Рішення
від 03.04.2022 по справі 580/278/22
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 квітня 2022 року справа № 580/278/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Бен до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулося ТОВ Бен (18029, м. Черкаси, вул. Корольова академіка, 2; далі - позивач) з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235; далі - відповідач), в якому просить

-визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Черкаській області від 08.04.2021 №348-рл Про анулювання ліцензії на пальне, яким анульовано товариству з обмеженою відповідальністю БЕН ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 23250314201900254 від 02.08.2019;

-зобов`язати Головне управління ДПС у Черкаській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 23250314201900254 від 02.08.2019, яка видана товариству з обмеженою відповідальністю БЕН та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 23250314201900254 від 02.08.2019, яка видана товариству з обмеженою відповідальністю БЕН.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що товариством при подачі заяви на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним подано всі копії дозвільних документів необхідних для отримання ліцензії, перелік яких передбачено Законом України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" від 29.12.2019 №481/95-ВР. А тому, у відповідача відсутні правомірні підстави для анулювання ліцензії, у зв`язку з поданням заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії. Стверджує, що висновки відповідача про ненадання актів вводу в експлуатацію об`єкта або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо місця роздрібної торгівлі пальним, необхідного для роздрібної торгівлі пальним є неправомірними та спростовуються доданими до заяви про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним матеріалами. Вказано, що вимагання представлення інших документів, крім зазначених у згаданому Законі, забороняється.

Представник відповідача просив у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю з підстав викладених у письмовому відзиві. Вказує на правомірність прийнятого рішення, оскільки встановлено факт відсутності акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства, стосовно об`єкта нерухомого майна за місцем здійснення роздрібної торгівлі пальним.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд вказує таке.

30.07.2019 ТОВ Бен до ГУ ДФС у Черкаській області було подано заяву щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Черкаська область, Черкаський район, с. Байбузи, вул. Гагаріна, 25.

Позивачем при подачі заяви на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за вказаною адресою до заяви було подано:

-оригінал платіжного доручення № 305 від 27.06.2019 року на суму 2 000грн.;

-копія Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 27.09.2018 року;

-копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №139416847 від 27.09.2018 року;

-копія акту від 12.06.2017 року;

-копія Дозволу №157.17.71 від 13.07.2017 (термін дії з 14.07.2017 до 13.07.2022);

-копія Дозволу №156.17.71 від 14.07.2017 (термін дії з 14.07.2017 до 13.07.2022);

-копія Договору №1303/В2017 від 13.03.2017 та видаткової накладної №30 від 06.04.2017;

-копія договору купівлі-продажу №01/10-2018/О від 01.10.2018 та копія додатку №1 та акту приймання-передачі від 01.10.2018;

-копія витягу з паспорту резервуару для СУГ V 9.9 м3 наземний;

-копія схеми технологічного заправника газу;

-копія довідки ради №440 від 04.07.2019.

Головним управління ДФС у Черкаській області видано ліцензію (реєстраційний №23250314201900254) ТОВ Бен на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Черкаська область, Черкаський район, с. Байбузи, вул. Гагаріна, 25. Терміном дії до 02.08.2024 року.

08.04.2021 розпорядженням Головного управління ДПС у Черкаській області №348-рл «Про анулювання ліцензії на пальне», ТОВ Бен анульовано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним.

Підставою для анульованння ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним слугувало порушення заявником ст. 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального", а саме ненадання документів, що підтверджують прийняття всіх об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, а саме: акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо об`єкта у місці роздрібної торгівлі пальним, необхідних для роздрібної торгівлі пальним.

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Судом також встановлено, що згідно паспорту стаціонарного заправника газу «СЗГ-н-ЄГС-9,9» останній призначений для заправки паливних балонів автотранспорту зрідженим нафтовим (вуглеводневим) газом по ГОСТ 27578-87 та ДСТУ 4047-2001 (ГОСТ 20448-90), складається з: резервуару для приймання та накопичення ЗНГ (корисний об`єм 8,5 м3, розташування надземне); насосу для зливання ЗНГ з автоцистерни, заправки паливних балонів автомобілів ЗНГ; фільтра для очищення ЗНГ, встановлюється на приймальній магістралі перед насосом; колонки газозаправної для підрахунку ЗНГ при заправці в паливні балони автотранспорту; швидкісних, запобіжних, зворотних клапанів, запірної арматури; трубопровідної обв`язки; металевої рами.

Тобто стаціонарний заправник газу «СЗГ-н-ЄГС-9,9» є модуль стаціонарного типу з наземним резервуаром згідно договору №1303/В2017 від 13.03.2017 на його виготовлення, що не потребує капітального будівництва.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України від 29.12.2019 №481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" (далі - Закон №481/95-ВР) визначено, що роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції / автогазозаправної станції / газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.

Відповідно до ст. 15 Закону №481/95-ВР (станом на час видачі ліцензі), ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання терміном на п`ять років. Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

-документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

-акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

-дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

У статті 15 Закону №481/95-ВР зазначено, що ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:

-заяви суб`єкта господарювання;

-рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання;

-несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії;

-рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

-рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

-рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

-порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

-отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися / не погоджувалися такими органами;

-встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання письмового розпорядження про її анулювання.

Таким чином, у вказаній нормі закріплений вичерпний перелік підстав, за яких може бути анульована ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним.

Як встановлено з матеріалів справи, що ТОВ "Бен" було отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 23250314201900254 терміном дії з 02.08.2019 до 02.08.2024, за адресою місця торгівлі: Черкаська область, Черкаський район, с. Байбузи, вул. Гагаріна, 25.

В свою чергу за результатами перевірки ліцензійної справи, Головним управлінням ДПС у Черкаській області винесено розпорядження від 08.04.2021 №348-рл Про анулювання ліцензії на пальне.

Підставою для анулювання ліцензій зазначено встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Враховуючи, що відповідачем прийнято позитивне рішення про видачу ліцензій, будь-якої недостовірної інформації в ході перевірки поданих документів виявлено не було.

Водночас із аналізу наведених вище положень ст. 15 Закону № 481/95-ВР слідує, що законодавством передбачено, що об`єктом ліцензування при здійсненні роздрібної торгівлі пальним може бути не тільки споруда, тобто об`єкт нерухомого майна або об`єкт завершеного будівництва, але й обладнання, що використовуються для роздрібної торгівлі на праві власності або користування, а також ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі на праві власності або користування.

Судом встановлено, що в даному випадку роздрібний продаж пального на підставі виданої ліцензії реєстраційний номер 23250314201900254 здійснюється за допомогою паливнозаправного пункту.

Як було зазначено вище, позивачем разом із заявою щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним було подано копію паспорту стаціонарного заправника газу «СЗГ-н-ЄГС-9,9» який є модульом стаціонарного типу з наземним резервуаром згідно договору №1303/В2017 від 13.03.2017 на його виготовлення, що не потребує капітального будівництва (вважаються тимчасовою спорудою - єдиною технологічною системою).

Тобто, даний об`єкт не підпадає під визначення об`єктів завершеного будівництва в зв`язку з тим, що будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось.

В свою чергу відповідачем не доведено факт недостовірності викладених у них даних.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведено факту зазначення позивачем недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії саме на момент їх подання, як то передбачено ст. 15 Закону №481/95-ВР, а тому у відповідача були відсутні підстави для анулювання ліцензій саме на цій підставі.

Поряд з наведеним слід зауважити, що частиною третьою статті 18 Закону № 481/95-ВР установлено, що тимчасово, до 1 січня 2022 року, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) можуть отримувати ліцензію на право виробництва пального, право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального на відповідне місце здійснення такої діяльності без подання акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо об`єктів, необхідних для здійснення відповідної діяльності, за умови подання копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 1 січня 2014 року.

Судом з`ясовано, що стаціонарний заправник газу «СЗГ-н-ЄГС-9,9» введений в експлуатацію у 2017 році, а наведені обставини залишені відповідачем поза увагою під час прийняття спірного рішення.

У підпункті 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 ПК України закріплено принцип презумпції правомірності рішень платника податку.

Суд вважає за необхідне зазначити, що належне застосування вищенаведеного принципу забезпечує реалізацію однієї зі складових верховенства права - правової визначеності. Саме можливість платника податків чітко розуміти та передбачати правові наслідки вчинюваних дій має фундаментальне значення для правильності його застосування.

Так, у пункті 78 постанови Великої Палати Верховного Суду від 1 липня 2020 року у справі №260/81/19 зроблено висновок про те, що за правилами ЄСПЛ, яка сформувалась з питань імперативності правил про прийняття рішення на користь платника податків, у разі існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків (справа «Сєрков проти України». Заява « 39766/05, пункт 43).

Отже, у разі виникнення спору між платником податків та державою суд не може відмовити громадянину в захисті лише через сумніви в правомірності його дій. Особливість розподілу тягаря доказування в адміністративних справах не дозволяє трактувати «сумніви» інакше як неспроможність фіскального органу переконливо довести обґрунтованість та правомірність власних дій у спірних відносинах, тобто невиконання ним свого процесуального обов`язку.

Натомість, не доведення державним органом обґрунтованості та законності висновків, покладених в основу прийняття оскаржуваного рішення, має стати підставою для надання захисту платнику податків, якщо вчинене ним, на думку державного органу порушення, не було переконливо доведено перед судом. Будь-який інший підхід не відповідатиме завданням адміністративного судочинства. Разом з тим, у цій справі, як зазначено вище, відповідачем не доведено обґрунтованості та відповідності нормам чинного законодавства висновків щодо допущення позивачем порушень чинного податкового законодавства із якими законодавець пов`язує можливість анулювання ліцензій.

Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року №545 (далі - Порядок №545).

Відповідно до п. 2 Порядку №545, єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".

Підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального". Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії. (п. 6-7 Порядку №545)

Таким чином, ефективним способом повного відновлення порушеного права ТОВ «БЕН» є зобов`язання відповідача видалити з Реєстру інформацію (відомості) про анулювання ТОВ «БЕН» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 23250314201900254 від 02.08.2019 та поновити про неї інформацію (внести відомості) в Реєстр.

Згідно з вимогами частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Закону, що і було зроблено позивачем.

Відповідно до вимог частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено правомірність винесеного розпорядження, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. 242-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Черкаській області від 08.04.2021 №348-рл Про анулювання ліцензії на пальне, яким анульовано товариству з обмеженою відповідальністю БЕН ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 23250314201900254 від 02.08.2019.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Черкаській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 23250314201900254 від 02.08.2019, яка видана товариству з обмеженою відповідальністю БЕН та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 23250314201900254 від 02.08.2019, яка видана товариству з обмеженою відповідальністю БЕН.

Стягнути з Головного управління ДПС у Черкаській області (код ЄДРПОУ 44131663) на користь ТОВ БЕН (код ЄДРПОУ 41208612) судовий збір в сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду.

Суддя Петро ПАЛАМАР

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.04.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу103870068
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —580/278/22

Ухвала від 19.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 07.08.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 16.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 03.04.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 02.02.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 19.01.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні