Рішення
від 10.04.2022 по справі 160/2218/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2022 року Справа № 160/2218/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Златіна Станіслава Вікторовича розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Східна Нерухомість" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

01.02.2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Східна Нерухомість" звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накпадних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12 жовтня 2021 року №3235875/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №2 від 21 вересня 2021 року;

визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12 жовтня 2021 року №3235874/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №3 від 22 вересня 2021 року;

визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накпадних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12 жовтня 2021 року №3235876/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №4 від 30 вересня 2021 року;

визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16 листопада 2021 року №3381819/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №1 від 31 жовтня 2021 року;

визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16 листопада 2021 року №3381820/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №2 від 01 листопада 2021 року;

визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17 листопада 2021 року №3383880/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №1 від 01 листопада 2021 року;

визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13 грудня 2021 року №3515837/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №3 від 30 листопада 2021 року;

визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17 грудня 2021 року №3543727/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №1 від 01 грудня 2021 року;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні датою їх подання на реєстрацію: податкову накладну №2 від 21 вересня 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 05 жовтня 2021 року; податкову накладну №3 від 22 вересня 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 05 жовтня 2021 року; податкову накладну №4 від 30вересня 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 05 жовтня 2021 року; податкову накладну №1 від 31 жовтня 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 05 листопада 2021 року; податкову накладну №2 від 01 листопада 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 09 листопада 2021 року; податкову накладну №1 від 01 листопада 2021 року датою її подання на реєстрацію - 09 листопада 2021 року; податкову накладну №3 від 30 листопада 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 07 грудня 2021 року; податкову накладну №1 від 01 грудня 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 14 грудня 2021 року.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що ним, засобами електронного зв`язку, направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні, але їх реєстрацію зупинено із посиланням на п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Позивачем направлено письмові пояснення та копії відповідних документів, необхідних для проведення реєстрації зупиненої податкової накладної, однак за результатами розгляду поданих документів комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації вказаної вище податкової накладної.

Зазначене рішення позивач вважає необґрунтованим та таким, що порушує норми податкового законодавства, права та охоронювані законом інтереси позивача, є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки позивачем подані контролюючому органу усі необхідні документи, що підтверджують правомірність складання податкової накладної.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.02.2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні

16.02.2022 від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги відповідач-1 не визнав, просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування своєї позиції відповідачем зазначено, ТОВ "СХІДНА НЕРУХОМІСТЬ" обліковуется в ДПС у Дніпропетровській області (Амур-нижньодніпровський р-н), вид діяльності: - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна , платник ПДВ з 01.09.2020, чисельність - 3 чол. Реєстрацію податкових накладних №2 від 21.09.2021, №3 від 22.09.2021, №4 від 30.09.2021, №1 від 31.10.2021, №2 від 01.11.2021, №1 від 01.11.2021, №3 від 30.11.2021, №1 від 01.12.2021 зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Крім того, повідомляє, що ТОВ "СХІДНА НЕРУХОМІСТЬ" рішенням Комісії від 20.05.2021 № 15776 включено до переліку ризикових, як такого, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 4 до Постанови№1165, копія рішення додається). Згідно аналізу зареєстрованих податкових накладних в ЄРПН встановлено, що ТОВ "СХІДНА НЕРУХОМІСТЬ" протягом 2021 року формує власний податковий кредит за рахунок придбання тоарів/послуг: підйомна платформа, ремонтно-будівельні роботи, монтаж воріт секційних, ворота секційні під`йомні, комплект д/автоматиз. промислових воріт у TOB "АКРІСО" (42746773). Яке в свою чергу формує власний податковий кредит за рахунок придбання послуг по ремонтно-будівельним роботам у ТОВ "УКРАВЕСТ" (31090597), яке внесено до переліку ризикових 15.03.2021.

Також, ТОВ "АКРІСО" формує власний податковий кредит за рахунок придбання послуг по ремонтно- будівельним роботам у ТОВ "ДНЕПРСТАФ ПРОЕКТ" (42226962) (виключено з переліку ризикових 17.03.2021 року). Яке в свою чергу формує власний податковий кредит за рахунок придбання покриття з ПВХ, ламінованої підлоги, світильників, у імпортерів різноманітного товару (туфлі чоловічі, туфлі жіночі, фарби та лаки на основі акрила, дитячі гігієнічні підгузки, риполіфосфат натрію, кришки металічні, плівки з пластмаси, свічки, коляски дитячі, полотно трикотажне ворсове, машини електромеханічні побутові, насоси для рідин, одяг, новий та інше.) Крім того, протягом 2021 року ТОВ "СХІДНА НЕРУХОМІСТЬ" придбано різноманітний товар який потребує зберіганню, але відсутня інформація щодо складських приміщень. Також, керівник СКАВРОНСЬКИЙ МИКОЛА АНДРІЙОВИЧ рахується ще на 6 СГ інших областей України. З огляду на викладене, вважає, що оскаржувані рішення Комісії про відмову в реєстрації податкових накладних є обґрунтованими та такими, що прийняті відповідно до норм чинного законодавства та в установленому порядку, тому вимоги позивача вважає безпідставними та необґрунтованими.

Також, 16.03.2022 року надійшов відзив від Державної податкової служби України, в якому зазначено, що реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу Державної податкової служби України. Позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати податкові накладні є передчасними, а належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.

Дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, суд встановив наступне.

ТОВ «СХІДНА НЕРУХОМІСТЬ» є юридичною особою, основним видом діяльності якої є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (код ДКПП 68.20)

Позивач є власником нежитлової будівлі, яка знаходиться за адресою м. Дніпро, вул. Решетилівська, ЗЗА, яке використовує у власній господарській діяльності

01 червня 2021 року між Позивачем, як орендодавцем, та ТОВ «Сінево Схід», як орендарем, укладено Договір найму, предметом якого є надання позивачем в оренду Орендарю Будівлі загальною площею 1702,00 кв.м.

Договір найму укладений на строк з 01 червня 2021 року по 30 квітня 2024 року.

Згідно з Договором найму (стаття 5) Орендар зобов`язаний щомісячно, не пізніше 5-го числа, сплачувати орендну плату в загальному розмірі 496 320,00 гривень, в т.ч. ПДВ.

Також, Орендар компенсує Позивачу комунальні послуги (стаття 6 Договору найму).

Позивач є платником податку на додану вартість (ІПН 433602304618) і за наслідками здійснення господарської діяльності Позивачем складаються податкові накладні та відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України подаються на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН).

Так позивачем подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №2 від 21 вересня 2021 року, податкову накладну №3 від 22 вересня 2021 року, податкову накладну №4 від 30вересня 2021 року, податкову накладну №1 від 31 жовтня 2021 року, податкову накладну №2 від 01 листопада 2021 року, податкову накладну №1 від 01 листопада 2021 року, податкову накладну №3 від 30 листопада 2021 року, податкову накладну №1 від 01 грудня 2021 року.

Проте, згідно з отриманою квитанцією реєстрація вищевказаних податкових накладних була зупинена із зазначенням: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від №2 від 21 вересня 2021 року, податкову накладну №3 від 22 вересня 2021 року, податкову накладну №4 від 30вересня 2021 року, податкову накладну №1 від 31 жовтня 2021 року, податкову накладну №2 від 01 листопада 2021 року, податкову накладну №1 від 01 листопада 2021 року, податкову накладну №3 від 30 листопада 2021 року, податкову накладну №1 від 01 грудня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яим подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та підприємству було запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішень про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

З метою проведення реєстрації вищевказаних податкових накладних, позивачем було надіслано контролюючому органу повідомлення №5 від 07.10.2021р., №6 від 07.10.2021р, №7 від 07.10.2021р, №6 від 12.11.2021р, №8 від 12.11.2021р., №7 від 15.11.2021р., №8 від 08.12.2021р., №9 від 15.12.2021р.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області прийняте рішення: рішення № №3235875/43360236 від 12 жовтня 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 від 21 вересня 2021 року, рішення №3235874/43360236 від 12 жовтня 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №3 від 22 вересня 2021 року; №3235876/43360236 від 12 жовтня 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №4 від 30 вересня 2021 року, рішення №3381819/43360236 від 16 листопада 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 31 жовтня 2021 року, рішення №3381820/43360236 від 16 листопада 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 від 01 листопада 2021 року, рішення №3383880/43360236 від 17 листопада 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 01 листопада 2021 року; №3515837/43360236 від 13 грудня 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №3 від 30 листопада 2021 року, №3543727/43360236 від 17 грудня 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 01 грудня 2021 року.

У Рішеннях № №3235875/43360236 від 12 жовтня 2021 року, рішення №3235874/43360236 від 12 жовтня 2021 року, №3235876/43360236 від 12 жовтня 2021 року, рішення №3381819/43360236 від 16 листопада 2021 року, рішення №3381820/43360236 від 16 листопада 2021 року, рішення №3383880/43360236 від 17 листопада 2021 року, №3515837/43360236 від 13 грудня 2021 року, №3543727/43360236 від 17.12.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної вказано як підставу для відмови: ненадання платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладних, в додатковій інформації вказано саме:наявність ризикових операцій та не надано первинні документи в підтвердження витрат на комунальні послуги, ненадання розрахунку розміру орендної плати.

Не погодившись з таким рішенням позивач звернувся за захистом порушеного права до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 185.1 статті185 Податкового кодексу України (далі -ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт201.7статі201 ПК України).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/ розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», та «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК Україниреєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019р., №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).

Даний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту187.1статті187, абзацу першого пунктів 201.1,201.7,201.10 статті2 01 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку №1165, передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

Додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Так, Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16. 1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту49.2і пункту 49. 18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті16та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Судом встановлено, що відповідно до рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивача віднесено до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, як такого, що відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, на підставі наявної податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Суд звертає увагу на те, що в квитанції, якою реєстрацію поданою позивачем податкової накладної зупинено, відсутня інформація, щодо того, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.

Позивачем було надано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, які складені із дотриманням вимог чинного законодавства. Даних факт не заперечувався відповідачами.

Проте, незважаючи на надані позивачем пояснення, документи, Комісією було прийнято Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № №3235875/43360236 від 12 жовтня 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 від 21 вересня 2021 року, №3235874/43360236 від 12 жовтня 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №3 від 22 вересня 2021 року; №3235876/43360236 від 12 жовтня 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №4 від 30 вересня 2021 року, №3381819/43360236 від 16 листопада 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 31 жовтня 2021 року, №3381820/43360236 від 16 листопада 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 від 01 листопада 2021 року, №3383880/43360236 від 17 листопада 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 01 листопада 2021 року; №3515837/43360236 від 13 грудня 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №3 від 30 листопада 2021 року, №3543727/43360236 від 17 грудня 2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 01 грудня 2021 року. Так, в Рішенні зазначено, що підставами відмови в реєстрації податкової накладної є ненадання ненадання платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Отже, форма Рішення передбачає чітке зазначення документів, які не були надані платником податків ( відповідні документи необхідно підкреслити), проте, в Рішенні не було підкреслено жодного документу.

Також, в графі додаткова інформація зазначено: «наявність ризикових операцій та не надано первинні документи в підтвердження витрат на комунальні послуги, ненадання розрахунку розміру орендної плати».

Таким чином, суд вважає, що Рішення № №3235875/43360236 від 12 жовтня 2021 року, №3235874/43360236 від 12 жовтня 2021 року, №3235876/43360236 від 12 жовтня 2021 року, №3381819/43360236 від 16 листопада 2021 року, №3381820/43360236 від 16 листопада 2021 року, №3383880/43360236 від 17 листопада 2021 року, №3515837/43360236 від 13 грудня 2021 року, №3543727/43360236 від 17.12.2022 року є необґрунтованим та такими, що прийняті без врахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Таким чином, суд доходить висновку, що за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, які подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 виклав правову позицію, у відповідності до якої за загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Одночасно суд зазначає, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не є обґрунтованим та вмотивованим, та не містить переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, оскільки не встановлює, які саме первинні документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних позивача.

Щодо вимоги позивача зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: від №2 від 21 вересня 2021 року, №3 від 22 вересня 2021 року, №4 від 30вересня 2021 року, №1 від 31 жовтня 2021 року, №2 від 01 листопада 2021 року, №1 від 01 листопада 2021 року, №3 від 30 листопада 2021 року, №1 від 01 грудня 2021 року року датою їх фактичного отримання, суд виходить з наступного.

Суд зазначає, що у відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг. Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У відповідності до листа Вищого адміністративного суду України від 24.10.2013 року № 1486/12/13-13 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.

Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.

Зважаючи на викладене, резолютивна частина постанови адміністративного суду про задоволення позовних вимог у справі, предметом оскарження в якій є протиправність неприйняття податкової накладної для реєстрації, з урахуванням вимог пункту 1 частини другої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України повинна містити висновок про визнання протиправним неприйняття податкової накладної для реєстрації, а також зазначення того, що податкову накладну потрібно вважати прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку (із зазначенням дати).

Застереження щодо конкретної дати, з якої податкова накладна є прийнятою і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, поряд із визнанням протиправним власне неприйняття податкової накладної для реєстрації, є правомірним. Отже, незалежно від того, чи містить вимога позивача прохання щодо визначення дати, з якої податкова накладна є прийнятою та зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд з метою захисту прав позивача повинен вказати відповідну дату в резолютивній частини постанови.

З урахуванням наведеного суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1 від 06.09.2021 року, № 2 від 06.09.2021 року, №20 від 10.09.2021 року датою їх фактичного отримання.

За сукупності викладених обставин, позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Східна Нерухомість" підлягає задоволенню.

Згідно частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 19848,00 грн., що документально підтверджується квитанцією № 503 від 04.01.2022 року.

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 19848,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України у рівних частинах за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст. 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Східна Нерухомість" (вул.Решетилівська, 33А, м. Дніпро, 49026, код ЄДРПОУ 43360236) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-а, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ ВП 44118658) Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накпадних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12 жовтня 2021 року №3235875/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №2 від 21 вересня 2021 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12 жовтня 2021 року №3235874/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №3 від 22 вересня 2021 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накпадних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12 жовтня 2021 року № 3235876/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №4 від 30 вересня 2021 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16 листопада 2021 року № 3381819/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №1 від 31 жовтня 2021 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16 листопада 2021 року №3381820/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №2 від 01 листопада 2021 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17 листопада 2021 року №3383880/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №1 від 01 листопада 2021 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13 грудня 2021 року №3515837/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №3 від 30 листопада 2021 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17 грудня 2021 року № 3543727/43360236, яким комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовила в реєстрації податкової накладної №1 від 01 грудня 2021 року;

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні датою їх подання на реєстрацію: податкову накладну №2 від 21 вересня 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 05 жовтня 2021 року; податкову накладну №3 від 22 вересня 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 05 жовтня 2021 року; податкову накладну №4 від 30вересня 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 05 жовтня 2021 року; податкову накладну №1 від 31 жовтня 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 05 листопада 2021 року; податкову накладну №2 від 01 листопада 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 09 листопада 2021 року; податкову накладну №1 від 01 листопада 2021 року датою її подання на реєстрацію - 09 листопада 2021 року; податкову накладну №3 від 30 листопада 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 07 грудня 2021 року; податкову накладну №1 від 01 грудня 2021 року - датою її подання на реєстрацію - 14 грудня 2021 року.

Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Східна Нерухомість" судові витрати, що складаються із суми судового збору у розмірі 9 924,00 грн.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь з обмеженою відповідальністю "Східна Нерухомість" судові витрати, що складаються із суми судового збору у розмірі 9 924,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя (підпис) С.В. Златін

Виготовлено з автоматизованої системи документообігу суду

Суддя С.В. Златін

Рішення не набрало законної сили

Суддя С.В. Златін

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу103909538
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/2218/22

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 29.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 01.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 10.04.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні