Постанова
від 04.04.2022 по справі 420/9329/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 квітня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/9329/21Головуючий в 1 інстанції: Бойко О.Я.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді-доповідача Скрипченка В.О.,

суддів Косцової І.П. та Осіпова Ю.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року (суддя Бойко Л.А., м. Одеса, повний текст рішення складений 27.09.2021) по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання здійснити перерахунок та виплату пенсії,-

В С Т А Н О В И В:

3 червня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з позовом до ГУ ПФУ в Одеській області, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління від 05.05.2021 року №155350001984 про відмову в перерахунку пенсії відносно позивача;

- зобов`язати Головне управління здійснити позивачу перерахунок та виплату пенсії з 22 березня 2021 року з урахуванням заробітної плати за період роботи з січня 1987 року по грудень 1991 року включно згідно з довідкою про заробіток для обчислення пенсії від 02.07.2002 року №230, виданої Акціонерною Транспортною Компанією "Альфа-транс" з урахуванням вже отриманих сум пенсії.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено повністю.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням ГУ ПФУ в Одеській області подало апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначається, що відповідно до частини першої статті 40 Закону №1058 підставою для врахування при обчисленні пенсії заробітної плати до 2000 року є довідка про заробітну плату за 60 календарних місяців до 01.07.2000, підтверджена первинними документами підприємства. Проте надана позивачем для перерахунку пенсії довідка містить відомості, які не підтверджені первинними документами, а тому не може братися до уваги пенсійним органом як підстава для здійснення перерахунку пенсії.

Позивач надіслав до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, у якому, посилаючись на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Справа розглянута судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження.

Апеляційним судом справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до статті 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, відзиву на неї, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів і вимог поданої скарги, апеляційний суд дійшов таких висновків.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_1 є отримувачем пенсії за віком, яку обчислено на підставі наданих документів при страховому стажі 28 років 8 місяців (стаж враховано по 07.07.2002), без врахування заробітної плати з 01.07.2000 по 31.07.2002 (враховано нульовим значенням).

22 березня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до відділу обслуговування громадян №5 (сервісного центру) із заявою про перерахунок пенсії з більшого заробітку з урахуванням довідки про заробітну плату від 02.07.2002 №230 за період роботи з 01.01.1987 по 31.12.1991, виданої АТК "Альфа-Транс".

До заяви було додано довідку про заробітну плату за період з 01.01.1987 по 31.12.1991 р.р. від 02.07.2002 р. №230, довідку про зміну назви підприємства від 02.07.21 р. №231, довідку про відсутність на підприємстві відомостей по нарахуванню заробітної плати від 27.04.2009 р. №65.

Рішенням ГУ ПФУ в Одеській області від 05.05.2021 року №155350001984 у перерахунку пенсії було відмовлено, оскільки АТК "Альфа-Транс" були передані на зберігання до архівної установи відомості про нарахування заробітної плати тільки за період з 1997 по 2001 роки.

Листом від 12.05.2021 року №7590-7465/Б-02/8-1500/21 Головне управління на електронне звернення ОСОБА_1 повідомило, що не має можливості провести перевірку відповідності сум заробітку первинним документам, тому йому відмовлено в перерахунку пенсії.

Не погодившись із зазначеним рішенням Головного управління, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним адміністративним позовом про його скасування.

Задовольняючи позовні вимоги ОСОБА_1 суд першої інстанції погодився з доводами позивача про те, що рішення ГУПФУ №155350001984 про відмову в перерахунку пенсії є протиправним.

При цьому суд зауважив, що неможливість відповідачем перевірити обґрунтованість видачі документів підприємствами, установами та організаціями не може бути підставою для неврахування зазначених документів при перерахунку та виплаті пенсії.

Надаючи правову оцінку законності і обґрунтованості рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг, колегія суддів зазначає наступне.

Так, частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначаються Законом України від 09.07.2003 року №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-IV).

Відповідно до пункту 9 частини першої статті 16 цього Закону застрахована особа має право на отримання пенсійних виплат на умовах і в порядку, передбачених цим Законом.

Згідно абзацу першому частини першої статті 40 Закону №1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами у період до 1 січня 2016 року або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року незалежно від перерв.

Порядок визначення розміру пенсії за віком визначено статтею 27 Закону №1058-IV.

Абзац четвертий частини першої статті 40 Закону №1058-IV встановлює, що для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" набрав чинності.

Згідно частини першої статті 44 Закону №1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

При цьому відповідно до частини третьої цієї статті органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за №1566/11846 (далі - Порядок №22-1) передбачено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Згідно пункту 2.1 Порядку №22-1 до заяви про призначення (перерахунок) пенсії за віком додаються, зокрема, документи про стаж та довідка про заробітну плату особи за період страхового стажу до 1 липня 2000 року, а, починаючи з 1 липня 2000 року, індивідуальні відомості про застраховану особу надаються відділом персоніфікованого обліку.

За змістом підпункту "в" пункту 7 Порядку №22-1 заробітна плата для призначення пенсії за період роботи до 1 липня 2000 року підтверджується довідкою підприємства, установи, організації (форма і зміст довідки визначено в додатку 1 Порядку).

Така довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами (пункт 17 Порядку).

Обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 1 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами.

Зазначену правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 29 липня 2020 у справі №341/1132/17.

Поряд з цим, у постанові від 12 квітня 2021 року у справі №219/4550/17 Верховний Суд дійшов наступного висновку:

"<…> посилання відповідача в обґрунтування касаційної скарги на неможливість врахування заробітної плати в зв`язку з неможливістю проведення перевірки обґрунтованості її видачі є безпідставним і висновки судів попередніх інстанцій не спростовує, оскільки надана позивачем довідка містила посилання на особові рахунки, як на первинні документи, на підставі яких вона видана, підприємство яке її видало на той час перебувало на обліку, а тому підстави для проведення перевірки поданої довідки у відповідача були відсутні".

Як встановлено судом першої інстанції та не оспорюється сторонами у даній справі, довідка АТК "Альфа-Транс" від 02.07.2002 року №230 про заробіток для перерахунку пенсії (а.с. 17), яка видана позивачу, містить кутовий штамп, дату видачі, номер, підписана уповноваженими особами та скріплена печаткою, а також зазначено, що відомості про нараховану заробітну плату видані на підставі особових рахунків 1987-1991 р.

Період, за який надана довідка про заробітну плату, підтверджується записами в трудовій книжці позивача.

За даними Єдиного Державного реєстру підприємств організацій України, що міститься на офіційному сайті Міністерства юстиції України на сьогоднішній день в ЄДРПОУ значиться: Акціонерна Транспортна Компанія "Альфа-транс" код ЄДРПОУ 03120035, як засновник Акціонерної Транспортної Компанії "Альфа-транс" закрите акціонерне товариство код ЄДРПОУ 25044211, тобто на момент звернення позивача за призначенням пенсії дане підприємство є засновником Акціонерної Транспортної Компанії Альфа-транс закрите акціонерне товариство код ЄДРПОУ 25044211, яке є діючим.

Крім того, перейменування Акціонерної Транспортної компанії "Альфа-транс" підтверджується довідкою про хронологію перейменування АТК "Альфа-транс" від 02.07.2002 р. №231 та записами трудової книжки.

Довідка про заробіток для перерахунку пенсії від №230 від 02.07.2021, яка видана позивачу АТК Альфа-Транс, містить кутовий штамп, дату видачі, номер, підписана уповноваженими особами та скріплена печаткою, та у ній зазначено, що відомості про нараховану заробітну плату видані на підставі особових рахунків 1987-1991р.

Доказів того, що вказана довідка про заробіток для обчислення пенсії містить в собі недостовірну інформацію, відповідачем не надано.

Верховний Суд, зокрема, у постанові від 21 лютого 2020 року у справі №291/99/17 дійшов висновку, про те, що перевірка достовірності виданих документів покладається на Пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі самі по собі не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при призначенні позивачу пенсії.

З урахуванням наведеного колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про неправомірність дій відповідача щодо неврахування під час перерахунку позивачу пенсії вищезгаданої довідки АТК "Альфа-Транс" від 02.07.2002 року №230, а тому суд обґрунтовано задовольнив адміністративний позов ОСОБА_1 .

Підсумовуючи викладене колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та не допустив порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи, і наведені в апеляційній скарзі доводи правильність рішення суду не спростовують.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відтак, апеляційна скарга ГУПФУ задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 292, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає відповідно до ч. 6 ст. 12, ст. 257 та ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя-доповідач В.О.Скрипченко

Суддя І.П.Косцова

Суддя Ю.В.Осіпов

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103858014
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —420/9329/21

Постанова від 04.04.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 18.11.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 27.09.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні