Рішення
від 19.04.2022 по справі 440/18521/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 квітня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/18521/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області пров якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 грудня 2021 року № 88405 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку,

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20 грудня 2021 року № 91079 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку,

- зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платників податку.

В обґрунтування заявлених вимог зазначено, що оскаржуване рішення не містить обґрунтованих підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до Критеріїв ризиковості платників податку, а саме не зазначено згідно якої наявної податкової інформації ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платників податків, та не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій позивача з посиланнями на відповідні документи.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 січня 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.

04 лютого 2022 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив ГУ ДПС у Полтавській області на позов. У відзиві відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, вказуючи на правомірність оскаржуваного рішення, стверджуючи, що ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" неспростована інформація щодо участі у схемі формування, використання та розповсюдження ймовірно ризикових сум ПДВ.

Відповідно до частини другої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

Судом встановлено, що ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" (код ЄДРПОУ 44169189) зареєстровано як юридична особа 27 травня 2021 року, номер запису 1009577020000010002.

08 грудня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення № 88405, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. В графі податкова інформація зазначено "Участь у схемах формування, використання та розповсюдження ймовірно ризикового податкового кредиту".

10 грудня 2021 року ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" подано до ГУ ДПС у Полтавській області в електронній формі засобами електронного зв`язку інформацію, у формі повідомлення про надання інформації №1 та лист-пояснення за вих. №43-21.

Також ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" подано до ГУ ДПС у Полтавській області копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку:

- Контракт №PA/ATL-0921 від 08 вересня 2021 року,

- Контракт №EVER/ATL/TOOL-22 від 08 жовтня 2021 року,

- Контракт №JVC/ATL-1210 від 12 жовтня 2021 року,

- Контракт №ATL-09-2021 від 08 вересня 2021 року,

- Контракт №PE/ATL/21-22 від 18 жовтня 2021 року,

- Контракт №XIN/ATL/21-22 від 08 вересня 2021 року,

- COMERCIAL INVOICE,

- Митні декларації,

- PACKING LIST.

20 грудня 2021 року відбулося засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області, яке оформлено протоколом №245.

Згідно Витягу з протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 20 грудня 2021 року № 245 заступник начальника управління-начальник відділу моніторингу операцій та ризиків, роботи з ризиками управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ОСОБА_1 довела до відома присутніх, що ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД": "... засновник та керівник підприємства ОСОБА_2 , який являється засновником, керівником та/або головним бухгалтером 9 СГД в Харківській, Луганській, Донецькій, Полтавській областях та в м.Києві, один з яких 09 грудня 2020 року внесено до журналу ризикових по пункту 8 Критеріїв ризиковості, а саме ТОВ "Дельта-Лаин". Згідно з податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків з фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за III квартал 2021 року, кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату, становить - у липні-вересні 2021 року - 0 осіб. 18 жовтня 2021 року подано повідомлення про прийняття на роботу 5 найманих працівників. Реалізація придбаних товарів платником не здійснювалась. Листом ДПС України від 08 грудня 2021 року № 27198/7/99-00-18-01-01-07 з метою упередження фактів формування "сумнівних" операцій з ПДВ ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" доведено в категорію "вигодонабувач". Платником в повідомленні за формою 20-ОПП відображено наявність складських приміщень, однак до копій документів надано лише контракти ЗЕД та ВМД/інвойси.

У зв`язку із відсутністю підтвердження щодо складських приміщень в користуванні платника та негативною податковою історією засновника та керівника підприємства ОСОБА_2 , прийнято рішення про відповідність ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість".

20 грудня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення № 91079, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. В графі податкова інформація зазначено "Неспростована інформація щодо участі у схемі формування, використання та розповсюдження ймовірно ризикового податкового кредиту".

Не погоджуючись із рішенням від 08 грудня 2021 року № 88405 та від 20 грудня 2021 року № 91079, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Суд, визначаючись щодо заявлених вимог по суті, виходить з того, що відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За приписами пункту 201.7 статті 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /в редакції на момент виникнення спірних правовідносин/ (Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Додатком 1 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово - господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених Порядком №1165 та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

За змістом пункту 40 Порядку № 1165 засідання комісії контролюючого органу є правомочним за умови присутності на ньому не менше двох третин її затвердженого персонального складу.

Засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.

Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.

Ведення обліку матеріалів щодо роботи комісії контролюючого органу здійснюється секретарем такої комісії.

Присутній на засіданні комісії контролюючого органу член комісії, який не згоден з рішенням комісії або утримався від голосування, повинен викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до матеріалів засідання такої комісії.

Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років (пункт 43 Порядку №1165).

Згідно пункту 44 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Відповідно до пункту 46 Порядку №1165 у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

У додатку 4 до Порядку №1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Відповідно частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Верховний суд у постановах від 16 грудня 2020 року у справі №340/474/20, від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20 та у справі №640/10988/20 зауважив, що при вирішенні спорів такої категорії (щодо оскарження рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку) суди попередніх інстанцій з огляду на правове регулювання характер цих відносин мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Також у постановах від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20 та у справі №640/10988/20 вказано, що у затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності або з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.

У формі рішенні вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Верховний Суд зауважив, що навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте не виконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком №1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.

Судом встановлено, що у рішенні від 08 грудня 2021 року № 88405, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, підставою його прийняття зазначено в графі податкова інформація "Участь у схемах формування, використання та розповсюдження ймовірно ризикового податкового кредиту".

У рішенні від 20 грудня 2021 року № 91079, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, підставою його прийняття зазначено в графі податкова інформація "Неспростовано податкову інформацію щодо участі у формуванні, використанні та розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту".

Із вказаних рішень не простежуються конкретні підстави відповідності ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, адже у них не зазначено яка саме податкова інформація наявна у контролюючих органів, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Також невідомо, щодо яких податкових накладних/розрахунку коригування встановлено таку інформацію.

У свою чергу, судом також досліджено протоколи засідань Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 08 грудня 2021 року № 236 та від 20 грудня 2021 року № 245.

Згідно вищевказаних протоколів судом встановлено наступне:

- приймаючи рішення від 08 грудня 2021 року № 88405, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, Комісія виходила із того, що: "Відповідно до даних ІТС "Податковий блок", проведена інвентаризація даного платника щодо аналізу зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, показників співвідношення сплати платежів до бюджету відносно обсягів реалізації товарів, наявності задекларованих об`єктів оподаткування для можливості здійснення господарської діяльності, відомостей про задекларовані орендовані або власні приміщення, виробничі потужності, земельні ділянки, подану звітність в частині найманих працівників, податкової історії засновника, а також здійснений аналіз інформації щодо ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД", який був доведений до відпрацювання, відповідно до наказу ДФС України від 28 липня 2021 року № 543";

- приймаючи рішення від 20 грудня 2021 року № 91079, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, Комісія виходила із того, що: "... засновник та керівник підприємства ОСОБА_2 , який являється засновником, керівником та/або головним бухгалтером 9 СГД в Харківській, Луганській, Донецькій, Полтавській областях та в м.Києві, один з яких 09 грудня 2020 року внесено до журналу ризикових по пункту 8 Критеріїв ризиковості, а саме ТОВ "Дельта-Лаин". Згідно з податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків з фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за III квартал 2021 року, кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату, становить - у липні-вересні 2021 року - 0 осіб. 18 жовтня 2021 року подано повідомлення про прийняття на роботу 5 найманих працівників. Реалізація придбаних товарів платником не здійснювалась. Листом ДПС України від 08 грудня 2021 року № 27198/7/99-00-18-01-01-07 з метою упередження фактів формування "сумнівних" операцій з ПДВ ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" доведено в категорію "вигодонабувач". Платником в повідомленні за формою 20-ОПП відображено наявність складських приміщень, однак до копій документів надано лише контракти ЗЕД та ВМД/інвойси.

У зв`язку із відсутністю підтвердження щодо складських приміщень в користуванні платника та негативною податковою історією засновника та керівника підприємства ОСОБА_2 , прийнято рішення про відповідність ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість".

Однак, на переконання суду, вищевказані посилання Комісії не можуть безпосередньо вказувати на наявність ознак ризиковості здійснення операцій, що зумовило включення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Так, під час розгляду справи, контролюючим органом не спростовано наявність у позивача належних первинних документів, фізичних і технічних можливостей для здійснення операцій з придбання та подальшого постачання товарів, а також не спростовано наявність зв`язку між фактом придбання такого товару і подальшою господарською діяльністю позивача, що, в свою чергу, є обов`язковою умовою підтвердження реальності здійснення господарських операцій.

Крім того, посилання Комісії на негативну історію засновника та керівника підприємства ОСОБА_2 , без відповідних вироків, податкових повідомлень-рішень відносно створених ним товариств, самі по собі не можуть свідчити про участь позивача у схемі формування, використання та розповсюдження ризикового податкового кредиту та пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків.

Стосовно тверджень відповідача, що ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" в повідомленні за формою 20-ОПП відображено наявність складських приміщень, однак до копій документів надано лише контракти ЗЕД та ВМД/інвойсиь, суд зазначає, що надання таких документів не вимагалось відповідачем при винесенні рішення від 08 грудня 2021 року № 88405.

Варто також зазначити, що в ході розгляду справи відповідачем не спростовано використання ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" складських приміщень.

Фактично висновки Комісії побудовані на припущеннях та відсутності документів, які не були витребувані, однак, як вважали члени Комісії повинні були бути надані.

Варто також зазначити, що підставою для віднесення платника податку до пункту 8 Критеріїв ризикової платника податку є наявна податкова інформація, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, однак, як випливає із протоколу засідання Комісії № 236 від 08 грудня 2021 року відсутні відомості щодо поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, складених за результатами здійснення господарської операції.

Посилання відповідача на наявну в базах даних ДПС України податкову інформацію, яка стала відома відповідачу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування не приймається судом до уваги.

Однак суд зазначає, що відповідач повинен обґрунтувати суду на підставі якої інформації Комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази на підтвердження вказаних обставин, у свою чергу прийняття необґрунтованого рішення порушує права та охоронювані законом інтереси позивача, оскільки фактично позбавляє можливості належним чином проводити свою господарську діяльність.

Суд зауважує, що Комісія під час прийняття рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості повинна також враховувати наслідки для платника податків від такого рішення, а саме зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування (пункт 6 Порядку № 1165).

А тому, приймаючи рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості, Комісія повинна враховувати, що визначає таку ризиковість не будь-яка інформація, а інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, щодо здійснення конкретної господарської операції.

Судом в межах даної справи не досліджуються взаємовідносини позивача та його контрагентами, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Суд також зазначає, що для належного захисту прав позивача, порушеним рішеннями від 08.12.2021 № 88405 та від 20.12.2021 № 91079 про відповідність ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, окрім скасування вказаних рішень, необхідно також зобов`язати ГУ ДПС у Полтавській області виключити ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Наведене також знаходить нормативне закріплення у пункті 6 Порядку № 1165.

Згідно вимог частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 241-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" (код ЄДРПОУ 44169189, вул. Котляревського, 1/27, м. Полтава) до Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192, вул. Європейська, 4, м. Полтава) про визнати протиправним та скасувати рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 грудня 2021 року № 88405 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20 грудня 2021 року № 91079 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платників податку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3632 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.О. Удовіченко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104040677
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/18521/21

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 26.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 19.04.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні