Рішення
від 27.04.2022 по справі 140/13185/21
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 квітня 2022 року ЛуцькСправа № 140/13185/21

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Димарчук Т.М.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 05.02.2020 № 176801-5233-0306.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є власником земельної ділянки площею 4,0 га розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з цільовим призначенням: для розміщення виставково-торгово-складського комплексу (код В.03.07). Кадастровий номер №0710400000:15:008:0153. Категорія земель: землі житлової та громадської забудови.

18.05.2020 позивачем було отримано податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області від 05.02.2020 № 176801-5233-0306, згідно з яким йому було визначено суму податкового зобов`язання за платежем: земельний податок з фізичних осіб за 2020 рік у розмірі 389 820,44 грн.

Позивач вважає податкове повідомлення-рішення протиправним та вказує на те, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІ ПК України. Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Відтак, обов`язок по нарахуванню сум земельного податку фізичним особам покладено саме на контролюючі органи, яким для визначення розміру вказаного податку на підставі даних державного земельного кадастру необхідно встановити базу оподаткування, наявність грошової оцінки землі, інші відомості для визначення суми податкового зобов`язання.

Позивач, будучи не згідним з діями Міськрайонного управління у Ковельському районі та м. Ковелі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області при формуванні витягу № 437 від 07.02.2020 та витягу № 486 від 24.02.2021 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 40000,00 кв.м (кадастровий номер 07:10400000:15:008:0153) по АДРЕСА_1 щодо застосування локальних коефіцієнтів, звернувся з відповідним позовом до суду. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 у справі №140/4170/21, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено повністю, у зв`язку із чим зобов`язано Міськрайонне управління у Ковельському районі та м. Ковелі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області сформувати та видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 40000,00 кв м (кадастровий номер 0710400000:15:008:0153) по АДРЕСА_1 із застосуванням локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки: «Прилягання до вулиць без централізованого водопостачання» із значенням 0,90; «Прилягання до вулиць без каналізації» із значенням 0,90; «Прилягання до вулиць без централізованого теплопостачання» із значенням 0,90; «Не забезпечена централізованим газопостачанням» із значенням 0,90.

Як було встановлено судом у справі №140/4170/21, зазначені у Витягах локальні коефіцієнти не відповідають фактичним локальним факторам, що мають безпосередній вплив на належну позивачу земельну ділянку.

Зазначене призвело до безпідставного збільшення вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що, в свою чергу, стало підставою для покладення на позивача надмірного обов`язку під час сплати земельного податку за таку земельну ділянку.

Так, позивачем був здійснений власний розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки із врахуванням локальних коефіцієнтів, зазначених у рішенні Волинського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 у справі № 140/4170/21. З розрахунку вбачається, що нормативно грошова оцінка має становити орієнтовно 24 216 117,84 грн, що є меншою на понад 10 млн грн, ніж та, яка була взята до уваги ГУ ДПС у Волинській області при винесенні оскаржуваного податкового повідомлення-рішення (35438221, 22 грн).

Отже, при винесенні оскаржуваного повідомлення-рішення, відповідач невірно визначив базу оподаткування, що призвело до безпідставного завищення податкового зобов`язання зі сплати земельного податку за 2020 рік.

З наведених підстав просив позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою судді від 16.11.2021 відмовлено у відкритті провадження у даній справі у зв`язку із наявністю рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08.10.2020 у справі №140/11702/20 (яке набрало законної сили) про відмову у задоволенні позову ОСОБА_1 до ГУ ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 05.02.2020 № 176801-5233-0306.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.01.2022 скасовано ухвалу суду від 16.11.2021 про відмову у відкритті провадження у справі №140/13185/21 та направлено справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Ухвалою судді від 28.02.2022 відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 27.04.2022 поновлено позивачу ОСОБА_1 строк звернення до суду з даним адміністративним позовом.

В поданому до суду відзиві на позовну заяву від 04.04.2022 представник відповідача позов не визнав з підстав правомірності винесеного оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Вказує на те, що комісією виконавчого комітету Ковельської міської ради 05.12.2019 проведено обстеження земельної ділянки, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер 0710400000:15:008:0153) загальною площею 4,000 га з цільовим призначенням для розміщення виставково-торгово-складського комплексу, за результатами якої складено акт, яким встановлено, що вищезазначена земельна ділянка не використовується за цільовим призначенням та не здійснюється господарська діяльність; відсутні будь-які будівлі та споруди. В даному випадку контролюючий орган нарахував позивачу податкове зобов`язання зі сплати земельного податку у зв`язку з тим, що фізична особа-підприємець не використовує земельну ділянку для провадження підприємницької діяльності, а тому позивач є платником земельного податку на загальних підставах. Крім того, жодного взаємозв`язку з господарською діяльністю позивача згідно видів економічної діяльності використання земельної ділянки немає. Також позивач не надав жодних доказів наявності на земельній ділянці будівель, що використовуються ним у господарській діяльності.

Нарахування земельного податку здійснено на підставі даних Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (витяг від 09.10.2019 №962/0/202-19).

Зазначає, що позивач надав суду витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.02.2020 № 437, здійсненого відділом у м. Ковелі Міськрайонного управління у Ковельському районі та м. Ковелі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 35438221, 22 грн. З урахуванням цієї нормативної грошової оцінки земельної ділянки земельний податок становить 389820, 43 грн.

На підставі наведеного просить відмовити у задоволенні позову повністю (а.с.122-124).

У додаткових поясненнях від 13.04.2022 позивач вказує на те, що практика оскарження ним донарахованих податкових зобов`язань зі сплати земельного податку у суді та в центральному органі ДПС свідчить про протиправність таких донарахувань відповідачем. Так, відповідачем уже приймались ідентичні податкові повідомлення-рішення, а саме №277077-5233-0306, №277078-5233-0306, №277079-5233-0306, згідно з якими ОСОБА_1 було визначено суму податкового зобов`язання за платежем: земельний податок з фізичних осіб у сумі 389820, 44 грн за 2017 рік, за 2018 рік та за 2019 рік відповідно. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 у справі №140/6067/20 (залишеним без змін Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.10.2020) задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 , визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області від 17.10.2019 №277077-5233-0306, №277078-5233-0306, №277079-5233-0306. Окрім того, 10.06.2021 позивачем було отримано податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області від 09.03.2021 №412942-2405-0306, згідно з яким позивачу було визначено суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2021 рік в розмірі 389 820,44 грн. Вказане податкове повідомлення-рішення було оскаржене в адміністративному порядку до ДПС України, рішенням якої від 25.08.2021 № 7257/Г/99-00-06-01-04-09 скарга ОСОБА_1 була задоволена, а податкове повідомлення-рішення від 09.03.2021 № 412942-2405-0306 - скасоване. Отже, усі донараховані позивачу податкові зобов`язання з земельного податку за 2017, 2018, 2019 і 2021 роки були скасовані в адміністративному та судовому порядку. Однак, податкове зобов`язання за 2020 рік наразі є неузгодженим. З наведених підстав просить позовні вимоги задовольнити, визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.02.2020 №176801-5233-0306 (а.с.129)

Інших заяв по суті справи від сторін не надходило.

Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 4,0 га розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з цільовим призначенням: для розміщення виставково-торгово-складського комплексу (код В.03.07). Кадастровий номер №0710400000:15:008:0153. Категорія земель: землі житлової та громадської забудови.

Як вбачається з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданого ГУ Держгеокадастру у Волинській області № 437 від 07.02.2020, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4,0 га, кадастровий номер №0710400000:15:008:0153. (категорія земель: землі житлової та громадської забудови), що розташована в АДРЕСА_1 , становить 35 438221, 22 грн (а.с.31).

Рішенням Ковельської міської ради Волинської області від 30.06.2015 №73/48 (дія якого продовжувалась відповідними рішеннями до 2020 року) затверджене Положення про встановлення плати за землю на території міста Ковеля, згідно з яким встановлено ставку податку за земельні ділянки у розмірі 1, 1 відсотка від їх нормативної вартості (а.с.32).

ГУ ДПС у Волинській області 05.02.2020 на підставі даних Головного управління Держгеокадастру у Волинській області прийняло податкове повідомлення-рішення № 176801-5233-0306, яким позивачу ОСОБА_1 визначило суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2020 рік в сумі 389 820,44 грн (35438221,226 : 100 % х 1,1 % = 389 820,44 грн)

При цьому, з відзиву відповідача вбачається, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте за результатами акта обстеження земельної ділянки в АДРЕСА_1 (кадастровий номер 0710400000:15:008:0153) площею 4,0000 га, складеного 04.12.2019 Виконавчим комітетом Ковельської міської ради, відповідно до якого дана земельна ділянка з цільовим призначенням для розміщення виставково-торгово-складського комплексу знаходиться у приватній власності громадянина ОСОБА_1 згідно державного акта від 20.02.2009 серії ЯД 346977. При обстежені даної території було встановлено, що вищезазначена земельна ділянка не використовується за цільовим призначенням та не здійснюється господарська діяльність, відсутні будь-які будівлі і споруди на даній території.

Зазначене податкове повідомлення-рішення ОСОБА_1 оскаржив у судовому порядку.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 08.10.2020 у справі №140/11702/20, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01.02.2021, у задоволенні позову ОСОБА_1 до ГУ ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 05.02.2020 № 176801-5233-0306 відмовлено. При цьому, у справі №140/11702/20 судом досліджувалися обставини щодо наявності у позивача права на застосування пільги зі сплати земельного податку та з`ясовувалося використання (не використання) позивачем земельної ділянки у власній господарській діяльності (а.с.9-13).

Водночас, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 у справі №140/4170/21 встановлено, що зазначені у Витягах про нормативну грошову оцінку №437 від 07.02.2020 та №486 від 24.02.2021 локальні коефіцієнти не відповідають фактичним локальним факторам, що мають безпосередній вплив на належну позивачу земельну ділянку та зобов`язано Міськрайонне управління у Ковельському районі та м. Ковелі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області сформувати та видати ОСОБА_1 новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 40000,00 кв.м (кадастровий номер 0710400000:15:008:0153) по АДРЕСА_1 із застосуванням локальних коефіцієнтів за місцезнаходженням земельної ділянки: «Прилягання до вулиць без централізованого водопостачання» із значенням 0,90; «Прилягання до вулиць без каналізації» із значенням 0,90; «Прилягання до вулиць без централізованого теплопостачання» із значенням 0,90; «Не забезпечена централізованим газопостачанням» із значенням 0,90 (а.с. 34-40).

З урахуванням вищенаведеного та зважаючи, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки із врахуванням локальних коефіцієнтів (яка є базою оподаткування у спірних правовідносинах), змінилася у меншу сторону, позивач повторно оскаржив до суду податкове повідомлення-рішення від 05.02.2020 №176801-5233-0306, просить визнати його протиправним та скасувати.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів держаної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Рішення відповідача, як суб`єкта владних повноважень, що є предметом даного позову, підлягає оцінці судом на відповідність критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України).

Згідно із підпунктами 14.1.136, 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності; орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до підпункту14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу ХІІ,глави1розділуцьогоКодексу- капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Пунктом269.1 статті 269 ПК Українивстановлено, щоплатниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, та земельні частки (паї), які перебувають у власності (пункт270.1 статті 270 ПК України).

Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (підпункт271.1.1 пункту 271.1 статті 271 ПК України).

Згідно з пунктом271.2 статті 271 ПК Українирішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру (пункт286.1 статті 286 ПК України)

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

За правилами пункту286.2 статті 286 ПК Україниплатники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченомустаттею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно достатті 1 Закону України «Про оцінку земель»нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру земельного податку (стаття 13 Закону).

За змістом статті 18 Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина друга статті 20 Закону).

Відповідно до пункту 6 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та державних кадастрових реєстраторів його територіальних органів (у тому числі таких, що провадять свою діяльність на районному (міському) рівні, в мм. Києві та Севастополі) належать, зокрема,надання відомостей з Державного земельного кадастру щодо об`єктів, зазначених у підпункті 1 цього пункту, та відмови у їх наданні, витягів з Державного земельного кадастру про будь-яку земельну ділянку в межах державного кордону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2011 № 1386затверджений Порядок подання інформації про платників податків, об`єкти оподаткування та об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, для забезпечення ведення їх обліку, а також обчислення та справляння податків і зборів, пунктом 4 якого передбачено, що Держгеокадастр та Мін`юст подають щомісяця до 10 числа, а також на запит територіального органу ДФС за місцезнаходженням земельної ділянки або ДФС інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю та єдиного податку, в тому числі Держгеокадастр - про земельні ділянки, зокрема про кадастровий номер земельної ділянки, дату реєстрації у Державному земельному кадастрі, дату державної реєстрації земельної ділянки (відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою чи договору оренди), площу відповідно до правовстановлюючих документів, цільове призначення та місце розташування земельної ділянки, дату та значення нормативної грошової оцінки, частку кожного із співвласників земельної ділянки (у разі коли земельна ділянка перебуває у спільній частковій власності), а також про землевласників або землекористувачів, зокрема найменування та місцезнаходження або прізвище, ім`я, по батькові та місце проживання землевласника або землекористувача.

Згідно з частиною першою статті 193-194 ЗК України державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. Призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Для реалізації контролюючим органом повноважень щодо адміністрування земельного податку законодавством встановлено порядок та способи отримання необхідних відомостей для здійснення відповідних функцій, зокрема щодо площі земельної ділянки, нормативно-грошової оцінки, коефіцієнтів.

Відповідно до частини першої статті 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 №3613-VI відомості з Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: витягів з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території), за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану); копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.

Згідно з методикою нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213 (з наступними змінами та доповненнями) нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно доЗакону УкраїниПро оцінку земель.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

У разі подання заяви в електронній формі витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки або мотивована відмова у наданні такого витягу видаються в електронній формі технічними засобами телекомунікацій з накладенням кваліфікованого електронного підпису, а за бажанням заявника можуть також надаватися у паперовому вигляді.

Суд вказує, що у даній адміністративній справі предмет спору виник у площині публічно-правових відносин, в частині правомірності дій та законності рішень суб`єкта владних повноважень контролюючого органу при виконанні ним владних управлінських функцій на основі законодавства щодо повноти нарахування плати за землю, який, у даному випадку, справляється у формі земельного податку з фізичних осіб.

При цьому, обов`язком суб`єкта владних повноважень є дотримання встановленого законом порядку і способу донарахування податкових платежів.

Враховуючи вищевикладені норми чинного законодавства України, платниками земельного податку є власники земельних ділянок, або землекористувачі, якими можуть бути фізичні чи юридичні особи. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права. При цьому, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Таким чином, з метою нарахування земельного податку, контролюючий орган повинен мати достовірну інформацію про нормативну грошову оцінку об`єкта оподаткування, отриману у спосіб, визначений вказаними нормами права.

Суд вказує на те, що нарахування земельного податку позивачу здійснено відповідачем на підставі даних Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (витяг від 09.10.2019 №962/0/202-19) згідно з якими нормативна грошова оцінка земельної ділянки позивача становить 35438 221,22 грн. Аналогічна нормативна грошова оцінка земельної ділянки (35438221, 22 грн) вказана і у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №437 від 07.02.2020 (а.с.31).

Водночас з матеріалів справи вбачається, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 (яке набрало законної сили) у справі №140/4170/21 встановлено, що зазначені у витязі №437 від 07.02.2020 про нормативну грошову оцінку локальні коефіцієнти не відповідають фактичним локальним факторам, що мають безпосередній вплив на належну позивачу земельну ділянку, у зв`язку із чим позов ОСОБА_1 було задоволено повністю. Визнано протиправними дії Міськрайонного управління у Ковельському районі та м. Ковелі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області при формуванні витягу № 437 від 07.02.2020 та витягу № 486 від 24.02.2021 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 40000,00 кв.м (кадастровий номер 07:10400000:15:008:0153) по АДРЕСА_1 щодо застосування локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки «Прилягання до вулиць без централізованого водопостачання» із значенням 1,0; «Прилягання до вулиць без каналізації» із значенням 1,0; «Прилягання до вулиць без централізованого теплопостачання» із значенням 0,95 та не застосуванню коефіцієнта «Не забезпечена централізованим газопостачанням» - 0,90. Зобов`язано Міськрайонне управління у Ковельському районі та м. Ковелі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області сформувати та видати ОСОБА_1 новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 40000,00 кв м (кадастровий номер 0710400000:15:008:0153) по АДРЕСА_1 із застосуванням локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки: «Прилягання до вулиць без централізованого водопостачання» із значенням 0,90; «Прилягання до вулиць без каналізації» із значенням 0,90; «Прилягання до вулиць без централізованого теплопостачання» із значенням 0,90; «Не забезпечена централізованим газопостачанням» із значенням 0,90.

Частиною 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Відповідно до ч.3 ст.23 цього ж Закону витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Ухвалою суду про витребування доказів від 18.04.2022 у Головного управління Держгеокадастру у Волинській області витребовувався новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 40000,00 кв. м (кадастровий номер 0710400000:15:008:0153) по АДРЕСА_1 , сформований на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 у справі №140/4170/21 (а.с. 142)

На виконання ухвали суду ГУ Держгеокадастру у Волинській області листом №6-3-0.10-975/2-22 від 21.04.2022 повідомило, що відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147 при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки застосовується коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки Кцп згідно з додатком 8 Методики. Підставою для визначення цільового призначення земельної ділянки є відомості Державного земельного кадастру. У зв`язку із введенням воєнного стану в Україні робота системи Державного земельного кадастру та надання адміністративних послуг у сфері Держгеокадастру призупинено, тому сформувати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (площею 40000,00 кв. м (кадастровий номер 0710400000:15:008:0153) по АДРЕСА_1 ) буде можливо лише за умови відновлення роботи системи Державного земельного кадастру (а.с.146).

Відтак, суд констатує, що на момент розгляду справи судом, податкове зобов`язання по сплаті земельного податку у розмірі 389820, 44 грн за 2020 рік є неузгодженим. При цьому, визначаючи суму земельного податку, відповідач керувався відомостями (даними) з Державного земельного кадастру, згідно з якими нормативна грошова оцінка належної позивачу земельної ділянки становить 35 438 221, 22 грн. Однак, така нормативна оцінка земельної ділянки не відповідає фактичним обставинам справи, оскільки при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (площею 40000,00 кв м (кадастровий номер 0710400000:15:008:0153) по вул. Варшавська в м. Ковелі Волинської області) місцевий орган Держгеокадастру (Міськрайонне управління у Ковельському районі та м. Ковелі ГУ Держгеокадастру у Волинській області) помилково застосував локальні коефіцієнти не у відповідному числовому значенні, а також не врахував окремі понижуючі локальні коефіцієнти впливу.

Отже, суд дійшов висновку, що при винесенні оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 05.02.2020 №176801-5233-0306 ГУ ДПС у Волинській області невірно визначило базу оподаткування, що призвело до безпідставного завищення податкового зобов`язання зі сплати земельного податку позивачу за 2020 рік.

Водночас суд позбавлений можливості визначити у якому розмірі завищено оскаржуване податкове зобов`язання з земельного податку, оскільки Головне управління Держгекодастру у Волинській області у зв`язку із введенням воєнного стану в Україні та припиненням роботи системи Державного земельного кадастру не змогло на вимогу суду надати актуальний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (площею 40000,00 кв. м (кадастровий номер 0710400000:15:008:0153) по АДРЕСА_1 ), у якому було б зазначено дійсну (правильну) нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки.

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З врахуванням вищенаведених норм чинного законодавства та встановлених обставин справи, суд дійшов висновку, що відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірність податкового повідомлення-рішення від 05.02.2020 № 176801-5233-0306, а відтак, воно є протиправним та підлягає скасуванню.

Суд враховує також ту обставину, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 у справі №140/6067/20 (залишеним без змін Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.10.2020) задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 , визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області від 17.10.2019 №277077-5233-0306, №277078-5233-0306, №277079-5233-0306 (згідно з якими позивачу було визначено суму податкового зобов`язання за платежем: земельний податок з фізичних осіб у сумі 389820, 44 грн за 2017 рік, за 2018 рік і за 2019 рік відповідно) (а.с.130-137)

Окрім того, рішенням ДПС України від 25.08.2021 №7257/Г/99-00-06-01-04-09, була задоволена скарга позивача на податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області від 09.03.2021 №412942-2405-0306, згідно з яким позивачу було визначено суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2021 рік в розмірі 389 820,44 грн (винесене позивачу з аналогічних підстав як у справі, що розглядається), в результаті чого вказане повідомлення-рішення було самостійно скасоване податковим органом (а.с. 138).

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області слід стягнути судовий збір у розмірі 3898,20 грн, сплачений згідно з квитанцією від 11.11.2021 (а.с.6).

Керуючись статтями 241-246, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 (до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 05 лютого 2020 року №176801-5233-0306.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати у розмірі 3898, 20 грн (три тисячі вісімсот дев`яносто вісім гривень 20 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 44106679).

Головуючий-суддя Т.М. Димарчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.04.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104108278
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —140/13185/21

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 17.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 23.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 27.04.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 26.04.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 17.04.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 27.02.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні