Справа № 948/984/21
Номер провадження 2/948/53/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.04.2022 Машівський районний суд Полтавської області в складі:
головуючого - судді Косик С.М.,
за участю секретаря Ткач Н.М.,
представника позивача Литвина І.В. ,
відповідача ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт Машівка цивільну справу в порядку спрощеного позовного провадження за позовом Полтавського обласного центру зайнятості до ОСОБА_2 про стягнення коштів, -
в с т а н о в и в :
у грудні 2021 року позивач звернувся до Машівського районного суду Полтавської області зі вказаною позовною заявою, у якій просить стягнути зі ОСОБА_2 на його користь 29308,15 грн неправомірно виплаченої допомоги по безробіттю, оскільки останній, перебуваючи на обліку в службі зайнятості як безробітний, отримував надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років, а отже належав до зайнятого населення і не мав права на реєстрацію як безробітний.
Ухвалою від 30.12.2021 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін (а.с.69).
Сторони подали відзив та відповідь на відзив (а.с.75-77,87-92), у яких позивач наполягає на задоволенні позову, відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог.
У судовому засіданні представник позивача просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі, відповідач позов визнав частково та пояснив, що визнає позов на суму 6000,00 грн, в іншій частині просив відмовити, оскільки отримав надбавку за рішенням суду, а тому правомірно отримував допомогу по безробіттю.
Суд, заслухавши сторони та дослідивши письмові докази, встановив такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.
Судом установлено, що 06 листопада 2017 року, 14 листопада 2018 року, 27 листопада 2019 року, 17 листопада 2020 року ОСОБА_2 звертався до Машівської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості зі заявою про надання/поновлення статусу безробітного (а.с.18;26;33;41).
В додатках до персональних карток №№ НОМЕР_2 від 06.11.2017 року, НОМЕР_3 від 14.11.2018 року, НОМЕР_4 від 27.11.2019 року, НОМЕР_5 від 17.11.2020 року ОСОБА_2 зазначав, що він на постійній, тимчасовій, сезонній, строковій, по сумісництву чи іншій роботі на підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи не працює, не зареєстрований як суб`єкт підприємницької діяльності чи індивідуальної трудової діяльності, не навчається, не зареєстрований членом кооперативу, не є членом особистого селянського господарства та творчої спілки, не має права на пенсію, в тому числі пільгову, за вислугу років чи іншу пенсію (а.с. 20;28;35;43).
Згідно листа відділу №6 з питань призначення та виплати державної соціальної допомоги та надання інших видів соціальної підтримки населенню УСЗН Полтавської РДА №265/6/01-08 від 24.02.2021 ОСОБА_2 отримує державну соціальну допомогу на дітей з інвалідністю віком до 18 років (з 29.08.2016 року по теперішній час) та надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років (з 06.03.2020 року по теперішній час) (а.с. 49).
Відповідно до пункту 18 частини 2 статті 22 Закону України «Про зайнятість населення», центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та Пенсійним фондом України. Таке розслідування здійснюється шляхом звіряння даних, зазначених у документах страхувальника, з базою даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та Пенсійного фонду України, а у разі потреби - шляхом проведення виїзних планових та позапланових перевірок страхувальників
01 березня 2021 року Машівською районною філією Полтавського обласного центру зайнятості проведено розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним відповідно до Закону України "Про зайнятість населення", за результатами якого складено акт № 2 від 01.03.2021 (а.с. 51).
Розслідуванням встановлено, що ОСОБА_2 призначено надбавку за догляд за дитиною з інвалідністю до 18 років з 06.03.2020 по теперішній час. Під час звернення громадянина для набуття статусу безробітного він отримував надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років з 06.03.2020 по теперішній час, що суперечить п. 1 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про зайнятість населення».
Згідно з наказом Машівської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості № 7 від 01.03.2021 «Про повернення допомоги по безробіттю ОСОБА_2 », відповідачу направлено повідомлення про необхідність повернення незаконно отриманих коштів в сумі 6030,82 грн (а.с. 52-56).
Крім того, 07 грудня 2021 року Машівською районною філією Полтавського обласного центру зайнятості проведено розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним відповідно до Закону України "Про зайнятість населення", за результатами якого складено акт № 27 від 07.12.2021 (а.с. 61).
Розслідуванням встановлено, що ОСОБА_2 призначено надбавку за догляд за дитиною з інвалідністю до 18 років з 29.08.2016 по теперішній час. Під час звернення громадянина для набуття статусу безробітного він отримував державну соціальну допомогу на дітей з інвалідністю віком до 18 років з 29.08.2016 по теперішній час, що суперечить п. 1 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про зайнятість населення».
Згідно з наказом Машівської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості № 18 від 07.12.2021 «Про повернення допомоги по безробіттю ОСОБА_2 », відповідачу направлено повідомлення про необхідність повернення незаконно отриманих коштів в сумі 8134,77 грн, 7729,95 грн, 7412,61 грн, яке отримане відповідачем 15.12.2021, про що свідчить його підпис на примірнику такого повідомлення (а.с. 62-65).
Згідно з розрахунками провідного бухгалтера сектору обліку матеріального забезпечення та соціальних послуг відділу бухгалтерського обліку Полтавського обласного центру зайнятості, ОСОБА_2 за період з 06.03.2020 по 06.04.2020 отримав допомогу по безробіттю в сумі 2053,71 грн, за період з 17.11.2020 по 31.12.2020 отримав допомогу по безробіттю в сумі 3977,11 грн, за період з 04.12.2019 по 05.03.2020 отримав допомогу по безробіттю в сумі 7412,61 грн, за період з 21.11.2018 по 15.04.2019 отримав допомогу по безробіттю в сумі 7729,95 грн, за період з 13.11.2017 по 07.05.2018 отримав допомогу по безробіттю в сумі 8134,77 грн. (а.с. 50; 60).
З огляду на те, що відповідачем суму допомоги по безробіттю не відшкодовано, позивач звернувся із позовом про стягнення її із відповідача.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 1 Закону України «Про зайнятість населення», безробітним визнається особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 1 Закону України «Про зайнятість населення», зайнятість - не заборонена законодавством діяльність осіб, пов`язана із задоволенням їх особистих та суспільних потреб з метою одержання доходу (заробітної плати) у грошовій або іншій формі, а також діяльність членів однієї сім`ї, які здійснюють господарську діяльність або працюють у суб`єктів господарювання, заснованих на їх власності, у тому числі безоплатно.
Згідно зі статтею 4 Закону України «Про зайнятість населення», до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, особи, які забезпечують себе роботою самостійно (у тому числі члени особистих селянських господарств), проходять військову чи альтернативну (невійськову) службу, на законних підставах працюють за кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти та поєднують навчання з роботою.
До зайнятого населення також належать:
- непрацюючі працездатні особи, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю, особою з інвалідністю I групи або за особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку, та отримують допомогу, компенсацію та/або надбавку відповідно до законодавства;
-батьки - вихователі дитячих будинків сімейного типу, прийомні батьки, якщо вони отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства;
-особа, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, та одержує грошову допомогу на догляд за нею відповідно до законодавства.
Відповідно до статті 43 Закону України «Про зайнятість населення» статус безробітного може набути:
1) особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи;
2) особа з інвалідністю, яка не досягла встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсійного віку та отримує пенсію по інвалідності або соціальну допомогу відповідно до законів України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" та Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю";
3) особа, молодша 16-річного віку, яка працювала і була звільнена у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, зокрема припиненням або перепрофілюванням підприємств, установ та організацій, скороченням чисельності (штату) працівників.
За правилами частини 2 статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.
Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Судом встановлено, що з 29.08.2016 ОСОБА_2 отримував державну соціальну допомогу на дітей з інвалідністю, а з 06.03.2020 - надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років.
В той же час, суд системним аналізом норм ст. ст. 1, 4, 43 Закону України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 року №5067-VI, ст. 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» від 16.11.2000 року №2109-III та Порядку надання державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України 30.04.2002 року за №226/293/169, дійшов висновку, що прив`язка саме до фактичного догляду за дитиною та незайнятості батьків при виплаті надбавки на догляд за дитиною-інвалідом стосується загального правила призначення такої надбавки. Винятком з нього є одинокі матері (батьки), надбавка на догляд за дитиною-інвалідом віком до 18 років яким призначається незалежно від факту роботи, навчання та служби, про що неодноразово наголошується як в Законі №2109 так і Порядку.
Таким чином відповідачу призначена надбавка на догляд за дитиною-інвалідом не у зв`язку зі здійсненням фактичного нагляду за нею, а як одинокому батькові незалежно від факту роботи, навчання та служби, а отже, він не є зайнятою особою в розумінні Закону №5067.
Крім того, на думку суду, Полтавський обласний центр зайнятості в оосбі Машівської районної філії при взятті на облік відповідача з наданням статусу безробітного і призначення йому допомоги по безробіттю, мала право та була зобов`язана перевірити зокрема, чи отримує відповідач допомогу та надбавку по догляду за дитиною інвалідом, оскільки ці відомості впливали на його статус безробітного та одержання допомоги по безробіттю.
Правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.
Частиною 1 статті 1212 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно з пунктом 1 частини 1статті 1215 ЦК Українине підлягає поверненню безпідставно набутізаробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Позивачем не доведено наявність у діях відповідача умислу на зловживання своїми обов`язками чи свідомого надання неправдивих відомостей при поданні заяви про надання статусу безробітного з не зазначенням у ній відомостей про інші доходи, зокрема компенсаційні виплати по догляду за дитиною інвалідом.
Отже, в задоволенні позову потрібно відмовити.
Відповідно до вимог ст. 141 ЦПК України судові витрати відшкодуванню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 1-18, 81, 141, 209-245, 259, 264, 265, 268, 273, 354, 355 ЦПК України, суд, -
у х в а л и в :
у задоволенні позову Полтавського обласного центру зайнятості до ОСОБА_2 про стягнення коштів - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Полтавського апеляційного суду.
Учасник справи, якому повне рішення не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 цього Кодексу.
Позивач - Полтавський обласний центр зайнятості, місцезнаходження: вул. Сінна, 45, м. Полтава Полтавської області, код ЄДРПОУ - 41464267.
Відповідач - ОСОБА_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 .
Суддя С. М. Косик
Суд | Машівський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 103833109 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Машівський районний суд Полтавської області
Косик С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні