ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/12876/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/12876/21 за позовом Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 про скасування наказу,
В С Т А Н О В И В:
11.10.2021 Лубенський міський голова Грицаєнко О., здійснюючи представництво інтересів Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області (надалі - позивач, Лубенська міська рада), звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (надалі - ГУ Держгеокадастру у Полтавській області), в якому просить скасувати наказ відповідача від 17.09.2019 №6928-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянину ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства розташованої за межами населених пунктів на території Хорошківської сільської ради Лубенського району Полтавської області та надання у власність громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки площею 2,00 га ріллі, кадастровий номер 5322887900:13:017:0004, із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Хорошківської сільської ради Лубенського району Полтавської області.
В якості підстави для звернення до суду позивач вказує на обставини подвійного використання третьою особою права на отримання у власність земельної ділянки. З метою усунення такої суперечності та запобігання зловживанню правом на отримання безоплатно у приватну власність земельної ділянки з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, позивач просить скасувати спірний наказ.
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 .
03.11.2022 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі посилаючись на обставини відсутності підстав для скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 17.09.2019 №6928-СГ, у зв`язку з чим ОСОБА_1 використав своє право на отримання безоплатно земельної ділянки. Натомість Лубенська міська рада не перевіривши факт використання ОСОБА_1 права на приватизацію земельної ділянки затвердила власним рішенням від 16.09.2020 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 5322881400:07:002:0007, площею 2,0 га сільськогосподарського призначення (рілля) для ведення особистого селянського господарства за межами с. Вищий Булатець Лубенського району та передала земельну ділянку зазначеній особі (а.с. 27).
Третя особа правом на подачу пояснень щодо позову не скористалася.
Розгляд справи, відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Рішенням Засульської сільської ради Лубенського району від 16.09.2020 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 5322881400:07:002:0007 площею 2,0 га сільськогосподарського призначення (рілля) для ведення особистого селянського господарства за межами с. Вищий Булатець Лубенського району (а.с. 4). Дана земельна ділянка цим же рішенням передана учаснику АТО ОСОБА_1 у приватну власність, яка зареєстрована за третьою особою 22.10.2020 за №38831411 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (а.с. 5-6).
У позові позивач зазначив, що згодом було встановлено факт винесення наказу ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 20.11.2018 №8017-05, яким ОСОБА_1 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га за цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства на території Хорошківської сільської ради Лубенського району за межами населених пунктів (а.с. 10).
Так, наказом №6928-СГ від 17.09.2019 ГУ Держгеокадастру у Полтавській області було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 та передано йому у власність земельну ділянку площею 2,0 га ріллі, кадастровий номер 5322887900:13:017:0004, для ведення особистого селянського господарства на території Хорошківської сільської ради Лубенського району (а.с. 34).
При цьому позивач зазначає, що ОСОБА_1 своє право власності на вищевказану земельну ділянку не зареєстрував та її не використовує.
Виконавчий комітет Лубенської міської ради 25.06.2021 листом за вих. №01-11/872 звернувся до ГУ Держгеокадастру в Полтавській області з приводу того, що під час проведення внутрішнього аудиту земель Лубенської територіальної громади було встановлено, що ОСОБА_1 використав своє право на безоплатну приватизацію земельної ділянки за цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з чим просив скасувати наказ ГУ Держгеокадастру у Полтавській області № 6928-СГ від 17.09.2019 (а.с. 12).
Позивач зазначив, що 04.08.2021 отримав відповідь про те, що органами, які уповноважені перевіряти законність та обґрунтованість актів Головного управління як територіального органу Держгеокадастру, є Держгеокадастр та Міністерство аграрної політики та продовольства України.
Після цього Виконавчий комітет Лубенської міської ради листом від 12.08.2021 за вих. № 01-11/1129 звернувся до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та до Міністерства аграрної політики та продовольства України з проханням розглянути надані матеріали та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру у Полтавській області №6928-СГ від 17.09.2019 (а.с. 13).
08.09.2021 позивач отримав відповідь Міністерства аграрної політики та продовольства України, за змістом якої з посиланням на пункт 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Мінагрополітики направило звернення позивача до Держгеокадастру для розгляду, вжиття заходів реагування та надання відповіді по суті порушених питань (а.с. 15-16).
У свою чергу Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру згідно наданої відповіді №18-28-0.131-10689/2-21 від 28.08.2021 доручила ГУ Держгеокадастру у Полтавській області розглянути лист Лубенської міської ради, розібратися в ситуації, що склалася та надати відповідь відповідно до вимог законодавства (а.с. 14).
На виконання доручення Держгеокадастру Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області 02.09.2021 листом №18-16-0.3-5916/2-21 було надано відповідь про те, що відповідно до пункту 58 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 № 1423-IX внесені зміни до Земельного кодексу України, якими зокрема розділ X "Перехідні положення" доповнено пунктом 24, яким встановлено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, за виключенням земель, що залишаються у державній власності, перелік яких визначено даним пунктом (а.с. 17).
Позивач вважає, що його листи фактично були залишені без розгляду, у зв`язку з чим він змушений звертатися до суду з даним позовом про скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Полтавській області №6928-СГ від 17.09.2019.
Вирішуючи цей публічно-правовий спір по суті, суд виходить з такого.
У цій справі предмет спору зводиться до встановлення обставин правомірності наказу ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 17.09.2019 №6928-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянину ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства розташованої за межами населених пунктів на території Хорошківської сільської ради Лубенського району Полтавської області та надання у власність громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки площею 2,00 га ріллі, кадастровий номер 5322887900:13:017:0004, із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Хорошківської сільської ради Лубенського району Полтавської області.
Відтак, виходячи з приписів частини другої статті 2 КАС України, суд перевіряє відповідність такого рішення критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень.
Положеннями статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Пунктом "б" частини першої статті 121 ЗК України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в розмірі не більше 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства.
Частинами другою, третьою статті 121 ЗК України розмір земельних ділянок, що передаються безоплатно громадянину для ведення особистого селянського господарства, може бути збільшено у разі отримання в натурі (на місцевості) земельної частки (паю). Розмір земельної ділянки, що передається безоплатно громадянину у власність у зв`язку з набуттям ним права власності на жилий будинок, не може бути меншим, ніж максимальний розмір земельної ділянки відповідного цільового призначення, встановлений частиною першою цієї статті (крім випадків, якщо розмір земельної ділянки, на якій розташований будинок, є меншим).
Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені зазначеною статтею.
Частиною сьомою статті 118 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою для відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до частини дев`ятої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Як вже встановлено судом, наказом ГУ Держгеокадастру у Полтавській області №6928-СГ від 17.09.2019 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 та передано йому у власність земельну ділянку площею 2,0 га ріллі, кадастровий номер 5322887900:13:017:0004 для ведення особистого, селянського господарства на території Хорошківської сільської ради Лубенського району (а.с. 34).
Таким чином ОСОБА_1 своє право на отримання безоплатно земельної ділянки використав.
При цьому станом на момент прийняття відповідачем оскаржуваного рішення у 2019 році доказів реалізації ОСОБА_1 свого права на приватизацію земельної ділянки за цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства не існувало.
Суд звертає увагу на те, що права чи інтереси Лубенської міської ради, які б могли становити предмет судового захисту, в даному випадку не порушені.
Натомість Засульська сільська рада зі свого боку допустила порушення вимог чинного земельного законодавства, оскільки приймаючи 16.09.2020 рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 5322881400:07:002:0007, площею 2,0 га сільськогосподарського призначення (рілля) для ведення особистого селянського господарства за межами с. Вищий Булатець Лубенського району та передання безоплатно у власність громадянину ОСОБА_1 означеної земельної ділянки не перевірила обставини реалізації особою права на приватизацію земельної ділянки ще у 2019 році.
За таких обставин для усунення стану правової невизначеності в даному випадку слід вживати заходів щодо скасування рішення Засульської сільської ради, а не ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, яким фактично створено умови для задвоєння права ОСОБА_1 на отримання у власність земельної ділянки з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.
У зв`язку з цим вимоги позивача про скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 17.09.2019 №6928-СГ задоволенню не підлягають.
Відтак, у задоволенні позову належить відмовити у повному обсязі.
За таких обставин підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 про скасування наказу - залишити без задоволення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2022 |
Оприлюднено | 21.06.2022 |
Номер документу | 103750890 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні