ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 лютого 2022 року Чернігів Справа № 620/18860/21
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Непочатих В.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Закопадь» до Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Закопадь» звернулося до суду з позовом до Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Північного міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки від 07.12.2021 № 318834 про накладення адміністративно-господарського штрафу на Товариство з обмеженою відповідальністю «Закопадь» у сумі 17000,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що в діях позивача відсутній склад інкримінованого йому адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», оскільки 25.10.2021 на 132 км автодороги М-19 автомобіль з д.н.з. НОМЕР_1 , який належить Товариству з обмеженою відповідальністю «Закопадь» ніколи та ні за яких обставин не зупинявся службовими особами відповідача, будь-яких документів на перевезення вантажу відповідач не вимагав. Також зазначив, що позивача не було повідомлено про час та місце розгляду справи про вчинене порушення, що позбавило права позивача на справедливий і неупереджений розгляд справи.
Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позовну, посилаючись на те, що в ході проведення перевірки транспортного засобу марки DAF, д.н.з. НОМЕР_1 було встановлено, що він належить позивачу, проте водій окрім свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, відмовився надавати будь-які інші документи, що передбачені статтею 34 Закону України «Про автомобільний транспорт». Вказане було зафіксовано в акті додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 25.10.2021 № 312378. За результатами розгляду справи, відповідно до абзацу третього частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 07.12.2021 № 318834, якою на позивача накладено штраф в розмірі 17000,00 грн.
Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій додатково звернув увагу суду на правові підстави для задоволення позову. Також зазначив, що відповідачем не надано будь-яких доказів наявності факту проведення рейдової перевірки транспортного засобу марки DAF, д.н.з. НОМЕР_1 .
Відповідачем надано до суду заперечення на відповідь на відзив в яких відповідач вказав, що під час перевірки водієм було надано свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу на підставі якого було встановлено, що транспортний засіб належить позивачу та використовується ним. На запит інспекторів будь-які інші документи водій надавати відмовився. При цьому, дані про автомобільного перевізника, а саме його місцезнаходження, державні інспектори встановили за допомогою онлайн-сервісу - «Електронний кабінет перевізника», що доступний на сайті е-services.dsbt.gov.ua, а також на Урядовому порталі kmu.gov.ua у розділі «Електронні послуги», де зазначається перевізник, код ЄДРПОУ та інші відомості.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
25.10.2021, на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок Поліським міжрегіональним управлінням Укртранрбезпеки у період з 25.10.2021 по 31.10.2021, направлення на рейдову перевірку від 22.10.2021 № 013396, посадовими особами Поліського міжрегіонального управління Укртранрбезпеки на 132 км автодороги М-19 було проведено рейдову перевірку транспортного засобу марки DAF XF 105, д.н.з. НОМЕР_1 , про що складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 25.10.2021 № 312378 (а.с. 34, 35, 36).
Відповідно до акту перевірки, державними інспекторами було встановлено, що згідно наданого водієм свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, транспортний засіб є власністю позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Закопадь».
Так, актом перевірки зафіксовано порушення: здійснення внутрішніх перевезень вантажу без наявності на момент перевірки документів, передбачених статтею 48 цього Закон України «Про автомобільний транспорт», а саме: товарно-транспортна накладна на вантаж, реєстраційні документи на транспортний засіб, посвідчення водія, протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу. Водій від пояснень відмовився (а.с. 36).
19.11.2021 на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Закопадь» було направлено повідомлення від 19.11.2021 № 97784/3.1/24-21 про запрошення позивача на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на 07.12.2021 з 10.00 год. до 11.00 год. в приміщенні Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, що підтверджується копією повідомлення та фіскального чека (а.с. 37, 38).
Вказане відправлення було вручене позивачу 21.11.2021, що підтверджується роздруківкою з сайту Укрпошти за номером трекінгу (а.с. 39).
07.12.2021 на розгляд справи представник позивача не з`явився, жодних заяв, клопотань, заперечень не надав.
За результатами розгляду справи про порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт Північним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 07.12.2021 № 318834, якою на Товариство з обмеженою відповідальністю «Закопадь» накладено штраф у розмірі 17000,00 грн., відповідно до абзацу третього частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» (а.с. 40).
Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 (далі - Положення) Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).
Згідно підпункту 1 пункту 4 Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є: реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, міському електричному, залізничному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.
Статтею 1 Закону України від 05.04.2001 № 2344-ІІІ «Про автомобільний транспорт» (далі - Закону № 2344-III) визначено, що автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
В силу статті 34 Закону № 2344-III автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Відповідно до частини першої статті 39 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.
Перелік документів, які повинен мати водій для здійснення вантажних перевезень, визначений статтею 48 вказаного Закону, відповідно до якої автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є: для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг; для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
При цьому, даний перелік не є вичерпним.
Абзацом 2 частини другої статті 49 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначено, що водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень.
За порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (абзац третій частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»).
Відповідно до пунктів 21, 22 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 (далі - Порядок № 1567) у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).
У відповідності до пунктів 25-27 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням. У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
За встановленими обставинами, позивачу, на адресу вказану у позові, було направлено повідомлення від 19.11.2021 № 97784/3.1/24-21 про дату та час розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, яке було отримане позивачем 21.11.2021.
Таким чином, відповідач здійснив передбачені Порядком № 1567 дії для належного повідомленні позивача про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт.
Суд не знаходить поважними посилання позивача на те, що він 25.10.2021 на 132 км автодороги М-19 не надавав послуги з перевезення вантажів, з огляду на таке.
Як вбачається з матеріалів перевірки, позивачем не заперечується факт того, що транспортний засіб марки DAF XF 105, д.н.з. НОМЕР_1 , є власністю позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Закопадь».
Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «Закопадь» зареєстроване в якості юридичної особи 09.07.2007 та основним видом діяльності якого є: 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт» (а.с. 5).
Для надання послуг з перевезення вантажів 11.06.2017 Товариством з обмеженою відповідальністю «Закопадь» було отримано відповідну ліцензією на міжнародні перевезення вантажів вантажними автомобілями (крім перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів) (а.с. 44).
Крім того, суд зазначає, що згідно з пунктом 7 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1388 від 07.09.1998, власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представник зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Тобто, власник транспортного засобу в разі передачі транспортного засобу в тимчасове користування зобов`язаний здійснити перереєстрацію такого транспортного засобу, а водій, здійснюючи перевезення вантажів зобов`язаний надавати для перевірки не лише свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, але й документи, на підставі яких використовується транспортний засіб (договір оренди або тимчасовий реєстраційний талон).
Так, суду не було надано доказів на підтвердження передачі позивачем транспортного засобу марки DAF XF 105, д.н.з. НОМЕР_1 , іншій особі та його використання у своїй господарській діяльності.
Таким чином, враховуючи підтвердження факту вантажних перевезень 25.10.2021, на 132 км автодороги М-19, та відсутності у водія документів, передбачених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», суд доходить висновку, що відповідачем правомірно було винесено постанову про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу від 07.12.2021 № 318834.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Закопадь» необхідно відмовити повністю.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у зв`язку з відмовою позивачу в задоволенні позову понесені ним судові витрати, пов`язані зі зверненням до суду, не відшкодовуються.
Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Закопадь» (вул. Михайло-Коцюбинське шосе, 1, м. Чернігів, 14011, код ЄДРПОУ 35194969) до Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (вул. П`ятницька, 39, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 39816845), Державної служби України з безпеки на транспорті (просп. Перемоги, буд. 14, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 23.02.2022.
Суддя В.О. Непочатих
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104061591 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Непочатих В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні