ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Провадження № 22-ц/803/323/22 Справа № 203/4682/17 Суддя у 1-й інстанції - Казак С. Ю. Суддя у 2-й інстанції - Єлізаренко І. А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 квітня 2022 року м. Дніпро
Колегія суддів судової палати у цивільних справах Дніпровського апеляційного суду у складі:
головуючого судді Єлізаренко І.А.
суддів Красвітної Т.П., Свистунової О.В.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Кіровського районного суду м.Дніпропетровська від 23 лютого 2018 року у справі за позовом Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м.Дніпрі ради до ОСОБА_1 про стягнення незаконно отриманих сум щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам, -
В С Т А Н О В И Л А:
У грудні 2017 року року Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м.Дніпрі ради звернулися до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення незаконно отриманих сум щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам.
В обґрунтування позовних вимог Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м.Дніпрі ради посилалися на те, що відповідно до за заяви ОСОБА_1 від 25 листолпада 2014 року останньому, згідно "Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг", було призначено щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з 25 листопада 2014 року. За заявами відповідача щодо переоформлення допомоги, допомога призначалась також з 25 травня 2015 року, 02 лютого 2016 року, 25 травня 2016 року, 26 вересня 2016 року. ОСОБА_1 був ознайомлений з п.6 вказаного Порядку та відповідальність за надання недостовірних даних, наданих для призначення допомоги і обов`язок повідомляти органи, що її призначають про зміну всіх обставин, які впливають на виплату грошової допомоги. Під час проведення планової ревізії в Управлінні Східним офісом Держаудитслужби виплати грошової допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території, було встановлено факт подання відповідачем недостовірних даних при оформленні допомоги, а саме: не повідомлено про належність його дружині ОСОБА_2 на праві власності 1/6 частини квартири АДРЕСА_1 . В період з 25 листопада 2014 року по 25 березня 2017 року з державного бюджету відповідачу була надміру перерахована щомісячна адресна допомога в розмірі 43695 грн. 14 коп., яка відповідачем до теперішнього часу не повернута. На підставі викладеного Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м.Дніпрі ради просили суд стягнути з відповідача безпідставно отриману допомогу в сумі 43695 грн. 14 коп. та покласти на відповідача судові витрати у справі.
Рішенням Кіровського районного суду м. Дніпропетровська від 23 лютого 2018 року задоволено позовні вимоги Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м.Дніпрі ради. Стягнуто з відповідача ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м.Дніпрі ради (49101, м.Дніпро, вул.В.Антоновича,30/32, р/р 35412018144414 в ГУ ДКСУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 03192460, МФО 805012) безпідставно отриману щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам в розмірі 43695 грн. 14 коп. Стягнуто з відповідача ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м.Дніпрі ради (49101, м.Дніпро, вул.В.Антоновича,30/32, р/р 35412018144414 в ГУ ДКСУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 03192460, МФО 805012) судовий збір в сумі 1600 грн.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить рішення суду від 23 лютого 2018 року скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м.Дніпрі ради, посилаючись на невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, порушення судом норм матеріального та процесуального права.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, рішення суду залишити без змін, посилаючись на його законність та обгрунтованість.
Перевіривши матеріали справи, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та заявлених позовних вимог, колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення з наступних підстав.
Відповідно до частини 13 статті 7 ЦПК України, розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до ст.ст.12, 81 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до вимог частини 1 статті 367 ЦПК України під час розгляду справи в апеляційному порядку суд переглядає справу за наявними і ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно з частини 1 статті 368 ЦПК України, справа розглядається судом апеляційної інстанції за правилами, встановленими для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, з особливостями, встановленими цією главою.
Відповідно до п.1 "Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №505 від 01 жовтня 2014 року, цей Порядок визначає механізм надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Згідно п. 2 Порядку, грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, (районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад, з дня звернення за її призначенням і виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців.
Грошова допомога виплачується шляхом перерахування на поточний рахунок, відкритий відповідно до цього Порядку безоплатно в установі уповноваженого банку.
Відповідно до ст.1 Закону України від 20 жовтня 2014 року "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець, або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Статтею 4 зазначеного Закону визначено, що підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, на момент їх виникнення.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" підставою для скасування дії довідки про взяття на облік ВПО та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є подання завідомо недостовірних відомостей.
Відповідно до п.6 Порядку, грошова допомога не призначається у разі, коли будь - хто з членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
Механізм надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг визначений Порядком № 505.
Згідно з пунктом 2 Порядку № 505 в редакції, чинній на час первинного звернення відповідача із заявою для призначення щомісячної адресної допомоги, грошова допомога надається громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають на території України і переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції (далі - особа, яка переміщується), а також стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, структурних підрозділах з питань соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням та виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців. Порядок ведення обліку осіб, які переміщуються, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Для отримання грошової допомоги уповноважений представник сім`ї звертається до уповноваженого органу за фактичним місцем проживання (перебування) з відповідною заявою та пред`являє паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу, та довідки всіх членів сім`ї про взяття на облік осіб, які переміщуються. У заяві зазначаються такі відомості про всіх членів сім`ї, які претендують на отримання грошової допомоги: прізвище, ім`я та по батькові; число, місяць, рік народження; серія, номер паспорта громадянина України, ким і коли виданий, для іноземців або осіб без громадянства - серія, номер паспортного документа та посвідки на постійне проживання; реєстраційний номер облікової картки платника податків (не зазначається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному органу державної фіскальної служби і мають відмітку в паспорті); зареєстроване та фактичне місце проживання (перебування); реквізити рахунка уповноваженого представника сім`ї в уповноваженому банку, на який перераховуватиметься грошова допомога; наявність у будь-кого з членів сім`ї у володінні житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції; наявність у володінні всіх членів сім`ї транспортних засобів (механізмів), що підлягають державній реєстрації та обліку в Державтоінспекції (із зазначенням строку експлуатації з дати випуску); наявність у будь-кого з членів сім`ї на депозитному банківському рахунку коштів у розмірі, що перевищує 10-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб; місце роботи осіб працездатного віку та час, з якого особа там працює. До заяви додається копія свідоцтва про одруження, копії свідоцтв про народження дітей та письмова згода довільної форми про виплату грошової допомоги уповноваженому представнику сім`ї від інших членів сім`ї та згода на обробку персональних даних (пункт 5 Порядку № 505 в редакції, чинній на час первинного звернення відповідача із заявою для призначення щомісячної адресної допомоги).
Згідно з пунктом 10 Порядку № 505 уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.
Отже, питання щодо призначення особі грошової допомоги, передбаченої Порядком № 505, вирішується уповноваженим органом, який зобов`язаний перевірити надані такою особою документи та на їх підставі прийняти відповідне рішення.
Виплата допомоги обмежена строком до шести місяців, але у випадку прийняття уповноваженим органом рішення на такий строк, цей орган не звільняється від обов`язку перевіряти та контролювати правомірність здійснення виплат призначеної допомоги.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 505 в редакції, чинній на час первинного звернення відповідача із заявою для призначення допомоги, грошова допомога не призначається у разі, коли: будь-хто з членів сім`ї має у володінні житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції; у володінні сім`ї є два або більше транспортних засобів (механізмів), що підлягають державній реєстрації та обліку в Державтоінспекції (автобусів, вантажних та легкових автомобілів). При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані чи придбані на пільгових умовах через уповноважені органи, а також транспортні засоби вітчизняного виробництва, які перебувають в експлуатації протягом більш як 10 років з дати випуску, та інші транспортні засоби, що перебувають в експлуатації протягом більш як 15 років з дати випуску; будь-хто з членів сім`ї має на депозитному банківському рахунку кошти у сумі, що перевищує 10-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
В подальшому зазначена правова норма неодноразово змінювалася.
Зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 року№ 212 внесено зміни до Порядку № 505, згідно з якими грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції.
Постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 року №370 внесено доповнення до пункту 6 Порядку № 505 та зазначено, що грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 04 липня 2017 року №453 з переліку членів сім`ї виключено сім`ї, до складу яких входять військовослужбовці з числа внутрішньо переміщених осіб, які захищають незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції.
Згідно п. 11 Порядку, уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня настання таких обставин.
Суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім`ї на вимогу уповноваженого органу.
У разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються у судовому порядку (п.11 Порядку).
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
З матеріалів справи вбачається, відповідно до довідки №1202000670 від 25 листопада 2014 року відповідач ОСОБА_1 був взятий на облік, як внутрішньо переміщена особа (а.с.10).
За заявою відповідача останньому було призначено щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з 25 листопада 2014 року (а.с.11, 12).
В подальшому за заявами відповідача ОСОБА_1 щодо переоформлення допомоги, допомога призначалась з 25 травня 2015 року, 02 лютого 2016 року, 25 травня 2016 року, 26 вересня 2016 року (а.с.14, 15, 18, 21, 24).
Під час проведення перевірки планової ревізії в Управлінні Східним офісом Держаудитслужби виплати грошової допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території, було встановлено факт подання відповідачем ОСОБА_1 недостовірних даних при оформленні допомоги, а саме: не повідомлено про належність його дружині ОСОБА_2 на праві власності 1/6 частини квартири АДРЕСА_1 , право власності на яку було зареєстровано за дружиною відповідача 20 червня 2014 року на підставі свідоцтва про право на спадщину від тієї ж дати (а.с.26, 27).
Листом Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м.Дніпрі ради просили ОСОБА_1 повернути надміру виплачену державну допомогу переміщеним особам на проживання за період з 25 листопада 2017 року по 25 березня 2017 року у сумі 43695 грн. 14 коп. (а.с.29, 30).
Вказана вимога відповідачем не виконана.
Враховуючи, що на момент звернення до позивача із заявою про призначення допомоги відповідач ОСОБА_1 не повідомив про належність його дружині на праві власності нерухомого майна, внаслідок чого він відповідно до п.6 зазначеного вище Порядку не мав права на отримання відповідної допомоги, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про необхідність стягнення з відповідача ОСОБА_1 на користь Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м.Дніпрі ради безпідставно отриманої щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам за період з 25 листопада 2014 року по 25 березня 2017 року в сумі 43695 грн. 14 коп.
Доводи апеляційної скарги про недоведеність позовних вимог позивача, відсутність підстав для стягнення з відповідача вказаної суми державної допомоги є безпідставними та спростовуються наявними в матеріалах справи доказами.
Доводи апеляційної скарги стосовно незаконності та необґрунтованості рішення суду є необґрунтованими.
Приведені в апеляційній скарзі інші доводи зводяться до тлумачення діючого законодавства, незгоди з рішенням суду, переоцінки висновків рішення суду та не спростовують правильність рішення суду першої інстанції.
Будь-яких інших доказів, що спростовують правильність рішення суду в апеляційній скарзі не наведено, тому рішення суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 367, 368, 374, 375, 381, 382, 384 ЦПК України, колегія суддів
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Кіровського районного суду м.Дніпропетровська від 23 лютого 2018 року - залишити без змін.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь держави судовий збір за звернення з апеляційною скаргою на рішення Кіровського районного суду м.Дніпропетровська від 23 лютого 2018 року у розмірі 2 400 грн., який було відстрочено ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 11 січня 2022 року до ухвалення апеляційним судом судового рішення у справі.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 14 квітня 2022 року.
Головуючий суддя І.А.Єлізаренко
Судді Т.П.Красвітна
О.В.Свистунова
Суд | Дніпровський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 103954621 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Дніпровський апеляційний суд
Єлізаренко І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні