Постанова
від 12.04.2022 по справі 0440/7160/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2022 року

м. Київ

справа № 0440/7160/18

адміністративне провадження № К/9901/36839/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 0440/7160/18 за позовом Публічного акціонерного товариства «Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд «Інновація», Приватного акціонерного товариства «Джерело страхування», Товариства з обмеженою відповідальністю «Ф-Трейдінг», Товариства з обмеженою відповідальністю «Модус-Індустрія», Товариства з обмеженою відповідальністю «Менеджмент інвестицій» до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення,

провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.01.2019, ухвалене у складі головуючого судді Сидоренка Д. В., та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 07.11.2019, ухвалену у складі колегії суддів: головуючої судді Ясенової Т.І., суддів Головко О.В., Суховарова А.В.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 24.09.2018 Публічне акціонерне товариство «Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд «Інновація» (далі - ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація»), Приватне акціонерне товариство «Джерело страхування», Товариство з обмеженою відповідальністю «Ф-Трейдінг», Товариство з обмеженою відповідальністю «Модус-Індустрія», Товариство з обмеженою відповідальністю «Менеджмент інвестицій» звернулися до суду з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Нацкомісія), в якому просили визнати протиправним та скасувати рішення Нацкомісії від 15.03.2018 №157 «Щодо заборони торгівлі цінними паперами ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація".

В обґрунтування позовних вимог посилалися на те, що оскаржуване рішення прийнято безпідставно, поза межами та способами, передбаченими законодавством України, оскільки різниця в ціні на цінний папір не є підставою для повної безстрокової заборони всім акціонером (учасникам, інвесторам) розпоряджатись власним майном; дані Нацкомісії щодо операцій ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» з акціями є помилкові, а інформація про ціну акцій ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» - недостовірною.

2. Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 22.01.2019, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 07.11.2019, позов задовольнив.

3. 28.12.2019 Нацкомісія подала до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись про неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судами попередніх інстанцій, просить скасувати ухвалені у справі судові рішення та ухвалити рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. Верховний Суд ухвалою від 22.01.2020 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи з суду першої інстанції.

5. 06.02.2020 до суду касаційної інстанції надійшов відзив на вказану касаційну скаргу, у якому ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» просить залишити останню без задоволення, ухвалені у справі судові рішення - без змін.

6. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 08.12.2021 №2228/0/78-21 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Желєзного І.В. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 06.12.2021 №15); протоколом розподілу справи від 10.12.2021 визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: Рибачук А.І. - головуючий суддя, судді: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.

7. Ухвалою від 16.12.2021 головуючий суддя прийняв до провадження справу № 0440/7160/18.

8. Касаційна скарга розглядається у порядку, що діяв до 08.02.2020, відповідно до пункту 2 Розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 15.01.2020 №460-ІХ «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», що набрав чинності у зазначену вище дату.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Суди встановили, що 15.03.2018 Нацкомісією прийнято рішення № 157, яким відповідно до пункту 16-3 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», з метою захисту прав інвесторів у цінні папери заборонено з 16.03.2018 торгівлю цінними паперами ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація», а саме - вчинення торговцями цінними паперами правочинів з цінними паперами цього емітента, пов`язаних з переходом прав на цінні папери і прав за цінними паперами.

02.04.2018 ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» звернулося до Нацкомісії із запитом, у якому просило надати інформацію щодо причин, підстав, строків заборони торгівлі цінними паперами ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» та шляхів для відновлення такої торгівлі.

Листом від 06.04.2018 № 13105/10486 Нацкомісія надала відповідь на цей запит, зокрема повідомила, що рішення щодо заборони торгівлі цінними паперами від 15.03.2018 прийнято на підставі наявних документів, а саме: регулярної звітності емітентів цінних паперів, адміністративних даних торговців цінними паперами, постанов правоохоронних органів, службових записок структурних підрозділів.

Зі змісту доданої до цього листа пояснювальної записки видно, що відповідно до наданих торговцями цінними паперами даних зафіксовано угоди ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація», які не відповідають вартості чистих активів з розрахунку на одну акцію (вартість однієї акції цього товариства складає: 0,021% від вартості чистих активів з розрахунку на одну акцію; 2,6% від вартості чистих активів з розрахунку на одну акцію). Це, на думку Нацкомісії, свідчить про невідповідність обсягів торгів та цін на акції щодо показників господарської діяльності таких компаній. При цьому відсутність достовірної інформації про діяльність емітентів цінних паперів несе ризик для інвесторів щодо визначення об`єктивної ціни при операціях купівлі або взагалі не має економічного сенсу у випадку ризику банкрутства емітентів (власний капітал менше статутного капіталу).

26.04.2018 ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» направило запит до Нацкомісії, в якому зокрема зазначило, що за даними загальнодоступної інформаційної бази даних Нацкомісії про ринок цінних паперів за січень 2018 року мінімальна ціна акцій емітента ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» поза біржою склала 133 333,00 грн, а згідно з розміщеними на офіційному сайті Української асоціації інвестиційного бізнесу на фондових біржах України даними, не здійснювалось торгівлі цінними паперами вказаного емітента у січні 2018 року, у зв`язку з чим просило надати інформацію у письмовому вигляді та документальне підтвердження джерел інформації щодо максимальної та мінімальної ціни акцій емітента ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» за договорами укладеними на фондових біржах, та поза фондовими біржами за січень 2018 року. Окрім того, просило надати інформацію щодо строків заборони торгівлі цінними паперами емітента ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» та шляхів відновлення торгівлі цінними паперами цього емітента.

Нацкомісія у відповідь на цей запит листом від 14.05.2018 № 13105/14840 повідомила про те, що джерелом інформації були адміністративні дані, які надаються відповідно до вимог Положення про порядок складання та подання адміністративних даних щодо діяльності торговців цінними паперами до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого рішенням Нацкомісії від 25.09.2012 № 1283; узагальнена інформація щодо обсягів торгівлі цінними паперами ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» у грудні 2017-січні 2018 років на позабіржовому ринку була наведена у пояснювальній записці, що додавалась у відповідь на попередній запит; адміністративні дані торговців цінними паперами містять конфіденційну інформацію, тому обмежені у доступі; торгівля цінними паперами ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» на фондових біржах у зазначений період часу не здійснювалась; рішення Нацкомісії від 15.03.2018 № 157 щодо заборони торгівлі цінними паперами ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» прийняте на строк до усунення виявлених порушень та недоліків у діяльності зазначеного емітента.

14.05.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю «Менеджмент інвестицій», Товариство з обмеженою відповідальністю «Ф-Трейдінг» та Приватне акціонерне товариство «Джерело страхування» направили листи до Голови Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, у яких, як інвестори у цінні папери емітента ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» просили надати інформацію щодо підстав, причин прийняття рішення про заборону торгівлі цінними паперами цього емітента та щодо строків такої заборони.

Листами від 31.05.2018 № 13/05/16942, № 13/05/16945, № 13/05/16943 Нацкомісія надала відповіді, в яких зазначила, що нею виявлені операції ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» з цінними паперами з обсягом, що перевищує 20 млн. грн і ціни на цінні папери, які відрізняються в сотні та тисячі разів, а також невідповідність щодо обсягів торгів цінними паперами та цін на цінні папери щодо показників господарської діяльності емітентів; вартість чистих активів з розрахунку на одну акцію ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» складає 221 862,42 грн; зафіксовано угоди ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація», які не відповідають розрахованій вартості чистих активів з розрахунку на одну акцію та відповідно до яких вартість однієї акції цього товариства в деяких випадках складає 0,021% від вартості чистих активів з розрахунку на одну акцію. Також, у листах зазначено, що Нацкомісією проводиться додаткове дослідження щодо складу та структури ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація», а також надіслані запити до фіскальних органів та правоохоронних органів щодо наявності кримінальних ризиків в операціях з вищезазначеними цінними паперами.

08.06.2018 ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» направило до Нацкомісії лист, в якому просило надати пояснення щодо яких норм законодавства та за який період виявлено допущені ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» порушення та рекомендації щодо їх усунення.

Листом від 25.07.2018 № 26/01/22704 Нацкомісія повідомила, що за результатами аналізу наявних адміністративних даних торговців цінними паперами, а також нагляду за учасником фондового ринку ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» встановлено, що протягом січня 2018 року було укладено 31 договір, відповідно до яких різниця між мінімальною та максимальною ціною складала 3594 рази, а саме: мінімальна ціна - 48,5714, максимальна ціна 174600.

Отримавши цей лист, з метою з`ясування всіх обставин, ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» 08.08.2018 направило запит до Приватного акціонерного товариства «Фондова біржа «ПФТС», Публічного акціонерного товариства «Українська біржа», Приватного акціонерного товариства «Українська міжбанківська валютна біржа», ПрАТ «ФБ «Перспектива», ПрАТ «Фондова біржа «ІННКЕС» та до Нацкомісії, в яких просило надати інформацію про укладені договори за січень 2018 року, предметом яких є цінні папери ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація», а саме - дату, номери договорів, кількість цінних паперів, що були предметом договору, ціну цінних паперів в перерахунку за 1 штуку без розкриття інформації з обмеженим доступом.

Листами від 13- 20.08.2018 № 5729/01/18, № 0211, № 76, № 1/99, № 18/08/20-01 та №10/02/25231 Публічне акціонерне товариство «Українська біржа», Приватне акціонерне товариство «Фондова біржа «ПФТС», Приватне акціонерне товариство «Фондова біржа «Іннекс», Приватне акціонерне товариство «Українська міжбанківська валютна біржа» та Приватне акціонерне товариство «Фондова біржа «Перспектива» на запит від 08.08.2018 повідомили, що цінні папери ПАТ «ЗНВКІФ «ІННОВАЦІЯ» не включались у їх біржові списки, біржові контракти з цінними паперами ПАТ «ЗНВКІФ «ІННОВАЦІЯ» відповідно у січні 2018 року не укладались.

Листом від 17.08.2018 № 10/02/25231 Нацкомісія на запит від 08.08.2018 повідомила про надання інформації щодо виконаних договорів, предметом яких були цінні папери ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» за період січень 2018 року (у вигляді таблиці).

Не погоджуючись з рішенням відповідача щодо заборони торгівлі цінними паперами, позивачі звернулись до суду з позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що оскаржуване рішення Нацкомісії не відповідає критеріям чіткості, зрозумілості індивідуального акта, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку суб`єктом (емітентом) виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

11. У касаційній скарзі Нацкомісія посилається на помилковість висновків судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для прийняття нею оскаржуваного у цій справі рішення.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

12. Верховний Суд, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, виходить із наступного.

13. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

14. Повноваження Нацкомісії у спірних правовідносинах визначені, зокрема Законом України від 30.10.1996 № 448/96-ВР «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (тут і далі - Закон № 448/96-ВР, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який визначає правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні.

15. Відповідно до статті 2 Закону № 448/96-ВР державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється, зокрема, з метою створення умов для ефективної мобілізації та розміщення учасниками ринку цінних паперів фінансових ресурсів з урахуванням інтересів суспільства; гарантування прав власності на цінні папери; захисту прав учасників фондового ринку; контролю за прозорістю та відкритістю ринку цінних паперів.

16. Згідно з частиною першою статті 5 Закону № 448/96-ВР державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.

17. Частиною першою статті 7 Закону № 448/96-ВР передбачено, що до основних завдань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку відноситься: 1) формування та забезпечення реалізації єдиної державної політики щодо розвитку та функціонування ринку цінних паперів та їх похідних в Україні, сприяння адаптації національного ринку цінних паперів до міжнародних стандартів; 2) координація діяльності державних органів з питань функціонування в Україні ринку цінних паперів та їх похідних; 3) здійснення державного регулювання та контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних на території України, а також у сфері спільного інвестування; 4) захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень; 5) сприяння розвитку ринку цінних паперів; 6) узагальнення практики застосування законодавства України з питань випуску та обігу цінних паперів в Україні, розроблення пропозицій щодо його вдосконалення.

18. Повноваження Нацкомісії визначені у статті 8 Закону № 448/96-ВР, відповідно до пункту 16-3 якої вона має право відкладати або забороняти торгівлю цінними паперами, якщо Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку на основі достатніх підстав, підтверджених відповідними документами, вважає, що емітент перебуває в ситуації, коли подальший обіг цінних паперів такого емітента порушуватиме права інвесторів.

19. Отже, Нацкомісія є органом, що здійснює державне регулювання ринку цінних паперів, та органом, уповноваженим приймати рішення щодо заборони торгівлі цінними паперами. При цьому визначальним аспектом для прийняття рішення про заборону торгівлю цінними паперами є наявність достатніх підстав, які підтверджуються відповідними документами.

20. Суди, встановивши, що оскаржуване рішення від 15.03.2018 № 157, у порушення вимог пункту 16-3 статті 8 Закону № 448/96-ВР, прийнято за відсутності достатніх підстав, підтверджених відповідними документами, які б підтверджували факт перебування емітента ПАТ «ЗНВКІФ «Інновація» у ситуації, коли подальший обіг цінних паперів такого емітента порушуватиме права інвесторів, дійшли правильного висновку про наявність підстав для його скасування.

21. При цьому суди врахували, що відповідачем не надано і суду доказів, які б підтверджували наявність підстав для прийняття оскаржуваного рішення; доказів, які б підтверджували, що Нацкомісія до прийняття рішення зверталася з метою отримання документів, інформації від державних органів, учасників фондового ринку або будь-яких інших фізичних чи юридичних осіб, яким можуть бути відомі обставини, пов`язані з предметом перевірки, зокрема із відповідними запитами до фіскальних та правоохоронних органів щодо наявності кримінальних ризиків в операціях з визначеними цінними паперами, до прийняття оскаржуваного рішення.

22. Відповідно до частин першої-третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

23. Зазначеним вимогам оскаржувані судові рішення у цій справі відповідають, а доводи відповідача, викладені у касаційній скарзі, не спростовують правильність висновків судів попередніх інстанцій.

24. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

25. За правилами частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.01.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 07.11.2019 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

Суддя-доповідач А.І. Рибачук

Судді: Л.Л. Мороз

А.Ю. Бучик

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення12.04.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу103944036
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання ринків фінансових послуг, з них операцій із цінними паперами

Судовий реєстр по справі —0440/7160/18

Постанова від 12.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 16.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 22.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Саприкіна І.В.

Ухвала від 21.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 07.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Постанова від 07.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 09.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 13.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні