Постанова
від 05.04.2022 по справі 160/10754/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

06 квітня 2022 року м. Дніпросправа № 160/10754/21

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Прокопчук Т.С., Шлай А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпро апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2021 року, (суддя суду першої інстанції Прудник С.В.), прийняту в порядку письмового провадження в м. Дніпро, в адміністративній справі №160/10754/21 за позовом приватного сільськогосподарського підприємства «Журавлинка» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

02 липня 2021 року приватне сільськогосподарське підприємство «ЖУРАВЛИНКА» звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2775881/38359098 від 17.06.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 6 від 31.05.2021 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 31.05.2021 року датою її фактичного отримання;

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2860551/38359098 від 13.07.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3 від 15.06.2021 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну№ 3 від 15.06.2021 року датою її фактичного отримання;

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2860538/38359098 від 13.07.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 08.06.2021 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 08.06.2021 року датою її фактичного отримання;

- зобов`язати ДПС України надати в 30-денний строк з дня набрання законної сили рішення суду звіт про його виконання.

Адміністративний позов обґрунтований тим, що позивачем було подано на реєстрацію до податкового органу податкові накладні, згідно квитанції вказані накладні було отримано, але реєстрацію зупинено та запропоновано платнику податків подати додаткові документи та пояснення, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Первинні документи фінансово-господарської діяльності підприємства були подані до податкового органу. Вказані документи повністю підтверджують реальність господарської операції, за результатом якої складено податкову накладну, яку надіслано для реєстрації. При цьому, рішенням відповідача-1 було відмовлено у реєстрації вказаної податкової накладної, також, в рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної вказано як підставу для відмови надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Позивач вважає, що рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними, оскільки підстав для прийняття такого рішення не було. Таким чином, рішення є такими, що винесені протиправно та підлягають скасуванню, а відповідні податкові накладні підлягають реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2021 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2775881/38359098 від 17.06.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 6 від 31.05.2021 року. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 31.05.2021 року датою її фактичного подання, тобто 22.02.2021 року. Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2860551/38359098 від 13.07.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3 від 15.06.2021 року. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну№ 3 від 15.06.2021 року датою її фактичного подання, тобто 29.06.2021 року. Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2860538/38359098 від 13.07.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 08.06.2021 року. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 08.06.2021 року датою її фактичного подання, тобто 29.06.2021 року.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звернулось з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить оскаржуване рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що Комісія ГУ ДПС у Дніпропетровській області прийняла обґрунтоване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної тільки на підставі тих документів, які надавались на розгляд Комісії, а ті документи, які додатково надавались разом з позовною заявою не були враховані Комісією з підстав їх відсутності на час прийняття рішень.

Від позивача на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому посилаючись на необґрунтованість доводів апеляційної скарги, позивач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, надану правову оцінку дослідженим судом доказів по справі, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги з наступних підстав.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 14 травня 2021 року між ПСП «Журавлинка» (виконавець) та ДП «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№1)» (замовник) було укладено договір про виконання сільськогосподарських робіт № 3 від 14 травня 2021 року, відповідно до умов якого виконавець зобов`язується надати замовнику послуги по проведенню сільськогосподарських робіт відповідно до умов Договору підряду № 1 від 01.02.2021 року, а саме - оприскування гербіцидом, підвіз води, боронування, подрібнення пожнивних залишків, посів суданської трави, посів просо на землях сільгосппризначення, обсяг яких указано в п. 2.2 цього Договору (п.1.1 Договору).

Після закінчення робіт сторони складають акт про виконані роботи. Цей акт є невід`ємною частиною даного Договору і є підставою для проведення розрахунків (п.3.1 Договору).

Розрахунок з виконавцем здійснюється у безготівковій, або в іншій не забороненій законом формі протягом 10 днів з моменту підписання акта прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг), але не пізніше 01 грудня 2021 року (п.3.2 Договору).

ПСП «Журавлинка» були виконані роботи (оприскування гербіцидом, підвіз води, боронування, подрібнення пожнивних залишків, посів суданської трави, посів просо) на землях сільгосппризначення, які належать ДП «СП ДКВС України (№1)» на загальну суму 1030654,67 грн. в тому числі ПДВ - 171775,78 грн. та складено акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 3 від 31.05.2021 року.

ПСП «Журавлинка» виконує роботи, використовуючи власні транспортні засоби (трактора), відомості про які внесені до Повідомлення про об`єкти оподаткування за формою № 20-ОПП від 26.01.2020 року (№ з/п 3, 4, 5) реєстраційний номер документа 9006368327 та від 17,03,2021 року № 9054548881, а також техніку та обладнання, які передбачені для АПК (матеріальна відомість по рахунку 104 «Машини та обладнання» станом на 01,04,2021 року додається).

У зв`язку з виконанням робіт та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ПСП «Журавлинка» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 6 від 31.05.2021 року.

Проте, згідно з отриманою квитанцією реєстрація вищевказаної податкової накладної була зупинена із зазначенням: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № ПСП «Журавлинка» подало пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 6 від 31.05.2021 року.

Проте, рішенням Комісії регіонального рівня № 2775881/38359098 від 17.06.2021 року відмовлено в реєстрації податкової накладної № 6 від 31.05.2021 року з підстави: «ненаданням платником копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити)».

01 червня 2021 року між ПСП «ЖУРАВЛИНКА» та ДП «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№1)» укладено договір про виконання сільськогосподарських робіт № 4 на виконання умов Договору підряду № Г-1 від 01 лютого 2021 року вирощування товарної сільськогосподарської продукції із замовником послуг Державним підприємством «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально- виконавчої служби України (№1)» (код ЄДРПОУ 08680046). За умовами цього Договору № 4 від 01.06.2021 року ПСП «Журавлинка» зобов`язується надати Замовнику послуги по проведенню сільськогосподарських робіт - Оприскування гербіцидом /інсектицидом/ та підвезення води для оприскування, Боронування, Культивація, Подрібнення пожнивних залишків, Посів соняшника, Транспортування просо та ЗЗР на землях сільгосппризначення, які належать ДП «СП ДКВС України (№1)» на підставі Державного Акта на право постійного користування землею І-ЗП № 001312 від 24.01.1997 року та знаходяться на території с. Гасанівка, с.Новософіївка, с.Дружелюбівка, с.Новоіванівське, с. Кам`яне Вільнянського району Запорізької області на загальну суму 637558,10 /Шістсот тридцять сім тисяч п`ятсот п`ятдесят вісім гривень 10 коп., в т.ч. ПДВ - 106259,68 грн. за цінами відповідно Протоколу погодження договірної ціни послуг.

Після закінчення робіт сторони складають акт про виконані роботи. Цей акт є невід`ємною частиною даного Договору і є підставою для проведення розрахунків (п.3.1 Договору).

Розрахунок з виконавцем здійснюється у безготівковій, або в іншій не забороненій законом формі протягом 10 днів з моменту підписання акта прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг), але не пізніше 01 грудня 2021 року (п.3.2 Договору).

ПСП «Журавлинка» виконує роботи, використовуючи власні транспортні засоби (трактора), відомості про які внесені до Повідомлення про об`єкти оподаткування за формою № 20-ОПП від 26.01.2020 року (№ з/п 3, 4, 5) реєстраційний номер документа 9006368327 та від 26.01.2020 року № 9054548881, а також техніку та обладнання, які передбачені для АПК (матеріальна відомість по рахунку 104 «Машини та обладнання» станом на 01.04.2021 року додається). Для виконання робіт використовується паливо, що придбано у постачальника ТОВ «ОККО-БІЗНЕС ПАРТНЕТ» (код ЄДРПОУ 37693620) в кількості 10230,0 л. на загальну суму 227106,00 /Двісті двадцять сім тисяч сто шість грн.. 00 коп./ за Договором поставки № ОБП/21/82 від 04.02.2021 року. Оплата за дизельне паливо проводилась за Товарною аграрною розпискою від 05.02.2021 року, яка зареєстрована в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, що підтверджується Витягом № 70720031 від 05.03.2021 року, а також Витягом з реєстру аграрних розписок щодо розписки № 5792 від 05.02.2021 року. Товар отримано за Видатковою накладною № ОБП/21/82-9112859301 від 10.02.2021 року та Актом здачі-прийняття нафтопродуктів від 10.02.2021 року. Також отримана зареєстрована в ЄРПН вхідна Податкова накладна № 86797 від 10.02.2021 року (реєстраційний номер документа 9032111512). Якість придбаного дизельного палива підтверджується Паспортом якості № 104 від 25.01.2021 року, Декларацією про відповідність технічному регламенту, Паспортом № 1677 від 18.10.2020 року та Сертифікатом відповідності. Дизпаливо транспортувалося транспортом постачальника за Товарно-Транспортною Накладною № 9112859301 від 10.02.2021 року, яке зберігається на власних складах, що підтверджується Витягом з ДРРП на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 89277240 від 12.06.2017 року, відомості про які внесено до форми № 20-ОПП від 26.01.2020 року (№ з/п 6) реєстраційний номер документа 9006368327. Ємкості для зберігання указані в матеріальній відомість по рахунку 104 «Машини та обладнання» станом на 01.04.2021 року, яка додається. Ліцензія на право зберігання пального № 04150414202000758 від 25.02.2020 року.

Період виконання робіт згідно Договору складає з 01.06.2021 р. по 15.06.2021 року. Роботи виконані 15 червня 2021 року в повному об`ємі, про що складений Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 4 від 15.06.2021 року. Замовник претензій по об`єму, якості та строкам виконаних робіт - не має. Період проведення за видами робіт, номера полів та оброблена площа вказані в Доповненнях № 1, № 2, № 3, № 4, № 5 та № 6 до Акта № 4 від 15.06.2021 року. Місце розташування та площа полів підтверджується Структурою посівних площ Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально- виконавчої служби України (№1)» (додаток до Договору підряду № Г-1 від 01 лютого 2021 року вирощування товарної сільськогосподарської продукції). Транспортування Засобів Захисту Рослин та Проса підтверджується Товарно-Транспортними Накладними № 3, 4, 5, 6, 7 від 14.05.2021 року та№ 1, 2 від 08.06.2021 року.

У зв`язку з виконанням робіт та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ПСП «Журавлинка» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 3 від 15.06.2021 року.

Проте, згідно з отриманою квитанцією реєстрація вищевказаної податкової накладної була зупинена із зазначенням: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 ПСП «Журавлинка» подало пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 3 від 15.06.2021 року.

Проте, рішенням Комісії регіонального рівня № 2860551/38359098 від 13.07.2021 року відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3 від 15.06.2021 року з підстави: «ненаданням платником копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків», а саме: без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку. Відсутні оборотно-сальдові відомості.

Крім того, ПСП «Журавлинка» надавались пояснення з детальним описом господарської операції, за якою була складена податкова накладна. Також, підприємством надавались первинні та бухгалтерські документи, а саме: договір, рахунки-фактури, акти виконаних робіт тощо.

08 червня 2021 року укладено договір поставки № 6 з покупцем Державне підприємство «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№1)» (код ЄДРПОУ 08680046). За умовами цього Договору ПСП «Журавлинка» зобов`язується поставити Засоби захисту рослин та Насіння просо на загальну суму 691422,30 /Шістсот дев`яносто одна тисяча чотириста двадцять дві гривні 30 коп./ в т.ч. ПДВ складає 115237,05 грн.

В цей же день, виписана Видаткова накладна № 1 та Акт приймання-передачі товару № 6 на поставку засобів захисту рослин та насіння просо відповідно переліку, наведеного в договорі поставки. Товар отримано без довіреності керівником ДП «СП ДКВС України (№1)» з використанням особистого підпису та печатки підприємства. Поставка товару здійснювалася транспортом ПСП «Журавлинка» (п.2.2. Договору поставки), що підтверджується Товарно- транспортними накладними № 1 та№ 2 від 08.06.2021 року.

Реалізовану продукцію ПСП «Журавлинка» придбало у наступних постачальників:

- ТОВ «УКРХІМПРОМ» (код ЄДРПОУ 31414251) засоби захисту рослин на загальну суму 2855604,80 /Два мільйони вісімсот п`ятдесят п`ять тисяч шістсот чотири грн. 80 коп./ за Договорами поставки № 06ДНБС/21 від 25,02,2021 року та № 07ДНБС/21 від 10,03,2021 року. Асортимент товару указано в Доповненнях до договорів поставки № 1 від 25,02,2021 року та № 4 від 08,06,2021 року Оплата за засоби захисту рослин проводилась згідно рахунку № 142 від 26.02.2021 року частково (20% загальної вартості) за платіжним дорученням № 79 від05.03.2021 року в сумі 543282,80 грн. та Фінансовою аграрною розпискою від 04.03.2021 року, яка зареєстрована в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, що підтверджується Витягом № 71203420 від 04.03.2021 року, а також Витягом з реєстру аграрних розписок щодо розписки № 6048 від 04.03.2021 року. Оплата за засоби захисту рослин «Канонір дуо (1 л.)» згідно рахунку № 1153 від 08.06.2021 року проведена частково (20% загальної вартості) за платіжним дорученням № 210 від 08.06.2021 року в сумі 41976,00 грн. ПСП «Журавлинка» Товар отримано за Видатковими Накладними № 86 від 26.02.,2021 року та № 1441 від 08,06,2021 року. Засоби захисту рослин транспортувалися транспортом постачальника за Товарно-Транспортною Накладною № УХ-001126 від 26.02.2021 року. Також отримані зареєстровані в ЄРПН вхідні Податкові накладні № 90 (реєстраційний номер документа 9041057859) від 26.02.2021 року та № 68 (реєстраційний номер документа 9169579612) від 08.06.2021 року;

- у Приватного підприємства «Виробничо-комерційна фірма «Імпторгсервіс» (код ЄДРПОУ 21857880) регулятор росту рослин «АКМ» на загальну суму 6600,00 /Шість тисяч шістсот грн. 00 коп./ за Договорам купівлі-продажу № 2106081 від 08,06,2021 року. Оплата проведена згідно рахунку № 234 від 08.06.2021 року в повному обсязі за платіжним дорученням № 208 від 08,06,2021 року в сумі 6600,00 грн. Товар отримано за Видатковою накладною № 234 від 08.06.2021 року. Також отримана зареєстрована в ЄРПН вхідна Податкові накладні № 19 (реєстраційний номер документа 9173552878) від 08.06.2021 року;

- у Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№1)» (код ЄДРПОУ 08680046) просо врожаю 2020 року на загальну суму 178213,00 /Сто сімдесят вісім тисяч двісті тринадцять грн. 00 коп./ за Договором купівлі-продажу № 11/09-20 від 11,09,2020 року. Оплата проведена згідно рахунку № 4 від 11.09.2020 року в повному обсязі за платіжними дорученнями № 35 від 23.09.2020 року в сумі 119373,00 грн. та № 39 від 30.09.2020 року в сумі 58840,00 грн. Товар отримано за Видатковою накладною № 5 від 12.09.2020 року та ТТН № 11/09-20 від 12.09.2020 року. Також отримана зареєстрована в ЄРПН вхідна Податкова накладна № 48 (реєстраційний номер документа 9234153567) від 12.09.2020 року.

Отриманий товар зберігався на власних складах ПСП «Журавлинка» (будівля ангара), що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (індексний номер витягу 89277240 від 12.06.2017 року) та ці відомості внесені до Повідомлення про об`єкти оподаткування за формою № 20-ОПП від 26.01.2020 року (№ з/п 6).

У зв`язку з виконанням робіт та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ПСП «Журавлинка» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 2 від 08.06.2021 року.

Проте, згідно з отриманою квитанцією реєстрація вищевказаної податкової накладної була зупинена із зазначенням: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 ПСП «Журавлинка» подало пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 2 від 08.06.2021 року.

Проте, рішенням Комісії регіонального рівня № 2860538/38359098 від 13.07.2021 року відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 08.06.2021 року з підстави: «ненаданням платником копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків», а саме: без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку. Відсутні оборотно-сальдові відомості.

Не погодившись з рішеннями відповідача про відмову в реєстрації ПН, ПСП «Журавлинка» звернулось до суду з адміністративним позовом у даній справі.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що рішення про відмову в реєстрації ПН є необґрунтованими та незаконними, а відтак підлягають скасуванню в судовому порядку.

Суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстації з огляду на наступне.

Відповідно до частини а пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 2 Порядку №1165 визначено, зокрема, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно пунктів 4, 5 Порядку №1165 зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно з пунктом 6 вищевказаного Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Отже, виходячи з аналізу зазначених норм права при здійсненні опрацювання податкових накладних, направлених для реєстрації в ЄРПН, податковий орган проводить моніторинг відповідності / не відповідності критеріям ризиковості платника податку або здійсненої господарської операції.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Як вбачається зі змістів квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної, фіскальний орган вказав, що господарська операція платника податків відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Так, суд зазначає, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Отже, під час зупинення реєстрації спірної податкової накладної відповідач застосував критерії ризиковості здійснення операцій до податкової накладної, що не відповідає наведеним вище приписам Порядку №1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520. (далі по тексту порядок №520)

Цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до п. 2 Порядку №520 Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Згідно з п. 3 Порядку №520, Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У відповідності до п. 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. (п. 6 Порядку №520)

Податковий орган прийняв рішення про відмову в реєстрації податкових накладних з підстав надання платником документів не в повному обсязі.

Відповідно до п. 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Позивач надав до суду повідомлення про подання пояснень та копій щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено до яких долучив наявні у нього копії документів на підтвердження факту здійснення господарських операцій та квитанції про доставку вказаних документів до податкового органу.

Не зважаючи на наявні копії документів, долучених до пояснень, відповідач прийняв спірні рішення щодо відмови в реєстрації податкових накладних.

Як вбачається зі змісту спірних рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в них проставлено позначки у відповідних пунктах стосовно підстав для відмови у реєстрації податкової накладної, а саме в пункті Ненадання платником податку копій документів, а також в пункті, що містить загальний перелік документів, що не були надані, а саме: первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання, навантаження/розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури /інвойси, накладні, в приписці до даного пункту, у дужках, зазначено, що документи, які не надано платником необхідно підкреслити.Також, у спріних рішенням зазначено про надання розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Однак, вказане рішення не містить жодних підкреслень, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН

Отже, в даному випадку, як було встановлено судом, оскаржуване рішення було прийнято відповідачем необґрунтовано, оскільки ним не було наведено жодних обставин, які б обумовлювали підстави його прийняття.

Більш того, з огляду на відсутність конкретизації вимог контролюючого органу щодо надання документів (чіткий їх перелік), рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, що прийняте з підстав надання платником податку пакету документів на підтвердження операції не в повному обсязі, не відповідає критерію обґрунтованості, а тому є протиправними.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що в силу приписів ст. 77 КАС в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що оскаржувані рішення відповідача про відмову в реєстрації податкової накладної було прийнято з порушенням приписів податкового законодавства, у зв`язку з чим, вони підлягають скасуванню з зобов`язанням Державної податкової служби України зареєструвати подану позивачем податкову накладну.

Отже, з урахуванням вищенаведеного, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни або скасування судового рішення відсутні.

Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 325 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2021 року в адміністративній справі №160/10754/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяТ.С. Прокопчук

суддяА.В. Шлай

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103942652
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/10754/21

Ухвала від 06.07.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 13.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 05.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 01.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 01.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 07.09.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 07.07.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні