Рішення
від 18.04.2022 по справі 380/13870/21
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 квітня 2022 року справа №380/13870/21

м.Львів

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Сакалоша В.М.,

секретар судового засідання Наум`як Х.О.,

за участю:

представника відповідача Гнитка Т.В.,

представник відповідача Папка Н.З.,

представник відповідача Тахтарова О.Б.,

розглянув у режимі відеоконференції в залі суду адміністративну справу за позовом Громадської організації «ДамоРаду» до Комунального підприємства «Еко-місто» Бориславської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера-Борислав», Бориславської міської ради Львівської області, третя особа Державна екологічна інспекція у Львівській області про скасування рішення -,

в с т а н о в и в :

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Громадської організації «ДамоРаду» (82300, м.Борислав, Львівська обл., вул. Р. Дашкевича 15) до Комунального підприємства «Еко-місто» Бориславської міської ради (82300, м.Борислав, Львівська обл., вул. В.Івасюк5а 9), Товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера-Борислав» (82300, м.Борислав, Львівська обл., вул. Шевченка 8А), Бориславської міської ради Львівської області (82300, м.Борислав, Львівська обл., вул. Шевченка 24), згідно з якою позивач просить суд:

- припинити діяльність Комунального підприємства «Еко-Місто» Бориславської міської ради (82300, Львівська обл., м. Борислав, вул. В.Івасюка, буд. 9; код ЄДРПОУ 32731027) на території Бориславського міського сміттєзвалища загальною площею 3,0 га., розташованого за адресою: м.Борислав, на вулиці Братів Лисиків, 8, в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел, в частині захоронення не відсортованих твердих побутових відходів на полігоні ТПВ та в частині бездозвільного здійснення операцій у сфері поводження з відходами до повного усунення порушень;

- припинити діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера- Борислав» (79008, Львівська обл..м.Борислав, вул.Староєврейська, буд. 22; код ЄДРПОУ: 43050683) на території Бориславського міського сміттєзвалища загальною площею 3,0 га., розташованого за адресою: м.Борислав, на вулиці Братів Лисиків, 8, в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел, в частині захоронення не відсортованих твердих побутових відходів на полігоні ТПВ та в частині бездозвільного здійснення операцій у сфері поводження з відходами до повного усунення порушень;

- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду;

- стягнути з відповідачів Бориславської міської ради Львівської області, комунального підприємства «Еко-Місто» Бориславської міської ради та товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера-Борислав» на користь громадської організації «ДамоРаду» кошти за понесені нею судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 6810,00 грн (шість тисяч вісімсот десять гривень 00 коп).

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що між сторонами справи виник конфлікт щодо планової діяльності із захоронення побутових відходів обсягом 108 тонн в день та більше, оскільки без проведення оцінки впливу на довкілля, 11 лютого 2020 року було прийнято рішення про передачу прав на управління полігоном ТПВ в Бориславі приватному підприємству «Грінера». Разом з тим, подальша експлуатація Бориславського звалища побутових відходів порушує екологічні права громадян на безпечне життя і здоров`я навколишнього природного середовища.

Ухвалою судді від 26.08.2021 позовну заяву залишено без руху та встановлено десятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня одержання цієї ухвали шляхом подання до канцелярії суду чи надіслання на адресу суду (79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2) заяви про усунення недоліків позовної заяви (вказати номер справи та прізвище судді). У встановлений строк представник позивача належним чином недоліки позовної заяви усунув.

Ухвалою від 18.11.2021 року суд відкрив загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначив підготовче засідання.

Від представника відповідача Комунальне підприємство «Еко-Місто» надійшов відзив на позовну заяву в якому просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Зазначає, що за результатами проведення перевірки складено Акт від 23.07.2021 №508/03/721. Внаслідок останньої перевірки комунального підприємства «Еко-місто», яка відбувалась з 12.07.2021 по 23.07.2021 року ніяких порушень природоохоронного законодавства не виявлено. 20 квітня 2021 року комунальне підприємство «Еко-місто» Бориславської міської ради уклало (підписало) договір на управління Бориславським міським сміттєзвалищем з товариством з обмеженою відповідальністю «Грінера Борислав», договір вступає в дію з моменту його підписання, контроль за відповідальність за його невиконання покладена на сторони договору. З моменту підписання договору КП «Еко-Місто» не може здійснювати ніякої діяльності на полігоні ТПВ (Бориславському міському сміттєзвалищі), оскільки цим займається управитель.

Від представника Бориславської міської ради Львівської області в якому просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Вказує, що у квітні 2020 року Бориславське міське сміттєзвалище було повернуто комунальному підприємству «Еко-місто» для утримання та експлуатації (рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради від 27 квітня 2020 року №79). 22.06.2020 року Державною екологічною інспекцією у Львівській області було проведено позапланову перевірку КП «ЕКО-МІСТО» Бориславської міської ради. За результатами проведеної перевірки, якої було складено акт за № 382/03/559, у якому зафіксовано порушення КП «ЕКО-МІСТО» Бориславської міської ради вимог природоохоронного законодавства. ТзОВ «Грінера Борислав» прийняло в управління сміттєзвалище 25 травня 2021. Прийнявши в управління сміттєзвалище, ТОВ «Грінера Борислав» зобов`язалось замовити розроблення проектної документації з реконструкції (рекультивації) сміттєзвалища, що було зроблено 7 червня 2021 року внаслідок укладення договору з відповідною проектною організацією. Саме реалізація майбутнього проекту зумовлює необхідність здійснення оцінки впливу на довкілля. З огляду на це ТОВ «Грінера Борислав» 30 червня 2021 року розпочала процедуру здійснення ОВД, уклавши відповідний договір з відповідною організацією.

Від представника ТОВ «Грінера Борислав» надійшов відзив на позовну заяву в якому просить суд відмовити у задоволенні позову. Зазначає, що позивач в частині відсутності громадського обговорення ОВД втратили свою актуальність і відсутні підстави, ст.16 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» (на яку покликається позивач) для тимчасової заборони чи зупинення діяльності відповідача, пов`язаної із експлуатацією Бориславського сміттєзвалища. Крім того зазначає, що ТОВ «ГрінераБорислав» ініціювало початок процедури оцінки впливу на довкілля. Також звертає увагу, що ТОВ «Грінера Борислав» не здійснювала на сміттєзвалищі планової діяльності в розумінні Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», а тому здійснення оцінки впливу на довкілля не було обов`язком для ТОВ «Грінера Борислав» станом на час звернення позивача до суду. Відповідач отримав паспорт місця видалення відходів №166 від 10.06.2021 року на Бориславське міське сміттєзвалище.

Від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якому просить суд задовольнити позовні вимоги з мотивів наведених у позовній заяві та відповіді на відзив.

Від представника комунального підприємства «Еко-Місто» надійшло заперечення на відповідь на відзив.

Від представника ТОВ «Грінера-Борислав» надійшло заперечення на відповідь на відзив.

Від представника Бориславської міської ради Львівської області надійшло заперечення на відповідь на відзив.

Протокольною ухвалою від 15.02.2022 суд залучив до участі у справі в якості третьої особи Державну екологічну інспекцію у Львівській області.

Протокольною ухвалою від 29.03.2022 суд перейшов до розгляду справи по суті.

В судовому засіданні представники відповідачів просили відмовити у задоволенні позову в повному обсязі надавши додаткові пояснення по справі.

Позивач та представник позивача в судове засідання не з`явились хоча були належним чином повідомленні про дату, час та місце розгляду справи.

Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, заперечень по позову подано не було.

Дослідивши докази і пояснення, викладені у заявах по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Громадська організація «ДамоРаду» є легальним об`єднанням згідно виписки № 2960558779153 від 10.12.2020 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців громадського формування».

Рішенням виконавчого комітету Бориславської міської ради від 27 квітня 2020 року № 79 «Про дозвіл комунальному підприємству «Еко-місто» Бориславської міської ради на утримання та експлуатацію Бориславського міського сміттєзвалища» надано дозвіл комунальному підприємству «Еко-місто Бориславської міської ради» (далі-КП «ЕКО-МІСТО») утримувати та експлуатувати територію Бориславського міського сміттєзвалища загальною площею 3,0 га. яке розташоване за адресою: м.Борислав, вулиці Братів Лисиків,8.

КП «ЕКО-МІСТО» здійснює видалення твердих побутових відходів, а саме вивіз та розміщення твердих побутових відходів на земельній ділянці загальною площею 3,0 га по вулиці Братів Лисиків, 8 в м. Бориславі з 27.04.2020 року. Тобто проводить операцію D1 (Поховання в землі чи скидання на землю (наприклад звалище) відповідно до Додатку 1 до Положення про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацію /видалення із Жовтого та Зеленого переліків відходів, затвердженого постановою КМУ від 13.07.2000 № 1120, що відповідає додатку IV до Базельської конвенції.

Позаплановою перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства, проведеною Державною екологічною інспекцією у Львівській області згідно з наказом Державної екологічної інспекції у Львівській області від 05.06.2020 № 216-і/п та листа погодження Державної екологічної інспекції від 29.05.2020 № 2.3/392ПГ на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) з 09.06.2020 по 22.06.2020 встановлені грубі порушення санітарного та екологічного законодавства ТВО "Еко-Місто" Бориславської міської ради.

За результатами проведеної перевірки складено Акт від 22.06.2020 р. №382/03/559, яким встановлено порушення КП "ЕКО-МІСТО" вимог природоохоронного законодавства, а саме:

-викиди забруднюючих речових в атмосферне повітря стаціонарними джерелами здійснюються без дозволу (тіло полігону)порушення ч. ч. 5, 6 ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»;

-на в`їзді на полігон побутових відходів відсутній щит з відповідною інформацією; відсутній КПП і автомобільні ваги для обліку кількості усіх видів відходів; відсутня вишка для візуального контролю відходів, що завозяться транспортними засобами порушення пп. 2.1, 2.2, 2.6 Розділу II Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 № 435;

-відсутні таблички при в`їзді на полігон, які вказують напрямок маршруту по території; відсутні технологічні плани організації робіт із забруднення відходів; відсутні репери для контролю ступеня ущільнення порушення пп. 3.1, 3.2, 3.16 Розділу III Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 № 435;

-відсутня нагірна канава для запобігання витікання за межі полігону забруднених поверхневих вод; відсутні спостережні свердловини для контролю за станом підземних вод; відсутні системи захисту грунтових вид, для вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату; відсутнє спеціальне звукове та біоакустичне обладнання порушення пп. 5.9, 5.10., 5.11, 5.12 Розділу V Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 №435;

-відсутня суцільна огорожа або грунтовий вал для забезпечення в`їзду транспортних засобів лише через КПП порушення пп. 6.7, 6.8 Розділу VI Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 №435;

-паспорт місця видалення відходів відсутній порушення вимог абз. 2 п. 9 Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.1999 № 2034, п. 19 Порядку ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 № 1216;

-реєстрова карта об`єкту утворення, оброблення та утилізації відходів відсутні порушення абз. 4 п. 10, п. 11 Порядку ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.1998 № 1360;

-здійснюється захоронения не перероблених (необроблених) побутових відходів порушення п. «і» ч. 1 ст. 32 Закону України «Про відходи»;

-не забезпечується захист земель від забруднення, засмічення; не вживаються заходи щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків такого впливу порушення абз. 11, 12 ч. 1 ст. 35 Закону України «Про охорону земель»;

-виявлено забруднення земель і грунтів, зумовлене господарською та іншою діяльністю- суб`єкта господарювання, понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин порушення ч. 1 ст. 167 Земельного кодексу України.

Примірник акту перевірки отримано директором КП «ЕКО-МІСТО».

З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеної 10.06.-22.06.2020, державними інспекторами з охорони навколишнього середовища Львівської області Верескуном Ю.О., Стециною В.М. складено припис щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства від 22.06.2020 № 222-03, яким КП «Еко-місто» приписано до 22.12.2020 року:

-провести інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря. На основі інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря отримати дозвіл на викиди забруднюючих речових стаціонарними джерелами в атмосферне повітря (тіло полігону, яке знаходиться на території Бориславської міської ради;

-на в`їзді на полігон побутових відходів встановити щит з відповідною інформацією; встановити КПП і автомобільні ваги для обліку кількості усіх видів відходів; встановити вишку для візуального контролю відходів, що завозяться транспортними засобами на територію полігону ТПВ;

-встановити таблички при в`їзді на полігон, які вказують напрямок маршруту по території; розробити технологічні плани організації робіт із захоронения відходів; встановити репери для контролю ступеня ущільнення;

-створити нагірну канаву для запобігання витікання за межі полігону забруднених поверхневих вод; створити спостережні свердловини для контролю за станом підземних вод; -створити системи захисту грунтових вид, для вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату; встановити спеціальне звукове та біоакустичне обладнання;

-встановити суцільну огорожу грунтовий вал для забезпечення в`їзду транспортних засобів лише через КПП;

-розробити та вести паспорт місця видалення відходів;

-розробити та вести паспорт місця видалення відходів (паспорт МВВ);

-не здійснювати захоронения не перероблених (необроблених) побутових відходів;

-забезпечувати захист земель від забруднення, засмічення; не вживаються заходи щодо запобігання неактивному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків такого впливу.

23.06.2020року Державною екологічною інспекцію у Львівській області на підставі протоколів про адміністративне правопорушення від 22.06.2020 № 015396, № 015397 прийнято постанову № 760-03 про визнання винним директора КП «Еко-місто» п. ОСОБА_1 у вчиненні правопорушень, відповідальність за які передбачена ст. 32 Закону України «Про відходи», ст. 167 Земельного кодексу України, ст. ст. 10, 11, 33 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», Правила експлуатації полігонів ТПВ, наказ № 435 від 01.12.2010, та накладено штраф у розмірі 1020 грн.

Вказаний штраф сплачений директором КП «ЕКО-МІСТО» (надалі - Відповідач-1) згідно з квитанцією від 25.06.2020 № 119.

22 січня 2021 року Бориславська міська рада Львівської області (надалі - Відповідач-3) провела нараду, де протокольним дорученням №11 вжила ряд організаційних та практичних заходів щодо прийняття рішення про провадження планової діяльності із захоронення відходів обсягом більше 108 тонн в день. Громадське обговорення щодо збільшення обсягів захоронення відходів - не проводилось.

26 січня 2021 року , на веб-сайті Бориславської міської ради був оприлюднений проект рішення № 48-mr6-2021 «Про укладення договору на управління Бориславським міським сміттєзвалищем». Інформації про проведення процедури оцінки впливу на довкілля ОВД) планованої діяльності із захоронения побутових відходів обсягом 108 тонн.

11 лютого 2021 року Бориславською міською радою Львівської області прийнято рішення № 87 «Про укладення договору на управління Бориславським міським сміттєзвалищем» , за яким управління Бориславським міським сміттєзвалищем переходить Товариству з обмеженою відповідальністю «Грінера Борислав».

ТзОВ «Грінера-Борислав» повинен здійснити дії для впорядкування та приведення до належних екологічних норм Бориславське міське сміттєзвалища, шляхом встановлення системи відеонагляду на Бориславському міському сміттєзвалищі з виведенням зображення в он-лайн режимі для загального доступу; встановлення ваг з метою зважування прийнятих на захоронения твердих побутових відходів та автоматичного виведення результатів в електронному вигляді на відповідний сервер Бориславської міської ради; влаштування офісного приміщення на w Бориславському міському сміттєзвалищі; встановлення необхідних дозиметрів з мстою недопущення завезення радіаційно-небезпечних відходів; проведення заходів з унеможливлення несанкціонованого потрапляння твердих побутових відходів на Бориславське міське сміттєзвалище по всьому його периметру ; забезпечення впорядкування тіла сміттєзвалища, що передбачає зібрання усіх наявних на сміттєзвалищі відходів на необхідну площу із забезпеченням кута нахилу.

На управителя ТзОВ «Грінера- Борислав» покладено зобов`язання ущільнити ці відходи, а також повне накриття всього тіла сміттєзвалища необхідним шаром грунту; відведення інфільтрату та його очистка (або ж вивезення інфільтрату для очистки на очисних спорудах); будівництво підземних постійно діючих свердловин з метою контролю стану підземних грунтових вод; забезпечення цілодобової охорони Бориславського міського сміттєзвалища; забезпечення освітлення території Бориславського міського сміттєзвалища; забезпечити паспортизацію Бориславського міського сміттєзвалища; забезпечити виготовлення проектної документації по рекультивації сміттєзвалища; забезпечити виконання інших умов функціонування сміттєзвалища відповідно до вимог Державної екологічної інспекції у Львівській області.

Враховуючи вищевказане позивач звернувся до суду за захистом своїх законних прав та інтересів.

Даючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.

Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь встановлює Закон України від 25.06.1991 № 1264-ХІІ «Про охорону навколишнього природного середовища» (у редакції від 07.06.2020 року).

Згідно із статтею 5 Закону 1264-ХІІ державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Екологічні права визначені статтею 9 Закону № 1264-ХІІ , зокрема кожний громадянин України має право на безпечне для його життя та здоров`я навколишнє природне середовище; участь у громадських обговореннях з питань впливу планованої діяльності на довкілля; оскарження у судовому порядку рішень, дій або бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб щодо порушення екологічних прав громадян у порядку, передбаченому законом.

Пунктом «в» та «г» частини першої статті 10 Закону № 1264-ХІІ екологічні права громадян забезпечуються: участю громадських організацій та громадян у діяльності щодо охорони навколишнього природного середовища; здійсненням державного контролю за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Управління охороною навколишнього природного середовища полягає у здійсненні в цій галузі функцій спостереження, дослідження, стратегічної екологічної оцінки, оцінки впливу на довкілля, контролю, прогнозування, програмування, інформування та іншої виконавчо-розпорядчої діяльності.

Громадські організації можуть брати участь в управлінні галуззю охорони навколишнього природного середовища, якщо така діяльність передбачена їх статутами, зареєстрованими відповідно до законодавства України.

Діяльність громадських організацій в галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюється відповідно до законодавства України на основі їх статутів.

Як встановлено судом з матеріалів справи позивач є громадською організацією, правові засади діяльності в Україні регулює Закон №4572-VI, де у статті 1 визначає громадську організацію як добровільне об`єднання фізичних осіб для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, соціальних, екологічних, та інших інтересів.

Відповідно до Закону, діяльність громадських організацій спрямована не лише на задоволення інтересів їх членів, а й покликана захищати суспільні інтереси, тобто суспільства в цілому. При цьому, держава як форма реалізації суспільства повинна діяти в його інтересах, у противному випадку, суспільство в особі громадян та створюваних ними організацій право реагувати на будь-які порушення, у тому числі через механізми судового захисту.

Відповідно до пункту 3.2.43. Статуту, Організація має повноваження здійснення громадського контролю у сфері ... охорони природних ресурсів та навколишнього природного середовища, перевірок виконання підприємствами, установами та організаціями природоохоронних планів і заходів; проведення громадської екологічної експертизи та інші.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Відповідно до статті 1 цього Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 5 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Так, за визначенням ст. 1 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» джерело викиду - об`єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин.

Згідно із положеннями ст. 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок.

Виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення грунтів, вод та інших природних об`єктів.

Відповідно до ч.ч. 1, 5, 6 ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до положень ст. 12 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Суд зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 29.09.2001 №1598 затверджено «Перелік найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, викиди яких в атмосферне повітря підлягають регулюванню», до числа яких віднесено найбільш поширені забруднюючі речовини: оксиди азоту, бенз(а)пірен, діоксид та інші сполуки сірки, оксид вуглецю, озон, речовини у вигляді суспендованих твердих частинок (мікрочастинки та волокна), свинець та його сполуки, формальдегід; небезпечні забруднюючі речовини: метали та їх сполуки, органічні аміни, леткі органічні сполуки, стійкі органічні сполуки, хлор, бром та їх сполуки, фтор та його сполуки, ціаніди, фреони, арсен та його сполуки.

При цьому, суд зазначає, що згідно з положеннями ст. 14 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» викиди забруднюючих речовин, для яких не встановлено відповідних нормативів екологічної безпеки, допускаються у виняткових випадках лише з дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, а до другої або третьої групи, - обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Так, в Акті Державної екологічної інспекції у Львівській області від 22.06.2020 № 382/03/559, складеному за результатами проведеної перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, зафіксовано, що КП «Еко-місто» здійснюються викиди забруднюючих речових в атмосферне повітря стаціонарними джерелами без дозволу (тіло полігону), що є порушенням ч. ч. 5, 6 ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

Крім того в ході розгляду справи судом встановлено, що 11 лютого 2021 року Бориславською міською радою Львівської області прийнято рішення № 87 «Про укладення договору на управління Бориславським міським сміттєзвалищем», за яким управління Бориславським міським сміттєзвалищем переходить Товариству з обмеженою відповідальністю «Грінера Борислав».

Також, відповідно до статті 27 Закону України «Про відходи» реєстр об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів ведеться на підставі звітних даних виробників відходів, відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами.

Відповідно до п. а ст. 32 Закону України «Про відходи» з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється: провадити будь-яку господарську діяльність, пов`язану з утворенням відходів, без одержання від місцевих органів виконавчої влади дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами відповідно до вимог цього Закону.

Згідно статті 33 Закону України «Про відходи» на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

Під час проведення позапланового заходу перевірки відповідача, було також встановлено, що КП «Еко-Місто» не розроблено паспорт місця видалення відходів, що є порушенням ч. 2 ст. 33 Закону України «Про відходи» та здійснюються захоронення невідсортованих твердих побутових відходів на полігоні ТПВ, що є порушенням ст. 32 Закону України «Про відходи».

Так, відповідно до ч. 2 ст. 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людей.

Згідно з визначеннями у ст. 1 Закону України «Про відходи»:

- поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення;

- операції поводження з відходами - збирання, перевезення, зберігання, сортування, оброблення (перероблення), утилізація, видалення, знешкодження і захоронення відходів;

- захоронення відходів - остаточне розміщення відходів при їх видаленні у спеціально відведених місцях чи на об`єктах таким чином, щоб довгостроковий шкідливий вплив відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини не перевищував установлених нормативів.

Відповідно до п. «і» ст. 32 Закону України «Про відходи» з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється з 1 січня 2018 року захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.

Згідно з ст. 33 Закону України «Про відходи» на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

Станом на дату розгляду даної справи відповідачем не надано доказів усунення порушень, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом про застосування заходів реагування.

Відповідно до положень ч. 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно з ч. 5 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

При цьому, приписами ч. 2 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог.

Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих доказів, приймаючи до уваги те, що станом на дату розгляду справи відповідач не усунув порушення, суд дійшов до висновку, що позов Громадської організації «ДамоРаду» до Комунального підприємства «Еко-Місто» Бориславської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера-Борислав», Бориславської міської ради Львівської області, третя особа Державна екологічна інспекція у Львівській області про скасування рішення) є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання встановлення судового контролю, суд виходить із наступних міркувань.

Відповідно до статей 129, 129-1 Конституції України обов`язковість рішень суду визначена як одна з основних засад судочинства. Суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

У Рішенні від 30 червня 2009 року №16-рп/2009 Конституційний Суд України зазначив, що метою судового контролю є своєчасне забезпечення захисту та охорони прав і свобод людини і громадянина, та наголосив, що виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової.

Європейський суд з прав людини у справі «Горнсбі проти Греції» наголосив, що, відповідно до усталеного прецедентного права, пункт 1 статті 6 Конвенції гарантує кожному право на звернення до суду або арбітражу з позовом стосовно будь-яких його цивільних прав та обов`язків. Таким чином, ця стаття проголошує «право на суд», одним з аспектів якого є право на доступ, тобто право подати позов до суду. Однак це право було б ілюзорним, якби правова система Договірної держави допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов`язкову силу, не виконувалося на шкоду одній із сторін. Важко собі навіть уявити, щоб стаття 6 детально описувала процесуальні гарантії, які надаються сторонам у спорі, - а саме: справедливий, публічний і швидкий розгляд, - і водночас не передбачала виконання судових рішень. Якщо вбачати у статті 6 тільки проголошення доступу до судового органу та права на судове провадження, то це могло б породжувати ситуації, що суперечать принципу верховенства права, який Договірні держави зобов`язалися поважати, ратифікуючи Конвенцію.

Отже, для цілей статті 6 Конвенції стадія виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина «судового розгляду».

З аналізу рішень Європейського суду з прав людини (остаточні рішення у справах «Алпатов та інші проти України», «Робота та інші проти України», «Варава та інші проти України», «ПМП «Фея» та інші проти України»), якими було встановлено порушення пункту 1 статті 6, статті 13 Конвенції та статті 1 Першого протоколу до Конвенції, вбачається однозначна позиція про те, що правосуддя не може вважатися здійсненим доти, доки не виконане судове рішення, а також констатується, що виконання судового рішення, як завершальна стадія судового процесу, за своєю юридичною природою є головною стадією правосуддя, що повністю узгоджується з нормою статті 129-1 Конституції України.

Відповідно до статті 13 Закону України від 02.06.2016 № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" та статті 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судових рішень має наслідком юридичну відповідальність, установлену законом.

Аналогічна норма закріплена статтею 370 КАС України, згідно з якою судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Питання судового контролю за виконанням судових рішень врегульовано статтею 382 КАС України.

Згідно з частиною 1 статті 382 КАС України суд який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Згідно із частиною 2 статті 382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Проаналізувавши наведені положення КАС України, можна дійти висновку, що суд може встановити судовий контроль за виконанням рішення суб`єктом владних повноважень - відповідачем у справі.

Зазначені обставини дають суду підстави для необхідності встановлення судового контролю за його виконанням.

Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Судові витрати відповідно до ст. 139 КАС України підлягають стягненню на користь позивача з бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 241-246, 250, 251, 255, 295, КАС України, суд,-

в и р і ш и в:

Адміністративний позов Громадської організації «ДамоРаду» до Комунального підприємства «Еко-місто» Бориславської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера-Борислав», Бориславської міської ради Львівської області, третя особа Державна екологічна інспекція у Львівській області про скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправними дії Комунального підприємства «Еко-Місто» Бориславської міської ради в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел, в частині захоронення не відсортованих твердих побутових відходів на полігоні ТПВ та в частині бездозвільного здійснення операцій у сфері поводження з відходами.

Припинити діяльність Комунального підприємства «Еко-Місто» Бориславської міської ради (82300, Львівська обл., м. Борислав, вул. В.Івасюка, буд. 9; код ЄДРПОУ 32731027) на території Бориславського міського сміттєзвалища загальною площею 3,0 га., розташованого за адресою: м.Борислав, на вулиці Братів Лисиків, 8, в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел, в частині захоронення не відсортованих твердих побутових відходів на полігоні ТПВ та в частині бездозвільного здійснення операцій у сфері поводження з відходами до повного усунення порушень.

Визнати протиправними дії Товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера- Борислав» в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел, в частині захоронення не відсортованих твердих побутових відходів на полігоні ТПВ та в частині бездозвільного здійснення операцій у сфері поводження з відходами.

Припинити діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера- Борислав» (79008, Львівська обл.,м.Борислав, вул.Староєврейська, буд. 22; код ЄДРПОУ: 43050683) на території Бориславського міського сміттєзвалища загальною площею 3,0 га., розташованого за адресою: м.Борислав, на вулиці Братів Лисиків, 8, в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел, в частині захоронення не відсортованих твердих побутових відходів на полігоні ТПВ та в частині бездозвільного здійснення операцій у сфері поводження з відходами до повного усунення порушень.

Встановити судовий контроль за виконанням рішення суду.

Стягнути з відповідачів Бориславської міської ради Львівської області (ЄДРПОУ 26181298), комунального підприємства «Еко-Місто» Бориславської міської ради (ЄДРПОУ 32731027) та товариства з обмеженою відповідальністю «Грінера-Борислав» (ЄДРПОУ 43050683) на користь громадської організації «ДамоРаду» (ЄДРПОУ 44017212) кошти за понесені нею судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 6810,00 грн (шість тисяч вісімсот десять гривень 00 коп).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції, з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 28.04.2022.

Суддя Сакалош В.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104127867
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —380/13870/21

Ухвала від 21.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 27.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Постанова від 22.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 29.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 29.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 29.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні