КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 березня 2022 року м.Київ №320/1197/21
Суддя Київського окружного адміністративного суду Лисенко В.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Таращанської районної державної адміністрації Київської області, Таращанської міської ради Київської області, Київської обласної державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Таращанської районної державної адміністрації Київської області, Таращанської міської ради Київської області, у якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Таращанської районної державної адміністрації Київської області, Таращанської міської ради Білоцерківського району Київської області щодо незабезпечення ОСОБА_2 лікарськими засобами Депакін Хроно 500 мг, Топірамат 50 мг, починаючи з 01.01.2017;
- зобов`язати Таращанську районну державну адміністрацію Київської області, Таращанську міську раду Білоцерківського району Київської області забезпечити ОСОБА_2 лікарськими засобами Депакін Хроно 500 мг, Топірамат 50 мг.
В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що вона є матір`ю ОСОБА_2 , 2007 року народження, який хворіє на атиповий аутизм з помірною розумовою відсталістю, системним недорозвиненням мовлення ІІ рівня, має порушення соціальної взаємодії та комунікації, стереотипними формами поведінки, систематичну епілепсію з поліморфними судомними нападами середньої частоти, У зв`язку з чим, йому рекомендована медикаментозна терапія при порушеннях поведінки. Протягом 2017-2020 років вона зверталася до відповідачів, Міністерства охорони здоров`я, Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації, комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанський центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги» із заявами про забезпечення її сина лікарськими засобами Депакін Хроно 500 мг, Топірамат 50 мг. Проте, усі суб`єкти владних повноважень у своїх відповідях посилались на відсутність належного фінансування. Вважаючи таку бездіяльність протиправною, позивачка звернулась до суду за захистом порушеного права.
Ухвалою суду від 08.02.2021 відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративній справі.
Відповідач, Таращанська районна державна адміністрація, не скористалась своїм правом щодо подання відзиву на позовну заяву, заяв/клопотань суду не направлено, а відтак враховуючи положення частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин. При цьому, суд зазначає, що копія ухвали про відкриття провадження у справі, копія позовної заяви з додатками до неї, були доставлені на офіційну електронну адресу відповідача 15.02.2021, що підтверджується відповідним звітом.
Ухвалою суду від 08.04.2021, Таращанській міській раді Київської області, було поновлено строк для подачі відзиву на позовну заяву ОСОБА_1 .
Не погоджуючись з позовними вимогами ОСОБА_1 , Таращанська міська рада Київської області подала відзив на позовну заяву, у якому зазначила, що відповідно до п.22 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень органів місцевого самоврядування належить затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування. На виконання норм вказаної статті Таращанською міською радою кожного року затверджується Міська комплексна Програма «Турбота», одним з пріоритетних напрямків якої є надання одноразової нецільової допомоги сім`ям, в яких виховується дитина з інвалідністю, ветеранам Другої світової війни, громадянам міста з онкологічними захворюваннями, тяжкохворим громадянам, які потребують оперативного втручання, громадянам, які потребують довготривалого лікування. В рамках цієї програми позивачка у 2017, 2018, 2019, 2020 роках отримувала матеріальну допомогу. Поставою Кабінету Міністрів України «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» від 17 серпня 1998 року № 1303 визначено, що безоплатний або пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування провадиться групам населення та за категоріями захворювань згідно з додатками 1 і 2 до цієї Постанови. Проте, категорії захворювання, як у сина позивачки, зазначеними додатками до постанови не передбачено. На думку відповідача, Таращанська міська рада не порушувала прав позивачки, тому у задоволенні позову слід відмовити.
Ухвалою суду від 25.05.2021 до участі у справі були залучені Київська обласна державна адміністрація та Департамент соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації. Одночасно, цією ухвалою були витребувані від відповідачів докази у справі.
15.06.2021 на виконання вимог суду, від Таращанської міської ради надійшла заява про долучення доказів до справи, зокрема, рішення Таращанської міської ради від 17.04.2018 №576-38-УІІ, від 22.10.2019 №902-59-УІІ.
Також, 16.06.2021, від Київської обласної державної адміністрації надійшло клопотання про долучення доказів у справі, до якого були приєднані копії наступних документів: Київська обласна програма "Здоров`я Київщина" на 2021-2023 роки, рішення про затвердження Київської обласної комплексної програми "Здоров`я Київщини" на 2018-2020 роки, рішення про внесення змін до Київської обласної комплексної програми "Здоров`я Київщини" на 2018-2020 роки, накази Київської обласної державної адміністрації Департаменту охорони здоров`я від 26.11.2018 та від 15.07.2019 з додатками до них.
Відповідач, Департамент соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, не скористався наданим йому правом подачі відзиву на позовну заяву.
04.11.2021 від представника позивачки надійшло клопотання про залучення до участі у справі у якості співвідповідача Департамент охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації.
Ухвалою суду від 15.11.2021 залучено до участі у справі у якості співвідповідача Департамент охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації.
Департамент охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації, не погоджуючись з позовними вимогами ОСОБА_1 , надав відзив на позовну заяву, у якому зазначив про те, що у переліку рідкісних (орфанних) захворювань, що призводять до скорочення тривалості життя хворих або їх інвалідизації, та для яких існують визнані методи лікування, відсутня хвороба «Аутизм», на яку страждає син позивачки. Крім того, на підставі наказів Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 26.11.2018 №938-адм у 2018-2021 роках для сина позивачки розподілялися лікарські засоби Вальпокром 300 Хроно, Топіромакс 25, Депакін Хроно 300. А тому, підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
ОСОБА_1 , код РНОКПП - НОМЕР_1 , є громадянкою України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_2 , виданим, 19.03.2001, Краснолуцьким МВ УМВС України в Луганській області (а.с. 4-6).
Згідно акту депутата Таращанської міської ради Білокобильського А.Ю. від 04.01.2021 вбачається, що ОСОБА_1 проживає без реєстрації за адресою: АДРЕСА_1 , разом зі своїми неповнолітніми дітьми ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с. 44).
Як вбачається зі свідоцтва про народження серії НОМЕР_3 , виданим 07.05.2007 Краснолуцьким міським управлінням юстиції Луганської області, позивачка є матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є особою з інвалідністю з дитинства (а.с. 7, 8).
З медичного висновку №53 від 09.11.2017, виписки з медичної картки стаціонарного хворого №1105, витягу з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації від 29.04.2015 №49, виписки №872 із медичної картки стаціонарного хворого в поліклініку за місцем проживання, виписки №975 із медичної карти стаціонарного хворого вбачається, що син позивачки ОСОБА_2 страждає на аутичний аутизм з помірною розумовою відсталістю, системним недорозвиненням мовлення ІІ рівня, порушення соціальної взаємодії та комунакації, стереотипними формами поведінки, систематичну епілепсію з поліморфними судомними нападами середньої частоти. У зв`язку з наявними у ОСОБА_2 вищезазначених захворювань, йому рекомендована наступна медикаментозна терапія: Рисперон 0,5 мг в 9.00, 19.00 при порушеннях поведінки, Депакін - 500 мг о 09.00 та 21.00 год., Топірамат 50 мг о 9.00 та 21.00 год. (а.с. 38, 39-40, 41, 42, 43).
Позивачка перебуває на обліку УСЗН Таращанської районної державної адміністрації та отримує державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, допомогу на двох дітей одиноким матерям із урахуванням доходів, допомогу переміщеним особам на проживання, соціальну допомогу дитині з інвалідністю (а.с. 6, 45, 46, 47,48).
У період з 2017 по 2021 роки позивачка зверталась до Таращанського центру Первинної медичної (медико-санітарної) допомоги», Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації, Міністерства охорони здоров`я України, Таращанської районної державної адміністрації, виконавчого комітету Таращанської міської ради щодо безкоштовного забезпечення її сина ОСОБА_2 медичними препаратами (а.с. 11-12, 14, 15, 19, 20-22, 23, 29).
Листами від 17.10.2017 №1151 та від 22.06.2018 №514 КЗ ТРР «Таращанський ЦПМСД» повідомив позивачку, що на час надання відповідей безкоштовними ліками хворі забезпечуються по двох державних програмах: «Доступні ліки» хворим постраждалим від аварії на ЧАЕС 1 та 2 категорії. Однак, дитина позивачки, ОСОБА_2 не підпадає під дію даних державних програм. В Таращанській ЦПМСД не передбачено кошторисом виділення коштів на придбання медикаментів дітям-інвалідам на 2017 рік та на 2018 рік. Дитина отримує державну соціальну допомогу як інвалід дитинства, яка передбачає придбання батьками необхідних медикаментів (а.с. 13, 30).
Департамент охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації у відповіді на звернення позивачки від 30.08.2018 №26/Л-2768, повідомив позивачку про те, що фінансування пільгового забезпечення населення відбувається за рахунок місцевих бюджетів відповідно до наданих потреб і лікарських засобах, дитина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , може бути забезпечений медикаментами за місцем реєстрації як тимчасово переміщена особа (а.с. 16).
Міністерство охорони здоров`я України у листі від 25.04.2019 №04.03.35-Д-1/1073-19/10994 зазначило, що відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів від 23 січня 2019 р. №40 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», пільгове забезпечення лікарськими засобами осіб після пересадки органів і тканин програмою «Доступні ліки» не забезпечується, а регулюються Постановою Кабінету Міністрів від 17 серпня 1998 р. №1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань». Керуючись підпунктом 13 пункту 4 і пунктом 6 Положення про Міністерство охорони здоров`я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267, та пунктами 5 та 6 Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2012 року № 887, пропонуємо розглянути питання щодо забезпечення ОСОБА_5 необхідними лікарськими препаратами відповідно до медичних показань за рахунок бюджетних коштів в межах фінансування (а.с. 27).
14.12.2020, Таращанська міська рада, листом №1734 вих-20, повідомила позивачку, що відповідно до рішення виконавчого комітету Таращанської міської ради №16 від 21.02.2020, їй виділялась матеріальна допомога у розмірі 1500 грн, які були перераховані згідно платіжного доручення №115 від 02.03.2020 (а.с. 35).
Таращанська районна державна адміністрація Київської області своїм листом від 17.12.2020 №05-46/47 повідомила про те, що згідно Постанови КМУ від 17.08,1998 р. № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними критеріями захворювання» в переліку препаратів для видачі відсутні Депакін та Топіромат. Районна програма на 2020 рік пільгового забезпечення окремих категорій громадян не затверджена, КНП ТРР «Таращанський центр ПМСД» не має фінансової можливості забезпечувати безкоштовно медикаментами дітей інвалідів відповідно до медичних показань. У зв`язку з чим, позивачці було запропоновано подати пакет документів до управління соціального захисту населення райдержадміністрації на отримання одноразової матеріальної допомоги непрацюючим малозабезпеченим особам, особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю Таращанського району (а.с. 34).
Виконавчий комітет Таращанської міської ради, листом від 19.01.2021 №161, рекомендував позивачці звернутися до Таращанської міської ради із заявою щодо забезпечення ОСОБА_2 медичними препаратами після прийняття програми «Турбота» на 2021 рік (а.с. 33).
Також, з наданих Таращанською міською радою документів, судом встановлено, що рішеннями сесій Таращанської міської ради від 24.01.2017 № 278-22-УІІ, від 22.12.2017 №498-34-УІІ, від 20.12.2018 №720-48-УІІ, від 19.12.2019 №942-63-УІІ, від 26.02.2021 №253-06-УІІІ були затверджені Міські комплексні програми «Турбота на 2017 рік», «Турбота на 2018 рік», «Турбота на 2019 рік», «Турбота на 2020 рік» (а.с. 81, 82, 83, 84, 85).
Відповідно до вищезазначених затверджених програм, Положення про надання матеріальної допомоги громадянам м.Тараща, виконавчий комітет Таращанської міської ради вирішив виділити кошти ОСОБА_1 із загального фонду міської бюджету за рахунок інших видатків на соціальний захист населення для виплати нецільової матеріальної допомоги:
- у 2017 році - у розмірі 100 грн відповідно до рішення виконкому Таращанської міської ради від 26.10.2017 №110 (а.с. 79-80);
- у 2018 році - у розмірі 500 грн відповідно до рішення виконкому Таращанської міської ради від 24.05.2018 №50 (а.с. 77-78);
- у 2019 році - у розмірі 1500 грн відповідно до рішення виконкому Таращанської міської ради від 25.04.2019 №45 (а.с. 75-76);
- у 2020 році - у розмірі 1500 грн відповідно до рішення виконкому Таращанської міської ради від 21.02.2020 №16 (а.с. 72-74).
Рішенням сесії Таращанської міської ради від 26.02.2021 № 253-06-УІІІ затверджено Таращанську міську комплексну програму «Соціальний захист на 2021 рік», метою та основними завданнями якої є посилення соціального захисту та фінансової підтримки окремих категорій громадян у вирішенні їх найбільш болючих проблем, матеріального забезпечення найбільш вразливих верств населення територіальної громади в частині реалізації державної політики в системі соціального захисту населення, підвищення життєвого рівня малозабезпечених громадян, осіб, які потрапили в тривалу екстремальну ситуацію, мають критичний стан здоров`я, опинились в складних життєвих обставинах не зі своєї вини шляхом надання цільової допомоги за рахунок місцевого бюджету та інших, залучених до цього коштів (а.с. 81).
У 2021 році позивачка не зверталась за отриманням матеріальної допомоги, що сторонами не оспорюється.
Також, відповідно до наказу Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 26.11.2018 №938-адм у 2018 році для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Топаромакс 25 у кількості 780 табл.
Наказом Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 15.07.2019 №655-адм у 2019 році для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Вальпокром 300 Хроно у кількості 600 од. (6 упаковок).
Відповідно до наказу Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 29.09.2020 №1027-адм у 2020 році для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Депакін Хроно 300 мг у кількості 800 табл. (8 упаковок).
Наказом Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 10.11.2021 №2021-адм у 2021 році для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Вольпокром 500 Хроно у кількості 1080 табл.
Не погоджуючись з бездіяльністю Таращанської районної державної адміністрації та Таращанської міської ради щодо незабезпечення сина позивачки, ОСОБА_2 , лікарським засобом Депакін Хроно 500 мг, Топірамат 50 мг, починаючи з 01.01.2017, звернулась до суду за захистом порушених прав, оскільки зазначені лікарські засоби є життєве необхідними її синові.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Стаття 3 Конституції України визнає здоров`я людини найвищою соціальною цінністю в Україні.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 49 Конституції України, охорона здоров`я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.
Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності.
Правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров`я в Україні, умови регулювання суспільних відносин у цій сфері з метою забезпечення гармонійного розвитку фізичних і духовних сил, високої працездатності і довголітнього активного життя громадян, усунення факторів, що шкідливо впливають на їх здоров`я, попередження і зниження захворюваності, інвалідності та смертності, поліпшення спадковості визначає Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» від 19 листопада 1992 року № 2801-XII (далі Закон № 2801).
Законом України «Про охорону дитинства» № 2402-ІІІ від 26.04.2001 передбачено, що держава гарантує дитині право на охорону здоров`я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державних і комунальних закладах охорони здоров`я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя.
Відповідно до преамбули до Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» №2801-ХІІ від 19.11.1992, кожна людина має природне невід`ємне і непорушне право на охорону здоров`я. Суспільство і держава відповідальні перед сучасним і майбутніми поколіннями за рівень здоров`я і збереження генофонду народу України, забезпечують пріоритетність охорони здоров`я в діяльності держави, поліпшення умов праці, навчання, побуту і відпочинку населення, розв`язання екологічних проблем, вдосконалення медичної допомоги і запровадження здорового способу життя.
Основи законодавства України про охорону здоров`я визначають правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров`я в Україні, регулюють суспільні відносини у цій сфері з метою забезпечення гармонійного розвитку фізичних і духовних сил, високої працездатності і довголітнього активного життя громадян, усунення факторів, що шкідливо впливають на їх здоров`я, попередження і зниження захворюваності, інвалідності та смертності, поліпшення спадковості.
Статтею 3 Зазначеного закону визначено, що рідкісне (орфанне) захворювання - захворювання, яке загрожує життю людини або яке хронічно прогресує, призводить до скорочення тривалості життя громадянина або до його інвалідності, поширеність якого серед населення не частіше ніж 1:2000.
Згідно з ст. 53-1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» № 2801-ХІІ від 19.11.1992 (далі - Закон № 2801-ХІІ) держава забезпечує заходи з профілактики рідкісних (орфанних) захворювань та організацію надання громадянам, які страждають на такі захворювання, відповідної медичної допомоги.
З цією метою центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я:
- визначає та затверджує перелік рідкісних (орфанних) захворювань та забезпечує офіційну публікацію цього переліку;
- в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечує створення та ведення державного реєстру громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання;
- визначає заходи, необхідні для забезпечення профілактики рідкісних (орфанних) захворювань, та встановлює порядок надання медичної допомоги громадянам, які страждають на ці захворювання.
Громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, безперебійно та безоплатно забезпечуються необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання відповідно до їх переліку та обсягів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 49 Конституції України, охорона здоров`я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.
З Переліку рідкісних (орфанних) захворювань, що призводять до скорочення тривалості життя хворих або їх інвалідизації та для яких існують визнані методи лікування, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров`я від 27.10.2014 № 778, вбачається, що захворювання, на які страждає син позивачки ОСОБА_4 , а саме: атиповий аутизм з помірною розумовою відсталістю, з системним недорозвиненням мовлення ІІ рівня, симптоматична епілепсія з надмірними судинними нападами середньої частоти, є рідкісними (орфанними) захворюванням, що призводить до скорочення тривалості життя хворих або їх інвалідизації та для яких існують визнані методи лікування.
Статтею 53-1 Закону №2801 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) було визначено, що держава забезпечує заходи з профілактики рідкісних (орфанних) захворювань та організацію надання громадянам, які страждають на такі захворювання, відповідної медичної допомоги. З цією метою центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я:
- визначає та затверджує перелік рідкісних (орфанних) захворювань та забезпечує офіційну публікацію цього переліку;
- в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечує створення та ведення державного реєстру громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання;
- визначає заходи, необхідні для забезпечення профілактики рідкісних (орфанних) захворювань, та встановлює порядок надання медичної допомоги громадянам, які страждають на ці захворювання.
Громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, безперебійно та безоплатно забезпечуються необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання відповідно до їх переліку та обсягів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року №1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» (далі Постанова № 1303) установлено, що безоплатний або пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування провадиться групам населення та за категоріями захворювань згідно з додатками 1 і 2.
Згідно з Додатком 2 до вказаної Постанови Кабінету Міністрів України, захворювання сина позивачки включено до Перелік категорій захворювань, у разі амбулаторного лікування яких лікарські засоби відпускаються безоплатно.
Також пунктами 2 та 3 Постанови № 1303 визначено, що відпуск лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування осіб провадиться аптеками за рецептами, виписаними лікарями лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання цих осіб.
Витрати, пов`язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах, провадяться за рахунок асигнувань, що передбачаються державним та місцевими бюджетами на охорону здоров`я.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України № 160 від 31.03.2015 затверджено Порядок забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання (далі - Порядок № 160), відповідно до пунктів 3, 4 якого прийняття рішення щодо необхідності у забезпеченні, продовженні або припиненні забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами, що закуповуються за рахунок коштів: державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, здійснюється утвореною МОЗ комісією; місцевих бюджетів а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги - комісіями, утвореними обласними та Київською міською держадміністраціями.
Забезпечення, продовження або припинення забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється на підставі відповідного рішення однієї із зазначених у пункті 3 цього Порядку комісії після інформування нею громадянина про таке рішення та отримання його письмової згоди, а для дітей до 14 років та осіб, які в установленому порядку визнані судом недієздатними, - згоди їх законних представників.
Забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється закладами охорони здоров`я відповідного профілю за місцем проживання або лікування таких громадян (п. 5 Порядку № 160).
Відповідно до п. 6 Порядку № 160 безперебійне і безоплатне забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами, закупленими за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, здійснюється в межах бюджетних призначень.
Контроль за забезпеченням громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється МОЗ. Структурні підрозділи з питань охорони здоров`я обласних та Київської міської держадміністрацій ведуть облік лікарських засобів та харчових продуктів і щокварталу подають МОЗ звітну інформацію із зазначенням найменувань та кількості виданих лікарських засобів та харчових продуктів згідно з реєстром громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, у визначеному Міністерством порядку (пункти 7, 8 Порядку № 160).
Аналіз наведених вище норм законодавства дозволяє прийти до висновку про те, що держава взяла на себе обов`язок щодо безперебійного та безоплатного забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами.
Відповідно до частини другої статті 15 Закону № 2801, реалізацію державної політики у сфері охорони здоров`я в адміністративно-територіальних одиницях України здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації.
На цих правових підставах позивачка зверталась до відповідачів з відповідними заявами щодо забезпечення її сина лікарськими засобами Депакін-Хроно 500 мг, Топірамат 50 мг, оскільки її син хворіє на рідкісне орфанне захворювання.
Однак, постановою Кабінету Міністрів України «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» від 17 серпня 1998 року № 1303 визначено, що безоплатний або пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування провадиться групам населення та за категоріями захворювань згідно з додатками 1 і 2 до цієї Постанови.
Так, даною постановою визначено, що безоплатний або пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування провадиться групам населення та за категоріями захворювань згідно з додатками 1 і 2.
Безоплатно і на пільгових умовах відпускаються лікарські засоби, які зареєстровані в Україні в установленому порядку та включені до галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я, крім лікарських засобів, що включені до переліку міжнародних непатентованих назв лікарських засобів, згідно з додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 9 листопада 2016 р. № 863 "Про запровадження відшкодування вартості лікарських засобів" (Офіційний вісник України, 2016 p., № 95, ст. 3103; 2018 р., № 26, ст. 933), та до Реєстру лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню, що затверджується Міністерством охорони здоров`я.
Відпуск лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування осіб провадиться аптеками за рецептами, виписаними лікарями лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання цих осіб.
Особи, які обслуговуються у відомчих лікувально-профілактичних закладах і мають право на безоплатний або пільговий відпуск лікарських засобів, отримують їх у аптеках, закріплених за цими закладами.
Безоплатний відпуск лікарських засобів дітям з інвалідністю провадиться за рецептами лікарів незалежно від місця проживання цих дітей, але в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва і Севастополя. У цьому разі витрати, пов`язані з оплатою вартості лікарських засобів, беруть на себе органи охорони здоров`я за місцем їх відпуску.
Витрати, пов`язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах, провадяться за рахунок асигнувань, що передбачаються державним та місцевими бюджетами на охорону здоров`я.
Визначення права на отримання окремими групами населення пільг щодо забезпечення лікарськими засобами у разі амбулаторного лікування за рецептами лікарів, які відпускаються залежно від середньомісячного сукупного доходу сім`ї, здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Однак, це право позивачки, а не обов`язок.
Таким чином, враховуючи, що у відповідності до пункту 7 Порядку №160 Міністерство охорони здоров`я здійснює лише контроль за забезпеченням громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, необхідними лікарськими засобами, то організація безпосереднього забезпечення таких громадян, що проживають на території Київської області, лікарськими засобами згідно з частиною другою 15 Закону № 2801 та пункту 8 Порядку № 160 покладається на Київську обласну державну адміністрації, зокрема, Департамент охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації як структурний підрозділ державної адміністрації, що здійснює забезпечення реалізації державної політики в галузі охорони здоров`я в області.
В контексті зазначено вище, суд вважає за необхідне звернути увагу на приписи статті 13 Закону №2801, згідно з якими основу державної політики охорони здоров`я формує Верховна Рада України шляхом закріплення конституційних і законодавчих засад охорони здоров`я, визначення її мети, головних завдань, напрямів, принципів і пріоритетів, встановлення нормативів і обсягів бюджетного фінансування, створення системи відповідних кредитно-фінансових, податкових, митних та інших регуляторів, затвердження загальнодержавних програм охорони здоров`я.
Складовою частиною державної політики охорони здоров`я в Україні є політика охорони здоров`я в Автономній Республіці Крим, місцеві і регіональні комплексні та цільові програми, що формуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та відображають специфічні потреби охорони здоров`я населення, яке проживає на відповідних територіях.
Реалізація державної політики охорони здоров`я покладається на органи виконавчої влади (частина перша статті 14 Закону № 2801).
Абзацом другим частини третьої статті 5 Закон України «Про охорону дитинства» від 26 квітня 2001 року № 2402-III встановлено, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують проведення державної політики у сфері охорони дитинства, розроблення і здійснення галузевих та регіональних програм поліпшення становища дітей, підтримки сімей з дітьми, вирішення інших питань у цій сфері.
Також пунктом шостим статті 22 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09 квітня 1999 року № 586-XIV регламентовано, що місцева державна адміністрація організовує роботу медичних закладів по поданню допомоги населенню, надає у межах повноважень встановлені пільги і допомогу, пов`язані з охороною материнства і дитинства, поліпшенням умов життя багатодітних сімей.
Відповідно до п, 22 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень органів місцевого самоврядування належить затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування.
На виконання норм вказаної статті Таращанською міською радою кожного року затверджується Міська комплексна Програма «Турбота», одним з пріоритетних напрямків якої є надання одноразової нецільової допомоги сім`ям в яких виховується дитина з інвалідністю, ветеранам Другої світової війни, громадянам міста з онкологічними захворюваннями, тяжкохворим громадянам, які потребують оперативного втручання, громадянам, які потребують довготривалого лікування.
Відповідно до рішення сесії Таращанської міської ради від 24.01.2017 № 278-22-VII «Про затвердження Міської комплексної Програми «Турбота» на 2017 рік»» позивачка звернулась до Таращанської міської ради з заявою про виділення матеріальної допомоги, за результатами розгляду якої рішенням виконавчого комітету Таращанської міської ради від 26.10.2017 № 110 «Про використання коштів міського бюджету» ОСОБА_1 виділено кошти у сумі 1000,00 гривень.
Відповідно до рішення сесії Таращанської міської ради від 22.12.2017 № 498-34-УІІ «Про затвердження Міської комплексної Програми «Турбота» на 2018 рік»» позивачка звернулась до Таращанської міської ради з заявою про виділення матеріальної допомоги, за результатами розгляду якої рішенням виконавчого комітету Таращанської міської ради від 24.05.2018 № 50 «Про використання коштів міського бюджету» ОСОБА_1 виділено кошти в сумі 500,00 гривень.
Відповідно до рішення сесії Таращанської міської ради від 20.12.2018 № 720-48-VIІ «Про затвердження Міської комплексної Програми «Турбота» на 2019 рік»», позивачка звернулась до Таращанської міської ради з заявою про виділення матеріальної допомоги, за результатами розгляду якої рішенням виконавчого комітету Таращанської міської ради від 25.04.2019 № 45 «Про використання коштів міського бюджету» ОСОБА_1 виділено кошти в сумі 1500,00 гривень.
Відповідно до рішення сесії Таращанської міської ради від 19.12.2019 № 942-63-У11 «Про затвердження Міської комплексної Програми « Турбота» на 200 рік»» позивач звернулась до Таращанської міської ради з заявою про виділення матеріальної допомоги, за результатами розгляду якої рішенням виконавчого комітету Таращанської міської ради від 21.02.2020 № 16 «Про використання коштів міського бюджету» ОСОБА_1 виділено кошти у сумі 1500,00 гривень.
Рішенням сесії Таращанської міської ради від 26.02.2021 № 253-06/ІІ затверджено Тарашанську міську комплексну програму «Соціальний захист на 2021 рік», метою та основними завданнями якої є посилення соціального захисту та фінансової підтримки окремих категорій громадян у вирішенні їх найбільших болючих проблем шляхом матеріального забезпечення найбільш вразливих верств населення територіальної громади в частині реалізації державної політики в системі соціального захисту населення, підвищення життєвого рівня малозабезпечених громадян, осіб, які потрапили в тривалу екстремальну ситуацію, мають критичний стан здоров`я, опинились в складних життєвих обставинах не зі своєї вини шляхом надання цільової допомоги за рахунок місцевого бюджету та інших, залучених до цього коштів.
Однак, як стверджує відповідач, міських цільових програм та заходів щодо забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання у 2017-2020 роках Таращанською міською радою не приймалось.
Водночас, суд зазначає, що надання позивачці Таращанською міською радою матеріальної допомоги у межах міської комплексної Програми «Турбота» не є тотожним забезпеченню сина позивачки лікарськими засобами, та не звільняє від обов`язку забезпечувати безперервно та у повному обсязі дитину, яка страждає на рідкісне орфанне захворювання.
З вищевикладеного слідує, що відповідачі як органи виконавчої влади не здійснили жодних заходів для того, щоб син позивачки ОСОБА_2 щоденно та безперебійно був забезпечений лікарськими засобами Депакін Хроно 500 мг та Топірамат 50мг, без якого його життя є неможливим.
Крім того, з наданих Київською обласною радою документів вбачається, що з метою підвищення якості надання медичної допомоги дітям, рішенням Київської обласної ради від 27.04.2018 №400-21-УІІ (зі змінами) затверджено Київську обласну програму «Здоров`я Київщини» на 2018-2020 роки. Заходи Програми передбачено удосконалення медичної допомоги населенню з орфанними захворюваннями.
Рішенням Київської обласної ради від 24.12.2020 №044-01-УІІІ затверджено Київську обласну програму «Здоров`я Київщини» на 2021-2023 роки, напрямами якої передбачено захід «Удосконалення медичної допомоги населенню з орфанними захворюваннями».
На виконання вказаних програм, відповідно до наказу Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 26.11.2018 №938-адм у 2018 році для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Топаромакс 25 у кількості 780 табл.
Наказом Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 15.07.2019 №655-адм у 2019 році для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Вальпокром 300 Хроно у кількості 600 од. (6 упаковок).
Відповідно до наказу Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 29.09.2020 №1027-адм у 2020 році для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Депакін Хроно 300 мг у кількості 800 табл. (8 упаковок).
Наказом Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 10.11.2021 №2021-адм у 2021 році для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Вольпокром 500 Хроно у кількості 1080 табл.
Наведене свідчить про наявність у органів місцевого самоврядування можливостей для забезпечення сина позивачки необхідними ліками.
Відповідно до статті 6 Закону України «Про охорону дитинства» від 26 квітня 2001 року № 2402-III, держава гарантує дитині право на охорону здоров`я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державних і комунальних закладах охорони здоров`я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя.
Статтею 3 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, нікого не може бути піддано катуванню або нелюдському чи такому, що принижує гідність, поводженню або покаранню.
Відповідно до статті 2 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року (зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року; ратифіковано постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ) (далі - Конвенція), держави-учасниці поважають і забезпечують всі права, передбачені цією Конвенцією, за кожною дитиною, яка перебуває в межах їх юрисдикції, без будь-якої дискримінації незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного, етнічного або соціального походження, майнового стану, стану здоров`я і народження дитини, її батьків чи законних опікунів або яких-небудь інших обставин.
Статтями 6, 23 Конвенції визначено, що держави-учасниці визнають, що кожна дитина має невід`ємне право на життя та забезпечують у максимально можливій мірі виживання і здоровий розвиток дитини. Держави-учасниці визнають, що неповноцінна в розумовому або фізичному відношенні дитина має вести повноцінне і достойне життя в умовах, які забезпечують її гідність, сприяють почуттю впевненості в собі і полегшують її активну участь у житті суспільства.
Держави-учасниці визнають право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров`я та засобами лікування хвороб і відновлення здоров`я. Держави-учасниці намагаються забезпечити, щоб жодна дитина не була позбавлена свого права на доступ до подібних послуг системи охорони здоров`я (стаття 24 Конвенції).
Обмежене фінансування, відсутність коштів для закупівлі лікарського засобу жодним чином не впливає на наявність чи відсутність у сина Позивача права на забезпечення лікарським засобом, оскільки забезпечення людей, які хворіють на рідкісні (орфанні) захворювання безперебійно та безоплатно лікарськими засобами є одним із способів забезпечення державних соціальних стандартів і нормативів, тому держава не може односторонньо відмовитись від узятих на себе зобов`язань шляхом невиділення на такі цілі бюджетних асигнувань без внесення відповідних змін до чинного законодавства щодо зміни соціальних стандартів і нормативів.
Суд враховує, що громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, забезпечуються лікарськими засобами та харчовими продуктами, які закуповуються за рахунок коштів державного бюджету та місцевих бюджетів.
Забезпечення вказаних громадян здійснюється закладами охорони здоров`я відповідного профілю за місцем проживання або лікування таких громадян.
З медичного висновку №53 від 09.11.2017, виписки з медичної картки стаціонарного хворого №1105, витягу з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації від 29.04.2015 №49, виписки №872 із медичної картки стаціонарного хворого в поліклініку за місцем проживання, виписки №975 із медичної карти стаціонарного хворого вбачається, що син позивачки ОСОБА_2 страждає на аутичний аутизм з помірною розумовою відсталістю, системним недорозвиненням мовлення ІІ рівня, порушення соціальної взаємодії з поліморфними судомними нападами середньої частоти. У зв`язку з наявними у ОСОБА_2 вищезазначених захворювань, йому рекомендована наступна медикаментозна терапія: Рисперон 0,5 мг в 9.00, 19.00 при порушеннях поведінки, Депакін - 500 мг о 09.00 та 21.00 год., Топірамат 50 мг о 9.00 та 21.00 год.
Тобто, річна потреба сина позивачки у Депакіні Хроно 500 та Топіраматі 50 мг становить по 730 табл., які мали бути закуплені за кошти державного або місцевого бюджетів та видані позивачки.
Однак, відповідачі не надали жодних доказів на підтвердження забезпечення сина позивачки необхідною кількістю ліків у 2017 та 2020 році.
У свою чергу, з наданих відповідачами документів вбачається, що сина позивачки було у неповному обсязі забезпечено необхідними ліками, зокрема:
- у 2018 році сина позивачки було забезпечено лише Вальпрокомом 300 Хроно у кількості 600 табл., який є аналогом Депакіну Хроно , проте Вальпроком був наданий у меншій дозировці та у меншій кількості;
- у 2019 році сина позивачки було забезпечено Депакіном Хроно 300 у кількості 800 табл., проте меншої дозировки;
- у 2021 році сина позивачки було забезпечено Вальпрокомом 300 Хроно у кількості 1080 табл., який є аналогом Депакіну Хорно, проте Вальпроком був наданий у меншій дозировці, що у розрахунку на рік, наданий у недостатній кількості.
У період з 01.01.2017 сина позивачки взагалі не забезпечено Топіраматом 50 мг.
Відтак, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог у частині визнання такої бездіяльності протиправною.
Проте, згідно із частинами 1 та 2 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Судом встановлено, що відповідно до вимог ч.2 ст. 15 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" (далі - Закону № 2801-XII) реалізацію державної політики у сфері охорони здоров`я в адміністративно-територіальних одиницях України здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації.
Також, пунктом шостим статті 22 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09 квітня 1999 року № 586-XIV регламентовано, що місцева державна адміністрація організовує роботу медичних закладів по поданню допомоги населенню, надає у межах повноважень встановлені пільги і допомогу, пов`язані з охороною материнства і дитинства, поліпшенням умов життя багатодітних сімей.
Підпунктом 3 п. «б» ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97-ВР від 21.05.1997 (далі - Закон № 280/97-ВР) визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо забезпечення відповідно до законодавства пільгових категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення.
Згідно із ст. 1 Закону № 280/97-ВР делеговані повноваження - повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад.
Між тим, організація безпосереднього забезпечення таких громадян лікарськими засобами відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону № 2801-XII та п. 8 Порядку забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, затвердженого постановою КМУ № 160 від 31.03.2015 (у редакції, станом на час виникнення спірних правовідносин), покладалась саме на Департамент охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації.
При цьому, суд також враховує, що позивачка та її син проживають у м.Тараща Київської області, та перебувають на обліку у КНП ТМР «Таращанська Міська лікарня».
За наведених обставин, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивачки буде визнання протиправної бездіяльності Київської обласної державної адміністрації, Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації, Таращанської районної державної адміністрації Київської області та Таращанської міської ради Київської області щодо незабезпечення з 01.01.2017 ОСОБА_2 лікарськими засобами Депакін Хроно 500 мг та Топіраматом 50 мг безперервно та у повному обсязі.
Оскільки судом встановлений факт протиправної бездіяльності відповідачів, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Київської обласної державної адміністрації, Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації, Таращанської районної державної адміністрації Київської області та Таращанської міської ради Київської області забезпечення ОСОБА_2 вказаними лікарськими засобами.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частинами першою, другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачі як суб`єкти владних повноважень у ході розгляду справи не довели правомірність своєї поведінки в спірних правовідносинах.
Натомість, доводи та аргументи позивачки, якими остання обґрунтовувала позовні вимоги, знайшли повне підтвердження за наслідками розгляду справи по суті, а тому позовну заяву належить задовольнити у повному обсязі.
Підстави для вирішення судом питання про розподіл між сторонами судових витрат у відповідності до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні, оскільки на підставі пункту 7 частини першої статті 5 Закону України "Про судовий збір" позивачка звільнена від сплати судового збору, а доказів понесення інших судових витрат учасниками справи суду не надано.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною Київської обласної державної адміністрації, Департамент охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації, Таращанської районної державної адміністрації Київської обалсті, Таращанської міської ради Київської області щодо незабезпечення ОСОБА_2 лікарськими засобами: АДРЕСА_2 , починаючи з 01.01.2017.
Зобов`язати Київську обласну державну адміністрацію (код ЄДРПОУ - 00022533), Департамент охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ - 02012898), Таращанську районну державну адміністрацію (код ЄДРПОУ - 00731637), Таращанську міську раду Київської області (код ЄДРПОУ - 40289376) забезпечити сина ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_1 ) - ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП - НОМЕР_4 ) лікарськими засобами: Депакін Хроно 500 мг, Топірамат 50 мг.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Лисенко В.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103711975 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лисенко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні