Постанова
від 22.03.2022 по справі 560/4933/21
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/4933/21

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Тарновецький І.І.

Суддя-доповідач - Курко О. П.

23 березня 2022 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Курка О. П.

суддів: Боровицького О. А. Шидловського В.Б. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Яремчук Л.С,

представника позивача: Федькина О.А.,

представників відповідача: Єгорової О.С., Полюка А.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року у справі за адміністративним позовом КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" до Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ТОВ "ХОВП "Медтехніка" про визнання протиправним та скасування акту,

В С Т А Н О В И В :

в вересні 2021 року КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування акту.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року позов задоволено частково, а саме:

- визнано протиправною та скасовано Вимогу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 132217-14/1375-2021 від 05.04.2021, в частині зобов`язання КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" забезпечити відшкодування завищеної вартості виконаних робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" (корпуси ІІ-ІІІ), в сумі 201764,56 грн. за КЕКВ 2610, відповідно до норм статей 216-229 Господарського кодексу України та статей 610-625 Цивільного кодексу України;

- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено;

- стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області на користь КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" сплачений судовий збір в розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

В судовому засіданні представники відповідача доводи апеляційної скарги підтримали в повному обсязі та просили суд задовольнити її, а рішення суду першої інстанції скасувати.

Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги та просив суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, доводи сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Представник третьої особи, будучи належним чином повідомлений про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання не з`явився, про причини своєї неявки суд не повідомив. Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь представника третьої особи в судовому засіданні - не обов`язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за його відсутності.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що в період з 10.02.2021 по 23.02.2021 посадовими особами Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області проведено перевірку закупівель КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» під час здійснення закупівель, за якими здійснювалося фінансування з Фонду боротьби із гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками, укладання договорів про закупівлю та їх виконання.

За результатами перевірки відповідачем складено Акт перевірки закупівель, що були здійсненні при використанні коштів із Фонду боротьби із гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 та її наслідками № 17-09/2 від 01.03.2021.

На підставі акту перевірки відповідачем складено та направлено на адресу позивача вимогу про усунення виявлених порушень № 132217-14/1375-2021 від 05.04.2021, відповідно до якої під час проведення перевірки закупівель встановлено порушення, зокрема: проведеним під час перевірки закупівель контрольним обміром по виконанню робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» (корпуси II-III) встановлено невиконання робіт ТОВ «ХОВП «МЕДТЕХНІКА» на загальну суму 21241,00 грн., чим порушено п. 6.4.4.1 Національного Стандарту України «Правила визначення вартості будівництва» ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013, прийнятого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлового господарства України від 05.07.2013 №293 (далі - ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва»). Згідно коригуючого акта приймання виконаних будівельних робіт № 3 за березень 2021 року, підписаного посадовими особами Госпіталю та ТОВ «ХОВП «МЕДТЕХНІКА» 01.03.2021 (копія надана згідно листа Госпіталю від 12.03.2021 № 173), ТОВ «ХОВП «МЕДТЕХНІКА» виконано додаткові роботи з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» (ІІ-ІІІ корпуси). Враховуючи викладене, порушення пункту п.6.4.4.1 ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» на суму 21241,00 грн усунуто. В порушення п. 6.2.10 ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» в акт приймання виконаних будівельних робіт (ф. №КБ-2в) за листопад 2020 року по виконанню робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» (корпуси ІІ-ІІІ) включено кошти на покриття ризику в сумі 18624,00 гривень, які не підтверджені первинними бухгалтерськими документами ТОВ «ХОВП «МЕДТЕХНІКА», тобто завищення вартості виконаних робіт по зазначеному акту складає 18624,00 гривень. В порушення п. 6.4.4.1 ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» в частині того, що за динамічної договірної ціни прямі витрати при визначенні вартості виконаних робіт розраховуються на підставі нормативних витрат трудових і матеріально-технічних ресурсів, виходячи з фізичних обсягів виконаних робіт та уточнених цін ресурсів, прийнятих в договірній ціні, завищено вартість матеріальних ресурсів, які включені до складу прямих витрат в акт приймання виконаних будівельних робіт (ф. №КБ-2в) за листопад 2020 року по виконанню робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» (корпуси ІІ-ІІІ), на загальну суму 188286,73 гривень. Відповідно до листа Госпіталю від 12.03.2021 № 173 та копії банківської виписки від 04.03.2021 ТОВ «ХОВП «МЕДТЕХНІКА» повернуто на розрахунковий рахунок госпіталю кошти в сумі 5146,17 грн. У зв`язку із чим відповідач вимагає у позивача: забезпечити відшкодування завищеної вартості виконаних робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» (корпуси ІІ-ІІІ), в сумі 201764,56 грн. за КЕКВ 2610, відповідно до норм статей 216-229 Господарського кодексу України та статей 610-625 Цивільного кодексу України.

Вважаючи, що акт перевірки та оскаржувана вимога, в частині зобов`язання КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" забезпечити відшкодування завищеної вартості виконаних робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" (корпуси ІІ-ІІІ), в сумі 201764,56 грн. за КЕКВ 2610, відповідно до норм статей 216-229 Господарського кодексу України та статей 610-625 Цивільного кодексу України є незаконними, позивач звернувся до суду з позовом про визнання їх протиправними та скасування.

Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що акт ревізії не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, діяльність яких перевірялися, тому його висновки не можуть бути предметом спору. В частині зобов`язання КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" забезпечити відшкодування завищеної вартості виконаних робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" (корпуси ІІ-ІІІ), в сумі 201764,56 грн. за КЕКВ 2610, відповідно до норм статей 216-229 Господарського кодексу України та статей 610-625 Цивільного кодексу України, то судом першої інстанції зазначено, що остання сформована без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), тобто непропорційно, та, як наслідок, не відповідає критеріям, які встановлені ч. 2 ст. 2 КАС України, що є самостійною та достатньою підставою для задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування такої.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Так, правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26 січня 1993 року № 2939-XII (далі - Закон № 2939-XII).

Згідно з частиною першою статті 4 Закону № 2939-XII інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.

Відповідно до пункту 2 частини першої статі 8 Закону № 2939-XII орган державного фінансового контролю розробляє пропозиції щодо усунення виявлених недоліків і порушень та запобігання їм у подальшому.

За змістом пунктів 1, 7, 10 частини першої статті 10 Закону № 2939-XII органу державного фінансового контролю надається право перевіряти у підконтрольних установах грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (грошових сум, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо); пред`являти керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ, що ревізуються, вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства з питань збереження і використання державної власності та фінансів; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43 затверджено Положення про Державну аудиторську службу, відповідно до пункту 1 якого Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Відповідно до пункту 3 Положення основними завданнями Держаудитслужби є:

1) реалізація державної політики у сфері державного фінансового контролю;

2-1) внесення на розгляд Міністра фінансів пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері державного фінансового контролю;

3) здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів;

4) надання у передбачених законом випадках адміністративних послуг.

Підпунктом 3 пункту 4 Положення визначено, що Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії).

Відповідно до підпункту 9 пункту 4 Положення Держаудитслужба вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, накладає адміністративні стягнення на осіб, винних у порушенні законодавства; передає в установленому порядку правоохоронним органам матеріали за результатами державного фінансового контролю у разі встановлення порушень законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь.

Порядок проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 №550.

Пунктом 2 Порядку № 550 визначено, що інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об`єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 550 планові та позапланові виїзні ревізії проводяться органами державного фінансового контролю відповідно до Закону № 2939-12 та цього Порядку.

Планові виїзні ревізії проводяться відповідно до планів проведення заходів державного фінансового контролю, затверджених в установленому порядку, позапланові виїзні ревізії - за наявності підстав, визначених Законом (пункт 5 Порядку № 550).

Відповідно до пункту 35 Порядку № 550 результати ревізії оформляються актом.

Згідно з пунктами 45, 46 Порядку № 550 у міру виявлення ревізією порушень законодавства посадові особи органу державного фінансового контролю, не чекаючи закінчення ревізії, мають право усно рекомендувати керівникам об`єкта контролю невідкладно вжити заходів для їх усунення та запобігання у подальшому.

Якщо ж вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, органом державного фінансового контролю у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акта ревізії, а у разі надходження заперечень (зауважень) до нього - не пізніше ніж 3 робочих дні після надіслання висновків на такі заперечення (зауваження) надсилається об`єкту контролю письмова вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.

Про усунення виявлених ревізією фактів порушення законодавства цей об`єкт контролю у строк, визначений вимогою про їх усунення, повинен інформувати відповідний орган державного фінансового контролю з поданням завірених копій первинних, розпорядчих та інших документів, що підтверджують усунення порушень.

Відповідно до частини другої статті 15 Закону № 2939-XII законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються.

Аналіз положень Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Положення про Державну аудиторську службу дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

Разом з тим, суд враховує, що при виявленні збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутись до суду в інтересах держави, якщо підконтрольним об`єктом не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на коригування роботи підконтрольного об`єкта та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов`язковою до виконання. Щодо відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються в добровільному порядку підконтрольною установою або шляхом звернення контролюючого органу до суду з відповідним позовом.

Суд звертає увагу, що наявність базованої на наведенмоу акті вимоги, оскарження якої є предметом судового розгляду у цій справі та ії невиконання госпіталем може стати підставою для притягнення посадових осіб закладу до адміністративної відповідальності чи відкриття правоохоронними органами кримінального провадження за повідомленнями Держаудитслужби. При цьому, доказовою базовою служитиме наявний у справі акт.

Стосовно позовної вимоги про скасування Вимоги Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 132217-14/1375-2021 від 05.04.2021, в частині зобов`язання КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" забезпечити відшкодування завищеної вартості виконаних робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" (корпуси ІІ-ІІІ), в сумі 201764,56 грн. за КЕКВ 2610, відповідно до норм статей 216-229 Господарського кодексу України та статей 610-625 Цивільного кодексу України, суд зазначає наступне.

Так, спірна вимога Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 132217-14/1375-2021 від 05.04.2021 є індивідуально-правовим актом і в силу закону є обов`язковою до виконання підконтрольною установою, якому вона адресована.

Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу (стаття 1 БК України).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 113 БК України до повноважень органів державного фінансового контролю з контролю за дотриманням бюджетного законодавства належить здійснення контролю, зокрема, за цільовим та ефективним використанням коштів державного бюджету та місцевих бюджетів (включаючи проведення державного фінансового аудита).

Отже, Держуадитслужба як учасник бюджетного процесу уповноважена БК України на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства (у частині цільового і ефективного використання бюджетних коштів), наділена правомочностями з накладення санкції у вигляді попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства.

Суд зазначає, що Закон №2939-ХІІ визначає правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, проте саме БК України регламентує, зокрема, питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а відтак є спеціальним нормативним актом щодо регулювання правовідносин в частині способів і форм притягнення осіб до відповідальності за порушення бюджетного законодавства. І саме вказаним спеціальним законом передбачено повноваження органів державного фінансового контролю накладати попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства.

Крім того, відповідно до пункту 24 частини першої статті 116 БК України порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, а саме - нецільове використання бюджетних коштів.

Згідно із пунктами 1, 2 частини першої статті 117 БК України за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу, зокрема, як: попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства - застосовується в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства; зупинення операцій з бюджетними коштами - застосовується за порушення бюджетного законодавства, визначені пунктами 1 - 3, 10, 11, 14 - 29, 32 - 36, 38 і 40 частини першої статті 116 цього Кодексу, у порядку, встановленому статтею 120 цього Кодексу.

За приписами 1 статті 119 БК України нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають:

бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет);

напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі) або в порядку використання бюджетних коштів;

бюджетним асигнуванням (розпису бюджету, кошторису, плану використання бюджетних коштів).

Надаючи оцінку виявленим під час ревізії порушенням в частині зобов`язання КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" забезпечити відшкодування завищеної вартості виконаних робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" (корпуси ІІ-ІІІ), в сумі 201764,56 грн. за КЕКВ 2610, відповідно до норм статей 216-229 Господарського кодексу України та статей 610-625 Цивільного кодексу України, суд виходить з такого.

Як свідчать матеріали справи, відповідно до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення подачею кисню ліжкового фонду закладів охорони здоров`я, які надають стаціонарну медичну допомогу пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, за рахунок коштів, виділених з Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 № 923 «Про виділення коштів для забезпечення подачею кисню ліжкового фонду закладів охорони здоров`я, які надають стаціонарну медичну допомогу пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19», Департаментом охорони здоров`я Хмельницької обласної державної адміністрації для КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» передбачено видатки в сумі 1417000,00 грн за КПКВК 0712070 КЕКВ 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» згідно довідки про зміни до помісячного розпису асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету на 2020 рік від 27.10.2020 № 279 та в сумі 2174030,00 грн за КПКВК 0712070 КЕКВ 3210 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» згідно довідки про зміни до помісячного розпису асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) спеціального фонду бюджету на 2020 рік від 27.10.2020 №261 (вид бюджету - обласний).

КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» отримано від Департаменту охорони здоров`я Хмельницької ОДА фінансування в загальній сумі 3591303,00 гривень.

Згідно бухгалтерської довідки за 28.10.2020 (отримання коштів з Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2) та оборотно-сальдової відомості по рахунку 311 «Поточні рахунки в національній валюті» за дебетом рахунку 311 відображено надходження коштів на рахунки в сумі 2174030,00 грн (спеціальний фонд) та 1417000,00 грн (загальний фонд).

Так, між КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ХОВП «МЕДТЕХНІКА» укладено договір від 13.11.2020 № 153 на закупівлю робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» загальною вартістю 970 670,00 грн без ПДВ.

Предметом даного Договору є зобов`язання Виконавця на умовах Договору на свій ризик надати послуги, за завданням Замовника з використанням устаткування та матеріалів Виконавця, а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити надані послуги: Проведення робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в Комунальне некомерційне підприємство «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» Хмельницької обласної ради.

Підпунктом 1.2. Договору визначено, що згідно Постанови КМУ від 09.09.2020 №817 "Про внесення змін до переліків, затверджених постановами КМУ від 20.03.2020 № 224 і 225" для запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 - договір про проведення робіт з монтажу (реконструкції) системи киснепостачання, укладається без використання електронної системи закупівель.

Підпунктом 2.1 визначено, що ціна Договору складає 970670,00 грн. без ПДВ.

П.п. 2.2 Договірна ціна, визначена у п. 2.1 цього Договору, включає в себе вартість та витрати по виконанню послуг.

Розрахунки проводяться шляхом оплати Замовником після підписання Сторонами акта виконаних робіт/наданих послуг. Оплата проводиться Замовником протягом 30-ти календарних днів з дня підписання зазначених акту виконаних робіт/наданих послуг згідно виставленого Виконавцем рахунку (п.п 3.1 Договору).

Відповідно до Договірної ціни та Локальних кошторисів на будівельні роботи № 2-1-1 та № 2-1-2, предметом договору є роботи з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» (корпуси ІІ-ІІІ). Обсяг та вартість будівельно-монтажних послуг, що визначені у складі Локальних кошторисів на будівельні роботи №2-1-1 та №2-1-2, визначений у відповідності до Ресурсних елементних кошторисних норм та ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва».

Згідно пункту 4.1. Договору №153 термін надання послуг 20 календарних днів з моменту отримання завдання Замовника з правом дострокового виконання.

Відповідно до пункту 3.1. Договору № 153 розрахунки проводяться шляхом оплати Замовником після підписання Сторонами акта виконаних робіт/наданих послуг. Оплата проводиться Замовником протягом 30-ти календарних днів з дня підписання зазначених акту виконаних робіт/наданих послуг згідно виставленого виконавцем рахунку.

Пунктом 8.1. Договору № 153 визначено, що цей Договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та скріплення печатками сторін.

Відповідно до пункту 8.2. Договору № 153 строк дії цього Договору починає свій перебіг у момент, визначений у пункті 8.1. цього Договору та закінчується 31.12.2020.

Фінансування робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» проведено на суму 970670,00 грн за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення подачею кисню ліжкового фонду закладів охорони здоров`я, які надають стаціонарну медичну допомогу пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, за рахунок коштів, виділених з Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками.

Виконання робіт по Договору №153 документально засвідчено довідкою про вартість виконаних будівельних робіт примірної форми КБ-3 та актом приймання виконаних будівельних робіт примірної форми КБ-2в, складеними у відповідності до вимог Додатків Т та У ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва».

Відповідно до довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за листопад 2020 року примірної форми №КБ-3 та акту приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2020 року примірної форми №КБ-2в Підрядником виконано роботи з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» (корпуси ІІ-ІІІ) на загальну суму 970670,00 грн, в тому числі:

- прямі витрати в сумі 690 996,00 грн в т.ч.:

- вартість матеріалів, виробів та конструкцій в сумі 413161,00 грн;

- заробітна плата в сумі 276197,00 грн;

- вартість експлуатації машин 1638,00 грн в тому числі:

- заробітна плата працівників, що обслуговують машини в сумі 683,00грн;

- загальновиробничі витрати в сумі 170911,00 грн;

- інші супутні витрати, у тому числі:

- кошти на перевезення працівників будівельних організацій автомобільним транспортом в сумі 3000,00 грн;ї

- вартість проектних робіт в сумі 66 281,00 грн;

- прибуток (2,96) в сумі 13062,00 грн;

- адміністративні витрати (1,76) в сумі 7796,00 грн;

- кошти на покриття ризику (2%) в сумі 18624,00 гривень.

Розрахунки КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» з ТОВ «ХОВП «МЕДТЕХНІКА» за виконані роботи проводилися на підставі щомісячних Актів приймання виконаних будівельних робіт примірної форми №КБ-2в та Довідок про вартість виконаних підрядних робіт т витрати примірної форми №КБ-3, затверджених наказом Мінрегіону України від 05.07.2013 року №293 (Додатки Т і У ДСТУ БД.1.1-1:2013).

На виконання вищенаведеного договору, у відповідності до наданих до ревізії Актів форми №КБ-2в та довідок форми №КБ-3 встановлено, що ТОВ «ХОВП «МЕДТЕХНІКА» у листопаді 2020 року виконано, а замовником прийнято до оплати будівельні роботи по об`єкту будівництва, у тому числі: Монтаж системи киснепостачання для подачі лікувальних газів Хмельницький госпіталь ветеранів війни на загальну суму 970670,00 грн..

Оплату за виконані роботи ТОВ «ХОВП «МЕДТЕХНІКА», позивачем проведено в повному обсязі.

В ході перевірки відповідачем проведено зустрічну звірку із ТОВ «ХОВП «МЕДТЕХНІКА».

Під час зустрічної звірки відповідачем проведено вибіркове співставлення даних підсумкових відомостей ресурсів (витрати по факту) до акту приймання виконаних будівельних робіт, які слугували підставою для здійснення розрахунків, а саме: розділ IV «Будівельні матеріали, вироби та конструкції», графа «Відпускна ціна» з даними накладних на придбання матеріалів, виробів, конструкцій.

Так, згідно підсумкової відомості ресурсів до акту приймання виконаних будівельних робіт (ф.№КБ-2в) по монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни» за листопад 2020 року включено слідуючі матеріальні цінності, а саме: «вентилі К прямі з ніпелем ф-6» в кількості 201 шт. за відпускною ціною 890,00 грн на загальну суму 178890,00 грн; «труба каналізаційна д-110 (2000 мм)» в кількості 12 шт. за відпускною ціною 71,50 грн на загальну суму 858,00 грн; «труба каналізаційна д-110 (1000 мм)» в кількості 1 шт. за відпускною ціною 49,50 грн; «дюбель 6*60» в кількості 500 шт. за відпускною ціною 0,60 грн на загальну суму 300,00 грн; кран магістральний» в кількості 6 шт. за відпускною ціною 1580,09 грн на загальну суму 9480,54грн; «пріпой П 14» в кількості 19,2 шт. за відпускною ціною 25,00 грн на загальну суму 480,00 грн; «трійник ред. Д-10*8» в кількості 146 шт. за відпускною ціною 92,05 грн на загальну суму 13439,30 грн; «труба мідна діам. 12 мм» в кількості 185 м за відпускною ціною 145,36 грн на загальну суму 26891,60 грн; «труба мідна, діам. 10 мм» в кількості 879 м за відпускною ціною 128,66 грн на загальну суму 113092,14 грн; «труба мідна, діам. 8 мм» в кількості 470 м за відпускною ціною 118,67 грн на загальну суму 55774,90 гривень.

З акту перевірки судом встановлено, що для зустрічної звірки ТОВ «ХОВП «Медтехніка» надано первинні документи - видаткові накладні, згідно яких ТОВ «ХОВП «Медтехніка» придбавав вищезазначені матеріальні цінності в ТОВ «ПКК-Фарм» для виконання робіт в позивача.

Роботи відповідно до акту виконаних робіт Підрядник здійснював самостійно без залучення субпідрядних організацій.

Звіркою матеріальних цінностей, зазначених в підсумковій відомості ресурсів з придбаними матеріальними цінностями ТОВ «ХОВП «Медтехніка» відповідачем встановлено розбіжність цін вартості матеріалів на суму 188286,73 грн.

Відповідач зазначив, що завищена вартість матеріалів на загальну суму 188286,73 грн оплачена позивачем в складі ціни договору в повному обсязі, завдано матеріальної шкоди (збитків) позивачу на суму 188286,73 грн, що є наслідком недотримання вимог п. 6.4.4.1 ДСТУ Б Д. 1.1- 1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», в частині того, що за динамічної договірної ціни прямі витрати при визначенні вартості виконаних робіт розраховуються на підставі нормативних витрат трудових і матеріально-технічних ресурсів, виходячи з фізичних обсягів виконаних робіт та уточнених цін ресурсів, прийнятих в договірній ціні.

Відповідно до ст.23 Закону України "Про стандартизацію" від 05.06.2014 № 1315-VII Національні стандарти та кодекси усталеної практики застосовуються безпосередньо чи шляхом посилання на них в інших документах.

Національні стандарти та кодекси усталеної практики застосовуються на добровільній основі, крім випадків, якщо обов`язковість їх застосування встановлена нормативно-правовими актами.

Згідно з п.1.1, 1.2 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 цей стандарт установлює основні правила з визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту та технічного переоснащення будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів, лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам`яток архітектури та містобудування (далі - будівництво) і носить обов`язковий характер при визначення вартості будівництва об`єктів будівництва, що споруджуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії.

Пунктом 6.4.2 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 передбачено, що при визначенні вартості виконаних обсягів робіт і проведенні взаєморозрахунків за виконані роботи за об`єктами будівництва, зведення яких здійснюється за рахунок державних коштів, застосовуються примірні форми первинних облікових документів "Акт приймання виконаних будівельних робіт типової" (примірна форма №КБ-2в) і "Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати" (примірна форма № КБ-3), які наведено у додатку Т та додатку У.

Пунктом 6.4.3 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 визначено, що за твердої договірної ціни взаєморозрахунки провадяться на підставі виконаних обсягів робіт та їх вартості, визначеної в договірній ціні.

Пунктом 6.4.4.1 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 врегульовано, що прямі витрати при визначені вартості виконаних робіт розраховуються на підставі нормативних витрат трудових і матеріально-технічних ресурсів, виходячи з фізичних обсягів виконаних робіт та уточнених цін ресурсів, прийнятих в договірній ціні.

Суд враховує, що вимога, закріплена в п. 6.4.4.1 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, вказує, що прямі витрати при визначенні вартості виконаних робіт розраховуються на підставі нормативних витрат трудових і матеріально-технічних ресурсів, виходячи з фізичних обсягів виконаних робіт та уточнених цін ресурсів, прийнятих в договірній ціні.

В свою чергу пунктом 1.3 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 визначається, що застосування даного стандарту обумовлюється договором.

Суд зазначає, що в договорі підряду від 13.11.2020 № 153 відсутні положення щодо застосування ДСТУ Б Д.1.1-1:2013.

Судом встановлено, щовиконання робіт за договором підряду підтвердженоАктами приймання відповідних будівельних робіт, за результатами яких здійснено оплату за проведення монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради".

Суд не погоджується із позицією відповідача по встановленим порушенням, щодо встановлення розбіжностей цін вартості матеріалів.

Також суд критично ставиться до посилання відповідача на видаткові накладні згідно яких ТОВ "ХОВП "Медтехніка" придбавав зазначені матеріали.

Так в матеріалах справи міститься бухгалтерська довідка надана представником третьої особи, з якої судом встановлено, що для виконання робіт з монтажу системи киснепостачання лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни», було придбано наступні матеріальні цінності, а саме:

- вентилі К прямі з ніпелем ф-6, в кількості 201 шт. за відпускною ціною 100 шт. - 880 грн., 101 шт. - 885 грн. на загальну суму 177385,00 грн;

- труба каналізаційна д-110 (2000 мм) в кількості 12 шт. за відпускною ціною 70,00 грн на загальну суму 840,00 грн;

- труба каналізаційна д-110 (1000 мм) в кількості 1 шт. за відпускною ціною 45,00 грн;

- дюбель 6*60 в кількості 500 шт. за відпускною ціною 0,50 грн на загальну суму 250,00 грн;

- кран магістральний» в кількості 6 шт. за відпускною ціною 1550,00 грн на загальну суму 9300,00 грн;

- пріпой П 14 в кількості 19,2 шт. за відпускною ціною 25,00 грн на загальну суму 480,00 грн;

- трійник ред. Д-10*8 в кількості 146 шт. за відпускною ціною 80 шт. - 92 грн., 66 шт. 87,10 грн. на загальну суму 13108,60 грн;

- труба мідна діам. 12 мм в кількості 185 м за відпускною ціною 50 м - 158,60 грн., 35 м - 145,00 грн., 50 м. - 143,12 грн., 50 м. - 138,50 грн. на загальну суму 27086,00 грн;

- труба мідна, діам. 10 мм в кількості 879 м за відпускною ціною 300 м. - 125 грн., 279 м. - 128 грн., 300 м. - 127,6 грн. на загальну суму 111492,00 грн.;

- труба мідна, діам. 8 мм в кількості 470 м за відпускною ціною 150 м. - 110,75 грн., 170 м. - 115,00 грн.. 50 м. - 115,50 грн. 100 м. - 124,80 грн. на загальну суму 54417,50 гривень.

Придбання вищезазначених матеріальних цінностей підтверджується наданими до суду копіями видаткової накладної № 28 від 29.11.2020, прибуткової накладної №ТМ-0000480 від 29.11.2020, видаткової накладної №РН-0000068 від 15.10.2020, прибуткової накладної № ТМ-0000479 від 15.10.2020, видаткової накладної №94 від 12.10.2021, прибуткової накладної № ТМ-0000484 від 12.10.2021, видаткової накладної №195 від 30.10.2020, прибуткової накладної №ТМ-0000478 від 30.10.2020, видаткової накладної № 57 від 30.11.2020, прибуткової накладної №ТМ-0000482 від 30.11.2020, видаткової накладної № 151 від 22.10.2020, прибуткової накладної №ТМ-0000475 від 22.10.2020, видаткової накладної № 110 від 20.10.2020, прибуткової накладної №ТМ-0000474 від 20.10.2020, видаткової накладної № 171 від 26.10.2020, прибуткової накладної №ТМ-0000481 від 26.10.2020, видаткової накладної № РН-0000072 від 21.10.2020, прибуткової накладної №ТМ-0000476 від 21.10.2020, видаткової накладної № 135 від 21.10.2020, прибуткової накладної №ТМ-00004783 від 21.10.2020, видаткової накладної № РН-00000105 від 15.10.2020, прибуткової накладної №ТМ-0000486 від 15.10.2020, видаткової накладної № РН-0000097 від 12.10.2020, прибуткової накладної №ТМ-0000477 від 12.10.2020, акту закупки товарів від 16.10.2020, прибуткової накладної №ТМ-0000473 від 16.10.2020.

Суд зазначає, що відповідачем не доведено, а судом не встановлено можливості ідентифікації використання саме тих матеріальних цінностей, що визначені в акті перевірки з матеріальними цінностями, що використовувалися за договором підряду.

Відповідачем не надано до суду жодних належних доказів про завищення позивачем цін на матеріальні цінності придбані для виконання робіт з монтажу системи киснепостачання лікувальних газів в КНП «Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни».

Матеріали адміністративної справи, серед яких і Акти форми №КБ-2в та довідки форми №КБ-3, свідчать про подальше виконання будівельних робіт по об`єкту будівництва "Монтаж системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" (корпуси ІІ-ІІІ)".

Факт виконання договору від 13.11.2020 № 153 у зв`язку з проведенням між сторонами повного розрахунку відповідачем не заперечується.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з доводами суду першої інстанції, що Вимога Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 132217-14/1375-2021 від 05.04.2021, в частині зобов`язання КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" забезпечити відшкодування завищеної вартості виконаних робіт з монтажу системи киснепостачання для подачі лікувальних газів в КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" (корпуси ІІ-ІІІ), в сумі 201764,56 грн. за КЕКВ 2610, відповідно до норм статей 216-229 Господарського кодексу України та статей 610-625 Цивільного кодексу України, сформована без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), тобто непропорційно, та, як наслідок, не відповідає критеріям, які встановлені ч. 2 ст. 2 КАС України, що є самостійною та достатньою підставою для задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування такої.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 23 березня 2022 року.

Головуючий Курко О. П. Судді Боровицький О. А. Шидловський В.Б.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу103739493
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —560/4933/21

Ухвала від 14.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 27.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 01.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 14.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 22.03.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Постанова від 22.03.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 26.01.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 26.01.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 21.12.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Рішення від 10.11.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні