Рішення
від 26.04.2022 по справі 454/3471/21
СОКАЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 454/3471/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 квітня 2022 року Сокальський районний суд Львівської області у складі:

головуючого - судді Адамович М. Я. ,

за участю секретаря Калиш В.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Сокаль справу за позовом Керівника Червоноградської окружної прокуратури до Белзької міської ради Львівської області, ОСОБА_1 , за участю третьої особи Головного управління Держгеокадстру у Львівській області про визнання недійсним та скасування рішення міської ради,

в с т а н о в и в:

Прокурор звернувся в суд та просить визнати незаконним та скасувати рішення Белзької міської ради Львівської області «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність» №74 від 23.02.2021р. в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у приватну власність ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий №4624882100:08:000:0104 площею 1,999га.

Свої вимоги мотивує наступним.

Оскаржуваним рішенням Белзької міської ради від 23.02.2021р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність відповідачу.

Одночасно, вказана земельна ділянка належала до державної форми власності.

Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області видано наказ про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності.

Розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності відносилося до повноважень Головного управлінням Держгеокадастру у Львівській області.

Однак відповідач не звертався до вказаної установи з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Також, Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області не було передано земельні ділянки у комунальну власність Белзькій міській раді.

Таким чином, Белзька міська рада Львівської області не була розпорядником земельної ділянки, проект відведення та передача у власність якої затверджені оскаржуваним рішенням.

Прокурор Проць О.Б. подала заяву, в якій позов підтримала.

Представник відповідача Белзької міської ради подала відзив, у якому позов визнала, просила проводити розгляд справи без її участі.

Відповідач ОСОБА_1 також у наданому суду відзиві визнав позов, просив розгляд справи проводити у його відсутності.

Дослідивши докази по справі, суд дійшов висновку про підставність позову.

Відповідно до ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ч.1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

З відповіді №10-13-0.32-2395/2-21 від 27.04.2021р. встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером №4624882100:08:000:0104 площею 1,9990га сформована та зареєстрована 18.01.2021р. в Державному земельному кадастрі на підставі розробленого проекту землеустрою щодо її відведення відповідно до прийнятого Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області наказу від 02.01.2020р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №62-ОТГ від 22.12.2020р. та актом від 22.12.2020р. Белзькій міській раді (Белзькій територіальній громаді) передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3231,0244га.

Рішенням Белзької міської ради Львівської області №74 від 23.02.2021р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00га, кадастровий №4624882100:08:000:0104, розташовану в с.Жужеляни та передано таку у власність ОСОБА_1 .

З відповіді №470/02-09 від 09.04.2021р. встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером №4624882100:08:000:0104 у комунальну власність Белзької міської ради не передавалася.

З відповіді №10-13-0.32-4588/2-21 від 30.07.2021р. встановлено, що на час прийняття Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області наказу про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення документації із землеустрою, розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності, до яких належала передана відповідачці земельна ділянка, належало до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Львівській області. Відповідачка не зверталася до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачу у власність земельної ділянки на території Львівської області.

З відповіді №10-13-0.4-807/90-21 від 30.07.2021р. встановлено, що в Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області немає змоги звернутися до суду з позовом про скасування рішення Белзької міської ради у зв`язку з відсутністю коштів, передбачених для сплати судового збору.

Статтею 41 Конституції України встановлено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Відповідно до частини п`ятої статті 12 ЦК України, добросовісність набувача презюмується. Якщо судом буде встановлено, що набувач знав чи міг знати про наявність перешкод до вчинення правочину, в тому числі й те, що продавець не мав права відчужувати майно, це може свідчити про недобросовісність набувача і є підставою для задоволення позову про витребування у нього майна.

Згідно частини першої статті 15, частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити які ж права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду.

При оцінці обраного позивачем способу захисту потрібно враховувати його ефективність, тобто спосіб захисту має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, та забезпечити поновлення порушеного права.

Статтею 19 ЗК України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Відповідно до частини четвертої статті 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно з частинами першою. другою статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Порядок погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється статтями 118 та 186-1 ЗК України.

Відповідно до частини дев`ятої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Згідно з приписами частини четвертої, п`ятої, шостої, сьомої статті 186-1 ЗК України розробник проекту землеустрою подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Орган, зазначений в частині першій цієї статті, зобов`язаний протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Судом встановлено, що земельна ділянка, яка передана у власність відповідачу, належала до земель сільськогосподарського призначення державної власності.

В той же час, Белзька міська рада Львівської області наділена повноваженнями передачі у власність земельних ділянок для всіх потреб виключно із земель комунальної власності територіальної громади цієї міської ради, що регламентовано ч.1 ст.122 ЗК України.

Таким чином, Белзька міська рада Львівської області не є органом, уповноваженим розпоряджатися земельними ділянками державної власності, а Головним управлінням Держгеокадастру як уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин не приймав рішення про затвердження проекту землеустрою та передачу відповідачу земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності.

Статтею 155 ЗК України регламентовано, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Збитки, завдані власникам земельних ділянок внаслідок видання зазначених актів, підлягають відшкодуванню в повному обсязі органом, який видав акт.

Враховуючи вищезазначені норми, рішення про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність відповідачу земельної ділянки прийнято неповноважним органом, що є підставою задоволення позову.

Судові витрати, зокрема судовий збір за подання позовних заяв, слід стягнути з відповідачів на користь прокуратури, відповідно до ст.141 ЦПК України.

Керуючись ст.ст. 12, 81, 263-265 ЦПК України, суд

в и р і ш и в:

Позов задовольнити.

Визнати недійсним рішення Белзької міської ради Львівської області №74 від 23.02.2021р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність» №74 від 23.02.2021р. в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у приватну власність ОСОБА_2 земельної ділянки кадастровий №4624882100:08:000:0104 площею 1,999га.

Стягнути з Белзької міської ради Львівської області на користь Львівської обласної прокуратури 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. судового збору.

Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Львівського апеляційного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні скарги подаються учасниками справи через Сокальський районний суд Львівської області.

Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частину рішення воно може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Відомості, які зазначаються в рішенні суду відповідно до п.4) ч.5 ст.265 ЦПК України та не проголошуються, відповідно до ч.2 ст.268 ЦПК України.

Червоноградська оружна прокуратури, ЄДРПОУ:02910031, місцезнаходження: вул.Шептицького,157, м.Сокаль, Львівська область.

Відповідач: Белзька міська рада Львівської області, ЄДРПОУ:04056144, місцезнаходження: вул.вул.Савенка,1, м.Белз, Червоноградський район, Львівська область.

Відповідач: ОСОБА_1 , місце проживання: с.Жужеляни, Червоноградський район, Львівська область.

Третя особа: Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, місцезнаходження: вул.Чорновола,4, м.Львів.

Головуючий: М. Я. Адамович

СудСокальський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення26.04.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104107462
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —454/3471/21

Ухвала від 05.06.2022

Цивільне

Сокальський районний суд Львівської області

Адамович М. Я.

Рішення від 26.04.2022

Цивільне

Сокальський районний суд Львівської області

Адамович М. Я.

Ухвала від 22.09.2021

Цивільне

Сокальський районний суд Львівської області

Адамович М. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні