ОКРЕМА УХВАЛА
04 квітня 2022 року Справа № 580/1958/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С. О., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду заяву позивача товариства з обмеженою відповідальністю "ТД ВІВА - Трейд" про встановлення судового контролю в адміністративній справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ТД ВІВА - Трейд" до Державної фіскальної служби України про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Черкаського окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ТД ВІВА - Трейд" до Державної фіскальної служби України про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 29.07.2019 позов задоволено повністю, зокрема, зобов`язано комісію Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні подані для реєстрації товариством з обмеженою відповідальністю "ТД ВІВА- ТРЕЙД" № 4, 7, 10, 12, 17, 24, 33, 34, 44, 45, 47, 50, 56, 59, 94, 109, 135, 136, 137, 148, 150, 157, 159, 161, 168, 172, 174, 175, 181, 184, 188, 195, 240, 241 в день їх фактичного отримання.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29.07.2019 у справі №580/1958/19 набрало законної сили 19.11.2019.
У подальшому Черкаським окружним адміністративним судом 12.12.2019 видано два виконавчі листи у справі №580/1958/19 про зобов`язання Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні подані для реєстрації Товариством з обмеженою відповідальністю "ТД ВІВА- ТРЕЙД" № 4, 7, 10, 12, 17, 24, 33, 34, 44, 45, 47, 50, 56, 59, 94, 109, 135, 136, 137, 148, 150, 157, 159, 161, 168, 172, 174, 175, 181, 184, 188, 195, 240, 241 в день їх фактичного отримання та про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України судових витрат зі сплати судового збору.
Ухвалою суду від 08.07.2021 замінено сторону виконавчого провадження у виконавчих листах Черкаського окружного адміністративного суду у справі №580/1958/19, виданих 12.12.2019 первинного боржника - Державну фіскальну службу України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197 ) його правонаступником Державною податковою службою України (пл.Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393).
25.03.2022 до суду надійшла заява позивача товариства з обмеженою відповідальністю "ТД ВІВА - Трейд" про встановлення судового контролю за виконанням рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29.07.2019 у справі №580/1958/19. В обґрунтування заяви зазначено, що вказане рішення станом на дату подання заяви про встановлення судового контролю не виконане. За вказаних обставин заявник просить встановити судовий контроль за виконанням рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29.07.2019 у справі №580/1958/19 та зобов`язати Державну податкову службу України подати у встановлений строк звіт про його виконання, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання вказаного рішення штраф.
Розглянувши подану заяву про роз`яснення рішення суду в адміністративній справі №580/1958/19, суд зазначає таке.
Згідно ч. 1 ст. 383 Кодексу адміністративного судочинства України особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.
Згідно ч. 6 ст. 383 Кодексу адміністративного судочинства України за відсутності обставин протиправності відповідних рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень - відповідача та порушення ним прав, свобод, інтересів особи-позивача, суд залишає заяву без задоволення. За наявності підстав для задоволення заяви суд постановляє ухвалу в порядку, передбаченому статтею 249 цього Кодексу.
В свою чергу, ч. 1 ст. 249 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
В окремій ухвалі суд має зазначити закон чи інший нормативно-правовий акт (у тому числі його статтю, пункт тощо), вимоги яких порушено, і в чому саме полягає порушення (ч. 4 ст. 249 КАС України).
Вирішуючи питання про наявність порушень вимог закону, допущених відповідачем, суд виходить з наступного.
Згідно ст. 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України.
Принцип обов`язковості виконання судових рішень відображений в ч. 2 ст. 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Згідно ч. 2 ст. 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Частина 1 ст. 370 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Згідно з ч. 1 ст. 372 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення.
Принцип обов`язковості судових рішень як одну з основних засад судочинства встановлено в статті 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод.
Зазначений принцип поширюється на осіб, що брали та не брали участь у справі, якщо судове рішення впливає на їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. N 1246 (далі Порядок №1246) та визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).
Згідно п. 4 Порядку №1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Згідно п. 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Пунктом 19 Порядку №1246 передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Отже підставою для реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрація якої зупинена, є рішення суду, яке набрало законної сили.
Згідно з п. 20 Порядку №1246 у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За змістом вказаних норм вчинення дій щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрація якої зупинена, на виконання рішення суду відноситься до компетенції Державної фіскальної служби України.
Відповідно до п. 12 постанови Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 №1074 орган виконавчої влади, утворений у результаті реорганізації, здійснює повноваження та виконує функції у визначених Кабінетом Міністрів України сферах компетенції з дня набрання чинності актом Кабінету Міністрів України щодо можливості забезпечення здійснення таким органом повноважень та виконання функцій органу виконавчої влади, що припиняється.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №682-р вирішено про можливість забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №227 «Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України» функцій і повноважень Державної фіскальної служби України, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Отже починаючи з 21.08.2019 повноваження щодо реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на виконання рішення суду відносяться до компетенції Державної податкової служби України.
Таким чином у відповідності до пункту 19 Порядку №1246 Державна податкова служба України повинна була зареєструвати подані позивачем на реєстрацію податкові накладні 19.11.2019 (дата набрання рішенням суду від 30.08.2019 у справі №580/1958/19 законної сили) .
Всупереч вказаній нормі таку реєстрацію здійснено не було.
Листом від 05.11.2021 №25074/6/99-00-10-01-03-06 ДПС України повідомила, що не є належним виконавцем рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 30.08.2019 у справі №580/1958/19, а тому відсутня можливість виконати вказане рішення суду.
Разом з цим, резолютивною частиною рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 30.08.2019 у справі №580/1958/19, яке набрало законної сили 19.11.2019 зобов`язано комісію Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні подані для реєстрації товариством з обмеженою відповідальністю "ТД ВІВА- ТРЕЙД" № 4, 7, 10, 12, 17, 24, 33, 34, 44, 45, 47, 50, 56, 59, 94, 109, 135, 136, 137, 148, 150, 157, 159, 161, 168, 172, 174, 175, 181, 184, 188, 195, 240, 241 в день їх фактичного отримання.
Відповідно до пункту 2, 5 Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №566 (далі Порядок №566) комісія Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації є постійно діючим колегіальним органом при ДФС.
До складу Комісії включаються посадові особи ДФС.
Згідно пункту 23 Порядку №533 матеріально-технічне та організаційне забезпечення діяльності Комісії здійснює ДФС.
З викладеного слідує, що комісія Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації входить до структури ДФС України та не є самостійною юридичною особою.
Отже, рішенням суду від 30.08.2019 у справі №580/1958/19 зобов`язано здійснити реєстрацію поданих позивачем накладних Комісію, що входить до структури ДФС України правонаступником якої є ДПС України та яка не є самостійною юридичною особою.
Враховуючи викладене та зважаючи на обов`язковість виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 30.08.2019 у справі №580/1958/19, суд дійшов висновку про встановлення судового контролю за виконанням вказаного рішення.
Щодо накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання вказаного рішення штраф суд зазначає, що вказана вимога є передчасною, оскільки питання накладення штрафу буде розглянуто судом за результатами розгляду поданого звіту.
З огляду на зазначене, заява підлягає частковому задоволенню.
Згідно з ч. 5 ст. 249 Кодексу адміністративного судочинства України з метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.
Керуючись ст. 249, 383 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ:
Заяву товариства з обмеженою відповідальністю "ТД ВІВА - Трейд" про встановлення судового контролю в адміністративній справі задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) щодо виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 30.08.2019 у справі №580/1958/19.
Встановити Державній податковій службі України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) місячний строк для виконання та надання до Черкаського окружного адміністративного суду відповіді на окрему ухвалу суду.
У задоволенні решти заяви відмовити.
Копію ухвали направити сторонам.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення і може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складання.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 103913130 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні