ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сім ферополь, Автономна Республі ка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
08.07.10 Справа №2а-2865/10/12/0170
Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі
головуючого судді Котарев ої Г.М.,
при секретарі Суконновій Г .В.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу
за позовом Товариства з обм еженою відповідальністю «Ри бальське село»
до Сімферопольської район ної державної адміністрації АР Крим
про визнання незаконною ві дмову та спонукання до викон ання певних дій
за участю:
представника позивача - Лисакова Олександра Олексан дрівна, довіреність від 24.02.2 010 р. б/н;
представник відповідача - не з' явився
Суть спору: Товариство з обм еженою відповідальністю «Ри бальське село» (далі - позив ач, ТОВ «Рибальське село») зве рнулось до Окружного адмініс тративного суду АР Крим з адм іністративним позовом до Сі мферопольської районної дер жавної адміністрації АР Крим , у якому просить визнати неза конною відмову Сімферопольс ької районної державної адмі ністрації АР Крим у затвердж ені проекту землеустрою по в ідводу земельних ділянок заг альною площею 0,1393 га, ТОВ «Риба льське село» під розміщення торгових об' єктів , об' єкт ів сфери послуг, пов' язаних з обслуговуванням територіа льної громади, з земель, які бу ли передані в оренду для сіль ськогосподарських цілей та р иборозведення на території М ирновської сільської ради Сі мферопольського району АР Кр им, а також зобов'язати відпов ідача затвердити проект зем леустрою по відводу земельни х ділянок загальною площею 0,13 93 га, ТОВ «Рибальське село» пі д розміщення торгових об' є ктів , об' єктів сфери послуг , пов' язаних з обслуговуван ням територіальної громади, з земель, які були передані в о ренду для сільськогосподарс ьких цілей та риборозведення на території Мирновської сі льської ради Сімферопольськ ого району АР Крим.
Позов обґрунтований поруш енням відповідачем ст.ст. 123, 151 Земельного Кодексу України.
Ухвалами Окружного адміні стративного суду АР Крим від 26.02.2010р. відкрито провадження в адміністративній справі, зак інчено підготовче проваджен ня та призначено справу до су дового розгляду.
Представник позивача в суд ових засіданнях підтримав по зов з підстав, викладених в по зовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні 07.04.2010 року п роти позову заперечував з пі дстав, викладених в письмови х запереченнях(а.с.49), вважає, що відсутні підстави для задов олення адміністративного по зову, крім того вважає, що зазн ачений позов не підлягає роз гляду в порядку адміністрати вного судочинства.
Проте в судове засідання 08.07. 2010 року представник відповіда ча не з'явився та надав письм ові пояснення від 07.07.2010 року (ви х. № 2777/04-20)(а.с.58), відповідно до яки х відповідач вважає можливим прийняти розпорядження про затвердження проекту землеу строю в силу положень ч. 3 розд ілу ІІ Заключних положень За кону України №509-ІV від16.09.2008 року.
Також відповідач надав кло потання про розгляд справи з а відсутності його представн ика.
Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши пояснення пр едставника відповідача, досл ідивши надані докази, суд
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням Сімферопо льської районної державної а дміністрації АР Крим від 05.08.2004 р оку № 1412-р надано ТОВ «Рибальсь ке село» дозвіл на розробку п роекту землеустрою по відвод у земельних ділянок загально ю площею 0,1393 га, у зв' язку зі зм інами цільового призначення під розміщення торгових об' єктів , об' єктів сфери послу г, пов' язаних з обслуговува нням територіальної громади (а.с.6).
09.11.2009 року Директор ТОВ «Риба льське село» звернувся до ві дповідача із заявою про затв ердження проекту землеустро ю.
19.02.2010 року вих. № 660/04-28 листом від повідач повідомив про неможл ивість затвердження проекту землеустрою у зв' язку з тим , що відповідно до положень За кону України №509-ІV від16.09.2008 року строк дії раніш виданих дозв олів діяв протягом одного ро ку.(а.с.8).
Вирішуючи питання щодо обґ рунтованості позовних вимог суд вважає, що позовні вимог и підлягають задоволенню з н аступних підстав.
Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування зобов' язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.
Відповідно до статті 9 КАС У країни суд при вирішенні спр ави керується принципом зако нності, відповідно до якого о ргани державної влади, орган и місцевого самоврядування, їхні посадові і службові осо би зобов' язані діяти лише н а підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни.
Згідно до ч.3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рі шень, дій чи бездіяльності су б'єктів владних повноважень адміністративні суди переві ряють, чи прийняті (вчинені) во ни: 1) на підставі, у межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією та законам и України; 2) з використанням п овноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрун товано, тобто з урахуванням у сіх обставин, що мають значен ня для прийняття рішення (вчи нення дії); 4) безсторонньо (неу переджено); 5) добросовісно; 6) ро зсудливо; 7) з дотриманням прин ципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно , зокрема з дотриманням необх ідного балансу між будь-яким и несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (д ія); 9) з урахуванням права особ и на участь у процесі прийнят тя рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 14 Конституції Украї ни встановлено, що земля є осн овним національним багатств ом, що знаходиться під особли вою охороною держави. Право н а землю набувається і реаліз ується громадянами і суб'єкт ами господарської діяльност і (юридичними і фізичними осо бами) виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст.17 ЗК Україн и до повноважень місцевих де ржавних адміністрацій у галу зі земельних відносин належи ть розпорядження землями дер жавної власності в межах, виз начених цим кодексом.
Право оренди земельної діл янки - це застосоване на дог оворі строкове платне володі ння і користування земельною ділянкою, необхідною оренда реві для провадження підприє мницької та іншої діяльності (ст.93 ЗК України).
Відповідно до ст.116 ЗК Україн и громадяни та юридичні особ и набувають права власності та права користування земел ьними ділянками із земель де ржавної або комунальної вла сності за рішенням органів в иконавчої влади або органів місцевого самоврядування в м ежах їх повноважень, визначе них ЗК України. Набуття права на землю здійснюється шляхо м передачі земельних діляно к у власність або надання їх у користування.
Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни «Про місцеві державні адміністрації» виконавчу вл аду в областях, районах, район ах Автономної Республіки Кри м, у містах Києві та Севастопо лі здійснюють обласні, район ні, Київська та Севастопольс ька міські державні адмініст рації.
Згідно зі ст.124 ЗК України пе редача в оренду земельних ді лянок, які знаходяться у держ авній або комунальній власно сті, здійснюється на підстав і рішення відповідного орган у виконавчої влади або орган у місцевого самоврядування ш ляхом укладення договору оре нди земельної ділянки, перед ача в оренду земельних ділян ок громадянам і юридичним із зміна мою цільового признач ення та із земель запасу під забудову здійснюється за п роектами відведення в порядк у, передбаченому ст.ст.118,123 цьо го Кодексу.
Судом встановлено, що між по зивачем та відповідачем 11.10.2002р . укладено договір оренди зем ельної ділянки загальною пло щею 7,7449 га з земель запасу на те риторії Мірновської сільськ ої ради , по угіддям сад- 3,34313га, п асовище - 3,1577 га, під дорогами та прогонами - 0,2824 га, полезахи сними лісосмугами - 0,0735 га, пі д водою - 0,8000 га для сільськог осподарських цілей та риборо зведення.(а.с.18).
Відповідно до витягу з Реє стру нерухомого майна на під ставі рішення виконавчого ко мітету Мирновської сільсько ї ради № 142 від 03.07.2009р. за позиваче м зареєстровано право власно сті на лазню та господарські приміщення за адресою : Сімфе ропольський район, село Мирн е, вул.. Степова, 22б (а.с.21-22).
09.07.2004 року листом № 383/02-14 Мирновс ька сільська рада звернулась до Сімферопольської РДА АР К рим з клопотанням про зміну ц ільового призначення земель них ділянок, наданих позивач у за договором оренди, під ка фе, баню, будинки відпочинку, д орогу та автостоянку , загаль ною площею 0,3193 га.(а.с.60).
На проект землеустрою по ві дводу земельних ділянок зага льною площею 0,1393 га, ТОВ «Рибал ьське село» під розміщення т оргових об' єктів , об' єкті в сфери послуг, пов' язаних з обслуговуванням територіал ьної громади, з земель, які бул и передані в оренду для сільс ькогосподарських цілей та ри борозведення на території Ми рновської сільської ради Сім феропольського району АР Кри м було надано позитивні висн овки Республіканським коміт етом по земельних ресурсах А Р Крим від 01.09.2009 року(а.с.9), Головн им архітектором Сімферополь ської РДА від 18.06.2009 року (а.с.11), Рес публіканським комітетом з ох орони культурної спадщини ві д 11.09.2009 року № 8609 (а.с.12),Управлінням Державної інспекції централ ьно-кримського регіону від 22.0 62009 р. № 328(а.с.13), СЕС Сімферопольсь кого району від 10.07.2009 року № 209(а.с .14) .
Відповідач мотивував свої дії у листі № 660/04-28 внесенням зм ін до Земельного Кодексу Укр аїни, відповідно до Закону № 50 9-IV від 16.09.2008 року, відповідно до я кого строк раніш виданих доз волів на розробку проекту зе млеустрою діяв протягом одно го року.
Суд не погоджується з позиц ією відповідача у зв'язку з на ступним.
Порядок надання земельни х ділянок державної або кому нальної власності у користув ання визначений у ст. 123 ЗК Укр аїни, відповідно до якої нада ння земельних ділянок держав ної або комунальної власност і у користування здійснюєтьс я на підставі рішень органів виконавчої влади або органі в місцевого самоврядування. Особа, зацікавлена в одержан ні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом її відведення, звер тається з клопотанням про ви бір місця розташування земел ьної ділянки до відповідної сільської, селищної, міської , районної, обласної ради, Кабі нету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Респуб ліки Крим, місцевої державно ї адміністрації. До клопотан ня додаються матеріали, пере дбачені частиною п'ятою стат ті 151 цього Кодексу. Вибір місц я розташування земельної діл янки та надання дозволу і вим ог на розроблення проекту її відведення здійснюються у п орядку, встановленому статте ю 151 цього Кодексу. Умови і стро ки розроблення проектів відв едення земельних ділянок виз начаються договором, укладен им замовником з виконавцем ц их робіт відповідно до типов ого договору. Типовий догові р на розробку проекту відвед ення земельної ділянки затве рджується Кабінетом Міністр ів України. Розроблений прое кт відведення земельної діля нки погоджується з територіа льним органом виконавчої вла ди з питань земельних ресурс ів, органом містобудування і архітектури та охорони куль турної спадщини, природоохор онним і санітарно-епідеміоло гічним органами, а також з від повідним територіальним орг аном виконавчої влади з пита нь лісового або водного госп одарства (у разі вилучення (ви купу), надання, зміни цільовог о призначення земельних діля нок лісогосподарського приз начення чи водного фонду). Пог оджений проект відведення зе мельної ділянки після одержа ння позитивного висновку дер жавної землевпорядної експе ртизи у випадках, передбачен их законом, подається разом з клопотанням про надання зем ельної ділянки до відповідно ї державної адміністрації, Р ади міністрів Автономної Рес публіки Крим або сільської, с елищної, міської, районної, об ласної ради, які розглядають його в місячний строк і в межа х своїх повноважень, визначе них цим Кодексом, приймають р ішення про надання земельної ділянки у користування.
Згідно зі ст. 1 Закону Україн и “Про місцеві державні адмі ністрації” виконавчу владу в областях, районах, районах Ав тономної Республіки Крим, у м істах Києві та Севастополі з дійснюють обласні, районні, К иївська та Севастопольська м іські державні адміністраці ї, які є місцевими органами в иконавчої влади і входять до системи органів виконавчої влади, в межах своїх повноваж ень здійснюють виконавчу вла ду на території відповідної адміністративно-територіал ьної одиниці, а також реалізу ють повноваження, делеговані їм відповідними радами.
У ст.6 Закону визначено, що на виконання Конституції Украї ни, законів України, актів Пре зидента України, Кабінету Мі ністрів України, міністерств та інших центральних органі в виконавчої влади, власних і делегованих повноважень гол ова місцевої державної адмін істрації в межах своїх повно важень видає розпорядження, а керівники управлінь, відді лів та інших структурних під розділів - накази. Розпорядже ння голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в ме жах їх компетенції, є обов'язк овими для виконання на відпо відній території всіма орган ами, підприємствами, установ ами та організаціями, посадо вими особами та громадянами.
Як зазначено вище, позивач ем залучена до матеріалів сп рави копія листа за підпи сом голови Сімферопольсько ї районної державної адміні страції, яким повідомлено п ро нібито здійсненний розг ляд його заяви про затверд ження проекту землеустрою, т а відмову у вирішення цього п итання по суті.
Суд, вивчивши зазначений до кумент, прийшов до висновку, щ о відповідачем в порядку, пер едбаченому чинним законодав ством, зокрема, Законом Украї ни “Про місцеві державні адм іністрації”, не розглянуто п итання про затвердження про екту землеустрою.
Крім того, суд зазначає, що в ідповідно до частини 3 розділ у ІІ «Заключні положення» За кону України № 509-IV від 16.09.2008 року 3. Прийняті і не виконані до на брання чинності цим Законом рішення відповідних органів виконавчої влади або органі в місцевого самоврядування п ро погодження місця розташув ання об'єкта або про надання д озволу на розроблення проект у відведення земельної ділян ки зберігають чинність протя гом двох років з дня набрання чинності цим Законом.
Отже, суд вважає помилковим твердження відповідача щодо сплину терміну для затвердж ення проекту землеустрою поз ивача.
Суд зауважує, що на час звер нення директора ТОВ «Рибацьк е село» до відповідача для за твердження проекту землеуст рою, не існувало строків дії д озволу на розробку проекту з емлеустрою.
За таких умов, суд приходить до висновку, що Сімферопольс ька районна державна адмініс трація, діючи в межах повнова жень, встановлених у Законі У країни «Про місцеві державні адміністрації», Земельним К одексом України, надавши поз ивачу дозвіл на складання пр оекту землеустрою, визначила сь з питанням щодо порядку зе млекористування земельною д ілянкою, фактично вирішивши передати її в оренду саме поз ивачу з додержанням процеду ри, встановленої у ст. 123, 124 ЗК Ук раїни в редакції, яка діяла на час прийняття зазначеного в ище рішення.
З огляду на викладене суд ді йшов висновку щодо обґрунтов аності позовних вимог, та За т аких обставин, керуючись вст ановленим у ст. 7 КАС України принципом верховенства прав а , згідно з яким людина, її пра ва та свободи визнаються на йвищими цінностями та визна чають зміст і спрямованість діяльності держави , суд вваж ає, що права позивача підляга ють захисту шляхом визнання протиправними бездіяльніст ь Сімферопольської районної державної адміністрації щод о неприйняття рішення, в поря дку , передбаченому Земельни м Кодексом України та Законо м України «Про місцеві держа вні адміністрації», щодо зат вердження проекту землеустр ою по відводу земельних діля нок загальною площею 0,1393 га, ТО В «Рибальське село» під розм іщення торгових об' єктів , о б' єктів сфери послуг, пов' язаних з обслуговуванням тер иторіальної громади, з земел ь, які були передані в оренду д ля сільськогосподарських ці лей та риборозведення на тер иторії Мирновської сільсько ї ради Сімферопольського рай ону АР Крим, та спонукання Сі мферопольську районну держа вну адміністрацію прийняти р ішення відповідно до вимог З емельного кодексу України та Закону України «Про місцеві державні адміністрації» щод о затвердження проекту земле устрою по відводу земельних ділянок загальною площею 0,1393 г а, ТОВ «Рибальське село» під р озміщення торгових об' єкт ів , об' єктів сфери послуг, по в' язаних з обслуговуванням територіальної громади, з зе мель, які були передані в орен ду для сільськогосподарськи х цілей та риборозведення на території Мирновської сільс ької ради Сімферопольського району АР Крим .
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС Укр аїни, якщо судове рішення ух валене на користь сторони, як а не є суб'єктом владних повн оважень, суд присуджує всі з дійснені нею документально підтверджені судові витрат и з Державного бюджету Украї ни.
Під час судового засідання , яке відбулось 08.07.2010 р. були огол ошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповід но до ст. 160,163 КАСУ постанову ск ладено та підписано 13.07.2010 р.
Керуючись ст.ст. 160-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
1. Адміністративний по зов задовольнити.
2. Визнати протиправни ми бездіяльність Сімферопол ьської районної державної ад міністрації щодо неприйнятт я рішення, в порядку , передбач еному Земельним Кодексом Укр аїни та Законом України «Про місцеві державні адміністр ації», щодо затвердження про екту землеустрою по відводу земельних ділянок загальною площею 0,1393 га, ТОВ «Рибальське село» під розміщення торгов их об' єктів , об' єктів сфер и послуг, пов' язаних з обслу говуванням територіальної г ромади, з земель, які були пере дані в оренду для сільського сподарських цілей та рибороз ведення на території Мирновс ької сільської ради Сімфероп ольського району АР Крим.
3. Зобов'язати Сімфероп ольську районну державну адм іністрацію прийняти рішення відповідно до вимог Земельн ого кодексу України та Закон у України «Про місцеві держа вні адміністрації» щодо затв ердження проекту землеустро ю по відводу земельних ділян ок загальною площею 0,1393 га, ТОВ «Рибальське село» під розмі щення торгових об' єктів , об ' єктів сфери послуг, пов' я заних з обслуговуванням тери торіальної громади, з земель , які були передані в оренду дл я сільськогосподарських ціл ей та риборозведення на тери торії Мирновської сільської ради Сімферопольського райо ну АР Крим .
4. Стягнути з Державног о бюджету України на користь ТОВ «Рибальське село» (97503,Сімф еропольський р-н, с. Мирне, вул . Степна, 22а, ідентифікаційний код 31781543) 3,40 грн. судового збору.
У разі неподання заяви про а пеляційне оскарження, постан ова набирає законної сили че рез 10 днів з дня її проголошен ня, а в разі складення постано ви у повному обсязі відповід но до статті 160 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни - з дня складення в повном у обсязі.
Якщо постанову було прогол ошено у відсутності особи, як а бере участь у справі, то пост анова набирає законної сили через 10 днів з дня отримання о собою копії постанови, у разі неподання нею заяви про апел яційне оскарження.
Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження, апел яційна скарга не подана, пост анова вступає в законну силу через 20 днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я.
Постанова може бути оскарж ена в порядку і строки передб ачені ст. 186 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и.
Суддя Котарева Г.М.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2010 |
Оприлюднено | 22.07.2010 |
Номер документу | 10390403 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Омельченко В'ячеслав Анатолійович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Котарева Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні