Рішення
від 20.03.2022 по справі 560/19607/21
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/19607/21

РІШЕННЯ

іменем України

21 березня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" до Щиборівської сільської ради , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Сільськогосподарський кооператив "Кузьминський" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" звернулось в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Щиборівської сільської ради, в якій просить суд:

1. Визнати протиправними дії Щиборівської сільської ради щодо не затвердження Товариству з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" проекту землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок, загальною площею 17,1072 га, в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні ділянки частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Кузьминського старостинського округу.

2. Зобов`язати Щиборівську сільську раду прийняти рішення, яким затверджено ТОВ "Агрокрай" проект землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок, загальною площею 17,1072 га, в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні ділянки частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Кузьминського старостинського округу, кадастрові номери земельних ділянок:

- 1,7990 га (кадастровий номер 6822785500:03:008:0133), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 1,7989 га (кадастровий номер 6822785500:03:008:0117), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 2,1849 га (кадастровий номер 6822785500:02:004:0127), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 2,0413 га (кадастровий номер 6822785500:02:005:1002), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 1,7990 га (кадастровий номер 6822785500:02:005:1001), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 0,9654 га (кадастровий номер 6822785500:02:004:0148), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 1,3248 га (кадастровий номер 6822785500:02:004:0147), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 5,1939 га (кадастровий номер 6822785500:02:003:0058), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що на неодноразові звернення до Щиборівської сільської ради із заявою про затвердження технічної документації, відповідачем не приймалися рішення щодо затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні ділянки частки (паї), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території Кузьминського старостинського округу та подальшої передачі їх в оренду для ТОВ "Агрокрай" загальною площею 17,1072 га, зокрема депутати утримувались від голосування або ж своїми заявами мотивували позицію, що їм не було чітко роз`яснено на які саме земельні ділянки надається дозвіл, що, в свою чергу, позбавляє особу права на отримання у користування земельної ділянки.

Ухвалою суду від 24.12.2021 у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" про забезпечення позову відмовлено.

Ухвалою суду від 24.12.2021 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокрай", залишено без руху. Надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви - 5 днів з дня вручення йому ухвали про залишення позовної заяви без руху.

Відповідно до ухвали від 06.01.2022 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою суду від 31.01.2022 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Сільськогосподарський кооператив "Кузьминський".

Ухвалою суду від 17.02.2022 у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" про забезпечення позову відмовлено.

Відзив на позовну заяву у встановлений судом строк відповідачем не надано, тому суд вирішує справу за наявними матеріалами з урахуванням ст. 126 КАС України, відповідно до вимог ч. 6 ст. 162 КАС України.

Суд дослідивши матеріали справи, встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" 21.05.2021 звернулось до Щиборівської сільської ради з листом-клопотанням вих. №96 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні ділянки, частки (паї), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території Кузьминського старостинського округу та подальшої передачі їх в оренду ТОВ "Агрокрай" на строк, до моменту отримання їх власниками документів на право власності на земельні ділянки загальною площею 17,1072 га, а саме:

- 1,7990 га (кадастровий номер 6822785500:03:008:0133), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 1,7989 га (кадастровий номер 6822785500:03:008:0117), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 2,1849 га (кадастровий номер 6822785500:02:004:0127), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 2,0413 га (кадастровий номер 6822785500:02:005:1002), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 1,7990 га (кадастровий номер 6822785500:02:005:1001), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 0,9654 га (кадастровий номер 6822785500:02:004:0148), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 1,3248 га (кадастровий номер 6822785500:02:004:0147), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення);

- 5,1939 га (кадастровий номер 6822785500:02:003:0058), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (категорія землі сільськогосподарського призначення).

На черговій 7-й сесії Щиборівської сільської ради восьмого скликання від 29.06.2021 ТОВ "Агрокрай" надано дозвіл на виготовлення технічної документації по невитребуваних земельних ділянках (паях).

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" 11.10.2021 за вих. №180 звернулось до Щиборівської сільської ради з листом-клопотанням про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні ділянки земельні ділянки частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Кузьминського старостинського округу згідно з додатком.

На пленарному засіданні 10-ї сесії Щиборівської сільської ради проект рішення "Про затвердження документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) земельних часток (невитребуваних паїв) ТОВ "Агрокрай" не ставився, оскільки, на думку депутатів, ситуація, що склалась навколо кількох земельних ділянок, зазначених у ньому, потребує детального вивчення. Про що позивача повідомлено листом Щиборівської сільської ради від 02.11.2021 вих. №1398/02-1.

Позивач, вважаючи порушеними його права, звернувся з позовом до суду.

Згідно з частиною 1статті 123 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Статтею 12 ЗК України, визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Водночас, пунктом 34 частини 1статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР(далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до частини 13статті 46 Закону №280/97-ВР пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.

Згідно з частиною 5статті 46 Закону №280/97-ВРсесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

За змістом частин 1, 2 статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Судом встановлено, що позивач звертався до органу місцевого самоврядування - Щиборівської сільської ради із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні ділянки земельні ділянки частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Кузьминського старостинського округу згідно з додатком від 11.10.2021, однак, правомірного рішення щодо розгляду заяви відповідач не прийняв.

При цьому, позивач отримав лист Щиборівської сільської ради від 02.11.2021 вих. №1398/02-1 у якомі зазначено, що на пленарному засіданні 10-ї сесії Щиборівської сільської ради проект рішення "Про затвердження документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) земельних часток (невитребуваних паїв) ТОВ "Агрокрай" не ставився, оскільки, на думку депутатів, ситуація, що склалась навколо кількох земельних ділянок, зазначених у ньому, потребує детального вивчення.

Отже, рішення про затвердження технічної документації із землеустрою або про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою орган місцевого самоврядування приймає виключно на пленарних засіданнях відповідної ради, що визначено Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", а тому суд вважає, що Щиборівська сільська рада порушила порядок розгляду заяви ТОВ "Агрокрай", оскільки така заява не розглядалася на пленарному засіданні сесії і не має відповідного рішення по суті заяви позивача.

У Рішенні від 20.10.2011 у справі "Rysovskyy v. Ukraine" Суд Європейський суд з прав людини зазначив, що принцип "належного урядування" передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб ("Beyeler v. Italy", "Oneryildiz v. Turkey", "Megadat.com S.r.l. v. Moldova", "Moskal v. Poland"). На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Lelas v. Croatia" і "Toscuta and Others v. Romania") і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (Oneryildiz v. Turkey", та "Beyeler v. Italy").

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Lelas v. Croatia").

Аналізуючи положення наведених актів законодавства, суд приходить до висновку, що вирішення заяви позивача повинно було відбуватись в порядку визначеному Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", тобто на пленарному засіданні Щиборівської сільської ради із прийняттям відповідного рішення, оскільки саме такий спосіб прийняття рішення передбачений законодавством.

Суд звертає увагу відповідача, що у даному випадку рішення за заявою позивача Щиборівською сільською радою не приймалось, а повідомлення відповідача, оформлене листом вих. №1398/02-15 від 02.11.2021 не може вважатися належним розглядом заяви позивача, у порядку передбаченому ЗК України.

Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В процесі судового розгляду спору відповідач не довів правомірності своїх дій, тому, порушені права позивача мають бути відновлені шляхом: визнання протиправною бездіяльності відповідача, яка полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви ТОВ "Агрокрай" від 11.10.2021 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні ділянки земельні ділянки частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Кузьминського старостинського округу та зобов`язання відповідача розглянути на пленарному засіданні заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" від 11.10.2021 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні ділянки земельні ділянки частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Кузьминського старостинського округу згідно з додатком, та прийняти рішення відповідно до статті 59 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" та з урахуванням висновків суду в даній справі.

Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Позивач сплатив судовий збір у розмірі 2270,00 гривень, враховуючи часткове задоволення позовних вимог в повному обсязі, на користь позивача необхідно стягнути 1135,00 грн судового збору, за рахунок бюджетних асигнувань Щиборівської сільської ради.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Щиборівської сільської ради, яка полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви ТОВ "Агрокрай" від 11.10.2021 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні ділянки земельні ділянки частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Кузьминського старостинського округу.

Зобов`язати Щиборівську сільську раду розглянути на пленарному засіданні заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" від 11.10.2021 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні ділянки земельні ділянки частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Кузьминського старостинського округу згідно з додатком, та прийняти рішення відповідно до статті 59 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" та з урахуванням висновків суду в даній справі.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути накористьТовариства з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" судовий збір в сумі 1135 (одна тисяча сто тридцять п`ять) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Щиборівської сільської ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрокрай" (вул. Козацька, 1, м.Красилів, Хмельницька область,31000 , код ЄДРПОУ - 32883758) Відповідач:Щиборівська сільська рада (вул. Центральна, 12, с. Щиборівка, Хмельницький район, Хмельницька область , код ЄДРПОУ - 04404421) Третя особа:Сільськогосподарський кооператив "Кузьминський" (31047, вул. Колгоспна, буд. 1, с. Кузьмин, Хмельницька область , код ЄДРПОУ - 03785757)

Головуючий суддя О.О. Михайлов

Дата ухвалення рішення20.03.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу103715016
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/19607/21

Ухвала від 20.06.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Рішення від 20.03.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 17.02.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 31.01.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 06.01.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 24.12.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 24.12.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні