ГОСПОДАРСЬКИЙ С У Д
Кіровоградської області
У Х В А Л А
04.10.07
Справа № 11/93
Господарський суд Кіровоградської
області в складі судді Коваленко Н.М. розглянув справу № 11/93 від 21.03.2007
року
за заявою кредитора - Знам'янської
об'єднаної державної податкової інспекції, 27400, Кіровоградська область, м.
Знам'янка, вул. Чайковського, 7/55,
до боржника - Дочірнього
підприємства "Диківське" Знам'янського районного споживчого
товариства, 27400, Кіровоградська область, Знам'янський район, с. Диківка, вул.
Гагаріна, 1,
про банкрутство відсутнього
боржника, -
ПРЕДСТАВНИКИ:
від кредитора Знам'янська об'єднана
державна податкова інспекція - ОСОБА_2 , довіреність № б/н від 16.06.07 головний державний податковий
інспектор юридичного відділу;
від кредитора Знам'янський
міськрайонний центр зайнятості - Нельга М.О., довіреність № 02-1742 від 16.07.07 головний спеціаліст -
юрисконсульт;
кредитор - ОСОБА_1, паспорт серія
НОМЕР_1, виданий Знам'янським МРВ УМВС України в Кіровоградській області від
12.07.1998;
від банкрута - представник
ліквідатора Знам'янської ОДПІ - Подлєсний В.В. , довіреність № б/н від 16.06.07 головний державний податковий
інспектор юридичного відділу;
В судовому засіданні приймав участь
представник кредитора гр. ОСОБА_1 - гр. ОСОБА_3, довіреність № б/н, від
21.08.07.
Розглянувши наявні матеріали
справи, заслухавши пояснення кредитора, представників кредиторів та
банкрута, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Постановою від 04.04.2007 року
господарський суд визнав відсутнього боржника дочірнє підприємство
"Диківське" Знам'янського районного споживчого товариства банкрутом,
відкрив ліквідаційну процедуру щодо банкрута, призначив ліквідатором банкрута
ініціюючого кредитора Знам'янську ОДПІ, зобов'язав ліквідатора подати
господарському суду звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута, що
відповідають вимогам ст. 32 Закону України “Про відновлення платоспроможності
боржника або визнання його банкрутом”.
Ліквідатор подав до господарського
суду звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута.
Ухвалою від 11.07.2007 року
господарський суд призначив до розгляду в засіданні суду звіт ліквідатора та
ліквідаційний баланс банкрута, зобов'язав кредиторів до 11.09.2007 року подати
суду письмову інформацію, в якій має бути викладена думка кредиторів щодо
можливості затвердження звіту і ліквідаційного балансу банкрута або відмови в
їх затвердженні з відповідним обґрунтуванням.
До господарського суду 19.07.2007
року надійшла скарга від 17.07.2007 року кредитора гр. ОСОБА_1 на результати
розгляду вимог даного кредитора з запереченням щодо можливості затвердження
звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута та вимогою зобов'язати
ліквідатора вжити необхідних заходів щодо повернення майна банкрута та
формування ліквідаційної маси банкрута, з обґрунтуванням такої позиції.
25.09.2007 року до господарського суду надійшла заява б/н від 24.09.2007 року
гр. ОСОБА_1 з запереченням щодо можливості затвердження звіту ліквідатора та
ліквідаційного балансу Дочірнього
підприємства "Диківське" Знам'янського районного споживчого
товариства, оскільки ліквідатором не витребувано з міського управління
статистики балансу підприємства банкрута за всі роки існування, не з'ясовано
майнового стану і не сформована ліквідаційна маса, а також не вивчена
правомірність повернення статутного майна банкрута Знам'янському РСТ, навмисно
доведення ним до банкрутства боржника. 19.09.2007 року до господарського суду
надійшла заява б/н від 17.09.2007 року представника гр. ОСОБА_1 з клопотанням
витребувати від Знам'янського міського управління статистики ліквідаційні
баланси за всі роки, починаючи з моменту створення банкрута та на момент
припинення надання звітів. 20.09.2007 року до господарського суду надійшла
заява б/н від 18.09.2007 року гр. ОСОБА_1 з клопотанням про зобов'язання
управління статистики у Знам'янському районі надати копії балансів банкрута з
1999 по 2004 роки, з моменту створення і до моменту припинення діяльності та
направити копії балансів кредитору гр. ОСОБА_1 для вивчення і надання
обміркувань щодо обставин справи.
Із змісту звіту ліквідатора та
ліквідаційного балансу, доданих до них документів вбачається, що при здійсненні
ліквідаційних заходів щодо Дочірнього підприємства "Диківське"
Знам'янського районного споживчого товариства майна, яке можна було включити у
ліквідаційну масу, не виявлено.
Ліквідатором банкрута, Знам”янською
ОДПІ подано відзив на скаргу кредитору гр. ОСОБА_1 в якому зокрема зазначено,
що при посиланні кредитора (скаржника) на необхідність витребування балансу
ДП „Диківське” від державних органів
статистики ним не взято до уваги, що у судовій практиці баланс подекуди намагаються
використати як правовідновлювальний документ чи як доказ правомірності
володіння певним майном. З цього приводу варто навести п. 9 інформаційного
листа ВГСУ № 01-8/98 від 31.01.2001 року „Про деякі приписи законодавства, яке
регулює питання, пов'язані із здійсненням права власності та його
захистом". Тут зазначається, що перебування майна, у тому числі приміщень,
споруд, будинків, на балансі підприємства (організації) ще не є безспірною
ознакою його права власності.
Баланс підприємства (організації) є
формою бухгалтерського обліку, визначення складу і вартості майна та обсягу
фінансових зобов'язань на конкретну дату. Баланс не визначає підстав
знаходження майна у власності підприємства.
Одним з основних критеріїв
визначення законності володіння майном і
відображення його на балансі підприємства є джерела фінансування,
передача підприємству у володіння майна безпосередньо власником чи
підприємством, яке володіє майном на праві повного господарського відання.
У відповідності з пунктом 2.2
Статуту, для здійснення господарської діяльності Знам'янське РСТ передає
Підприємству (ДП „Диківське”) по акту передачі основні фонди (будівлі,
обладнання), які повертаються власнику Знам'янському РСТ у стані не гіршому від
природного зношення у випадку припинення діяльності Підприємства,
нераціонального його використання, або в інших випадках, передбачених
законодавством України. Наведений пункт свідчить про те, що у період створення
ДП „Диківське” і реєстрації його Статуту, Знам'янське РСТ надавало майно у
користування з обов'язком його повернення.
Стаття 61 ГКУ встановлює порядок
розрахунків з кредиторами у разі ліквідації суб'єкта господарювання. У п. 5 ст.
25 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його
банкрутом" встановлено, що при здійсненні своїх повноважень ліквідатор має
право заявити вимоги до третіх осіб, які відповідно до
законодавства несуть субсидіарну відповідальність за
зобов'язаннями боржника у зв'язку з доведенням його до банкрутства. Втім у
цьому випадку мають бути визначені конкретні нормативно-правові акти чи
договори, де встановлена така відповідальність третіх осіб за боргами
підприємства-боржника. У цьому аспекті значний інтерес представляє касаційна
постанова ВГСУ від 29.10.2002 року у справі № 7/251-7/229. Під час процедури
банкрутства дочірнього підприємства кредитори пред'явили вимоги про погашення
боргів до його засновника, посилаючись на п. 5 ст. 25 Закону. Проте ВГСУ
зазначив, що ані чинне законодавство, ані установчі документи дочірнього
підприємства і його засновника не передбачають такої відповідальності.
Відповідно і вимоги кредиторів визнані безпідставними.
Таким чином, з точки зору боржника
при складенні установчих документів будь-якого підприємства не буде зайвим
запис про те, що це підприємство не відповідає за боргами засновників, а засновник
не відповідає за боргами створеного ним підприємства. Подібне виключає
можливість застосування субсидіарної відповідальності (п. 3 ст. 7 Закону
України „Про власність). Загальним правилом, закріпленим у багатьох нормах
чинного законодавства, слід вважати саме самостійну і відокремлену
відповідальність юридичних осіб, підприємств за своїми боргами. Як уже
зазначалося, відповідальність дочірнього підприємства за своїми боргами в
принципі не відрізняється від відповідальності будь-якого іншого підприємства,
тобто є самостійною.
На підтвердження зазначеного, існує
пункт 5.9 Статуту ДП „Диківське” який
передбачає, що Підприємство не відповідає за зобов'язання Знам'янського
РСТ, а Знам'янське РСТ не відповідає по зобов'язаннях Підприємства. Підприємство
відповідає за свої зобов'язання всім своїм майном, крім основних фондів
переданих йому згідно акту передачі.
Посилання скаржника на ч. 8 ст. 63
і на ч. 7 ст. 126 ГКУ є взагалі помилковими, оскільки ч. 8 ст. 63 відсилає
читача до ст.126 ГКУ яка в свою чергу регулює відносини асоційованих
підприємств і холдингових компаній. ДП „Диківське” і Знам'янське РСТ не є
асоційованими підприємствами в розумінні ст. 126 ГКУ. Згідно Статуту ДП
„Диківське” між Власником і Дочірнім підприємством не існує ні простої ні вирішальної
залежності, а тому і субсидіарної відповідальності перед кредиторами ДП
„Диківське” Знам'янське РСТ нести не повинно.
Крім того, на запит ліквідатора від
Знам'янського РСТ надійшов лист, згідно
якого Знам'янським РСТ для здійснення господарської діяльності ДП
„Диківське” було передано останньому у тимчасове користування по акту передачі
основні фонди (будівлі, обладнання), які мали бути повернені власнику
(Знам'янському райспоживтовариству) у стані не гіршому від природного зношення.
На запити Знам'янської ОДПІ від
Знам'янського районного БТІ, Державтоінспекції
Знам'янського МРВ УМВС України, Держтехнагляду отримані відповіді про
те, що нерухомості і автомототранспорта за ДП “Диківське” не зареєстровано.
В зв'язку з відсутністю у ДП
“Диківське” майнових активів (майна та майнових
прав), які належать йому на праві власності або повного господарського
відання і мали бути включені до ліквідаційної маси, задовольнити вимоги
кредиторів не представляється можливим.
На підставі ліквідатор вважає
вимоги скаржника безпідставними і просить затвердити ліквідаційний баланс і
звіт ліквідатора.
До відзиву ліквідатора,
Знам'янської ОДПІ додана довідка № 249 від 28.09.2007 року за підписом голови правління Знам'янського
РСТ в якій зазначено, що відповідно до п. 2.2 Статуту ДП “Диківське”, для
здійснення ним господарської діяльності Знам'янське РСТ передало останньому у
тимчасове користування по акту передачі основні фонди (будівлі, обладнання),
які мали бути повернені власнику (Знам'янському райспоживтовариству) у стані не
гіршому від природного зношення. Право власності на основні фонди (будівлі,
обладнання) було і лишається за Знам'янським райспоживтовариством.
Враховуючи викладені обставини,
господарський суд прийшов до висновку про необґрунтованість скарги гр. ОСОБА_1,
неможливість прийняття доводів кредитора до уваги оскільки, останні не мають
під собою жодного правового підґрунтя та
відповідного документального підтвердження і спростовуються відомостями та
документальними доказами наданими ліквідатором Знам”янською ОДПІ.
Статтею 96 Цивільного кодексу
України передбачено, що юридична особа
самостійно відповідає за
своїми зобов'язаннями. Юридична особа відповідає за своїми
зобов'язаннями усім належним їй
майном. Учасник (засновник) юридичної
особи не відповідає
за зобов'язаннями юридичної особи,
а юридична особа не відповідає за зобов'язаннями її
учасника (засновника), крім
випадків, встановлених установчими документами та законом.
В даному випадку статутом
Дочірнього підприємства "Диківське" Знам'янського районного
споживчого товариства та законом не визначені випадки в яких за зобов'язаннями
боржника відповідає засновник (власник).
Клопотання кредитора про
витребуванні додаткових доказів, в тому числі балансів підприємства банкрута з
1999 по 2004 року та відомостей про інвентаризацію майна, яка проводилася
задовго до порушення провадження у справі про банкрутство посадовими
особами Дочірнього підприємства
"Диківське" Знам'янського районного споживчого товариства чи Знам'янського районного споживчого товариства
задоволенню не підлягає, оскільки відповідно до ст. 26 Закону України “Про
відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” усі види
майнових активів (майно
та майнові права) банкрута, які
належать йому на
праві власності або
повного господарського
відання на дату відкриття
ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси,
а як свідчать довідки реєструючих органів: Знам'янського міжрайонного
реєстраційно-екзаменаційного відділення УМВС України в Кіровоградській області
(б/н від 11.05.2007 року), Знам'янського міжміського комунального підприємства
“Бюро технічної інвентаризації” (№ 76 від 17.05.2007 року), Інспекції
Держтехнагляду у Знам'янському районі Кіровоградської РДА (№ 55 від 17.05.2007
року), додані до звіту ліквідатора, транспортні засоби, майно, трактори,
самохідні машини та тракторні причепи за Дочірнім підприємством
"Диківське" Знам'янського районного споживчого товариства не
зареєстровані, кошти на рахунках в банківських установах відсутні.
Провадження у справі про
банкрутство Дочірнього підприємства "Диківське" Знам'янського
районного споживчого товариства порушено і здійснюється з врахуванням
особливостей визначених ст. 52 Закону України “Про відновлення
платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”. При визнанні
Дочірнього підприємства "Диківське" Знам'янського районного
споживчого товариства банкрутом господарським судом встановлено, що кредитором
подані достатні докази наявності у дочірнього підприємства
"Диківське" Знам'янського районного споживчого товариства ознак
відсутнього боржника, тобто відсутності підприємницької діяльності такого
боржника протягом тривалого часу.
Копії всіх процесуальних документів,
направлені на юридичну адресу боржника, повернуті до господарського суду з
довідкою відділення поштового зв'язку про відсутність такого підприємства.
З вказаних причин визнана судом
постановою від 04.04.2007 року податкова заборгованість банкрута в сумі
30 444, 50 грн., а також 85,00 грн. державного мита та заявлені в ході
ліквідаційної процедури та визнані ліквідатором вимоги до банкрута
Знам'янського міськрайонного центру зайнятості в сумі 645, 14 грн., Фонду
соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних
захворювань України від імені якого діє
виконавча дирекція в сумі 293, 22 грн., управління Пенсійного фонду України в
Знам'янському районі в сумі 2841, 70 грн., гр. ОСОБА_1 в сумі 9821, 00 грн. не
можуть бути сплачені за рахунок майна банкрута і відповідно до ч. 6 ст. 31
Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його
банкрутом” вважаються погашеними за відсутністю майна банкрута.
Інші кредитори банкрута з вимогами
до банкрута не зверталися.
Заперечення з приводу затвердження
звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута від інших кредиторів до
господарського суду не надходили.
На підставі ст. 32 Закону України
“Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” звіт
ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута підлягають затвердженню
господарським судом, підприємство-банкрут має бути ліквідоване, а провадження у
даній справі підлягає припиненню.
Враховуючи викладене, керуючись ст.
ст. 3-1, 32 Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або
визнання його банкрутом”, ст. ст. 4-1, 86 Господарського процесуального кодексу
України, господарський суд, -
УХВАЛИВ:
1. Скаргу від 17.07.2007 року
кредитора гр. ОСОБА_1 визнати необґрунтованою.
2. Звіт ліквідатора - Знам'янської
ОДПІ та ліквідаційний баланс банкрута Дочірнього підприємства
"Диківське" Знам'янського районного споживчого товариства затвердити.
3. Ліквідувати юридичну особу -
банкрута Дочірнє підприємство "Диківське" Знам'янського районного
споживчого товариства, ідентифікаційний код ЄДРПОУ- 30118333.
4. Провадження у справі припинити.
5. Примірники цієї ухвали направити
Знам'янській ОДПІ, Знам'янському міськрайонному центру зайнятості, управлінню
Пенсійного фонду України в Знам'янському районі, гр. ОСОБА_1 (за адресою:
АДРЕСА_2), відділенню виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від
нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Знам'янському
районі, представнику гр. ОСОБА_1 гр.
ОСОБА_3 (за адресою: АДРЕСА_1), банкруту, Знам'янській райдержадміністрації для
державного реєстратора, Головному управлінню статистики у Кіровоградській
області для відома.
Суддя Н.М. Коваленко
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2007 |
Оприлюднено | 23.10.2007 |
Номер документу | 1036676 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні