Постанова
від 27.04.2022 по справі 904/5111/20
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.04.2022 року м. Дніпро Справа № 904/5111/20

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Кощеєва І.М. ( доповідач ),

суддів: Іванова О.Г., Орєшкіної Е.В.

секретар судового засідання Грачов А.С.

представники сторін:

відпозивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

від ВДВС: не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу

Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

на ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 11.11.2021 р.

( суддя Рудь І.А., м. Дніпро ) прийнятої за результатами розгляду

скарги Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції ( м. Дніпро ) у справі:

за позовом Акціонерного товариства

"Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України",

м. Київ

до Комунального підприємства "Новомосковськтеплоенерго",

м. Новомосковськ Дніпропетровської області

про стягнення заборгованості

за неналежне виконання грошового зобов`язання в сумі 3 579 800,09 грн.

за участі: державного виконавця відділу примусового виконання рішень

Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції ( м. Дніпро )

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст вимог.

11.10.2021 р. до Господарського суду Дніпропетровської області надійшла скарга Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", в якій останнє просить: визнати неправомірними дії заступника начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Міхіної О.І. щодо винесення 30.09.2021 постанови про зупинення вчинення виконавчих дій в межах виконавчого провадження № 64373564; зобов`язати посадову особу (начальника органу ДВС) усунути порушення (поновити порушене право), скасувати постанову про зупинення виконавчих дій в межах виконавчого провадження від 30.09.2020 ВП № 64373564 та поновити виконавче провадження ВП № 64373564.

2. Короткий зміст ухвали місцевого господарського суду

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 11.11.2021 р. у задоволенні скарги № б/н та без дати Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) відмовлено повністю.

3. Короткий зміст вимог апеляційної скарги

Не погодившись з вказаним судовим рішенням, Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" звернулося з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу суду в частині відмови щодо задоволення скарги та прийняти нове рішення, яким скаргу на дії заступника начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Міхіної О.І. задовольнити повністю.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.

Скаржник вважає ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області постановлену з порушенням п.10 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження", оскільки з системного аналізу положень Закону України № 1730 та Закону України «Про виконавче провадження» ( з урахуванням змін внесених Законом № 1639 ) вбачається, що вчинення виконавчих дій у виконавчому провадженні № 64373564 про стягнення заборгованості за спожитий природний газ з боржника може бути зупинено лише у разі включення Відповідача до Реєстру за кредитором ( НАК «Нафтогаз України» ), який є Стягувачем у даному виконавчому провадженні.

Скаржник наголошує, що Боржником не надано доказів щодо його звернення до органу виконавчої влади із зазначеними у ст. 3 Закону України 1730 документами для включення його до реєстру згідно вимог зазначеної статті. Разом з тим, з даних Реєстру, розміщеного на офіційному сайті Мінрегіону не вбачається, що Боржник включений до нього в частині врегулювання заборгованості саме перед НАК «Нафтогаз України», тобто за Стягувачем у виконавчому провадженні ВД 64373564.

Скаржник зазначає, що після набрання чинності Законом № 1639 ( 29.08.2021 р.) виконавчі дії у відповідних виконавчих провадженнях не можуть бути зупинені у зв`язку з включенням до Реєстру підприємств ТКЕ згідно тим порядком ( процедурою ), що діяв до набрання чинності вказаним Законом № 1639. Адже, попередня редакція Закону № 1730 не передбачала включення підприємств ТКЕ до Реєстру в розрізі усіх кредиторів окремо. Для реалізації права на зупинення виконавчих дій у відповідних виконавчих провадженнях, підприємства ТКЕ зобов`язані вжити Заходів, передбачених ст. 3 Закону № 1730 ( в редакції Закону № 1639 ) для включення останніх до Реєстру за кожним кредитором окремо.

5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.

Відповідач не скористався своїм правом згідно ч.1 ст. 263 ГПК України та не надав суду відзив на апеляційну скаргу, що згідно ч. 3 ст. 263 ГПК України не перешкоджає перегляду оскаржуваного рішення суду першої інстанції.

Від державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, згідно з яким Відділ у данному питанні покладається на розсуд суду, але вважає, що дії державного виконавця вчинені правомірно, в рамках чинного законодавства, відповідно до вимог Закону України «Про виконавче провадження», тому просить ухвалу господарського суду Дніпропетровської області залишити без змін та відмовити у задоволенні апеляційної скарги AT "Національна Акціонерна компанія "Нафтогаз України" у повному обсязі.

5. Рух справи в суді апеляційної інстанції

Автоматизованою системою документообігу Центрального апеляційного господарського суду для розгляду даної справи було визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Кощеєв І.М. (доповідач), судді - Подобєд І.М., Орєшкіна Е.В..

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 13.12.2021 р. апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 11.11.2021 р. у справі № 904/5111/20 залишено без руху, надано апелянту строк 10 днів, з дня отримання копії цієї ухвали, для усунення недоліків, а саме, для надання суду доказів сплати судового збору, у розмірі 2 270,00 грн..

Від Скаржника до суду надійшла заява про усунення недоліків апеляційної скарги.

Розпорядженням керівника апарату суду від 30.12.2021 р., у зв`язку з перебуванням у відпустці суддів Орєшкіної Е.В. та Подобєда І.М., відповідно до п. 2.4.6 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у Центральному апеляційному господарському суді, затверджених рішенням, оформленим протоколом зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду № 2 від 08.10.2018 р. зі змінами, призначено проведення автоматичної зміни складу колегії суддів.

Автоматичною системою документообігу для розгляду вирішення питання щодо відкриття апеляційного провадження по справі визначено суддю-доповідача Кощеєва І. М. у складі колегії суддів: Чус О.В., Дарміна М.О..

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 30.12.2021 р. відкрито апеляційне провадження у справі та призначено апеляційну скаргу до розгляду в судове засідання на 27.01.2022 р..

На підставі розпорядження керівника апарату суду від 26.01.2022 р., у зв`язку з виходом на роботу суддів Подобєда І.М., Орєшкіної Е.В.- членів колегії суддів, визначених протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.09.2021 р., для дотримання принципу незмінності колегії суддів при розгляді справи здійснено автоматичну зміну складу колегії суддів у справі № 904/5111/20, відповідно до якої визначено склад колегії суддів: головуючий суддя: Кощеєв І.М., судді: Подобєд І.М., Орєшкіна Е.В..

Ухвалою Централдьного апеляційного господарського суду від 27.01.2022 р., колегією суддів у складі: головуючий суддя: Кощеєв І.М., судді: Подобєд І.М., Орєшкіна Е.В., апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 11.11.2021р. у справі № 904/5111/20 прийнято до свого провадження.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 27.01.2022 р. розгляд апеляційної скарги відкладено в судове засідання на 24.02.2022 р..

24.02.2022р. розгляд справи № 904/5111/20 в судовому засіданні не відбувся.

Розпорядженням керівника апарату суду від 11.04.2022 р., у зв`язку з припиненням повноважень судді Подобєда І.М., відповідно до ст. 123 Закону України Про судоустрій та статус суддів по справі № 904/5111/20 визначена колегія суддів у складі: головуючий суддя Кощеєв І.М., судді Іванов О.Г., Орєшкіна Е.В..

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 12.04.2022 р., колегією суддів у складі: головуючий суддя Кощеєв І.М., судді Іванов О.Г., Орєшкіна Е.В., справу № 904/5111/20 прийнято до свого провадження, розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 28.04.2022 р..

Сторони не скористалися своїм правом участі в судовому засіданні та не забезпечили явку уповноважених представників, хоча про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.

Беручи до уваги, що неявка вказаних учасників провадження у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи, матеріали справи є достатніми для розгляду апеляційної скарги, апеляційний господарський суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності представників сторін.

У судовому засіданні 28.04.2022 р. була оголошена вступна та резолютивна частини постанови Центрального апеляційного господарського суду.

6. Встановлені судом обставини справи

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 09.12.2020 р. у справі № 904/5111/20 позов задоволено повністю, стягнуто з Комунального підприємства "Новомосковськтеплоенерго" на користь Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" 2 431 076,67 грн. основного боргу, 694 991,65 грн. пені, 157 114,45 грн. річних, 296 617,32 грн. інфляції грошових коштів, 53 697,00 грн. судового збору.

12.01.2021 р. на виконання вказаного рішення господарським судом видано наказ.

30.09.2021 р. заступником начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Міхіною О.І. винесено постанову про зупинення вчинення виконавчих дій в межах виконавчого провадження № 64373564 на підставі п.10. ч. 1 ст. 34, ст. 35 Закону України "Про виконавче провадження".

Зокрема, в постанові зазначено, що відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", Порядку ведення реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії, та користування зазначеним реєстром, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2017 р. № 93, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 24.04.2017 р. № 94 "Про організацію ведення реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії", наказом Мінрегіону № 11 від 23.01.2018 Комунальне підприємство "Новомосковськтеплоенерго" (код ЄДРПОУ 03342190) включено до Реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії. Вказані обставини зумовлюють зупинення вчинення виконавчих дій згідно з п. 10 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження".

Скаржник, звертаючись до суду зі скаргою на дії державного виконавця зазначає, що оскаржувана постанова про зупинення вчинення виконавчих дій винесена протиправно, оскільки з системного аналізу норм Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" та Закону України "Про виконавче провадження" (з урахуванням змін) вбачається, що вчинення виконавчих дій у виконавчому провадженні № 64373564 про стягнення заборгованості за спожитий природний газ з боржника може бути зупинено лише у разі включення останнього до Реєстру за кредитором (НАК "Нафтогаз України"), який є стягувачем у даному виконавчому провадженні.

При цьому з даних Реєстру не вбачається, що боржник включений до нього в частині врегулювання заборгованості саме перед НАК "Нафтогаз України", тобто за стягувачем у виконавчому провадженні № 64373564.

Судом встановлено, що боржник - Комунальне підприємство "Новомосковськтеплоенерго" є підприємством, яке включено до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії".

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 11.11.2021 р. у задоволенні скарги Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) відмовлено повністю.

Відмовляючи у задовленні скарги, суд першої інстанції зазначив, що суду не надано доказів того, що Комунальне підприємство "Новомосковськтеплоенерго" виключено з реєстру за обґрунтованим зверненням постачальника природного газу ( з даних Реєстру, розміщеного на офіційному сайті Мінрегіону за посиланням https://www.msnregion.gov.ua/ вбачається, що Комунальне підприємство "Новомосковськтеплоенерго" знаходиться в даному Реєстрі під № 201 ).

Не погодившись з ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області, Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" просить її скасувати та прийняти нове рішення, яким скаргу на дії заступника начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Міхіної О.І. задовольнити повністю.

8. Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду першої інстанції.

Відповідно до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч. 1). Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї (ч. 2). Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього (ч. 3). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 4).

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши доводи, наведені в апеляційній скарзі та запереченнях на неї, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а ухвала господарського суду скасуванню, виходячи з наступного.

За змістом ст. 1, 5 Закону України «Про виконавче провадження» виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій визначених органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню. Примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких установлюються Законом України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів».

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України «Про виконавче провадження» виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

На виконання рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 09.12.2020 р. у справі № 904/5111/20 - 12.01.2021 р. судом видано наказ про стягнення з Комунального підприємства "Новомосковськтеплоенерго" на користь Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" 2 431 076,67 грн. основного боргу, 694 991,65 грн. пені, 157 114,45 грн. річних, 296 617,32 грн. інфляції грошових коштів, 53 697,00 грн. судового збору.

Вказаний наказ пред`явлено до виконання.

30.09.2021 р. заступником начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Міхіною О.І. винесено постанову про зупинення вчинення виконавчих дій в межах виконавчого провадження № 64373564 на підставі п. 10. ч. 1 ст. 34, ст. 35 Закону України "Про виконавче провадження".

Зокрема, в постанові зазначено, що відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", Порядку ведення реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії, та користування зазначеним реєстром, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2017 р. № 93, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 24.04.2017 р. № 94 "Про організацію ведення реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії", наказом Мінрегіону № 11 від 23.01.2018 Комунальне підприємство "Новомосковськтеплоенерго" (код ЄДРПОУ 03342190) включено до Реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії. Вказані обставини зумовлюють зупинення вчинення виконавчих дій згідно з п. 10 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження".

Законом України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії» у редакції, яка набрала чинності 30.11.2016 р., ч. 1 ст. 34 Закону України «Про виконавче провадження», яка регламентувала випадки зупинення виконавцем вчинення виконавчих дій, було доповнено пунктом 10, відповідно до якого виконавець зупиняє вчинення виконавчих дій у разі включення підприємств, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії», з виконавчих проваджень, стягувачами за якими є Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», її дочірня компанія «Газ України», Публічне акціонерне товариство «Укртрансгаз», постачальники електричної енергії, а боржниками підприємства, що виробляють теплову енергію, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, та підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем)».

Відповідно до ст. 5 вказаного Закону, реструктуризації підлягала кредиторська заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, використаний станом на 01.06.2016 року для виробництва теплової та електричної енергії, послуг з опалення та постачання гарячої води (без урахування суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожитий природний газ), не погашена станом на 31.12.2016 р..

Судом встановлено, що боржник - Комунальне підприємство "Новомосковськтеплоенерго" є підприємством, яке включено до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії". Так, з даних Реєстру, розміщеного на офіційному сайті Мінрегіону за посиланням https://www.msnregion.gov.ua/ вбачається, що Комунальне підприємство "Новомосковськтеплоенерго" знаходиться в даному Реєстрі під № 201.

29.08.2021 р. набрав чинності Закон України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу», яким зокрема було внесено зміни до Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії».

Відповідно до вказаних змін, дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ та послуги з його розподілу і транспортування, за теплову енергію, а також підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію (ст. 2 Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» у редакції від 29.08.2021 р.).

Відповідно до ч. 1 ст. 5 вказаної редакції Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення», реструктуризації підлягають кредиторська заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, використаний станом на 01.06.2021 р. для виробництва теплової та електричної енергії (у тому числі за договорами купівлі-продажу природного газу для власних потреб, що був використаний виключно для виробництва теплової та електричної енергії), надання послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, а також заборгованість за послуги з розподілу і транспортування природного газу та кредиторська заборгованість теплопостачальних організацій перед теплогенеруючими організаціями за теплову енергію, отриману для її подальшого постачання споживачам та/або надання відповідних комунальних послуг споживачам, які утворилися станом на 01.06.2021 р. (без урахування суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на таку заборгованість).

Статтею 3 редакції Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» від 29.08.2021 р. встановлено, що для участі у процедурі врегулювання заборгованості теплопостачальні та теплогенеруючі організації, підприємства централізованого водопостачання та водовідведення включаються до реєстру, який веде центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.

Участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до ст. 4 цього Закону не потребує обов`язкового включення до реєстру.

Однак, стаття 4 вказаної редакції Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» передбачає здійснення взаєморозрахунків щодо врегулювання заборгованості з різниці в тарифах.

Відповідно до ч. 2, 3, 4 ст. 3 Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» для включення до реєстру підприємства централізованого водопостачання і водовідведення, теплопостачальні і теплогенеруючі організації подають центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, заяву, до якої додаються: копії установчих документів; копії ліцензій (за наявності) або рішень про видачу ліцензій, прийнятих органами ліцензування, на провадження видів господарської діяльності, що діяли на момент виникнення заборгованості, або виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань із записом про рішення органу ліцензування щодо видачі ліцензії суб`єкту господарювання (для підприємств та організацій, діяльність яких підлягає ліцензуванню згідно із законодавством);

довідки, складені підприємством (організацією) у довільній формі, про обсяги та структуру дебіторської заборгованості (із зазначенням категорії споживачів) станом на 1 червня 2021 року та кредиторської заборгованості, що підлягає врегулюванню відповідно до вимог цього Закону (у тому числі за договорами купівлі-продажу природного газу для власних потреб, що був використаний виключно для виробництва теплової та електричної енергії), із зазначенням кредиторів, величини заборгованості, розміру неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, що підлягає врегулюванню, станом на 1 червня 2021 року, а також обсягів заборгованості, реструктуризованої станом на 1 червня 2021 року в порядку та на умовах, визначених цим Законом; копія акта звіряння взаєморозрахунків станом на 1 червня 2021 року із зазначенням договорів, заборгованість за якими реструктуризована станом на 1 червня 2021 року в порядку та на умовах, визначених цим Законом; розрахунки обсягів заборгованості з різниці в тарифах та копії протоколів територіальних комісій з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах або довідки про відсутність такої заборгованості, підписані керівником.

Відповідальність за повноту та достовірність даних, наведених у поданих документах, несуть учасники процедури врегулювання заборгованості.

Рішення про включення або про відмову у включенні до реєстру приймається керівником центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, або уповноваженою ним посадовою особою протягом 10 робочих днів з дня надходження заяви та розміщується на офіційному веб-сайті цього органу.

Включення до реєстру здійснюється безоплатно та за кожним кредитором окремо.

Порядок ведення та користування реєстром затверджується Кабінетом Міністрів України.

Також Законом України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» викладено у новій редакції п. 10 ч. 1 ст. 34 Закону України «Про виконавче провадження», а саме встановлено, що виконавець зупиняє вчинення виконавчих дій у разі включення (за кожним кредитором, який є стягувачем у відповідному виконавчому провадженні) підприємств, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення», з виконавчих проваджень, стягувачами за якими є Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», її дочірня компанія «Газ України», Публічне акціонерне товариство «Укртрансгаз», оператор газотранспортної системи, оператори газорозподільних систем, електропостачальники, оператори системи розподілу (як правонаступники в частині прав та обов`язків за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією), у тому числі їхні правонаступники у разі заміни стягувача у виконавчому провадженні, а також теплогенеруючі організації, а боржниками - підприємства, що виробляють теплову енергію, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, та підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення».

Відповідно до пунктів 4, 5 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2017 р. № 93 Порядку ведення реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості, та користування зазначеним реєстром, формування та ведення реєстру здійснюється Мінрегіоном шляхом: збирання та оброблення інформації про підприємства; внесення даних до реєстру та змін до них, а також виключення таких даних з реєстру.

Рішення про включення підприємства до реєстру або про відмову в його включенні приймається керівником Мінрегіону або уповноваженою ним посадовою особою протягом 10 робочих днів з дня надходження заяви про включення підприємства до реєстру та розміщується на офіційному веб-сайті Мінрегіону.

Доказів того, що на момент розгляду заяви судом першої інстанції боржник подав до Мінрегіону документи у порядку, встановленому ст. 3 Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» у редакції від 29.08.2021 р. щодо заборгованості за кожним кредитором окремо станом на 01.06.2021 р. та доказів того, що Мінрегіону прийнято рішення про включення підприємства-боржника (або внесення змін до реєстру відносно боржника) у відповідності до редакції вказаного Закону до Реєстру за кожним кредитором окремо ані до матеріалів виконавчого провадження, ані до матеріалів справи боржником не подано.

З огляду на викладене висновок суду першої інстанції про відсутність підстав для визнання неправомірними дій заступника начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Міхіної О.І. щодо винесення 30.09.2021 р. постанови про зупинення вчинення виконавчих дій в межах виконавчого провадження № 64373564 є помилковим.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 343 ГПК України за результатами розгляду скарги суд постановляє ухвалу. У разі встановлення обґрунтованості скарги суд визнає оскаржувані рішення, дії чи бездіяльність неправомірними і зобов`язує державного виконавця або іншу посадову особу органу державної виконавчої служби, приватного виконавця усунути порушення (поновити порушене право заявника).

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що постанова від 30.09.2021 р. про зупинення вчинення виконавчих дій в межах виконавчого провадження № 64373564 є неправомірною та має бути скасована.

Відповідно до ч. 5 ст. 35 Закону України «Про виконавче провадження» після усунення обставин, що стали підставою для зупинення вчинення виконавчих дій, виконавець не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли йому стало про це відомо, зобов`язаний продовжити примусове виконання рішення у порядку, встановленому цим Законом, про що виносить відповідну постанову.

Отже, враховуючи обставини справи та приписи наведеної норми скарга АТ «НАК «Нафтогаз України» на дії державного виконавця є обґрунтована та підлягає задоволенню.

9. Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.

У справі "Руїз Торіха проти Іспанії", ЄСПЛ вказав, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися у світлі обставин кожної справи.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів Скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" ( Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006 р. ).

Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

З огляду на приписи ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 р." Конвенція застосовується судами України як частина національного законодавства, а практика ЄСПЛ, через рішення якого відбувається практичне застосування Конвенції, застосовується судами як джерело права.

Відповідно до ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Ухвала господарського суду зазначеним вимогам не відповідає.

На підставі викладеного, колегія суддів Центрального апеляційного господарського суду вважає, що місцевим господарським судом допущено невірне застосування норм матеріального права та порушені норми процесуального права, що призвело до ухвалення помилкового судового рішення, яке відповідно до ст. 277 ГПК України підлягає скасуванню та ухваленню нове судове рішення про задоволення скарги Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на дії заступника начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Міхіної О.І. щодо винесення 30.09.2021 р. постанови про зупинення вчинення виконавчих дій в межах виконавчого провадження № 64373564.

Враховуючи наведене та з урахуванням меж розгляду апеляційної скарги в порядку ст. 269 ГПК України, апеляційна скарга Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" підлягає задоволенню.

10. Судові витрати.

У зв`язку із задоволенням апеляційної скарги, згідно вимог ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору за її подання і розгляд покладаються на Відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро).

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 269, 270, 273, 275 - 285, 287 ГПК України Центральний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" задовольнити.

Ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 11.11.2021 р. у справі № 904/5111/20 скасувати.

Скаргу № б/н та без дати Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) у справі № 904/5111/20 задовольнити.

Визнати неправомірними дії заступника начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Міхіної О.І. щодо винесення 30.09.2021 р. постанови про зупинення вчинення виконавчих дій в межах виконавчого провадження № 64373564;

Зобов`язати посадову особу ( начальника органу ДВС) усунути порушення (поновити порушене право), скасувати постанову про зупинення виконавчих дій в межах виконавчого провадження від 30.09.2020 р. ВП № 64373564 та поновити виконавче провадження ВП № 64373564.

Стягнути з Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) на користь Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" 2 270 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги, про що видати наказ.

Видачу відповідного наказу, з урахуванням необхідних реквізитів, доручити Господарському суду Дніпропетровської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Право касаційного оскарження, строк на касаційне оскарження та порядок подання касаційної скарги передбачено статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу.

Повний текст постанови складено 02.05.2022 р.

Головуючий суддя І.М. Кощеєв

Суддя О.Г. Іванов

Суддя Е.В. Орєшкіна

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.04.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104135268
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —904/5111/20

Судовий наказ від 08.05.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Постанова від 27.04.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 11.04.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 27.01.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 27.01.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 30.12.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 13.12.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 11.11.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Ухвала від 03.11.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Ухвала від 19.10.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні