ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 лютого 2022 року Справа № 160/23907/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Олійника В. М.
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю «Проект Сіті Центр» до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про визнання протиправними та скасування постанови та припису,-
ВСТАНОВИВ:
30 листопада 2021 року товариство з обмеженою відповідальністю «Проект Сіті Центр» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва, в якій просить:
визнати протиправним та скасувати припис Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 02.11.2021 року;
визнати протиправною та скасувати Постанову Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №79/21/073-9703 від 11.11.2021 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності;
стягнути з Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Проект Сіті Центр» судові витрати, пов`язані з розглядом справи.
В обґрунтування позовної заяви представником позивача зазначено, що 02 листопада 2021 року ТОВ «Проект Сіті Центр» одержало від Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) поштою наступні документи:
- Акт №б/н від 02.11.2021 року, складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, відповідно до змісту якого Департаментом встановлено порушення ТОВ «Проект Сіті Центр» вимог абзацу другого частини першої статті 26 ЗУ №687-ХІV, статті 7,9 ЗУ №687-ХІV; частини першої статті 31 ЗУ №3038-VІ ПКМУ №560, а також абзацу першого пункту 9 Наказу №45 відносно об`єкту, розташованого на земельній ділянці по пров.Клінічному, 3 у Солом`янському районі м.Києва, кадастровий номер 8000000000:72:368:0070, за що передбачена відповідальність згідно ч.1 ст.96-1 КУпАП та абз.2 ч.1 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності»;
- Припис від 02.11.2021 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;
- Протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 02.11.2021 року.
ТОВ «Проект Сіті Центр» 10 листопада 2021 року направлено на адресу відповідача заперечення на Акт, проте вони не були враховані при розгляді справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та 18.11.2021 року, позивачем поштою отримано Постанову №79/21/073-9703 від 11.11.2021 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
ТОВ «Проект Сіті Центр» вважає припис та постанову протиправними, внаслідок чого вони підлягають скасуванню, у зв`язку із чим позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2021 року позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Проект Сіті Центр» залишено без руху та надано час протягом десяти днів з дня отримання копії ухвали для усунення недоліків.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2021 року, з урахуванням усунення недоліків позовної заяви, провадження у справі відкрито без виклику учасників справи.
11 січня 2022 року на адресу суду від представника Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва надійшов відзив на позовну заяву вх.№2025/22, в якому представник відповідача заперечує проти задоволення позову, оскільки доводи, викладені позивачем, позбавлені фактичного і правового обґрунтування, у зв`язку із наступним.
Згідно з пунктом 5 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Відповідно до пункту 7 Порядку №553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки, зокрема є звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
Керуючись статтею 41 Закону, Порядком №553, відповідно до наказу від 27.09.2021 №1091 та на підставі звернення ОСОБА_1 та інших (вх.Департаменту від 07.09.2021 №073/КО-381/1), Департамент здійснив заходи державного архітектурно-будівельного контролю щодо дотримання ОСОБА_2 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час будівництва на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:72:368:0070 по АДРЕСА_1.
Відповідно до пункту 9 Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.
З наданих документів позивачем посадовою особою Департаменту встановлено, що проектувальником ТОВ «Проект Сіті Центр» передано замовникові будівництва ОСОБА_2 проектну документацію розроблену з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм, державних стандартів і правил, зокрема:
- ділянка проектування по АДРЕСА_1 , частково розташована на зсувонебезпечних територіях (п.5 розділу «Містобудівні умови та обмеження» Містобудівних умов);
- у проекті відсутній розділ щодо інженерної підготовки і захисту території (в проекті відсутні рішення щодо споруд інженерного захисту територій), чим порушено п.12 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», п.5 ДБН В.1.1-46:2017 «Інженерний захист територій, будівель і споруд від зсувів та обвалів. Основні положення»;
- проектна документація на об`єкт «Будівництво зблокованого житлового будинку у АДРЕСА_1 » розроблена без вихідних даних, зокрема, технічних умов щодо інженерного забезпечення об`єкта будівництва, які необхідні для здійснення інженерного забезпечення об`єкта будівництва, що проектується, чим порушено п.4.3 ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», ст.29 Закону України «Про регулювання містобудівної документації»;
- у проекті відсутній розрахунок класу наслідків (відповідальності) у відповідності до ДСТУ 8855:2019 Будівлі та споруди. Визначення класу наслідків (відповідальності), що є порушенням додатку Д, ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво».
Згідно з ч.2 ст.26 Закону передбачено, що суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.
Відтак, можливості вчинення будь-яких дій, спрямованих на розроблення та затвердження проектної документації, передує отримання відповідних вихідних даних для проектування об`єкта будівництва, при цьому у разі отримання таких вихідних даних, зокрема містобудівних умов та обмежень, умови визначені у них мають бути (без винятку) обов`язково виконані під час розроблення проектної документації.
У випадку не виконання визначених умов, слід сприймати як небажання особи виконувати будівельні роботи в межа встановлених законодавством обмежень, що як наслідок призводить до розроблення проектної документації яка суперечить вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельним нормам та правилам.
Враховуючи викладені обставини суб`єкт містобудування ОСОБА_2 порушив визначений приписами, зокрема ст.26 Закону, порядок (послідовність) виконання будівельних робіт.
За результатами перевірки посадовою особою Департаменту, керуючись статтею 41 Закону, п.16,17,19 Порядку №553 складено акт перевірки від 13.10.2021, в якому було зафіксовано виявлені порушення, суб`єкту містобудування ОСОБА_2 видано припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 13.10.2021 та припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 13.10.2021.
Відповідно до пункту 16 Порядку №553 за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених Порядком.
Згідно пункту 17 Порядку №553, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.
Також, відносно ТОВ «Проект Сіті Центр» було складено протокол про порушення у сфері містобудівної діяльності від 02.11.2021.
Керуючись приписами Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та Порядку №244, розглянувши матеріали справи про правопорушення в сфері містобудівної діяльності Департаментом винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 11.11.2021 №79/21/073-9703, якою ТОВ «Проект Сіті Центр» визнано винним у вчиненні правопорушення передбаченого абз.2 ч.1 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення в сфері містобудівної діяльності» - суб`єкти містобудування, які здійснюють проектування об`єктів, експертизу проектів будівництва, несуть відповідальність у вигляді штрафу за передачу замовнику проектної документації для виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва, розробленої з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм, державних стандартів і правил, у тому числі за нестворення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, незабезпечення приладами обліку води і теплової енергії, а також за заниження класу наслідків (відповідальності) об`єкта будівництва.
17 січня 2022 року на адресу суду від представника ТОВ «Проект Сіті Центр» надійшла відповідь на відзив вх.№4531/22, в якій останній не погоджується з доводами та поясненнями відповідача, вважає їх помилковими та необґрунтованими, посилається на наступне..
Як вбачається з матеріалів справи, 19 серпня 2021 року між ТОВ «Проект Сіті Центр» (Проектувальник) та громадянином ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 (Замовником будівництва) було укладено Договір №0208-21, відповідно до предмету якого (п.1.1.) ТОВ «Проект Сіті Центр», як Проектувальник, зобов`язується за завданням Замовника виконати ескіз намірів забудови земельної ділянки та надати проектну документацію, на умовах і в строк, визначений цим Договором, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх в строк і за умовами цього Договору.
Найменування документації: Проектна документація: Будівництво зблокованого житлового будинку у АДРЕСА_1 , кадастровий номер 8000000000:72:368:0070.
Згідно пункту 3.1 Договору результат виконаних робіт оформлюється Проектувальником і передається Замовнику у вигляді Акту здачі-приймання виконаних робіт на наступний день після виконання робіт в терміни відповідно до п. 1.2. справжньої угоди.
Відповідно до пункту 3.4 Договору в Актах здачі-приймання виконаних робіт повинна міститися повна інформація про виконані роботи, про документацію, яка прикладається до Акту і передається з Актом, як результат виконаних робіт.
Позивач звертає увагу суду, що на дату проведення перевірки між Проектувальником та Замовником не було підписано жодного Акту здачі-прийому виконаних робіт (відповідно до п.3.1., 3.4 Договору), тобто позивач не передавав документацію, як результат виконаних робіт.
Крім того, предметом договору №0208-21 від 19.08.2021 року є виконання ескізу намірів забудови земельної ділянки.
Таким чином, висновок посадової особи Департаменту (відповідача), що проектувальником ТОВ «Проект Сіті Центр» передано замовникові будівництва ОСОБА_2 проектну документацію, розроблену з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм, стандартів і правил, є протиправним та не підтвердженим належними та допустимими доказами.
У даному випадку відповідач помилково застосував поняття ескізний проект (визначається ДБН А.2.2-3-2014) до ескізу намірів забудови, оскільки ескіз намірів виконується в довільній формі, в той час як ескізний проект має містити складові, передбачені Додатком Г до ДБН А.2.2-3-2014.
Зі змісту ескізних намірів забудови земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:72:368:0070 вбачається, що останні не містять вихідних даних, а лише фіксують загальне уявлення про об`єкт будівництва, місце розташування будівель і споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж, фасади та плани об`єкта будівництва.
Таким чином, відповідач у приписі протиправно вимагає у позивача, який не є замовником будівництва, а також не є генпроектувальником, отримати вихідні дані, зокрема технічні умови щодо інженерного забезпечення об`єкта для розробки ескізних намірів забудови, передбачити в ескізних намірах проектні рішення щодо споруд інженерного захисту територій, а також здійснити розрахунок класу наслідків (відповідальності) у відповідності до ДСТУ 8855:2019 Будівлі та споруди.
За наведеного позивач вважає, що у Департаменту не має правових підстав вимагати усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, зазначених у Приписі.
Абзацом 2 частини першої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» передбачено, що суб`єкти містобудування, які здійснюють проектування об`єктів, експертизу проектів будівництва, несуть відповідальність у вигляді штрафу за передачу замовнику проектної документації для виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва, розробленої з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм, державних стандартів і правил, у тому числі за нестворення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, незабезпечення приладами обліку води і теплової енергії, а також за заниження категорії складності об`єкта будівництва - у розмірі дев`яноста мінімальних заробітних плат.
Оскільки позивач не розробляв та не передавав замовнику будівництва проектну документацію, що підтверджується вищенаведеними поясненнями та доказами, які містяться в матеріалах справи, то у Департаменту відсутні правові підстави для накладення штрафу на підставі абзацу 2 частини першої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», тому Постанова є протиправною та підлягає скасуванню.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Проект Сіті Центр» - позивач, код ЄДРПОУ 34314886, місцезнаходження: вул.Василя Чапленка, буд.8, місто Дніпро, 49038.
Судом встановлено, що керуючись ст.41 Закону, Порядком №553, відповідно до наказу від 27.09.2021 № 1091 та на підставі звернення ОСОБА_1 та інших (вх.Департаменту від 07.09.2021 №073/КО-381/1), відповідач здійснив заходи державного архітектурно-будівельного контролю щодо дотримання ОСОБА_2 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час будівництва на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:72:368:0070 по АДРЕСА_1 .
Під час проведення перевірки посадовою особою Департаменту уповноваженій особі замовника будівництва ОСОБА_2 - ОСОБА_3 було пред`явлено службове посвідчення та надано копію відповідного направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 29.09.2021 № б/н, про що свідчать підписи на направленні.
Відповідачем під час виїзду на об`єкт будівництва за вказаною адресою встановлено, що на вказаній земельній ділянці виконуються будівельні роботи із будівництва будівлі невстановленого призначення.
ОСОБА_3 під час проведення позапланової перевірки були надані наступні документи, зокрема:
- копію пояснювальної записки до проекту «Будівництво зблокованого житлового будинку у АДРЕСА_1 , кадастровий номер 8000000000:72:368:0070 (001-0208-21-ПЗ) та відомість робочих креслень основного комплекту АР 001-0208-21-АР, розроблений товариством з обмеженою відповідальністю «Проект Сіті Центр» (ідентифікаційний код юридичної особи 34314886);
- копію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва «Будівництво зблокованого житлового будинку у АДРЕСА_1 », затверджені наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 13.08.2021 №1031;
- копію договору про надання послуг від 26.08.2021 №260821, укладеного між ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_4 про надання послуг з проведення технічного нагляду на об`єкті будівництва за вказаною адресою;
- копію договору від 19.08.2021 № 0208-21 укладеного з проектною організацією ТОВ «Проект Сіті Центр» щодо розроблення проектної документації на вище зазначений об`єкт будівництва;
- копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 15.06.2021.
З наданих документів посадовою особою відповідача встановлено, що проектувальником ТОВ «Проект Сіті Центр» передано, замовникові будівництва ОСОБА_2 проектну документацію розроблену з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм, державних стандартів і правил, зокрема:
- ділянка проектування по АДРЕСА_1 , частково розташована на зсувонебезпечних територіях (п.5 розділу «Містобудівні умови та обмеження» Містобудівних умов);
- у проекті відсутній розділ щодо інженерної підготовки і захисту території (в проекті відсутні проекті рішення щодо споруд інженерного захисту територій), чим порушено п.12 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», п.5 ДБН В.1.1-46:2017 «Інженерний захист територій, будівель і споруд від зсувів та обвалів. Основні положення»;
- проектна документація на об`єкт «Будівництво зблокованого житлового будинку у АДРЕСА_1 » розроблена без вихідних даних, зокрема, технічних умов щодо інженерного забезпечення об`єкта будівництва, які необхідні для здійснення інженерного забезпечення об`єкта будівництва, що проектується, чим порушено п.4.3 ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», ст.29 Закону України «Про регулювання містобудівної документації»;
- у проекті відсутній розрахунок класу наслідків (відповідальності) у відповідності до ДСТУ 8855:2019 Будівлі та споруди. Визначення класу наслідків (відповідальності), що є порушенням додатку Д, ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво».
За результатами перевірки посадовою особою Департаменту, керуючись статтею 41 Закону, п.16,17,19 Порядку №553 складено акт перевірки від 13.10.2021, в якому було зафіксовано виявлені порушення. суб`єкту містобудування, ОСОБА_2 видано припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 13.10.2021 та припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 13.10.2021. Крім того, відносно ТОВ «Проект Сіті Центр» було складено протокол про порушення у сфері містобудівної діяльності від 02.11.2021.
02 листопада 2021 року ТОВ «Проект Сіті Центр» одержало від Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва поштою наступні документи:
- Акт №б/н від 02.11.2021 року, складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, відповідно до змісту якого Департаментом встановлено порушення ТОВ «Проект Сіті Центр» вимог абзацу другого частини першої статті 26 ЗУ №687-ХІV, статей 7,9 ЗУ №687-ХІV; частини першої статті 31 ЗУ №3038-VІ ПКМУ №560, а також абзацу першого пункту 9 Наказу №45 відносно об`єкту, розташованого на земельній ділянці по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 8000000000:72:368:0070, за що передбачена відповідальність згідно ч.1 ст.96-1 КУпАП та абз.2 ч.1 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності»;
- Припис від 02.11.2021 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;
- Протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 02.11.2021 року.
Товариством з обмеженою відповідальністю «Проект Сіті Центр» 10 листопада 2021 року, після отримання вказаного припису, на адресу відповідача направлено заперечення на Акт вих.№10/11-21, де зазначено наступне.
19 серпня 2021 року між ТОВ «Проект Сіті Центр» (Проектувальник) та громадянином ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 (Замовником будівництва) було укладено Договір №0208-21, відповідно до предмету якого (п.1.1.) ТОВ «Проект Сіті Центр», як Проектувальник, зобов`язується за завданням Замовника виконати ескіз намірів забудови земельної ділянки та надати проектну документацію, на умовах і в строк, визначений цим Договором, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх в строк і за умовами цього Договору.
Найменування документації: Проектна документація: Будівництво зблокованого житлового будинку у АДРЕСА_1 , кадастровий номер 8000000000:72:368:0070.
Згідно п.3.1 Договору результат виконаних робіт оформлюється Проектувальником і передається Замовнику у вигляді Акту здачі-приймання виконаних робіт на наступний день після виконання робіт в терміни відповідно до п.1.2 справжньої угоди.
Відповідно до п.3.4 Договору в Актах здачі-приймання виконаних робіт повинна міститися повна інформація про виконані роботи, про документацію, яка прикладається до Акту і передається з Актом, як результат виконаних робіт.
Позивач звертає увагу суду, що на дату проведення перевірки між Проектувальником та Замовником не було підписано жодного Акту здачі-прийому виконаних робіт (відповідно до п.3.1., 3.4 Договору), тобто позивач не передавав документацію, як результат виконаних робіт.
Крім того, предметом договору №0208-21 від 19.08.2021 року є виконання ескізу намірів забудови земельної ділянки.
Таким чином, висновок посадової особи Департаменту (відповідача), що проектувальником ТОВ «Проект Сіті Центр» передано замовникові будівництва ОСОБА_2 проектну документацію розроблену з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм, стандартів і правил є хибним.
Крім того, оскільки позивач не розробляв та не передавав замовнику будівництва проектну документацію, що підтверджується вищенаведеними поясненнями та доказами, які містяться в матеріалах справи, то у Департаменту відсутні правові підстави для накладення штрафу на підставі абзацу 2 частини першої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності».
Керуючись приписами Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та Порядку №244, розглянувши матеріали справи про правопорушення в сфері містобудівної діяльності Департаментом винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 11.11.2021 №79/21/073-9703, якою ТОВ «Проект Сіті Центр», визнано винним у вчиненні правопорушення передбаченого абз.2 ч.1 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення в сфері містобудівної діяльності» - суб`єкти містобудування, які здійснюють проектування об`єктів, експертизу проектів будівництва, несуть відповідальність у вигляді штрафу за передачу замовнику проектної документації для виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва, розробленої з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм, державних стандартів і правил, у тому числі за нестворення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, незабезпечення приладами обліку води і теплової енергії, а також за заниження класу наслідків (відповідальності) об`єкта будівництва.
ТОВ «Проект Сіті Центр» вважає припис та постанову протиправними, у зв`язку із чим позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою.
Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.
Статтею 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Державний архітектурно-будівельний контроль замовників будівництва, які є фізичними особами, здійснюється відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» з урахуванням особливостей правового статусу таких осіб.
Процедура здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками, сертифікованими відповідальними виконавцями робіт, підприємствами, що надають технічні умови щодо інженерного забезпечення об`єкта будівництва, та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт, визначена Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553.
Згідно з пунктом 5 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Відповідно до пункту 7 Порядку №553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки, зокрема є звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
Керуючись статтею 41 вищевказаного Закону, Порядком №553, відповідно до наказу від 27.09.2021 №1091 та на підставі звернення ОСОБА_1 та інших (вх.Департаменту від 07.09.2021 №073/КО-381/1), Департамент здійснив заходи державного архітектурно-будівельного контролю щодо дотримання ОСОБА_2 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час будівництва на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:72:368:0070 по АДРЕСА_1 .
Відповідно до пункту 9 Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.
Під час проведення перевірки посадовою особою Департаменту уповноваженій особі замовника будівництва ОСОБА_2 - ОСОБА_3 було пред`явлено службове посвідчення та надано копію відповідного направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 29.09.2021 № б/н, про що свідчать підписи останніх на звороті вказаного направлення.
Під час виїзду на об`єкт будівництва за вказаною вище адресою встановлено, що на вказаній земельній ділянці виконуються будівельні роботи із будівництва будівлі невстановленого призначення.
У свою чергу, уповноваженою особою замовника будівництва ОСОБА_3 під час проведення позапланової перевірки надані відповідні документи.
З наданих документів посадовою особою Департаменту встановлено, що проектувальником ТОВ «Проект Сіті Центр» передано замовникові будівництва ОСОБА_2 проектну документацію розроблену з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм, державних стандартів і правил.
У пункту Д1 "Пояснювальна записка» додатку Д ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» визначено, що до складу проекту (затвердженої частини РП) на будівництво об`єктів невиробничого призначення відносяться: вихідні дані для проектування; коротка характеристика об`єкта, дані про проектну потужність об`єкта (місткість, пропускна спроможність); дані інженерних вишукувань; відомості про потреби в паливі, воді, електричній та тепловій енергії, заходи щодо енергозбереження тощо; відомості про черговість будівництва та пускові комплекси; матеріали ОВНС, включаючи дані щодо всіх очікуваних впливів на довкілля (земельні, водні та інші ресурси), їх мінімізація та компенсація; рішення з інженерного захисту територій і об`єктів; доступність території об`єкту для маломобільних груп населення; розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту (цивільної оборони); розділ із забезпечення надійності та безпеки; основні техніко-економічні показники; економічний розрахунок ефективності інвестицій; розділ із науково-технічного супроводу (у разі потреби); відомості з обсягами робіт; розрахунок класу наслідків (відповідальності) та категорії складності відповідно до ДСТУ-Н Б В. 1.2-16.
Відповідно до пункту 5 розділу «Містобудівні умови та обмеження» Містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер ЄДЕССБ МШ 1:8764-4475-3074-7456), визначено зокрема, що ділянка проектування частково розташована на зсувонебезпечних територіях.
До містобудівних умов та обмежень до початку проектування необхідно виконати інженерну підготовку і захист території у відповідності до ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» (розділ 12), ДБН В. 1.1-46:2017 «Інженерний захист територій, будівель і споруд від зсувів та обвалів».
Складні інженерно-геологічні та техногенні умови передбачають розроблення заходів, спрямованих на захист території від зсувів та збереження споруд і будівель, проведення експертизи проекту в частині міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, згідно вимог ч.4 ст.31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Відповідно до п.12 ДБН 5.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», зокрема заходи з інженерної підготовки слід передбачати з урахуванням інженерно-будівельної оцінки території (таблиця 12.1), забезпечення захисту від несприятливих природних і антропогенних явищ та прогнозу зміни інженерно-геологічних та гідрологічних умов при різних видах техногенного навантаження.
Згідно п.5 ДБН В.1.1-46:2017 «Інженерний захист територій, будівель і споруд від зсувів та обвалів. Основні положення», зокрема:
склад та зміст проектної документації щодо споруд інженерного захисту та заходів інженерного захисту повинні відповідати вимогам ДБН А.2.2-3. Загальні положення щодо проектування споруд інженерного захисту та заходів інженерного захисту мають враховувати вимоги ДБН В. 1.1-24;
проектування та будівництво об`єктів інженерного захисту на територіях з діючими та потенційно можливими небезпечними зсувними та обвальними процесами здійснюють з урахуванням вимог інженерно-технічних заходів цивільного захисту. У проектній документації у розділі інженерно-технічних заходів цивільного захисту необхідно надати стислу інформацію щодо змісту протизсувних та протиобвальних заходів. Розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту (цивільної оборони) розробляється згідно з ДБН В.1.2-4.1.
Відповідно до ч.5 ст.26 Закону проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
2) розроблення проектної документації та проведення у випадках,
передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;
3) затвердження проектної документації;
4) виконання підготовчих та будівельних робіт;
4.1) проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності), належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування);
5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Відповідно до статті 29 Закону та п.4.3 ДБН А.2.2-3-2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», основними складовими вихідних даних є:
1) містобудівні умови та обмеження;
2) технічні умови;
3) завдання на проектування.
Технічні умови - це комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об`єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам щодо водопостачання (з урахуванням потреб забезпечення пожежогасіння), тепло-, електро- і газопостачання, водовідведення, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод та телекомунікації (ст.30 Закону).
Відповідно до п.4.8 ДБН А.2.2-3-2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» проектна документація на будинки, будівлі, споруди, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури, їх черги та/або пускові комплекси має бути розроблена з урахуванням будівельних норм та стандартів, чинних на час передачі її замовнику.
Згідно із частиною 2 статті 26 Закону передбачено, що суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.
Відтак, можливості вчинення будь-яких дій, спрямованих на розроблення та затвердження проектної документації, передує отримання відповідних вихідних даних для проектування об`єкта будівництва, при цьому у разі отримання таких вихідних даних, зокрема містобудівних умов та обмежень, умови визначені у них мають бути (без винятку) обов`язково виконані під час розроблення проектної документації.
У випадку не виконання визначених умов, слід сприймати як небажання особи виконувати будівельні роботи в межа встановлених законодавством обмежень, що як наслідок призводить до розроблення проектної документації яка суперечить вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельним нормам та правилам.
Враховуючи викладені обставини, суб`єкт містобудування ОСОБА_2 порушив визначений приписами, зокрема ст.26 Закону, порядок (послідовність) виконання будівельних робіт.
Статтею 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» передбачено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про архітектурну діяльність», проект - документація для будівництва об`єктів архітектури, що складається з креслень, графічних і текстових матеріалів, інженерних і кошторисних розрахунків, які визначають містобудівні, об`ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні та технологічні рішення, вартісні показники конкретного об`єкта архітектури, та відповідає будівельним нормам і правилам.
Частиною 3 статті 23 Закону України «Про архітектурну діяльність» встановлено, що замовники на проектування і будівництво об`єктів архітектури мають право, зокрема затверджувати проект, якщо він не суперечить законодавству, містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки.
Частиною 1 статті 26 Закону України «Про архітектурну діяльність» встановлено, що архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об`єктів архітектури, зобов`язані, зокрема, додержуватися державних норм і правил, вимог вихідних даних на проектування.
Згідно зі статтею 31 Закону встановлено, що проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил та затверджується замовником.
Статтею 1 Закону України «Про будівельні норми» визначено, що будівельні норми - нормативний акт, затверджений центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері будівництва.
Тобто, стадії виконання будівельних робіт на підставі зареєстрованих повідомлення/декларації передують стадії, зокрема, розроблення та затвердження проектної документації, яка має відповідати вимогам містобудівної документації та вихідним даним з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних правил.
За приписами пункту 4.8 ДБН А.2.2-3:2014, проектна документація має бути розроблена з урахуванням усіх документів будівельних норм та стандартів, чинних на час її передачі у виробництво. Проектна документація, затверджена відповідно до чинного законодавства, не підлягає коригуванню у зв`язку з введенням нових будівельних норм, за винятком випадків, коли це коригування обумовлене підвищенням у нових будівельних нормах вимог безпеки, у тому числі щодо забезпечення механічного опору та стійкості (міцності), електро-, вибухо- та пожежобезпечності об`єкта та доступності для мало мобільних груп населення, для забезпечення яких повинні бути виконані необхідні будівельні роботи.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що до замовника та проектувальника висуваються вимоги щодо добросовісного виконання ними проектних робіт щодо об`єкта будівництва, які, зокрема, полягають і в обов`язковому врахуванні будівельних норм, стандартів і правил, вимог вихідних даних на проектування.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься у постановах Верховного Суду від 27.01.2020 у справі №809/772/16, від 02.04.2020 у справі №809/998/16 та від 28.04.2020 №808/3616/16.
Проект може вважатися юридично значимим документом, який має юридичну силу та створює правові наслідки, за умови його відповідності встановленим вимогам і лише у разі дотримання таких вимог проект може бути затверджений замовником.
Такий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №815/5987/16.
З викладених обставин вбачається, що проектна документація розроблена ТОВ «Проект Сіті Центр» та затверджена замовником ОСОБА_2 , на об`єкт будівництва «Будівництво зблокованого житлового будинку у АДРЕСА_2 , кадастровий номер 8000000000:72:368:0070» із порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм і правил, чим порушено абз.1 ч.1 ст.31 Закону, ч.3 ст.23 Закону України «Про архітектурну діяльність».
У даному випадку за результатами перевірки посадовою особою Департаменту, керуючись ст.41 Закону, п.16,17,19 Порядку №553, складено акт перевірки від 13.10.2021, в якому було зафіксовано виявлені порушення. Враховуючи виявлені порушення Департаментом суб`єкту містобудування ОСОБА_2 видано припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 13.10.2021 та припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 13.10.2021.
Враховуючи викладені вище обставини, а також допущені проектною організацією ТОВ «Проект Сіті Центр» під час розроблення проектної документації порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, стандартів і правил посадовою особою Департаменту складено акт перевірки від 02.11.2021, генеральному проектувальнику ТОВ «Проект Сіті Центр» видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 02.11.2021, крім того, складено протокол про порушення у сфері містобудівної діяльності від 02.11.2021.
Відповідно до пункту 16 Порядку №553 за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених Порядком.
Згідно пункту 17 Порядку №553, разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.
Відповідно до ч.3 ст.41 Закону посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки, зокрема мають право у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо:
а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;
б) зупинення підготовчих та будівельних робіт.
Пунктом 19 Порядку №553 передбачено, що припис складається у двох примірниках. Один примірник припису залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю, а інший надається суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль. Припис підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку.
У зв`язку із встановленням порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил допущених під час розроблення проектної документації, керуючись ч.3 ст.41 Закону, п.17 Порядку №553 відповідачем було видано проектній організації ТОВ «Проект Сіті Центр» обов`язковий до виконання, припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 02.11.2021.
Порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності затверджено Порядком накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 №244.
Відповідальність юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (суб`єктів містобудування) за правопорушення у сфері містобудівної діяльності встановлена Законом України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності».
Відповідно до пункту 3 Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 №244, передбачено, що штрафи накладаються на суб`єктів містобудування - юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Відповідно до п.19 Порядку №244 доказами у справі про правопорушення у сфері містобудівної діяльності є будь-які фактичні дані, на підставі яких встановлюється наявність чи відсутність правопорушення, винність відповідного суб`єкта містобудування в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Зазначені дані встановлюються на підставі протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, у разі потреби - на підставі пояснень суб`єкта містобудування, який притягається до відповідальності, свідків, а також інших документів.
Керуючись приписами Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та Порядку №244, розглянувши матеріали справи про правопорушення в сфері містобудівної діяльності, відповідачем винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 11.11.2021 №79/21/073-9703, якою ТОВ «Проект Сіті Центр» визнано винним у вчиненні правопорушення передбаченого абз.2 ч.1 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення в сфері містобудівної діяльності» - суб`єкти містобудування, які здійснюють проектування об`єктів, експертизу проектів будівництва, несуть відповідальність у вигляді штрафу за передачу замовнику проектної документації для виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва, розробленої з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, будівельних норм, державних стандартів і правил, у тому числі за нестворення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, незабезпечення приладами обліку води і теплової енергії, а також за заниження класу наслідків (відповідальності) об`єкта будівництва.
Щодо твердження позивача, що останній не є ні замовником будівництва, ні генпроектувальником, а розроблені ним ескізні наміри лише фіксують загальне уявлення про об`єкт будівництва та його розташування на земельній ділянці, у зв`язку з чим не є проектною документацією, суд зазначає наступне.
19 серпня 2021 між ОСОБА_2 та товариством з обмеженою відповідальністю «Проект Сіті Центр» укладено Договір №0208-21.
У тексті вказаного Договору ОСОБА_2 іменується «Замовник», а ТОВ «Проект Сіті Центр» - «Проектувальник».
Пунктом 1.1 Договору визначено, зокрема, що Проектувальник зобов`язується за завданням Замовника виконати ескіз намірів забудови земельної ділянки та надати проектну документацію на умовах і в строк, визначений цим Договором, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх в строк і за умовами цього Договору.
Найменування документації: Проектна документація: Будівництво зблокованого житлового будинку у АДРЕСА_1 , кадастровий номер 8000000000:72:368:0070.
Відповідно до пункту 2.1 Договору Проектувальник зобов`язується здати, а Замовник прийняти виконані відповідно до умов цього договору роботи, перераховані у пункті 3.5 договору.
Пунктом 2.4 Договору визначені обов`язки Проектувальника, серед яких:
виконувати зазначені роботи з належною якістю відповідно до технічних умов, вихідними даними Замовника. У разі виявлення невідповідності якості робіт вимогам Замовника, - своїми силами і за свій рахунок негайно або в термін встановлений Замовником переробити проект, усунути недоліки, недороботки і т.п. на будь-якій стадії виявлення невідповідності;
дотримання вимог, що містяться в завданні та інших вихідних даних для проектування, і має право відступити від них лише з письмової згоди Замовника;
погоджувати готову проектну документацію із Замовником;
передати Замовнику в терміни і в порядку встановленому цим Договором, проектну документацію.
З аналізу положення пунктів 1.1 та 2.4 Договору слідує, що позивач зобов`язався розробити для ОСОБА_2 два види документів: ескіз намірів забудови та проектну документацію, а не лише ескіз намірів забудови, виходячи з чого відповідачем було винесено оскаржуваний припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 02.11.2021, у відповідності до вимог чинного законодавства.
Питання отримання документів, які надають право виконувати будівельні роботи, визначено Законом та Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466.
Згідно до положень ч.8 ст.36 Закону, п.11 Порядку №466 замовник несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні/декларації.
З матеріалів справи вбачається, що Департамент зареєстрував замовникові будівництва ОСОБА_2 повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) від 25.11.2021 №КВ 051211119504 «Будівництво зблокованого житлового будинку у АДРЕСА_1 ».
Замовником будівництва ОСОБА_2 у повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) від 25.11.2021 № КВ 051211119504, наведенні данні, зокрема:
проектна документація розроблена ТОВ «Проект Сіті Центр» під керівництвом головного архітектора проекту ОСОБА_5 (серія та номер кваліфікаційного сертифіката АА №002008) та затверджена замовником ОСОБА_2 ;
авторський нагляд здійснює ОСОБА_5 (серія та номер кваліфікаційного сертифіката АА № 002008).
Зі вказаного вбачається, що саме ТОВ «Проект Сіті Центр» розробило на замовлення суб`єкта містобудування ОСОБА_2 проектну документацію для об`єкта будівництва за адресою: АДРЕСА_1 , а його директор, ОСОБА_5 здійснює авторський нагляд за його дотриманням під час будівництва.
З фактичних обставин справи вбачається, що позивачем не наведено обставин та не надано доказів, які б свідчили про невідповідність виявлених у ході проведення позапланової перевірки порушень, а також не надано доказів, які б вказували про невідповідність чи протиправність прийнятих відповідачем припису від 02.11.2021 року та постанови №79/21/073-9703 від 11.11.2021 року.
Відповідно до положень статті 19 Конституції України органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 1 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України, встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «Проект Сіті Центр».
Відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у разі відмови в задоволенні позову судові витрати не присуджуються на користь сторони за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.
Керуючись ст.ст.241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «Проект Сіті Центр» до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про визнання протиправними та скасування постанови і припису - відмовити у повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.М. Олійник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 103655265 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні