Рішення
від 05.04.2022 по справі 580/8969/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 квітня 2022 року справа № 580/8969/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А.В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 до Селищенської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулись ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 з позовною заявою до Селищенської сільської ради, в якій просять:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо розгляду клопотання про затвердження проекту землеустрою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ;

- зобов`язати відповідача розглянути клопотання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 про затвердження проекту землеустрою;

- зобов`язати відповідача прийняти рішення, яким затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність загальною площею 21,7200 га кожної в розмірі земельної частки (паю) для членів фермерського господарства "Пасічне" для ведення фермерського господарства із земель комунальної власності, які знаходяться в адмінмежах Журавської сільської ради Городищенського району Черкаської області, за межами населеного пункту та передати у власність ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0920 площею 5,1692 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) земельні ділянки у розмірі земельної частки паю, а саме земельна ділянка з кадастровим номером 7120383000:02:001:0918 площею 1,5907 га для ведення фермерського господарства та земельна ділянка з кадастровим номером 7120383000:02:001:0919 площею 1,5508 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_3 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0912 площею 2,5921 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_4 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0913 площею 2,3373 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_5 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0914 площею 2,1895 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_6 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0916 площею 2,0853 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_7 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0917 площею 2,0607га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_8 (РНОКПП НОМЕР_8 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0915 площею 2,1444 га для ведення фермерського господарства;

- стягнути з відповідача на користь ОСОБА_1 моральну шкоду у розмірі 2000 грн., ОСОБА_2 моральну шкоду у розмірі 2000 грн., ОСОБА_3 моральну шкоду у розмірі 2000 грн., ОСОБА_4 моральну шкоду у розмірі 2000 грн., ОСОБА_5 моральну шкоду у розмірі 2000 грн., ОСОБА_6 моральну шкоду у розмірі 2000 грн., ОСОБА_7 моральну шкоду у розмірі 2000 грн., ОСОБА_8 моральну шкоду у розмірі 2000 грн.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивачі зазначають, що 16.06.2021 звернулись до відповідача із клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність загальною площею 21,7200 га кожної в розмірі земельної частки (паю) для членів фермерського господарства "Пасічне" для ведення фермерського господарства із земель комунальної власності, які знаходяться в адмінмежах Журавської сільської ради Городищенського району Черкаської області, за межами населеного пункту та передання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки з кадастровим номером 7120383000:02:001:0920 площею 5,1692 га, ОСОБА_2 - з кадастровим номером 7120383000:02:001:0918 площею 1,5907 га та з кадастровим номером 7120383000:02:001:0919 площею 1,5508 га, ОСОБА_3 - з кадастровим номером 7120383000:02:001:0912 площею 2,5921 га, ОСОБА_4 - з кадастровим номером 7120383000:02:001:0913 площею 2,3373 га, ОСОБА_5 - з кадастровим номером 7120383000:02:001:0914 площею 2,1895 га, ОСОБА_6 - з кадастровим номером 7120383000:02:001:0916 площею 2,0853 га, ОСОБА_7 - з кадастровим номером 7120383000:02:001:0917 площею 2,0607га, ОСОБА_8 - з кадастровим номером 7120383000:02:001:0915 площею 2,1444 га. Проте відповідач за результатами розгляду клопотання позивачів не прийняв рішення про затвердження проекту землеустрою та передання у власність земельних ділянок у зв`язку з недостатньою кількістю голосів депутатів сільської ради. Позивачі вважають, що відповідач, не прийнявши рішення про затвердження проекту землеустрою, допустив протиправну бездіяльність, чим порушив їх права на приватизацію земельних ділянок для ведення фермерського господарства.

Відповідач відзив на позовну заяву не надав.

Ухвалою суду від 22.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без виклику учасників справи.

Дослідивши доводи позивачів, викладені у позовній заяві, подані письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини.

Згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії ААВ №873299 Фермерське господарстоа «Пасічне» зареєстроване 16.05.1994 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ 21366136.

Згідно з новою редакцією статуту Фермерського господарство «Пасічне», затвердженого рішенням засновника та голови ФГ «Пасічне» ОСОБА_9 від 06.01.2017 №1, внесені зміни щодо засновника, власника та голови ФГ «Пасічне», згідно з якими засновником, влсником та головою є ОСОБА_1 ; членами фермерського господарства «Пасічне» також є: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ; Фермерське господарство «Пасічне» є правонаступником Селянського (фермерського) господарства «Пасічне» ОСОБА_4 .

У користуванні фермерського господарства «Пасічне» перебувають дві земельні ділянки загальною площею 22,7200 га, в т.ч. 21,7200 га, які на праві постійного користування належать члену господарства ОСОБА_4 на підставі Державного акта на право постійного користування землею серії ЧР 1-71 від 13.05.1994, зареєстрованого у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №48, виданого на підставі рішення Городищенської районної ради народних депутатів Городищенського району Черкаської області від 12.02.1993 №14-21.

Згідно з довідками з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (станом на 31.12.2015) від 18.04.2017 №245/161-17, №246/161-17, 243/161-17, №247/161-17, 248/161-17 та від 19.04.2017 №249/161-17, №250/161-17, 251/161-17 земельні ділянки відносяться то категорії земель сільськогосподарського призначення, за формою власності обліковуються як землі державної власності, надані у користування СФГ «Хоружого Г.Ю.», шифр та назва рядка: 18 - селянські (фермерські) господарства, за складом угідь: сільськогосподарські угіддя (рілля). Обмеження на земельні ділянки відсутні.

Виконавчим комітетом Журавської сільської ради було надано погодження №496 від 26.12.2016 згідно якого Журавська сільська рада вважає за можливе передати безоплатно у приватну власність надані у користування членам фермерського господарства земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території ради. На території Журавської сільської ради площа умовної земельної кадастрової частки (паю) становить 2,64 га.

ОСОБА_4 надано погодження землекористувача серії НВО №418931 від 13.01.2017, згідно якого останній надає згоду на вилучення з його постійного користування для ведення фермерського господарства необхідної частини земельних ділянок загальною площею 22,72 га, право на які посвідчене Державним актом на право постійного користування землею серії ЧР 1-71 від 13.05.1994, на користь ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , для отримання кожною із зазначених осіб, як членом фермерського господарства «Пасічне», за рахунок вказаних вище ділянок в порядку статті 13 Закону України «Про фермерське господарство», ст.ст. 118, 121 Земельного кодексу України у приватну власність земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території Журавської сільської ради Городищенського району.

18.09.2017 позивачі звернулись до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Після збігу місячного строку на отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою позивачі відповідно до абзацу 3 частини 7 статті 118 Земельного кодексу України уклали договори на розроблення проекту землеустрою.

На замовлення позивачів був виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність загальною площею 21,72 га кожної в розмірі земельної частки (паю) для членів фермерського господарства «Пасічне» для ведення фермерського господарства із земель державної власності, які знаходяться в користуванні у господарства в адмінмежах Журавської сільської ради Городищенського району Черкаської області, за межами населеного пункту.

Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області був наданий висновок №2208/82-19 від 04.03.2019, згідно якого виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, загальною площею 21,72 га погоджений.

Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру був наданий висновок №50-21 від 12.02.2021, згідно якого виготовлений позивачами проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, загальною площею 21,72 га відповідає вимогам земельного законодавства та діючих нормативно-методичних документів, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується за умови врахування вимоги, викладеної в пункті 10.1.

16.06.2021 позивачі звернулись до Селищенської сільської ради (відповідач у справі) із клопотанням, в якому просили:

- затвердити погоджений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність загальною площею 21,7200 га кожної в розмірі земельної частки (паю) для членів фермерського господарства «Пасічне» для ведення фермерського господарства із земель комунальної власності, які знаходяться в адмінмежах Журавської сільської ради Городищенського району Черкаської області, за межами населеного пункту;

- передати у власність ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0920 площею 5,1692 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) земельні ділянки у розмірі земельної частки паю, а саме земельна ділянка з кадастровим номером 7120383000:02:001:0918 площею 1,5907 га для ведення фермерського господарства та земельна ділянка з кадастровим номером 7120383000:02:001:0919 площею 1,5508 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_3 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0912 площею 2,5921 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_4 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0913 площею 2,3373 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_5 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0914 площею 2,1895 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_6 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0916 площею 2,0853 га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_7 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0917 площею 2,0607га для ведення фермерського господарства, передати у власність ОСОБА_8 (РНОКПП НОМЕР_8 ) земельну ділянку з кадастровим номером 7120383000:02:001:0915 площею 2,1444 га для ведення фермерського господарства.

Відповідач листом №1024 від 07.10.2021 повідомив голову ФГ «Пасічне» ОСОБА_1 , що 06.05.2021 сесією ради було прийнято рішення №9-67/VІІІ «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства», згідно якого було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність загальною площею 21,7200 га в розмірі земельної частки (паю) для членів фермерського господарства «Пасічне» для ведення фермерського господарства із земель комунальної власності, які знаходяться в користуванні у господарства в адміністративних межах Журавської сільської ради Звенигородського району Черкаської області.

10.05.2021 сільським головою було видано розпорядження №79 «Про зупинення дії рішення Селищенської сільської ради від 06.05.2021 №9-67/VІІІ «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність для ведення фермерського господарства» згідно якого вказане рішення було зупинено та повторно винесено на розгляд позачергової сесії Селищенської сільської ради з обгрунтованими зауваженнями.

Під час повторного розгляду вказаного проекту рішення 02.06.2021 сесію ради рішення прийнято не було, оскільки даний проект не набрав достатньої кількості голосів.

03.09.2021 на розгляд сесії було повторно винесено вказаний проект рішення, проте він повторно не набрав достатньої кількості голосів.

Вважаючи, що відповідач, не прийнявши рішення при розгляді клопотання від 16.06.2021 допустив протиправну бездіяльність, позивачі звернулись до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-III, а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Згідно ч. 1 ст. 32 Земельного кодексу України громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.

Статтею 7 Закону України "Про фермерське господарство" від 19.06.2003 №973-IV (далі - Закон №973-IV) передбачено, що надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

За змістом частин першої та другої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частиною третьою статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян, та одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення (частина четверта статті 116 ЗК України).

Згідно ч. 3 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про розроблення проекту землеустрою щодо приватизації цих земель до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Ч. 4 вказаної статті передбачає, що відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель.

Згідно з ч. 5 вказаної статті передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту землеустрою щодо приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з ч. 9 вказаної статті відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти висновку про те, що розроблений проект землеустрою підлягає затвердженню відповідним органом виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. У разі прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність одночасно вирішується питання про надання земельної ділянки у власність.

Процедура прийняття рішень сільськими, селищними, міськими радами визначена Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР)

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону № 280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Ч. 1 ст. 46 Закону №280/97-ВР передбачає, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Відповідно до частин 1, 2 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

За змістом вказаних приписів клопотання рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи відмову у наданні дозволу приймає сесія ради.

Судом встановлено, що клопотання позивачів від 16.06.2021 розглядалось сесією Селищенської сільської ради, проте розпорядчого акту у формі рішення за результатами розгляду клопотання не приймалось у зв`язку з відсутністю необхідної кількості голосів.

На час розгляду справи відповідач не надав докази того, що рішення за клопотанням позивачів було прийнято.

Враховуючи встановлені фактичні обставини та зазначені правові приписи суд дійшов висновку, що бездіяльність відповідача щодо прийняття рішення за клопотанням позивачів є протиправною, тому позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача розглянути клопотання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 про затвердження проекту землеустрою є обгрунтованими і підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Селищенської сільської ради прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність позивачів земельних ділянок суд зазначає наступне.

У постанові від 13 березня 2018 року в справі N 348/992/16-ц Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що після укладення договору тимчасового користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. Із цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

Чинні правові норми Земельного кодексу України та Закону N 973-IV не передбачають права громадянина України використовувати земельну ділянку, надану йому в користування для ведення фермерського господарства, без створення такого фермерського господарства та його реєстрації. Тому земля, надана в користування громадянину України для створення фермерського господарства, вважається такою, яка передана у користування всьому фермерському господарству. Але при цьому, власник землі залишається незмінним - держава або територіальні громади. Фермерське господарство не має в цьому випадку документу, який засвідчував би державну реєстрацію права на землю (права постійного користування) на відміну від громадянина, який отримав земельну ділянку у користування та зареєстрував належним чином такий правочин. Отже, члени фермерських господарств, у тому числі засновник (який отримав земельну ділянку у користування для створення такого фермерського господарства), можуть отримати безоплатно у приватну власність земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель державної та комунальної власності у порядку, передбаченому ЗК України, та лише після припинення права власності чи користування такими земельними ділянками у визначеному законом порядку.

Вказані правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №817/1911/17 та у

В матеріалах справи відсутні докази відсутні докази припинення права постійного користування земельною ділянкою площею 21,7200 га ОСОБА_4 , що виникло на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії ЧР 1-71 від 13.05.1994, зареєстрованого у книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №48, тому позовні вимоги щодо затвердження проекту землеустрою та передачі у власність позивачів земельних ділянок є передчасними і задоволенню не підлягають.

Щодо позовних вимог про відшкодування моральної шкоди суд зазначає наступне.

Стаття 23 Цивільного кодексу України передбачає, що особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

Моральна шкода полягає: 1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; 3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи (частина друга статті 23 ЦК України).

Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості (частина третя статті 23 ЦК України).

За змістом частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Позивачі не надали жодного доказу на підтвердження погіршення самопочуття та на підтвердження причинного зв`язку між бездіяльністю відповідача та завданням моральної шкоди (у вигляді розладів здоров`я внаслідок душевних страждань, психологічних переживань тощо).

Суд зазначає, що сам лише факт порушення прав позивачів не може слугувати виключною підставою для стягнення моральної шкоди, оскільки моральна шкода має бути обов`язково підтверджена належними та допустимими доказами, тому суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог про відшкодування моральної шкоди.

Щодо встановлення судового контролю за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання відповідача подати в установлений судом термін звіт про виконання судового рішення суд зазначає наступне.

Частиною 1 статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд, який ухвалив рішення в адміністративній справі, може зобов?язати суб?єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Таким чином, вказаною статтею КАС України встановлено право, а не обов`язок суду, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, зобов`язати суб`єкта владних повноважень, проти якого ухвалено рішення, подати у встановлений судом строк звіт про його виконання.

Проаналізувавши обставини справи, суд не вбачає достатніх підстав для встановлення судового контролю за виконанням судового рішення по вказаній адміністративній справі, оскільки позивач не надав доказів того, що відповідач не виконає рішення суду.

Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на п. 4 ч. 1 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

З урахуванням викладеного суд вважає, що належним способом захисту прав позивача є зобов`язання Селищенської сільської ради на найближчій (наступній) сесії розглянути клопотання позивачів від 16.06.2021 та прийняти відповідне рішення.

Враховуючи зазначене позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до вимог частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до задоволених позовних вимог.

Позивач сплатили судовий збір у сумі 908 грн. кожний, тому підлягають стягненню на їх користь судові витрати у розмірі 50%, що складає по 454 грн.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Селищенської сільської ради щодо розгляду клопотання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 від 16.06.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, загальною площею 21,72 га кожної в розмірі земельної частки (паю) для членів фермерського господарства «Пасічне» для ведення фермерського господарства із земель державної власності, які знаходяться в користуванні у господарства в адмінмежах Журавської сільської ради Городищенського району Черкаської області, за межами населеного пункту.

Зобов`язати Селищенську сільську раду (вул. Центральна, 17, с. Селище, Звенигородський район, Черкаська область, 19443, код ЄДРПОУ 34207201) розглянути клопотання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 від 16.06.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, загальною площею 21,72 га кожної в розмірі земельної частки (паю) для членів фермерського господарства «Пасічне» для ведення фермерського господарства із земель державної власності, які знаходяться в користуванні у господарства в адмінмежах Журавської сільської ради Городищенського району Черкаської області, за межами населеного пункту та прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду, наведених у цьому рішенні.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з місцевого бюджету Селищенської сільської ради (вул. Центральна, 17, с. Селище, Звенигородський район, Черкаська область, 19443, код ЄДРПОУ 34207201) на користь ОСОБА_1 (с. Журавка, Городищенський район, Черкаська область, 19521, РНОКПП НОМЕР_1 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні 00 копійок.

Стягнути з місцевого бюджету Селищенської сільської ради (вул. Центральна, 17, с. Селище, Звенигородський район, Черкаська область, 19443, код ЄДРПОУ 34207201) на користь ОСОБА_2 (с. Журавка, Городищенський район, Черкаська область, 19521, РНОКПП НОМЕР_2 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні 00 копійок.

Стягнути з місцевого бюджету Селищенської сільської ради (вул. Центральна, 17, с. Селище, Звенигородський район, Черкаська область, 19443, код ЄДРПОУ 34207201) на користь ОСОБА_3 (с. Журавка, Городищенський район, Черкаська область, 19521, РНОКПП НОМЕР_3 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні 00 копійок.

Стягнути з місцевого бюджету Селищенської сільської ради (вул. Центральна, 17, с. Селище, Звенигородський район, Черкаська область, 19443, код ЄДРПОУ 34207201) на користь ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні 00 копійок.

Стягнути з місцевого бюджету Селищенської сільської ради (вул. Центральна, 17, с. Селище, Звенигородський район, Черкаська область, 19443, код ЄДРПОУ 34207201) на користь ОСОБА_5 (с. Журавка, Городищенський район, Черкаська область, 19521, РНОКПП НОМЕР_5 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні 00 копійок.

Стягнути з місцевого бюджету Селищенської сільської ради (вул. Центральна, 17, с. Селище, Звенигородський район, Черкаська область, 19443, код ЄДРПОУ 34207201) на користь ОСОБА_6 (с. Журавка, Городищенський район, Черкаська область, 19521, РНОКПП НОМЕР_6 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні 00 копійок.

Стягнути з місцевого бюджету Селищенської сільської ради (вул. Центральна, 17, с. Селище, Звенигородський район, Черкаська область, 19443, код ЄДРПОУ 34207201) на користь ОСОБА_7 (с. Журавка, Городищенський район, Черкаська область, 19521, РНОКПП НОМЕР_7 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні 00 копійок.

Стягнути з місцевого бюджету Селищенської сільської ради (вул. Центральна, 17, с. Селище, Звенигородський район, Черкаська область, 19443, код ЄДРПОУ 34207201) на користь ОСОБА_8 (с. Журавка, Городищенський район, Черкаська область, 19521, РНОКПП НОМЕР_8 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Головуючий Алла РУДЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103929217
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —580/8969/21

Постанова від 08.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 23.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 23.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 16.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Рішення від 05.04.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні