду відповідно до положень п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України суд залишає позов без розгляду, якщо позовну заяву не підписано або підписано особою, яка не має права підписувати її, або особою, посадове становище якої не вказано.

Щодо розподілу судових витрат у справі слід зазначити наступне.

Згідно ч. 2 ст. 226 ГПК України про залишення позову без розгляду постановляється ухвала, в якій вирішуються питання про розподіл між сторонами судових витрат, про повернення судового збору з бюджету.

Статтею 123 ГПК України зазначено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

За приписами ч. 2 ст. 123 ГПК України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати, встановлюються законом.

Таким спеціальним законом, що регулює підстави сплати та повернення судового збору є Закон України Про судовий збір.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі залишення заяви або скарги без розгляду (крім випадків, якщо такі заяви або скарги залишені без розгляду у зв`язку з повторним неприбуттям або залишенням позивачем судового засідання без поважних причин та неподання заяви про розгляд справи за його відсутності, або неподання позивачем витребуваних судом матеріалів, або за його заявою (клопотанням).

При зверненні до суду з позовом у справі №921/430/19 Прокуратурою Тернопільської області сплачено судовий збір в сумі 115260 грн згідно платіжного доручення №876 від 04.07.2019.

Як вже зазначалось, ухвалою суду від 10.01.2020 були роз`єднані позовні вимоги Заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури, в інтересах держави до відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства "Фортуна СВ", за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: ОСОБА_1 та Озерянської сільської ради у справі №921/430/19, виділено їх у самостійні провадження.

Згідно ч. 6 ст. 6 Закону України Про судовий збір у разі роз`єднання судом позовних вимог судовий збір, сплачений за подання позову, не повертається і перерахунок не здійснюється. Після роз`єднання судом позовних вимог судовий збір повторно не сплачується.

З врахуванням наведеного, суд роз`яснює прокуратурі, що в межах справи №921/37/20 за її клопотанням, їй може бути повернено з Державного бюджету України судовий збір в сумі 69156 грн, сплачений згідно платіжного доручення №876 від 04.07.2019 на загальну суму 115260 грн, оригінал якого знаходиться в матеріалах справи №921/430/19.

На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 2, 13, 14, 42, 50, 53, п. 2 ч. 1 ст. 226, 232-235 ГПК України господарський суд, -

УХВАЛИВ:

1. Позовну заяву Тернопільської окружної прокуратури до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства Фортуна СВ, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - Озернянської сільської ради (Озернянської ОТГ) Зборівського району Тернопільської області та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 2 - ОСОБА_1 про: визнання недійсними договорів оренди землі, укладених між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_1 №326-СГ від 11.09.2015, №324-СГ від 11.09.2015, №325-СГ від 11.09.2015, №321-СГ від 11.09.2015, №315-СГ від 02.09.2015, №323-СГ від 11.09.2015, №312-СГ від 02.09.2015, №327-СГ від 11.09.2015, №317-СГ від 02.09.2015, №318-СГ від 02.09.2015, №316-СГ від 02.09.2015, №328-СГ від 11.09.2015; зобов`язання ФГ Фортуна СВ повернути у володіння і користування держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, шляхом підписання акту прийому-передачі, земельні ділянки площами 20,2486 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1805, 9,4434 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1411, 22,2813 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0799, 16,7154 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1410, 20,0197 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0840, 14,9390 га кадастровий номер 6122684800:01:001:0588, 20,1496 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0849, 10,5396 га кадастровий номер 6122688400:01:001:1062, 18,8240 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1809, 34,1467 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0842, 12,8761 га кадастровий номер 6122682800:01:001:0740, 66,2483 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0795; скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записів про інше речове право №11441088 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №326- СГ від 11.09.2015, №11440472 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №324-СГ від 11.09.2015, №11440726 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №325-СГ від 11.09.2015, №11439681 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №321-СГ від 11.09.2015, № 11447890 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №315-СГ від 02.09.2015, № 11440196 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №323-СГ від 11.09.2015, № 11445883 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №312-СГ від 02.09.2015, № 11443168 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №327-СГ від 11.09.2015, № 11444996 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №317-СГ від 02.09.2015, № 11445257 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №318-СГ від 02.09.2015, № 11448063 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №316-СГ від 02.09.2015, №11442729 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №328-СГ від 11.09.2015 залишити без розгляду.

2. Ухвала, в порядку ч. 2 ст. 235 ГПК України набирає законної сили з моменту підписання - 03.03.2022.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається в порядку та строки встановлені ст. ст. 256-257 ГПК України.

Повний текст ухвали складено та підписано 03.03.2022.

Суддя І.П. Шумський

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення02.03.2022
Оприлюднено28.06.2022
Номер документу103607307
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди

Судовий реєстр по справі —921/37/20

Ухвала від 03.04.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Шумський І.П.

Ухвала від 02.03.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Шумський І.П.

Ухвала від 02.03.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Шумський І.П.

Ухвала від 23.02.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Шумський І.П.

Ухвала від 20.02.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Шумський І.П.

Ухвала від 08.02.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Шумський І.П.

Ухвала від 27.02.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Шумський І.П.

Ухвала від 27.02.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Шумський І.П.

Ухвала від 10.02.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Шумський І.П.

Ухвала від 10.02.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Шумський І.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні