Постанова
від 24.03.2022 по справі 420/15129/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 березня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/15129/21Головуючий в 1 інстанції: Самойлюк Г.П.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді -Кравченка К.В.,судді -Джабурія О.В.,судді -Вербицької Н.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 грудня 2021 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Бородінської селищної ради Болградського району Одеської області про визнання протиправними дій щодо відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

У серпні 2021 року ОСОБА_1 (надалі - позивач) звернувся до суду з позовом до Бородінської селищної ради Болградського району Одеської області (надалі - відповідач, сільрада), в якому заявив наступні вимоги:

- визнати протиправними дії Бородінського селищного голови Кюссе Івана Георгійовича в частині надання позивачу відповіді від 28.04.2021 року (вих. №214) про відмову Бородінською селищною радою в наданні позивачу дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства протиправними з перевищенням своїх повноважень та внесенням в офіційний документ Бородінської селищної ради, а саме у відповідь від 28.04.2021 року, яка створена на офіційному бланку Бородінської селищної ради, який має відтиск печатки і підпис, завідомо неправдивих відомостей, що Бородінська селищна рада відмовляє позивачу в наданні дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, хоча це питання на сесії ради не розглядалося і рішення по цьому питанню не приймалося, тим самим порушив конституційне право позивача на отримання земельної ділянки згідно зі ст. 121 Земельного кодексу України;

- зобов`язати Бородінську селищну раду Болградського району Одеської області вчинити певні дії, а саме розглянути на найближчому пленарному засіданні клопотання ОСОБА_1 , мешканця АДРЕСА_1 від 20.04.2021 р. (вх. № 274), від 17.06.2021 р. №1102, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 (два) га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Бородінської селищної ради Белградського району Одеської області на вільній земельній ділянці кадастровий номер ділянки 5124755500:01:001:0316 та прийняти відповідне рішення згідно ст.118 Земельного кодексу України, з урахуванням висновків суду.

В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що неодноразові звернення позивача до сільради із клопотаннями про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 (два) га. не були належним чином розглянуті, а надані відповідачем відповіді на звернення позивача містять безпідставні відмови у задоволенні поданих позивачем клопотань.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31.12.2021 року відмовлено у задоволенні позовних вимог.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.

Встановлені судом першої інстанції обставини справи полягають в наступному.

21.04.2021 року (вх. №274) ОСОБА_1 звернувся до Бородінського селищного голови Кюссе І.Г. із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Бородінської селищної ради Болградського району Одеської області (за межами населеного пункту). До клопотання позивачем додано графічним матеріал, на якому зазначено бажане місце розташування земельної ділянки та копію паспорта (а.с.6).

Рішенням Бородінської селищної ради №116/17-VIII від 22.04.2021 року відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства у зв`язку з тим, що зазначена у заяві земельна ділянка ще не прийнята в комунальну власність Бородінської селищної ради; рекомендовано звернутись повторно із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства після завершення внесення змін до Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно і прийняття земельних ділянок у комунальну власність (а.с.35).

31.05.2021 року (вх. №637) позивач звернувся до Бородінського селищного голови Кюссе І.Г. зі скаргою щодо не розгляду клопотання на засіданні постійної комісії селищної ради з питань регулювання земельних відносин, сільського господарства та охорони навколишнього середовища та на сесії селищної ради, яка відбулась 28.05.2021 року (а.с.10).

28.04.2021 року (вих. №214) Бородінською селищною радою за результатами розгляду клопотання позивача від 21.04.2021 року (вх. №274) останнього повідомлено, що згідно наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №27-ОТГ від 05.12.2020 року «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та Акту приймання - передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність, Бородінській селищній раді були передані земельні ділянки загальною площею 10572,8488 га. Бородінською селищною радою проводяться заходи щодо реєстрації переданих земельних ділянок державної власності за комунальною власністю громади. Повноваження селищної ради щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад наступає тільки після моменту реєстрації речових прав на нерухоме майно за комунальною власністю громади. З огляду на те, що кількість переданих земельних ділянок складає 585 од., процедура реєстрації права комунальної власності на передані земельні ділянки потребує певного часу. Одночасно, Бородінською селищною радою проводяться заходи щодо інвентаризації земель комунальної власності придатних для вирощування сільськогосподарських культур на території ради з метою встановлення можливості надання земельних ділянок громадянам у власність. Враховуючи вищезазначене, Бородінська селищна рада повідомила позивача про відмову в наданні дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (а.с.11).

17.06.2021 року позивач повторно направив до Бородінської селищної ради клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Бородінської селищної ради Болградського району Одеської області (за межами населеного пункту). До клопотання позивачем додано графічний матеріал, на якому зазначено бажане місце розташування земельної ділянки та копію паспорта (а.с.12).

Рішенням Бородінської селищної ради №140/187-VIII від 30.06.2021 року за результатами розгляду заяви позивача від 17.06.2021 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, визначено, що для остаточного вирішення питання про наявність залишку вільної земельної ділянки з кадастровим номером 5124755500:01:001:0316 та визначення площі земельних ділянок, які можуть бути надані у власність ОСОБА_1 перенесено розгляд заяви на наступні пленарні засідання (а.с.34, звор. бік арк.).

09.07.2021 року (вих.№327) Бородінською селищною радою повідомлено позивачу, що клопотання від 17.06.2021 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою буде розглянуто на одній з чергових сесій Бородінської селищної ради (а.с.14).

26.07.2021 року позивач звернувся до Бородінського селищного голови Кюссе І.Г. зі скаргою щодо не розгляду клопотання позивача від 17.06.2021 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою (а.с.13).

Рішенням Бородінської селищної ради №178-VIII від 14.09.2021 року надано ОСОБА_1 дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,60 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельного запасу сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Бородінської селищної ради Болградського району Одеської області (за межами населених пунктів). Земельна ділянка розташована між земельною ділянкою (кадастровий номер 5124755500:01:001:0818) площею 2,00 га та земельною ділянкою (кадастровий номер 5124755500:01:001:0903) (а.с.34).

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що в рамках спірних правовідносин рішеннями відповідача за наслідками розгляду клопотань позивача на отримання дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства можуть бути рішення про надання такого дозволу чи про відмову в його наданні, і як вбачається з матеріалів справи, відповідні рішення за результатами розгляду клопотань позивача від 20.04.2021 року (вх. №274), від 17.06.2021 року №1102 були прийняті відповідачем 22.04.2021 року за №116/17-VII, 30.06.2021 року за №140/187-VII та 14.09.2021 року за №178-VIII, і такі рішення позивачем не оскаржуються.

При цьому, суд першої інстанції відхилив твердження позивача про не розгляд його клопотання від 21.04.2021 року щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, пославшись на наявний в матеріалах справи протокол пленарного засідання позачергової дев`ятої сесії Бородінської селищної ради від 22.04.2021 року (а.с.70-79), в якому зафіксовано про відмову позивачу та іншим особам в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства з підстав не прийняття земельних ділянок, стосовно яких подані клопотання, в комунальну власність Бородінської селищної ради, а також на акт, складений та підписаний депутатами Бородінської селищної ради щодо підтвердження розгляду клопотання вх.№274 від 21.04.2021 року, вх. №275 на пленарному засіданні дев`ятої сесії восьмого скликання 22.04.2021 року у присутності позивача з прийняттям рішення про відмову в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.

Апелянт з висновками суду першої інстанції не погоджується, зазначаючи, що на пленарному засіданні позачергової дев`ятої сесії Бородінської селищної ради клопотання позивача від 21.04.2021 року щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства не розглядалось, і рішення цієї ради від 22.04.2021 року за №116/17-VII про відмову у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність не приймалось, що підтверджується відеозаписом ходу пленарного засідання Бородінської селищної ради від 22.04.2021 року, який не був взятий до уваги судом першої інстанції.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, а доводи апелянта відхиляє, виходячи з наступного.

Суд першої інстанції вірно визначив обсяг нормативно-правого регулювання, якій має бути застосований судом для вирішення даного спору, суть якого полягає у дотриманні відповідачем, як органом місцевого самоврядування, визначеної законом процедури розгляду звернень позивача про відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.

Так, за приписами ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно ч.7 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, відповідно до ст.118 ЗК України порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянам передбачає визначену земельно-правову процедуру, яка включає такі послідовні стадії:

1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;

2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);

3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів ст.186-1 ЗК України;

4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;

5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення.

Положеннями ст.122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Статтею 25 Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Таким чином, ЗК України та Законом №280/97-ВР визначено обов`язок виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішувати питання регулювання земельних відносин, в тому числі і питання передачі у власність земельних ділянок.

Відповідно до ч.1 ст.59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос (ч.2 ст.59 Закону №280/97-ВР).

Таким чином, нормами чинного законодавства встановлено, що за наслідками розгляду клопотання позивача про відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства відповідачем, як органом місцевого самоврядування, виключно на пленарному засіданні Бородінської селищної ради повинно було прийматися рішення про надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.

Надані відповідачем до матеріалів справи копії рішень Бородінської селищної ради №116/17-VIII від 22.04.2021 року, №140/187-VIII від 30.06.2021 року, №178-VIII від 14.09.2021 року, як раз і є тими рішеннями, які в силу наведених вище приписів Земельного Кодексу України, повинен був приймати відповідач за наслідками розгляду звернень позивача від 20.04.2021 року та від 17.06.2021 року про відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.

Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

А згідно ч.10 ст.59 Закон №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Отже, чинні та не скасовані у встановленому законом порядку акти органів осіб місцевого самоврядування є обов`язковими для виконання.

Виходячи з цього, є правильним висновок суду першої інстанції про те, що оскільки позивач не оскаржує в межах даної справи рішення Бородінської селищної ради №116/17-VIII від 22.04.2021 року, №140/187-VIII від 30.06.2021 року, №178-VIII від 14.09.2021 року, тому наведені позивачем доводи щодо їх неправомірності та порушення процедури їх прийняття не стосуються предмету спору.

З цих же підстав колегія суддів відхиляє твердження апелянта про те, що на пленарному засіданні позачергової дев`ятої сесії Бородінської селищної ради клопотання позивача від 21.04.2021 року щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства не розглядалось, і рішення цієї ради від 22.04.2021 року за №116/17-VII про відмову у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність не приймалось, та його посилання в обґрунтування такого твердження на відеозапис ходу пленарного засідання Бородінської селищної ради від 22.04.2021 року, оскільки такі твердження та докази можуть бути розглянуті судом у справі про оскарження рішення Бородінської селищної ради №116/17-VIII від 22.04.2021 року.

Але, ні в рамках даної справи, ні в окремому провадженні, позивач не звертався до суду з позовними вимогами про визнання протиправним та скасування як рішення Бородінської селищної ради №116/17-VIII від 22.04.2021 року, так і інших рішень цієї ради №140/187-VIII від 30.06.2021 року та №178-VIII від 14.09.2021 року, які стосуються розгляду його клопотань про відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до ч.5 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції не може розглядати позовні вимоги та підстави позову, що не були заявлені в суді першої інстанції.

Виходячи з цього, колегія суддів у даній справі не може надати оцінку правомірності наведених вище рішень Бородінської селищної ради, які стосуються розгляду клопотань позивача про відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.

Таким чином, висновок суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення заявлених позивачем у цій справі позовних вимог є правильним.

Підсумовуючи все вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 31 грудня 2021 року - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Головуючий суддя Кравченко К.В.Судді Джабурія О.В. Вербицька Н. В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу103766236
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —420/15129/21

Постанова від 24.03.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 02.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 02.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 31.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Рішення від 31.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 22.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 28.10.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 28.08.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні