ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 квітня 2022 року Справа № 160/3914/20
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Ніколайчук С.В.,
розглянувши у спрощеному позовному провадженні позовну заяву головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (вул. Короленка, буд. 4, м. Дніпро, 49600, код ЄДРПОУ 38598371) до комунального закладу "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області" (вул.Мкртумова, 8а, смт. Новомиколаївка, Верхньодніпровський район, Дніпропетровська область, 51653, код ЄДРПОУ 26372704) про застосування заходів реагування,-
ВСТАНОВИВ:
10.04.2020 року головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до комунального закладу "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області", у якій позивач просить:
- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме будівлі школи за адресою: вул.Мкртумова, 8а, смт. Новомиколаївка, Верхньодніпровський район, Дніпропетровська область, 51653 комунального закладу "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області" (код ЄДРПОУ 26372704), до повного усунення порушень;
- встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єкта, а саме: будівлі школи за адресою: вул.Мкртумова, 8а, смт. Новомиколаївка, Верхньодніпровський район, Дніпропетровська область, 51653 комунального закладу "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області" (код ЄДРПОУ 26372704), до повного усунення порушень.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що під час проведення позапланової перевірки відповідача щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту до комунального закладу "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області" за адресою: вул.Мкртумова, 8а, смт. Новомиколаївка, Верхньодніпровський район, Дніпропетровська область, 51653, були виявлені порушення пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту у зв`язку з чим позивач вважає, що подальша експлуатація об`єкта з зазначеними порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а відтак, до відповідача повинні бути застосовані заходи реагування відповідно до заявленої позовної заяви.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2020 року відкрито провадження в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2020 року зупинено провадження в адміністративній справі № 160/3914/20 за позовною заявою головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (вул. Короленка, буд. 4, м. Дніпро, 49600, код ЄДРПОУ 38598371) до комунального закладу "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області" (вул.Мкртумова, 8а, смт. Новомиколаївка, Верхньодніпровський район, Дніпропетровська область, 51653, код ЄДРПОУ 26372704) про застосування заходів реагування - до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів (карантину).
10 лютого 2022 року представником позивача надано до суду клопотання про поновлення провадження у справі № 160/3914/20, яке обґрунтовано тим, що актом перевірки, щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту від 23.02.2021 № 24 встановлено, що порушення, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей - не виконані, тобто, обставини які стали підставою для звернення позивача до суду щодо застосування заходів реагування не перестали існувати.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року поновлено провадження у справі.
Копія ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2020 року отримана представником відповідач 28.04.2020 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням, проте, станом на день прийняття рішення відповідач правом на надання відзиву не скористався.
В силу ч. 4 ст. 124, ч. 8 ст.126 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає відповідача належним чином повідомленим про можливість подання відзиву у зазначені строки та належним чином повідомленим про судовий розгляд справи.
Відповідачем, на виконання ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України, не було надіслано до суду письмового відзиву на адміністративний позов та не було повідомлено про поважність причин ненадання відзиву.
Відповідно до ч. 6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.
На підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 16.12.2019 року № 245 та наказу від 16.12.2019 року № 451 головним управлінням Державної служби з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області у період з 28.12.2019 року по 11.01.2020 року проведено позапланову перевірку щодо додержання вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту комунального закладу "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області".
За результатами перевірки складено акт від 11.01.202 року № 12, відповідно до якого встановлені порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Головним управлінням Державної служби з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області у період з 10.02.2021 року по 23.02.2021 року проведено позапланову перевірку щодо додержання вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту комунального закладу "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області".
За результатами перевірки складено акт від 23.02.2021 року № 24, відповідно до якого встановлені порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:
- п. 2.1 зовнішній протипожежний водопровід на території КЗ "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області" не відповідає таким вимогам, а саме: не проведено випробування не працездатність мережу системи зовнішнього протипожежного водопроводу (на якій установлено пожежний гідрант) на тиск та витрату води з оформленням акту ;
- п. 2. 37 допущено захаращення шляхів евакуації на 1-мі поверсі правого крила сходової клітки будівлі КЗ "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області" меблями, обладнаннями та різними матеріалами;
- ст. 20 працівники не забезпечені відповідно до законодавства засобами індивідуального захисту, а саме: протигазами (типу ГП-7, ГП-9) в кількості відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України № 1200 від 19.08.20002 року.
Копія акта отримано керівником директором КЗ "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області", що підтверджується матеріалами справи.
Не відповідність технічного стану пожежних кранів та гідрантів, водойм призводить до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
При захаращенні шляхів евакуації сторонніми предметами, може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відсутність або невідповідність засобів індивідуального захисту призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.
Відсутність належного утримання, використання захисної споруди цивільного захисту призведе до ураження працюючого персоналу небезпечними факторами, що може збільшити кількість летальних випадків.
Позивач вважає, що подальша експлуатація об`єкту КЗ "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області" із вищезазначеними порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що і стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року № 877-V (надалі за текстом - Закон № 877-V).
Відповідно до частини 4 статті 4 Закону № 877-V виключно законами встановлюються санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Згідно з ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, зокрема, належить: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у ст.65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
З системного аналізу вищенаведених правових норм вбачається, що головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області як орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноважений здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Частиною 1 статті 68 Кодексу цивільного захисту України на посадових осіб центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог покладено обов`язок щодо застосування санкцій, визначених законом.
Частиною 2 названої статті Кодексу цивільного захисту України установлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
За змістом частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засортних засобів.
Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З матеріалів справи вбачається, що під час проведення перевірки було виявлено ряд порушень правил техногенної і пожежної безпеки, які зазначені в акті перевірки від 23.02.2021 року № 24.
Так, вказаним актом встановлено ряд порушень, допущених відповідачем у сфері пожежної та техногенної безпеки, а також цивільного захисту, серед яких, зокрема, відсутність схеми підключення електрощиту, не належне утримання автоматичної сигналізації, відсутність первинних засобів пожежогасіння та не відповідність їхнього технічного стану, не проведення інструктажу з питань пожежної безпеки, відсутність або не відповідність планів (схем) евакуації людей на випадок пожежі, відсутність автоматичної пожежної сигналізації, не відповідність технічного стану кранів та гідрантів, не проведення ідентифікації об`єкта господарської діяльності , відсутність навчання з питань цивільного захисту, відсутність засобів індивідуального захисту .
На переконання суду, сукупність виявлених в ході позапланової перевірки порушень створюють реальну загрозу для життя і здоров`я людей, які працюють та постійно знаходяться на таких об`єктах.
При цьому, відповідачем не надано суду доказів повного усунення виявлених порушень у сфері пожежної безпеки та цивільного захисту, які зафіксовані в акті перевірки від 23.02.2021 року № 24.
Слід зазначити, що заявлені позивачем позовні вимоги відповідають основним засадам дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів особи і цілям, на досягнення яких вони спрямовані, оскільки заявлені в інтересах людей, що знаходяться (перебувають) у такому об`єкті, для забезпечення їх життю і здоров`ю та уникненню можливих несприятливих наслідків.
Таким чином, у разі не застосування заходів реагування у вигляді повного вигляді повного зупинення експлуатації будівлі установи до повного усунення порушень, при виникненні екстреної ситуації створиться реальна загроза для життя та здоров`я людей, які будуть знаходитись на такому (таких) об`єкті (ах), у зв`язку з чим суд зробив висновок, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Слід відмітити, що відповідач у разі усунення порушень зазначених в акті перевірки від 23.02.2021 року № 24, має право звернутися до суду із позовом про скасування заходів реагування.
При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз (ч. 2 ст. 139).
В даному випадку такі витрати відсутні, судові витрати стягненню не підлягають.
У зв`язку з введенням воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 року «Про введення воєнного стану в Україні» та внесенням змін до Указу Президента від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб, розгляд справи здійснено 21.04.2022 року.
Керуючись ст. ст. 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (вул. Короленка, буд. 4, м. Дніпро, 49600, код ЄДРПОУ 38598371) до комунального закладу "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області" (вул.Мкртумова, 8а, смт. Новомиколаївка, Верхньодніпровський район, Дніпропетровська область, 51653, код ЄДРПОУ 26372704) про застосування заходів реагування - задоволити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме будівлі школи за адресою: вул.Мкртумова, 8а, смт. Новомиколаївка, Верхньодніпровський район, Дніпропетровська область, 51653 комунального закладу "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області" (код ЄДРПОУ 26372704), до повного усунення порушень;
Встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єкта, а саме: будівлі школи за адресою: вул.Мкртумова, 8а, смт. Новомиколаївка, Верхньодніпровський район, Дніпропетровська область, 51653 комунального закладу "Новомиколаївська середня загальноосвітня школа №2 І-ІІІ ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області" (код ЄДРПОУ 26372704), до повного усунення порушень.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя С.В. Ніколайчук
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104036382 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні