Рішення
від 18.11.2021 по справі 160/13564/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2021 року Справа № 160/13564/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Тулянцевої І.В., розглянувши у місті Дніпрі в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

10 серпня 2021 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, в якому просить:

- визнати неправомірним лист - відмову від 29.07.2021 року № 0400-010206-8/100505 Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та рішення Комісії при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 09.07.2021 року № 8 про відмову в призначенні пенсії за віком по Списку № 1 ОСОБА_1 за період роботи слюсарем - ремонтником в ремонтно - механічному та ремонтному цехах на підприємстві в ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод» з 04.12.1995 року по 18.07.2008 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати до пільгового стажу роботу за Списком № 1 ОСОБА_1 з 04.12.1995 року по 18.07.2008 року на посаді слюсаря - ремонтника в ремонтно - механічному та ремонтному цехах на підприємстві в ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод» та призначити пенсію з 29.05.2021 року.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що після досягнення 50 - річного віку, та вважаючи, що має право на призначення пенсії на підставі п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» по Списку №1, він 21.05.2021 року звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Разом із заявою до пенсійного органу було подано трудову книжку та довідки, що підтверджують пільговий стаж для призначення пенсії за Списком № 1, в тому числі і накази про проведення атестації робочих місць. Рішенням комісії при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 09.07.2021 року №8 позивачу відмовлено у зарахуванні до пільгового стажу за Списком № 1 період роботи з 04.12.1995 по 18.07.2008 у ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод» з посиланням на ту обставину, що в наданих документах відсутня інформація про роботу повний робочий день в цехах заводу із шкідливими та важкими умовами праці. Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, оформленого листом від 29.07.2021 року за вих. № 0400-010206-8/100505, відмовлено у призначенні пенсії, оскільки в наданих документах відсутня інформація, що позивач працював повний робочий день в цехах заводу, а саме, в перелічених в Списку № 1, що є однією з умов надання права робітників на пенсію за віком на пільгових умовах. Вважаючи протиправним рішення відповідача про відмову у призначенні пенсії, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.08.2021 позовну заяву ОСОБА_1 прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача.

09.09.2021 року до суду надійшов відзив на позовну заяву від Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області в якому відповідач проти позову заперечує та просить у його задоволенні відмовити. Так, відповідачем зазначено, що Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 29.07.2021 року № 0400-010206-8/100505 про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 на пільгових умовах є правомірним, оскільки в наданих до пенсійного органу документах відсутня інформація, що позивач працював повний робочий день в цехах заводу з особливо шкідливими та важкими умовами праці, перелічені в Списку № 1, що є однією з умов надання права робітників на пенсію за віком на пільгових умовах.

14.09.2021 року до суду надійшла відповідь на відзив від позивача в якому він просить прийняти до уваги доводи, наведені в позові щодо наявності підстав для призначення пенсії на пільгових умовах.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Судом встановлено, що 21 травня 2021 року ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах по Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах у відповідності до положень п.1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». До заяви було подано трудову книжку позивача та документи, що підтверджують трудовий стаж (в тому числі пільговий) та атестацію робочих місць.

У зв`язку із тим, що ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод» (код ЄДРПОУ 05743605) на якому працював позивач, постановою Господарського суду Дніпропетровської області від 04.06.2009 року по справі № Б29/163-09 було визнано банкрутом, а ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 07.06.2010 року було ліквідовано як юридичну особу, питання щодо підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, вирішувалось в порядку, передбаченому постановою Правління Пенсійного фонду України від 10.11.2006 року №18-1 «Про затвердження Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії».

Так, Комісією з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області було встановлено, що в довідці від 18.03.2021 № 6 зазначено, що ОСОБА_1 працював на ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод»:

з 04.12.1995 (наказ від 04.12.1995 № 166 ) прийнятий на ремонтно - механічну дільницю слюсарем-ремонтником 5 р. в хімічних цехах заводу,

з 01.10.1996 (наказ від 10.10.1996 № 366) ремонтно-механічна дільниця перейменована у ремонтно-механічний цех,

з 01.09.2003 (наказ від 08.08.2003 № 73) переведений в ремонтний цех слюсарем- ремонтником ремонтно-механічної дільниці,

з 03.09.2007 (наказ від 23.08.2007 № 14) переведений в ремонтному цеху слюсарем- ремонтником, умови праці шкідливі, з 18.07.2008 (наказ від 15.07.2008 № 277) звільнений.

В особових рахунках по нарахуванню заробітної плати з грудня 1995 року по липень 2008 року заявник значиться слюсарем-ремонтником в хімічних цехах. Робота в шкідливих умовах дає право на призначення пенсії за Списком № 2.

Робітники спеціалізованих ремонтних цехів і організацій свою зайнятість на протязі повного робочого дня на роботах, які дають право на пільгове пенсійне забезпечення, повинні підтверджуватись документами. При цьому, якщо зазначені працівники постійно на цих роботах не зайняті, пільговий стаж обчислюється за фактично відпрацьованим часом.

Картки обліку відпрацьованого часу на ремонті обладнання в цехах і виробництвах з важкими умовами праці, робота в яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах на підприємстві відсутні.

В наданих документах відсутня інформація, що заявник працював повний робочий день в цехах заводу саме у виробництвах перелічених в Списку № 1.

Основними умовами, для призначення пенсії за віком на пільгових умовах є:

- наявність професії і виробництва в Списках №1 і №2;

- зайнятість робітника на роботах, передбачених Списками №1 або №2, не менше 80 % робочого часу, встановленого для цього виробництва.

- підтвердження шкідливих умов праці робітника безпосередньо на робочому місці результатами атестації робочих місць (після 21.08.1992 року).;

Відсутність однієї з цих умов не надає права робітникові на пенсію за віком на пільгових умовах.

За таких обставин Комісією з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області прийнято рішення від 09.07.2021 року № 8, що для підтвердження періоду роботи з 04.12.1995 по 18.07.2008, для зарахування до пільгового стажу за Списком № 1 немає підстав.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, оформленого листом від 29.07.2021 року № 0400-010206-8/100505, позивачу було відмовлено у призначенні пенсії на пільгових умовах з посиланням на те, що в наданих документах відсутня інформація, що ОСОБА_1 працював повний робочий день в цехах заводу, а саме в перелічених в Списку № 1, що є однією з умов надання права робітникові на пенсію за віком на пільгових умовах.

Вважаючи рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів у зв`язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням ефективності економіки республіки, визначені у Законі України «Про пенсійне забезпечення» №1788 від 05.11.1991 року (далі - Закон України №1788).

Закон України «Про пенсійне забезпечення», відповідно до Конституції України, гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.

Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 року № 1058-IV (далі - Закон України №1058-IV) визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Згідно з пунктом Розділу XV Прикінцевих положень Закону N 1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовам праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та трудового стажу, передбаченого Законом N 1788-XII.

Згідно з частиною першою статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Законуза даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом (частина друга статті 24 Закону № 1058-IV).

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (абзац перший частини четвертоїстатті 24 Закону №1058-IV).

Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років (абзац третій частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV).

Статтею 114 Закону № 1058-IV врегульовані питання щодо призначення пенсії за віком на пільгових умовах та за вислугу років для окремих категорій працівників.

Згідно з п.1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Статтею 62 Закону N 1788-XII встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Судом встановлено, що згідно з відомостями трудової книжки НОМЕР_1 ОСОБА_1 працював на ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод»:

з 04.12.1995 (наказ від 04.12.1995 № 166 ) прийнятий на ремонтно - механічну дільницю слюсарем-ремонтником 5 р. в хімічних цехах заводу (запис № 12);

з 01.10.1996 (наказ від 10.10.1996 № 366) ремонтно-механічна дільниця перейменована у ремонтно-механічний цех (запис № 13);

з 01.09.2003 (наказ від 08.08.2003 № 73) переведений в ремонтний цех слюсарем- ремонтником ремонтно-механічної дільниці (запис № 14);

з 03.09.2007 (наказ від 23.08.2007 № 14) переведений в ремонтному цеху слюсарем- ремонтником 6 розряду (запис № 15);

з 18.07.2008 (наказ від 15.07.2008 № 277) звільнений за згодою сторін на підставі ст. 36 КЗпП України (запис № 16).

Пунктом 3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2005 року за № 1451/11731 (далі Порядок № 383), встановлено, що при визначені права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92.

Згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.92 № 442 (далі - Порядок проведення атестації робочих місць), атестація робочих місць за умовами праці (далі - атестація) проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років. Зазначена постанова набула чинності з 21.08.92. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.92, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації (пункти 4, 4.1 Порядку № 383).

Пунктом 4.2 Порядку № 383 встановлено, що результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умов і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умови і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація. Такий же порядок застосовується у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації із визначенням правонаступника.

У разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.97 (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць), до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку (пункт 4.3 Порядку № 383).

Відповідно до пунктів 4.4, 4.5 Порядку № 383 якщо атестація була вперше проведена після 21.08.97, у разі підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах, до пільгового стажу зараховується весь період роботи до 21.08.92, 5-річний період роботи на даному підприємстві, що передує даті видання наказу про її результати, та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.

Пунктом 10 Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 року № 442, та розробленими на виконання цієї постановиМетодичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 01 вересня 1992 року № 41. Відповідно до зазначених нормативних актів документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

Постановою Кабінету Міністрів України № 162 від 11.03.1994 року затверджено Список N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (чинного на момент виникнення спірних відносин, втрата чинності 16.01.2003 року), розділом VIII «Хімічне виробництво» підрозділ А пункт 1 шифр 1080А10 зазначено; робітники, працівники і спеціалісти підприємств хімічної галузі, зайняті повний робочий день у виробництвах і роботах... в цехах синтетичних смол, лаків, полімерів, емалей, складних ефірів целюлози тощо.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 року № 36 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» затверджено Список № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (чинного на момент виникнення спірних відносин, втрата чинності 03.08.2016 року), Розділом VIII «Хімічне виробництво» підрозділом 8А пунктом 8А.І також передбачено: «Працівники, зайняті у нижчезазначених виробництвах і на роботах: лакофарбової продукції із застосуванням органічних розчинників; лаків та їх сумішей».

Таким чином, робота позивача на посаді «слюсар - ремонтник» в ремонтно - механічному та ремонтному цехах, яку він виконував у період з 04.12.1995 року по 18.07.2008 року в ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод» - є такою, що передбачена Списком № 1.

Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 637 від 12 серпня 1993 року (далі - Порядок N637), також передбачено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Згідно з пунктом 3 цього Порядку за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Відповідно до пункту 20 Порядку у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5).

Тобто, за приписами наведеної норми уточнюючі довідки для підтвердження спеціального трудового стажу необхідно надавати лише в разі коли відсутні відповідні відомості в трудовій книжці.

Судом встановлено, що згідно записів у трудовій книжці позивач у спірний період (з 04.12.1995 по 18.07.2008) працював слюсарем-ремонтником на ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод». Однак у трудовій книжці не зазначені умови праці, передбачені Розділом VIII «Хімічне виробництво» Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Позивач не надав відповідачу уточнюючі довідки про роботу на ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод», що підтверджують умови праці, у зв`язку із чим, оскільки діяльність вказаного підприємства припинено, підтвердження його пільгового стажу роботи повинно здійснюватись відповідно до Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 10.11.2006 №18-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.11.2006 за №1231/13105 (у подальшому Порядок №18-1).

Відповідно до п. 3 Порядку № 18-1, підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.

За змістом зазначених норм вбачається, що необхідність звернення до комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років необхідно лише у тому випадку, коли у трудовій книжці відсутні дані про безпосередню зайнятість протягом повного робочого дня у виробництві зі шкідливими умовами праці.

Так, згідно пункту 6 Порядку №18-1, основним завданням комісії є розгляд заяв про підтвердження стажу роботи та прийняття рішень щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні в установленому порядку.

З метою виконання покладеного завдання згідно з пунктом 7 Порядку №18-1 комісія має право: заслуховувати на своєму засіданні особу, яка подала заяву про підтвердження стажу роботи (далі - заявник), або її законного представника, або представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально; запрошувати на засідання як консультантів та експертів фахівців центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій; отримувати від заінтересованих органів інформацію, необхідну для підтвердження стажу роботи, у встановленому порядку; інформувати органи Пенсійного фонду України з питань, що входять до компетенції комісії.

Пунктом 10 Порядку №18-1 передбачено, що рішення про результати розгляду заяви (додаток 2) приймається більшістю голосів членів Комісії, присутніх на засіданні, підписується головою або його заступником і набуває чинності з моменту прийняття рішення. Форма рішення про результати розгляду скарги передбачена Додатком №2 до пункту 10.

Пунктом 11 Порядку №18-1 передбачено, що для підтвердження стажу роботи заявник подає до управління Пенсійного фонду України в районі, місті, районі у місті, об`єднаних управлінь, за місцем проживання (реєстрації) такі документи: 1) заяву про підтвердження стажу роботи; 2) документи, які підтверджують факт припинення підприємства, установи, організації в результаті їх ліквідації (у тому числі архівні) - щодо підприємств, установ, організацій, ліквідованих до 01.07.2004 та/або щодо яких відсутні дані про проведення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань; 3) трудову книжку; 4) документи, видані архівними установами, зокрема: а) довідку про заробітну плату; б) копії документів про проведення атестації робочих місць; в) копії документів про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати (у разі відсутності - довідку про їх відсутність); у разі необхідності заявник може подавати інші документи, які можуть підтверджувати виконання робіт, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.

За результатами розгляду комісії приймають рішення про результати розгляду за формою, передбаченою додатком 2 до пункту 10 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.

Судом встановлено, що разом із заявою про призначення пенсії позивачем було надано архівні довідки та копії наказів по підприємству, що підтверджують проведення атестації робочих місць, що підтверджують право на призначення пільгових пенсій. Так, відповідачу було надано:

- копію особової картки № НОМЕР_2 , згідно із записами в якій позивач працював на посаді слюсаря по ремонту обладнання в хімічних цехах;

- копію наказу від 16.10.2000 року № 104 згідно з яким, на підприємстві була проведена атестація робочих місць. В доданому до наказів переліку (додатку до наказу по Списку № 1) в ремонтно - механічному цеху зазначено спеціальність «слюсар - ремонтник», спеціальність віднесена до Списку № 1, код 1080А010, код професії 18559;

- копію наказу № 71 від 29.08.2005 р про затвердження переліку робочих місць за Списком № 1, згідно з яким в ремонтному цеху зазначено спеціальність «слюсар- ремонтник» (Список № 1, Розділ VШ, п.1 код 8А.1, код професії 18559);

- копія протоколу № 1 від 29.08.2005 року постійно діючої заводської атестаційної комісії ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод» про підтвердження права на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 1 працівників ремонтного цеху за посадою «слюсар - ремонтник»;

- лист директора по економіці та управлінню ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод» Бурби С.Г. на ім`я головного державного експерта області по умовам праці Просандєєва А.І. в якому зазначено, що 25 робочих місць на підприємстві були атестовані з порушенням строків (1992-1999 р.р.) у зв`язку з фінансовими труднощами підприємства та проханням дозволу включити в стаж роботи зі шкідливими умовами праці робочі місця з наданим додатком. В додатку зазначений ремонтно- механічний цех, спеціальність слюсар - ремонтник, Список № 1, наказ № 8 від 21,01.1998, протокол атестаційної комісії від 30.10.1995;

- копію довідки № 315 від 17.11.2005 року в якій зазначено, що оскільки ремонтно - механічний цех і ремонтно - будівельна дільниця були скорочені та на їх базі був створений ремонтних цех з аналогічними умовами праці, то проведена атестація відповідно до наказу № 104 від 16.10 2000 року розповсюджується і на ремонтний цех на ті ж професії та посади.

При цьому, суд зазначає, що своєчасно проведена атестація робочих місць за умовами праці є одним із заходів соціального захисту працівників, який має сприяти реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Атестація має проводитися у передбачені пунктом 4 Порядку проведення атестації строки, а відповідальність за своєчасність та якість її проведення покладається на керівника підприємства, організації.

Між тим, з рішення Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 09.07.2021 року № 8, документи щодо проведення атестації робочого місця позивача не були предметом оцінки комісії з підтвердження пільгового стажу.

Крім того, в матеріалах справи наявна довідка з Держреєстру ПФУ «Індивідуальні відомості про застраховану особу» форми ОК-5, відповідно до якої за позивача, як за найманого робітника, страхувальником у спірний період вносилися страхові внески, а саме, за період з 1998 року по липень 2008 року (10 років 07 місяців). Відповідно до вищезазначеної довідки вказаний період зараховано як спец. стаж за кодом ЗП3013А1.

Відповідно до Постанов Правління ПФУ N 26-1 від 05.11.2009 «Про Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування органам ПФУ», № 25-2 від 03.12.2013 «Про визнання такою, що втратила чинність, Постанови Правління ПФУ від 08.10.2010 року № 22-2», якими затверджувалися «Довідники кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства», код підстав для обліку спецстажу за № ЗП3013А1 - працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці.

За вказаних обставин суд приходить до висновку, що відповідач не розглянув вищезазначені документи та не прийняв рішення на підставі всіх наявних документів, що підтверджують трудовий стаж позивача, тому оскаржуване рішення від 09.07.2021 року №8 щодо відсутності підстав для підтвердження пільгового стажу ОСОБА_1 , підлягає скасуванню.

Крім того, оскільки рішення відповідача про відмову позивачу у призначенні пільгової пенсії за Списком №1, оформлене листом від 29.07.2021 року за вих. № 0400-010206-8/100505, винесено з урахуванням висновків, викладених у рішенні Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 09.07.2021 року №8, суд вважає, що вказане рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

В ході розгляду справи було встановлено, що спірним періодом пільгового стажу позивача є період з 04.12.1995 року по 18.07.2008 року. Між тим, для призначення пенсії у відповідності до положень п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» повинні бути наявними декілька умов, в тому числі і щодо наявного загального та пільгового стажу для призначення пенсії.

Враховуючи, що відповідач не здійснив перевірку всіх наданих позивачем документів на підтвердження пільгового стажу за Списком №1, не надав суду відомостей про те, чи наявний у позивача загальний стаж для призначення пенсії, позовна вимога про зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати до пільгового стажу роботу за Списком № 1 ОСОБА_1 з 04.12.1995 року по 18.07.2008 року на посаді слюсаря - ремонтника в ремонтно - механічному та ремонтному цехах на підприємстві в ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод» та призначити пенсію з 29.05.2021 року, судом не може бути вирішена.

З метою ефективного захисту права позивача на призначення пільгової пенсії за Списком №1 суд вважає необхідним застосувати принцип дискреційності повноважень пенсійного органу, який полягає у сукупності прав і обов`язків державних органів, їх посадових та службових осіб, що дають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково зміст рішення або вибрати один з кількох варіантів прийняття рішень, передбачених проектом акта.

З урахуванням наведеного, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача від 21.05.2021 року про призначення пільгової пенсії за Списком №1 з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.

Частиною 1 ст. 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 1 ст. 77 КАС України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

В ході розгляду справи відповідачем не було наведено належними доказами правомірності відмови у призначенні пенсії позивачу, у зв`язку із чим, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Розподіл судових витрат здійснюється у відповідності до положень ч. 3 ст. 139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 9, 73-78, 90, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , інн НОМЕР_3 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, оформлене листом від 29.07.2021 року № 0400-010206-8/100505 «Про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 ».

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 09.07.2021 року № 8 про відмову підтвердження періоду роботи ОСОБА_1 на посаді слюсаря - ремонтника в ремонтно - механічному та ремонтному цехах на підприємстві в ВАТ «Дніпропетровський лакофарбовий завод» в період з 04.12.1995 року по 18.07.2008 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 21 травня 2021 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427) на користь позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , інн НОМЕР_3 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 454,00 грн. (чотириста п`ятдесят чотири грн. 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені статтями 295 та 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.В. Тулянцева

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2021
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103711474
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/13564/21

Постанова від 17.08.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 13.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 18.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 18.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 28.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 18.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 18.08.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні