РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2022 року справа № 580/5286/21
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А., розглянувши у письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Автокомерц» до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу,
ВСТАНОВИВ:
У липні 2021 року до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «Автокомерц» з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті, в якій просить визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №282349 від 13.07.2021, винесену в.о. начальника Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Іваном Медухою.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що відповідно до договору оренди транспортного засобу №1 від 06.04.2021 орендував у ФОП ОСОБА_1 вантажний самоскид МАЗ 6501С5-524-000 д.н. НОМЕР_1 та здійснював вантажні перевезення щебню суміші 0-10 згідно з товарно-транспортною накладною №0000004992 від 08.06.2021. Під час здійснення габаритно-вагового контролю посадовою особою відповідача ОСОБА_2 було складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №027901 від 08.06.2021 та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0051083 від 08.06.2021 про навантаження на здвоєну вісь транспортного засобу 26,15 т при нормативно допустимих 16 т. Постановою від 13.07.2021 за вказане порушення до позивача застосовано штраф у сумі 34000 грн.
Не погоджуючись із застосуванням штрафу позивач зазначає, що визначення вагових параметрів транспортного засобу марки МАЗ було здійснено з порушенням п. 12 та п. 13 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007№879), які передбачають, що зважувальне обладнання повинно утримуватись у робочому стані та має періодично проводитись його перевірка (метрологічна атестація) з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва, та з порушенням п. 8 Вимог до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування , які затверджені наказом Міністерства інфраструктури України №255 від 28.07.2016 (далі - Вимоги №255), який передбачає, що вагове обладнання пересувного пункту повинно бути атестовано на проведення вимірювань та мати відповідне свідоцтво спеціально уповноваженого органу у сфері метрології.
Проте у довідці про результати здійснення габаритно-вагового контролю №027901 від 08.06.2021 та у акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0051083 від 08.06.2021 не вказані ідентифікуючі дані зважувального обладнання, тому неможливо встановити, яким зважувальним обладнанням було проведено зважування транспортного засобу МАЗ; які його метрологічні характеристики; чи перебувало воно у робочому стані; чи проходило періодичну повірку (метрологічну атестацію станом на 08.06.2021; чи було опломбованим; чи видавалось свідоцтво про атестацію.
Крім цього, згідно п.п. 2) п. 1 Порядку №879 вимірювання (зважування) та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, проте така методика не затверджена.
З огляду на те, що перевозився сипучий вантаж, його маса під час перевезення не є сталою у різних точках автомобіля під час руху, тому за відсутності відповідної методики зважування результати вимірювання показника навантаження на кожну вісь не можна вважати достовірними.
Відповідно до п. 9 Вимог №255 вагове обладнання повинно забезпечувати поосьове навантаження у русі і визначати повну масу транспортного засобу з похибкою не більше 2% та дискретністю вимірювання в межах технічних характеристик вагового обладнання, визначених виробником. Тобто для визначення навантаження на здвоєну вісь дві осі, які утворюють таку здвоєну вісь, повинні зважуватись разом, а не окремо. Проте посадовими особами відповідача здійснено зважування кожної осі окремо та навантаження на здвоєну вісь обчислено шляхом сумування осьових навантажень на кожну вісь.
Також позивач не був повідомлений про час і місце розгляду справи про порушення під розписку чи рекомендованим листом, чим порушено п. 26 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567). Вказане порушення позбавило позивача можливості бути присутнім при розгляді справи про порушення та унеможливило повний та об`єктивний розгляд справи.
У день зважування загальна маса автомобіля разом з вантажем становила 33,29 т, тобто не перевищувала нормативно допустиму масу 40 т, тому автомобіль не міг бути віднесений відповідачем до великовагових транспортних засобів, тому порушення п. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306 (далі - Постанова №1306) та ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» відсутнє.
З вказаних підстав вважає оскаржувану постанову про застосування штрафу незаконною та такою, що підлягає скасуванню.
Відповідач проти позову заперечив. У відзиві на позовну заяву, поданому до суду 25.08.2021, вказав, що під час проведення рейдової перевірки належність транспортного засобу ОСОБА_1 була визначена відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 , у товарно-транспортній накладній №0000004992 від 08.06.2021 ТОВ «Автокомерц» було зазначено автомобільним перевізником, проте на момент перевірки законність використання останнім транспортного засобу (договір оренди, доручення тощо водій не надав). Листом від 14.06.2021 №45589/26.4/24-21 ОСОБА_1 був запрошений на розгляд справи 13.07.2021, лист був отриманий ним 22.06.2021. Лише на розгляді справи було з`ясовано, що позивач орендував автомобіль. Постанова про застосування штрафу до позивача була прийнята з врахуванням того, що на розгляді справи був присутній був присутній представник позивача Воронов М.В., який не заявив про перенесення розгляду у зв`язку з наданням додаткових документів. Отже твердження про те, що позивач був позбавлений можливості бути присутнім на розгляді справи не відповідають дійсності.
Щодо посилань позивача на ту обставину, що автомобіль МАЗ не відноситься до великовагових, то відповідно до п. 2.3 Порядку №879 великоваговими є транспортні засоби, вагові параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил №1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки, тобто передбачено критичну похибку, що дозволяє врахувати специфіку вантажу, в тому числі й сипучого. Зважаючи на те, що параметри транспортного засобу позивача перевищували норматив навантаження на здвоєну вісь 16 т, передбачений п. 22.5 Правил №1306, тобто більш ніж на 2 відсотки, автомобіль МАЗ є великоваговим.
Стосовно порушень п. 12, 13 Порядку №879 та п. 8 Вимог №255, то зважування здійснювалось вагами №2130, про що зазначено на чеку зважування та у довідці №027901 від 08.06.2021 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, які є сертифікованими та мають сертифікат відповідності, декларацію відповідності і є технічно справними.
Матеріали перевірки про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів складені за формою, встановленою додатком 3 до Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби безпеки на транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 №422 «Деякі питання автомобільних перевезень пасажирів та вантажів», яким внесення характеристик в частині вимірювального та зважувального обладнання при проведенні габаритно-вагового контролю не передбачено. Позивачем не надані докази, які б свідчили про порушення вищезазначених норм. Отже посилання відповідача на відсутність зазначення в матеріалах перевірки засобів вимірювання є безпідставним.
Стосовно відсутності методики зважування транспортного засобу, то у розумінні п.п. 2 п. 2 Порядку №879 вимірювання (зважування) проводиться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Пунктом 19 Порядку №879 у редакції, чинній на час прийняття цього порядку встановлювалося, що регламент проведення вимірювання і зважування та технічні параметри вимірювального і зважувального обладнання визначаються Укравтодором згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 №385 у пункт 19 Порядку №879 були внесені зміни та передбачено, що під час проведення габаритно-вагового контролю Укртрансінспекція або її територіальні органи керуються методикою, затвердженою Мінекономрозвитку».
У подальшому постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2018 №671 пункт 19 Порядку №879 був виключений.
З огляду на виключення пункту 19 Порядку №879 наявність у терміні «вимірювання» посилання на методику, затверджену спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, не розцінюється як наявність у відповідача обов`язку під час здійснення габаритно-вагового контролю керуватися методикою, затвердженою спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері метрології.
Викладене за своєю суттю узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, наведеною у постановах від 02.08.2018 у справі №820/1420/17 та від 21.09.2018 у справі №804/5296/17.
На момент виникнення спірних відносин відповідна методика Мінекономрозвитку затверджена не була, водночас відсутність методики не є підставою, яка звільняє перевізників від відповідальності за перевищення вагових та габаритних параметрів транспортного засобу та від обов`язку по внесенню плати за таке перевищення.
Стосовно твердження про неможливість достовірних результатів при зважуванні у русі сипучих вантажів на одну вісь транспортного засобу, то за результатами зважування портативна система зважування (ваги) друкує квитанцію про результати зважування по кожному колесу, по кожній осі та всього транспортного засобу разом і посадові особи Укртрансбезпеки тільки контролюють отримані вагові параметри і за їх результатами складають відповідні документи.
Відповідно до п. 2.3 Правил дорожнього руху власник та водій транспортного засобу зобов`язані забезпечити правильне розміщення вантажу, забезпечити належну швидкість руху та з метою забезпечення безпеки перевезень виключити можливість його переміщення під час здійснення перевезень, особливо сипучих, оскільки самовільне перевищення вантажу під час перевезення може спричинити порушення гальмівних якостей транспортного засобу, порушити його бокову стійкість на дорозі, призвести до ДТП з непередбачуваними наслідками. Якісь особливі умови зважування транспортних засобів, які навантажені сипучими вантажами, чинним законодавством України та міжнародними документами (конвенціями, угодами, правилами тощо) не передбачені.
Зважування здійснено за допомогою приладу «Ваги автомобільні для зважування у русі 20 ВА-Д-2-1-WWS-0,9, заводський номер 2130», які за результатами повірки відповідають вимогам ДСТУ ОІML R 134-1:2010 «Прилади автоматичні для зважування дорожніх транспортних засобів у русі вимірювання навантаження на вісь» та вимогам Технічного регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, затвердженого ПКМУ від 13.01.2016 №94, що підтверджується сертифікатом відповідності №UA.TR.113-0076/37 F-20 від 10.11.2021, чинним до 09.11.2021, та декларацією відповідності. Отже вказаним спростовуються доводи позивача щодо невідповідності даних габаритно-вагового контролю вимогам законодавства.
Позивач надав до суду відповідь на відзив, у якому зазначив, що відзив на позовну заяву та надані докази подані до суду з порушенням норм ст. 59, 94, 162 КАС України, оскільки підписаний представником відповідача Пугач Людмилою на підставі довіреності від 28.12.2020 за підписом громадянина ОСОБА_3 . Також всі надані копії письмових доказів посвідчені громадянином ОСОБА_3 . Проте докази на підтвердження повноважень останнього не надані; згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_3 не уповноважений діяти від імені відповідача.
Позивач також не погоджується з доводами відповідача про те, що його представник був присутнім під час розгляду справи, та стверджує, що ним лише отримано постанову від 13.07.2021; доказів присутності представника позивача відповідач не надав.
Щодо твердження про здійснення габаритно-вагового контролю за допомогою сертифікованих вагів вважає, що відповідач не спростував доводи позивача про те, що визначення вагових параметрів транспортного засобу марки МАЗ було здійснено з порушенням п. 12 та п. 13 Порядку №879 та Вимог №255.
Відповідач подав заперечення на відповідь на відзив, у яких зазначив, що копії довіреності №2472/7.1/14-20 від 28.12.2020 та додатків до відзиву посвідчені начальником Центрального міжрегіонального управління Укратрансбезпеки, який є територіальним органом та утворений без статусу юридичної особи.
Ухвалою судді від 02.08.2021 у справі №580/5286/21 позовна заява прийнята до розгляду у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.
Вивчивши доводи представників сторін, викладені у заявах по суті, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази суд встановив такі фактичні обставини.
Згідно копії свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 від 16.03.2021 вантажний самоскид МАЗ 6501С5-5245-000 державний номерний знак НОМЕР_1 (далі - транспортний засіб) зареєстрований за власником ОСОБА_1 .
Згідно копії договору оренди транспортного засобу №1 від 06.04.2021 та акту прийому-передачі майна №1 від 06.04.2021 транспортний засіб передано в оренду ТОВ «Автокомерц» (позивачу у справі) строком до 06.04.2022.
Відповідно до товарно-транспортної накладної №0000004992 від 08.06.2021 позивач орендованим транспортним засобом здійснював перевезення вантажу «щебінь-суміш 0-10».
На підставі направлення на перевірку №012343 від 03.06.2021 та щотижневого графіка проведення рейдових перевірок державним інспектором Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Зуйком С.В. 08.06.2021 проведена рейдова перевірка дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, за результатами здійснення габаритно-вагового контролю були складені довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю №027901 від 08.06.2021, згідно з якою було встановлено навантаження на осі транспортного засобу: 1) 7,36 т; 2) 13,34 т; 3) 12.81 т; повна маса транспортного засобу - 33,51 т., та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0051083 від 08.06.2021, згідно з яким нормативно допустиме навантаження - 16 т, фактичне - 26,15 т.
Копії довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю №027901 від 08.06.2021 та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0051083 від 08.06.2021 отримані під час проведення перевірки водієм ОСОБА_4 .
На підставі довідки №027901 від 08.06.2021 був складений акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №287594 від 08.06.2021, згідно з яким о 8.45 год на автодорозі Н-16 39км +800м ОСОБА_1 за допомогою водія ОСОБА_4 , який керував транспортним засобом марки МАЗ д.н. НОМЕР_1 , здійснював перевезення вантажу (щебінь) з перевищенням встановлених законодавством вагових норм понад 20% без відповідного дозволу на рух автомобільними дорогами України, виданого уповноваженими компетентними органами, а саме: перевищення встановлених п. 22.5 Правил дорожнього руху норм становить 63,44% навантаження на здвоєну вісь 26,15 т (13,34 т + 12.81, т = 26,15 т) при нормативно допустимій 16 т без дозволу, чим порушено вимоги ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 22.5 Правил дорожнього руху.
Відповідач засобами поштового зв`язку направив на адресу ОСОБА_1 письмове повідомлення про розгляд справи, призначений на 13.07.2021 з 9.00 год. до 11.30 год. за адресою: м. Черкаси, вул. Хрещатик, 223, каб. №401.
З тексту вказаного повідомлення вбачається, що на розгляді справи був присутній ОСОБА_5 , що засвідчено його особистим підписом.
13.07.2021 відповідачем в особі в.о. начальника Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки винесено постанову №282349 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 34 000 грн за допущене порушення, передбачене абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Копія постанови отримана 13.07.2021 ОСОБА_5 , що засвідчено його підписом на вказаній постанові.
Не погоджуючись із застосуванням штрафу, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року № 2344-III (далі - Закон № 2344-III).
Відповідно до частини дванадцятої статті 6 Закону № 2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Згідно ст. 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема, державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті.
Відповідно до Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103, Укртрансбезпека є центральним органом виконавчої влади, який, зокрема, реалізує державну полдітику з питань безпеки на наземному транспорті.
Згідно з п. 8 вказаного Положення Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567).
Згідно з п. 1 Порядок №567 визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.
Відповідно до частини першої статті 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Згідно з частиною шостою вказаної статті у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Відповідно до абзацу 16 частини першої статті 60 Закону № 2344-III (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу застосовується штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Отже підставою для застосування штрафу є відсутність дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України, або документу про плату за проїзд, якщо перевищення вагових параметрів над нормативно визначеними становить менше 5 відсотків.
Згідно зі статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" від 08 вересня 2005 року № 2862-IV рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини другої статті 29 Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353-XII з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 (далі - Правила № 30) транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Згідно з пунктом 4 Правил №30 рух великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів. Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306 (далі - Постанова №1306) за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначає Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 (далі - Порядок № 879).
Відповідно до пункту 23 Порядку №879 власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.
Після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами і внесення плати за проїзд такий засіб спрямовується для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення повторного габаритно-вагового контролю фактів перевищення габаритно-вагових параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух (п. 24 Порядку №879).
Отже за змістом вказаних приписів дозвіл на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, видається лише щодо неподільного вантажу.
Рух автомобілів, які здійснюють перевезення подільного вантажу з перевищенням вагових параметрів забороняється, тобто дозвіл на перевезення подільних великовагових вантажів не надається. Перевезення може бути дозволено лише у разі приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб, та сплати плати за проїзд, визначеної відповідно до Порядку №879.
Матеріалами справи підтверджується, що 08.06.2021 на 39 км + 800 м автомобільної дороги Н-16 позивач здійснював перевезення щебню - суміш 0-10 з перевищенням вагових параметрів навантаження на здвоєну вісь, а саме: 26,15 т при нормативно допустимому навантаженні 16 т, що становить 63,44%.
Враховуючи, що щебінь - суміш 0-10тобто є подільним вантажем, видача дозволу на перевезення чинним законодавством не передбачена. Натомість його перевезення з перевищенням вагових параметрів забороняється.
За вказаних обставин порушення позивачем приписів ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо відсутності дозволу на перевезення як підстави для притягнення до відповідальності у вигляді штрафу відповідно до абзацу 16 ч. 1 статті 60 Закону № 2344-III, відсутнє, тому постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №282349 від 13.07.2021 є протиправною і підлягає скасуванню.
Інші доводи сторін не мають значення для вирішення справи, тому суд не надає їм правової оцінки.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та оцінки наявних у матеріалах справи доказів в сукупності, суд дійшов висновку, що відповідач не довів наявність порушення позивачем приписів ст. 48 Закону « ? », позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню.
Згідно ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір підлягає стягненню з відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 90, 139, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 13 липня 2021 року №282349 про застосування до товариства з обмеженою відповідальністю «Автокомерц» адміністративно-господарського штрафу у розмірі 34 000 гривень.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ 39816845) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Автокомерц» (вул. Хрещатик, 189, офіс 4, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 37930534) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий Алла РУДЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2022 |
Оприлюднено | 21.06.2022 |
Номер документу | 103942356 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Алла РУДЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні