ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/1197/21 Суддя першої інстанції: Лисенко В.І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 червня 2023 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача - Горяйнова А.М.,
суддів - Файдюка В.В. та Черпіцької Л.Т.,
розглянувши в порядку письмового провадження у м. Києві апеляційну скаргу Таращанської міської ради на рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 березня 2022 року, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Таращанської районної державної адміністрації Київської області, Таращанської міської ради, Київської обласної державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИЛА:
У лютому 2021 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом, в якому просила:
- визнати протиправною бездіяльність Таращанської районної державної адміністрації Київської області, Таращанської міської ради щодо незабезпечення ОСОБА_2 лікарськими засобами Депакін Хроно 500 мг, Топірамат 50 мг, починаючи з 01 січня 2017 року;
- зобов`язати Таращанську районну державну адміністрацію Київської області, Таращанську міську раду Білоцерківського району Київської області забезпечити ОСОБА_2 лікарськими засобами Депакін Хроно 500 мг, Топірамат 50 мг.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 18 березня 2022 року вказаний адміністративний позов було задоволено:
- визнано протиправною бездіяльність Київської обласної державної адміністрації, Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації, Таращанської районної державної адміністрації Київської області, Таращанської міської ради щодо незабезпечення ОСОБА_2 лікарськими засобами: АДРЕСА_1 , починаючи з 01 січня 2017 року;
- зобов`язано Київську обласну державну адміністрацію, Департамент охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації, Таращанську районну державну адміністрацію, Таращанську міську раду забезпечити сина ОСОБА_1 - ОСОБА_2 лікарськими засобами: Депакін Хроно 500 мг, Топірамат 50 мг.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач - Таращанська міська рада, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову. Свої вимоги обґрунтовує тим, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Скаржник вказує на те, що захворювання, на яке страждає ОСОБА_2 , не належить до Переліку рідкісних (орфанних) захворювань, що призводять до скорочення тривалості життя хворих або їх інвалідизації та для яких існують визнані методи лікування, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 27 жовтня 2014 року № 778. Також в апеляційній скарзі наведена інформація про результати розгляду звернень ОСОБА_1 , адресованих Таращанській міській раді.
Відзив на апеляційну скаргу Таращанської міської ради не надходив, що не перешкоджає апеляційному розгляду справи.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження за наявними в ній матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу Таращанської міської ради залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 березня 2022 року - без змін, виходячи з такого.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом першої інстанції встановлено та сторонами справи не заперечується, що згідно з актом депутата Таращанської міської ради Білокобильського А.Ю. від 04 січня 2021 року ОСОБА_1 проживає без реєстрації за адресою: АДРЕСА_2 разом зі своїми неповнолітніми дітьми ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 , що видане Краснолуцьким міським управлінням юстиції Луганської області 07 травня 2007 року, позивач є матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
З медичного висновку № 53 від 09 листопада 2017 року, виписки з медичної картки стаціонарного хворого № 1105, витягу з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації № 49 від 29 квітня 2015 року, виписки № 872 із медичної картки стаціонарного хворого в поліклініку за місцем проживання, виписки № 975 із медичної карти стаціонарного хворого вбачається, що син позивача ОСОБА_2 страждає на атиповий аутизм з помірною розумовою відсталістю, системним недорозвиненням мовлення ІІ рівня, порушенням соціальної взаємодії та комунікації, стереотипними формами поведінки, а також симптоматичну епілепсію з поліморфними судомними нападами середньої частоти. У зв`язку з наявними у ОСОБА_2 захворюваннями йому рекомендована наступна медикаментозна терапія: Рисперон 0,5 мг о 9:00 та 19:00 год при порушеннях поведінки, Депакін 500 мг о 09:00 та 21:00 год, Топірамат 50 мг о 9:00 та 21:00 год.
ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Таращанської районної державної адміністрації та отримує державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, допомогу на двох дітей одиноким матерям із урахуванням доходів, допомогу переміщеним особам на проживання, соціальну допомогу дитині з інвалідністю.
У період з 2017 до 2021 року позивач зверталася до Таращанського центру Первинної медичної (медико-санітарної) допомоги, Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації, Міністерства охорони здоров`я України, Таращанської районної державної адміністрації, виконавчого комітету Таращанської міської ради щодо безкоштовного забезпечення її сина ОСОБА_2 медичними препаратами.
Листами від 17 жовтня 2017 року № 1151 та від 22 червня 2018 року № 514 КЗ ТРР «Таращанський ЦПМСД» повідомив позивач, що на час надання відповідей безкоштовними ліками хворі забезпечуються по двох державних програмах: «Доступні ліки» хворим, постраждалим від аварії на ЧАЕС 1 та 2 категорії, однак її дитина ОСОБА_2 не підпадає під дію цих державних програм. Також повідомлено, що в КЗ ТРР «Таращанський ЦПМСД» не передбачено кошторисом виділення коштів на придбання медикаментів дітям-інвалідам на 2017 рік та на 2018 рік. Додатково зазначено, що дитина отримує державну соціальну допомогу як інвалід дитинства, яка передбачає придбання батьками необхідних медикаментів.
Департамент охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації у відповіді на звернення позивача від 30 серпня 2018 року №26/Л-2768 повідомив, що фінансування пільгового забезпечення населення відбувається за рахунок місцевих бюджетів відповідно до наданих потреб і лікарських засобах. Роз`яснено, що дитина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , може бути забезпечений медикаментами за місцем реєстрації як тимчасово переміщена особа.
Міністерство охорони здоров`я України у листі від 25 квітня 2019 року № 04.03.35-Д-1/1073-19/10994 зазначило, що відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 23 січня 2019 року № 40 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» пільгове забезпечення лікарськими засобами осіб після пересадки органів і тканин програмою «Доступні ліки» не забезпечується, а регулюються постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань». Зазначеним листом Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації запропоновано розглянути питання щодо забезпечення ОСОБА_2 необхідними лікарськими препаратами відповідно до медичних показань за рахунок бюджетних коштів в межах фінансування.
Таращанська міська рада листом від 14 грудня 2020 року № 1734 вих-20 повідомила позивачу, що відповідно до рішення виконавчого комітету Таращанської міської ради від 21 лютого 2020 року № 16 їй виділялась матеріальна допомога у розмірі 1500 грн 00 коп, які були перераховані згідно з платіжним дорученням № 115 від 02 березня 2020 року.
Таращанська районна державна адміністрація Київської області листом від 17 грудня 2020 року № 05-46/47 повідомила про те, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними критеріями захворювання» в переліку препаратів для видачі відсутні Депакін та Топіромат, районна програма на 2020 рік пільгового забезпечення окремих категорій громадян не затверджена, КНП ТРР «Таращанський центр ПМСД» не має фінансової можливості забезпечувати безкоштовно медикаментами дітей-інвалідів відповідно до медичних показань. У зв`язку з цим позивачу було запропоновано подати пакет документів до управління соціального захисту населення райдержадміністрації на отримання одноразової матеріальної допомоги непрацюючим малозабезпеченим особам, особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю Таращанського району.
Виконавчий комітет Таращанської міської ради листом від 19 січня 2021 року № 161 рекомендував позивачу звернутися до Таращанської міської ради із заявою щодо забезпечення ОСОБА_2 медичними препаратами після прийняття програми «Турбота» на 2021 рік.
Також судом першої інстанції встановлено, що рішеннями Таращанської міської ради від 24 січня 2017 року № 278-22-VІІ, від 22 грудня 2017 року № 498-34- VІІ, від 20 грудня 2018 року № 720-48- VІІ, від 19 грудня 2019 року № 942-63-VІІ, від 26 лютого 2021 року № 253-06- VІІІ були затверджені Міські комплексні програми «Турбота на 2017 рік», «Турбота на 2018 рік», «Турбота на 2019 рік», «Турбота на 2020 рік». Відповідно до зазначених програм, Положення про надання матеріальної допомоги громадянам м. Тараща, виконавчий комітет Таращанської міської ради вирішив виділити кошти ОСОБА_1 із загального фонду міського бюджету за рахунок інших видатків на соціальний захист населення для виплати нецільової матеріальної допомоги: у 2017 році - у розмірі 100 грн 00 коп відповідно до рішення виконавчого комітету Таращанської міської ради від 26 жовтня 2017 року № 110; у 2018 році - у розмірі 500 грн 00 коп відповідно до рішення виконавчого комітету Таращанської міської ради від 24 травня 2018 року № 50; у 2019 році - у розмірі 1500 грн 00 коп відповідно до рішення виконавчого комітету Таращанської міської ради від 25 квітня 2019 року № 45; у 2020 році - у розмірі 1500 грн 00 коп відповідно до рішення виконавчого комітету Таращанської міської ради від 21 лютого 2020 року № 16.
Рішенням Таращанської міської ради від 26 лютого 2021 року № 253-06-VІІІ затверджено Таращанську міську комплексну програму «Соціальний захист на 2021 рік», метою та основними завданнями якої є посилення соціального захисту та фінансової підтримки окремих категорій громадян у вирішенні їх найбільш болючих проблем, матеріального забезпечення найбільш вразливих верств населення територіальної громади в частині реалізації державної політики в системі соціального захисту населення, підвищення життєвого рівня малозабезпечених громадян, осіб, які потрапили в тривалу екстремальну ситуацію, мають критичний стан здоров`я, опинились в складних життєвих обставинах не зі своєї вини шляхом надання цільової допомоги за рахунок місцевого бюджету та інших, залучених до цього коштів.
ОСОБА_1 у 2021 році не зверталась за отриманням матеріальної допомоги за вказаною програмою.
Відповідно до наказу Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 26 листопада 2018 року № 938-адм для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» у 2018 році для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Топаромакс 25 у кількості 780 табл.
Наказом Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 15 липня 2019 року № 655-адм у 2019 році для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Вальпокром 300 Хроно у кількості 600 табл. (6 упаковок).
Наказом Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 29 вересня 2020 року №1027-адм у 2020 році для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Депакін Хроно 300 мг у кількості 800 табл. (8 упаковок).
Наказом Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації від 10 листопада 2021 року № 2021-адм у 2021 році для комунального закладу Таращанської районної ради «Таращанська центральна районна лікарня» для ОСОБА_2 розподілено лікарський засіб Вольпокром 500 Хроно у кількості 1080 табл.
Не погоджуючись з бездіяльністю щодо незабезпечення ОСОБА_2 лікарським засобом Депакін Хроно 500 мг та Топірамат 50 мг, ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом, посилаючись на те, що зазначені лікарські засоби є життєво необхідними її синові.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог ОСОБА_1 , суд першої інстанції зазначив, що держава взяла на себе обов`язок щодо безперебійного та безоплатного забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами. Також суд першої інстанції зауважив, що Міністерство охорони здоров`я здійснює лише контроль за забезпеченням громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, необхідними лікарськими засобами, натомість організація безпосереднього забезпечення таких громадян, що проживають на території Київської області, лікарськими засобами покладається на Київську обласну державну адміністрації, зокрема, Департамент охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації як структурний підрозділ державної адміністрації, що здійснює забезпечення реалізації державної політики в галузі охорони здоров`я в області.
Рішення суду першої інстанції обґрунтоване також тим, що відповідно до п. 22 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень органів місцевого самоврядування належить затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування.
Однак міських цільових програм та заходів щодо забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання у 2017-2020 роках Таращанською міською радою не приймалось.
Суд першої інстанції наголосив на тому, що надання Таращанською міською радою для ОСОБА_1 матеріальної допомоги у межах міської комплексної Програми «Турбота» не є тотожним забезпеченню сина позивача лікарськими засобами та не звільняє від обов`язку забезпечувати безперервно та у повному обсязі дитину, яка страждає на рідкісне (орфанне) захворювання.
Першочергово колегія суддів вважає необхідним визначити межі апеляційного перегляду рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 березня 2022 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
З апеляційною скаргою на рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 березня 2022 року звернувся лише один з відповідачів - Таращанська міська рада. Підстави для задоволення позовних вимог до скаржника не є тотожними матеріально-правовим підставам для задоволення позовних вимог до Таращанської районної державної адміністрації Київської області, Київської обласної державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації.
Переглядаючи оскаржуване рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги Таращанської міської ради, колегія суддів прийшла до висновку, що висновки суду першої інстанції у частині задоволення позовних вимог до скаржника є в цілому правильними з таких підстав.
Доводи апеляційної скарги Таращанської міської ради ґрунтуються на тому, що захворювання, на яке страждає ОСОБА_2 , не належить до Переліку рідкісних (орфанних) захворювань, що призводять до скорочення тривалості життя хворих або їх інвалідизації та для яких існують визнані методи лікування, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 27 жовтня 2014 року № 778.
Надаючи оцінку зазначеним доводам, колегія суддів враховує, що згідно зі ст. 531 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» держава забезпечує заходи з профілактики рідкісних (орфанних) захворювань та організацію надання громадянам, які страждають на такі захворювання, відповідної медичної допомоги. З цією метою центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я: визначає та затверджує перелік рідкісних (орфанних) захворювань та забезпечує офіційну публікацію цього переліку; в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечує створення та ведення державного реєстру громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання; визначає заходи, необхідні для забезпечення профілактики рідкісних (орфанних) захворювань, та встановлює порядок надання медичної допомоги громадянам, які страждають на ці захворювання.
Громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, безперебійно та безоплатно забезпечуються необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання відповідно до їх переліку та обсягів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 531 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» з метою забезпечення профілактики та лікування рідкісних (орфанних) захворювань наказом Міністерства охорони здоров`я України від 27 жовтня 2014 року № 778 було затверджено Перелік рідкісних (орфанних) захворювань, що призводять до скорочення тривалості життя хворих або їх інвалідизації та для яких існують визнані методи лікування.
Приєднані до матеріалів справи письмові докази не містять в собі відомостей про те, що захворювання ОСОБА_2 включене до такого переліку.
Разом з тим зазначена обставина не спростовує висновку суду першої інстанції про те, що надання Таращанською міською радою матеріальної допомоги у межах міської комплексної програми «Турбота» не є тотожним забезпеченню сина позивача лікарськими засобами.
Доводів та доказів, які б вказували на те, що забезпечення ОСОБА_2 лікарськими засобами за однією з передбачених п. 22 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» програм виходить за межі повноважень Таращанської міської ради апеляційна скарга не містить.
Наведені обставини у своїй сукупності вказують на те, що суд першої інстанції ухвалив законне і обґрунтоване рішення про задоволення позовних вимог ОСОБА_2 до Таращанської міської ради.
Отже, доводи апеляційної скарги в цілому не спростовують висновків суду першої інстанції і не можуть бути підставою для скасування рішенні від 18 березня 2022 року.
З огляду на викладене колегія суддів прийшла до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, надав належну оцінку дослідженим доказам та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв`язку з цим колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу Таращанської міської ради залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 березня 2022 року - без змін.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 311, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Таращанської міської ради - залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 березня 2022 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у випадках, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя-доповідач А.М. Горяйнов
Судді В.В. Файдюк
Л.Т. Черпіцька
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2023 |
Оприлюднено | 15.06.2023 |
Номер документу | 111504589 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні