ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 грудня 2022 р. Справа № 440/18521/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Спаскіна О.А.,
Суддів: Любчич Л.В. , П`янової Я.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.04.2022, головуючий суддя І інстанції: С.О. Удовіченко, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, по справі № 440/18521/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД"
до Головного управління ДПС у Полтавській області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД", звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 грудня 2021 року № 88405 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку,
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20 грудня 2021 року № 91079 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку,
- зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платників податку.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2022 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 грудня 2021 року № 88405 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20 грудня 2021 року № 91079 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платників податку.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3632 грн.
Головне управління ДПС у Полтавській області , не погодившись з даним рішенням суду, подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що приймаючи зазначене рішення суд першої інстанції дійшов до помилкових висновків, які призвели до неправильного вирішення справи, неповно з`ясував всі обставини справи, що мають значення при вирішенні спору, невірно застосував до спірних правовідносин вимоги матеріального та процесуального права.
Відповідно до ч. 1ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" (код ЄДРПОУ 44169189) зареєстровано як юридична особа 27 травня 2021 року, номер запису 1009577020000010002.
08 грудня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення № 88405, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. В графі податкова інформація зазначено "Участь у схемах формування, використання та розповсюдження ймовірно ризикового податкового кредиту".
10 грудня 2021 року ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" подано до ГУ ДПС у Полтавській області в електронній формі засобами електронного зв`язку інформацію, у формі повідомлення про надання інформації №1 та лист-пояснення за вих. №43-21.
Також ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" подано до ГУ ДПС у Полтавській області копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку:
- Контракт №PA/ATL-0921 від 08 вересня 2021 року,
- Контракт №EVER/ATL/TOOL-22 від 08 жовтня 2021 року,
- Контракт №JVC/ATL-1210 від 12 жовтня 2021 року,
- Контракт №ATL-09-2021 від 08 вересня 2021 року,
- Контракт №PE/ATL/21-22 від 18 жовтня 2021 року,
- Контракт №XIN/ATL/21-22 від 08 вересня 2021 року,
- COMERCIAL INVOICE,
- Митні декларації,
- PACKING LIST.
20 грудня 2021 року відбулося засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області, яке оформлено протоколом №245.
Згідно Витягу з протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 20 грудня 2021 року № 245 заступник начальника управління-начальник відділу моніторингу операцій та ризиків, роботи з ризиками управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ОСОБА_1 довела до відома присутніх, що ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД":"... засновник та керівник підприємства ОСОБА_2 , який являється засновником, керівником та/або головним бухгалтером 9 СГД в Харківській, Луганській, Донецькій, Полтавській областях та в м.Києві, один з яких 09 грудня 2020 року внесено до журналу ризикових по пункту 8 Критеріїв ризиковості, а саме ТОВ "Дельта-Лаин". Згідно з податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків з фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за III квартал 2021 року, кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату, становить - у липні-вересні 2021 року - 0 осіб. 18 жовтня 2021 року подано повідомлення про прийняття на роботу 5 найманих працівників. Реалізація придбаних товарів платником не здійснювалась. Листом ДПС України від 08 грудня 2021 року № 27198/7/99-00-18-01-01-07 з метою упередження фактів формування "сумнівних" операцій з ПДВ ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" доведено в категорію "вигодонабувач". Платником в повідомленні за формою 20-ОПП відображено наявність складських приміщень, однак до копій документів надано лише контракти ЗЕД та ВМД/інвойси.
У зв`язку із відсутністю підтвердження щодо складських приміщень в користуванні платника та негативною податковою історією засновника та керівника підприємства ОСОБА_2 , прийнято рішення про відповідність ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість".
20 грудня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення № 91079, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. В графі податкова інформація зазначено "Неспростована інформація щодо участі у схемі формування, використання та розповсюдження ймовірно ризикового податкового кредиту".
Не погоджуючись із рішенням від 08 грудня 2021 року № 88405 та від 20 грудня 2021 року № 91079, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості позовних вимог.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі по тексту - ПК України), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі по тексту - Порядок № 1165).
Відповідно до підпунктів 16.1.2,16.1.3, п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Відповідно до підпункту 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України(далі -ПК України) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.7 статті 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /в редакції на момент виникнення спірних правовідносин/ (Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово - господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених Порядком №1165 та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
За змістом пункту 40 Порядку № 1165 засідання комісії контролюючого органу є правомочним за умови присутності на ньому не менше двох третин її затвердженого персонального складу.
Засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Ведення обліку матеріалів щодо роботи комісії контролюючого органу здійснюється секретарем такої комісії.
Присутній на засіданні комісії контролюючого органу член комісії, який не згоден з рішенням комісії або утримався від голосування, повинен викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до матеріалів засідання такої комісії.
Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років (пункт 43 Порядку №1165).
Згідно пункту 44 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Відповідно до пункту 46 Порядку №1165 у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
У додатку 4 до Порядку №1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Верховний суд у постановах від 16 грудня 2020 року у справі №340/474/20, від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20 та у справі №640/10988/20 зауважив, що при вирішенні спорів такої категорії (щодо оскарження рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку) суди попередніх інстанцій з огляду на правове регулювання характер цих відносин мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.
Також у постановах від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20 та у справі №640/10988/20 вказано, що у затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності або з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.
У формі рішенні вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Верховний Суд зауважив, що навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте не виконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком №1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.
Судовим розглядом встановлено, що у рішенні від 08 грудня 2021 року № 88405, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, підставою його прийняття зазначено в графі податкова інформація "Участь у схемах формування, використання та розповсюдження ймовірно ризикового податкового кредиту".
У рішенні від 20 грудня 2021 року № 91079, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, підставою його прийняття зазначено в графі податкова інформація "Неспростовано податкову інформацію щодо участі у формуванні, використанні та розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту".
Колегія суддів зауважує, що із вказаних рішень не простежуються конкретні підстави відповідності ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, адже у них не зазначено яка саме податкова інформація наявна у контролюючих органів, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Також невідомо, щодо яких податкових накладних/розрахунку коригування встановлено таку інформацію.
Окрім того, судовим розглядом досліджено протоколи засідань Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 08 грудня 2021 року № 236 та від 20 грудня 2021 року № 245.
Згідно вищевказаних протоколів судовою колегію встановлено наступне:
- приймаючи рішення від 08 грудня 2021 року № 88405, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, Комісія виходила із того, що:"Відповідно до даних ІТС "Податковий блок", проведена інвентаризація даного платника щодо аналізу зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, показників співвідношення сплати платежів до бюджету відносно обсягів реалізації товарів, наявності задекларованих об`єктів оподаткування для можливості здійснення господарської діяльності, відомостей про задекларовані орендовані або власні приміщення, виробничі потужності, земельні ділянки, подану звітність в частині найманих працівників, податкової історії засновника, а також здійснений аналіз інформації щодо ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД", який був доведений до відпрацювання, відповідно до наказу ДФС України від 28 липня 2021 року № 543";
- приймаючи рішення від 20 грудня 2021 року № 91079, яким ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, Комісія виходила із того, що:"... засновник та керівник підприємства ОСОБА_2 , який являється засновником, керівником та/або головним бухгалтером 9 СГД в Харківській, Луганській, Донецькій, Полтавській областях та в м.Києві, один з яких 09 грудня 2020 року внесено до журналу ризикових по пункту 8 Критеріїв ризиковості, а саме ТОВ "Дельта-Лаин". Згідно з податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків з фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за III квартал 2021 року, кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату, становить - у липні-вересні 2021 року - 0 осіб. 18 жовтня 2021 року подано повідомлення про прийняття на роботу 5 найманих працівників. Реалізація придбаних товарів платником не здійснювалась. Листом ДПС України від 08 грудня 2021 року № 27198/7/99-00-18-01-01-07 з метою упередження фактів формування "сумнівних" операцій з ПДВ ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" доведено в категорію "вигодонабувач". Платником в повідомленні за формою 20-ОПП відображено наявність складських приміщень, однак до копій документів надано лише контракти ЗЕД та ВМД/інвойси.
У зв`язку із відсутністю підтвердження щодо складських приміщень в користуванні платника та негативною податковою історією засновника та керівника підприємства ОСОБА_2 , прийнято рішення про відповідність ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість".
Проте, колегія суддів зазначає, що вищевказані посилання Комісії не можуть безпосередньо вказувати на наявність ознак ризиковості здійснення операцій, що зумовило включення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Колегія суддів звертає увагу, що контролюючим органом не спростовано наявність у позивача належних первинних документів, фізичних і технічних можливостей для здійснення операцій з придбання та подальшого постачання товарів, а також не спростовано наявність зв`язку між фактом придбання такого товару і подальшою господарською діяльністю позивача, що, в свою чергу, є обов`язковою умовою підтвердження реальності здійснення господарських операцій.
Крім того, посилання Комісії на негативну історію засновника та керівника підприємства ОСОБА_2 , без відповідних вироків, податкових повідомлень-рішень відносно створених ним товариств, самі по собі не можуть свідчити про участь позивача у схемі формування, використання та розповсюдження ризикового податкового кредиту та пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків.
Щодо доводів відповідача, що ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" в повідомленні за формою 20-ОПП відображено наявність складських приміщень, однак до копій документів надано лише контракти ЗЕД та ВМД/інвойсиь, колегія суддів зазначає, що надання таких документів не вимагалось відповідачем при винесенні рішення від 08 грудня 2021 року № 88405, окрім того відповідачем не спростовано використання ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" складських приміщень.
Також, колегія суддів зазначає, що підставою для віднесення платника податку до пункту 8 Критеріїв ризикової платника податку є наявна податкова інформація, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, однак, як випливає із протоколу засідання Комісії № 236 від 08 грудня 2021 року відсутні відомості щодо поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, складених за результатами здійснення господарської операції.
Посилання відповідача на наявну в базах даних ДПС України податкову інформацію, яка стала відома відповідачу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування не приймається судом до уваги.
Судова колегія зазначає, що відповідач повинен обґрунтувати суду на підставі якої інформації Комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази на підтвердження вказаних обставин, у свою чергу прийняття необґрунтованого рішення порушує права та охоронювані законом інтереси позивача, оскільки фактично позбавляє можливості належним чином проводити свою господарську діяльність.
Суд зауважує, що Комісія під час прийняття рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості повинна також враховувати наслідки для платника податків від такого рішення, а саме зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування (пункт 6 Порядку № 1165).
А тому, приймаючи рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості, Комісія повинна враховувати, що визначає таку ризиковість не будь-яка інформація, а інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, щодо здійснення конкретної господарської операції.
Судом в межах даної справи не досліджуються взаємовідносини позивача та його контрагентами, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що для належного захисту прав позивача, порушеним рішеннями від 08.12.2021 № 88405 та від 20.12.2021 № 91079 про відповідність ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, окрім скасування вказаних рішень, необхідно також зобов`язати ГУ ДПС у Полтавській області виключити ТОВ "АРІАЛ ТРЕЙД ЛТД" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Наведене також знаходить нормативне закріплення у пункті 6 Порядку № 1165.
Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано задовольнив адміністративний позов.
Відповідно до ч.1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.02.2022 року по справі № 440/18521/21 відповідає вимогам ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для його скасування та задоволення апеляційних вимог відповідача.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області - залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.04.2022 по справі № 440/18521/21 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя О.А. Спаскін Судді Л.В. Любчич Я.В. П`янова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2022 |
Оприлюднено | 29.12.2022 |
Номер документу | 108113167 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Спаскін О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні